بخشی از مقاله

تاثيرات زيست محيطی تکنولوژی هسته ای


از میان همه انواع منابع انرژی ، انرژی هسته ای شاید کمترین تاثیر را بر محیط زیست شامل آب ، خاک ، زیستگاههای طبیعی ، گونه ها و منابع هوا داشته باشد ....
انرژی هسته ای کارآمد ترین منبع انرژی است زیرا با کمترین تاثیر بر محیط بیشترین میزان الکتریسیته را تولید می کند.
انرژی هسته ای بزرگترین منبع انرژی بدون تصاعد گازهای آلوده کننده در جهان است. کارخانجات نیروی هسته ای هیچ یک از آلوده کننده های هوا مانند گوگرد و ذرات معلق یا گازهای گلخانه ای که موجب تشکیل شكاف در لایه ازن جو زمین شده و در نتیجه تهدیدی برای اتمسفر ما هستند را تولید نمی کنند و نیازمند محدوده نسبتا کوچکی هستند و از دیگر تاثیرات منفي بر محیط زيست بطور موثر می کاهند.


استفاده ازاین انرژی به جای منابع دیگر به حفظ هوای پاک کمک می کند ، از شرایط اقلیمی زمین محافظت نموده ، مانع تشکیل شكاف در لایه ازن جو زمین می شود و از باران اسیدی نیز جلوگیری می کند.
همانطور که اشاره شد انرژی هسته ای یک منبع عاری از تصاعد گازهاست چراکه برای تولید برق چیزی را نمی سوزاند.


در سال 2004 کارخانجات نیروی هسته ای ایالات متحده از ورود 3.43 میلیون تن دی اکسید سولفور ، 1.1 میلیون تن اکسید نیتروژن و 696.6 میلیون متریک تن دی اکسید کربن به اتمسفر زمین جلوگیری کردند.
بیش از یک سوم مجموع کاهش تصاعد گازهای گلخانه ای در سال 2004 نسبت به سال قبل ، به کمک کارخانجات نیروی هسته ای ایالات متحده صورت گرفت.
آب تخلیه شده از یک کارخانه نیروی هسته ای حاوی هیچگونه ماده آلوده کننده مضری نیست و با استانداردهای تنظیمی تعدیل دما که برای حفظ حیات آبزیان وضع شده مطابقت دارد.
این آب برای خنک کردن بکار می رود و هرگز در تماس با مواد رادیو اکتیو قرار نمی گیرد. اگر

 

آب یک کارخانه آنقدر گرم باشد که حیات آبزیان را به خطر بیندازد ، پیش از آنکه به رودخانه ، دریاچه یا ساحل منبعي كه از آن تامين شده ، تخلیه گردد ، خنک مي شود. براي خنك كردن اين آب ، آنرا در یک حوضچه خنک کننده با آب مخلوط كرده و یا از طریق یک برج خنک کننده پمپ می شود.
بدلیل اینکه مناطق اطراف کارخانجات نیروی هسته ای و حوضچه های خنک کننده آنها بسیار تمیز و پاک هستند ، اغلب بصورت مناطق مرطوبی درمي آيند که زيستگاه هايي برای مرغان آبزی و دیگر پرندگان و ماهي ها ايجاد كرده و موجب حفظ حیات وحش و درختان ، گلها و چمن زار ها می شوند.
همچنین کارخانجات نیروی هسته ای در یک فضای نسبتا کوچک ، مقادیر زیادی الکتریسیته تولید می کنند ، از اینرو نسبت به سایر منابع انرژی زمین کمتری برای استقرار و فعاليت نیاز دارند.
از نظر حفظ گونه ها و تنوع بیولوژیکی ، باید گفت کارخانه های هسته ای بحدی از لحاظ محیطی خوش خیم هستند که به حفظ گونه هائی از حیات که در معرض خطر قرار دارند کمک می کنند بطوریکه این انواع می توانند در مناطق فوق زندگی کرده و زادو ولد نمایند. از این گونه ها می توان به عقاب دریائی ، شاهین ، برخی انواع پرندگان شكاري و غیره اشاره کرد. بر نامه ها طوری طراحی می شوند که حتی زندگی گونه هائی هم که در معرض خطر نیستند حفظ شود.
و بالاخره اینکه در سراسر چرخه سوخت هسته ای حجم اندك زوائدی که ایجاد می شود ، بدقت نگهداری ، بسته بندی و بطور کاملا بی خطر ذخیره می شوند.
درنتیجه صنعت انرژی هسته ای تنها صنعتی است كه همه زائدات آن کنترل می شود و مانع تاثیرات منفي گسترده بر محیط زیست مي گردد.
در مجموع انرژی هسته ای پاک ، محیط زیست ، شامل آب ، هوا ، خاک و حیات وحش را حفظ نموده به کشورها کمک می کند به توافقنامه های بین المللی هوای پاک عمل کنند.


مزاياي انرژي هسته اي
انرژي هسته اي جايگزيني بي خطر، پاك و ارزان براي توليد برق ارايه مي كند و نبايد اجازه داد اطلاع رساني غلط و تاكتيك هاي ايجاد رعب و وحشت در مردم بر بكارگيري صحيح از اين انرژي تأثير منفي بگذارد. پايگاه اينترنتي دانشگاه پيتزبورگ در مقاله اي به قلم برنارد كوهن، محقق و استاد دانشگاه با بيان اين مطلب به بررسي مزيت هاي انرژي هسته اي پرداخته و مي نويسد.
يكي از مزيت هاي مهم سوخت هسته اي اين است كه اين سوخت مانع بروز انواع متعدد مشكلات زيست محيطي مي شود كه بر اثر سوخت هاي فسيلي (زغال سنگ) نفت و گاز ايجاد مي شود.
از مهمترين مشكلات ناشي از سوخت هاي فسيلي كه بيشترين توجه را به خود جلب كرده است گرم شدن زمين و تغيير آب و هوا و همچنين بارش باران هاي اسيدي است كه آثار مخربي بر جنگل ها و ابزيان برجا گذاشته است.
اين نويسنده مي افزايد: آلودگي هايي كه هر سال هزاران نفر را به گام مرگ فرو مي برد پيامدهاي منفي ناشي از حفاري هاي گسترده زغال سنگ و نشت نفت در آب هاي جهان است.
كوهن يادآور مي شود كه گرم شدن زمين موضوع كنفرانس هاي بين المللي مختلفي بوده است كه همگي به لزوم كاهش انتشار دي اكسيد كربن تأكيد كرده اند.
سوزاندن سوخت هاي فسيلي موجب توليد حجم زيادي دي اكسيد كربن مي شود كه همين امر موجب افزايش دماي زمين مي شود.
برآوردها از ميزان افزايش دماي زمين و پيامدهاي آن متفاوت است اما نهايتاً اهميت آثار آن را نمي توان از نظر دور داشت.
اين مقاله مي افزايد: از آنجائي كه كشاورزي نيز به تغييرات آب و هوايي بسيار حساس است اين امر موجب تغيير نوع محصولات قابل كشت در نواحي مختلف مي شود.
تغييرات آب و هوايي مشكلاتي را هم در عادات دام نظير عادات توليد مثلي پديد مي آورد.
در نهايت آب شدن يخ هاي قطبي موجب بالا آمدن سطح آب دريا و افزايش جاري شدن سيل مي شود و همچنين موجبات نفوذ آب شور به منابع آب شهري و آلودگي آب هاي زير زميني را فراهم مي كند.


تغيير الگوهاي طوفان، بارش باران و وزش باد از ديگر پيامدهاي مهم تغيير آب و هواي زمين به شمار مي رود.
سوزاندن سوخت هاي فسيلي موجب توليد حجم انبوهي دي اكسيد سولفورو اكسيد نيتروژن مي شود. اين گازها در تركيب با رطوبت موجود در هوا، اسيدهايي را به وجود مي آورند كه همراه باران بر زمين فرو مي ريزد.
آثار اين باران هاي اسيدي، پيچيده و نتيجه گيري درباره آنها بحث انگيز است اما شواهد محكمي وجود دارد كه در برخي مناطق باران هاي اسيدي درياچه ها را براي ماهي ها غير قابل زندگي ساخته و به جنگل ها به شدت آسيب زده است.


مشكلات ناشي از باران هاي اسيدي مسايلي را نيز در عرصه سياسي به وجود آورده است.
مثلاً فعاليت نيروگاه هاي برق ايالات مركزي آمريكا كه مجهز به زغال سنگ هستند موجب بارش باران هاي اسيدي در شرق كانادا شده است. اين موضوع اكنون يكي از عمده علل مشكلات اخير در روابط كانادا و آمريكا به شمار مي رود.
مشابه اين وضع در اروپا نيز وجود دارد. آلاينده هاي ناشي از سوخت زغال سنگ انگليس در حال از بين بردن درياچه ها و جنگل هاي آلمان و كشورهاي اسكانديناوي است.
برناردكوهن مي نويسد: وضع نامناسب سلامت بشر امروز بهايي است كه در استفاده از سوخت هاي فسيلي مي پردازيم.
مطالعات گسترده اي براي محدود كردن آثار زيانبار آلودگي هوا بر انسان صورت گرفته است اما توفيق براي دستيابي به اين هدف بسيار اندك بوده است.
اين مشكل با درك اين واقعيت پيچيده مي شود كه اين آثار زيانبار به تدريج طي سال ها يا دهه ها ايجاد مي شود.
آلودگي هوا طي سال ها سيستم ايمني بدن و توانايي را در مقابله با بيماري
هاي مختلف ضعيف مي كند. تغيير دادن برنامه هاي فعلي و استفاده از انرژي هسته اي به جاي سوخت هاي فسيلي مي تواند از اين عوارض نامطلوب جلوگيري كند.
زيان هاي ناشي از غيبت نيروي كار يا كاهش توانمندي آن بر اثر بيماري هاي مختلف حاصل از آلودگي هوا نيز مسائلي هستند كه مي تواند بطور غيرمستقيم بر اقتصاد يك كشور اثر بگذارد.
كوهن سپس تحت عنوان «انرژي هسته اي جايگزين ايمن و پاك» در اين مقاله مي نويسد:


جامعه هسته اي آمريكا در تحقيقاتي فوايد انرژي هسته اي را اينگونه بررسي مي كند كه جمعيت زمين رو به افزايش است بنابراين نياز به برق نيز افزايش خواهد يافت. رايانه (تلويزيون) مايكوويو و وسايل برقي بسياري، امروزه به عنوان وسايل ضروري زندگي شناخته مي شوند.
همه روش هاي توليد برق معايبي دارند. با گرم شدن زمين بايد به دنبال راه هايي براي كاهش استفاده از سوخت هاي فسيلي باشيم چرا كه راه هاي مختلفي براي توليد برق بدون انتشار

آلاينده ها وجود دارد كه معقول ترين روش در حال حاضر انرژي هسته اي است.
فقط در آمريكا هر سال 30 هزار نفر بر اثر آلاينده هاي حاصل از سوخت هاي فسيلي جان مي بازند.
از مهمترين مزيت هاي سوخت هسته اي اين است كه سوخت هسته اي را مي توان بازفراوري كرد و زباله هاي هسته اي را مي شود با درنظرگرفتن تدابير امنيتي دفن كرد.
كوهن مي نويسد: برخي كارشناسان توسعه بهره گيري از انرژي خورشيدي را پيشنهاد مي كنند. مشكل عمده در اين روش اتكاي آن به هواست. خورشيد هميشه و در زماني كه نياز به انرژي بسيار بالاست، نمي درخشد. مشكل ديگر اين است كه سلول هاي فوتو ولتانيك نمي توانند به جريان مستقيم برق تبديل شوند. برخي ديگر احداث بيشتر نيروگاه هاي برق متكي به سوخت زغال سنگ را پيشنهاد كرده اند.
منابع زغال سنگ تا 400 سال ديگر كافي است اما سوخت زغال سنگ موجب انتشار گازهاي سمي سولفور و اكسيد نيتروژن مي شود.
در اين بين انرژي هسته اي تنها راه باقي مانده و روشي است كه برآورد مي شود در آينده در دسترس خواهد بود.
اين امر كشورها را از اتكا به منابع انرژي خارجي بي نياز مي كند. به هر حال همه روش هاي توليد انرژي موافقان و مخالفاني دارد. در اين بين بايد تصميمي صحيح براي تأمين نياز آيندگان به انرژي اتخاد شود. كشورهاي مختلف جهان اكنون به روش هاي گوناگوني نياز انرژي خود را تأمين مي كنند.


آمريكا براي توليد هفتاددرصد برق خود از سوخت هاي فسيلي و عمدتاً زغال سنگ و گاز طبيعي استفاده مي كند.
انرژي هسته اي فقط 19 درصد و سدهاي هيدروالكتريكي يازده درصد ديگر اين نياز را برآورده مي كنند. برخلاف آمريكا كشورهاي ديگر به خوبي مزاياي انرژي هسته اي را درك كرده اند.
فرانسه از انرژي هسته اي براي توليد 77 درصد برق خود استفاده مي كند. 35 نيروگاه برق هسته اي اكنون در سراسر دنيا در حال ساخت است كه بيست و چهار مورد آن در آسيا است.
در همين حال از چهارصدو چهل و دو نيروگاه برق هسته اي كه در 32 كشور جهان فعال است چرنوبيل تنها حادثه اي است كه در سابقه استفاده از انرژي هسته اي ثبت شده است.
انرژي هسته اي هيچ گاز يا فلز سمي بر محيط زيست نمي افزايد و برخلاف سدهاي هيدروالكتريكي اكوسيستم منطقه را تغيير نمي دهد.
يك واحد وزني پوند از اورانيوم بيست هزار يا بيشتر از يك واحد وزني از زغال سنگ انرژي توليد م

ي كند.
در انگليس هم اكنون 16 نيروگاه برق هسته اي فعال است كه يك چهارم برق موردنياز اين كشور را تأمين مي كند.
كوهن درباره استفاده هاي فعلي و موردنظر از نيروگاه هاي برق هسته اي در اين مقاله مي نويسد: در سال 2005 بالغ بر 441 تأسيسات هسته اي تجاري در سراسر جهان وجود داشت كه ظرفيت كلي توليد برق آنها حدود 368 گيگاوات بود.
80 درصد راكتورها و تأسيسات توليد انرژي هسته اي در جهان بيش از پانزده سال عمر دارند.
آرژانتين، برزيل، كانادا، چين، فنلاند، هند، ايران، ژاپن، كره شمالي، پاكستان، روماني، روسيه، كره جنوبي، تايوان، اوكراين و آمريكا كشورهايي هستند كه اخيراً ساخت نيروگاهي جديد را برنامه ريزي كرده يا به پايان رسانده اند.
بلغارستان، جمهوري چك، مصر، فرانسه، اندونزي، اسرائيل، اسلواكي، آفريقاي جنوبي، تركيه، انگليس و ويتنام نيز در حال بررسي ساخت نيروگاه جديد هستند.


اولین بار واژه توسعه پایدار در سال ۱۹۸۰ مطرح گردید . تعاریف متعددی برای توسعه پایدار ارائه گردیده كه عمومی ترین آنها عبارت است از :شكلی از توسعه ، برای برآوردن نیازهای نسل حاضر بی آنكه به قابلیت نسل های آینده برای برآوردن نیازهایشان آسیب رسد
اولین بار واژه توسعه پایدار در سال ۱۹۸۰ مطرح گردید . تعاریف متعددی برای توسعه پایدار ارائه گردیده كه عمومی ترین آنها عبارت است از :شكلی از توسعه ، برای برآوردن نیازهای نسل حاضر بی آنكه به قابلیت نسل های آینده برای برآوردن نیازهایشان آسیب رسد
. بیش از ۶ میلیارد نفر در جهان زندگی می كنند و همه خواستار زندگی طولانی توأم با سلامت هستند از این رو بایستی خود را از صدمات ناشی از طبیعت كه در زندگی با آن مواجه هستیم همچون بلایای طبیعی ، تغییرات غیرقابل پیش بینی آب و هوا ، اراضی و تهدیدهای دیگر محافظت نمائیم.
بشر برای ادامه حیات به همان میزان كه به غذا و آب سالم نیاز دارد به مقدار زیادی انرژی هم نیازمند است و البته قادر هم نیست كه این نیازها را بدون آنكه اثرات زیست محیطی وسیعی ایجاد كند برآورده نماید.
● اثرات زیست محیطی و منابع انرژی


اوایل انقلاب صنعتی محیط زیست بعنوان یك زباله دانی بزرگ برای انواع آلودگی و مواد زائد بشمار می آمد اما كشورهای صنعتی خیلی زود دریافتند كه آلودگی صنعتی و مواد زائد انسانی سیستم اكولوژیكی محلی را آلوده می‌سازد . لذا تلاشهای زیادی صورت گرفت تا اثرات زیست محیطی محلی را با انتقال مواد آلاینده به نقاط دورتر مهار كنند .
بعدها متوجه شدند كه این راه حل هم اصولی نیست . هم اكنون جهانیان پذیرفته اند كه سوزاندن سوختهای فسیلی اثرات شدیدی بر گرم شدن آب و هوا دارد . شیوه جدیدی از تفكر مورد نیاز است كه بواسطه آن هر كشوری در جهان مسئولیتی در قبال محیط جهانی خود داشته باشد و در عین حال به كشورهای ضعیف نیز اجازه داده شود كه زندگی خود را بهبود بخشند.
اثر گازهای گلخانه ای
اتمسفر كره زمین،پرتوهای مرئی خورشید را كه دارای طول موج كوتاه می باشنداز خود عبور می دهد.قسمت عمده انرژی تابشی خورشید جذب سطح زمین می شود و سپس بصورت امواج گرمائی با طول موج بلند منتشر می گردد.اتمسفر بعلت اثر تركیبی گازهای گلخانه ای نسبت به امواج گرمائی منتشر شده از زمین نفوذ ناپذیر است وقسمت عمده این پرتو ها را جذب می نمایدو این امر موجب گرم شدن اتمسفر می گردد.بدین ترتیب امواج گرمائی دوباره بسوی زمین منعكس می شود.پدیده مذكور به اثر گلخانه ای موسوم است.یعنی به همان صورت كه در یك گلخانه شیشه ها از خروج انرژی حرارتی جلوگیری می نمایند،گازهای گلخانه ای نیز نقشی تقریبا مشابه بر عهده دارند.
قبل از انقلاب صنعتی غلظت دی اكسید كربن در فضا حدود ppm۲۷۵یا ۲۷۵/۰ درصد بود اما در اثر استفاده از سوختهای فسیلی بویژه زغال سنگ و اخیرا" نفت و گاز ، و متعاقب آن جنگل زدائی در خیلی از مناطق دنیا ،مقدار دی اكسید كربن به ۳۷۰ppm افزایش یافت .
گازهای گلخانه ای عبارتند از دی اكسید كربن ،متان،كلروفلوروكربنها،اكسید های نیتروژن، بخار آب،ازن
● انتشارگازهای گلخانه ای مهم در انگلستان (۲۰۰۰)
یكی از گازهای گلخانه ای مهم متان است .متان هنگام نشت از خطوط لوله انتقال گازمنتشر می شود . از دیگر منابع انتشار متان محل دفن زباله های خانگی ، مزارع كاشت برنج ، حیواناتی م
منابع انتشار اكسید نیتروژن (N۲O) ، سوخت زغال سنگ (جهت تولید برق ) و كارخانه تولید اسید نیتریك است . ازن (O۳) موجود در سطح زمین از طریق موتور اتومبیل ، پالایشگاه نفت، نیروگاههای با سوخت زغال‌سنگ و نفت و گاز انتشار می یابد. تركیبات CFC كه در یخچالها و اسفنج ها مورد استفاده قرار می گیرند از عوامل مخرب لایه ازن هستند كه خوشبختانه در حال حذف كامل از چرخه مصرف می باشند .
دانشمندان اثرات گلخانه ای را بسیار جدی می دانند كه مهم ترین آن بالا رفتن درجه حرارت زمین است. از این رو اثر گلخانه ای اغلب تحت عنوان Global Warming (گرمای جهانی ) اشاره می‌شود . اما این اثر در هر كشوری متفاوت است. كشورهای سردسیر دنیا از افزایش درجه حرارت سود می برند در حالیكه در كشورهای دیگر محصولات كشاورزی آسیب می بیند .
IPCC (هیئت بین الدول تغییر آب و هوا) تخمین زده است كه حرارت جهان بین ۵/۱ تا ۶ درجه سانتیگراد در اواخر این قرن افزایش می یابد .
● افزایش درجه حرارت اثرات ذیل را به دنبال خواهد داشت :
▪ بالا آمدن سطح دریاها( ذوب شدن یخهای قطبی )
▪ به زیر آب رفتن بسیاری از مناطق پست (پائین تر از سطح دریا) یا خسارت به سیستم كشاورزی به واسطه نفوذ آب شور
▪ مختل شدن تأمین آب
▪ ترك منازل توسط بسیاری افراد
تغییرات عمومی آب و هوا می تواند منجر به شیوع بیماریهای استوائی ، از بین رفتن مزارع و كشاورزی و نیز تعداد كثیری از حیوانات و گیاهان گردد .
حوادثی از قبیل سیل ، طوفان ، گردباد ، بطور وسیع در حال افزایش است كه مقابله با آن كار دشواری است
. موضوعات مذكور چه اثراتی بر صنعت انرژی می گذارد ؟ اداره محافظت‌های محیطی (EPA) امریكا تخمین زده است كه حدود ۶۰ تا ۶۵ درصدگازهای گلخانه ای به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بواسطه استفاده از انرژی تولید می شوند
. IPCC و دیگر اعضا از قبیل كمیسیون سلطنتی، درباره آلودگی های زیست محیطی اظهار كرده اند كه انتشار گازهای گلخانه ای در كشورهای توسعه یافته باید تا حداقل ۶۰ درصد نسبت به سطح انتشار در سال ۱۹۹۰ و تا سال ۲۰۵۰ كاهش یابد . با توجه به افزایش تقاضای انرژی ، این امر چالش بزرگی است و تا ۲۰۵۰ عمده انرژی دنیا می بایست بدون انتشار گاز گلخانه ای تولید شود
. در سال ۱۹۹۷ در اجلاس كیوتو مقرر گردید انتشار گاز گلخانه ای تا دوره زمانی ۱۲-۲۰۰۸ كاهش یابد كه تعهدات آن توسط اكثر كشورهای توسعه یافته پذیرفته شد اگرچه آمریكا كمتر از ۵ درصد جمعیت دنیا را دارد، اما یك چهارم از گازهای گلخانه ای جهان را تولید می كند و این در حالیست كه این كشور پروتكل كیوتو را نپذیرفته است( اكنون این پروتكل برای تمامی كشورهای عضو لازم الاجرا گردیده است ) .
در این راستا هدف انگلستان با توجه به دوره تعهد، كاهش ۵/۱۲ درصد انتشار (نسبت به سطح سال ۱۹۹۰) است.در حقیقت انگلستان یكی از نادر كشورهایی بود كه متعهد گردید بیش از اینCO۲ ) مهمترین گاز گلخانه ای( را وارد جو ننماید . آنها دریافتند كه تولید برق با استفاده از سوخت گاز طبیعی نسبت به سوخت زغال‌سنگ دی اكسید كربن كمتری منتشر می كند بنابراین در دهه ۱۹۹۰ تعدادی نیروگاه گاز سوز احداث گردید .
از طرف دیگر افزایش راندمان ایستگاههای هسته ای بدون كربن در انگلستان (از ۲۰ درصد تأمین برق در سال ۱۹۹۰ تا ۲۶ درصد در سال ۱۹۹۹ ) ناشی از بهبود عملیات فنی در این حوزه بود
. در همین راستاو به منظور وادار كردن شركتها به كاهش انتشار دی اكسید كربن مالیات جدیدی به نام مالیات كربن (Carbon tax ) وضع گردید. در اقدامی دیگر كشور ها توافق كردند كه سالانه مقدار معینی CO۲ منتشر سازنداین حق تحت عنوان تجارت حق نشر (tradable emission permits) نام گرفت.
● جنگل زدائی
در كشورهای در حال توسعه سالانه جنگل های بسیار زیادی جهت استفاده از چوبهای جنگلی از بین می روند این كشورها مسئول انتشار یك پنجم دی اكسید كربن می باشند . درختان و خاك، دی اكسید كربن را از جو جذب می كنند. هرچقدر تعداد درختان كمتر شود به همان نسبت جذب دی اكسید كربن كاهش می یابد .این درختان معمولا" جهت آماده سازی زمین برای دامداران و كشاورزی و یا بعنوان مواد اولیه تولید كاغذ و صنعت ابریشم مصنوعی ، قطع می شوند
. در آفریقا سالانه۳۰۰ میلیون تن هیزم سوزانده می شود كه منجر به از بین رفتن ۲۰۰ میلیون هكتار جنگل می‌گردد . جنگل زدایی منجر به فرسایش خاك ، كاهش تعداد حیوانات و تغییرات آب و هوای محلی (بومی) و از طرف دیگر باعث افزایش میزان انتشار CO۲ در دنیا می شود .
امروزه بیشترین جنگل زدائی، در كشورهای در حال توسعه اتفاق می افتد . كشورهای پیشرفته ضروری است اقداماتی در حمایت از این كشورها صورت دهند تا بتوانند به شیوه پایدارتر جنگل هایشان را مدیریت نمایند.
● منابع CO۲ دست ساخته بشر
كلیه سوختهای فسیلی بویژه زغال سنگ باعث نشر CO۲ می‌گردند. هر Kwh الكتریسیته تولیدی با استفاده از زغال‌سنگ، باعث انتشار تقریبا" ۱kg دی اكسید كربن می‌شود. در حالیكه یك نیروگاه با سوخت گاز، حدود۰/۴۵ kg دی اكسید كربن تولید می كند
. نیروگاه هسته ای و سوختهای تجدید پذیر به نسبت سوختهای فسیلی مورد استفاده در ساختمانها و نیروگاهها و استخراج سوخت اورانیم مقدار كمتری (حدود kg ۰/۰۲) دی اكسید كربن تولید می كنند . در سالهای اخیر توجه زیادی به حذف دی اكسید كربن از نیروگاههای برقی كه از سوخت زغال سنگ و یا گاز استفاده می كنند شده است . یك پروژه نیمه صنعتی در میدان گازی غرب ،Sleipner در سواحل نروژ به اجرا درآمده است .در این پروژه دی اكسید كربن قبل از ارسال به كارخانه ها و منازل جدا می شود و به جای رهاسازی در جو به آب نمك بستر دریا تزریق می گردد .
بصورت نظری ، دی اكسید كربن را می‌توان از دودكش نیروگاهها جمع آوری كرده و به محل مناسبی منتقل نمود همچنین در حوزه های نفتی یا گازی غیرقابل استفاده ، در لایه های زیرین دریا و یا مستقیما" در اعماق اقیانوس تزریق شود . اگرچه این فرآیند به صورت فنی قابل اجرا به نظر می رسد اما به شكل عملی بسیار گران قیمت است.همچنین اطمینان از عدم خروج CO۲ از مخازن

جهت جلوگیری از صدمات محیطی غیرقابل جبران بسیار مهم است .
● باران اسیدی
نیروگاههای با سوخت زغال سنگ ، وسائط نقلیه و بعضی صنایع خاص گازهای اسیدی منتشر می كنند كه مهمترین آنها دی اكسید سولفور است . همچنین احتراق در درجه حرارت های بالا باعث تولید اكسیدهای نیتروژن می گردد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید