بخشی از مقاله

روش های نوین تجارت و تجارت الکترونیکی فرش دستباف

با توجه به سیر نزولی تولید و صادرات فرش دستباف ایران در سال های اخیر، در این مقاله راه کارهای نوین تجارت و استفاده از شیوه تجارت الکترونیکی فرش دستباف به جای شیوه سنتی آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
از طرف دیگر، با توجه به رشد روز افزون تجارت الکترونیکی و مزیت های رقابتی حاصل از آن لازم می باشد که برای جبران عقب ماندگی های سال های گذشته در زمینه صادرات فرش دستباف، شیوه های نوین تجارت به کار گرفته شود تا بتوانیم باز هم در این رقابت تنگاتنگ تجارت، صادرات فرش دستباف کشور را در صدر قرار دهیم.


در این مقاله سعی بر این شده است که روش های نوین تجارت و تجارت الکترونیکی فرش دستباف با ارائه 10 راه حل برای صادر کنندگان فرش ارائه گردد.

مقدمه
تنها راه رهایی کشور از اقتصاد تک محصولی و وابستگی به درآمد های ارزی حاصل از فروش نفت و هم چنین برآورده کردن نیازهای روزافزون ارزی کشور، توسعه صادرات غیر نفتی و دستیابی به بازارهای بین المللی می باشد. که در کشور ما به دلیل مزیت نسبی که در تولید صنایع دستی به ویژه فرش دستباف به علت وجود منابع انسانی فراوان و اشتغالزایی بالایی که در آن بخش وجود دارد اهمیت ضرورت بازاریابی و صادرات این محصول را نمایان تر می سازد.


از طرف دیگر به دلیل آن که صنایع دستی، به ویژه فرش، آمیزه ای از هنر و خلاقیت است و بازگو کننده خصوصیات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی کشور می باشد. عامل مهمی در جهت شناساندن فرهنگ و تمدن ملت ایران است. از این رو صادرات آن می تواند جلب کننده جهانگردان از کشورهای دور و نزدیک و رونق صنعت توریسم باشد. که این خود مجدداً موجب رونق صنایع دستی از جمله فرش و به دنبال آن افزایش درآمد ارزی کشور خواهد بود.


با توجه به ازدیاد رقبای خارجی دیگر نمی توان با همان شیوه ی دهه های گذشته به صادرات فرش بپردازیم. بایستی همگام با کشورهای پیشرفته به پیش رویم تا بیش از این متوجه خسارات جبران ناپذیر نشویم. با استفاده از شیوه های نوین تجارت الکترونیکی با ایجاد یک نوع بانک اطلاعاتی و سایت های ایترنتی در کلیه امور از قبیل دریافت سفارش، اخبار مربوط به تحولات بازار، قوانین و

مقررات گمرک ایران و تعرفه های گمرکی کشورهای مقصد، میزان صادرات کشورهای رقیب، آگاهی از هزینه حمل و نقل، بیمه، ابنارداری، قدرت خرید طبقات مختلف مصرف کننده در کشورهای مختلف، بررسی نمادهای فرهنگی، پذیرش سفارش کشورها و افراد با اندازه، طرح و رنگ مورد نظر مشتری و ارائه تبلیغات از فرش های دستباف شهرها و استان های مختلف کشور، از طریق ارتباطات اینترنتی گام های نوینی را در راستای صادرات فرش دستباف برداریم.


بررسی عوامل کاهش روند صادرات
تولید و صادرات فرش دستباف کشور در سال های اخیر دچار تحولات بسیاری شده که علل سیر نزولی آن را می توان به دو دسته تقسیم کرد.
اول- علل خارجی که خارج از کنترل ما می باشد مانند رکود جهانی، حادثه 11 سپتامبر، جنگ افغانستان و داشتن رقبای قدرتمند و زیرک مثل هند، پاکستان، نپال و غیره.


دوم- علل داخلی مانند افت کیفیت، پرداخت صرف به کمیت و تولید بیشتر به جای تولید بهتر، وجود سازمان های موازی دولتی و شبه دولتی در تجارت و تولید فرش، نداشتن قدرت سفارش پذیری، قوانین غیر کارشناسی و متغیر، عدم شناخت سلیقه مشتریان، عدم شناخت نسبت به عملکرد رقبا و غیره.
تبیین موضوع
یک راهبرد مناسب در خصوص کانال های توزیع برای عرضه فرش دستباف ایران در بازارهای جهانی باید دارای مطلوبیت های مکان، زمان، ترکیب فرش و اطلاعات باشد. یعنی در دسترس بودن فرش ها در مکانی که برای خریداران بالقوه در بازاهای جهانی راحت باشد. هم چنین در دسترس بودن فرش ها در زمانی که مشتری به آن نیاز دارد و دیگر ان که پردازش و بافت فرش متناسب با

نیازهای بازار هدف از لحاظ رنگ، ابعاد، طرح، اندازه رج شمار و غیره باشد. در پایان یک راه کار مناسب باید به سوالات و ارتباطات عمومی در مورد وجوه ظاهری فرش ها و مزایای هر یک از طرح ها، اندازه، رج شمار، رنگ ها، ابعاد و غیره پاسخ بدهد.
از آن جایی که مطلوبیت ها می توانند منبع عمده مزیت رقابتی و ارزش برای فرش دستباف کشور ما باشند، انتخاب راهبرد مناسب برای کانال های توزیع فرش در بازارهای جهانی یکی از تصمیم گیری های کلیدی است که بازاریابان و صادر کنندگان فرش باید اتخاذ کنند.


رونق صادرات فرش عامل محرکی برای مجموعه های اقتصادی زیر خواهد بود:
مدیریت دولتی در سازمان ها و موسسات دولتی که در ارتباط با فرش دستباف هستند.
مدیریت بازرگانی در شرکت ها و موسسات خصوصی که به امر تجارت و تولید و فروش اختصاص دارند.
بخش دامپروری، به علت انکه صنعت فرش دستباف نیاز مبرم به پشم و کرک دارد.
بخش کشاورزی، در زمینه کشت پنبه، به علت نیاز فرش به تار و پود.
بخش پرورش ابریشم، برای تولید فرش های ابریشمی.
بخش صنایع رنگرزی، به لحاظ استفاده از رنگ های مختلف در تولید و فروش اعم از رنگ های گیاهی و شیمیایی.
بخش صنایع پشم شویی، پشم ریسی، نخ تابی، نخ ریسی، قالی شویی و غیره.
بخش بازرگانی داخلی و خارجی و حمل و نقل.
صنعت تهیه و توزیع ابزار و لوازم قالیبافان.
باید توجه به اینکه بیش از 10 میلیون خانوار از طریق این صنعت ارتزاق می کنند و راه اندازی کارگاه های آن سرمایه چندانی نمی طلبد. در ضمن آنکه می تواند نقش بسزایی در رفع مشکل بیکاری کشور ایفا کند. پس کمک به رونق صادرات فرش دستباف توجه ویژه ای را می طلبد.


اهمیت و نقش تجارت الکترونیکی
با توسعه ارتباطات ماهواره ای، شیکه های کامپیوتری و کاهش هزینه های حمل و نقل، فرایند جهانی شدن ساده تر و تجارت الکترونیکی با کمک بانکداری الکترونیکی جایگزین تجارت سنتی شده است.
با توجه به روند جهانی شدن بازار، مشاهده می گردد که رشد تجارت الکترونیکی از 354 میلیارد در سال 2001 میلادی بالغ بر 10 تریلیون دلار در سال 2005 میلادی پیش بینی شده است به نحوی که رشدی معادل 70 درصد در سال دارد. هم چنین پیش بینی می شود تا سال 2006 رشد تجارت الکترونیکی به 8/12 تریلیون دلار برسد که 7 تریلیون آن متعلق به آمریکا خواهد بود.
رشد سریع و روز افزون تجارت الکترونیکی در کشورهای پیشرفته و مزیت های رقابتی حاصل از آن، به مفهوم آن است که کشورهای در حال توسعه باید سریعاً در استراتژی ها و سایت های تجاری و بازرگانی خود تجدید نظر اساسی به عمل آورند. یکی از منافع تجارت الکترونیکی، کاهش خزینه

مبادلات است. بنا به گزارش EIU ارزش فعلی صادرات جهانی کالا و خدمات حدود 7 هزار میلیارد دلار است. که از این مبلغ 500 میلیون دلار صرف تهیه و مبادلات اسناد مربوطه می شود. به عبارت دیگر، حدود 7 درصد ارزش مبادلات جهانی را هزینه تهیه و مبادله اسناد تشکیل می دهد. با الکترونیکی شدن این مبادلات، هزینه تهیه و مبادلات اسناد به شدت کاهش خواهد یافت.

برآوردهای انجام شده نشان می دهد استفاده از مبادله الکترونیکی اطلاعات به جای روش های سنتی مبتنی بر کاغذ باعث می شود بین 21 تا 70 درصد در هزینه فعالیت های مختلف تجاری صرفه جویی شود. بدین ترتیب با الکترونیکی کردن مبادلات می تواند حدوداً تا 5 درصد در ارزش مبادلات صرفه جویی نمود.


در عرصه تجارت خارجی نیز اگر به تجارت الکترونیکی پرداخته شود، با توجه به اینکه نسبت ارزش صادرات و واردات کالا در کشور به تولید ناخالص داخلی حدود 30 درصد بوده است، میزان صرفه جویی حاصل از الکترونیکی کردن کبادلات خارجی کشور معادل 30 درصد ارقام مذکور برای کل اقتصاد کشور خواهد بود یعنی میزان صرفه جویی از رقم 62/7 هزار میلیارد ریال در سال 79 به 89/15 هزار میلیارد ریال در سال 83 خواهد رسید.


با توجه به چنین آمار و ارقامی مشاهده می کنیم که راه اندازی تجارت الکترونیکی در همه ی صنایع بویژه فرش به منظور جبران سیر نزولی و توسعه صادرات آن در دو دهه ی گذشته یک الزام است. در گذشته فقط صادر کنندگان بزرگ و معروف این فرصت را داشتند که محصولات خود را به هر کجا که بخئاهند صادر کنند اما در حال حاظر با استفاده از شیوه ی تجارت الکترونیکی صادر کنندگان جزء و حتی فروشندگان هم این فرصت را می توانند پیدا کنند که از طریق استفاده از این روش جدید تجارت میزان حضور و فروش خود را در بازارهای جهانی افزایش دهند.


بدین ترتیب 10 راه حل راهبردی برای صادر کنندگان ارائه می گردد:

جدول1- راه حل های راهبردی برای صادر کنندگان
دسته اول دسته دوم دسته سوم دسته چهارم
راهبرد مشارکت راهبرد جذابیت راهبرد اطلاعات الکترونیکی راهبرد خرید الکترونیک
1 دنباله روی خرده فروشان 3 مبتنی بر فناوری خرده فروشان 5 اطلاعات محض 7 شیوه دیگر
2 برچسب خصوصی 4 مبتنی بر علامت تجاری 6 تشکیل کلوپ 8 تجارت مجزا
- - - - - - 9 اتحاد با همدیگر
- - - - - - 10 وارد عمل شدن(مستقیم)

تحقیقات صورت گرفته در این رابطه 10 راه حل راهبردی که یک صادر کننده می تواند انتخاب کند را نشان می دهد. این 10 راه حل به 4 دسته تقسیم شده اند:
دسته اول: راهبردهای مبتنی بر مشارکت که شامل دو راه حل اول و دوم باشد و مبتنی بر این فرض است که موفقیت آینده می تواند با تمرکز روی مشتریان و خرده فروشان تضمین شود.
دسته دوم: راهبردهای مبتنی بر جذابیت که شامل 2 راه حل سوم و چهارم می باشد. در این دو راه حل توجه کمتری به روش های توزیع می شود و تأکید آن بیشتر روی تولید محصولاتی است که آن قدر جذاب هستند که مورد تقاضا واقع شوند و با هر روشی در بازار به فروش برسند.


دسته سوم: راهبردهای مبتنی بر اطلاعات الکترونیکی که این دسته شامل دو راه حل پنجم و ششم می باشد. این دو راهبرد، اولین مرحله از مسیر خرید الکترونیکی محسوب می شوند.
دسته چهارم: راهبردهای مبتنی بر خرید الکترونیکی که شامل 4 راه حل آخر می شود که گرایش بیشتری به سمت الکترونیکی شدن دارد و نوعی انتقال کامل به خرید الکترونیکی به حساب می آید.


تعیین اینکه کدام یک از این راه حل ها بهتر است تصمیمی است که شخص صادر کننده می گیرد. به طور خلاصه تجارت الکترونیکی، تلفیق سیستم ها، فرآیندها، زنجیره های تأمین و کل بازار با استفاده از اصول و فن آوری مرتبط با استفاده از ابزار اینترنت می باشد که در 8 بخش ارائه می گردد:
1) شرکت با مصرف کننده business-to-consumer (b2c)
مثل amazon.com


2) شرکت با شرکت business-to-business (B2B)
مثل bmw.com با ford.com
3) مصرف کننده با مصرف کننده consumer-to-consumer (C2C)
مثل classifieds2000.com
4) شکرت با دولت business-to-government (B2G)


5) دولت با مصرف کننده government-to-consumer (G2C)
6) شرکت با کارکنان business-to-empeloyment (B2E)
7) شخص با شخص person-to-person در حقیقت شاخه ای از C2C است.
8) مصرف کننده با شرکت consumer-to-business (C2B)
دسته بندی مدل های مبادلات الکترونیکی در 9 شاخه صورت پذیر است که به کاربدهای آن نیز اشاره گردید و در زیر مشاهده می گردد.
جدول2- دسته بندی مدل های مبادلات الکترونیکی
مصرف کنندگان بنگاه دولت
C2C
مبادله اطلاعاتی C2B
مبادله اطلاعاتی C2G
مبادلات بین دولتها G
دولت
B2C
تجارت الکترونیکی B2B


تجارت الکترونیکی B2C
تدارکات B
بنگاه
C2C
بازارهای حراجی C2B
مقایسه قیمت ها C2G
پرداخت مالیات C
مصرف کنندگان
Source: (Coppel , 2000)

حال پیش بینی می شود تجارت الکترونیکی شرکت با شرکت (B2B) در اروپا به 2/2 ترلیون دلار تا سال 2006 برسد.
فرصت های توسعه ی تجارت الکترونیکی در حال حاضر به 52 کشور رسیده است. به نحوی که در صنعت IT که تجارت الکترونیکی نیز شامل آن می شود، سهم آمریکا 42 درصد، اروپا 29 درصد، ژاپن 13 درصد و دیگر مناطق جهان 16 درصد در بازار جهانی IT بوده است.


جمع بندی و ملاحظات
در خصوص بحث روش های نوین تجارت و تجارت الکترونیکی در کلیه صنایع، به ویژه برای حیاط بخشیدن به صادرات فرش دستباف پیشنهادات زیر ارائه می گردد:
ائلین گامی که باید برنامه ریزان و سیاست گذاران دولت بردارند، بردن اینترنت به درون جامعه است. این اقدام نه تنها در مناطق شهری، بلکه در مناطق روستایی نیز بایستی برنامه ریزی و اجرا گردد.

 


به منظور گذر از مراحل دوم و سوم، برنامه ریزی دقیق و سرمایه گذاری کلانی برای ایجاد و گسترش شبکه ملی داخلی که یکی از ارکان و زیرساخت های فن آوری اطلاع رسانی است لازم می باشد.
ایجاد موسسات ملی اعتباری جهت انتقال الکترونیکی پول با ارائه ابزار پرداخت مانند کارت اعتباری، مارت بدهی، چک های الکترونیکی و غیره، به منظور تسویه حساب و نیز ایجاد موسسات مالی که صنعت و اعتبار کارت های مشتریان، چک های الکترونیکی و غیره را تأیید کند. و کلاً ایجاد و گسترش بانکداری الکترونیکی و همچنین ایجاد استانداردهای پرداخت برای برقراری هماهنگی بین بانک و دیگر موسسات اعتباری طی فرایند کاری که طی آن کلیه موسسات مالی و بانک ها به روش تعیین شده، جهت انتقال الکترونیکی وجوه (EFT) عمل نمایند.


ایجاد بسترهای مناسب جهت حضور و رقابت شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی بخش خصوصی.
وضع مجموعه قوانین و مقررات همه جانبه در مورد تجارت الکترونیکی و جلوگیری از سوء استفاده و پی گیری جرایم، امری بسیار حیاتی برای اعتماد عموم به اینترنت و تجارت الکترونیکی است و تضمینی برای حفظ حقوق افراد جامعه و همچنین حفظ حریم شخصی است. همچنین این عامل یکی از شروط اصلی سرمایه گذاری های خارجی در بخش صنعت IT کشور می باشد.
ایجاد مراجع تأیید کننده صلاحیت بازرگانان. این مراجع برای بنگاه های الکترونیکی جهت تأیید صلاحیت، گواهی نامه های دیجیتالی صادر می کنند.


ایجادر سیستم های پیشرفته توزیع مانند شرکت های پستی که به توزیع مرسوله ها می پردازند. این شرکت ها باید به صورت خصوصی فعالیت نمایند و دولت فقط بستر ورود به سرمایه گذاری را آماده سازد.
تخصیص بودجه لازم برای به اجرا درآمدن سیاست های مصوب تجارت الکترونیکی کشور.
با توجه به اهمیت تجارت الکترونیکی در اقتصاد جهانی و رشد قابل ملاحظه آن در ابتدای هزاره ی جدید، ضرورت استفاده از بازاریابی اینترنتی را در امر صادرات می توان به شرح زیر بیان نمود:
ارتباط مستقیم بین خریدار و فروشنده بدون محدودیت زمانی و مکانی.
دسترسی سریع به اطلاعات در حجم وسیع
صرفه جویی از زمان و مکان (ایجاد جوامع مجازی)
پایین آمدن هزینه های بازاریابی نسبت به بازاریابی سنتی
جهانی بودن (در دسترس بودن در سطح جهانی)


مشتری گرایی، به طوریکه با استفاده از فن آوری اینترنت باعث تسهیل در قیمت گذاری، طراحی و تأیین مشخصات کالاها به صورت on-line شده و بدین ترتیب مشتری گرایی روز به روز افزایش می یابد.
به واسطه موارد ذکر شده فوق، صادرات افزایش یافته، که خود باعث افزایش سرمایه گذاری و اشتغال زایی خواهد بود.

منابع:
1) صنایعی، علی، بازاریابی و تجارت الکترونیکی، چاپ سوم، اصفهان، جهاد دانشگاهی، 1381
2) صنایعی، علی، تجارت الکترونیک در هزاره سوم، اصفهان، جهاد دانشگاهی، 1381
3) مرکز تحقیقات و بررسی مسائل روستایی وزارت جهاد سازندگی، تحلیلی بر وضعیت صنعت فرش کشور، تهران، گروه مطالعات اقتصادی، 1375.
4) مرکز توسعه صادرات، مجموعه مقالات چهارمین و پنجمین کنفرانس بین المللی فرش ایران، شهریورماه 1375


5) King, david, Lee, Jae (2002) “ Elevteronic Commere 2002” new Jersey: prentive hall.
6) www.forrester.com
7) www.priceline.com
8) www.eito.com


به کارگیری روش های نوین تجارت الکترونیک در صنعت فرش دستباف
واژگان کلیدی: تجارت الکترونیک، فرش دستباف، کارت های اعتباری، پرداخت الکترونیکی، مدیریت ارتباط با مشتری، فروشگاه مجازی

چکیده
وجود برخی مشکلات در زمینه بازاریابی، عرضه و ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان در بازارهای جهانی که خود از ابعاد گسترده ای برخوردار است، باعث شده است تا مشکلات عدیده ای برای دست اندرکاران این صنعت ایجاد گردد و علی رغم عرضه محصولی اصیل و با کیفیت مناسب، به طور کلی نسبت به دیگر رقبای خارجی همچون چین، هندوستان و پاکستان در جایگاه پایین تری قرار گیریم.
در این مقاله سعی بر آن شده است که با بررسی اجمالی فناوری اطلاعات در ابتدا و بررسی نحوه به کرگیری و مزایای استفاده از سیستم های مبتنی بر آن، شامل تجارت الکترونیکم، وب و به طور کلی بازاریابی الکترونیکی به ارائه کارهای عملی بپردازیم.

 

مقدمه
فناوری اطلاعات، IT، به عنوان یکی از صنایع و فناوری های پیشرفته، HI TECH، امروزه کانون توجه بخش های مختلف صنعت، خدمات و حتی دولت مردان می باشد. در کشور ما، ایران، نیز با نگاهی به تلاش های انجام گرفته در این خصوص از جمله تصویب طرح تکفا توسط دولت محترم و پیگیری مستمر نمایندگان مجلس و دولت جهت تصویب قانون تجارت الکترونیک و تلاش برای استقرار سیستم های دولت الکترونیک و به روز رسانی سیستم های سنتی در کلیه بخش های دولتی و غیر دولتی به اهمیت به کارگیری این فناوری کارآمد پی می بریم.


نگاهی به تجارت الکترونیک
خدمات متنوع و مزایای مطلق فناوری اطلاعات باعث شده است تا توجه به بخش های مختلف آن از جمله تجارت الکترونیک به طور پیوسته در حال افزایش باشد. کلیه کشورهای پیشرفته و صنعتی، در حال رقابت برای کسب سهم بیشتری از این بازار بزرگ و بکر می باشند. با نگاهی اجمالی به حجم مبادلات انجام شده در این سیستم و نرخ رشد بیش از آن، تا حدودی اهمیت آن آشکار می گردد:
پیش بینی حجم مبادلات برای سال 2004
منطقه حجم مبادلات(دلار آمریکا)
ایلات متحده آمریکا 3200 میلیارد دلار
آسیا – اقیانوسیه 1600 میلیارد دلار
اروپای غربی 1500 میلیارد دلار
اروپای شرقی و خاورمیانه 8/68 میلیارد دلار
آمریکای لاتین 82 میلیارد

نسبت حجم مبادلات در دنیا بین مناطق مختلف و فاصله 4 سال
منطقه 2000 2004
ایلات متحده آمریکا 46% 38%
اروپای غربی 20% 33%
ژاپن 21% 12%
آسیا 5% 10%


باقی مناطق 7% 7%
حجم کل دنیا 38/350 میلیارد دلار 3140 میلیارد دلار

نحوه توزیع حجم مبادلات انجام شده در دنیای مجازی از یکسو و توجه به نقش کلیدی ابالات متحده در راه اندازی شبکه اینترنت و بسترهای تجارت الکترونیک نشان دهنده انحصار کامل آمریکا در بازار تجارت الکترونیک، در سل های اولیه بوده است، اما با گذشت زمان و ورود دیگر کشورها به این عرصه، معادلات حاکم تا حدودی تغییر کرده است. هنوز هم حجم بسیار زیادی از بازار در اختیار آمریکا می باشد. در این بین، قبل از ایجاد شکاف های عمیق بین کشور ما و دیگر کشورهای دنیا، باید در فکر ورود به این عرصه مهم و کسب درصد قبل قبولی از بازار کل باشیم.


تجارت الکترونیک، یکی از مهم ترین زیر مجموعه های فناوری اطلاعات، خود شامل سیستم های مختلف و متنوعی است و به طور کلی شامل کلیه فناوری ها و سیستم هایی می شود که به نحوی امکان خرید و فروش در اینترنت و به روش مکانیزه را فراهم می آورند. وب، پرداخت الکترونیکی، سیستم مکانیزه فروشگاهی، کاتالوگ نمایش کالاها و موارد مشابه از بخش های اصلی این سیستم ها می باشند.


در بررسی راه کارهای به کارگیری فناوری اطلاعات و علی الخصوص تجارت الکترونیک در صنعت فرش دستباف، می توانیم بررسی را به طور کلی به دو بخش مجزا شامل ارائه اطلاعات به مشتریان و سیستم های فروش تقسیم نماییم. باید توجه داشته باشیم که علی رغم آنکه ارائه تسهیلات در هنگام فروش و استفاده از سیستم های پیشرفته تأثیر بسزایی در بهبود فروش و جلب رضایت مشتریان دارد. اما ارائه اطلاعات دقیق، قابل اطمینان و کامل قبل از خرید مشتری، امکان جلب نظر وی، آشنایی فراگیر با این صنعت و افزایش تقاضا برای آن را به نحو چشم گیری بهبود خواهد بخشید.

بررسی اجمالی تجارت الکترونیک، سیستم های اطلاع رسانی
در بررسی بازار مقصد این صنعت که بیشتر شامل کشورهای توسعه یافته و با سطح درآمد بالا می باشد، باید به این نکته توجه داشته باشیم که ارائه اطلاعات کامل و جامع پیش از خرید و پشتیبانی و حفظ ارتباط با مشتری پس از خرید، از اصول پذیرفته شده اولیه و غیر قابل اجتناب باری همه فروشندگان کالا و عرضه کنندگان خدمات است. با وجود انتخاب های گوناگون برای مشتری، به هیچ عنوان وی حاضر نخواهد بود به صرف هزینه برای کالایی اقدام کند که اطلاعات کامل در مورد آن ندارد و یا از الزام فروشنده آن به ارائه خدمات پس از فروش اطمینان ندارد.


کاربرد کامپیوتر در فروشگاه های سنتی
یکی از وسایلی که کاربردهای بسیاری در فروشگاه های سنتی فرش می تواند داشته باشد، اما تا به حال توجه مناسبی به آن نشده است، کامپیوتر می باشد. یک فروشنده، با یک کامپیوتر می تواند محصولات خود را بهتر و سریعتر به مشتری نشان دهد و به وی در امر خرید یاری رساند. برخی از مهم ترین موارد کاربرد را بدین شکل می توانیم دسته بندی کنیم:


در اختیار داشتن مشخصات و تصاویر کلیه ی فرش های موجود در فروشگاه.
امکان نمایش فرش هایی که با نیاز مشتری، هم چون قیمت، اندازه، جنس و کاربرد همخوانی دارد.
امکان ارائه ی اطلاعات دقیق فرش به صورت مکتوب
امکان انتقال اطلاعات فرش های فروشگاه به سایت وب جهت فروش به صورت اینترنتی.
گزارش های آماری متنوع جهت تصمیم گیری در مورد مدل ها، رنگ ها و طرح های پر طرفدار
تهیه کاتالوگ مدون از فرش های بافته شده.
کارشناسان فرشی که در فروشگاه های فرش اشتغال دارند، می توانند در هنگام ورود فرش به فروشگاه، به سادگی نسبت به تهیه عکس دیجیتالی آن و وارد کردن اطلاعات دقیق آن در برنامه ی کامپیوتری اقدام کنند. بدین ترتیب در هر زمان که لازم باشد به سادگی می توان اطلاعات دقیق و طبقه بندی شده تک تک فرش ها را در اختیار داشت و جهت نمایش یا تهیه شناسنامه برای فرش از آن ها استفاده نمایند.
با در اختیار داشتن اطلاعات فرشها، می توان انواع و اقسام بررسی ها را روی آن ها انجام داد. معمولاً مشتری ها مایلند تا تعدادی فرش با جنس مورد نظر در یک بازه ی قیمت مشخص را ببینند و با انتخاب مورد مناسبی خرید کنند. با استفاده از این سیستم می توان بر اساس انتخاب های مشتری کلیه فرش های منطبق با نظر وی را ابتدا نمایش داد و پس از انتخاب یک یا چند مورد آن ها را به طور فیزیکی نیز به وی نشان داد.


یکی از مواردی که خریداران فرش دستباف نسبت به آن علاقه زیادی نشان می دهند، اطلاع از مشخصات ریز فرش، همچون نوع گره ها، محل بافت، نوع جنس ور رنگ و مواردی از این دست می باشند. همانطور که گفتیم چون کارشناس فروشگاه در هنگام وارد شدن فرش به فروشگاه نسبت به وارد کردن اطلاعات دقیق آن اقدام کرده است، بدین ترتیب در هنگام فروش فرش می توان شناسنامه ای برای آن، شامل عکس و اطلاعات دقیق را توسط چاپگر چاپ کرده و در اختیار وی قرار داد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید