بخشی از مقاله

تحقيق شنا


مقدمه
پيشرفت دانش و تكنو لوژي و توسعة همه جانبة آن امروزه در تمامي شئونات زندگي بشري وارد شده و روز به روز اثرات آن در نحوه و چگونگي زندگي افزون تر مي گردد. پيشرفت دانش و تكنو لوژي امروزه محدود به استفاده از ماشين آلات وبهره دهي خاصه بخشهاي كشاوزي نبود بلكه در تمامي جهات اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي كاربرد علمي پيدا كرده است . در چند دهة گذشته بخصوص در دهة آخر كاربرد تكنيك و وسائل تكنيكي در امر ورزش بطور غير قابل انتظاري گسترش پيدا كرده است . بنحوي كه ورزش بطور عامه و رشته هاي ورزشي بطور خاص بدون ياري وكمك گرفتن از وسايل پيشرفته و مدرن امروزي قادر به ادامة حيات خود نمي باشند.


از جمله ورزشهايي كه با استفاده از آخرين پيشرفتهاي علمي و تكنيكي ، توانسته است تغييراتي اساسي و بنيادي در تمامي مراحل خود به وجود آورد رشتة ورزشي شنا مي باشد . امروزه شنا با استفاده از روشهاي علمي وتكنيك قادر شده است بيشتر از تمامي دوران گذشته اين ورزش پيشرفت وتوسعه داشته باشد . آخرين آمار و اطلاعات در رشته شنا ، نشان دهندة اين واقعيت است .


تاريخچه شنا
شنا از دوره پیش از تاریخ به عنوان ورزشی شناخته شده ثبت گردیده است. اولین رکورد شنا منتج شده از نقاشی های عصر سنگی به 6000 سال پیش باز می گردد که 2000 سال قبل از میلاد مسیح می باشد. بعضی از منابع قدیمی تر شامل گیل گمش ، ایلیاد ، اودیسه و کتب مقدس انجیل و تورات ، و کتب حماسی دیگر در مورد شنا صحبت نموده اند. در سال 1538 نیکولاس وینمن که پروفسور زبان شناس آلمانی بود اولین کتاب در زمینه شنا را تحت عنوان گفتمانی بر روی هنر شنا نگاشت. شنا به عنوان یک رقابت در اروپا از سال 1800 و از نوع شنای قورباغه شروع شد. در سال 1873 جان آرتور تروجن شنای کرال جلو را ابداع نمود. او ابداعات دیگری نیز در این ورزش انجام داده است . اولین بار که شنا به عنوان ورزشی مدرن وارد رقابت های جهانی شد سال 1896 در المپیک آتن بود. در سال 1908 فدراسیون بین المللی شنا FINA تاسیس شد.


در سال 1930 شنای پروانه ابداع گردید که زیر شاخه شنای قورباعه محسوب می شد اما در سال 1952 به عنوان یک شنای مجزا انتخاب شد.
در نزدیکی مرز لیبی و مصر نقاشی هایی در غاری به دست آمده که مربوط به شنا است . نقاشی ها ، شنای قورباغه و شنای پشت را نشان می دهد.البته این حرکات به معنی شنا نبوده و معانی مذهبی درآن نهفته است. این غار در فیلم بیمار انگلیسی نمایش داده شده است. سفالینه ای مصری که به قدمت هزاره چهارم تا نهم قبل از میلاد بوده ایت چهار شناگر را در حال شنای کرال نشان می دهد. منابع دیگری از شنا به شهر بابل و دیوار نگاری هایی از دوران آشوری باز می گردد که نوعی از شنای پروانه را نمایش می دهد.


نقاشی معروف دیگر نقش برجسته ایست که در بیابان های هند یافته شده است که نقش برجسته ایست به قدمت 3000 سال قبل از میلاد که استخر شنایی در آن به صورت نقش برجسته حکاکی شده است.
در قصر مینوان در جزیره کرت نیز چنین چیزی یافت گردیده است. در آرامگاهی مصری مربوط به 2000 سال قبل از میلاد انواع شنای کرال نمایش داده شده است.


ورزش شنا در یونان باشتان جزو ورزش های المپیک نبوده است اما اغلب ساخت استخر های شنا به عنوان حمام در بین آنان مرسوم بوده است. یکی از بدترین دشنام ها در یونان باستان به معنی کسی است که نمی داند چطور شنا کند. شنا جزء لاینفک افسانه ( hero و leander) در یونان بوده است. در نقاشی هایی که از روم باستان به دست آمده شناگرانی نمایش داده شده اند. قدمت این تصاویر به 600 سال قبل از میلاد باز می گردد.


در مقبره ای یونانی نقاشی به دست آمده که داستان درگیری دریایی کشتی های خشایارشاه و سپاه یونان را نمایش می دهد و در آن شناگران یونانی دیده می شوند و سپاه ایران بعد از شکستن کشیهایشان در حال غرق شدن هستند . سازنده عصر درآن زمان قصد داشت شنا را به عنوان یکی از نقاط برتری سپاه یونان به ایران جلوه دهد. در روم باستان شنا به عنوان تمرینی برای سلامت بدن شناخته می شد و مسابقات شنا در روودخانه تیبر برگزار می شد. جولیوس سزار از شناگران ماهر عصر خود بود.
یک سری نگاره های برجسته در موزه بریتانیا از سا

لهای 850 قبل از میلاد موجود می باشد که جنگجویانی را در حالت شنا نشان می دهد.
در ژاپن شنا به عنوان مهارتی اصیل نزد سامورایی ها شناخته می شد. منابع ثبت شده در تاریخ از مسابقات شنا در سال 36 قبل از میلاد در ژاپن اشاره می کند که توسط امپراطور سویگویی ابداع شد.
در منابع محلی آلمانی هم از شنا به عنوان برتری تاریخی نژاد آلمان ها بر روم ها یاد شده است.

قرون وسطی تا سال 1800

در قرون وسطی شنا یکی از هفت توانایی اصلی شوالیه ها محسوب می شد البته با زره. اگرچه شنا بدون لباس خیلی راحت تر است اما در قرون وسطی شنای بدون لباس کمتر متداول بود.به طور مثال در قرن 16 میلادی بر طبق یک متن به دست آمده از آن دوران شنای کودکان بدون لباسدر مکان های عمومی ممنوع بود. در سال 1538 نیکولاس وینمن که پروفسور زبانشناس

آلمانی بود اولین کتاب در زمینه شنا را تالیف نمود. هدف او تمرین و ورزش نبود ولی در عوض میزان غرق شدگی را کاهش داد. در سال 1587 شخصی به نام اورارد دیگبی کتابی دیگر در زمین شنا تالیف نمود با این ادعا که می توان بهتر از ماهی شنا نمود. او که از اساتید دانشگاه کمبریج بود علاقه زیادی به روش های علمی داشت. رساله کوتاه او در زمینه شنا شامل 40 تصویر از حالت

های مختلف شنا بود. او شنای پروانه را به عنوان مهمترین شنا می شناخت.
در سال 1603 اولین سازمان بین المللی شنا در ژاپن شروع به کار نمود.امپراطور گویوزئی دستور داد بچه های مدرسه ای شنا بیاموزند. در سال 1696 نویسنده ای فرانسوی به نام تونوت کتاب

ی در مورد شنا نوشت که روش های شنا در آن خیلی شبیه به روش های امروزی و مدرن ا

ست. این کتاب به انگلیسی ترجمه شد و سال ها به عنوان رفرنس شنا داده می شد، این کتاب توسط بنجامین فرانکلین هم خوانده شده است. در سال 1708 اولین انجمن نجات غریق به نام چینکیانگ در چین شروع به کار نمود.
در سالهای اواخر قرن 18 کتاب های زیادی در زمینه شنا منتشر شد و گروه ها و جوامع مختلفی تحت عنوان آموزش شنا و نجات غریق به وجود آمدند.


ورزش شنا هميشه و همه وقت در زندگي روزمرة انسان وتندرستي وصحت مزاج نقش مهمي را ايفا كرده است . در ارتباط با آب وشنا مي توان مبادرت به ورزشهاي ديگر كرد اين ورزشها عبارتند از : شيرجه، شناي هنري، نجات غريق و غواصي . بدون اينكه به ورزش شنا مسلط باشيم اقدام به فعاليتهاي فوق الذكر غير ممكن است .
در دوران گذشته اكثر مردم در كنار رودخانه ها ،

درياچه ها و درياها زندگي مي كردند.پس آموختن شنا براي آنان از ضروريات بوده ، زيرا قسط بر شنا با محيط و وضع اقتصادي مردم ارتباط مستقيم داشته و به همين دليل شنا بتدريج تكامل يافته است .
در گذشته هاي دور اكثر شنا گران ساكنين سواحل درياها ويا حوالي رودخانه بودند . قديمي ترين و مشهورترين نمايش شنا در جهان تصاوير سنگي از سواحل ليبي است كه در چهار هزار سا ل پيش بدست آمده است . از تصاوير سنگي مي توان چنين نتيجه

گرفت كه حركات پا در شنا شبيه حركات پاي كرال سينة امروزي بوده و قديمي ترين و مشهور ترين نوع شنا د رتاريخ شناي كرال مي باشد .
تمرينات شنا بيشتر در جامعة برده دارن و بردگاني كه براي آماده شدن جهت جدال وجنگ استخدام مي شدند توسعه داشت ، برهمين اساس ورزش شنا دريونان پيشرفت قابل ملاحظه اي پيداكرده بود ،بطوري كه در تمام مجموعه هاي ورزشي استخر شنا وجود داشت ، از طرف ديگر ضرب المثل يونان باستان مي گويد:
((او نه مي تواند شنا كند ونه بخواند )).يونانيان به پرورش جسم توجه خاصي داشتند و به همين دليل بردگاني كه براي خدمات جنگي اجير مي شدند براي دفاع از جان اربابان خود بايد جسم خود راپرورش مي دادند و يكي از روشهايي كه در آن زمان براي پرورش جسم بكار گرفته شد، شنا كردن بود . شنا كردن نزد روميها يكي از قسمتهاي اصلي پرورش بدني وتعليم وتربيت در ارتش بوده است . براي افراد طبقة اول و براي اربابان بردگان حمامهاي گرم وجود داشت . شواهدي وجود دارد كه نژاد ژرمن وقهرمان آنها مهارت بسياري در شنا و غواصي داشته اند ، بعضي از شنا گران قادر بودند كه در هنگام شنا اسلحه نيز با خود حمل كنند ، آنها مي توانستند از رودخانه‌هاي بزرگ و جريانهاي سهمگين آب با اسب و تهجيزات جنگي عبور كنند.
در اواخر قرون وسطي بود كه اولين كتاب راهنمايي شنا در جهان به چاپ رسيد. مؤلفينش فردي به نام ((وين من W ynmann)) بود . اين كتاب در حدود سال 1538 در اگزبور به چاپ رسيد . كتاب شامل تمرينات با ارزش در ارتباط ورزش شنا بود

.
((وين من )) كتاب خود را با شناي كرال سينه شروع كرد وبه عقيدة او شناي كرال سينه تنها نوع صحيح شنا مي باشد . او قواعد شنا و تكنيك شناي كرال سينه را با توجه به پيشرفتهاي آن زمان در كتاب خود بيان مي كند. البته در قرون وسطي ورزش شنا از اهميت فوق العاده اي برخوردار نبود .
در قرن هيجدهم دوباره به مفهوم واقعي شنا پي برده شد و تعداد بيشماري از استادان و مربيانعلوم تربيتي و پزشكان در آثارشان براي

توسعه و تكامل اين ورزش اقدام كردند.
((هالورن Halloren)) كارگر معدن پدر هنر شناي امروزي شناخته شد،و در آن زمان (قرن هيجدهم) اولين مكان شنا و استحمام در آلمان تأسيس گرديد. شنا در برنامة مدارس گنجانده شد و اولين مدرسه در سال 1810 به نام مدرسة ((فورتا P forta)) چنين اقدامي كرد و بتدريج ساير مدارس نيز ا زاين برنامه استقبال كردند.((گوتس موتس Gotsmoths))در مورد توسعه ورزش شنا در مدارس نقش اساسي داشت .
بيش از پنجاه سال در ادارة آموزش و پرورش ((اشنفتال Schnephental ))فعاليت نمود . در آثار خود به نام ((آموزش هنر شنا )) در سال 1798 چنين آمده :
((ورزش شنا بايد قسمت اصلي تعليم و تر بيت باشد )).
او به كمك طناب ، كمر بند ،قلاب ، مبتديان را در آب تعليم مي داد.
((گوتس موتس ))مبتديان را به تدريج با آب آشنا كرده وشنا را به آنان مي آموخت ، و همراه شناي كرال سينه ،شناي كرال پشت را نيز تعليم مي داد.
((گوتس موتس اقدام به تهيه و تدوين قوانيني براي برگزاري مسابقة شنا نمود.
يكي از سر لشكرهاي ارتش آلمان به نام ((ارنست فون فول Ernest van p f uel)) از توسعه ورزش شنا در ارتش حمايت كرد . در سال 1810 اولين مدرسة شناي ارتش را در پراگ و1817 در برلين تأسيس كرد .
روش آموزش او تا قرن 20 باقي ماند . يك جهش تكاملي در حوزة روش آموزش شنا به وسيلة ((كورت ويپنر Kurt wiepner)) از لايپريك كه در وين به عنوان مربي شنا شاغل بود بوجود آمد . بدين ترتيب كه او تمام وسايل كمكي مانند :طناب ،قلاب ،كيسه شنا،كمربند چوب پنبه اي را رد كرد ودر مقابل والدين شناگران (محصلين شنا ) عادت كردن ، وآشنا شدن مبتديان را به آب از طريق بازي .تفريح به نمايش گذاشت كه بسيار موفقيت آميز بود . به اين جهت او راه بهتري براي آموزش شنا پيدا كرد.

تعليمات باشگاهي و وجود فدراسيون
توسعه وتكامل شنا در بين مردم باعث شد كه فدراسيون شنا در آلمان بوجود آيد . در سال 1837 اولين باشگاه شنا به نام ((استادان آب ))در آلمان تأسيس شد . در سال 1840((تي خيشه فروشه T ychyschen Frösche)) اولين باشگاه را براي علاقمندان شيرجه تأسيس كرد . آلمانها با تأسيس سالنهاي سرپوشيدة شنا در سال 1855 در برلين ،و 1860 در ماگدبورگ ، 1878 در هانور موجب شدند تا علاقمندان بيشتر بتوانند به شنا بپردازند .((نپتون))در سال 1878 در برلين در ارتباط با معرفي و توسعة شنا نقش عمده اي را ايفا كرد و هدف اصلي ورزش مورد توجه مردم قرار گرفت و باشگاهي به نام باشگاه ورزشي شنا در برلين تأسيس كرد و پس از آن باشگاه ورزشي شنا در هامبورك و همينطور باشگاه ماگدبورگ به دنبال آن بوجود آمد.
افزايش و تأسيس باشگاهها باعث توسعه و اشاعة ورزش شنا در كشور آلمان شد. در سال 1886 فدراسيون شناي آلمان ((DSV)) بوجود آمد . و فدراسيون از نظر تعداد نفرات وتشكيلات بسرعت پيشرفت كرد و در شروع كار از پيشكسوتان باشگاهها بدون منظور سياسي هدايت مي شد ، در حقيقت طبقة اعيان تمايل زيادي نسبت به تشكيلات نشان مي دادند.
در سال 1886 ((ادارة ورزشهاي آبي )) به وسيلة باشگاه كارگران بوجود آمد و هدف آن حمايت از منافع مستضعفان بود . در سال 1897 اتحاد

 

ية شناي كارگران تأسيس شد .
در سال1946 ((اجتماع شناگران كارگر )) بوجود آمد كه در سال 1948 مجدداً به فدراسيون شناي آلمان ملحق شد، و سازمان جديدي را برقرار كرد و ظاهراً مبرا بودن از سياست را اعلان كرد ولي در حقيقت هدف بورژواز ي داشت .
تقسيمات ومتعلقات فدراسيون : ورزش شنا شامل شناي واتر پلو ، شيرجه ، شناي هنري ، شناي محلي و نجات غريق و ورزش غواصي است .
معني ومفهوم شنا: مفهوم وسيع شنامتكي است به ارزشهاي اصلي ومعنوي و ارزشهاي بهداشتي آن براي مردم.
ارزشهاي اصلي ومعنوي :ساليانه صدها انسان غرق مي شوند، زيرا كه با ورزش شنا نا آشنا هستند. به اين جهت آموختن شنا امري حياتي است . اين آموزش اجتماعي به وسيلة تدريس شناي اجباري بايد صورت گيرد . هر كودك بايد موقعي مدرسه راترك كند كه شناگر يا احتمالاً يك ناجي غريق باشد .
بنابراين او مي تواند در آب با اطمينان شنا كنديا اينكه غريقي را نجات دهد. همچنين شنا كردن براي آمادگي دفاع از خويش هم بي تأثير نيست .
ارزشهاي بهداشتي :شامل تأثير محركه آب روي بدن انسان بخصوص اثر مؤثر حركات شنا براي انسان مي باشد. ورزش شنا علاوه بر تقويت عظلات در شكل وفرم بدن و اندام مؤثر است . آب سرد علاوه بر تأثير روي سلسلة اعصاب و ايجاد عكس العمل سريع به سفت شدن پوست بدن هم كمك مي كند . فعاليت بيشتر ماهيچه هاي بدن وتعادل در مقابل فشار آب ، وپس دادن گرماي گردش خون در تمام قسمتهاي بدن بخصوص در پوست ، خيلي سريع انجام مي شود وسوخت وساز هم به همين ترتيب به طور كامل صورت مي گيرد . كار دستگاه تنفس به علت ازدياد مصرف اكسيژن تشديد مي شود .بطوري كه به ريه ها خيلي خوب هوا مي رسد و قدرت آنها زياد مي گردد.
در سطح آب مقدار زيادي هواي سالم و بدون گرد و خاك وجود دارد كه به نوبة خود دليل ديگري است كه ورزش شنا براي انسان بسيار مفيد است .
امروزه نقش و اهميت شنا در سازندگي و پرورش انسانها امري است كه تقريباً براي همه روشن مي باشد . به همين دليل در اكثر قريب به اتفاق كشورهاي جهان مكانهايي براي اين منظور ساخته شده است ودر اكثر كشورها دولتها در ساختن مكانهاي تابستاني وزمستاني جهت

شركت مردم در فعاليت شنا نقش فعال دارند ، زيرا شنا ورزشي است كه در هر سني مي توان مبادرت به انجام آن كرد ، بعلاوه از اين روش براي درمان بسياري از بيماريها ي توان بخشي مي توان استفاده كرد ، مضافاً اينكه ورزشكاراني كه داراي توانايي ويژه اين ورزش مي باشند . قادر خواهند بود تا در مسابقات ورزشي شركت نمايند و به اين ترتيب افتخاراتي را براي ميهن خود كسب نمايند.



4-اصول مكانيكي مربوط به شنا

علم مكانيك مربوط به حركات شنا ، بايد تحت آن اصول مكانيكي پايه گذاري شود كه

مربوط به شنا است .
بيشتر عقايد غير اصولي راجع به مكانيك حركات نتيجة عدم درك و يا به كار بردن غير اصولي راجع به اصول اين علم است .عدم توجه به اصول مكانيكي در مثال زير روشن مي شود:
يك مربي شنا مي گفت، هر زمان من با شاگردان خود در ارتباط با حركات آنها كار مي كنم، آنان آهسته تر شنا مي كنند . مثال فوق نشان مي دهد داشتن يك مربي غير مطلع بدتر از نداشتن مربي است . بنابراين يك كارآموز شنا، ويا يك شناگر به تنهايي بهتر مي تواند پيشرفت كند تا اينكه بطور غير صحيح به او آموزش داده شود.
يك كارآموز شنا ، ويا يك شنا گر نبايد تنها جسم خود را بكار گيرد ، بلكه بايد از فكر خود نيز استفاده كند وهمين امر است كه از شنا يك مبارزة لذت بخش و فعال ساخته است .



نيروي پيشروي (propulsion force)
اين نيرو باعث پسشروي شناگر به طرف جلو مي شود . مقدار بسيار قابل ملاحظه اي از اين نيرو در بيشتر استيلهاي شنا از دست گرفته مي شود ولي در شناي قورباغه حركت پا نقش بسيارمهمي در توليد اين نيرو ايفا مي نمايد . البته در هنگام پيشروي آب ، شناگر بايد به سه نكته توجه نمايد:
1- حتي الامكان نيروي مقاومت آب را كاهش دهد .
2- پيشروي را زياد تر كند.
3- اين دو عمل را همزمان انجام دهد.
پس از اينكه سه منظور بالا حاصل شود بايستي اصول مكانيكي مربوط به شنا به نحو صحيح و احسن بكار گرفته شود. در همين ارتباط در چند سال اخير مطالعات بسياري صورت گرفته است . اين تحقيقات و مطالعات منجر به نو آوريهاي بسياري در استيلهاي مختلف شنا شده است و با بكار گرفتن اين دگرگونيها ، مقدار بسيار زيادي از نيروي مقاومت آب در هنگام شنا كاسته مي شود و در نتيجه شناگر با مصرف انرژي كمتر مي تواند مسافت بيشتري را طي نمايد. مثلاً در گذشته شناگران قورباقه ، بدن خود را بيشتر به داخل آب مي كشيدند ، ولي امروزه ثابت شده است كه هر اندازه بدن شناگر در شناي قورباغه به سطح آب نزديكتر باشد با مقاومت كمتري از آب روبروخواهد شد ويا با زدن پاهاي كوتاه مي تواند مقدار بيشتري از مقاومت آب را كاهش دهد .
هنگامي كه در نظر داريم شناگر را به فرم ايده آل برسانيم بايد توجه داشته باشيم كه او كداميك از استيلهاي شنا قادر است بهتر وبدون خستگي انجام دهد؛ زيرا وقتي شناگر در مسابقه و يا تمرين احساس خستگي نمايد نخواهد توانست بدن خود را در وضعيت مناسب در داخل آب نگاه دارد، در نتيجه، اين امر مقاومت بيشتري توليد مي كند و شناگر نمي تواند كار خوبي را به نمايش بگذارد. لذا قبل از شركت شناگر در مسابقه ((در دوران آماده سازي ))،
بايد توجه به از ميان برداشتن از موانعي از قبيل مكانيك غير صحيح شنا ، انتخاب استيل مناسب براي شناگر و تمرينات مناسب وعلمي داشت .

مقاومت آب (Water Resistance)
تحقيقات و مطالعات دربارة مكانيك مايعات بسيار پيچيده بوده و احتياج به تفكر و محاسبات بسيار مي باشد.
ولي در امر شنا در ارتباط با مقاومت آب به سه نوع از ان اشاره مي نماييم . اين سه نوع مقاومت كه در هنگام شنا توليد مي شوند عبارتند از :
1-مقاومتي كه پيشاني ، سر و شانه ها در هنگام پيشروي توليد مي كنند.
2-مقاومتي كه بر اثر اصطكاك پوست بدن باآب توليد مي شود .


3- مقاومتي كه بر اثر گردابهاي توليد شده در نتيجة حركت شناگر توليد مي شود .
1-پيشاني ،سر،شانه ، وياهر قسمت از بدن كه در مقابل مسير حركت شنا قرارگيرد ، توليد مقاومت و يا مانعي در برابر پيشروي شناگر مي نمايد.
2- هنگامي كه دو جسم بر روي يكديگر در حال حركت باشند و يا يك جسم بر روي يك جسم ساكن در حال حركت باشد، مقاومتي ايجاد مي شود كه ممكن است منجر به توقف جسم در حال حركت شود . اثر اين مقاومت در هواپيما ، قايق و وسايل تندرو بسيار زياد است ، ولي در امر شنا اين مقاومت اثر چنداني در كاهش سرعت شناگر نخواهد گذاشت . پس همانطوري كه اشاره شد در هنگام شنا بين آب و بدن اصطكاك ايجاد مي شود اين اصطكاك توليد نيروي مقاومتي خلاف مسير شنا مي كند . به همين دليل بعضي از شناگران در هنگام مسابقه موهاي بدن خود را مي تراشند ، تا بدين طريق از نيروي مقاومت كاسته شود و در نتيجه سرعت شناگر افزايش يابد .
لازم به اشاره است كه صحت اين امر كه ((آيا تراشيدن موي بدن باعث افزايش سرعت مي شود؟)) هنوز دقيقاً روشن نشده است ، ولي ممكن است شناگر اح

ساس بهتري در موقع شنا داشته باشد ويا اينكه تراشيدن مو اثر رواني بر شناگر داشته باشد.
3-سومين مقاومت ، مقاومت گردابهايي است كه در هنگام شنا ايجاد مي شود .
البته اگر شناگر صحيح شنا كند مي تواند تا حدود زياد اين مقاومت را كاهش داده و در نتيجه نيروي خود را مصرف پيشروي در مسير شنا مي نمايد، نه براي در هم شكستن نيروي مقاومتي كه توسط گردابها ايجاد مي شود.
با توجه به مطلبي كه در بالا به آن اشاره شد، طراحان اتومبيل ، قايق و هواپيما اين وسايل را طوري طرح ريزي كرده و ساخته اند كه درهنگام حركت نيروي مقاومت كمتري ايجاد نمايد . به همين دليل عقب بعضي از اتومبيلها ، طوري ساخته شده است كه نيروي مقاومت كمتري ايجاد نمايد. در شكل زير اتومبيل Bدر مقايسه با اتومبيل Aدر هنگام حركت بانيروي مقاومت كمتري مواجه خواهد بود.

پيشروي propulsion
نيروي كه منجر به پيشروي شناگر در آب مي شود از دستها و پاها گرفته مي شود. اين نيرو از حركت دستها و پاها به عقب توليد شده و پيشروي شناگر را در مسير عكس نيروي توليد شده ممكن مي سازد . پس در اينجا بجث قانون سوم نيوتن پيش كشيده مي شود كه به عنوان قانون عمل و عكس العمل خوانده مي شود . قانون عمل و عكس العمل اولين بار، 250 سال و اندي پيش توسط ايزاك نيوتن دانشمند انگليسي عرضه شده . اين قانون مي گويد هر نيرويي را عكس العملي است مساوي و خلاف آن نيرو . مثلاً وقتي كه دونده اي در حال دويدن است به جلو است ، توسط پاهاي خود به عقب و پايين نيرو وارد نموده و عكس العمل اين نيرو را به طرف جلو و بالا به حركت در مي آورد ، قانون سوم نيوتن در شنا نيز مناسبت پيدا مي كند .
اگرشناگري در هنگام شنا توسط دستهاي خود 25 كيلو گرم نيرو و توسط پاهاي خود 5 كيلو گرم نيرو به عقب وارد كند مجموعاً 30 كيلو گرم نيرو به طرف عقب توليد شده است. بنابراين با توجه به قانون نيوتن اين شناگر با30 كيلوگرم نيرو به طرف جلو پيشروي خواهد داشت . اشكال زير كاربرد قانون سوم نيوتن را در دو و شنا نشان مي دهد.
در ارتباط با نيرويي كه باعث پيشروي شناگر در آب مي شود تحقيقاتي توسط ((پرفسور كلمن)) صورت گرفت.
او با توجه به تحقيقات خود به اين نتيجه رسيد كه در سه شناي كرال سينه ، كرال پشت و پروانه ، اثر نيروي توليد شده توسط پاها در به جلو راندن شناگر قابل ملاحظه نمي باشد ، بلكه در اين سه شنا اين نيروي توليد شده توسط دستهاست كه منجر به پيشروي شناگر مي شود . پس در هنگام شنا ، نيروي توليد شده توسط دستها بايد بيشتر از نيروي مقاومت باشد تا شناگر را درمسير شنا پيش براند . مضافاً اين كه مقداري از نيروي دستها مصروف قراردادن بدن در سطح آب و بالا نگاه داشتن سر مي شود . شكل زير نشان مي دهد كه چگونه مقداري از نيروي توليد شده توسط دستها باعث نگهداري بدن در سطح آب وبا باعث بالا نگاه داشتن سر از آب مي شود .

كشش


با تغييراتي كه در قسمتهاي مختلف بازو، ساعد، ودست به وجود مي آوريم ، سه نوع مختلف كشش را مي توان در زير آب انجام داد . اين سه نوع كشش عبارتند از :
1-كشش باآرنج افتاده .
2-كشش مستقيم .
3- كشش صحيح .
1-كشش باآرنج افتاده- بدترين نوع كشش دست در آب كشش با آرنج افتاده است ، زيرا اين نوع كشش اثركمي در پيشروي شناگر به جلو خواهد داشت و بعلاوه از طول مسافت كشش به اندازة قابل ملاحظه اي كاسته مي شود ضمناً عضلات در موقعيتي قرار نخواهند گرفت تا حداكثر نيروي خود راتوليد نما يند. كشش دست با آرنج افتاده معمولاً توسط شناگران مبتدي اجرا مي شود توصيه مي شود كه در هنگام آموزش كشش به شناگران مبتدي حتي الامكان سعي شود تا كشش صحيح به آنان آموزش داده شود . شكل بعد اجراي حركت كشش با آرنج افتاده را نشان مي دهد . توجه داشته با شيد كه در شكل بعد نقاط بين E,D,B,A جهت نيرو به جهت انتها و عقب خواهند بود . در اين نوع كشش همانطور كه تصوير نشان مي دهد تنها بين نقطة D,B است كه نيروي توليد شده باعث پيشروي شناگر مي شود.
2-كشش مستقيم-اين نوع كشش مؤثرتر از نوع اول مي باشد (شكل زير ).
ملاحظه كنيد كه در نقاط A,B نيروي توليد شده به طرف پايين بسيار زياد است. برعكس در نقاط E,D نيروي توليد شده به طرف بالا زياد مي باشد . در نقاط E,D,B,A نيرو به طرف پايين و بالا توليد مي شود . بنابراين در دو نقطةB,A نيرو صرف بالا راندن بدن و در نقاط E,D نيرو باعث پايين راندن بدن شناگر مي شود . تنها بين D,B است كه نيروي توليد شده صرف پيشروي شناگر مي شود و لذا مي بينيم كه مقدار قابل ملاحظه اي از نيرو در قسمتهايي كه در بالا به آن اشاره شد بيهوده هدر مي رود .
3-كشش صحيح-در شكل بعد كشش صحيح دست د رآب نشان داده شده است . اين كشش مؤثر ومفيد ترين نوع كشش مي باشد . در اين نحوة كشش ، آرنج مقداري بالاتر از دست قرار مي گيرد. برتري اين نوع كشش نسبت به دو نوع ديگر اين است كه نيروي توليد شده توسط عضلات در مسيرهاي بالاو پايين به حداقل ممكنه خواهد رسيد و بيشترين مقدار نيرو صرف پيشروي شناگر مي شود. بعلاوه توجه داشته باشيد كه در اين نوع كشش آرنج همچنان تا هنگامي كه دست از آب خارج مي شود خم باشد . البته اين نوع سئوال هميشه مطرح بوده كه چگونه مي توان

كششي در زير آب انجام داد تا بيشترين مقدار نيرو صرف پيشروي شناگر شود و مضافاً اين كه تحقيقات بسياري در اين ارتباط صورت گرفته و حتماً تحقيقات بيشتري دراين مورد رد آينده صورت خواهد گرفت .
توسط پرفسور كلمن چندين سال قبل تنها در مورد موقعيت دست در هنگام كشش تحقيقاتي صورت گرفته است .
او دستهاي مختلف الشكلي را از پلاستيك تهيه كرد و در تونل باد مورد آزمايش قرار داد . شكل بعد دستهاي مربوطه را نشان داده است . با اين آزمايش


مي توان مقدار نسبي نيرويي كه منجر به پيشروي مي شود اندازه گرفت با توجه به اشكال بعد پنج موقعيت مختلف دست ، مورد آزمايش و مطالعه قرار گرفت . اين پنج موقعيت عبارتنداز :
1-دست صاف انگشتان وشست به يكديگر چسبيده .
2-دست صاف انگشتان به يكديگر چسبيده و شست جدا.
3-دست صاف انگشتان با فاصله از يكديگر .
4-كف دست خميده و كلية انگشتان به يكديگر چسبيده .
5-كف دست صاف و مچ دست در جهت زندزيرين خم و انگشتان چسبيده به يكديگر.
پرفسور كلمن پس از محاسبات زياد نتيجه گرفت كه اختلاف چنداني در نيروي مقاومت ايجاد شده ، وجود ندارد و تقريباً نيروي مقاومت توليد شده در انواع مختلف ديتها يكسان مي باشد . نتيجة ديگري كه از اين آزمايش گرفته شد اين بود كه نبايد كف دست در هنگام كشش خميده ويا مچ دست به طرف زند زيرين ويا زند زبرين خم شود ، زيرا در اين امر باعث مي شود كه كشش با سطح كمتري صورت گيرد و در اين صورت منجر به پيشروي كمتر خواهد شد .
البته بسياري از مربيان معتقدند كه در هنگام شنا انگشتان دست به يكديگر بايد چسبيده باشند . علت اين است كه اگر انگشتان باز باشند شناگر بايد انرژي عضلاني بيشتري مصرف نمايد وبعلاوه بد نيست اشاره شود كه عده اي از شناگران طراز اول دنيا از جمله ((اسميت )) قهرمان پيشين دنيا درصد متر پروانه ، باانگشتان باز شنا مي كرد . ولي نتيجه كلي اين است كه اگر در هنگام شنا انگشتان باز باشند مقداري نيروي اضافي صرف مي شود كه اين امر بر سرعت شناگر و به ويژه در ماده هاي 800و1500متر شنا اثر منفي خواهد گذاشت. ولي توجه داشته باشيد كه با فشردن بيش از اندازة انگشتان به يكديگر نيز ، مصرف انرژي بيش از مقدار لازم خواهد بود . ولي توجه داشته باشيد كه جدا نگه داشتن شست از ساير انگشتان اثر چنداني در مصرف انرژي ويا پيشروي شناگر نخواهد گذاشت . نكته اي كه در اينجا اشاره به آن داراي اهميت فوق العاده اي است اين مي باشد كه در امر تدريس هيچگاه اصول كلي را تابعي از انحرافات جزيي قرار ندهيم . بعضي از مربيان كه خود را به تمام معني كامل مي دانند اغلب دچار چنين اشتباهي شده و اصول كلي را تابعي از اصول جزيي قرار مي دهند و قادر به تفكيك اصول كلي از جزيي نمي باشند.
اين اشتباه هنگامي اتفاق مي افتد كه يك شناگر سعي مي نمايد كه حركات يك قهرمان را تقليد كند ويا يك مربي سعي مي كند حركات يك قهرمان رابه شناگر ان خود تعليم دهد . ولي توجه داشته باشيد كه نقص شناگر ممكن است آنقدر كوچك باشد كه تأثيري بر شناي او نداشته باشد و توانايي ويا آمادگي شناگر به اندازه اي باشد كه بتوان ازآن نقص صرف نظر كرد.

 

اصل تساوي عمل و عكس العمل
اگر نيرويي كه باعث پيشروي شناگران مي شود بطور يكنواخت بكار گرفته شود بازدة آن در مقايسه با زماني كه نيرو بطور متغيير بكار گرفته مي شود بيشتر خواهد بود . به همين دليل است سرعت كرال پشت از سرعت شناي پروانه وكرال سينه كندتر مي باشد و جالب اينكه بعضي از متخصصين شنا معتقدند روزي خواهد رسيد كه سرعت شناي پروانه از سرعت شناي كرال پيشي خواهد گرفت زيرا نيروي توليد شده در شناي پروانه در يك زمان توسط دو دست توليد مي شود ولي اين مهم ، در دو شناي كرال سينه و پشت ديده نمي شود . اما توجه داشته باشيد كه در شنا

ي پروانه هنگامي كه دو دست از آب خارج است نمي توان هيچ كمكي به پيشروي شناگر كرد و در نتيجه از سرعت شناگر كاسته مي شود. براي اثبات مطالب بالا بد نيست آزمايشي در شكل زير نشان داده شده است انجام گيرد . اگر اتومبيلي را از حال سكون به حركت در آوريم نيرويي كه اتومبيل را از حالت سكون به حركت در آورد بيشتر از نيرويي خواهد بود كه آن را در حال حركت نگاه مي دارد.
مطلبي كه در آزمايش قبل شرح آن آمد در شنا نيز مصداق پيدا مي كند .بنابراين نيروي توليد شده توسط دستها و پاها بايد صرف پيشروي شناگر شود نه صرف بدست آوردن شتاب مجدد . در شناي كرال سينه وشناي كرال پشت براي اينكه منظور بالاحاصل شود (يعني نيرو صرف بدست آوردن شتاب مجدد نشود ) به محض اينكه يك دست از آب خارج شد دست ديگر حركت خود را در آب شروع مي نمايد تا نيرويي كه منجر به پيشروي شناگر مي شود بطور مستمر وپيوسته بكار گرفته شود.
بعضي از مربيان شنا معتقدند كه در هنگام شنا هر حركتي كه در خارج از آب صورت مي گيرد قابل اهميت نيست ، زيرا نيرويي كه پيشروي شناگر را در آب ممكن مي سازد در زير آب توليد مي شود . ولي با توجه به قانون سوم نيوتن و تجزيه و تحليل شكل بعد در هنگامي كه دست موافق حركت عقربة ساعت از آب خارج مي شود پاها وباسن مخالف حركت عقربة ساعت به حركت درآمده وبه زير آب كشيده خواهند شد ، پس مي بينيم كه چگونه حركت در خارج از آب بر حركت شناگر در داخل آب اثر مي گذارد .
اصل انتقال نيرو
بآساني مي توان نيروي حركت يك عضو را به اعضاي ديگر بدن انتقال داد. هم در خارج آب و هم در داخل آب ، از اصل انتقال نيرو از يك عضو به عضو ديگر مي توان استفاده كرد . مضافاً اينكه نيروي توليد شده در خارج آب را مي توان به داخل آب انتقال داد مثلاً نيرويي كه در هنگام استارت توسط دستها توليد مي شود باعث مي شود كه شناگر مسافت بيشتري را در داخل آب طي نمايد .
انتقال نيرو در سه شناي كرال پشت وسينه وپروانه از خارج به داخل آب بطور مستمر در هنگام شنا اتفاق مي افتد. در شناي كرال پشت قبل از اينكه دست وارد آب شود نيرويي توليد مي كند كه جهت آن به طرف پايين مي باشد(شكل زير نقطه A)(شمارة 1). حال اگر با توقف دست در نقطةB سعي در كاهش نيرو داشته باشيم سر وقسمت بالاتنه به داخل آب كشيده خواهد شد . بنابراين بالاو پايين رفتن متناوب سر وبالاتنة بعضي ا زشناگران پشت مي تواند به دليل فوق در هنگام شنا اتفاق افتد . براي از بين بردن اين نقص شناگر پشت بايد با همان نيرويي كه توسط دست توليد

شده ، دست خود رابه داخل آب هدايت كند و بدين ترتيب هنگام برخورد دست به سطح آب نيروي توليد شده توسط حركت دست از بين خواهد رفت شكل زير (شمارة2) . كم كردن سرعت دست هنگام ورود به آب در شناي كرال سينه وشناي پروانه نيز اثرات بسيار زيان آوري بر استيل شناگر خواهد داشت كه در فصول بعد دربارة آن بحث خواهد شد.
تئوري سرعت اجسام در سيالات ونيروي مقاومت
براي اينكه اين مطلب بهتر روشن شود ، حركت يك هواپيما را در فضا مورد مطالعه قرار مي دهيم

. فرض كنيد كه يك هواپيما با سرعت 100مايل بر ساعت در حال پرواز مي باشد و نيروي مقاومت توليد شده توسط اين هواپيما1000 پوند نيرو باشد . حال اگر سرعت اين هواپيما به دو برابر افزايش داده شود و تبديل به 200 مايل بر ساعت بشود ، نيرئي مقاومت به دو برابر افزايش پيدا نمي كند، بلكه نيروي مقاومت برابر با مجذور سرعت ، ارتقاء پيدا مي كند . پس نيروي مقاومت برابر با 4000 پوند نيرو خواهد بود . و اگر همين هواپيما با سرعت 300مايل بر ساعت حركت نمايد نيروي مقاومت تبديل به 900 پوند خواهد شد . شكل بعد اين مهم را نشان مي دهد .
مطالبي كه در بالا به آن اشاره شد در ارتباط با شنا نيز مصداق پيدا مي نمايد. مثلاً اگر هنگام ورود دست به آب ، سرعت دست را به دو برابر افزايش دهيم مقاومت مربوطه به چهار برابر افزايش خواهد يافت وايجاد مانع در برابر پيشروي شناگر خواهد شد . دست بايد با سرعت و ريتمي مناسب وارد آب شود تا از توليد مقاومت ناخواسته جلوگيري شود.
سرعت مناسب دست هنگام ورود به آب
يك شنا گر نمي تواند وقت زيادي صرف كرده دست خود را بآهستگي وارد آب نمايد تا از اين راه نيروي مقاومت كمتري توليد نمايد. سرعت ورود دست به آب بايد از سرعت كشش دست در داخل آب نبايد زياد باشد زيرا نسبت مناسب اين دو سرعت نقش بسيار مهمي در ريتم شنا ايفا مي نمايد.

توانايي معلق بودن درآب
تجربه نشان داده است كه درمقايسه با يك قايق با بار سنگين ، يك قايق با بار سبك آسانتر در آب به حركت در مي آيد . زيرا قايق با بار كمتر بالاتر در سطح آب قرار داشته و در نتيجه هنگام حركت مقدار كمتري آب را جا به جا خواهد كرد. ولي همين قايق از ثبات كمتري برخوردار مي باشد ، به همين ترتيب يك شناگر كه توانايي معلق بودن او بيشتر است در مقايسه با شناگري كه هم اندازه او است ولي توانايي معلق بودن او كمتر است ، نزديكتر به سطح آب قرار خواهد گرفت . از عواملي كه بر تعليق افراد و شناگران در آب مؤثر مي باشند عبارتند از:اندازة استخوانها ، مقدار عضلات ، مقدار چربي ، وتقسيم وزن بدن به گنجايش ششها.



شناي كرال سينه

اولين مرحله بخش آموزشي ، حركت پا
مراحل حركت پا: حركت پاي كرال از ناحية مفصل لگن بطور متناوب در حالي كه بدن در سطح آب افقي قرار گرفته است انجام مي گيرد. در واقع حركت از ناحيه بالاي ران شروع شده وبه سمت پنجة پا انتقال پيدا مي كند.
هنگامي كه حركت پا به طرف كف استخر انجام مي گيرد زانوها كمي خم مي باشند و مچ پاها در حالت پلنتارفلكشن و كمي پنجه ها متمايل به داخل خواهند بود . حالتي كه در مورد مچ پاها اشاره شد منجر به اين مي شود كه سطح بيشتر پا با آب در تماس باشد .
هر قدر مفصل مچ پا پر حركت تر باشد ، به همان اندازه حركت پا سريع تر و در نتيجه عمل راندن بدن به جلو در آب مؤثر تر خواهد بود . براي اينكه حركت پا بطور صحيح در شاگردان تكامل پيدا نمايد مي توان مبادرت به تمرينهاي زير كرد .

 


تمرينهاي آموزشي
1-نشستن روي لبه استخر وپا داخل آب : همانطوري كه در شكل نشان داده شده است نو آموز شناگر در لبه استخر مي نشيند و دستها را به عقب تكيه مي دهد و عضت بدن را كاملاً سخت مي نمايد و در اين حالت دو پاي شناگر در داخل آب قرار داشته و پاها بطور متناوب در آب حركت مي نمايد . بايد توجه داشت كه در اين مرحله حركت پا بطور صحيح صورت گيرد و پنجه ها متمايل به داخل باشد و آب توسط سينه پا به اطراف پراكنده شود.
2 -تخته شنا را در زير سر قرار داده و با دو دست آن را نگه داشته ، در اين حالت آرنجها و دست در داخل آب قرار داشته در همين حالت شناگر مبادرت به حركت پا مي نمايد.
3-كارآموز شناگر در حالي كه با دو دست موج گير را گرفته به روي سينه در سطح آب قرار مي گيرد. در اين حالت صورت شناگر در داخل آب قرار داشته و مبادرت به حركت پا مي نمايد.
4-در حالي كه تمرين شمارة 3 را انجام مي رهيم با فشار دست از ديوارة استخر فاصله گرفته و سپس با حركت پا مجدداً به موج گير نزديك مي شويم . شكل زير :


5-در حالي كه كارآموز شناگر تخته شنا را همانند شكل قبل در دست گرفته مبادرت به زدن پا مي نمايد . ياد آور مي شويم كه پس از چند حركت پا كارآموز شناگر صورت خود را از آب بيرون آورده و نفس مي كشد .
6-حركت پاي كرال سينه بدون استفاده از تخته شنا .
7-در شكل زير يكي از كار آموزان شناگري دستهاي ديگري راگرفته و نفر دوم همانطوري كه در سطح آب قرار گرفته مبادرت به زدن پاي كرال سينه مي نمايد.

اشتباهات معمول در پاي كرال سينه و روش اصلاح آن
اشتباه : زانو بيش از اندازه خم باشد و حركت از ساق پا صورت گيرد.
اصلاح : پاها مستقيماً در آب قرار گرفته و حركت از ناحية بالاي ران شروع شود .
اشتباه : پنجه پا كشيده شود و مچ پا حركتي انجام ندهد.
اصلاح : با فشار شست پا آب را به پايين راندن و ضمناً نوك پا را به داخل كشيدن .
اشتباه : نزديك بودن بيش از اندازه پاها به يكديگر .
اصلاح : پاها به اندازه يك قدم از يكديگر فاصله داشته باشند .
اشتباه : خم شدن بدن از ناحيه كمر .
اصلاح : بالا آوردن نشمنگاه به سطح آب و راست كردن دستها .
اشتباه : بالا نگاهداشتن سر و صورت از سطح آب .
اصلاح : قرار دادن صورت در آب .

دومين مرحله آموزشي ، حركت دست
مراحل حركات دست : تعويض منظم حركت دستها در شناي كرال سينه موجب پيشروي بدن در آب مي شود .
هنگامي كه يك دست حركت كشش را داخل آب انجام مي دهد در

همان زمان دست ديگري در خارج از آب آماده فرود درآب مي شود. بعد از فرود دست درآب حركت آن در زير آب در امتداد و موازي بدن در راستاي محور طولي بدن انجام مي گيرد . لازم به اشاره است كه در اين مرحله از حركت دست ، آرنج بايد بالا قرار گيرد . در هنگام خروج دست از آب ابتدا آرنج از آب خارج مي شود . پس اينكه آرنج از آب خارج شد سپس ساعد و بعد از آن خود دست از آب خارج مي شود . پس از اينكه دست مسير طبيعي خود را در خارج از آب طي كرد در حالي كه در تمام طول مسير آرنج در بالاقرار دارد دست از بالاي سر در امتداد شانه وارد مي شود . لازم به اشاره است كه چه در داخل وچه در خارج از آب هميشه آرنج بالاتر از مچ

دست قرار دارد . نكتة ديگر كه هنگام حركت دست بايد به آن توجه داشت اين است كه كف دست در هنگام خارج شدن از آب بايد به خارج چرخانيده شود . اين عمل باعث تسهيل در بالا نگاهداشتن آرنج مي شود . اشكال قبل حركت صحيح دست را داخل و خارج از آب نشان مي دهد.

تمرينات آموزشي
1-راه رفتن به جلو در آب به اندازة عمق كمر و تعويض غير انقطاع كشش دستها بطوري كه دستها آب را با نيرو به عقب فشار دهند.
2-همانند تمرين شمارة يك ولي صورت در داخل آب و دستها پس از ترك آب با بالا آمدن آرنج به جلو هدايت مي شود.
3-كمك كننده پاي كارآموز شناگر را گرفته و كار آموز شناگر در حالي كه افقي در سطح آب قرار داشته و صورت او در آب مي باشد حركت كشش دستها را انجام مي دهد.
4- د رحالي كه تخت شنا در بين دو پا قرار دارد حركات دستها را انجام مي دهيم. لازم به اشاره است كه در هنگام خروج دست از آب ، بايد به طرف خارج چرخانيده شود.
5- بافشار كف پا به ديواره ياكف استخر كار آموز شناگر افقي در سطح آب قرار مي گيرد و پس از طي مسافتي باحركت دست وپا شروع به پيشروي مي نمايد.

اشتباهات معمول در دست كرال سينه وطرق اصلاح
اشتباه : بالا قرار نداشتن ساعد و در نتيجه ساعد در موقعيتي قرار نخواهد داشت كه آب را به عقب براند .
اصلاح : انجام تمرينات دو وسه ، ضمناً دست در هنگام خارج شدن از آب با ران تماس حاصل مي كند.
اشتباه : كشش دست در آب بدون خم كردن آرنج.
اصلاح : خم كردن آرنج در هنگام كشش.
اشتباه : موقعي كه دستها از پهلو بطور راست و مستقيم روي آب قرار گيرد .
اصلاح : ابتدا آرنج از آب خارج شود ، سپس كف دست به طرف خارج چرخانده شود.
اشتباه : درهنگام فرود در آب دستها در محور مياني بدن يكديگر را قطع مي كنند.
اصلاح : دستها از جلو شانه در راستاي شانه وارد آب مي شوند .
اشتباه : آرنج قبل از انگشتان دست وارد آب شود.
اصلاح : ابتدا انگشتان دست در آب وارد شود و زاوية آرنج در بالا قرار داشته باشد.
اشتباه : كشيده شدن سر به طرف بالا.
اصلاح : صورت روي آب قرار گيرد .تكرار تمرينات سرخوردن در آب و توجه قرار دادن كشش دستها در زير آب .


سومين مرحله آموزش
اجراي كليه حركات دست وپاها بدون تنفس .(هماهنگي دست وپا)
مراحل حركات : در اين بخش اجراي حركات مانند دو قسمت قبلي مي باشد با اين تفاوت كه بايد در اين مرحله حركت دست وپاها با هم تنظيم و هماهنگي پيدا كنند . تنظيم حركات دست وپا به صورت زير انجام مي گيرد.


موقعي كه كشش دست انجام گرفت بنا به مقتضيات فردي ريتم حركات پا دو الي شش ضربه خواهد داشت .كشش دست در آب منجر به پيشروي بدن در آب
مي شود . حركت پا ويا ضربه پا در آب ثبات و تكيه بدن را از نظر حفظ تعادل فراهم مي نمايدو بعلاوه حركت پا از فرو رفتن و منحرف شدن پايين تنه در آب جلوگيري مي نمايد . هر بار كه يك دست از آب خارج شد پاي همان طرف عمل ضربه زدن به پايين را انجام مي دهد.
چرخش در محور طولي بدن باعث تسهيل در به جلو راندن بدن و بالا گرفتن آرنج خواهد شد .چرخش بدن بخصوص براي شناگراني كه مفصل شانه آنها فاقد انعطاف پذيري كافي است بسيار مفيد مي باشد.



تمرينات آموزشي
1- با فشار پا به ديوار استخر پس از سر خوردن حركت دست وپاي كرال را بدون عمل تنفس انجام مي دهيم .
حركت دستها با حركت پاندولي پاها شروع مي شود.(منظور از حركت پاندولي پايين وبالا رفتن متناوب پاها است )
بايد توجه داشت كه حركت پا در اين مرحله با ضربات شديد همراه نباشد طبق اين روش شاگردان به بهترين وجهي ، ريتم مناسب حركت دست وپاها را با هم آموزش مي بينند.
2- حركت دست وپاي كرال سينه بدون تنفس همراه با چرخش در محور طولي بدن. در اين تمرين كارآموز شناگر پس از طي ده الي پانزده متر زماني استراحت مي نمايد.

اشتباهات معمول و طرق اصلاح آن
اشتباه : پاها به عوض حركت آويزان باشند .
اصلاح : ضربة پا حركت پاي كرال از بالاي مفصل ران انجام شود.
اشتباه : دستها از پهلو به جلو هدايت شوند.
اصلاح : آرنج به بالا كشيده شود و بدن باسرعت در محور طولي خود بچرخد.
اشتباه : هنگامي كه دستها را از پهلو نزديك بدن در زير آب بكشيم .
اصلاح : كف دست و ساعد ا ز زير بدن كشيده شوند وكف دست از خط مياني بدن كشش را انجام دهد.(منظور از كف دست در نوك انگشتان تا مچ دست مي باشد)
اشتباه : گرفتن سر بالا.
اصلاح صورت در آب قرار گيرد و توجه به كشش دستها نيز داشته با

شيم . اشكال مربوط به حركت كامل دست وپا مي باشند ،شكل 2 از رو به رو حركت كامل دست را نشان مي دهد.

مرحله چهارم آموزش عمل تنفس هماهنگ با حركت دستها
مراحل حركات : دستگاه تنفس خود را با ريتم و آهنگ حركت دست مطابقت مي دهد . بدين معني كه عمل تنفس بطور منظم در يك طرف بدن انجام مي گيرد . تنفس تبايد بهيچوجه اختلال ومانعي در وضع بدن و حركت شنا بوجود آورد . به همين دليل عدم بازدم هنگامي صورت مي گيرد كه صورت در داخل آب باشد، ضمناً هوا از راه دهان و بيني در داخل آب موقعي وارد ريه ها مي شود كه دست طرف تنفس به عقب فشار داده مي شود و همزمان با آن آب راترك نمايد


تمرينات آموزشي
1-تمرين در آب عميق : روي سطح آب با دهان عمل دم انجام داده وسپس بدن را به طرف كف استخر نزديك كرده و هوا را از دهان و بيني در داخل آب خارج مي كنيم .
2 -نگه داشتن لبة موج گير استخر با يك دست انجام حركت كرال با دست ديگر، عمل بازدم هنگام مرحله كشش دست كرال و عمل دم نيز هنگامي صورت مي گيرد كه سر به پهلو چرخوانده شود و دست طرف تنفس پايان مرحله فشار را طي كرده باشد (شكل يك ) لازم به يادآوري است كه دست كرال در سه مرحله انجام مي گيرد . اول مرحلة كشش ، دوم مرحلة فشار ، سوم مرحلة خارج از آب يعني حركت دست از هنگام خروج آب تا آوردن آن به جلو در امتداد دو شانه
3-راه رفتن وخم نمودن بالاتنه به جلو به طوري كه صورت در داخل آب قرار گيرد حركت دستها بطور متناوب همراه با تنفس صورت مي گيرد .مصافاُ اينكه اين عمل در قسمت كم عمق استخر صورت مي گيرد. به شكلهاي زير توجه شود.


4- با دستهاي كشيده توپ يا تخته اي را در آب نگه داريد بطوري كه بدن افقي د رسطح آب قرار گيرد .سپس با حركت پاي كرال سينه و تنفس كردن به پيشروي ادامه دهيد . عمل دم هنگامي صورت مي گيرد كه سر به پهلو چرخيده و عمل بازدم در داخل آب صورت مي گيرد.
5-با فشار به ديوارة استخر درآب سرخورده و با سرعت كرال سينه و تنفس كردن در آب پيشروي نماييد. در اين تمرين پا حركتي نخواهد داشت .
6-تمرينات تركيبي دو نفره : در حالي كه كارآموز شناگر به روي سينه در

سطح آب قرار گرفته كمك كننده مچ پاي او را با دو دست مي گيرد ، دراين حالت كارآموزشناگر همزمان با حركت دست كرال واز پهلو نيز عمل تنقس را انجام مي دهد.

اشتباهات معمول در كرال سينه وطرق اصلاح آن
اشتباه : نگهداشتن هوا در سينه هنگام بازدم.
اصلاح : عمل بازدم در داخل آب طوري صورت گيرد كه صداي آن براي كارآموز شناگر قابل شنيدن باشد .
اشتباه : عمل بازدم با ريتم نامعين صورت گيرد.
اصلاح : تكرار تمرينات شمارة 1و2.
اشتباه : هنگامي كه عمل بازدم با تأهير صورت گيرد.
اصلاح : عمل بازدم به محض فرو رفتن دست طرف تنفسي در داخل آب شروع گردد.
اشتباه : موقعي كه سر هنگام دم به بالا كشيده شود .
اصلاح : سر در حول محور طولي به پهلو چرخانده شود بطوري كه از پهلو بتوان كنار استخر را ديد.

هماهنگي حركات دست وپا و تنفس
مراحل حركات : مراحل هماهنگي دست وپا قبلاً شرح داده شده است حال در اين مرحلة تنفسي بايد حركات دست وپا هماهنگي داشته باشد بنحوي كه هيچگونه اختلالي در ريتم حركت ايجاد نشود اين عمل موقعي امكان پذير است كه عمل دم در هنگام چرخش سر و چرخش بدن در حول محور طولي بدن از پهلو انجام پذيرد.
باحركت دست تنفسي به جلو در همان طرف عمل دم انجام مي گيرد .ضمناً با ورود دست تنفسي به داخل آب و قرار گرفتن صورت درآب عمل بازدم از راه دهان و بيني شروع مي شود.

تمرينات آموزشي
1- با فشار پا به ديوار استخر (با فشار به جدار استخر) شناي كرال سينه با عمل تنفس به مسافت10-8 متر انجام مي شود .با حركت كرال بايد بطور پيوسته به فاصله هاي كوتاه با ضربة پا به جدار استخر شنا نمود.

تمرينات تركيبي
1-تكرار تمرينات تنفسي در نزديك موج گير استخر و بلافاصله شناي كرال سينه با تنفس .
2- هماهنگي تمام مراحل حركات شناي كرال باعمل تنفس همرا

ه با شنا به مسافت 20-15 متر و در اين مرحله بتدريج به مسافتي كه شناگر كار آموز طي مي كند بايد افزوده شود.

تمرينات تركيبي به جاي شناي كرال
الف : يك عرض پاي كرال سينه ، يك عرض شنا بدون تنفس .
ب : يك عرض تنها دست كرال سينه همراه با راه رفتن.


ج : يك عرض پا و دست كرال سينه بدون تنفس .
د : يك عرض راه رفتن با كشش دست كرال با تنفس .
ه : يك عرض شنا با دست و پاي كرال با تنفس .


اشتباهات معمول و طرق اصلاح آن
اشتباه : شانه ها د رسطح آب قرار گيرد و بدين وسيله اختلال در عمل دم صورت گيرد.
اصلاح : بدن حول طولي بدن قدري چرخش نمايد.
اشتباه : حركت چرخش سريع صورت گيرد .
اصلاح : هنگامي كه عمل دم انجام مي گيرد نگاه وديد بايد به پهلو باشد نه به بالا وضمناً دستي كه به جلو آورده مي شود در مغرض ديد قرار گيرد.

آموزش استارت
مراحل حركات : پاها بطور موازي به اندازة پهناي شانه از هم فاصله مي گيرند .انگشت شست پاها به جلوي سكوي استارت قلاب مي شوند، زانوها قدري خم و بالاتنه نيز به جلو خم شود . سر و دستها شل و به پايين آويزان و ديد شناگر در مسير شنا ، ضمناً بدن بايد طوري متمايل به جلو باشد كه كوچكترين نيرو فردي كه در استارت قررار دارد وتعادل خود را از دست بدهد . استارت كرال سينه بايد بسيار انفجاري صورت گيرد، در اين هنگام زانو و مفصل كمر خيلي سريع خم مي شود ودستها به طرف خارج و عقب حركت كرده و سپس به جلو هدايت مي شوند و با فشار پا به سكو شناگر به طرف آب در مسير شنا حركت مي نمايد . بعد از اينكه شناگر خود را در فضا رها كرد
بدن خود را در فضا باز و مستقيم كرده و سر را كمي بالا مي گيرد . البته دستها مستقيم به طرف جلو قرار خواهد گرفت . در هنگام فرود در آب سر بين دو دست قرار مي گيرد . بعد از اينكه شناگر به سطح آب رسيد دست وپاي كرال را شروع مي كند.

تمرينات آموزشي
سرخوردن در زير آب شناگر با فشار پا به ديوارة استخر در زير آب قوس بزرگي را طي كرده و مجدداً به سطح آب مي آيد.
1-نشستن روي لبة استخر : كار آموز شناگر پنجه هاي پاي خود را به موج گير متصل مي كند. دستها كشيده به جلو پس از آنكه بدن به جلو خم شد شناگر با بلند نمودن باسن به بالا ، به داخل آب مي پرد.
2-پريدن از حالت چمباتمه با زانوهاي باز ، دستها بسته ودر جلوي سر نگهداشته مي شوند . بدن به حالت سقوط به جلو و با علامت مربي وقتي كه بدن به حالت افقي قرار دارد به داخل آب مي پرد .
3-به حالت استارت زانو كمي خم ، دستها بسته در جلو سر نگه داشته مي شوند و براي شروع پرش زانوها خم شده و هنگامي كه بدن به حالت افقي قرار دارد عمل پرش در آب انجام مي گيرد. پس از پريدن سر خوردن در آب به عمل مي آيد.


4-ايستاده انجام پرش در خشكي جلوي يك ديوار : از حالت زانو خم ، با كمي خم نمودن بالاتنه به جلو و آويزان نمودن دستها به طرفين بدن ، يك بار چرخش دايره اي دست از عقب همزمان با خم نمودن زانوها، پرش را با نيروي تمام به بالا و با كف دست ديوار لمس مي كنيم .
5-استارت از سكو: قبل از آنكه پاها از سكوي استارت جدا شوند ، دستها به طرف بالا وعقب چرخش دايره اي انجام داده و در راستاي بدن موازي با سطح آب ، دستها متوقف مي شود .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید