بخشی از مقاله

جزوه ی سخت افزار


Cpu:


ریزپردازنده واحد پردازش مرکزی یا مغز رایانه می باشد.
این بخش مدار الکترونیکی بسیار گسترده و پیچیده ای می باشد که دستورات برنامه های ذخیره شده را انجام می دهد. جنس این قطعه کوچک (تراشه) نیمه رسانا است. CPU شامل مدارهای فشرده می باشد و تمامی عملیات یک میکرو رایانه را کنترل می کند. تمام رایانه ها (شخصی، دستی و…) دارای ریزپردازنده می باشند. نوع ریزپردازنده در یک رایانه می تواند متفاوت باشد اما تمام آنها عملیات یکسانی انجام می دهند. تاریخچه ریزپردازنده


ریزپردازنده پتانسیل های لازم برای انجام محاسبات و عملیات مورد نظر یک رایانه را فراهم می سازد. در واقع ریزپردازنده از لحاظ فیزیکی یک تراشه است. اولین ریزپردازنده در سال ۱۹۷۱ با نام Intel ۴۰۰۴ به بازار عرضه شد. این ریزپردازنده قدرت زیادی نداشت و تنها قادر به انجام عملیات جمع و تفریق ۴ بیتی بود. تنها نکته مثبت این پردازنده استفاده از یک تراشه بود، زیرا تا قبل از آن از چندین تراشه برای تولید رایانه استفاده می شد. اولین نوع ریزپردازنده که بر روی کامپیوتر خانگی

نصب شد. ۸۰۸۰ بود. این پردازنده ۸ بیتی بود و بر روی یک تراشه قرار داشت و در سال ۱۹۷۴ به بازار عرضه گردید. پس از آن پردازنده ای که تحول عظیمی در دنیای رایانه بوجود آورد ۸۰۸۸ بود. این پردازنده در سال ۱۹۷۹ توسط شرکت IBM طراحی و در سال ۱۹۸۲ عرضه گردید. بدین صورت تولید ریزپردازنده ها توسط شرکت های تولیدکننده به سرعت رشد یافت و به مدل های ۸۰۲۸۶، ۸

۰۳۸۶، ۸۰۴۸۶، پنتیوم ۲، پنتیوم ۳، پنتیوم ۴ منتهی شد.
این پردازنده ها توسط شرکت Intel و سایر شرکت ها طراحی و به بازار عرضه شد. طبیعتاً پنتیوم های ۴ جدید در مقایسه با پردازنده ۸۰۸۸ بسیار قوی تر می باشند زیرا که از نظر سرعت به میزان ۵۰۰۰ بار عملیات را سریعتر انجام می دهند. جدیدترین پردازنده ها اگر چه سریعتر هستند گران تر هم می باشند. کارآیی رایانه ها به وسیله پردازنده آن شناخته می شود ولی این کیفیت فقط سرعت پروسسور را نشان می دهد نه کارآیی کل رایانه را به طور مثال اگر یک رایانه در حال اجرای چند نرم افزار حجیم و سنگین است و پروسسور پنتیوم ۴ آن ۲۴۰۰ کیگاهرتز است ممکن است اطلاعات را خیلی سریع پردازش کند. اما این سرعت بستگی به هارددیسک نیز دارد یعنی این که پروسسور جهت انتقال اطلاعات زمان زیادی را در انتظار می گذراند.
پروسسورهای امروزی ساخت شرکت Intel، پنتیوم ۴ و سلرون هستند.
پروسسورها با سرعت های مختلفی برحسب گیگاهرتز (معادل یک میلیارد هرتز با یک میلیارد سیکل در ثانیه است) برای پنتیوم ۴ از ۴/۱ گیگاهرتز تا ۵۳/۲ متغیر است و برای پروسسور سرعت از ۸۵/۰ گیگاهرتز تا ۸/۱ گیگاهرتز است. یک سلرون همه کارهایی را که یک پنتیوم ۴ انجام می دهد را می تواند انجام دهد اما نه به آن سرعت.
پردازنده دو عمل مهم انجام می دهد:


۱- کنترل تمام محاسبات و عملیات
۲- کنترل قسمت های مختلف
پردازنده در رایانه های شخصی به شکل یک قطعه نسبتاً تخت و کوچک به اندازه ۸ یا ۱۰ سانتی متر مربع که نوعی ماده، مانند پلاستیک یا سرامیک روی آن را پوشانده است تشکیل شده

در واقع فرآیند به وجود آمدن این مغز الکترونیکی به این گونه می باشد که از سیلیکان به علت خصوصیات خاصی که دارد جهت ایجاد تراشه استفاده می شود. بدین گونه که آن را به صورت ورقه های بسیار نازک و ظریف برش می دهند و این تراشه ها را در درون مخلوطی از گاز حرارت می دهند تا گازها با آن ها ترکیب شوند و بدین صورت طبق این فرآیند شیمیایی سیلیکان که از جنس ماسه می باشد به فلز و بلور تبدیل می شود که امکان ضبط و پردازش اطلاعات را در بردارد. این قطعه کار میلیون ها ترانزیستور را انجام می دهد.
پردازنده وظایف اصلی زیر را برای رایانه انجام می دهد:
۱- دریافت داده ها از دستگاه های ورودی
۲- انجام عملیات و محاسبات و کنترل و نظارت بر آن ها
۳- ارسال نتایج عملیات با دستگاه های خروجی
پردازنده مانند قلب رایانه است و از طریق کابل های موجود با واحدهای دیگر مرتبط می شوند.
در واقع از نظر فنی عملکرد پردازنده با دو ویژگی تعیین می شود:
۱- طول کلید- تعداد بیت هایی که یک پردازنده در هر لحظه پردازش می کند و طول این کلمات معمولاً ۴ و ۸ و ۱۶ و ۳۲ و یا ۶۴ بیتی می باشد.
۲- تعداد ضربان الکترونیکی که در یک ثانیه تولید شده است و با واحد مگاهرتز سنجیده می شود.
محل قرارگیری پردازنده ها بر روی مادربرد می باشد. بنابراین بایستی هماهنگی لازم بین مادربرد و پردازنده وجود داشته باشد. این هماهنگی باعث بالا رفتن عملیات رایانه می شود در غیر این صورت نتیجه خوبی به دست نمی آید.


نکته:
بر روی پردازنده حروف و ارقامی دیده می شود که در واقع نشان دهنده شماره سریال ها ،سرعت، ولتاژ، مدل، نسل و نام سازنده آن می باشد. با توجه به نوع دستورالعمل ها یک ریزپردازنده با استفاده از واحد منطبق و حساب خود (ALU) قادر به انجام عملیات محاسباتی مانند جمع و تفریق و ضرب و تقسیم است. البته پردازنده های جدید اختصاصی برای انجام عملیات مربوط به اعداد اعشاری نیز می باشند. ریزپردازنده قادر به انتقال داده ها از یک محل حافظه به محل دیگر می باشند و می توانند تصمیم گیری نمایند و از یک محل به محل دیگر پرش داشته باشد تا

دستورالعمل های مربوط به تصمیم اتخاذ شده را انجام دهد.

مقايسه پردازنده هاي شركتIntel وAmd
همیشه و هنگامی که سوال می شود که شما کدام مدل از پردازشگر ها را می پسندید جواب های متفاوتی شنید می شود ، در ایران و به دلیل سود بیشتر در فروش پردازشگر های مدل INTEL بیشتر فروشندگان انواع مختلف این مدل را پیشنهاد میکنند.
اما ببنیم که چه فرقی بین پردازشگر های ساخته شده توسط شرکت INTEL و شرکت AMD وجود دارد. سپس خودتان تصمیم بگیرید که هنگام خرید CPU چه مارک و مدلی را انتخاب کنید.
این مقایسه ها بین CPU های موجود و حاظر در بازار صورت گرفته است و محصولاتی که در آینده توسط این دو شرکت ارائه خواهد شد را در این مقایسه شرکت نداده ایم.
AMD .1 بر اساس معماری اجرایی 9 مرحله ای ساخته شده است اما معماری پردازنده های INTEL شش مرحله ای میباشد. بدین معنا که AMD در هر چرخه کاری 9 عملیات انجام میدهد د رای که INTEL فقط 6 عمل را انجام میدهد.
AMD .2 از 640Kb Cache برخوردار است در حالی که Intel ، از 532Kb بر خوردار است هر چقدر که میزان Cache پردازنده بیشتر باشد ، پردازنده کارایی بیشتری خواهد داشت اطلاعات بیشتری میتواند ذخیره کند ودیگر لازم نیست پردازنده برای بدست آوردن اطلاعات یا دستور ها مدت زمان بیشتری را رفت و برگشت به حافظه برد اصلی برای جذب اطلاعات یا دستور العمل ها صرف کند.
AMD. 3از مس برای اتصال ترانزیستور های بکار رفته در پردازنده ها استفاده میکند در صورتی که در ساختمان پردازنده های Intel آلومینیوم بکار رفته است.مس هادی الکترسیته بهتری است ، ازاین رو پهنای اتصالهای بین ترانزیستورها را به میزان چشمگیری کاهش می یابد .که این امر باعث مصرف کمتر مواد اولیه و در نتیجه منجر به کاهش هزینه می شود این دلیل ارزان تر بودن AMD نسبت به P4 است.

 

.4از دیگر تفاوت های میان AMD وIntel میتوان به راندمان Cache بروی چیپ اشاره کرد ، AMD از معماری انحصاری استفاده میکند که راندمان بیشتری نسبت بیشتری نسبت به طراحی معماری غیر انحصاری Intel دارد.
AMD.5 از تکنولوژی پردازش موازی در مقایسه با Hyper -Threading اینتل استفاده میکند ، در بسیاری از کاربردهای امروزی فعال بودن Hyper -Threading کارائی پائین تری ارائه میدهد ، نتا

یج تحقیقات بیشمار منتشر شده در نشریات رایانه ای و پایگاهای اطلاعاتی معتبر بیانگوی این پدیده هستند.
6. یکی دیگر از مهمترین نکات برتر پردازنده های AMD واحد ممیز شناور آن است که از FPU اینتل بسیار قویتر میباشد که این امر باعث اجرای سریع تر برنامه های چند منظوره Multimedia میشود.

7. زمانی که اینتل P4 را طراحی کرد طول PIPELINE را از 10 مرحله در P3 به 20 مرحله افزایش داد Intel همین تغیر توانست که تعداد عملیاتی که در چرخه عملیاتی انجام می شود بصورت قابل ملاحظه ای کاسته میشود و از طرف دیگر افزایش طول PIPELINE نیازمند افزایش تعداد ترانزیستور ها برای انجام همان تعداد عملیات میباشد که این امر باعث افزایش اندازه هسته و بالا رفتن قیمت تولید میشود . در حالی که AMD با وجود افزایش فرکانس پردازنده های خود طول pipeline را به همان اندازه p3 یا k6 ثابت نگهداشت.

CD-ROM:
سی دی درایو لوح فشرده- حافظه فقط خواندنی
CD-ROM که مخفف "Compact Disc Read-Only Memory" است وسیله‌ای برای ذخیره سازی اطلاعات نوری غیر فراراستفاده می‌‌شود که در قالب بندی فیزیکی یکسان، توسط گرداننده لوح فشرده کامپیوترقابل خواندن است مانند لوح‌های فشرده صوتی.
لوح فشرده یک صفحه پلاستیکی مسطح به همراه اطلاعات دیجیتالی رمزی شده بر روی آن می‌‌باشد که به صورت مارپیچ از مرکز تا لبه خارجی آن قرار گرفته اند. استاندارد کتاب زرد لوح فشرده در سال 1985 توسط سونی و فیلیپس پایه گذاری شد.
به زودی مایکروسافت و کامپیوتر اپل علاقه مند وترویج دهنده لوح فشرده شدند.
John Sculley مدیر عامل آن موقع شرکت اپل گفت لوح فشرده به زودی تا سال 1987 انقلابی در استفاده کامپیوترهای شخصی به وجود خواهد آورد.

ابزارهای خواندن لوح فشرده از اجزای معمول بیشتر کامپیوترهای شخصی پیشرفته می‌‌باشند.
به طور کلی لوح‌های فشرده صوتی جدا از لوح‌های فشرده می‌‌باشند و دستگاه‌های خواننده‌ای که برای لوح‌های فشرده صوتی درنظر گرفته شده‌اند قادر به تشخیص اطلاعات بر روی لوح‌های فشرده (حافظه فقط خواندنی) نیستند ولی معمولاً کامپیوترهای شخصی می‌‌توانند لوح‌های فشرده صوتی را اجرا کنند.
چگونگی کار آن

اطلاعات دیجیتالی تقریباً در اندازه میکروسکوپی به صورت کد در می‌‌آیند که این امکان را می‌‌دهد تا مقدار زیادی از اطلاعات در آن ذخیره شود. لوح‌های فشرده اطلاعات دودویی را به صورتی ثبت می‌کنند که این اطلاعات به اندازه گودال‌های بسیار ریز فشرده شده بر روی سطح زیرین دیسک پلاستیکی قرار می‌‌گیرند؛ که یک پرتو اشعه نیمه رسانا در دستگاه خواننده این اطلاعات را بازخوانی می‌‌کند.
ظرفیت
یک CD-ROM اساندارد تقریباً می‌‌تواند 650 تا 700 مگابایت از اطلاعات را نگه داری کند. CD-ROM وسیله‌ای رایج برای توزیع پایگاه‌های اطلاعاتی حجیم، نرم افزار و مخصوصا کاربردهای چند رسانه‌ای می‌‌باشد. وزن یک لوح فسرده زیر یک توصیف است. برای به کار بردن گنجایش ذخیره سازی CD-ROM برای متن، یک کتاب داستان متوسط که شامل 60000 کلمه می‌‌باشد کافی است.


اشنايي با DVD
مدتها بود که صنعت ويديو دنبال راهي بود تا با استفاده از CD بتواند نوار ويديو را کنار بگذارد. بدين ترتيب بود که DVD يا Digital Versatile Disc متولد شد. نکته حائز اهميت در DVD ظرفيت آنست. در حالي که CD ميتواند 80 دقيقه ويديو - 700 مگابايت ديتا نگه دارد، کمترين ظرفيت DVD معادل 4.37 گيگابايت يا دو ساعت ويديو است و ظرفيت بالاتر 16 گيگابايت يا 8 ساعت ويديو هم امروزه قابل دسترسي است.

 

Hard Disk:
هارد دیسک:
هارد دیسک(HDD، که پیش از این به عنوان دیسک گردان ثابت شناخته می شد) یک حافظه دائمی است که بطور دیجیتالی رمزنگاری شده و اطلاعات را روی سطح مغناطیسی دیسک های خود ذخیره می کند.
هارد دیسک ها در ابتدا برای استفاده در کنار کامپیوتر تولید شدند و بعد ها از آن ها در داخل کامپیوتر استفاده شد. با گذشت زمان کاربرد های هارددیسک از حیطه کامپیوتر فراتر رفت .بطوریکه در تجهیزات ضبط تصویر ،پخش صدا ، همچنین در سیستم ها و دوربین های دیجیتال مورد استفاده قرار گرفت . در سال 2005 اولین تلفن های همراه ِ دارای هارد دیسک توسط شرکت های نوکیا و سامسونگ ارائه شد. ایجاد نیاز به حافظه های بزرگ ، قبال اعتماد و مستقل ، منجر به تولید ساختارهایی همچون RAID ،سخت افزار هایی همچون NASحافظه های متصل به شبکه) و سیستم هایی همچون SAN شبکه های ذخیره اطلاعات) شد تا بتوان بطور موثر به حجم بالایی از اطلاعات دسترسی پیدا کرد.
با گذشت زمان، ظرفیت هارد دیسک ها رشد نمایی داشته است. در کامپوتر های شخصی ابتدایی یک درایو با ظرفیت 20 مگابایت بزرگ به نظر می رسید. در نیمه دوم دهه 90 ،هارد درایو هایی با ظرفیت یک گیگابایت و حتی بزرگتر به بازار آمد. از سال 2006 کوچکترین هارد دیسکی که برای کامپیوتر های خانگی تولید می شود ظرفیتی برابر 40 گیگابایت دارد. اکنون بیشترین ظرفیت در درایو های داخلی 0/75 ترابایت(750 گیگابایت) و در درایو های خارجی با استفاده ازچند درایو داخلی از یک ترابایت نیز فراتر میرود.
این درایو های داخلی ظرفیت ذخیره سازی خود را با استفاده از شیوه ضبط ستونی افزایش داده اند.

تکنولوژی
هارد درایو ها با تحت میدان قرار دادنِ یکسری مواد مغناطیسی اطلاعات را درخود ضبط می کنند. و با تشخیص مغناطیس شدگی آن ماده اطلاعات را از روی آن می خوانند. طرح کلی یک هارد دیسک تشکیل شده از یک مخروط که یک یا چند صفحه مسطح و گرد را نگه می دارد ،اطلاعات بر روی این صفحات ذخیره می شوند. این صفحه ها از یک ماده غیر مغناطیسی( اغلب شیشه یا آلومینیوم) ساخته می شوند و با یک لایه نازک از مواد مغناطیسی روکش می شوند. در درایو های قدیمی از تری اکسید آهن به عنوان ماده مغناطیسی استفاده می شد اما امروزه از آلیاژهای کبالت پایه استفاده می کنند.
صفحات با سرعت های بالا به گردش در می آیند.اطلاعات در حین چرخش صفحات بر ری آنها نوشته می شوند.این کار توسط مکانیزمی با نامِ: هد خواندن/ نوشتن انجام می شود. این هد با فاصله بسیار کم بالای سطح مغناطیسی حرکت می کند. از این وسیله برای تشخیص و تغییر در وضعیت مغناطیس شدگیِ ماده زیر آن استفاده می شود. به ازای هر صفحه مغناطیسی بر روی مخروط ، یک هد وجود دارد که همه آنها بر روی یک بازوی مشترک سوار شده اند. همینطور که صفحات دوران می کنند یک بازوی محرک، هد ها را (به آرامی و با حرکت شعاعی ) روی یک مسیر قوس دار، بر روی صفحات به حرکت در می آورد.با اینکار به هر هد اجازه داده می شود که تقریبا

به تمام سطح صفحهء در حال دوران دسترسی پیدا کندد.
جايگاه هارد ديسک :
با توجه به رشد چشمگير تکنولوژي ساخت هارد ديسک ، ظرفيت آنان درفواصل زماني بين دوا

زده تا هيجده ماه ، دو برابر مي شود . بدين ترتيب ،عملا" کامپيوترهاي شخصي بسمت ماشين هاي چند رسانه اي حرکت نموده که مي توان حجم بالائي از اطلاعات شامل صوت ، تصوير و گرافيک را بر روي آنان ذخيره نمود. بيشترين ظرفيت هارد ديسک قابل نصب بر روي کامپيوترهاي Desktop ، معادل 250 گيگابايت مي باشد. طرفيت فوق ، ده برابر بيش از ظرفيت هارد ديسک هاي سه سال پيش است . در اوايل سال 2003 ميلادي ، هارد ديسک هاي با ظرفيت 320 گيگا بايت مطرح شده اند. توليد کنندگان در صدد ارائه اينترفيس هاي سريال ATA بوده که نسبت به مدل هاي پيشين ( اينترفيس هاي موازي ATA ) داراي سرعت بمراتب بيشتري مي باشند. محصولات توليد شده در سال آينده ، از تکنولوژي فوق استفاده خواهند کرد. عملکرد تمامي هارد ديسک ها در زمان اجراي يک برنامه مشابه يکديگر بوده و استفاده از درايوهاي با سرعت بالا، مزايا و امتيازات متعددي را براي کاربراني که قصد پردازش داده هائي با حجم بالا ( تصاوير و ويدئوهاي ديجيتال ) را دارند ، بدنبال خواهد داشت.بر اساس آزمايشات متعدد انجام شده توسط برنامه Photoshop ، مشخص شده است که انجام عمليات پيچيده اي نظير : اعمال فيلترها ، گردش و ويرايش تصاوير در هارد ديسک هاي با سرعت بالا ، شصت درصد سريعتر از سيستم هائي است که داراي درايوهائي با سرعت پائين مي باشند.
SATA و IDE چه هستند؟
تكنولوژي ديسك سخت ( HARD DRIVE ) بر پايه پروسس موازي اطلاعات عمل مي كنند و بدين معناست كه اطلاعات به صورت بسته هايي به روشهاهي مختلف ( رندوم ) به باس اطلاعاتي فرستاده مي شوند. اطلاعات از ديسك سخت در فاصله هاي زماني كاملاً تصادفي مي آيند و وارد باس اطلاعاتي شده و در نهايت به سمت مقصد نهايي مي رود. IDE مخفف Integrated Drive Electronics مي باشد همينطور كه مي دانيد رابط IDE گاهي با عنوان ATA شناخته مي شود كه مخفف AT Attachment است.
اين تكنولوژي از سال 1990 به عنوان استاندارد كامپيوترهاي شخصي (PC ) براي هارد ديسك ها بوده است و اين زماني بود كه تكنولوژي مذكور جاي درايوهاي ESDI و MFM را گرفت يعني زماني كه هارد ديسك ها به طور متوسط حجمي معادل 200 مگا بايت داشتند. در سال 1990 اولين هارد ديسك يك گيگا بايتي وارد بازار شد و قيمتي برابر 200 دلار در بازار آمريكا داشت. از آن پس تا كنون IDE تكنولوژي مورد استفاده بوده زيرا هارد ديسكها را با قيمت پايين در اختيار مصرف كننده قرار مي داد، جاي كمتري مي گرفت و سرعت مناسبي داشت.
همتاي IDE در آن زمان SCSI ( كه مخفف Small Computer System Interface است) بود. SCSIكمي از IDE سريعتر است اما بسيار گرانتر است. به علاوه احتياج به خريد يك ادپتر SCSI كه ارزان هم نيست احتياج داريد. به عبارت ديگر IDE بازار هارد ديسكهاي كامپيوتر هاي شخصي را در انحصار خود گرفت. آنطر كه به نظر مي رسد كارخانه هاي معتبر حداقل يك تا دو سال ديگر به توليد هارد ديسكهاي با تكنولوژي IDE ادامه دهند.


هارد ديسكهاي IDE از كابلهاي ريبون پهني استفاده مي كنند كه در داخل كامپيوتر بسيار به چشم مي آيند و مرتب كردن اين كابلها در داخل كامپيوتر خود هنري است.
تكنولوژي هارد ديسك هاي ساتا ( SATA ) بر اساس پردازش اطلاعات متوالي ( سريال ) است. يعني انتقال اطلاعات از هارد ديسك به باس ديتا و در جهت عكس به طور منظم و در دورهاي زماني مشخص انجام مي گيرد.
هارد ديسكهاي ساتا از كابلهاي ريبون با پهناي كمتر استفاده مي كنند كه براي كساني كه آنرا اسمبل مي كنند باعث بسي خوشبختي است. اين كابلهاي نازك داراي كانكتورهاي بست داري هستند كه كار كردن با آنها را ساده تر مي كند.


هارد ديسكهاي ساتا اطلاعات را با سرعت متوسط 150Mb بر ثانيه انتقال مي دهند. اما مقاله هاي زيادي روي اينترنت در مورد هارد ديسكهاي با سرعت 3Gb در ثانيه خواهيد يافت.
اما بياييد اين دو را در عمل با يكديگر مقايسه كنيم و ببينيم چرا صنعت در آينده تكنولوژي SATA را بر خواهد گزيد.
تا كنون در مقايسه دو هارد ديسك به قيمت هم توجه داشتيم اما حالا بدون در نظر گرفتن قيمت و تكنولوژي مرسوم كارايي را بررسي مي كنيم.آزمايش از اين قرار بود. يك كامپيوتر قديمي را به يك هارد SATA مجهز كرديم. و بعد از آن دو كامپيوتر امروزي ( پنتيوم 4 ) با سرعت متعارف را با هارد ديسك هايIDE براي مقايسه انتخاب كرديم. آزمايش ها و نتايج به قرار زير بودند.

Modem:

مودم چیست؟

مودم دروازه ارتباطی ما با جهان است. به زبان ساده تر مودم یک وسیله موسوم به سخت افزار است که به کامپیوتر شخصی اضافه می شود و تفاوتی از لحاظ نسبت با دیگر وسایل سخت افزاری ندارد. مثلا چاپگر با فراهم آوردن توان امکان چاپ آثار تهیه شده توسط کامپیوتر وبا استفاده از نرم افزارهای کاربردی متنوع توان کاری کامپیوتر را زیاد می کند به همین ترتیب یک مودم متصل به کامپیوتر شخصی هم امکان کارهایی را می دهد که بدون ان به هیچ وجه ممکن نخواهد بود.دلیل اصلی به کارگیری مودم فراهم آوردن امکان ارتباط کامپیوتر شخصی با کامپیوتر های دیگر از طریق خطوط استاندارد تلفن است که وظیفه اولیه و اصلی هر مودم به حساب می آید.

مودم چگونه کار می کند؟

می توان مودم را مشابه یک آداپتورAC به DCمانند آنهایی که در ضبط صوت های کوچک یا تلفن بی سیم به کار می روند دانست.کار اصلی این آداپتور تبدیل جریان متناوب AC)) موجود در پریز استاندارد برق به مقدار و نوع جریان مستقیم (DC) مورد نباز برای کارکرد یک وسیله مشخص است.مودم هم بسیار شبیه این آداپتور است اما به جای تغییر و تبدیل انرژی الکتریکی سیگنالهای دیجیتالی تولید شده در داخل کامپیوتر شخصی را به اصوات آنالوگی تبدیل می کند که بتوان به سادگی از طریق خطوط استاندارد تلفن انتقال داد.
مودم چه امکاناتی فراهم می آورد؟


1-پست الکترونیکی


2-کنفرانس همزمان
3-تبادل فایل
4-تحقیق
5-معاملات الکترونیکی
6-جمع آوری اطلاعات


مودم یک وسیله سخت افزاری کامپیوتر است که به کامپیوتر شخصی شما این امکان را می دهد که با استفاده از خطوط استاندارد تلفن با کامپیوترهلای دیگر ارتباط برقرار کند.

کاراصلی مودم تبدیل سیگنالهای دیجیتالی تولید شده توسط کامپیوتر شما به اصوات آنالوگ است که از طریق خط تلفن به کامپیوتر مخاطب ارسال میگردد . همین مودم اصوات آنالوگ رسیده از کامپیوتر مقابل را به سیگنالهای دیجیتالی مورد نیاز کامپیوتر شخصی شما تبدیل می کند.

استفاده از مودم می توان با کامپیوترهای مختلفی ارتباط بر قرار کرد و فعالیتهای تلفنی متنوعی را انجام داد.پست الکترونیکی کنفرانس همزمان تبادل فایل معاملات الکترونیکی وجمع آوری اطلاعات از جمله کارهای متداولی است که می توان با مودم به آنها پرداخت.


MONITOR:
مانیتور یکی از عناصر سخت افزاری مهم در کامپیوتر است که از آن بعنوان دستگاه استاندارد خروجی و در جهت نمایش اطلاعات استفاده می گردد. تمامی کاربران کامپیوتر بمنظور مشاهده خروجی مناسب ، نیازمند استفاده از یک مانیتور مطلوب می باشند. انتخاب یک مانیتور به عوامل متفاوتی نظير مشخصات فنی و نوع کاربرد آن ، بستگی دارد .اولين نمايشگرها ( مانيتورهای مبتنی بر متن ) بمنظور استفاده در کامپيوترهای شخصی در سال 1970 ، ارائه گرديدند. از سال 1970 تاکنون، مدل ها ی متفاوتی از مانتيتورها با بهره گيری از تکنولوژی های متفاوت و ارائه قابليت های مختلف ، توليد و عرضه شده اند . مانيتورهای ( CRT ( Cathod Ray Tube و مدل های متفاوت ( LCD ( Liquid Crystal display ، نمونه هائی از مانيتورهای ارائه شده طی ساليان گذشته و اخير می باشند.
اصطلاحات
• Aperture Grille : در تکنولوژی فوق ، بمنظور ايزوله نمودن پيکسل ها بصورت افقی از مجموعه ای سيم های عمودی استفاده می گردد.مانيتورهائی که از تکنولوژی فوق استفاده می نمايند، دارای شفافيت و وضوح تصوير مناسبی می باشند. پيکسل ها با توجه به ماهيت خطوط پويش استفاده شده بمنظورنگاشتن تصوير، بصورت عمودی از يکديگر متمايز می گردند.
• Aspect Ratio : نسبت پهنای تصوير به ارتفاع را می گويند و برای اکثر مانيتورهای موجود ، 3 : 4 می باشد .
• Asset Control : ويژگی فوق، باعث صرفه جوئی در زمان بمنظور رديابی مانيـتورها در شبکه می گردد. در صورتيکه مانيتور دارای ويژگی فوق بوده و از آن بهمراه نرم افزارهای ضروری در شبکه استفاده گردد ، امکان بازيابی اطلاعات لازم بمنظور رديابی مانيتورها ، فراهم می گردد.( شماره سريال مانيتور ، مدل و ... ) . اطلاعات فوق، برای مديران شبکه بسيار مفيد خواهد بود .
• Bandwidth : سرعت ( بر حسب مگاهرتز ) داده دريافتی توسط مانيتور از پردازنده کارت گرافيک را می گويند . هر اندازه ميزان سرعت فوق بيشتر باشد ، تصاوير با وضوح و شفافيت بهتری نمايش داده می شوند ( خصوصا" در موارديکه دقت بالا، انتخاب شده باشد ) .
• Color Convergence : پارامتر فوق ، معياری بمنظور سنجش نحوه تلاقی سه تفنگ رنگی ( قرمز ،سبز ، آبی ) درهر پيکسل بوده و وضوح بهتر تصاوير را در صورت همگرائی مناسب ، بدنبال خواهد داشت .
• Conventional Tube ، متداولترين لامپ استفاده شده در مانيـتورها ،طی ساليان گذشته بوده است . مانيتورهائی که از لامپ تصوير پانزده اينچ و يا بالاتر استفاده نموده اند ، هم اينک درصدد استفاده از صفحات مسطح و يا ساير لامپ های تصوير ، می باشند .
• Dot Pitch : يک واحد اندازه گيری بمنظور محاسبه فاصله بين مراکز دو نقطه نورانی با رنگ مشابه بر روی نمايشگر می باشد .هر اندازه نقاط به يکديگر نزديک باشند ،مقدار پارامتر فوق کمتر شده و تصاوير از وضوح بهتری برخوردار خواهند بود .
• Energy Star : استاندارد ارائه شده توسط Environmental Protection Agency )EPA) ، بمنظ

ور توليد و استفاده از کامپيوترهای شخصی با هدف بهينه سازی مصرف انرژی می باشد.استاندارد فوق ، اولين مرتبه در 17 ژوئن 1993 ارائه گرديد.مصرف انرژی کامپيوترها و يا مانيتورهائی که از استاندارد فوق تبعيت می نمايند ، می بايست در پائين ترين وضعيت ممکن ، به کمتر از30 وات تنزل يابد.
• Flat-Screen Color CRT Monitor : مانيتورهائی رنگی که دارای صفحات نمايشگرمسطح می باشند. نمايشگرهای مسطح نسبت به نمايشگرهای غيرمسطح ، علاوه بر ارائه تصاوير با کيفيت مطلوبتر ، کاهش تشعشعات را نيز بدنبال خواهند داشت .
• MPR-II : استانداردی بمنظور کاهش انتشار امواج الکترواستاتيک و الکترو مغناطيسی می باشد . MPR 1990 يا MPR II استاندارد تعريف شده بمنظور سنجش ميزان تشعشعات از دستگاه هائی نظير مانيتور است .
• Phosphor : مواد بر روی صفحه که در واکنش به سيگنال توليد شده توسط تفنگ های پرتاپ الکترون ، از خود نور ساطع می نمايند .
• Pixel ، از کلمات Picture element اقتباس شده است . پيکسل ها ، نقاط کليدی موجود بر روی صفحات نمايشگر بمنظور ايجاد تصاوير می باشند .
• Pixel Clock Speed : فرکانس و يا سرعت نوشتن پيکسل ها ی مربوط به يک تصوير بر روی صفحه نمايشگر می باشد. هر اندازه ميزان سرعت فوق بالا باشد ، لرزش تصاوير کمتر خواهد شد.
• Refresh Rate : به سرعت پويش و بازنويسی اطلاعات بر روی يک صفحه نمايشگر ، اطلاق می گردد.در فرکانس های بالاتر، با توجه به اينکه پيکسل ها با سرعت بيشتری فعال می گردند ،لرزش تصاوير کمتر خواهد شد ( مهمترين عامل لرزش تصوير ، کم نوری است ) . به پارامتر فوق ، فرکانس عمودی نيز گفته می شود .
• Resolution : به تعداد پيکسل های نمايش داده شده افقی و عمودی بر روی صفحه ، گفته می شود. هر اندازه ميزان پارامتر فوق افزايش يابد ، امکان نمايش تصاوير بيشتری بر روی نمايشگر بدون ضرورت استفاده از Scrolling ، فراهم می گردد .


• Scan Rate : پارامتر فوق ، سرعت ( بر حسب کيلوهرتز ) ترسيم يک سيگنال خط افقی بر روی نمايشگر را مشخص نموده و هر اندازه مقدار پارامتر فوق بيشتر باشد ، تصاويری واضح تر در دقت های بالا ايجاد خواهد شد . به پارامتر فوق ، فرکانس افقی نيز می گويند .
• Shadow Mask : صفحات فلزی بهمراه سوراخ هائی درون آنان که تفنگ الکترون از بين آنان،پرتوهای الکترون را بمنظور توليد پيکسل ها بر روی نمايشگر ، ارسال می نمايد .
• Stripe Pitch : يک واحد اندازه گيری بمنظور محاسبه فاصله بين مراکز دو نوار با رنگ مشابه که باعث ايجاد يک تصوير بر روی صفحه نمايشگر می گردد . هر اندازه نوارها ی رنگی به يکديگر نزديکتر باشند ، مقدار پارامتر فوق کاهش و بدنبال آن وضوح تصوير بهبود می يابد .
• Viewing Angles : به زاويه افقی و يا عمودی که کاربر قادر به مشاهده تصاوير بدون کاه

ش کيفيت رنگ و شفافيت تصوير می باشد ، اطلاق می گردد.
جایگاه مانیـتور
در زمان ارتقاء سیستم ، اکثر کاربران ترجیح می دهند که مانیتور خود را نگه داشته و از آن همچنان استفاده نمایند . با توجه به اینکه عمر مفید یک مانیتور بیش از پنج سال برآورد می شود ، تصمیم بر استفاده از مانیتور قبلی در زمان ارتقاء سیستم ،حرکتی منطقی و اصولی است. در صورتیکه مانیتور موجود از نوع پانزده اینچ است که صرفا" قادر به نمایش متن با دقت 800 در 600 ، می باشد ، استفاده از مانیتور قبلی می تواند پیامدهای منفی از بعد کارآئی و بهره وری کاربران را بدنبال داشته باشد . برخی از کاربران در زمان ارتقاء سيستم ، تمایل دارند که مانیتورهای CRT قبلی خود را به مانیتورهای LCD مسطح تبدیل نمایند . بر اساس آمارهای موجود ، میزان فروش مانتیورهای LCD در سال 2003 برای اولین مرتبه بیش از مانیتورهای CRT بوده است .

نکاتی دررابطه با تهیه مانیتور
موارد عمومی
• بررسی قبل از انتخاب : مانيتور از جمله تجهيزات سخت افزاری است که پس از انتخاب ، چندين سال در کنار ما بوده و از آن استفاده خواهد شد ، بنابراين لازم است در زمان انتخاب آن بررسی لازم و جامعی صورت پذيرد. انتخاب نامناسب يک مانيـتور می تواند در درازمدت آسيب جدی را متوجه چشمان کاربر نمايد. در زمان انتخاب يک مانيـتور ، لازم است از ضمانت نامه آن اطمينان حاصل نموده و کيفيت آن بصورت عملی بررسی گردد .
• انتخاب يک مانيتور با محدوده ديد مناسب : مانـيتور انتخابی ، می بايست دارای محدوده ديد قابل قبول و متناسب با نوع نياز کاربران باشد . مانيتورهای نوزده اينچ CRT و هيفده اينچ CRT دارای محدوده قابل ديد مناسبی در ارتباط با اکثر کاربردها می باشند .


• استفاده از فضای بيشتر با استفاده از دو مانيتور. در صورتيکه نوع استفاده از کامپيوتر بگونه ای است که ضرورت وجود يک محدوده ديد بيشتر وجود داشته باشد، می توان از دو مانیتور كوچك در مقابل یك مانیتور بزرگ استفاده نمود. در اين رابطه می بايست كارت گرافیك دارای پتانسيل ارسال دو تصوير همزمان بر روی دو مانيـتورباشد .بدين ترتيب ،می توان دو تصویر جداگانه از یك كامپیوتررا بر روی دو مانیتورمشاهده نمود.


• استفاده از پورت های USB: با استفاده از پورت های USB ، می توان بسادگی و بسرعت تجهيزات جانبی رابه کامپيوتر متصل نمود.در برخی مانيتورها ، تعدادی پورت USB از نوع USB 1.1 یا USB 2 تعبيه شده است .پورت های USB 1.1 دارای سرعت انتقال کمتری نسبت به USB 2.0 بوده و از آنان بمنظور اتصال تجهيزاتی نظير صفحه کليد و موس استفاده می گردد. از پورت های USB 2.0 ، می توان بمنظور اتصال تجهیزاتی نظير رايتر و يا هارد ديسک ها استفاده نمود . ( امکان استفاده از تجهيزات فوق توسط پورت USB 1.1 نيز وجود خواهد داشت ، در چنين موادی سرعت کاهش پيدا خواهد کرد ).
• استفاده از مانيتورهای دارای بلندگو در صورت نياز. استفاده از مانيتورهائی که دارای بلندگو می باشند ، صرفه جوئی در فضای ميز کاری شما را بدنبال خواهد داشت. کيفيت صدا در بلندگوهای فوق ، بسيار بالا نمی باشد . بنابراين در صورتيکه از جمله کاربرانی می باشيد که کيفيت صدا برای شما حائز اهميت است، می توانيد اين نوع از مانيتورها را انتخاب نکرده و از بلندگوهایی كه دارای Sub Woofer می باشند ، استفاده نمائيد (قیمت آنان بيشتر از بلند گو های معمولی است ) .
اگر تصوير مانيتور بلرزد چه كار بايد كرد؟
- اگر لرزش فقط در زمان روشن شدن مانيتور وجود دارد و بسرعت کاهش يافته و محو ميشود، کاملا طبيعي است و در اثر Degaussing است.
- اگر لرزش به شکل جابجايي مکاني جزيي تصوير است، به آن Jitter مي گويند که ناشي از وجود ميدان متناوب خارجي است. لازم است وسايل نزديک به مانيتور را دور کنيد.
- اگر لرزش مداوم و بصورت تغييرات سريع در شدت نور صفحه است، به آن Flicker ميگويند که ناشي از انتخاب ناصحيح فرکانس عمودي کارت گرافيک است. براي اصلاح آن، از نرم افزار بهنما استفاده کنيد يا در Start>Control panel>Display>Setting>advanced فرکانس عمودي (Refresh rate) را 85Hz يا بيشتر انتخاب کنيد.
- اگرميزان لرزش بيشتر از مورد بالا باشد، ناشي از اشتباه در تنظيم کارت گرافيک به شکل Interlace است. کارت گرافيک را به صورت Non-interlace تنظيم نماييد.


PRINTER:
چاپگر (PRINTER):
چاپگرها يكي از قطعات جانبي كامپيوتر هستند كه امروزه از اهميت خاصي برخوردار مي‌باشند و تقريباً كارايي بالايي در كاربردهاي مختلف دارند. معمولاً اكثر مردم به يك چاپگر براي استفاده شخصي در محيط كار و يا منزل نياز دارند. ولي اكثر افراد در هنگام خريد، به علت كثرت مدل‌هاي مختلف چاپگر، دچار سردرگمي مي‌شوند و نمي‌توانند چاپگر مناسب خود را انتخاب نمايند.
در مرحله اول، نوع چاپگر انتخابي بستگي به كاري دارد كه شما مي‌خواهيد با چاپگر خود انجام دهيد. مانند چاپ متن و تصاوير گرافيكي سياه و سفيد و يا رنگي، اين عامل باعث تغيير در نوع چاپگر انتخابي شما مي‌شود. مثلاً اگر شما به چاپ تعداد زيادي صفحات متني احتياج داريد، آن وقت براي شما يك چاپگر ليزري تك رنگ مناسب است. ولي براي تصاوير گرافيكي و عكس، ديگر نمي‌توانيد از يك چاپگر ليزري سياه و سفيد استفاده كنيد و نياز به يك چاپگر رنگي جوهرافشان يا ليزري داريد تا بهترين كارايي را به دست آوريد.


براساس نوع مصرف و كارايي، چاپگرها به 5 نوع مختلف تقسيم مي‌شوند:
1 - چاپگرهاي جوهرافشان ‌‌‌‌(inkjet)
2 - چاپگرهاي ليزري سياه و سفيد‌‌‌‌(monochrome printer)


3 - چاپگرهاي ليزري رنگي ‌‌‌‌(Laser color)
4 - چاپگرهاي چند كاره(Multifunction)
5 - چاپگرهاي قابل حمل ‌‌ (Portable Printer)

MOTHER BOAORD:
مادر بورد چیست ؟

انتخاب مادربرد ، یکی از تصمیمات مهم در زمان تهیه و یا ارتقاء یک کامپیوتر است . انتخاب فوق ، علاوه بر تاثیر مستقیم بر عملکرد فعلی سیستم ، بیانگر انعطاف سیستم در زمان ارتقاء نیز می باشد . قابلیت های فعلی یک کامپیوتر و پتانسیل های ارتقاء آن در آینده ، جملگی به نوع مادربرد انتخابی بستگی خواهد داشت . امروزه بر روی مادربردها ، پورت های پیشرفته ای نظیر Firmware(IEEE 1394)و یا USB 2.0 و حتی (کارت های تراشه ) صدای شش کاناله و کنترل های RAID وجود داشته که می توان از آنان در زمان ارتقاء سیستم و بدون نیاز به نصب امکانات جانبی دیگر ، استفاده بعمل آورد.
درزمان انتخاب یک مادربرد همواره سوالات متعددی در ذهن تهیه کننده ( خریدار ) مطرح می گردد : مادربردها چگونه با یکدیگر مقایسه می گردند ؟
پارامترهای سنجش و وزن هر کدام چیست ؟ (پردازنده ها ، نوع تراشه ها ، نحوه ارتباط با دستگاههای ذخیره سازی ) .
معیار انتخاب یک مادربرد چیست ؟ Chip set های یک مادربرد بیانگر چه واقعیت هائی می باشند ؟ امکانات یک مادربرد چه تاثیراتی را در حیات فعلی و آتی سیستم بدنبال خواهد داشت ؟ میزان کارایی و کیفیت یک سیستم تا چه میزان وابسته به پتانسیل های مادربرد می باشد ؟
موارد فوق ، نمونه سوالاتی است که در زمان انتخاب یک مادربرد در ذهن تهیه کنندگان مطرح می گردد .

 

جایگاه مادربرد

مادربرد ، پردازنده و حافظه سه عنصرحیاتی در کامپیوتر بوده که در زمان انتخاب مادربرد ، سرنوشت پردازنده و حافظه نیز بنوعی رقم خواهد خورد . انتخاب مناسب یک مادربرد از جمله تصمیمات مهمی است که دامنه آن گریبانگیر تجهیزات سخت افزاری دیگر نیز خواهد شد .

انتخاب یک مادربرد قدیمی و از رده خارج ( ولو اینکه در حال حاضر پاسخگوی نیازها و خواسته ها باشد ) می تواند زمینه بروز مسائل متعددی در ارتباط با ارتقاء و افزایش توان عملیاتی کامپیوتر در آینده را بدنبال داشته باشد . فراموش نکنیم ما کامپیوتر را نه بخاطر خود بلکه به خاطر اجرای برنامه ها ( در حال حاضر و آینده ) تهیه می نمائیم .
ویژگیها ی مهم

ازمهمترین ویژگی های مرتبط با مادربرد، می توان به موارد زیر اشاره نمود :

Chip Set مادربرد ، عملیاتی حیاتی و مهم نظیر روتینگ داده از هارد دیسک به حافظه و پردازنده را انجام و این اطمینان را بوجود می آورد که تمامی دستگاههای جانبی و کارت های الحاقی ، قادر به گفتگو ( ارتباط ) با پردازنده می باشند . تولید کنندگان مادربردها ، با افزدون چیپست های متفاوت بر روی مادر برد تولیدی خود نظیرکنترلر RAID و پورتهای Fireware ، قابلیتهای مادربرد تولیدی خود نسبت به سایر محصولات مشابه را نشان می دهند .
چیپست های موجود بر روی یک مادربرد ، باعث اعمال محدودیت در رابطه با انتخاب نوع پردازنده ، حافظه و سایر تجهیزات جانبی دیگر نظیر کارت گرافیک ، کارت صدا و پورت های USB 2.0 می گردد. ( برخی از امکانات فوق نظیر کارت صدا ، می تواند بعنوان پتانسیل های ذاتی همراه مادربرد ارائه گردد) . اغلب مادر بردهائی که از یک نوع مشابه Chip set استفاده می نمایند ، ویژگی های متعارفی را به اشتراک گذاشته ( به ارث رسیده از Chip set) و کارآئی آنان در اکثرموارد مشابه میباشد . آگاهی از نوع پردازنده ، حافظه ، سرعت کنترل کننده IDE ، کارت گرافیک و صدا ، می تواند کمک مناسبی در خصوص انتخاب مادربرد را ارائه نماید (خصوصا" در مواردیکه از Chip set مشابه استفاده میگردد.
پردازنده :
تولید کنندگان مادربرد در برخی حالات ، فهرست مادربردهای تولیدی خود را بر اساس نوع سوکتی که مادربرد حمایت می نماید ، ارائه می نمایند.
مثلا" سوکت 478 برای P4 و سوکت A برای Athlon . در اکثر کاربردهای تجاری ، کاربران تفاوت مشهودی را در ارتباط با سرعت بین دو پردازنده Athlon و P4 مشاهده نمی نمایند در حالیکه ممکن است تفاوت قیمت آنان مشهود باشد.بهرحال نوع و سرعت پردازنده ای که می تواند همراه یک مادر برد استفاده شود ، یکی از نکات مهم در رابطه با انتخاب مادربرد است .

 

حافظه :
امروزه اکثر مادربردها از حافظه های SDRam DDR (Double Date Rate) استفاده می نمایند . البته هنوز مادر بردهائی نیز وجود دارد که از RDRAM یا Rambus استفاده می نمایند . ( تعداد این نوع از مادربردها اندک است ).حافظه های DDR دارای سرعت های مختلفی بوده و پیشنهاد می شود که سریعترین نوعی را که مادربرد حمایت می نماید ، انتخاب گردد . تولید کنندگان مادربرد ،حافظه های DDR را بر اساس سرعت Clock و یا پهنای باند تقسیم می نمایند . سرعت
DDR200 ( aka PC1600) , DDR266 ( PC2100) , DDR333(PC2700) , DDR400(PC3200)

بردهایی که از RDRAM استفاده می نمایند دارای Chip set اینتل 850 یا 850E می باشند . این نوع از حافظه ها ( RDRAM ) می بایست به منظور افزایش کارآئی ، بصورت زوج بر روی مادربرد استفاده شده و اسلات های خالی توسط CRIMM تکمیل گردند.حافظه های RDRAM، قادر به تامین پهنای باند بالای مورد نیاز برنامه هائی با حجم عملیات سنگین در ارتباط با حافظه ، می باشند .( برنامه های ویرایش فیلم های ویدیوئی و یا بازیهای سه بعدی گرافیکی) . قیمت حافظه های RDRAM نسبت به حافظه های DDR دو برابر است .حافظه های RDRAM در حال حاضر با دو سرعت متفاوت ارائه می گردند : PC800 و PC1066 . در صورت انتخاب پردازنده ای از نوع P4 که بر روی BUS با سرعت 533 مگاهرتز اجراء می گردد، سرعت بیشتر پردازنده معیار اصلی انتخاب قرار گیرد . در زمان انتخاب حافظه ، می بایست تعداد سوکت های DIMM و RIMM موجود بر روی مادربرد بهمراه حداکثر حافظه قابل نصب بر روی آن دقیقا" بررسی گردد.
صدا و گرافیک :
اکثر مادربردهای موجود دارای کارت صدا بوده و به ندرت می توان مادربردی را یافت که فاقد این قابلیت باشد. آخرین مدل مادر بردها دارای چیپست دیجیتالی صدای 6 کاناله بوده که برای بازی ها و فایل های MP3 مناسب تر می باشد . در صورتیکه قصد نصب یک کارت صدا بر روی مادر برد بمنظور افزایش کیفیت صدا وجود داشته باشد ، می توان با استفاده از Jumper و یا BIOS سیستم ، کارت صدای موجود بر روی مادربرد (OnBoard) را غیر فعال و از کارت صدای مورد نظر خود استفاده نمود . در صورتیکه بخواهیم از بازی های کامپیوتری استفاده نمائیم که دارای گرافیک سه بعدی می باشند ، می بایست کارت گرافیک موجود بر روی مادربرد را غیرفعال و یک کارت گرافیک متناسب با نوع نیاز را بر روی مادر برد نصب نمود . در این رابطه لازم است به این نکته دقت شودکه مادربرد انتخابی دارای اسلات AGP باشد . امروزه اکثر کارت های گرافیکی موجود از اسلات AGP به منظور ارتباط با کامپیوتر استفاده می نمایند.

POWER:


در نظر بسياري از مصرف كنندگان اكثر منابع تغذيه شبيه هم مي باشند كه البته اين مساله درست نيز مي باشد چون كه طبيعت بازار بر اين است كه اكثر توليدكنندگان تمام هم و غم خود را بر روي عملكرد منبع تغذيه ( توليد ولتاژ خروجي ) مي گذارند نه بر روي طراحي. بنابر اين هنگامي كه مي خواهيد منبع تغذيه اي بخريد به نكات زير توجه كنيد : در منبع تغذيه اي كه تهيه مي كنيد به مسايل حرارتي آن توجه كنيد. اگر منبع تغذيه اي كه تهيه مي كنيد در هنگام كار كردن از لحاظ حرارت

ي دماي قابل قبولي نداشته باشد در اين صورت براي خنك كردن منبع نياز به فن خواهيد داشت و بايد به نوبه خود هزينه اي براي تهيه فن، سيم كشيهاي مورد نياز و مدارات خاص آن صرف كنيد. امروزه مواد جديدي به بازار آمده كه حرارت را بهتر انتقال مي دهند و در كنار استفاده از قطعات با كيفيت بهتر و همچنين رعايت نكات طراحي باعث بهبود قابل توجه در مسايل حرارتي مي شود. بعضي منابع ساخته شده از دماي 0 درجه سلسيوس تا دماي 50 درجه سلسيوس و با حداكثر توان خروجي به صورت هوا خنك( Natural air convection cooling ) كار مي كنند. نكته بسيار مهم ديگري كه درهنگام خريد منبع تغذيه بايد به آن توجه كنيد پايداري حرارتي منبع تغذيه مي باشد. اين بدان معناست كه منبع تغذيه در بازه دمايي كه كار ميكند بايد ولتاژ خروجي را تا ميزان خطايي كه قابل قبول است و جزء استانداردهاي منبع تغذيه مي باشد ثابت نگه دارد. اين مسأله به خاطر آن است كه سيستمي كه شما طراحي مي كنيد امكان دارد در مكانهاي متفاوتي در كشور نصب گردد كه بازه دمايي زيادي را در بر مي گيرد و همچنين چون سيستم براي كاركرد در تمامي فصول سال مي باشد در نتيجه باز هم از اين نظر منبع تغذيه شما بايد قابليت كار كردن در بازه دمايي زيادي را داشته باشد. همچنين امكان دارد سيستمي كه شما طراحي مي كنيد در كنار ديگر دستگاههاي ديگر نصب شود كه آنها هم به نوبه خود به دليل توان مصرفي كه دارند باعث مي شود كه تا حدودي دماي سيستم افزايش يابد كه در اين صورت باز هم منبع تغذيه بايد بتواند ولتاژ مورد نياز دستگاههاي شما را تا خطاي قابل قبولي ثابت نگه دارد. مثالي كه براي اين مساله مي توان آورد سيستمهاي مخابراتي مي باشد كه هم بايد در مكانهاي شهري در دسترس نصب شوند و هم در مكانهاي دورافتاده. بنابراين دستگاهها بايد بتوانند در بازه دمايي زيادي كار كنند. حتي ممكن است در مكانهاي با آب و هواي خشك دماي داخل اتاق يا مكاني كه سيستم در آن نصب مي شود تا 70 درجه سلسيوس نيز برسد. بنابراين امروزه مهندسي كنترل دما در طراحي منابع تغذيه

سوييچينگ يك مساله حياتي مي باشد. پايداري حرارتي در منابع تغذيه با يك عدد مشخص مي شود كه اصطلاحا به آن Output temperature coefficient مي گويند. براي رنج كاركرد دمايي با پايداري حرارتي بسيار خوب، اين ميزان خطا كمتر از 0.02 ± درصد به ازاي هر درجه سلسيوس تغييرات دماي سيستم مي باشد. نكته ديگري كه در هنگام خريد منبع تغذيه بايد به آن توجه كنيد ثابت ماندن ولتاژهاي خروجي ( به ميزان قابل قبول ) در رنج كاركرد ولتاژ ورودي منبع تغذيه مي

باشد. بازه ولتاژي كه منبع تغذيه، در ورودي با آن كار مي كند باعث مي شود كه سيستم با حداكثر توان خروجي در اكثر شبكه هاي موجود در كشور با ولتاژهاي مختلف كار كند. مثلا اگر ولتاژ ورودي منبع تغذيه برق شهر ( در مورد منابعي كه ورودي آنها ولتاژ AC است ) يا باتري ( در مورد منابعي كه ورودي آنها ولتاژ DC است ) باشد به دليل آن كه ولتاژ ورودي داراي خطا مي باشد و ثابت نيست در اين صورت منبع تغذيه بايد قابليت ثابت نگه داشتن ولتاژهاي خروجي را ( تا ميزان خطاي قابل قبول ) داشته باشد. ثابت ماندن ولتاژهاي خروجي منبع تغذيه با تغييرات ولتاژ ورودي را اصطلاحا Line regulation مي گويند. براي منابع تغذيه داراي Line regulation خوب در خروجي، اين ميزان خطا كمتر از 0.5 ± درصد به ازاي رنج كاركرد ولتاژ ورودي منبع تغذيه مي باشد. نكته ديگري كه در هنگام خريد منبع تغذيه بايد به آن توجه كنيد ثابت ماندن ولتاژهاي خروجي منبع تغذيه ( به ميزان قابل قبول ) در برابر تغييرات بار خروجي مي باشد. زيرا امكان دارد سيستمي كه شما طراحي مي كنيد همواره مقدار جريان ثابتي از خروجي نكشد. ثابت ماندن ولتاژهاي خروجي منبع تغذيه با تغييرات جريان خروجي را اصطلاحا Load regulation مي گويند. براي منابع تغذيه داراي Load regulation خوب در خروجي، اين ميزان خطا كمتر از 0.5 ± درصد به ازاي رنج كاركرد جريان خروجي منبع تغذيه ( از % 10 تا % 100 جريان خروجي منبع تغذيه ) مي باشد. نكته مهم ديگري كه در هنگام خريد منبع تغذيه بايد به آن توجه كنيد مسايل حفاظتي منبع تغذيه مي باشد.

RAM:
سال ها قبل بیشترین RAM موجود روی یک PC تنها MB4 بود و در حقیقت PCهای اولیه با مقدار کمی RAM، یعنی چند کیلوبایت اجرا می شدند.

افزایش روزافزون نرم افزارهای پیچیده، حداقل مقدار RAM لازم برای PC را افزایش داد و از طرفی با کاهش قیمت RAM نسبت به قبل دیگر داشتن مقادیر زیادی RAM امر عادی و پیش پا افتاده شد.

یک رابطه ی دو جانبه بین برنامه های کاربردی که نیاز به RAM زیاد دارند و کاهش قیمت RAM وجود دارد. در طی چند سال اخیر قیمت RAM بسیار کاهش یافته است و همین امر به طراحان نرم افزار این فرصت را داده تا برنامه هایی را طرح ریزی کنند که به حافظه های بیشتری نیاز دارند چون آنها می دانند که کاربران احتمالاً مقدار زیادی RAM در اختیار دارند.

 

ارتقاء RAM از MB64 به MB192 (یعنی افزودن MB RAM128) چیزی حدود 42000 تومان هزینه دارد و برای ارتقاء RAM از MB64 به MB256 (یعنی افزودن یک MB RAM64 و یک MB RAM128) حدود 65000 تا 70000 تومان باید بپردازید. این مبالغ بیشتر به ویژگی ها، نوع و تاخیر RAM بستگی دارند. همچنین هزینه ی ارتقاء RAMاز MB64 به MB384 (یعنی تهیه ی دو MB RAM128 و یک M

B RAM64) بین 130000 تا 150000 تومان است.

اگر افزایش RAM با استفاده از قطعات کوچکتر RAM باشد، ارزانتر از افزودن یک قطعه ی بزرگ RAM تمام می شود. برای مثال قیمت دو قطعه MB RAM128 از نوع DIMM کمتر از یک قطعه MB RAM256 از همان نوع است.

کامپیوترهایی که در سال 1993 فروخته شدند بطور متوسط دارای MB RAM6/4 بودند و مقدار متوسط RAM در کامپیوترهایی که تا انتهای سال 2000 به فروش رسیدند MB110 بوده است که این مقدار یک افزایش 2291 درصدی را در طول هفت سال نشان می دهد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید