بخشی از مقاله


جایگاه پل های پیاده رودخانه ای در ارتقاء اکوتوریسم نمونه موردی: رود کارون در شهر اهواز


چکیده

ساختارهای طبیعی موجود در کالبد شهر، در بهبود کیفیت شهرها، ارتقای ارزش های زیبـایی شـناختی، اکولـوژیکی و اجتماعی از اهمیت ویژه ای برخوردارند و بستری برای فعالیت های تفریحی و گردشگری ساکنان شهرها به شمار می روند. حاشیه و اطراف رودخانه ها از جمله فضاهای سبز شهرها هستند که به عنوان مکان های تفرجی از زمان های دور مورد توجه شهروندان و گردشگران جهان بوده اند. رود کارون در اهواز نیز از دیرباز محل تفریح و گردش بوده است، لیکن تحت تاثیر وارد نمودن پسامند و ساخت و سازهای بی رویه در محدوده و نبود یک برنامه ریزی منسجم و کارآمد در ارتباط با این فضای شهری، و در نتیجه عدم توجه به قابلیت های زیست محیطی موجود، باعث شده این محدوده، شرایط نامطلوبی پیدا کرده و طی سالیان، کارایی و اثربخشی لازم را برای تبدیل شدن به یک مرکز گردشگری، از دست داده است. طراحی پل پیاده با توجه به معیارهای زیستی روی رودخانه و ایجاد چشم اندازهای آبی که از درون آب به مناظر شهری می نگرد و انسان را به طبیعت نزدیک می کند، به جای چشم انداز شهری که از بیرون طبیعت به طبیعت می نگرد، مـی توانـد در گسترش گردشگری، نقش مهمی ایفا کند. در این پژوهش، ضمن تحلیل نمونه های موفق پل های پیاده در جهان، بررسی می شود که آیا ساخت پل پیاده روی رود کارون در شهر اهواز، می تواند به توسعه اکوتوریسم منطقه یاری رساند یا که خیر؟ روش تحقیق در پژوهش حاضر، توصیفی-تحلیلی است و از مدل SWOT در ارائه مطالعات استفاده شده است.

واژههای کلیدی: پل پیاده، رودخانه کارون، اکوتوریسم، طبیعت، چشم انداز آبی.

-1 مقدمه
رودخانه کارون پرآبترین و بزرگترین رودخانه ایران است که نقش اساسی را در شکل گیری گردشگری شهر اهواز دارد و به عنوان عنصر هویت بخش شهر اهواز شناخته می شود. "پل" به عنوان المان بر رود کارون وظیفه سنگینی برای حفظ میراث منظر شهری ایفا می کند. در این راستا پل سفید (پل قدیم) و پل سیاه (پل راه آهن) به مثابه نماد شهر اهواز تجلی یافته اند. متاسفانه پل هایی که در ادامه ساخته شد فاقد زیبایی و هویت شهری هسـتند و منحصـرا نقـش سـازه ای و عملکردی خود را ایفا می کنند.

با تغییر تناسبات شهری از انسان وار بودن به ماشین وار شدن، ساختار پل های شهری قدیمی تغییـر کـرده و تعـاریف جدیدتری به خود گرفته است. امروزه پل ها عموما برای حل بار ترافیکی در شهر پیشنهاد می شوند و اتومبیل جای انسان


1

را بر روی پل گرفته است. انسان سواره دیگر کاری با رودخانه و آب ندارد و آن را عنصری مزاحم در شهر می یابد. منظر پل مفهوم خود را از دست داده و کرانه های آبی فراموش شده اند.

با رشد تکنولوژی و بزرگ شدن شهرها و شناخت اهمیت هر چه بیشترارتباط انسان با طبیعت ، اهمیـت عملکردهـای بناهائی که در ارتباط با آب بودند محسوس تر شد. تنوع فرم و کاربری در طراحی پلهای آبی امروزی جایگاه ویژه ای دارد. پلهای پیاده از بارزترین نوع پل در طول تاریخ بر روی رودخانه ها هستند که به دلیل کمتر بودن بار دینامیکی ، معمار در طراحی فرم های خلاقانه از آزادی عمل بیشتری برخوردار است. این پلها با کاربری های مکمل می تواند انسان امروزی را به آب، این عنصر هستی بخش و طبیعت جاری نزدیک کند و نقش اکوتوریسمی برای شهر ایفا کند. کاربری های تفریحی، فرهنگی، زیستی و استفاده از حضور انسان و بوم منطقه در طراحی این گونه پل نقش اساسی دارد. حال باید دید طراحی پل پیاده روی رودخانه کارون چگونه می تواند در باز زنده سازی و پویایی کرانه های آبی شهر اهواز و آفرینش صحنه هایی برای حضور انسان و در نهایت توسعه اکوتوریسم یاری رساند؟

در این مقاله، ضمن معرفی نمونه های موفق پروژه های پـل پیـاده در جهـان و نقـش آن هـا در توسـعه گردشـگری و اکوتوریسم، جنبه های مختلف جذب توریسم از طریق طراحی پل پیاده روی رودخانه کارون در شهر اهواز، فرصت هـا، تهدیدها و راهبردها، در قالب مدل SWOT ارائه می شود.

-2 شناخت پل

شاید پاسخ به این سوال که پل را چه کسانی از چه زمانی آغاز کرده اند، مشکل باشد، ولی بدون شک از دوره های بسیار کهن، یعنی از همان هنگام که انسان توانست با انباشتن سنگها یا خاکها در جلوی آب سد ایجاد کند و آب رودها را به مسیر های دلخواه هدایت کند و با استفاده از تنه درختان برای عبور و مرور از رودها معبر ایجاد کند، کار پل سازی شروع شد ( قبادیان،.(1381

در ایران آثار تقریبا کافی برای بررسی هنر پل سازی از دوران کهن باقی مانده است. منابع و متون تاریخی اشاره به وجود پلهای عظیمی می نمایند که در عهد آشوری ها، مخصوصا به وسیله ی فرمانروایان بابل، ساخته شده اند. بر اساس این منابع احداث اولین پل در زمان تیگلات پیلسر اول، بیست و ششمین فرمانروا آشور در سال 1120 ق.م صورت گرفته است. در سرزمین امروزی ایران قدیمی ترین پلی که آثار آن به جا مانده، پلی است که اورارتوها روی رود ارس که در حال حاضر مرز بین ایران و جمهوری آذربایجان است، بنا کرده اند (کیانی،.(1383

در دوره صفوی با روی کار آمدن شاه عباس و از هنگامی که اصفهان به پایتختی بر گزیده شد، این شهر به عنوان یکی از درخشان ترین شهرهای شرق گسترش یافت و آئینه تمام نمای هنر و معماری دوران صفوی گردید. در این شهر پلهای متعددی بر روی رودخانه زاینده رود احداث گردید. سی وسه پل ، پل خواجو و پل چوبی علاوه بر تامین عبور و مرور، محل تفرج شاه و درباریان و گاه سفرای کشورهای خارجی در این عصر به شمار می رفت (کسمایی،.(1382
مخلصی ( (1379 در کتابی با عنوان پل های قدیمی ایران بیان می کند که طراحان و معماران از ساخت پل چند هدف را دنبال می کردند:

.1 تامین راه ارتباطی در ساحل رودخانه جهت عبور و مرور .2 سوارنمودن آب بر اراضی سواحل بلند و آبیاری اراضی وسیع کشاورزی اطراف آن ( پل بند امیر در فارس و شادروان در شوشتر ) .3 نیرودهی و تامین انرژی جهت چرخاندن آسیابهای بزرگ آبی .4 انتقال آب از ساحل رودخانه به ساحل دیگر آن مانند پل جویی .5 علاوه بر موارد فوق گاه پل ، تفرجگاه نیز بوده مانند سی وسه پل و پل خواجو در جشن آبریزان و گلریزان مورد استفاده قرار می گرفته.

-3 نقش اکوتوریسمی پل ها

2

طبیعت گردی یکی از اشکال گردشگری است که می توان آن را بخشی از فعالیت های اوقات فراغت انسان در طبیعت دانست ( نویل، (1975 و همچنین به آن دسته از توریسم اطلاق می شود که برای استفاده و کشف جاذبه های طبیعت، در سرزمین های روستایی یا در دل طبیعت شهرها، ییلاق ها، مزارع، جنگل ها، بیشه زارها، کنار رودخانه ها و نهرها، تالاب ها و به عبارتی در دامان طبیعت متمرکز باشد. بر اساس یک تعریف سختگیرانه، اکوتوریسم، نوعی گردشگری است بر پایه تولیدات طبیعی، مدیریت پایدار، با محتوای آموزشی-زیست محیطی (رضوانی، .(1387

اغلب شهرها دارای فضاهایی هستند که در برنامه ریزی و طراحی شهری به عنوان فضاهای طبیعی مورد بهره برداری قرار می گیرند تا پاسخگوی نیازهای طبیعت گرایانه انسان شهرنشین باشند (پیرپرویزی، .(1375 گسترش ناموزون شهرها بدون بهره گیری از توان محیط طبیعی، تعادل بین شهر و محیط طبیعی را مختل کرده است. اما رودخانه های شهری به عنوان یکی از عناصر ساختار اکولوژیکی شهرها، می توانند نقش موثری، در جهت ایجاد تعادل بین فضای شهری، طبیعت و انسان شهری، ایفا کنند. رودخانه های شهری، جزئی از پیکره طبیعی شهر، بستر جوی و جویبار زنده سلامت، دالان هوای پاکیزه و مامن پرندگان و از همه مهم تر، بستر پیوند زندگی شهری با طبیعت است (پاسبان حضرت، .(1379 گسترش و نفوذ آن ها در میان بافت های شهری و در نتیجه دسترس پذیری بالای آن ها یکی از بهترین ویژگی های رودخانه ها است.

احداث پل پیاده روی رودخانه، فرصت زیست محیطی و اقتصادی ای است که از سال های پیش در کشورهای پیشرفته مورد بهره برداری قرار گرفته است . این پل ها با اهداف متنوعی مانند افزایش امنیت و شرایط اکولوژیک مناسب و پایداری حوزه رودخانه، افزایش تنوع تفرج گاه ها، افزایش محوطه های فرهنگی، ورزشی و ... ساماندهی شده و مورد استفاده قرار گرفته اند ( ضیاء و نوروزی، .(1392 رودخانه ها گاهی محیط های تفرجگاهی ساماندهی نشده ای محسوب می شوند که با طراحی پل پیاده و سرمایه گذاری مناسب می توان آن ها را به شریان های پویایی و پایداری شهری، تبدیل کرد. سرمایه گذاری روی این رودها و احداث پل پیاده روی آن، علاوه بر این که تاثیرات زیست محیطی بسیار زیادی به همراه دارد، پیوندهای پسین و پیشین اقتصادی و فرهنگی فراوانی هم دارد. در کنار گردش مالی و مشاغلی که در زمان ساخت و احداث این پل ها و تاسیسات و زیرساخت های لازم و مناسب ایجاد می شود، محیط شهری پیرامونی آن هم، ارزش افزوده خواهد داشت. فضاهای تفریحی و ارائه خدمات تفریحی به کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان، که تقاضای فراوان و اشباع نشده ای در این زمینه دارند، می توانند سرمایه های مناسبی برای جذب مشاغل و پایداری اقتصادی ایجاد کنند. همچنین، رستوران، فروش تنقلات، فروش وسایل سرگرم کننده، و ایجاد بازارها و نمایشگاه های فصلی، موردی و دائمی، از دیگر کارکردهای اقتصادی احداث پل های پیاده تفرجگاهی روی رودخانه ها است. به علاوه کارکردهای فرهنگی گسترده ای را می توان برای این پل ها در نظر گرفت که برخی از آن ها عواید و منافع اقتصادی فراوانی دارند.

احداث پل های پیاده جدید چندمنظوره روی رودخانه ها، از مصادیق نوین گردشگری عمومی بوده و نمونه های تجربه شده و موفق در سراسر جهان دارد. حتی در کشور خودمان، چنین نمونه هایی وجود دارد. پل های خواجو و سی و سه پل، روی رودخانه زاینده رود در اصفهان، علاوه بر همه کارکرد های اقتصادی و فرهنگی که در بالا به آن ها اشاره شد، تاثیر زیادی در جذب گردشگر نیز داشته است.
مزایای اکوتوریسمی احداث پل پیاده روی رودخانه در زیر آورده شده است:
▪ با ایجاد پوشش گیاهی روی پل، می توان فیلتری برای تلطیف هوا ایجاد کرد

▪ ایجاد فضای آرام و مفرح در فضای پرازدحام شهری

▪ قابلیت ایجاد زیبایی در سیمای عمومی شهر

▪ قابلیت ایجاد محیط مطلوب برای تجمع، گذران اوقات فراغت و ارتباط افراد
▪ قابلیت ایجاد محیط بازی و سرگرمی برای افراد در سنین مختلف

▪ قابلیت ایجاد محیط فرهنگی و آموزشی برای افراد در سنین مختلف

▪ قابلیت ایجاد مناظر بدیع با تلفیق محیط طبیعی و عناصر انسان ساخت

▪ ارتقای کیفیت محیط زیست شهری و ... (بشارتی، (1388

3

-4 بررسی نمونه های موفق پل های پیاده در ایران و جهان
-1-4 سی و سه پل (پل االله وردیخان)

سی و سه پل یکی از پل های زیبا و جالبی است که در دوره ی صفویه روی رود زاینده رود احداث شد. این پـل بـه االله وردیخان معروف است، زیرا سردار مشهور شاه عباس اول که به ساختن این پل مأمور شده بود، به این نام خوانده می شد (رحیمی، .(1389 بنای پل در سال 1005 هجری آغاز و در سال 1011 به پایان رسید و به دلیل داشتن سی و سه طاق اصلی، به سی و سه پل مشهور شد. این پل نه تنها نیمه ی شمالی و جنوبی شهر را به هم متصل می نمـود، بلکـه محـل تجمع امرا، فرماندهان، بزرگان و نجیب زادگان شهر نیز بود (مخلصی، .(1379

این پل به صورت دو طبقه به طول 295 متر و عرض 13/75 متر می باشد. طبقه ی زیرین شامل راهروی بزرگ و عریضی است که در زیر گذرگاه طبقه ی فوقانی قرار دارد. این راهروهای زیبا، عملکردهای زیادی همچون نمایشگاهی، موسیقی، شعرخوانی و ... دارند. طبقه ی فوقانی شامل سه معبر است: معبر وسط سواره رو است و دو معبر دیگر در دو سمت معبر وسط قرار دارند که شامل راهرو، ایوانچه ها و غرفه های زیبا و متناسب است (گلابچی، .(1389 زیبایی چشمگیر این پل روی رود زاینده رود و نقش آن در طبیعت منطقه، سبب شده است که گردشگران و توریست زیادی را سالانه به سوی رود زاینده رود، جذب کند.


شکل((1 چایخانه سی و سه پل (کروکی از مرتضی صدیق )

-2-4 پل خواجو
این پل را پل شاهی، پل بابا رکن الدین و پل حسن آباد نیز نامیده اند. بنای اولیه ی پل خواجو از آثار حسن بیک ترکمان از امرای دوره ی صفوی است، اما بنای کنونی پل از سال 1060 هجری شروع شده و در سال 1067 به اتمام رسیده است. پل خواجو یکی از شاهکارهای مهندسی پل و سدسازی در ایران و جهان به شمار می رود. به نوشته ی تـاریخ نگـاران و پژوهشگرانی که درباره ی سلسله صفوی بررسی کرده اند، هدف شاه عباس دوم از ساختن پل خواجو پیوند دادن دو محله خواجو و دروازه حسن آباد با تخت فولاد و راه شیراز بوده است. نقشه این پل تقرباًی همانند پل االله وردیخان است. طول پل

4

131/5 متر و عرض آن 11/65 متر و به صورت دو طبقه با 21 چشمه ساخته شده است. در این پایه ها شیارهایی تعبیه شده است که با بستن آن ها، آب تا ارتفاع شش متری بالا آمده و دریاچه ای در پشت آن به وجود مـی آیـد (مخلصـی، .(1379 توجه طراح به چشم اندازهای آبی، از مهم ترین نکات مثبت این پروژه است.


شکل((2 نمایی زیبا از پل خواجو در طبیعت منطقه

یکی از امتیازات پل خواجو بر سایر پل های واقع بر زاینده رود، وجود تزئینات کاشیکاری فراوان در پشت بغل های چشمه های زیرین و غرفه های بالا است. در پیش آمدگی وسط پل، اتاق ها و ایوان های مشرف به رودخانه وجود دارد، که محل اقامتگاه تفریحی شاه عباس دوم بوده است. نای بخش از پل کاملاً شبیه کوشک های دوران صفوی است.
این پل را در واقع می توان یک کوشک-پل دانست. پل خواجو از مصادیق برجسته ی مفهوم پل- فضا به شمار می رود. پل مذکور، سالانه هزاران توریست را به خود و طبیعت اطراف، جذب می کند که مهم ترین بنا در جذب توریسم شهر اصفهان محسوب می شود.

-3-4 پل طبیعت (تهران)
این پل روی رودخانه طراحی نشده است، اما از دیدگاه ارتباط با طبیعت و جذب گردشگر، نمونه مناسبی جهت مطالعه می باشد. پل طبیعت تهران، بزرگترین پل غیرخودرویی ایران، واقع در بزرگراه مدرس تهران، پلی سه طبقه با طراحی ارگانیک و شبیه به درخت است که با طولی برابر 300متر و سازهای 2000 تنی، 700 متر مربع مساحت داشته وعرض پل در نقاط مختلف بین 6 متر تا 13 متر متغیر است. این پل کاری است از گروه معماری دیبا که بوستان آب و آتش در غرب اراضی عباس آباد را به بوستان طالقانی در شرق متصل میکند. فرم درختی ستون ها و انتخاب نـام طبیعـت بـرای پـل، هـردو تأکیدیست بر پیوستگی دو فضای سبز توسط پل.

در طراحی این پل عابر پیاده که دارای سه سطح می باشد، از معماری باستانی ایران الهام گرفته شده است؛ که در آن، پل نه تنها یک مسیر عبور و ایجاد ارتباط بین دو طرف یک رودخانه یا دره، که جایی برای اقامت، استراحت و لذت بردن از مناظر زیبا است.

تهران به کلانشهری با ترافیک و خیابان های شلوغ و بی پایان تبدیل شده است که شهروندانش ساعات تلف شده زیادی در رفت و آمد دارند. آنها مناظر زیبای رشته کوه البرز واقع در شمال شهرستان را از دست می دهند. پل طبیعت به افراد تهرانی این فرصت را می دهد که به دور از خستگی و استرس، با پیاده روی روی پل، از دیدن نمایش شگفت انگیز کل تهران لذت ببرند. بدنه منحنی پل در ارتفاع های مختلف، مناظر و پرسپکتیوهای بی شماری به بازدیدکنندگان می دهد.


5

سطح اول دارای یک کافه گالری و یک کافی شاپ می باشدسطح. دوم عمدتاً برای افرادی طراحی شده که از یک پارک به دیگری در حال عبور هستند، آنها شاید راه بروند، دوچرخه سواری کنند، اسکیت سواری کنند و یا سوار بر اسب باشند. در نهایت سطح سوم و یا زون اقامت، جایی برای اقامت و گردش است. در وسط پل، پله ها و رمپ هایی برای رفتن از یک سطح به سطح دیگر طراحی شده است. رمپ ها باعث می شود که تمام سطوح پل قابل دسترس برای افراد معلول باشد .(www.dibats.com) این پل از زمان افتتاح تاکنون، گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است و توانسته است ارتباط مناسبی را با طبیعت منطقه، کسب کند.


شکل((3 نمای پل طبیعت از اتوبان مدرس

-4-4 پل- نمایشگاه زاراگوزا (اسپانیا)
این پل به شکل مورب روی رود ابرو در نزدیکی پل هزاره سوم ساخته شده که جاده ی کمربندی رابال از روی آن می گذرد. این پل کاری از شرکت معماری زاها حدید در اسپانیا است. پل انحنای ملایمی دارد و در حالی که از روی یک جزیره ی کوچک می گذرد، به نرمی و پیوستگی، بولوار اصلی ایستگاه اینترمدال دلسیاس را به مرکز کنوانسیون در سایت نمایشگاه، متصل می کند.

این بنا، تنها پل-فضا در تمام اسپانیا و یکی از معدود پل های تمام دنیاست که چنین ویژگی هایی دارد و نقش اکوتوریستی برای رودخانه دارد. فضایی برای نمایشگاه یک منظوره تحت عنوان »آب، منبعی منحصر به فرد« در پل تعبیه شده است. این پل عابر، دره گذر بسیــار عظیم سطحی برابر با 7000 متر مربع را اشغــال کرده و طول آن به 260 متر می رسد. فرمی بافته شده، ارگانیک و شبیه به گل گلایل دارد که باز و بسته می شود. ارتفاع آن بین 13 تا 15 متر و عرض آن بین 8 تا 30 متر در نوســان است. گشادترین دهــانه ی آن 185 متر است. اگر نگاهی به مقطع پل بیاندازید، درخواهید یافت که شبیه به الماس است و چهار عدد غلاف دارد که المان های سازه ای هستند و نمایشگاه ها را نیز در خود جای داده اند. قاب های پل پاویون از فولاد ساخته شده اند. پوسته ی آن از فلس ریز کوسه الهام گرفته و پوسته آن الگویی از پانل های منطبق بر یکدیگر دارد که در فضای داخلیشان یک »خرد اقلیم« خلق کرده اند. این، در واقع، یک سیستم خنک کننده است که هوا را از طریق پوسته متخلخل ساختمان مبادله می کند. به همین خاطر پوسته ی ساختمان در تعریف ارتباط پل با نواحی اطراف و ایجاد تنوع آب و هوایی نقشی حیاتی ایفا می کند.

6

در کرانه ی شرقی، یک تکه زمین گوه مانند، پل را حمل می کند، به طوری که ورودی آن بالاتر از سطح ایمن در برابر سیلاب قرار گرفته است. طراحی منظر، توپولوژی فعلی را در نواحی حاشیه ای حفظ کرده تا ریخت شناسی طبیعی دو کرانه ی رود را مورد تأکید قرار دهد. در کرانه ی غربی، زمین به شکل نوارهایی عریض طراحی شده است. یک نوار از دیگر نوارها بالاتر آورده شده تا سازه های کوچکی را از نظر پنهان سازد که سیستم های تأسیساتی و خدماتی (اتاق کنترل اصلی، انبار و غیره) را، که می بایست در خشکی قرار بگیرند، در خود جای داده اند. این نوار در مناطق نزدیکتربه پل عملاً در پاویون ادغام می شود، و با خود چمن سبز سقف را به داخل فضای نمایشگاه می آورد. بازدید کنندگان با گذشتن از چشم اندازی زیبا و آرام، که پایه ی پل را در میان گرفته و بی هیچ درز و مرزی به سمت پارک آبی مترو پولیتن ، در مجاورت سایت نمایشگاه، جاری است به قسمت جنوبی پل می رسند. افراد بازدیدکننده از نمایشگاه، دینامیک فیزیکی آب وتأثیر انسان بر مسیر آن را تجربه خواهند کرد.

شکل((4 پل-نمایشگاه زاراگوزا در اسپانیا
-5-4 پل هنر (آرت بریج)

این پل نتیجه ی همکاری رابرت آون (هنرمند) و دنتن کرکر مارشال (معمار) در ملبورن استرالیا است. شب هنگام، این سازه که به دقت نورپردازی شده، حضور بصری قدرتمند خود را در قسمت ساحلی به نمایش می گذارد، جایی که باراندازها و محوطه های خطوط راه آهن در آن جایشان را به آپارتمان های بلندمرتبه ی شیک و آلامد داده اند. پل را می توان از فاصله ای بسیار دور هم مشاهده کرد، در حالی که گویی با نوعی جذابیت مغناطیسی عابرین پیاده را برای کشف شکل نامتعارفی که دارد به سوی خود جلب می کند.

در نگاه نخست، آرت بریج با نظم هندسی جدیدی که دارد، با طرح توسعه ی میدان فوق العاده جذاب فدریشن و نیز ستوری هال که هر دو هندسه ی مرموز و عجیبی در این شهر دارند، هماهنگ شده است و اگر آن را از نزدیک بررسی کنید درمی یابید که فی الواقع حاصل تعادل میان الگوسازی و ملاحظات کاربردی است.

تصمیم کارفرما به این شکل گرفته شد که از دو قطعه زمین مجزا به عنوان شالوده ی یک پل عابر پیاده در جذب توریست به این منطقه استفاده شود، که برای دوچرخه سواران و البته معلولینی که از ویلچر استفاده می کنند نیز مناسب باشد. در عین حال، قرار شد این پل یک اثر هنری نیز باشد، و به همین خاطر از چند تن از هنرمندان استرالیایی دعوت به عمل آمد تا پروپوزال های خود را برای احداث یک پل/ اثر هنری ارائه دهند.

نتیجه ی همکاری آون و مارشال، ترکیب خارق العاده ای است از آینده نگری پرمعنا و مصلحت اندیشی عملی. انگیزه ی اصلی در زایش فرم نیاز به احداث رمپی بود که شیب آن برای عبور ویلچر حتی الامکان ملایم باشد و حداقل فضای ممکن را هم اشغال کند.


7

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید