بخشی از مقاله

نقش و اهميت سيستم اگزوز خودروها در كاهش آلودگي هاي زيست محيطي


اگزوز برتر
آلودگي كمتر – بهره وري بيشتر
آيا تاكنون به نقش و اهميت سيستم اگزوز خودروها در كاهش آلودگي هاي زيست محيطي
انديشيده ايد؟
آيا به نقش آن دركاهش آلودگي هاي صوتي و تنفسي توجه كرده ايد؟ و يا به نقش و جايگاه آن در مصرف بهينه سوخت و صرفه جويي هاي اقتصادي آن دقت كرده ايد؟
و خلاصه در يك كلام:
آيا اگزوز برتر و نقش آن در هواي پاك، آسمان آبي و زمين سبز را مي شناسيد؟
هواي پاك و نقش آن در سلامت روحي و رواني اجتماع را چطور؟ سيستم اگزوز در خودرو به واقع قسمتي از موتور است كه پس از آنجا عمل دم توسط سيستم سوخت رساني در كاربراتور و يا انژكتور عمل بازدم موتور توسط اين سيستم انجام مي پذيرد و مكانيزمي است كه در محل خروجي دود از منيفولد موتور استقرار يافته تا ضمن استهلاك امواج وتي و كاهش شدت صداي خروجي از موتور در حد استانداردهاي مجاز شنوايي انسان، حرارت ناشي از احتراق در موتور را نيز به خارج از اتاق سرنشينان انتقال مي دهد، ضمن آن كه با عبور گازهاي آلاينده محط زيست از لايه هاي

محفظه زنبوري مبدل هاي كاتاليست كانورتور با افزايش سطح تماس و تسريع در واكنش هاي شيميايي، گازهاي سمي و آلاينده اصلي محيط زيست نظير منو اكسيد كربن و هيدروكربن هاي نسوخته را به دي اكسيد كربن و آب كه مواد سازگار و مورد نياز طبيعتند تبديل مي كند.
بدين منظور است كه توليد و عرضه يك اگزوز برتر مبتني بر دانش و طراحي عملي، ضمن كاهش آلودگي هاي صوتي و شدت صدا در حد شنوايي مجاز و كاهش و انتقال حرارت ناشي از احتراق در موتور، سازگاري با محيط زيست و كاهش آلودگي هاي تنفسي، با ايجاد فشار برگشت مناسب بر

شرايط عملكردي موتور و مصرف بهينه سوخت نيز اثر گذارده و ضمن فراهم آوردن شرايط احتراق كامل در موتور خودرو، كاهش مصرف سوخت و صرفه جويي هاي ارزي و اقتصادي زيادي را نيز نصيب كشور مي نمايد.
و اينك شركت اگزوز راسان به عنوان بزرگترين توليد كننده اگزوز خودرو در ايران و از شركت هاي تابعه گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران و با تكيه بر استراتژي توليد ناب و خط مشي مبتني بر رقابت پذيري و نگرش آرماني توليد در كلاس جهاني و شعار همگام با فن آوري – همراه با محيط زيست، همچنين با استقرار سيستم هاي مديريت كيفيت و اخذ استانداردهاي جهاني صنعت خودرو مبتني بر استانداردهاي ISO/TS و در مسير تعالي و با پيشينه اي 25 ساله، در زمينه توليد انواع اگزوز خودروهاي سواري شامل پيكان، پژو 405، پژو پارس، آردي، سمند، پژو 206، پرايد، زانتيا و ... و انواع اگزوز ديزل براي اتوبوس، كاميون و تراكتور و ... براي شركت هاي خودرو سازي، و بيش از يك صد نوع اگزوز خودرو براي بازار يدكي و صادراتي در شهرستان نيشابور، توانسته است با تكيه بر دانش فني، طراحي و توليد به روز سيستم هاي اگزوز، نيروهاي متخصص و كارآمد و دارا بودن آزمايشگاه هاي مجهز جهت انجام تست هاي ابعادي، عملكردي و دوام، بعنوان اولين متولي در انتقال تكنولوژي كاتاليست كانورتر در كشور و اخذ تاييديه توليد تحت ليسانس از كمپاني معظم فورشيا faurecia فرانسه كه بزرگترين توليد كننده سيستم هاي اگزوز در اروپا و تامين كننده اصلي پژو فرانسه است و همچنين با عنايت و توجه خاص به الزامات زيست محيطي و استاندارهاي جهاني خودرو سازي و تكيه بر رقابت پذيري در كيفيت، قيمت و زمان تحويل در عرصه صنعت جهاني خودرو، به نقش و رسالت عظيم خود در كشور آگاه است و به افق هاي روشن آينده اي سبز با آسمان آبي مي انديشد.



مقدمه:
يك خودرو مجموعه اي از هزاران قطعه كوچك و بزرگ است كه توليد هر يك از آن ها به دانش فني، مهارت و سخت افزار لازم نياز دارد. به طور كلي صنعت خودرو يك صنعت مونتاژ است و اكثريت قطعات مورد نياز خريداري و محصول نهايي در كارخانه مونتاژ مي شود.
اين ويژگي خودرو سبب مي شود كه وابستگي زيادي به ساير صنايع دشته باشد و بيش از ساير رشته هاي صنعت تحت تاثير سياست هاي اقتصادي مالي و ارزي قرار گيرد.

لاستيك، پارچه و نساجي، عايق، شيشه، اكلترونيكي و متالوژي را در بر مي گيرد.
به اين ترتيب توليد خودرو متناظر با ايجاد فرصت هاي شغلي در زمينه هاي مختلف است و به همين دليل اين صنعت در رده صنايع اساسي و زير بناي طبقه بندي شده و همواره مورد حمايت و تشويق دولت ها بوده و هست.
لذا اين صنعت مي تواند محرك مهمي درجهت رشد صنايع مختلف هم از جهت كسب در آمد و هم به لحاظ ايجاد تقاضاي موثر براي ساير بخش ها تلقي شود.
صنعت خودروسازي در ايران سابقه نسبتا طولاني دارد. اين صنعت از سال 1336 با مونتاژ خودرو شروع كرد و در حال حاضر با فعاليت 11 شركت خودرو ساز و صدها شركت قطعه ساز كه در سراسر ايران پراكنده هستند فعاليت مي كند.
امروزه با توجه به رشد خودرو سازي و همچنين افزايش قدرت خريد در قاره آسيا صنعت خودرو نيز اهميت بيشتري پيدا كرده است.
به دست آوردن سهم بيشتر از تقاضاي داخلي و خارجي نيازمند افزايش كارآيي و بهره وري توليد در اين صنعت است.
طبق برآوردهاي انجام شده تا سال 2015، تقاضا براي خودرو به دو برابر افزايش خواهد يافت كه مي تواند به عنوان بازاري نسبتا مطمئن براي خودروسازاني كه با كارآيي بالاتر فعاليت مي كنند تلقي شود.
يكي از شركت هايي كه با افزايش تقاضاي خودرو مي تواند پيشرفت رو به رشدي داشته باشد شركت اگزوز خودرو خراسان مي باشد.
اين شركت تا دوازده سال قبل با نام اگزوز رضا در مشهد فعاليت مي كرد و از آن زمان به بعد با نام اگزوز خودرو خراسان در نيشابور شروع به كار نمود.
اين شركت سابقه طولاني همكاري با ايران خودرو سايپا را دارد. به همين دليل با معرفي اين شركت و فعاليت هاي آن شما را با اين شركت قطعه ساز بيشتر آشنا مي كنم.

پيشينه شركت اگزوز خودرو خراسان
براساس روند رو به رشد توليد خودرو در سطح كشور و همچنين جايگزيني روش هاي بهتر به جاي روش هاي سنتي در خطوط توليد سازندگان قطعات اتومبيل خراسان با مستقل سازي واحدهاي مختلف توليد خود گام اول را در جهت تخصصي نمودن فعاليت ها برداشت كه در همين رابطه طرح انتقال و توسعه اگزوز نيز مطرح گرديد و طرح انتقال پروژه در سال 1370 عملا با بررسي هاي به عمل آمده آغاز گرديد. كارخانه اگزوز خودرو خراسان در سال 1373 در زميني به مساحت 8000 متر مربع در كيلومتر 7 جاده قديم سبزوار. نيشابور احداث و با تعداد 41 نفر پرسنل شروع به كار كرد، هدف از تشكيل اين كارخانه توليد انواع اگزوز خودروهاي سبك و سنگين به صورت تخصصي عمدتا جهت كارخانه هاي خودرو سازي كشور و در اولويت بعدي صادرات و سپس توليد جهت بازار يدكي مي باشد. شركت داراي يك مدير عامل و سه عضو هيئت مديره مي باشد. سهامداران عمده شركت، شركت قطعات اتومبيل ايران مي باشد. مساحت كل شركت 8000 متر مربع مي باشد و مساحت سرپوشيده 16180 متر مربع، مساحت فضاي انبار 4600 متر مربع، و مساحت فضاي توليد 11580 متر مربع مي باشد، تعداد كل پرسنل شركت 230 نفر مي باشد كه تعداد 15 نفر مهندس و تعداد 13 نفر كارشناس و تعداد 15 نفر پرسنل كنترل كيفي و تعداد 50 نفر كارگر ماهر و تكنسين و تعداد 137 نفر كارگر پرسكار و جوشكار مي باشد.


ميزان سرمايه كل شركت به قيمت روز 100 ميليارد ريال مي باشد، ميزان سرمايه در حال گردش سال قبل 120 ميليارد و ميزان سرمايه درگردش امسال 258/130 ميليارد ريال مي باشد. تعداد شيفت هاي كاري پرسنل سه شيفت كاري بوده و روز كاري در هفته 6 روز مي باشد. شركت داراي گواهي نامه ISO 9002 و isots از شركت SGS در تاريخ 20/2/78 مي باشد. شركت داراي سه سالن توليدي و يك سالن انباري و يك سالن بسته بندي و يك سالن مربوط به تاسيسا

ت كارخانه شامل هواسان و برق و موتورخانه و ...
سالن توليدي شركت شامل دو قسمت بوده يكي پرسكاري و جوشكاري:
در قسمت پرسكاري مواد مصرفي ورق ها و لوله هاي آلومينايز و گالوانيزه و سياه مي باشد كه مواد آلومينايز و گالوانيزه از كشورهاي اوكراين، بلژيك، آلمان، ژاپن، كره و ايران تهيه مي گردد.
در پرسكاري دستگاه ها شامل اره NC، اره لوله بر، دستگاه خمكن لوله CNC، انواع پرس 6 تا 200 تن، دستگاه فلانچ كن منبع، دستگاه منبع ساز، دستگاه درپوشبند، دستگاه شافت اتومات، و در قسمت جوشكاري دستگاه هاي جوش CO2 مي باشد.
مشاهدات:
در خطوط توليد عدم پيشرفت يك قسمت باعث خوابيدن يا عدم پيشرفت كل خطوط مي شود سپس هماهنگي در ارائه ي تغذيه ي خطوط بعدي از اهم وظايف خطوطي است. بايد توجه كنيم كه بايد انبارها قطعات مورد استفاده را به طور هماهنگ و حساب شده به كاركنان برسانند. يعني در هر مرحله ما نياز داريم بدانيم در روزهاي هفته هاي آتي يا ماه ها و سال هاي بعدي چه مقدار يا چه تعداد از قطعات مصرفي را نياز داريم و اين نياز به مديريت و برنامه ريزي بخش خريد و ترانزيت كالا و حمل و همچنين مديريت نيازها دارد پس بررسي موجودي انبار و بررسي تقاضاي شده توسط كاركنان بايد مورد توجه قرار گيرد، قطعات به چند بخش تقسيم مي شوند كه در هر بخش از اين قطعات با هم جوش خورده و تشكيل يك قسمت از اجزاي ماشين را ميدهند معمولا دستگاه هاي كارخانه فشرده موجود باشد. محيط كارخانه به علت انسجام انواع جوشكاري داراي دود با بوي نامطبوع مي شود، كه بايد هواكش ها تخليه شود و تهيه ي هوا در اين محيط بسيار لازم است - در بسياري از جيگ ها، علاوه بر جيگ دستي از جيگ هاي بادي و پنوماتيكي با قدرت 10 بار استفاده مي شود.
روبات ها Robot
روبات ها وسايلي هستند كه براي كارهاي تكراري و عملي در يك محيط يك نواخت و دائمي مورد استفاده قرار مي گيرند كه اين روبات ها به صورت خودكار يا اتوماسيون هستند

اتوماسيون بر دو نوع است:
1- اتوماسيون سخت
2- اتوماسيون نرم
ربات ها قابليت كاركردن در محيط هاي نامطبوع را دارند و بدون استراحت كار مي كنند و قابليت حس و تشخيص دارند و قابليت كارهاي سنگين را دارند و در 95 درصد، ربات ها در 6 قسمت زير مورد استفاده قرار مي گيرند.
1- 40% (welding) جوشكاري
2- 25% (material – handlinga) جابه جايي كالا و مواد
3- 20% (Machinloading) تخليه و بادگيري
4- 5% (Spreypainting) رنگرزي
5- 3% (assemblw) مونتاژ
6- 2% (Machining) عمليات ماشيني
بيشترين مورد استفاده روبات ها در قسمت ؟؟ مشابهي با جيگ و فيكسچرهاي ماشينكاري ندارد، يك جيگ جوشكاري يك ابزار ثابت است ولي يك فيكسچر جوشكاري را مي توان حول محورهاي عمودي يا افقي چرخاند و نقش اصلي فيكسچر جوشكاري مهار كردن قطعه كاري و جلوگيري از بروز اين عيب مي باشد در حالي كه اين معني براي جيگ و فيكسچر براي عمليات ماشين كاري درست نيست.


جيگ و فيكسچرها را از جهت كاربرد و مفهوم به دو دسته مي كنيم:
1- جيگ و فيكسچرها براي عمليات ماشين كاري
2- جيگ و فيكسچرها براي عمليات جوشكاري


جيگ ها براي عمليات ماشين كاري به دو دسته اصلي تقسيم مي شوند:
1- سوراخكاري
2- سوراخ تراشي
تقسيم بندي جيگ ها براساس روش ساخت
1- جيگ هاي صغماري
2- جيگ هاي پايدار
3- جيگ هاي با صفحات زير و رو، جيگ ها قائم الزاويه
انواع فيكسچرها براساس روش ساخت جيگ ها تامين مي شود
انواع فيكسچرها عبارتند از:
1- فيكسچرهاي صفحه اي
2- قائم الزاويه
3- گيره ها
4- فيكسچرهاي دوراني
5- فيكسچرهاي چند ايستگاهي
دسته بندي فيكسچرها
براساس نوع ماشين ابزار يا نوع پروسه توليد تامين مي شود مثلا فيكسچري كه روي دستگاه فرز نصب
مي شود فيكسچر فرز كاري ناميده مي شود. سپس با توجه به مطالب گفته شده هر گاه سخن از جيگ و فيكسچر مي شود بايد نوع آن را از جهت كاربرد عمليات ماشين كاري يا جوشكاري مشخص كنيم.
آناليز حالات خرابي بالقوه و آثار آن
مقدمه:
آناليز حالات خرابي و آثار آن (FMEA) يك تكنيك تحليلي است كه به وسيله ي مهندس – تيم مسئول به منظور محصول اطمينان از مورد توجه و اقدام لازم قرار گرفتن حالات خرابي بالقوه و علل مربوطه انجام مي شود. به يك معنا (FMEA) يك خلاصه است از افكار مهندس
- تيم در زماني كه مشغول به طراحي يك قطعه زير سيستم يا سيستم بوده و يا در طول تكوين محصول مي باشد اين رويكرد سيستماتيك به موازات فعاليت هاي معمول يك مهندس در حين فرآيند برنامه ريزي ساخت يا طراحي بخشي از تحليل ها و افكاروي را به صورت قاع

ده مند مكتوب مي سازد.
تعريف مشتري
در FMEA منظور از مشتري مي تواند مصرف كننده عمليات بعدي چون ساخت

مونتاژ يا خدمات باشد و نيزشامل مهندسين – تيم مسئول طراحي خودرو يا سطوح بالاتر سيستم و مهندسين مسئول فرآيند ساخت مونتاژ و خدمات هم مي شود.
تحقق كامل روش FMEA مستلزم تهيه DFMEA و fFMEA براي همه قطعات جديد قطعات تغيير يافته و شرايط جديد استفاده از قطعات مي باشد و معمولا تهيه آن ها به وسيله فردي از دپارتمان طراحي يا دپارتمان مسئول فرايند ساخت آغاز مي شود.
حالات خرابي بالقوه
در DFMEA حالت خرابي بالقوه طريقي است كه يك قطعه زير سيستم يا سيستم ممكن است مقاصد طراحي را برآورده سازد. حالت خرابي بالقوه ممكن است عامل يك حالت خرابي بالقوه در يك سطح بالاتر سيستم و يا خود معلول تاثير خرابي در سطح پايين تر سيستم باشد در فيلد همه حالات خرابي بالقوه براي يك قطعه يا زير سيستم و كاركرد آن ها را ليست كنيد. فرض اين است كه خرابي احتمال وقوع دارد نه اين كه حتما واقع خواهد شد يك نقطه شروع خوب مرور در TJW گذشته گزارشات نارضايي و طوفان ذهني گروهي است حالات خرابي بالقوه اي كه فقط تحت شرايط عملياتي خاص (گرما – سرما – گرد و خاك و غيره) و شرايط خاص استفاده ممكن است اتفاق بيافتد را نيز در نظر بگيرد. برخي از حالات خرابي عبارتند از:
1- ترك خوردن. 2- تغيير شكل دادن 3- شل شدن 4- زنگ زدن 5- نشت كردن

آثار بالقوه خرابي
منظور از آثار بالقوه خرابي اثر حالت خرابي بركردار است – همان طور كه مشتري درك كند، آثار خرابي را بر حسب آنچه مشتري ممكن است توجه يا تجربه كند شرح بدهيد تاييد خرابي بر همه مشتريان مي بايست برآورده شود
توجه داشته باشيد كه مشتري ممكن است داخلي، عمليات بعدي يا مصرف كننده نهايي خودرو باشد اگر كاركرد مي تواند ؟؟ يا عدم تطابق با مقررات كشوري اثر بگذارد، آنرا بيان كنيد.
در (DFMEA) آثار خرابي هميشه مي بايست بر حسب سيستم، زير سيستم يا قطعه اي خاص (كه تحت آناليز است) بيان شود. به خاطر داشته باشيد كه يك رابطه موروثي (Hierarchil) بين همه سطوح وجود دارد.
براي مصرف كننده آثار هميشه مي بايست بر حسب عملكرد محصول يا سيستم بيان شود. مانند:
صدا كردن – كار نكردن – پايدار نبودن – ظاهر نامناسب داشتن
اگر مشتري عمليات بعدي است، آثار مي تواند بر حسب عملكرد فرايند بيان مي شوند
مانند:
1- مونتاژ نمي شود 2- وصل نمي شوند 3- چفت نمي شوند 4- به دستگاه

صدمه مي زنند 5- سوار نمي شوند
شدت (S)
شدت، در DFMEA برآوردي از ميزان جدي بودند تاثير حالت خرابي بالقوه در قطعه، زير سيستم يا سيستم بعدي است. كاهش رتبه ي شدت فقط از طريق تغيير طراحي ممكن است در (PFMEA) شدت برآوردي از ميزان جدي بودند تاثر حالت خرابي بالقوه بر مشتري است اگر مشتري كه از حالت خرابي تاثير مي پذيرد خط دانش فراتر از تيم / مهندس مسئول ساخت باشد در اين موارد با مهندس طراح مسئول DFMEA و مهندس مسئول ساخت (در خط) مي بايست مشورت كرد.
آموزش:


از ديگر بخش هاي اين شركت بخش آموزش مي باشد. اين قسمت داراي تلويزيون، ضبط، دستگاه DVD، دستگاه كپي، دو دستگاه كامپيوتر متصل به اينترنت جهت استفاده كارگران خط توليد و ... مي باشد.
فعاليت هاي زيادي توسط اين قسمت انجام مي گيرد كه ازجمله آن ها مي توان به موارد زير اشاره كرد:
1- آرشيو CD هاي آموزشي، بازي، فيلم و ...
2- كتابخانه كه شامل كتاب ها و مجلات مربوط ب خودرو، كامپيوتر، قالب، روانشناسي و ... مي باشد.
3- برگزاري جشن هاي مختلف در اعياد
4- آماده كردن و تقديم هدايا به پرسنل شركت در مناسب هاي مختلف
5- انتشار نشريه با عنوان هوا ناب جهت آشنايي پرسنل با بخش هاي مختلف
6- برگزاري كلاس هاي آموزشي متفاوت مانند كلاس هاي ICDL, EFQM
جهت آشنايي با كلاس EFQM مطالب خلاصه اي از آن درذيل ذكر مي گردد:
14 شركت در سال 1988 گرد هم آمدند تا EFQM را تاسيس نمايند و تعداد اعضاي كنوني اين بنياد به بيش از 800 شركت رسيده است.
از اهداف اين دوره مي توان به توانا سازي شركت كنندگان با اصول ارزيابي سازمان ها به صورت انفرادي و در تيم ها و همچنين روش دستيابي به توافق اشاره كرد.
ارزش ها و مفاهيم محوري EFQM در يك نگاه
1. نتيجه گرايي (Resuits Orientation): سرآمدي به ايجاد توازن و جلب رضايت تمامي ذينفعان اعم از كاركنان، مشتريان، جامعه، سهامداران و ...
2. مشتري مداري (Customer Focus): داور نهايي در مورد كيفيت محصولات و خدمات با مشتري است. ايجاد وفاداري در مشتري و حفظ آن و به دست آوردن سهم بازار در بهترين شكل ممكن از طريق توجه جدي به نيازهاي مشتريان فعلي و بالقوه امكان پذير است.
3. رهبري و ثبات در مقاصد (Leadership & Constancy): رفتارمناسب محيطي را فراهم مي سازد كه در آن سازمان و كاركنان آن ميتوانند به رآمدي دست يابند.
4. مديريت براساس فرايندها و واقعيت ها (Management by processes): يك سازمان هنگامي موثر عمل خواهد كرد كه تمامي فعاليت هاي مرتبط با عمليات جاري سازمان و بهبودهاي طرح ريزي شده براساس اطلاعات قابل اعتمادي كه در بر گيرنده برداشت هاي ذينفعان مي باشد اتخاذ شوند.
5. مشاركت و توسعه منابع انساني (People Development & Involvement): تمامي توان بالقوه منابع انساني سازمان به بهترين شكل ممكن است از طريق يك سري از ارزش هاي مشترك و فرهنگ اعتماد و توانا سازي به كار گرفته مي شود كه اين كار مشوق مشاركت همگاني در امور ميباشد.


6. يادگيري، نوآوري و بهبود مداوم (Learning, Innovayion & Improvement continous):
عملكرد سازمان هنگامي به بيشترين ميزان خود خواهد رسيد كه مبتني بر مديريت دانش و به اشتراك گذاشتن آن همراه با فرهنگ يادگيري، نوآوري و بهبود مداوم باشد.
7. توسعه شراكت ها (Partnership Development): يك سازمان هنگامي موثر تر كار خواهد كرد كه يك رابطه سودمند متقابل با شركاي تجاري خود براساس اعتماد، مشاركت

دانش و يكپارچگي داشته باشد.
8. مسئوليت هاي اجتماعي (Public Responsibility): منافع بلند مدت سازمان و منابع انساني آن هنگامي تامين خواهد شد كه رويكرد اخلاقي رعايت شده و سازمان فراتر از انتظارات و مقررات جامعه عمل نمايد.

سازمان مهندسي:
در بخش مهندسي هر كدام از مهندسين داراي وظايف مشخصي مي باشند كه ميتوان به اين صورت به
آن ها اشاره كرد:
مهندس يزدياني: مدير بخش مهندسي
مهندس ابراهيم آبادي: جانشين مدير مهندسي داراي مدرك مهندسي صنايع و مسئول
زمان سنجي هاي خط توليد
مهندس لزومي: سرپرست بخش نقشه كشي شركت و همچنين مديريت واحد آرشيو فني (اسناد و مدارك و نقشه هاي محصول)
مهندس محمودي: طراح جيگ و فيكسچرها (طراحي به وسيله ي نرم افزار Mechanical)
مهندس بالاور: طراح جيگ و فيكسچرها (طراحي به وسيله نرم افزار Solid)
مهندس دامنجاني: نقشه كشي مهندس توليد (طراحي نقشه هاي قالب و كاهش هزينه ها به وسيله CNC)
مهندس قدريان: اتوماسيون صنعتي، تبديل كار دستي به ماشيني و كاهش هزينه ها به وسيله حذف كارگر
مهندس بهزاد: ارتباط با بخش هاي صنعتي از جمله ايران خودرو و سايپا و مسئول هماهنگي پروژه ها و همكاري با كارگاه مهندسي محصول
مهندس فرهاد منش: مهندسي مرغوبيت كالا و بررسي جيگ و فيكسچرها
مهندس مهدي زاده: سرپرست مهندسي توليد و تعمير يا ساخت قالب هاي جديد براي داخل خط
مهندس بخت آور: سرپرست كارگاه مهندسي
مهندس داوودي: ارتباط با پيمانكاران و انتقال درخواست آن ها به بخش مهندسي
به اين ترتيب با درخواست هايي كه از طرف پيمانكاران به بخش مهندسي داده مي شود توسط مهندس ابراهيم آبادي و بخش برنامه ريزي هزينه ها برآورده شده و نقشه هاي آن با كمك مهندسين نقشه تهيه شده و به كارگاه مهندسي محصول ارجاع داده شده و در آنجا ابتدا يك نمونه جهت تاييد، در مرحله دوم هفت نمونه براي شركت طرف قرار داد، سپس مرحله توليد يك روز خط و در آخر پس از تاييد نهايي به مرحله توليد انبوه مي رسد.
سيستم خريد (روش اجرايي خريد خارج)


هدف: انجام عمليات اقلام موثر بر كيفيت به طوري كه اطمينان حاصل شود مشخصات خريد با نيازهاي تعيين شده مطابقت دارد.
كاربرد: كليه اقلام موثر بر كيفيت مطابق ليست (اقلام موثر بر كيفيت) كه ازخارج كشور تهيه مي گردد.
تعاريف
1. اقلام موثر بر كيفيت: كليه اقلامي كه طبق ليست، توسط سازمان

تضمين كيفيت، موثر بر كيفيت تشخيص داده شده اند.
2. خريد خارج: كليه خريد هايي كه موثر بر كيفيت بوده و از منابع خارج كشور تامين مي گردد.
3. B.O.M: صورت مواد اوليه (BILL OF MATERIAL) كه توسط سازمان مهندسي تنظيم و همراه با آخرين تغييراتش به واحدهاي ذيربط ارائه مي گردد.
4. اقلام غير توليدي: كليه اقلامي كه مستقيما بر محصول تاثير نميگذارد.
5. اقلام خاص: اقلامي كه خريد يا ساخت آن ها ممكن است گاهي اتفاق بيافتد مانند: دستگاه، قالب، ابزار و مشابه آن كه طي فرم سفارش خريد يا ساخت / تعمير، توسط متقاضي تنظيم مي گردد.

روش اجرايي:
1. قسمت متقاضي فرم سفارش خريد را به طور كامل تنظيم و نقشه، نمونه، كاتالوگ يا ساير موارد را به عنوان داده هاي خريد ضميمه آن مي نمايد.
2. بازنگري و تاييد داده ها و اطلاعات فرم سفارش خريد توسط مدير يا مسئول قسمت متقاضي
3. ارسال فرم سفارش خريد به دفتر مديريت توسط سازمان تداركات.
4. تصويب فرم سفارش خريد توسط مدير عامل و عودت آن توسط دفتر مديريت به سازمان تداركات جهت اقدام.
5. ارجاع فرم توسط مدير سازمان تداركات به مسئول تداركات خارج جهت اقدامات بعدي.
6. درجه شماره مخصوص مربوط به سفارشات خارج بر روي فرم هاي سفارش خريد براي لوله ها، ورق ها و براي ساير موارد توسط واحد تداركات خارج و ثبت در دفتر سفارش خريد خارج.
7. انتخاب تامين كننده توسط مسئول تداركات خارج با هماهنگي مدير سازمان از ليست تامين كنندگان خارجي شناسايي شده و ليست تامين كنندگان خارجي مجاز كه قبلا مطابق دستورالعمل ارزيابي و امتياز دهي تامين كنندگان خارجي شناسايي و ارزيابي شده اند. سوابق ارزيابي تامين كنندگان مطابق روش اجرايي تعيين شده نگهداري مي گردد.
8. انجام كليه مراحل خريد مطابق آخرين ويرايش آئين نامه معاملات شركت
9. تنظيم فرم استعلام توسط واحد تداركات خارج و ثبت شماره دفتر انديكاتور.
10. تاييد نسخه دوم استعلام توسط مسئو تداركات خارج و مدير سازمان تداركات و سپس ارسال آن به دفتر مديريت عامل جهت اقدامات بعدي
11. تاييد استعلام مدير عامل يا نماينده او و ارسال آن براي تامين كنندگان توسط دفتر مديريت يا سازمان تداركات.
12. بايگاني نسخه دوم استعلام در سوابق و پيگيري دريافت پيشنهادات از فروشندگان توسط واحد تداركات خارج در مهلت ذكر شده.
13. دريافت پيشنهادات و ارسال آن در پاكت در بسته توسط دفتر مديريت براي مدير سازمان تداركات.
14. بررسي پاسخ هاي استعلام توسط مدير سازمان با هماهنگي مسئول تداركات خارج و ارجاع كليه پيشنهادات به وي جهت تنظيم جدول مقايسه.
15. اخذ نظريه مدير سازمان مهندسي جهت استاندارد مواد، سايز لوله ها، و ضخامت ورق ها و نظريه مسئول واحد برنامه ريزي و هماهنگي مواد جهت ابعاد ورق ها در پيشنهاد (OFFER) دريافتي براي مواردي كه مشخصات و داده هاي قيد شده در آن مغاير با مشخصات و داده هاي فرم سفارش خريد مي باشد.


16. اخذ كپي از كلي مستنداتي كه به صورت نمابر دريافت گرديده است.
17. تكميل جدول مقايسه قيمت ها توسط مسئول تداركات خارج و ارائه آن به مدير تداركات جهت بررسي، تاييد و سپس ارسال آن به دفتر مديريت جهت تاييد مدير عامل و عضو هيئت مديره.
18. ارسال تاييديه آفر (OFFER) يا پيشنهاد به منظور اخذ پروفرما (PROFORMA) از فروشنده انتخاب شده.
19. اعلام مراتب برنده نشدن به صورت تلفني يا در صورت نياز مكتوب به ساير شركت هايي كه جواب استعلام را داده اند، توسط واحد تداركات خارج.
20. تنظيم فرم (درخواست ثبت سفارش) توسط واحد تداركات خارج.


21. بررسي و تاييد فرم درخواست ثبت سفارش توسط مسئول تداركات خارج و مدير تداركات در فتوكپي فرم مربوطه و ارسال آن همراه با نسخ اصلي به دفتر مديريت.
22. بررسي و تاييد فرم درخواست ثبت سفارش توسط مسئول تداركات خارج و مدير تداركات در فتوكپي فرم مربوطه و ارسال آن همراه با نسخ اصلي به دفتر مديريت.
23. ارسال فرم درخواست ثبت سفارش تاييد شده براي مسئول اخذ مجوزهاي وزارت صنايع و بازرگاني توسط واحد تداركات خارج.


24. دريافت فرم درخواست ثبت سفارش تاييد شده به همراه مجوز هاي اخذ شده، گرفتن كپي از آن توسط واحد تداركات خارج و ارسال آن براي مسئول حسابداري سفارشات خارج.
25. پيگيري تامين بودجه لازم جهت گشايش اعتبار توسط مسئول تداركات خارج.
26. انجام گشايش اعتبار (L/C) توسط بانك عامل (گشايش كننده).
27. پيگيري ساخت كالا توسط فروشنده از طرف واحد تداركات خارج.
28. دريافت (TEST REPORT) (آناليز مواد) و TEST CERTIFICATE (گواهي كيفي آزمايشات) از تامين كننده توسط واحد تداركات خارج.
29. درخواست انجام تست هاي كيفي لازم مانند خمكاري (BENDING)، پوشش (COATING) و خوردگي (SALT SPRAY) از سازمان بازرسي كننده كالا و ارسال نتايج به اين شركت توسط واحد تداركات خارج.
30. پيگيري انجام اصلاحات لازم بر روي مفاد قرارداد (L/C) توسط مسئول تداركات خارج.
31. پيگيري حمل كالا از كشور مبدا توسط مسئول تداركات خارج.
32. ترخيص كالا توسط حق العملكار (ترخيص كار طرف قرار داد شركت) و پيگيري آن توسط مسئول تداركات خارج.
33. در مورد مواد اوليه، تنظيم فرم تطبيقي توسط واحد انبار و ارسال آن به واحد كنترل كيفيت.
34. واحد كنترل كيفيت طبق روش اجرايي بازرسي و آزمون و دستورالعمل هاي كنترلي مواد ورودي نسبت به بازرسي مواد اقدام نموده در صورت تاييد كالا، نظر خود را در فرم تطبيقي مشخص و آن را به واحد انبار عودت مي دهد.
35. انبار پس از تطبيق مقدار كالاي رسيده با اطلاعات فرم شرح مواد ارسالي (PAKING LIST) ارسالي فروشنده، اقدام به صدور و تاييد رسيد انبار نموده و آن را به تاييد واحد برنامه ريزي و هماهنگي مواد مي رساند.

ه شركت، انبار طي فرم تطبيقي قسمت متقاضي را از ورود كالا مطلع و از واحد مربوطه درخواست بازرسي و تاييد كالا را مي نمايد.
37. قسمت متقاضي در صورت تاييد كالا، نظر خود را در فرم تطبيقي مشخص و بلافاصله فرم درخواست كالا را تنظيم و پس از اخذ تاييديه هاي لازم از واحد ذيربط، فرم مذكور را جهت صدور رسيد كالا به واحد انبار ارائه مي نمايد. در صورتي كه مواد اوليه توسط كنترل كيفيت مردود اعلام گردد فرم (كميته اقلام بلاتكليف) توسط واحد كنترل كيفيت جهت تعيين تكليف محموله، تنظيم و به كميته مذكور ارسال مي گردد.
38. تصميمات اتخاذ شده در كميته اقلام بلاتكليف توسط مسئول تداركات خارج با هماه

 

نگي مدير سازمان به فروشنده اطلاع داده شده تا پيگيري هاي لازم به عمل آيد.
39. پس از دريافت رسيد كالا از واحد انبار و بررسي آن از لحاظ مطابقت با فاكتور دريافتي از فروشنده توسط مسئول تداركات خارج، مدارك لازم (رسيد انبار و فاكتور فروشنده) به قسمت حسابداري سفارشات خارج ارسال مي گردد.
40. كنترل زماني كليه مراحل انجام عمليات خريد طبق فرم (جدول زماني آخرين وضعيت سفارشات خارج) توسط واحد تداركات خارج به صورت روزانه.
41. تهيه و ارسال گزارش وضعيت سفارشات خارج طي فرم (جدول آخرين وضعيت سفارشات خارج) براي مدير تداركات، مديرعامل، مسئول واحد برنامه ريزي و هماهنگي مواد و مسئول واحد برنامه ريزي و كنترل توليد به صورت هفتگي توسط واحد تداركات خارج.
42. در مواردي كه تاخير در انجام مراحل سفارشات بوجود مي آيد بايستي طي جلسه اي با حضور مدير تداركات، مسئول تداركات خارج. مسئول واحد برنامه ريزي و هماهنگي مواد، مسئول تداركات داخل و مسئول واحد برنامه ريزي و كنترل توليد، مشكل بررسي و نتيجه آن جهت اطلاع و اقدامات بعدي به صورت مكتوب به مديريت يا جانشين وي اعلام گردد.
سيستم خريد (روش اجرايي خريد داخل)
هدف: انجام عمليات خريد اقلام موثر بر كيفيت به طوري كه اطمينان حاصل شود مشخصات خريد با نيازهاي تعيين شده مطابقت دارد.
كاربرد: كليه اقلام موثر بر كيفيت كه از داخل كشور تهيه مي گردد.
تعاريف
- خريد داخل: خريدهاي جاري و كليه خريدهايي كه موثر بر كيفيت بوده و از منابع داخل كشور تامين مي گردد.
- B.O.M: صورت مواد اوليه (BILL OF MATERIAL) كه توسط سازمان مهندسي تنظيم و همراه را آخرين تغييراتش به واحدهاي ذيربط ارائه مي گردد.
- مواد اوليه: كليه اقلامي كه براساس BOM به صورت مستقيم در محصول به كار مي رود.
- اقلام غير توليدي: كليه اقلامي كه مستقيما بر محصول تاثير نمي گذارد مانند لوازم يدكي، ابزار آلات، كالاهاي ايمني.


- اقلام خاص: اقلامي كه خريد يا ساخت آن ها ممكن است گاهي اتفاق بيافتد مانند دستگاه، قالب، ماشين آلات، ابزار و مشابه آن.
روش اجرايي: (1- شناسايي تامين كنندگان 2- ثبت مشخصات تامين كنندگان 3- ارزيابي پيمانكاران 4- انجام عمليات خريد مطابق آخرين ويرايش آئين نامه معاملات شركت 5- ارزيابي تامين كنندگان 6- ثبت سوابق ارزيابي 7- تغيير و اصلاح در روش اجرايي، دستورالعمل ها و فرم ها)

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید