بخشی از مقاله

رنگ درمانی (تنفس رنگ)


هدف رنگ درمانی در درجه اول افزایش آگاهی ما در مورد انرژی رنگهاست و دوم متعادل کردن و افزایش انرژی بدن بوسیله استفاده از انرژی پرتوهای نور می باشد که می تواند به سیر آرامبخشی خود به خود بدن کمک کند.
قبل از وارد شدن به این مبحث نیاز است که نخست بدانیم شاکرا چیست؟
7 مرکز (شاکرا) اصلی انرژی در بدن ما وجود دارد که به 7 رنگ رنگین کمان شبیه است. شاکرا یک کلمه سانسکریت به معنی چرخ است.


شاکراها شبیه مارپبیچ هایی از انرژی هستند که هر کدام با دیگری در ارتباط است. تصور کنید شاکراها یا همان مراکز دریافت انرژی، مجموعه ای از چرخها ، مهره ها و چرخ دنده هایی هستند که شبیه ساعت یا یک موتور کار می کنند، هر چرخ (چرخ دنده) احتیاج به حرکتی نرم و آرام شبیه سرعت موتور ساعت برای درست کار کردن و موثر بودن دارد، بنابراین سلامتی و خوب بودن بوسیله تعادل همه این انرژی ها (یا حرکت آرام چرخ ها و چرخ دنده ها) امکان پذیر است.


رنگ درمانی، رنگ را برای متعادل کردن شاکراهای بدن بکار میبرد. به طور ساده هر دسته از پرتوهای رنگ تغییری است از طول موج، بنابراین هر رنگ انرژی خاص خودش را دارد، انرژی هر دسته از این پرتوهای رنگ به انرژی هر کدام از این شاکراهای (مراکز) اصلی بدن شباهت دارد.
رنگ درمانی می تواند به متعادل کردن این چرخها به استفاده از رنگ مناسب شاکراهای بدن کمک کند.


بنفش کوتاه ترین طول موج را دارد و قرمز دارای بلندترین طول موج است. بنفش با بالاترین بخش بدن یعنی شاکرا (مرکز) سر و قرمز با پایین ترین شاکرا مرتبط است.
رنگ بوسیله چشم ها، پوست و استخوان ما جذب می شود و انرژی رنگ روی تمام لایه های بدن ما تاثیر دارد چه از لحاظ فیزیکی و چه از لحاظ روحی و احساسی، هر سلول بدن ما به انرژی نور نیاز دارد. بنابراین انرژی رنگ تاثیر گسترده ای روی تمام بدن ما دارد. طبیعت پر است از انرژی درمانی التیام بخش و برای این وجود دارد که همه ما در آن سهیم باشیم و از آن لذت ببریم ما فقط نیاز داریم که ببینیم.


آنچه که رنگها را دراماتیک و نمایشگونه تر می کند، اختلاف و تن های مختلف آبی های آسمان، آبی سبزهای اقیانوس و قرمز نارنجی های غروب و .... است که برای نام بردن آنها ناتوانیم.
درک تاثیر فیزیکی رنگ روی بدن ما ممکن است ساده بنظر برسد اما از لحاظ روحی و احساسی کمی عمیق تر است چرا که سلامتی ما تنها یک عامل فیزیکی نیست و ما متشکل از روح، جسم و احساس با هم هستیم و هیچ کدام به تنهایی عمل نمی کنند و هر کدام بر دیگری تاثیر دارند

. رنگ درمانی از لحاظ دادن اطلاعاتی در مورد همه لایه های ما بسیار مفید است، به عنوان مثال ما در ابتدا وقتی که نوزاد هستیم رنگ را در مرحله زهدان تجربه می کنیم، در محدوده ای صورتی که محافظ و آرام کننده است در بچگی با رنگ مثل بخشی از اولین یادگیری هایمان برخورد داریم و این اولین برخوردها، در هوشیاری رنگی آینده ما تاثیر بسزایی دارد. وقتی بزرگتر می شویم احساسات مختلفی داریم، خاطرات و معناهایی در ارتباط با رنگها به ذهن ما متبادر می شود و این ویژگی در ضمیر ناخودآگاه ما جای دارد.


ما روی بعضی از رنگها تعصب داریم و برخی از رنگها تلنگری هستند که برای ما خاطره، غم، شادی یا ترس را به همراه می آورند. همه تجربیات زندگی روی ما تاثیر می گذارد، بعضی از تجربیات ممکن است مثبت یا منفی باشند. گاهی تجربیات منفی می توانند خود را فیزیکی نشان دهند و به شکل یک بیماری ظاهر شوند. به عنوان مثال ممکن است ما زمانی در موقعیتی بوده ایم که به دلیل یا دلایلی احساس ناتوانی می کرده ایم، این می تواند در طول زمان به صورت مشکلی در ناحیه گلو

 

ظاهر شود. مرکز (شاکرا) گلو با جنبه روحی بیان خود (بیان شخصی) ارتباط دارد، بنابراین اگر اعتماد به نفس گفتاری ما ضعیف است یا بیان شخصی ما دچار مشکل شده است، به این معناست که انرژی در این ناحیه نمی تواند بطور آزاد جریان پیدا کند. استفاده از انرژی رنگ مناسب، می تواند به دور کردن و از بین بردن احساس های منفی، آزاد کردن توقف (مشکل) و متعادل سازی دوباره بدن کمک کند.
رنگ بطور ساده نوری از طول موج ها و فرکانس های متفاوت است و نور تنها یکی از شکل های

انرژی است که از فوتون ساخته شده است ، همه ما به وسیله انرژی موجهای الکترومغناطیسی محاصره شده ایم که رنگ فقط بخش کوچکی از آن است. رنگ از نور است، پرتوهای آشکاری که می بینیم تشکیل یک رنگین کمان داده اند. طول موج و فرکانس نوری که ما می بینیم در رنگی که می بینیم تاثیر دارد.


7 رنگ بنفش، بنفش آبی، آبی، سبز، زرد، نارنجی و قرمز طول موج ها و فرکانس های متفاوتی دارند. قرمز در پایین ترین قسمت یک منشور رنگی قرار دارد و بالاترین طول موج را دارد اما فرکانس کمتری دارد، وقتی یک منشور در مسیر نور خورشید قرار می گیرد این رنگها ( 7 رنگ) قابل دیدن و آشکار می شوند که این اتفاق به وسیله شکست نور انجام می شود.


فرکانس، موج تشخیص داده شده بوسیله شماری از موج های کامل یا طول موجی که در هر ثانیه از نقطه ای معین عبور می کند است. این تفاوت بین طول موج ها و فرکانس ها است که موجب تفاوت رنگهای نور و همچنین موجب دیده شدن آنها می شود، مثل امواج رادیویی که طول موج ها و فرکانسهای متفاوتی دارد و فقط در یک ایستگاه یا طول موج و فرکانس ویژه و معینی شنیده می شود، بنابراین مثلا رنگ آبی در طول موج و فرکانس ویژه ای قابل رویت است.


فرکانس های بالاتر انرژی بیشتری دارند، به عنوان مثال رنگهای بنفش، آبی بنفش، آبی و رنگهای فرکانس پایین تر: زرد، نارنجی و قرمز است. معالجه به وسیله رنگ می تواند به روش های مختلفی صورت پذیرد و هر درمان ممکن است شیوه ای مخصوص به خود داشته باشد.
شیوه های مختلفی مانند: مدیتیشن (تمرکز با رنگ)، آب سولاریزه شده، تنفس رنگ ، استفاده از حریر رنگی، قرار گرفتن تحت تمرکز نور رنگی (اتاق نور light box ) که اغلب رایج است، وجود دارد.


یک معالج (رنگ درمان) به شما کمک خواهد کرد تا نیازتان به یک رنگ یا رنگهای احتمالی را متوجه شوید. ترجیح رنگی شما (اینکه هم اکنون تمایل به چه رنگی دارید) می تواند به یک معالج (رنگ درمان) بگوید: که نحوه رفتار مناسب با شما چیست، همچنین می تواند مشخص کند که عدم

تعادل اعم از فیزیکی، ذهنی یا روحی در کجاست. شیوه های درمان بسیار سریع آماده می شود و در دسترس است و می تواند هروزه باشد.
رنگ باید بخشی از زندگی هروزه ما بشود، هرچیز در طبیعت برای هدف خاصی اینجاست و رنگ نیز از این قاعده مستثنا نیست و همه ما به آن احتیاج داریم ما رنگ را در زندگی هر روزه خود تجربه

می کنیم بی آنکه آن را تحسین کنیم چرا که رنگ روی همه لایه های ما فیزیکی، ذهنی، احساسی و روحی تاثیر می گذارد. ما در این دنیا جایی هستیم که رنگ بر زندگی هایمان غلبه دارد، برای خواندن نشانه ها در جاده، دیدن اینکه میوه ها آیا رسیده اند یا خیر؟ و ...
یک رنگ درمان بوسیله مشاوره با شما می فهمد که استفاده از چه رنگی برای مشکل شما مناسب است، اما باید گفت که ما خودمان بسیار می توانیم به خود کمک کنیم.


تنفس رنگ یا تنفس در 7 رنگ رنگین کمان
استفاده از این شیوه به این طریق است که بایستید و پاها را قدری از هم باز کنید، بازوها باید آویزان در دو طرف بدن قرار بگیرد، بدن آرام و کف دستها به جلو بچرخند، شانه ها آرام، سپس روی نفس کشیدنتان تمرکز کنید، همه بدنتان را از بالای سر تا نوک انگشتان پا آگاهانه آرام کنید، در بینی و عمیق نفس بکشید، تصور کنید همه استرس ها ، سموم و انرژی های منفی را بیرون می دهید، بهتر است این تمرین را در هوای آزاد و با پای برهنه روی علف ها انجام دهید. با خود و در فکر خود به عنوان مثال روی رنگ قرمز تمرکز کنید ( برای تحریک انرژی و قدرت) و در ذهن به خود بگویید: انرژی قرمز تمام بدنم را پر کرده است و من قدرت و توان حرکت به جلو در مسیر زندگی ام را دارم، مهم نیست که دقیقا این کلمات را بگویید، ممکن است هرکس جداگانه و به طور منحصر بفردی

بگوید اما باید جنبه های مثبت رنگ ها را درنظر داشته باشید و تصور کنید که در موقعیت مثبت قرار گرفته اید تصور کنید که قرمز به همه بدن شما تحرک و قدرت می دهد. تصورات مثبتی را داشته باشید که متناسب با موقعیت شماست، مثلا وقتی احساس خستگی ، کسالت یا بیماری می کنید یعنی تعادل انرژی های بدنتان بهم خورده است، باید به احساس خود اعتماد کنید و تمایلتا

ن را در آن لحظات به رنگی خاص بپذیرید و از آن رنگ برای درمان استفاده کنید. در اینجا ممکن است این سوال پیش بیاید که افرادی که مبتلا به کوررنگی هستند یا از ابتدا نابینا بوده اند چگونه می توانند رنگ مناسب خود را تشخیص دهند؟ در جواب به این سوال باید گفت که اینگونه افراد از روی مشکل شان و ناحیه بیماری و درد رنگ مورد نظر را برایشان انتخاب و یکی به شیوه های

ممکن درمان می شوند یعنی هم می شود از روی رنگ خاص به نوع بیماری پی برد و هم از روی بیماری به رنگ مناسب برای درمان رسید . رنگ می تواند مانند کاتالیزور ( تسریع کننده) به درمان یا آرام بخشی ما کمک کند . وقتی روی رنگی خاص تمرکز کرده و انرژی آن را تنفس می کنید ، انرژی آن رنگ تمام بدن شما را پر می کند . به رنگ اجازه دهید که در بدن شما حرکت کند و به همه جای بدنتان برود سپس با رنگ نارنجی و بعد زرد و الی آخر ... این کار را تکرار کنید.
برا ی خاتمه دادن به تمرین، رنگ سفید را تصور کنید و فکر کنید بوسیله نور خالص و سفید محاط شده اید ، این باعث احساس امنیت در شما می شود . اگر این تمرین را روزانه انجام دهید واقعاً متوجه می شوید که هوشیاری و حساسیت رنگی شما بیشتر و انرژی های بدنتان متعادل شده و افزایش می یابد .


این نوع معالجه کاملاً مطمئن و بی خطر است و می تواند در کنار هر معالجه یا درمان دیگر استفاده شود . رنگ درمانی ، تاثیرات منفی جانبی ندارد و کاملاً امن است و میتواند برای بزرگسالان، بچه ها، کودکان یا حیوانات استفاده شود. در این روش درست تنفس کردن بسیار مهم است . چرا که تنفس اکسیژن را به مغز می رساند و 90% انرژی ما از تنفس حاصل میشود ، تمام فعالیت های ما از مقدار انرژی ما است .
تنفس باید در جایی راحت و بدون لباس تنگ ، صندلی راحت در حالت لمیده ، عمیق و راحت و از داخل بینی صورت بگیرد تمام بدن را پر کند و باز دم از راه دهان باشد .


آب سولاریز شده
یک روش ساده و ارزان بکارگیری انرژی رنگ برای بدن، استفاده از آب سولاریزه شده است . برای اینکار، آب را در شیشه ای تمیز می ریزیم و دور تا دور آن را با فیلتر رنگی که نیاز داریم می پوشانیم

و با کش دور آن را می بندیم ، لیوان را پر از آب می کنیم و در آن را می بندیم، لیوان را روبروی پنجره در معرض نور خورشید قرار میدهیم ، البته زمان اینکار بستگی به شدت تابش نور خورشید دارد، در تابستان 2 ساعت و در زمستان یک روز کامل آب در این حالت قرار می گیرد، پس از آن برای اینکه انرژی آب جذب بدن شود، باید ذره ذره آن را نوشید و یا برای حمام بخشی خاصی از بدن ( موضعی

که دچار مشکل است ) از آن استفاده کرد . آب سولاریز شده را می توان در بسته در یخچال نیز نگهداری کرد . در اثر تابش نور خورشید به فیلتر رنگی که دور لیوان پیچیده ایم ، انرژی رنگ فیلتر جذب آب شود و آب دارای انرژی های آن رنگ خاص شود . آب تحت تاثیر انرژی قرمز ، نارنجی و زرد را خیلی دیر ننوشید چون ممکن است باعث بی خوابی شود به این دلیل که این رنگها جنبه ی انرژی افزایی و از بین بری خواب آلودگی دارند .
آبی ، آبی بنفش و بنفش آرام کننده اند و بهتر است که در نیمه آخر شب نوشیده شوند.

 

حریرهای رنگی silk colour
یکی از روش های بسیار رایج درمان، بکار بردن رنگ در تماس مستقیم با بدن است . استفاده از حریرهای رنگی روش دیگری برای استفاده از انرژی رنگ است . حریرهای رنگ شده باید با خشک کننده های طبیعی ( نور خورشید ) خشک شوند و از ابریشم خالص تهیه شده باشند .


کتان خالص طبیعی هم می تواند استفاده شود که برای درمان حیوانات مناسب تر است . از روغن های رنگی هم می توان برای مالیدن به پوست بدن و دریافت انرژی رنگی آن نیز بهره برد .


رنگ درمانی حیوانات
حیوانات ، مراکز انرژی ( شاکراهایی) همانند ما دارند و شاکراهای آنها مشابه انسان است و در همان نقاط قرار گرفته اند با این تفاوت که در حیوانات این شاکراها بصورت افقی و از لحاظ اندازه بزرگتر از شاکراهای انسان است ، همچنین حیوانات مرکز اصلی دیگری نیز دارند که در قسمت

بالای شانه شان قرار گرفته است که براشیال شاکرا نامیده می شود . برخی از حیوانات قبل از طوفان نگران و آشفته می شوند ، آنها قادرند گونه های لرزش در هوا را جدا از تغییر لرزش های الکترومغناطیسی دریافت کنند . تغییری که ما قادر به شناسایی آنها از این روش نیستیم .
رنگ و نور برای بشر اولیه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود تا آنجا که آنها می بایست از انرژی های مختلف نور و تاریکی آگاه می بودند .


اما با آمدن زندگی مدرن و نور مصنوعی حساسیت بشر نسبت به این لرزش های انرژی کمتر شد . به هر حال حیوانات هنوز این حساسیت را دارند .
روش های مختلفی برای درمان حیوانات بوسیله انرژی رنگ وجود دارد . استفاده از Lightbox جعبه های نور (اتاق نور) ، فیلتر های رنگی، ملحفه ها و جای خواب ، قلاده ، زین و . . . بصورت رنگ شده مناسب است .


استفاده از ابریشم ( حریر) رنگ شده که در تماس مستقیم با بدن حیوان قرار می گیرد، ( کتان خالص هم می تواند بجای ابریشم استفاده شود ) استفاده از آب سولاریزه شده ( آبی که تحت تاثیر فیلتر رنگی مناسب و مورد نیاز حیوان حاوی انرژی آن رنگ شده باشد ) ، این آب می تواند برای استحمام و یا برای آب نوشیدنی حیوان در طول روز استفاده شود .

استفاده از رنگ های مناسب در محیط زندگی حیوان
طبق نظر هیپوتالاموس ، به دلیل نیاز ضروری و مبرم به نور سبز برای متعادل سازی متابولیسم ( سوخت و ساز ) و عملکرد ارگانهای بدن ( کمک به ترشحات خون ) ، همه ی حیوانات به تماس با دنیای بیرون ، سبزی علف و نور خالص روز همانند انسان احتیاج دارند .
حیوانات بسیاری رنگ را آنچنان که ما می بینیم نمی بینند، اما این بدان معنا نیست که آنها تحت تاثیر انرژی های رنگ قرار نمی گیرند حیوانات ، بسیار به تفاوت انرژی ها حساس هستند بنابراین طیف های مختلف انرژی رنگ را بخوبی دریافت می کنند .

 

کارتهای رنگی
کارتهای رنگی ، کارتهایی هستند با شکل ها یا دوایر رنگ شده که می توانند برای جذب رنگ بسیار مفید باشند ، البته ممکن است کمی تمرکز روی آنها سخت باشد، رنگی را که می خواهید انتخاب کنید و بمدت 10 دقیقه روی آن تمرکز کنید و به دنبال آن به مدت 5 دقیقه روی رنگ مکمل اش متمرکز شوید این کار را تا وقتی تکرار کنید که احساس کنید به حد کافی انرژی مورد نظر را دریافت کرده اید . بدن شما نمی تواند بیش از حدی که انرژی لازم دارد روی رنگ مورد نظر متمرکز شود، همیشه تمرکز روی رنگ مکمل را برای برقراری تعادل به خاطر داشته باشید .


همچنین کارتهای رنگی می تواند برای خواندن رنگ توسط یک معالج رنگ حرفه ای استفاده شوند از این طریق که انتخاب ما از کارتهای رنگی می تواند جزئیاتی از قدرت و یا عدم تعادلی که ممکن است برای ما مشکل ساز شود را آشکار می کند .

Light Box اتاق نور
نور انرژی است و هر رنگی طول موج خاص خود را دارد . استفاده از اتاق نور و استفاده از فیلتر رنگ مورد نیاز در آن روش بسیار موثری از بکار گیری انرژی نور رنگی برای بدن شماست . حتی با این روش می توان ( SAD: Seasonal Affective Disorder ) (حساسیت های فصلی ) را درمان کرد .
نور تولید شده سرشار از پرتوهای نورانی است و نزدیک ترین نور به نور روز است .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید