بخشی از مقاله

اثرات دیابت



ديابت دوران بارداري، ضريب هوشي را كاهش مي دهد
آسيبهاي مغزي و كاهش ضريب خوشي در سنين بالا، ناشي از عوارض ديابت در دوران بارداري است. دكتر محسن خوش نيست، فوق تخصص غدد و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران با بيان اين مطلب، اظهار كرد: مهمرتين عارضه ديابت در دوران بارداري، افزايش وزن جنين يا ماكروزومي است، كه با وزن بيش از 4 هزار گرم در هنگام تولد همراه است و متعاقب آن احتمال ضربات و تروماهاي زايماني شامل در رفتگي شانه، آسيب اعصاب اندام هاي فوقاني و فلج شبكه هاي عصبي اندام فوقاني افزايش مي يابد.


وي تاكيد كرد:مرگ ناگهاني چنين در ماههاي آخر بارداري، از ديگر عوارض قند خون كنترل نشده در دوران باردري است. ميزان شيوع ديابت در دوران بارداري در جوامع مختلف تا 14 درصد گزارش شده، و به دليل آن كه با عوارض زيادي براي مادر و جنين همراه است، امروزه توصيه مي شود همه زنان در دوران بارداري از نظر قند خون آزمايش شوند. عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران

يادآور شد:ديابت در دوران بارداري با علايم ظاهري همراه نيست؛ بنابراين براي تشخيص اين بيماري، تست قند خون در هفته هاي 24 تا 28 بارداري ضروري است. در اين تست پس از مصرف 50 گرم گلوكز، قند خون ارزيابي مي شود؛ در صورتي كه قند خون بالاتر از 130 گزارش شود، تستهاي تكميلي تر همچون تست تحمل گلوكز به عمل مي آيد و پس از اثبات ديابت، به درمان آن مبادرت مي ورزند.


دكتر خوش نيت تصريح كرد: داروي مجاز در دوران بارداري «انسولين» است و زنان باردار، مجاز به استفاده از قرصهاي خوراكي نيستند.در صورتي كه زنان باردار پيش از لقاح، قند خون كنترل نشده داشته باشند، احتمال بروز ناهنجاري هاي جنين در سيستم قلبي و عروقي، عصبي و اسكلتي وجود دارد.
به گفته وي، مادران چاق و ارادي كه سابقه فاميلي ديابت در بستگان درجه اول خود دارند و نيز كساني كه سابقه جنين درشت، دوبار سقط و مرده زايي دارند، بيشتر در معرض ابتلا به ديابت دوران بارداري قرار دارند. به دليل عوارضي مظير چاقي، ديابت نوجوانان و عوارض مامايي در حين تولد و پس از آن ضروري است ديابت بارداري خيلي سريع تشخيص داده شود و به طور دقيق درمان گردد.


دتر خوش نيت در خاتمه خاطرنشان كرد: علت ديابت در دوران بارداري ، ناشي از يك نارسايي خفبف در لوزالمعده است. در اين دوران، هورمون هاي زيادي ترشح مي شوند كه ضد انسولين هستند، در صورتي كه لوزالمعده مادر نتواند به مقدار زياد انسولين ترشح كند، قند خون افزايش مي يابد.
دوشنبه 4 خرداد 1383-4ربيع الثاني 1425-شماره2388
ديابت و آلزايمر
محققان مركز طب دانشگاه «راشل» در شيكاگو با مطالعه بيش از 800 نفر در يك دوره پنج ساله به اين نتيجه رسيدند كه ابتلا به ديابت خطر بروز آلزايمر را تا 65 درصد افزايش مي دهد. متخصصان انگليسي اعلام كردند كه براي شناسايي نحوه ارتباط ميان ديابت و افزايش خطر بروز آلزايمر مطالعات بيستري بايد انجام گيرد.


در طول اين پژوهش ها 151 بيمار مبتلا به آلزايمر شناسايي شدند كه از اين ميان 31نفر به ديابت مبتلا بودند.
به گفته اين محققان ابتلا به ديابت با افت فعاليت برخي از سيستم هاي دركي مغز رابطه مستقيم دارد. همچنين همزمان با ساير حالت ها فشار خون بالا و كلسترول خون بالا از فاكتورهاي اصلي افزايش احتمال بروز آلزايمر محسوب مي شوند.


گرد آورنده:الهام زمانيان
نشانه ها و تشخيص هاي ديابت نوع 1
نشانه ها، علائم ديابت نوع يك با افزايش مقدار گلوكز در خون ارتباط دارد، يك شرايطي، كه منجر به هيپرگليسمي مي شود. بيشتر افرادي كه دچار ديابت نوع يك هستند نشانه هايي دارند كه آنفا را مجبور مي كند توجهات پزشكي را جستجو كنند.
معمولترين نشانه هاي ديابت نوع يك مثال:
- افزايش ادرار
- افزايش تشنگي
- از دست دادن وزن علي رغم افزايش اشتها
- نشانه هاي ديگر شامل خستگي افزايش مستعد ابتلا به عفونتها
چگونه ديابت نوع يك را تشخيص دهيم؟
بيشترين افرادي كه دچار ديابت نوع يك هستند تشخيص داده مي شوند با پيشرفت نشانه ها در يك ماه. با عنوان نمونه زمانيكه نشانه ها مبهم مي شوند، ان ممكن است طول بكشد در تشخيص ديابت نوع يك. آزمايش براي ديابت مثال نمونه خون و نشانه هاي جاري و اندازه گيري سطح گلوكز (قند) خون.
آزمايشهايي كه براي تشحيص ديابت نوع يك در دسترس هستند شامل:
گلوكز خون رندوم.
در آزمايش گلوكز رندوم، يك نشانه اي در خون ميتواند مشخص شود و آزمايش شود در آن زمان. بر طبق نظريه انجمن ديابت آمريكا، سطح رندوم گلوكز بيشتر از 200 ميلي گرم در دسي ليتر كه اشكار شده در ديابت زمانيكه به نشانه هاي معمول در ديابت كمك مي كند.


قند خون ناشتا
در آزمايش قند خون، ناشتا، يك نمونه اي از خون بدست امده به دنبال يك دوره نخوردن و ننوشيدن (به جز آب) براي حداقل هشت ساعت. خون معمولاً در صبح زودتر نشان داده مي شود، قبل از صبحانه. بر طبق نظريه انجمن ديابت آمريكا، سطح كلوگز ناشتا خون 126 ميلي گرم بر دسي ليتر يا بيشتر از دو موقعيت مشخص شده در ديابت.
سطح گلوكز ناشتا خون معمولترين آزمايشي است كه استفاده ميشود براي تشخيص ديابت تست تحمل گلوكز بعد از خوردن (OGTT) تست تحمل گلوكز خوراكي.
در طي آزمايش تحمل گلوكز خوراكي در ابتدا قند خون ناشتا مشخص مي شود . به فرد پي از نوشيدن يك اشاميدني شيرين و شيريني جواب داده مي شود. سطح گلوكز خون مشخص مي شود هر سي دقيقه براي دو ساعت بعد. سطح گلوكز خون پايين تر از 140 ميلي گرم در دسي ليتر در قند 2 ساعته نرمال و طبيعي ملاحظه مي شود. سطح گلوكز بيشتر از 200 ميلي گرم در دسي ليتر در قند خون 2 ساعته هست ديابت اجباري. ميزان تحمل گلوكز را. اين افراد بايد مانيتورينگ شوند و از نظر نشانه هاي ديابت در آينده بررسي شوند. مشكل دار بودن تست تحمل گلوكز همچنين ديسك فاكتوري (خطري) براي بيماريهاي قلبي مي باشد.
قند ادرار
اگر سطح گلوكز خون بيشتر از 180 ميلي گرم در دسي ليتر بالا رود، گلوكز شروع به انتشار به داخل ادرار مي كند. اين آزمايش تشخيص براي ديابت نيست، اما اگر قند در ادرار وجود داشته باشد، يك آزمايش قند خون بايد انجام شود.


كتون ادرار
كتون هم در ادرار وجود دارد زمانيكه بدون شروع به شكستن يك مقدار افراطي براي توليد انرژي مي كند. كتونها مشخص مي كنند كه مقدار كافي انسولين براي جلوگيري از چاقي، ترك سلولهاي چربي وجود ندارد. حضور كتون مي تواند يك كشنده جدي زا مشخص كند و استعداد ابتلا به ديابت نوع يك را در افراد.


گليكوزيتيد هموگلوبين
اين آمايش خون براي تشخيص ديابت استفاده نمي شود. اما نسبت به اطلاعاتي كه مي دهد كه يك فرد با ديابت قادر است كنترل كند گلوكز خونش را(مؤنث-مذكر)، ان هست يك آزمايش خوني كه در همان زمان گرفته مي شود. ان به پزشك اطلاعات مهمي خواهد داد كه نياز دارد اندازه گيري شود كه چقدر انسولين نياز دارد تا بگرد و چه رژيمي نياز دارد تا رعايت كند و ديابت را تحت كنترل نگه دارد اگر امكان داشته باشد.

گرد آورنده و مترجم:آذر رهبر
پيشگيري مشكلات ناشي از ديابت نوع يك
مهمترين راههاي كه كاهش مي دهد خطر را براي پيشرفت مشكلاتي كه به ديابت كمك مي كند كه مهمترن قسمت آن كنترل گلوكز خون است. و در چكاپ بوسيله پزشك بايد نرمال و طبيعي باشد. آن مخفي نيست كه افراد با ديابت نوع يك بايد عبور كنند و بگذرند و از بزرگترين خطرات در مشكلات بهداشتي و سلامتي. اگرچه ، مطالعات نشان داده بسياري از اين مشكلات را كه مي تواند جلوگيري كند يا بطور موفقيت آميزي درمان شود زمانيكه سريع تشخيص داده مي شود.
درمان تجاوي ديابت شروع ميشود، به محض اين كه امكان تشخيص باشد. كاهش مشكلات و عوارض طولاني مدت ناشي از آن در سرعت مهم است. نتايج اين قبيل درمانها طولاني مدت

هستند. بر طبق يك مطالعه بزرگ اپيديولوژي پيشگيري از ديابت و مشلات ناشي از آن مهم است. (EPIC). كنترل ديابت و مشكلات ناشي از آن (DCCT)، در چنين مركز مطالعه كه 1441 نفر با ديابت نوع يك را بررسي كرده و مقايسه نموده درمانهاي متمركز و شديد را با درمانهاي مرسوم.
بيماران با درمانهاي شديد سطوح گلوكز در حد طبيعي يا بسته نگه داشته ميشود و در حد امكان. سرانجامبه تزريق انسولين در روز يا يك پمپ انسولين و تكرار مانيتورينگ گلوكز خون توسط خودشان مي باشد.


درمانهاي شديد و متمركز مورد توجه قرار داده ميشود و نگه مي دارد هموگلوبين (H6A1C)A/C كه منعكس مي شود در متوسط گلوكز خون در دوره هاي 3-2 ماهه در حد طبيعي (6%) اگر امكان داشته باشد.
درمانهاي مرسوم شامل مي شود (يك يا دو تزريق انسولين را روزانه با آزمايش روزانه گلوكز خون).
يافته هاي شايان توجه از EDIC مشخص كرده آن افراديكه مي رسند به درمانهاي شديد و متمركز در طي DCCT ادامه مي دهند تا خطر كمي را براي بيماريهاي چشمي و قلبي داشته باشند نسبت به انهاييكه درمانهاي مرسوم و قراردادي را انجام مي دهند.


اختلالات مغزي عروقي و قلبي عروقي
بيماريهاي كرونر قلب يكي از علتهاي مرگ در آمريكاست علت بيشتر از نيمي از تمام مرگها را در ديابت، بيماري قلبي هست يكي از بزرگترين مشكلاتي كه 2 تا 3 نفر با ديابت عاقبت مي ميرند از بيماري قلبي يا ديگر بيماريهاي عروق خوني.
افراد با ديابت هستند در حدود 5 بار بيشتر از انهايي كه دارند يك حمله نسبت به ديابت آزاد هست.
بعلاوه كنترل سطح قند خون، در افرد با ديابت بايد آگاهانه باشد و اندازه گيري بشود كه بتواند كمك كند براي پيشگيري از مشكلات بيماريهاي قلبي عروقي و مغزي عروقي ناشي از ديابت .
اختلالات چشمي

 


افراد با ديابت خظر مشكلات چشمي در انها افزايش پيدا مي كند. معمولترين آن هست شرايطي كه ناميده مي شود ديابت ،تينوپاتي و تينوپاتي كه باعث مي شود عروق صدمه ببيند كه باعث تغذيه اعصاب با شبكيه مي شود. تينوپاتي به عللي مثل كوري در ديابت منجر مي شود. تينوپاتي اغلب مي تواند به طور موفقيت اميزي با جراحي ميوز درمان شود زمانيكه آن سريع مشخص مي شود و زود تشخيص شود.


همه بيماران با ديابت نوع يك بايد داشته باشند يك معاينه چشمي ساليانه. افراد با ديابت دارند افزايش خطر براي پيشرفت كاتاراكت و تيرگي و لكه هاي چشمي و گلوكوم و باعث افزايش فشار داخل چشم شده و صدمه مي زند به عصب بينايي). معاينات ساليانه ميتواند اين شرايط را مشخص كند. كاتاراكت ميتواند تصحيح يابد(بهبود پيدا كند) با عمل جراحي، و گلوكوم ميتواند با داروهاي چشمي درمان شود


اختلالات سيستم عصبي
ثدمات عصبي كه ناميده ميشود مؤثر مي باشد بر حالات نوروپاتي در 65% از ديابتي ها. نوروپاتي ديابت ميتواند منجر شود به يك اختلالي در نشانه هاي با شك شامل اساس گزگز و يا سوزن شدن را در دستها و پاها و يا احساس درد در انتهاها مي باشد. (كه مي تواند كمك كند با شور مشلات پا). نوروپاتي مي تواند اثر بگذارد بر كليه، مثانه، شكم و پوست و باعث اختلالات حسي در مردان ميشود. معمولترين نوع آن نوروپاتي محيطي است كه بر بازوها و پاها اثر مي گذارد.
مهمترين راه جلوگيري از نوروپاتي ديابتيك هست آزمايشات معمول كنترل قند خون، DCCT نشان داده كه تو مي تواني خطارت نوروپاتي را كاهش دهي تا 96% اگر تو نگهداري و كترل كني قند خونت را.
وجود دارد چندين راه براي پيشگيري و درمان زخمهاي پاي ناشي از ديابت كه هستند زخمهاي باز پا كه منجر به هزاران قطع عضو مي شوند.(آمپوتيشن) هر ساله در افراد با ديابت. يك راه خوب پانسمان زخم مي باشد كه جانشين مي كند پوست را با سلولهاي دورباره ساخته شود تأخيري سلولار تا كمك كند به هدف صلامتي بوسيله حفاظت از زخم و پرورش و ترويج رشد پوست.
اختلالات كليه


صدمات كليه ناميده ميشود نوروپاتي كه معمولاً با ديابت اتفاق مي افتد و مي تواند باعث بيماري كليوي در مراحل آخر شود. نشانه هاي زودرس صدمات كليه مشخص ميشود زمانيكه پروتئين شروع مي كند به زياد شدن در ادرار. اين ميتواند يافت شود با يك آزمايش ادرار ساده كه بايد سالانه اجرا شود به عنوان قسمتي از مراقبتهاي سلامتي افراد ديابتي.
اگرچه ارث نقش مهمي را بازي مي كند در پيشرفت مشكلات كليوي ناشي از ديابت، فاكتورهاي ديگري از قبيل كنترل فشار خون، كاهش جذب پروتئين در رژيم و كنترل سطح قند خوني به عنوان اصلي ترين راه مي تواند كاهش دهد خطر مشكلات كليوي را كه ديابت به آن كمك مي كند.
عفونت
افراد داراي ديابت خطر پيشرفت بسياري از انواع عفونتها در آنها افزايش مي يا

بد. اين خطر مستقيماً ارتباط دارد با افزايش سطح گلوكز خون كه فراهم مي كند محيط مناسبي را براي بيماري كه باعث مي شود ارگانيسم (عضو) و همچنين جلوگيري از توانايي سيستم ايمني در مقابل عفونت كاهش مي يابد كه يا به زحمت آن را دفع يا دور مي‌كند.
بهترين راه براي پيشگيري از عفونت كنترل قند خون بيماران همچنين بايد آزمايش شوند از نظر پوستي و خصوصاً پاهايشان كه براي شكستن پا يا زخم گواه مي باشد. به علت اين كه بسياري از افراد با ديابت در انتهاها كاهش مي يابد و مقتضي آن است تا نوروپاتي محيطي. آنها زخمهايي در پا بدون درد دارند.
معاينات دهاني بهداشتي و مراجعه به دندانپزشك به طور معمول مي تواند كمك كننده باشد در ديابت در اجتناب از عفونتهاي لثه و دهان.
همه بريدگي ها و زخم هاي باز سزاوار توجهات مخصوصي را در ديابت مي باشند. شستشوي ناحيه پوست شكستگي و يا زخم كاملاً با آب و صابون و ديدن ناحيه هر روز از نظر عفونت، قرمزي، گرمي ديابت از ديگر نشانه هاي آن هستند. اطلاع به پزشك فوراً اگر تو متوجه عفونت شدي.
چه وقت نياز دارم ببينم پزشك را؟
اغلب مراجعات تو به پزشك وابسته است به فاكتورهاي مختلفي مثل سطوح قند خون در حد طبيعي نشانه هايي كه تو بايد تجربه كرده باشي، شرايط سلامتي ديگر تا درمان شود و در طي درمان پيشرفتهاي ديابت را طرح ريزي مي كني.
انجمن ديابت آميكا پيشنهاد مي كند به افراد با ديابت وابسته به انسولين نوع يك و ديابت وع دو كه مراجعه مي كنند به پزشك دو تا چهار بار در سال. اگر تو نشانه ها را داشته باشي نياز داري بيشتر به پزشك مراجعه كني.
بچه ها با ديابت نيازهاي به خصوصي دارند خصوصاً در طي دوره هاي رشد جسمي و ذهني. بچه ها معمولاً نياز دارند اغلب به پزشك مراجعه كنند. رسيدن به بلوغ در طي هر ملاقات با پزشك، باعث ميشود در مورد خواندن گلوكز خون. افراد با ديابت بايد نگهدارند و ثبت كنند آزمايشات قند خون را در خانه. پزشك وزن و فشار خون را در هر مراجعه ثبت مي كن

د و اين قسمتي از روتين آزمايشات باليني است.
پزشك بايد پاها و چشمها را در افراد ديابتي از نظر مشكلات ديابت چك كند. يك معاينه ساليانه بوسيله چشم پزشك پاسخ داده ميشود . آزمايش خون بايد انجام شود و چك شود كلسترول خون. ليپيدها و هموگلوبين و يك آزمايش خون اطلاعاتي را درباره قند خون كه در طي دو تا سه ماه انجام مي شود و به ما مي دهد.
آزمايش ادرار بايد انجام شود (پروتئين چك بشود و در طي هر مراجعه، تو بايد مرور كني درمان را و برنامه پزشكي را طرح ريزي كني. به خاطر داشته باشيد كه ديابت دارد يك اثر مفصلي كه منجر ميشود به نتايج خوب زمانيكه تو و پزشك با يكديگر كار مي‌كنيد.
گردآورنده:سميه شفيعي
داروهاي ضد ديابت:
نام داروهاي ضد ديابت و نام ژنريك سريعترين عوارض جامبي آن شامل:ديابنيز (كلوپروپامير) تهوع استفراغ. كاهش اشتها گلوگرترول(گليپريد) تشنج-خشتگي-سردرد- اختلالات عصبي- تداخلات آلرژيك ناشي از انسولين- كاهش فشارخون و راش- كوتاهي تنفس- ميكروفاز(گليبوريد)- تهوع-گور رفتكي.
بلوتينگوريناز(تولبوتايد) تهوع- گورگرفتگيو انسولين هست نام ژنريك براي چيزي كه ممكن است داشته باشد نوع حيواني- نوع انساني يا سنتتيك.
تعريف
داروهاي ضد ديابت هستند داروهايي كه كمك مي كند به كنترل سطح قند خون كه داراي ديابت ملنيوس (ديابت قندي).
هدف
دسابت تقسيم مي شود به انوع يك و ديابت جوانان و ديابت وابسته به انسولين و يا ديابت غير وابسته به انسولين. ديابت نوع يك نتيجه مي شود از كمبود توليد انسولين. ديابت نوع دو مشخص مي شود بوسيله زريستاس انسولين. درمان ديابت نوع يك محدود مي شود به جايگزيني انسولين و ديابت نوع دو محدود مي شود به تعدادي از درمان ها.


بسياري از موارد رزيستاس انسولين مشخص مي شود با آسيمتماتيك و افزايش طبيعي انسولين و ديگر روشهايي كه كنترل مي شود بوسيله رژيم و ورزش. دارو درماني مستقيماً باعص افزايش انسولين شده. حساسيت نسبت به افزايش انسولين يا افزايش

انسولين سلولها.
توصيف
داروهاي ضد ديابت كه به 1 گره تقسيم مي شود. انسولين، سولفونيل اوره، مهار كننده هاي ان ها آلفالگوكوزيداز، بي گو آنيدها، ملگتينيد و تيازوليدين.
انسولين(هيومولين، نوولين) هست هورموني كه مسؤول گلوكز. آن مؤثر است در دو نوع ديابت. حتي در رزيستانس انسولين. چندين حساسيت باقي مانده و شرايطي كه بتواند درمان شود با انسولين، بيشتر انسولين اگكنون توليد مي شود بوسيله تكنيك DNA ركامبينانت و شيميايي تا انسولين طبيعي انساني، سوسپانسيون انسولين ايزوفان، سوسپانسيون انسولين زنيس و ديگر ساختارهايي كه در طي فعاليت انسولين و اجازه مي دهد گلوكز كنترل كند بيشتر دوره هاي زماني را در سال 2033، تحقيقات پيشنهاد كرده از توسط انسولين تزريق مي شود در انواع مختلف. اما بيشتر مطالعات نياز دارد به اثرات طولاني مدت.
سولفونيل اوره آز(كلروپروپوئيو) (ديابينز)، تولازاميو(توليناز)، گلي پنريد(گلوكوترول)، ديگر داروها به فعاليت بوسيلة افزايش انسولين از سلولهاي B پانكراس. گلي ميريد(اماري1) يك عنصر اين كلوس. به نظر مي رسد داشته باشد يك عمل ثانويه مفيد در افزايش حساسيت انسولين در سلولهاي محيطي.
مهار كننده هاي آلفا گلوكوريداز و آكابوز(پركوز) ميلگتيل(گلي سيت) انسولين را زياد نمي كند. آنها مهار مي كنند كمپلكس هاي كربونيل هيدرات گلوكز را. اين مكانيسم ها جلوگيري مي كند. اما تأخير در ان منجر مي شود سطح پيك گلوكز خون بالا رود. مهار كننده هاي آلفا گلوكوزيداز مفيد است براي منوتراپي يا در تركيب درماني سولفنيل اوره يا ديگر رويدادهاي هيپرگليسمي.
مت مفورمين(گلوناز) هست در دسترس اعضاي كلوس بي گو آيند بت فورمين كاهش مي دهد توليد گلوكز هپاتيت(كبد). كاهش جذب روده اي گلوكز محيطي. مت فورمين بايد تنها استفاده شود يا در تركيب درمان با سولفونيل اوره آمگيتينيد وجود دارد دو عنصر در كلدس . رپا گليديد(پرنوين) و ناتگليتينيد(استار ليكل) مكانيسم كفاسيت مگليتينيد مهار مي كند توليد انسولين را. اين فعاليت وابسته است به هر دو وابسته است حضور گلوكز بنابراين داروها كاهش مي دهد حضور مؤثر پايين سطح گلوكز خون. مگلتينيد. ناتگليتينيد نبايد استفاده شود با ديگر داروها به خصوص انسولين.
ازيگليتازون(آوايدنا) و پيوگليتازون(آكتوس) عضو كلدس پتازوليتون. آنها فعاليت مي كند بوسيله كاهش توليد گلوكز در كبد و افزايش انسولين وابسته به گلوكز در سلولهاي عضلاني. آنها كاهش نمي دهند توليد انسولين را. اين داروها استفاده مي شود در تركيب با مت فورمين يا سولفونيل اوره.


تداخلات دارويي:
سولفونيل اوره وارد يك ليست به خصوص از تداخلات دارويي، چندين چيزيكه ممكن است تشديد باشد بيماران بايد literature براي اين داروها.
فعاليت هاي دارويي هيپوگليس داروهاي خوراكي ناشناخته است بوسيله باند پروتئين‌ها با داروها.
شامل NSAIDها،ساليميلات ها، سولفوناميدها، كلر اسفنيكل. كوارين، پروبنيد،مهار كننده هاي مونوآمينواكسيد از و بوك كننده هاي.
قند خون
تعيين سطح قند خون
گلوكز
يك قند ساده اي كه شديدترين نقش را در توليد انرژي در بدن دارد.
هورمون
ماده اي است كه توليد مي شود در قسمتي از بدن، سپس از بين خون جاري عبور كرده و در ديگر قسمتهاي بدن زمانيكه آن اثرات را دارد موثر مي باشد.
متابوليسم
همه تغييرات فيزيكي و شيميايي كه اتفاق مي افتد در سلول ها و اجاره مي دهد رشد و عملكرد بدن را. اينها شامل مي شود اهدافي كه را مي شكند سطوح انرژي، پروسه‌اي براي ساخت موارد ضروري براي زندگي.
طبقه بندي حاملگي
يكي سيستمي از داروهاي كلاسيك بر طبق خطراتي كه استفاده مي شود در طي حاملگي.
طبقهA:كنترل در مطالعات انساني مشخص شده ريسك فاكتورهاي جنيني.
طبقه B:ماطلعات حيواني مشخص كرده كه هيچ خطري براي جنين ندارد اما هيچ مطالعه انساني در دسترس نيست يا اثرات پيشرفته در حيوانات:اما مطالعات بشري كنترل شده است.
طبقه C:هيچ مطالعه كافي انساني يا حيواني نيست يا اثرات جنيني در حيوانات مزالعه شده اما هيچ مطالعه انساني در دسترس نيست.


طبقهD:خطرات جنيني اما مزاياي خطرات وزني نيست.
طبقه x:خطرات جنيني، خطر كمبود وزن
ساليسيلوت ها
يك گروه از داروها كه شامل آسپرين و گروههاي وابسته است. ساليسيليتها استفاده مي شوند در درد. كاهش التهاب و تب.
تشنج، يك حمله ناگهاني يا اسپاسم.

گردآورنده:فتانه صفاتي
چگونه ديابت روي پاها اثر مي گذراد؟
از صبح تا شب پاهاي شما سخت كار مي كنند در حدود 50 سالگي پاهاي شما 75000 بار شما را حمل كرده اند. در هر سني اگر ديابت داشته باشيد يا در خطر ابتلا به ديابت باشيد نياز داريد توجه بيشتري به پاها داشته باشيد. حتي يك ضربه كوچك، ساييدگي يا خراشيدگي مي تواند براي افراد ديابتي منجر به مسأله جدي شود. اين براي اين است كه سلولهاي عصبي در پا تخريب مي شوند و باعث بروز مشكل و احساس درد مي شوند وقتي كه شما به آنها آسيب مي زنيد. نه تنها حساسيت عصبي يا ديابت به مخاطره مي افتد؛ بلكه جريان كم شده و به پاها صدمات شديد مي زند و به كندي بهبود مي يابد.
درباره نوروپاتي هاي ديابتي
از بين رفتن اعضاب كه نوروپاتي ناميده مي شود، در 65% افراد ديابتي ابتلا وجود دارد. نروپاتي ديابتي مي تواند باعث بسياري از علائم شامل احساس خواب رفتن و سوزن سوزن شدن، بي حسي يا از دست دادن حس درد در پا و دست كه مي تواند كمك كننده باشد در ايجاد مشكل در پاها.
اگر شما حسي عصبي در پاهايتان از بين رفته و نمي توانيد احسا

س درد كنيد ممكن است در هنگام راه رفتن برش يا خراش ايجاد شده يا صدمه ببيند كه شما متوجه نشويد. با بي توجهي به يك خراشيدگي كوچك روي پاهايتان مي تواند پيشرفت كند و تبديل به يك زخم شود كه در نتيجه به زخمهاي ديگري منجر مي شود. در حدود 70% زخمهايي كه در پاها در دسابت حادث مي شود نتيجه تخريب عصبي و بي حسي در پاها با يك ضربه كوچك است به عقيده رابرت تينبرگ استاد دانشگاه پرشكي كاروليناي شرقي.
اگر يك زخم پا عفوني شود و به خوبي درمان نشود ممكن است حتي به قطع عضو ختم شود. بيش از نصف همه صدمه نديده ها در ايالات متحده قطع عضو نمي شوند در بين بيماران ديابتي نزديك به 54000 نفر از ديابتي ها قطع عضو مي شوند در هر سال. بهترين روش براي جلوگيري از مشكل عصبي در ديابت كنترل مقدار گلوكز خون مي باشد. شما مي توانيد كاهش دهيد خطر را در شكل عصبي در حدود 70% اگر كنترل جدي قند خون خود را ادامه دهند.
جلوگيري از مشكلات پا
شروع درمان سريع در ديابت وقتيكه شما تشخيص داديد از مشكلات و گرفتاري ها پيشگيري مي كند و باعث سلامتي طولاني اثر به خصوص سلامت در پا مي شود. پاها نيازمند مراقبت زياد هستند و بايد از گرما دور نگه داشته شوند. يك معاينه و مراقبت روزانه روتين براي كنترل سلامتي پاهايتان را دنبال كنيد.
دستورات نگهداري و مراقبت از پاها
• پاها را هر روز بشوييد و به دقت همه جاي آن را خشك كنيد. انگشتان يا جوراب خود را پا كيزه نگه داريد و ميخچه و پينه پا را چرب كنيد.
• پاهاي خود را هر روز با استفاده از آينه بررسي كنيد و به دقت زير پاها را نگاه كنيد. از نظر نقاط قرمز، بريدگي، خراشيدگي، كوفتگي و هر تغييري كه ممكن است احساس نكرده باشيد چك كنيد. اگر بررسي پاها از نزديك برايتان شخت است از كسي بخواهيد به شما كمك كند.
• كفشهاي راحت با كفه چرم يا كتاني بپوشيد تا پاها تنفس كنند. جورابهاي نرم و كلفت و ازاد انتخاب كنيد تا از درز آن پوست امكان تبادل داشته باشد.
• از پا برهنه راه رفتن خودداري كنيد و پاهاي خود را پوشيده نگه داريد با كفش حتي در منزل. براي افزايش گردش خون در پاها، بايد فعاليت مدام كنيد. سعي كنيد حداقل روزي 30 دقيقه نرمش كنيد سه بار در هفته. از فعاليت هاي برخورددار مثل دويدن و پريدن اجتناب كنيد. راه رفتن بهترين تمرين براي پاهاي شماست. آن همچنين كمك مي كند به سلامت عمومي شما با افزايش گردش خون و كمك به كنترل وزن و بالا بردن همه چيزهايي كه در بهبود كمك مي كند. بر پاهاي خود براي جلوگيري از اصابت و برخورد شديد با راه رفتن روي سطوح نرم كمك كنيد تا جايي كه ممكن است. مانند چمن يا گل به جاي سنگ فرش، رقصيدن، شنا كردن، دوچرخه سواري و ديگر فعاليتها كه به راحتي روي پاها انجام مي شود.


ديگر راه ها براي بهتر كردن گردش خون در پاها
• پاهاي خود را بالا نگه داريد ئقتيكه براي مدت طولاني نشسته ايد.
• انگشتان و مچ را تكان دهيد و براي 5 دقيقه بچرخانيد براي دو يا سه بار در روز براي تحرك خون و جريان آن.
• براي مدت طولاني پاهايتان را روي هم نيندازيد.
كار كردن با تيم مراقبين بهداشت
اگر تو ديابت داري، بايد به طور روتين از نظر مراقبتهاي پا پزشك، پرستار يا اموزش دهندگان ديابت مراجعه كني. همچنين اگر تو مزاياي مراقبت از پا را به خصوص ريفرال. افراد با ديابت اغلب مزاياي مراقبت از پا و ناخن را بايد بدانند.
پزشك تو معمولاً آزمايش كند حس پاها و نبض پا را و ارزيابي چرخش و امكان صدمات عصبي را در پاهايت كنترل كني. اجازه بدهيد پزشكتان بداند تغييرات را در پاهايت و احساسات را. وجود تاول يا برآمدگي حتي اگر كوچك باشد نياز به مراقبت بيتشري دارد به علت اجتناب از مشكلات.
در مراجعه به پزشك:
- راهنماي مراقبت براي ميخچه و كالوي ها را بداند.
- از يك بريدگي- ارد- تاول يا ضربه و كوفتگي در پاهايت ايجاد شد شروع به التيام آن بعد از يك روز بكن.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید