بخشی از مقاله

اندازه گیری سرب در مواد آرایشی

آسیب های استفاده از مواد آرایشی
استفاده از مواد آرایشی ومحصولات مراقبتی پوست بخشی از عادات روزانه بیشتر مردم است. در کشورهای غربی بالغین بطور متوسط حداقل هفت محصول مراقبتی پوست را هر روز استفاده می کنند که شامل عطرها، مرطوب کننده ها، ضدآفتاب ها، پاک کننده های پوست، محصولات مراقبت مو، دئودورانت ها، ضد عرق ها، محصولات آرایشی مو، محصولات آرایشی رنگی و محصولات آرایشی ناخن می شود.


بیشتر مردم مشکلات کمی از این محصولات را تجربه می کنند، اگر چه مشکلات می تواند یا از اولین استفاده های اندک و یا بعد از سال ها مصرف رخ دهد. همچنین بسیاری از مردم معمولاً می دانند کدام محصولات باعث مشکل می شوند اما عکس العمل های کشنده و شدید ممکن است نیازمند تشخیص مهارتهای یک متخصص پوست باشد.
به طور مثال در ماتیک تماسی آلرژیک یک مشکل معمول است که با مواد آرایشی و محصولات مراقبتی پوست دیده می شود، که شامل علائمی شامل قرمزی (تورم) خارش و تاول های حاوی مایع باشد. یا اینکه تماس تحریکی ایجاد شود، پوست سالم یک سد دفاعی عالی برای بیشتر موادی است که در مواد آرایشی یافت می شوند، اگر پوست خیلی خشک یا زخمی باشد شکاف این سد دفاعی را کمتر موثر می سازد. سوختگی، خارش و قرمزی ممکن است علائم ناشی از تخریب یک محصول باشد. حتی آب می تواند برای پوست خشک مخرب باشد.


اما نگهدارنده ها در مواد آرایشی و محصولات مراقبتی پوست دومین دلیل رایج مشکلات پوستی هستند. نگهدارنده ها از رشد قارچ ها و باکتری ها که باعث عفونت پوستی می شوند جلوگیری می کند و محصولات را از اکسیژن و تخریب های نوری محافظت میکند، مواد آرایشی حاوی آب باید دارای بعضی از انواع نگهدارنده ها باشد.


در کرمهای مرطوب کننده موادی که از دست رفتن آب را کاهش می دهند یا متوقف می سازند حاوی پروترولازوم و روغن های معدنی و لانولین می باشند. موادی که سبب جذب آب در پوست می شوند شامل گلیسرول، پروپیلن گلیکول، پروتئین ها و بعضی ویتامین ها میباشند. این ترکیبات ممکن است باعث واکنش حساسیت زائی شوند.


ضد آفتاب ها هم شامل مواد شیمیایی اند که نور را جذب یا منعکس و یا پراکنده می سازند. مواد شیمیایی جذب نور شامل استرهای PABA avobenzone, cinnamate هستند که می توانند باعث واکنشهای حساسیت زا شوند. ضد آفتاب های فیزیکی حاوی ذرات بسیار ریز اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم هستند که نور را پراکنده ساخته و یا منعکس می کند. هیچ نوع حساسیت به ضدآفتاب های فیزیکی شناخته نشده است.
تمیز کننده های پوست شامل صابون ها، شوینده ها، ژل های روشن، کف های حمام، که باکتری ها را از بین می برند آنها از عفونت جلوگیری می کنند اما استفاده زیاد از این محصولات می تواند باعث خشکی پوست شود که ایجاد پوسته ریزی، تخریب و خارش می کند.


به طور معمول مواد آرایشی صورت باید غیر حساسیت زا، ضد آکنه و ضد کومدون باشد که محصول را کمتر حساسیت زا کند. محصول نباید منافذ پوست را بپوشاند و باعث آکنه شود.
مواد آرایشی چشم نباید بین افراد مشترک باشد و بهتر است که هر سه یا چهار ماه عوض گردد، زیرا که امکان آلودگی باکتریایی موجود است.
مواد آرایشی لب شامل رژلب و بوم لب می باشند. آنها لب های ترک خورده و خشک را مرطوب می کنند و از آفتاب محافظت م

ی کنند. بعضی از رنگ های طولانی مدت روی لب باعث درماتیک تماسی آلرژیک می شوند.
Cosmeceuticals محصولات مراقبت از پوست هسته که برای تشدید و بهتر سازی آرایش و صاف کردن پوست طراحی می شوند. این محصولات ممکن است عملکرد پوست را بهبود بخشیده و از پیری پوست جلوگیری کنند شامل الفاهید روکسی اسید مثل گلیکولیک اسید و تباهیدروکسی اسید مثل سالسیلیک اسید. هیدروکسی اسیدها پوست اندازی پوست را افزایش می دهند (از بین بردن پوست مرده) ظاهر پوست را صاف تر و شفافتر می کند و احساس نرمی را بیشتر می کنند. بعضی ویتامین ها مثل ویتامین A ممکن است ظاهر پوست را با بهینه کردن عملکرد پوست جوان تر سازد، اما آنها ممکن است پوست را خشک یا تخریب کنند و باید به طور مناسب استفاده شوند. متخصصین پوست می دانند این مواد چگونه باید استفاده شوند و می توانند رهنمودهایی برای بهترین راه داشتن پوست سالم به بیماران ارائه نمایند.


ضد آفتاب ها از پیری پوست ناشی از نور آفتاب و سرطان پوست ناشی از آفتاب جلوگیری می کنند و بهتر است برای همه افراد با هرنوع پوستی به طور مناسب استفاده شوند.
روژ لب:
رژ لب یکی از پرمصرفترین مواد آرایشی است. در فرمولهای جدید روژلب، امروزه بیشتر از (ازین) یا مشتقات آن استفاده می شود و رنگهای مطلوب را به آن اضافه می کنند و حلال این ماده هگزامین گلیکول است که اخیراً به جای روغن کرچک که در سابق معمول بوده مصرف می شود. برای تهیه رنگ قرمز نیز از محلول کارمین و رنگهای تهیه شده از ماده قرمز دانه استفاده می شود. در زیر طرز تهیه 2 نمونه کرم رژلب آورده شده است.
کرم رژ لب: فرمول شماره1
موم سفید (45 گرم) روغن بادام (90 گرم) اسانس رز (2 قطره)
رنگ کارمین (بقدر کافی)
روش تهیه:
موم و روغن را با هم ذوب کنید (در حرارت غیر مستقیم) رنگ کارمین را در مقدار کمی آمونیاک حل نموده و به آن اضافه نمایید و کاملاً بهم بزنید و در پایان اسانس را اضافه کنید.
فرمول شماره2


موم سفید 100 گرم وازلین 100 گرم پارافین 4گرم
رنگ قرمز کارمین 1 گرم اسانس رز 2 قطره

روش تهیه:
موم و وازلین را با هم در حمام آب (حرارت غیر مستقیم) ذوب کنید، رنگ قرمز، کارمین را در پارافین حل کنید و به مخلوط موم و وازلین اضافه نمایید و پس از افزودن اسانس در ظرفهای مناسب بریزید.
ترکیبات برخی از رژهای لب
«رژ خشک»


نام ماده مقدار ماده نام ماده مقدار ماده
تالک 40 پوند کائولن 35 پوند
اکسید روی 15 پوند گچ رسوبی 10 پوند

تالک برای خاصیت لغزندگی و روان کنندگی استفاده می شود. کائولن باعث ایجاد لغزندگی و حالت خامه مانند می شود.

ماتیک پاک شدنی (1)
نام ماده مقدار ماده نام ماده مقدار ماده
روغن کرچک 4 پوند لانویسن 8 اونس
اسید استئاریک 5/1 پوند پارافین 2 پوند
موم زنبور عسل 75/1 پوند موم کارنوبا 2 اونس
کره کاکائو 2 پوند رنگ قرمز 12 اونس
اسید برمو (تیترا
بروموفلوئورسین 12 اونس عطر 2 اونس
پروپیل پارامیدروکسی بنزوات 1 اونس

ماتیک پاک شدنی(2)


نام ماده مقدار ماده نام ماده مقدار ماده
روغن کرچک 6 پوند اریتروسین 25/0 اونس
اسیداستئاریک 5/0 پوند ستیل الکل 5/0 پوند
گلیسیرین منو استئارت 2 پوند اسید برمو (تترابرومو فلوئورسین) 10 اونس
رنگدانه قرمز محلول در روغن 16 دانه عطر 5/1 اونس

ماتیک پاک شدنی (3)


نام ماده مقدار ماده نام ماده مقدار ماده
روغن کرچک 5 پوند کره کاکائو 3 پوند
سرزین 3 پوند موم زنبور عسل 2 پوند
عطر 2 اونس پروپیل پارا
هیدروکسی بنزوات 2 اونس
اسید برومو (تترا برومو فلوئورسین) 2 اونس
ماتیک پاک نشدنی
نام ماده مقدار ماده نام ماده مقدار ماده
وازلین 5/4 پوند پارافین 2 پوند
روغن معدنی 1 پوند موم کارنوبا 6 اونس
لانولین 8 اونس رنگ قرمز 1 پوند
عطر مقدار لازم
«سـرب»
تاریخچه:
فلز سرب از 5 تا 7 هزار سال پیش از میلاد در خدمت لعابکاری ظروف بوده است. محمد زکریای رازی شیمی دان معروف اسلامی از ترکیبات سرب در داروسازی و پزشکی بهره گرفته و سفید آب سرب (هیدروکسید – کربنات سرب) را برای درمان چشم بکار برده است.
جابربن حیان دانشمند بزرگ اسلامی دیگر نیز سفید آب سرب را از ترکیب اکسید سرب و سرکه تهیه کرد. ابوریحان عالم و محقق اسلامی نیز توانست سرنج را از Pb3o2 تهیه کند. اثرات سمی سرب باراول توسط بقراط کشف شد.


موقعیت سرب در بین عناصر جدول تناوبی:
سرب در جدول تناوبی عناصر پریود 6 و ستون 4 را بخود اختصاص داده و جزو فلزات سنگین قلمداد می شود. گروه a4 جدول تناوبی از کربن شروع شده و به سرب ختم می شود. پایداری ترکیبات با عدد اکسیداسیون 4+ عناصر این گروه از کربن به سمت سرب کم می گردد و بالعکس پایداری ترکیبات با عدد اکسیداسیون 2+ این عناصر از کربن به سمت سرب افزون می شود.


خواص فیزیکی:
سرب (با عدد اتمی 82 – وزن اتمی 19/207 و وزن مخصوص 34/11) فلزی است نرم برنگ خاکستری متمایل به آبی یا نقره ای کمبود می باشد. نقطه ذوب آن 5/327 و نقطه جوش آن در فشار آتمسفرc° 1740 است این فلز چهارچوب ایزوتوپ طبیعی دارد که به ترتیب فراوانی عبارتند از: Pb 208 ، Pb 207 ، Pb 206 ، Pb 204 ولی نسبت های ایزوتوپی برای منابع مختلف معدنی،

برخی اوقات متفاوتند.
خواص شیمیایی:
سرب 4 الکترون در قشر ظرفیتی خود دارد ولی فقط دوتا از آنها بسهولت یونیزه می شوند، پس حالت اکسیداسیون معمولی سرب در ترکیبات معدنی به جای (4+) همواره (2+) است نمکهای معدنی سرب (II)، سولفید سرب و اکسبدهای آن معمولاً بسیار کم محلولند ولی نیتراتها – کلراتها – و با درجه ای خیلی کمتر، کلریدهای آن از این امرمستثنی هستند برخی نمکهای تشتکیلی سرب با اسیدهای آلی از جمله اکسالات سرب نیز نامحلولند.
اثرات سرب:
1- سیستم عصبی 2- کلیوی 3- گوارش 4- کبد 5- سیستم قلبی – عروقی 6- غدد مترشحه درون ریز 7- سرطان زائی 8- اثر بر کروموزومها 9- ناهنجاریهای جنینی 10- اثر بر آنزیمها و اثرات دیگری که بر بدن جای می گذارد مه در ذیل به آن اشاره شده است.
سرب یکی از فاجعه بارترین آلوده کننده هاست. کنیتک توزیع و تجمع سرب در انسان به خوبی مشخص نیست. از داده های اتوپسی الگوی عمومی متابولیسم سرب کاملاً قابل درک است روشن است که سرب تمایل به تجمع و جایگزینی در استخوان دارد. تجمع آن در بدن انسان از

زندگی جنینی آغاز می شود. سرب به سهولت از جفت منتقل شده و غلظت سرب در خون تازه متولدین مشابه خون مادرشان است و این مطلب بیانگر فرآیندهای تعادلی مادر – جنین است.
توزیع سرب در بافتهای جنین کاملاً مشابه توزیع آن در افراد بالغ می باشد.
مقدار کل سرب بدن ممکن است در مردان 60 تا 70 ساله به 200 میلی گرم برسد در حالیکه این مقدار برای زنان کمتر است.


Barry، Mass man در سال 1970 محاسبه کردند که در افراد بالغ اجتماعات غیر صنعتی 94 تا 95% کل سرب بدن در استخوانهاست.
مطالعات اخیر تأیید دوباره ای از تمایل زیاد سرب به استخوان است و نیز ثابت می کند که غلظت سرب در استخوانا در طول زندگی افزایش مییابد و این بر عکس بافتهای نرم است. اغلب بافتهای نرم بعد از ده سال زندگی بستگی سنی مهمی نسبت به تغییر غلظت سرب نشان نمی دهند که این مطلب در مورد غلظت خون تام و سرم نیز صادق است، بنابراین بنظر می رسد که استخوانها مخزنی از سرب بوده که منعکس کنندة تماسهای درازمدت سربی در انسان هستند در حالیکه مایعات بدن و بافتهای نرم منعکس کننده تماسهای جاری و کوتاه مدت با آلودگیهای سربی می باشند.

سرب بمحض جذب شدن به سطح گلبولهای قرمز متصل می شود و فقط 1 تا 5% کل سرب خون در پلاسماست. اگر چه سرب می تواند به آسانی از اغلب بافتها جدا شود ولی بیش از 95% آن در استخوانهای بدن بصورت نامحلول فسفات سرب ذخیره می شود.

سرب ماده ای سمی است که مهمترین اثرش را بر سامانه اعصاب می گذارد. آلودگی سرب در

دراز مدت، سبب کاهش یادگیری، دشواری در زبان آموزی و ایجاد اختلالات رفتاری در افراد می شود. مصرف مقادیر سمی سرب، همچنین باعث کاهش بهره هوشی (IQ) شده و پرخاشگری را در افراد افزایش می دهد. زنان باردار و کودکان نیز از اسیب پذیر ترین گروه ها در برابر آلودگی با سرب به شمار می آیند چرا که این ماده به راحتی از جفت عبورکرده، وارد مغز جنین می شود و از رشد و تکامل طبیعی آن جلوگیری می کند. همچنین د رودة کوچک – مخ – مخچه هم در اثر آلودگی هوا آلوده می شوند.



روشهای گوناگون اندازه گیری میزان سرب خون:
1) اسپکتروفوتومتری جذب نوری
2) اسپکترومتری جذب اتمی (جذب اتمی شعله ای – جذب اتمی با کوره گرافیتی (بدون شعله))
3) پلاروگرافی
4) اندازهگیری با نوترونهای فعال
5) اندازهگیری با الکترونهای انتخاب یون
جهت تشخیص سریع اثرات سرب برای افراد در معرض آلودگی سرب صنعتی تستهای زیر انجام می شود:
1) اندازه گیری میزان سرب خون (Pb-B)
2) دفع ادراری سرب همزمان و یا بعد از تزریق معرفهای شلاته کننده
3) اندازه گیری میزان سرب در بافتها (از جمله دندان – استخوان و غیره)
4) فعالیت آنزیم ALAD در خون
5) امتحان شاخص های اختلال متابولیسم پورفیرین:
- اندازه گیری مقدار ALAD و یا CP در ادرار – اندازه گیری مقدار بروتوپورفیرین IX در ادرار
6) شاخص های هماتولوژیکی از قبیل وجود گلبولهای قرمز بازوفیلی و یا مقدار هموگلوبین.
7) علائم و نشانه های زودرس (پیش کلینیکی) سایر صدمات (از جمله صدمات سیستم عصبی یا کلیوی)
8) شواهد کلینیکی مسمومیت
روش شناسایی سرب:
یک قطره محلول k2cro4 M 2/0 به محلول نمونه اضافه کنید. رسوب زرد pbcro4 وجود سرب را اثبات می کند. یا یک قطره اسید سولفوریک M2 اضافه می کنیم و رسوب سفید pbso4 که به آهستگی تشکیل می شود دلیل بر وجود سرب است.
طرز جدا کردن و تشخیص سرب:


4 قطره H2so4 M 18 را به پشر نیمه میکرو که محتوی محلول سرریز شده فاقد جیوه است اضافه کرده و زیر مود به دقت تبخیر می کنیم تا حجم آن به یک قطره برد و دود غلیظ ایندرید سولفوریک تشکیل شود. این دود غلیظ و سنگین که سطح بشر را می پوشاند مانع از دیدن داخل پشر می شود.
بشر را سرد کرده 15 قطره آب سرد به آن اضافه کنید. محتوی آن را به هم بزنید تا اینکه تمام مواد داخل بشر حل شود یا به صورت تعلیق در آید و سپس خیلی سریع آن را به لوله آزمایش منتقل کنید قبل از اینکه مواد فرصت ته نشین شدن داشته باشند. به وسیله 4 قطره آب مقطر سرد دور بشر را بشویید و مایع شستشو را به همان لوله آزمایش منتقل کنید. سپس لوله را زیر شیر آب سرد بگذارید. وجود رسوب سفید سرب سولفات (pbso¬4) به صورت ذرات ریز معلق دلیل بر وجو

سرب است. آن را ساتریفوژ کنید تا ذرات معلق ته نشین شوند و مایع سرریز شده شفاف شود. محلول سرریز را برای روش عمل بعد نگه دارد. رسوب را دوباره با 10 قطره اب سرد بشویید. به رسوب شستشو شده در لوله آزمایش 4 قطره استات آمونیوم M 1 اضافه کرده برای مدت 20 ثانیه هم بزنید. سپس 2 قطره k2cro4 2/0 اضافه کنید. رسوب زرد سرب کرومات (pbcro4) وجود سرب را تایید می کند.

سرب در رژ لب:
محققان در رابطه با وجود سرب در مارکهای مشهوری از رژ لب به مصرف کنندگان هشدار دادند. با این حال و با وجود مستندات علمی، شرکتهای بزرگ و قدرتمند تولید کننده لوازم آرایش، زیر بار نرفته و وجود سرب در رژ لبها را خطرناک نمی دانند. گروهی از محققان بی طرف در 33 نمونه از رژ لب های مارک دار و معروف، درصدی از سرب را یافتند که در ترکیبات هیچ کدام از انها نامی از این ماده برده نشده بود. این آلودگی در انواع قرمز رنگ برخی از مارک ها بیشتر بوده و سایر محصولات نیز تا حدودی سرب در خود داشته اند. البته، از آنجا که بسیاری از این مارکهای معروف در رقابت با یکدیگرند آزمایش ها برای تعیین درصد سلامت محصولات آرایشی در آزمایشگاههای کاملاً مستقل صورت گرفت. با این حال، نتایج تحقیق حاکی از آن بود که میزان سرب موجود در این محصولات 3 برابر بیشتر از مقدار مجاز تعیین شده بوده است.
محققان معتقدند، سرب به کار برده شده در رژ لب ها باید به همان میزان استانداردی باشد که برای آبنبات ها وضع شده، چرا که در رژ لب هم از سوی خانم های مصرف کننده بلعیده شده و وارد دستگاه گوارش می شود و بنابر این خطر برابری را هم برای مصرف کنندگان در بر دارد. از سوی دیگر، یک مطالعه دیگر که مارک ها را زا روی قیمت و سلامتشان بررسی کرده، نشان دهنده این واقعیت ناخوشایند است که مارکهای ارزان تری نظیر Revlon مقدار بسیار کمتری از سرب را در برابر مارک های گران تر و خاص تر مثل Dior، داراست.
اوضاع در مورد سایز مارک های معروف و گران دیگر هم کمابیش به همین شکل است. در پایان بررسی های انجام شده، اقلام زیر به عنوان پرسرب ترین انواع رژ لب ها معرفی شدند، با این توضیح که:


سازمان غذا و داروی آمریکا، میزان PPm 1/0 سرب در آبنباتها را مجاز می داند:
- رژ لب قرمز رنگ L oreal با نام تجارتی L ' oreal colour Riche True red دارای PPm 65/0 سرب
- رژ لب شرابی کلاسیک L'oreal با نام تجاری L'oreal colour Riche classic wine حاوی PPm 58/0 سرب
- رژ لب قرمز پر رنگ cover Girl با نام تجاری Cover Girl Incredifull Lipcolor Maximum Red حاوی PPm 56/0 سرب
- رژ لب قرمز Dior با نام تجاری Dior Addict Positive Red حاوی PPm 2/0 سرب


از این رو، گروههای طرفدار سلامت لوازم آرایشی، خواستار بازبینی فرمول محصولات آرایشی شده و حذف سرب از ترکیبات اولیه رژ لب ها، توسط شرکت های تولیدکننده شده اند. آنها همچنین خواستار وضع قوانین سخت گیرانه تر سازمان غذا و دارو (FDA) در حمایت از مصرف کنندگان خانگی لوازم آرایشی هستند.
در مقابل تولیدکنندگان بیانیه ای صادر کرده اند به این مضمون:
«با وجود اهانتهای پیوسته مدعیان در سالهای اخیر، حقیقت این است که سرب، ماده ای نیست که به شکل عمد در محصولات آرایشی مورد استفاده قرار گرفته باشد و از ترکیبات آن به شمار آید، بلکه ماده ای است که به شکل طبیعی در تمام محیط ها وجود دارد و همه افراد خواسته یا ناخواسته به شکل روزانه با خوردن و آشامیدن و حتی نفس کشیدن در معرض آن قرار دارند. از سوی دیگر، میزان سربیی که از طریق استفاده از رژ لب، وارد بدن خانم های مصرف کننده می شود هزار بار کمتر از میزان سربی است که ممکن است از راه خوردن، نفس کشیدن و نوشیدن آب به بدن آنها وارد شود.»
با تمام اوصاف، کارخانه های لوازم آرایشی مدعی اند در تلاشند که میزان سرب در محصولات خود را رفته رفته کاهش دهند. با این حال، تحقیقات محققان نشان داده است هنوز هم نمی توان از سلامت کامل این محصولات اطمینان حاصل کرد.
اندازه گیری سرب در رژ لب «Lead deter mination in Lipstick »
ترکیبات سرب محلول در


Pb3o4 اکسید سرب قرمز اسید کلریدریک – اسید استیک
منوکسید سرب pbo اسید نیتریک و قلیا – کلرید آمونیوم
دی اکسید سرب pbo2 اسید کلیریدریک رقیق – به کندی در اسید استیک

سرب در رژ لب به هر صورت که باشد. در مخلوط اسید کلیریدریک و اسید نیتریک محلول است و لذا از آنها برای آزمایش استفاده کردیم.
آزمایشات انجام شده:
الف- بررسی امکان تعیین سرب به روش های کلاسیک:
با دقت 1/0 گرم از نمونه را وزن کرده در بشر کوچک ریخته سپس 3 میلی لیتر اسید نیتریک و 1 میلی لیتر هیدروژن پروکسید 30 درصد اضافه می کنیم، سپس 1 میلی لیتر اسیدکلریدریک غلیظ ریخته حرارت دهیم و به آن پتاسیم کلرید می افزاییم که هیچ کدام از نمونه ها رسوب زرد رنگ نداد. در این آزمایش از سانتریفوژ و صاف کردن هم استفاده کرده ایم که در این دو حالت هم رسوب زرد مشاهده نشد.
روش دوم:
مقداری از نمونه رژ لب را روی دست مالیده و سپس با طلا تحت مالش قرار دادیم که بعضی از نمونه ها از جمله دو نوع رژ لب فرانسوی – رژ لب نارون و چند نوع رژ لب بی نام و نشان از جمله یک رژ لب صورتی سیاه شدند که می تواند دلیل بر وجود سرب باشد. در این روش بیشتر رژ لبهای قرمز و قهوه ای تیره سیاه شدند اما رژ لبهای مایع و برق لب یا بی رنگ اصلاً سیاه نشدند.
روش سوم:
ابتدا 2 میلی لیتر اسید کلریک بر روی 1/0 گرم نمونه ریخته حرارت می دهیم تا خشک شود، سپس از آن 2 میلی لیتر اسید نیتریک ریخته، به حرارت دادن ادامه می دهیم تا گاز خرمایی رنگ خارج شده و کمی از مایع تبخیر شود سپس 10 میلی لیتر آمونیوم استات اشباع اضافه کرده و پس از صاف کردن در لوله ریخته سپس به آن 4 قطره پتاسیم کرومات افزودیم که دوباره هیچ رسوب زردرنگی در نمونه ها ایجاد نشد.
نام نمونه رنگ نمونه رنگ محلول قبل از استات آمونیوم رنگ محلول بعد از افزایش استات آمونیوم
1 ساویز 124 نارنجی نارنجی روشن روشن تر شد (زردرنگ)


2 رژ لب فرانسوی قرمز زرد نارنجی روشن(مشکوک به سرب)
3 رژ لب نارون قرمز زرشکی روشن تر شد مایل به نارنجی (مشکوک)
4 رژ لب کارول قرمز قهوه ای بدون تغییر

5 رژ لب آمریکایی صورتی نارنجی روشنتر شد
6 رژ لب مایع قرمز قهوه ای براق کمی تیره تر شد
7 برق لب بی رنگ لیمویی کمی تیره تر شد
در این روش رژ لبهایی را که آزمایش کردیم ب صورت جدول زیر می باشند.

ب: تعیین سرب به روش حساس پلاروگرافی
پلاروگرافی پویش خطی اولین نوع ئلتامتری بود که کشف شد و مورد استفاده قرار گرفت. این روش با ولتامتری هیدرودینامیکی از دو نظر تفاوت دارد. اول از همرفت جلوگیری می شود و دوم الکترود جیوه قطره چکان به عنوان الکترود کار استفاده می شود. نتیجه تفاوت اول این است که جریانهای حد پلاروگرافی، توسط فقط نفوذ کنترل می شوند. از آنجا که همرفت حضور ندارد، جریانهای حد پلاروگرافی معمولاً با یک یا دو مرتبه بزرگی کوچکتر از جریانهای حد هیدرودینامیکی اند.
جریان پلاروگرافی
جریان در یک سلول محتوی الکترود قطره چکان متحمل افت و خیزهای متناوبی می شود که از نظر فرکانس متناظر با سرعت قطره است. همچنان که قطره از لولة موییسن جدا می شود، جریان به صفر تنزل می کند سپس همچنان که مساحت الکترود رشد می کند، به علت سطح بزرگتری که نفوذ می تواند به آن انجام شود، جریان به سرعت زیاد می شود. جریان میانگین، جریان ثابت فرضی است که در آن زمان قطرة t همان مقدار باری را تولید می کند که جریان افت و خیز کننده طی همین زمان تولید خواهد کرد.


مزایا و معایب الکترود جیوه قطره چکان
در گذشته الکترود جیوه قطره چکان، به علت چند مشخصه منحصر به فرد، متداولترین ریز الکترود به کار گرفته شد. برای ولتامتری بود. اولین مشخصه معمولاً اضافه ولتاژ زیاد در ارتباط با کاهش یونهای هیدروژن است. در نتیجه، یونهای فلزی مانند روی و کادمیم می توانند از محلول اسیدی رسوب داده شوند، با اینکه پتانسیلهای ترمودینامیکی آنها پیشنهاد می کنند که رسوب کردن این فلزات بدون

تشکیل هیدروژن ناممکن است. مزیت دوم این است که یک سطح فلز جدید به طور پیوسته تجدید می شود. بنابراین رفتار الکترود مستقل از گذشته آن است. در مقابل، الکترودهای فلزی جامد به علت رفتار نامنظم آنها در ارتباط با ناخالصیهای جذب سطحی شده یا رسوب داده شده نامناسب اند. مشخصة غیرعادی سوم الکترود قطره چکان که قبلاً تشریح شد این است که جریانهای میانگین تکرار پذیر بلافاصله در هر پتانسیل داده شده به دست می آیند، بدون توجه به اینکه این پتانسیل از نشانه های پایین تر یا بالاتر حاصل شده باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید