بخشی از مقاله

سازه های پیش ساخته


فصل اول:
تاریخچه :
به گواهی تاریخ ایرانیان باستان در ساخت بناهای بسیار مقاوم وغیر قابل نفوذ تبحری چند هزار ساله داشته اند نقل شده است: نبوکد نصر( بخت النصر) شاه بابل براقصی نقاط جهان آنروز چنگ اندازی نموده، آشورو کلده و فینیقیه و بحر پارسی را در کوتاه مدت تسخیر نمود سپس رو به دیار پارس نموده در اولین مصاف به مردمان رشید ایرانی برخورد نموده و به واسطه برتری عددی در قوا به تعقیب ساخلوی مرزی ایلام پرداخت، آنان به سرعت وارد هرم بزرگ (زیگوارت) شدند و به تایید

تاریخ بخت النصر بقدری در پای دیوارهای عظیم ومحکم زیگوارت به نبرد با سنگ و ساروج پرداخت که سالی از عمرش به هدر رفته به حال بیماری دیار پارس را ترک گفت و هرگز رو بدین سمت نمیکرد و تا پایان عمر میگفت پارسیان هر خانه ایی ولو کوچک را مانند دژمیسازند، نه فرو میریزد، نه میساید و نه بر آن غلبه ایست ...


معماری ایرانی تا زمان حمله اعراب در پاره ایی از اوقات با معماری یونان در هم آمیخته و ممزوج شده بود بطوریکه در یونان میترائیسم ایرانی و در ایران هلنیسم یونانی معماری این دو قطب جهان باستان را تحت تأثیر خود قرار داده بود.
وجه تشابه تمامی سبکهای معماری در ایران باستان یکی بود « خانه ها بسیار مقاوم بودند » ازاین دوره آثار بسیاری برجای مانده است که از جمله به معبد آناهیتا در کنگاور، مجموعه پاسارگاد در فارس، آتشکده اسپاخو در خراسان شمالی ودیگرابنیه به جای مانده اشاره نمود.
واما پس از ظهور اسلام، فرهنگ غنی، پویا، بالنده و همیشه زنده ایرانی، با در هم آمیختن و امتزاج دو فرهنگ و دو شیوه معماری ایرانی واسلامی، دست به خلق آثاری بس زیبا و شگرف زدند به

نحوی که معماران عرب 100 سال پس از حمله، برای فراگیری فنون خارق العاده معماری و شیوه های نوین ساختمان سازی رو به سوی دیار پارس نهاده تا از چشمۀ بیکران و لایزال استعداد ایرانی جرعه ایی چند نوشیده که ما نتایج آن را امروز در مساجد اسپانیا و حتی عراق وغیره می بینیم .
و امروز ...


کشور ما علیرغم دارا بودن سابقه و تاریخ چندین هزار ساله در معماری و بنا، بعد از قرن ها اکنون دارای وضعیتی بسیار آسیب پذیر و نابسامان شده است. ساخت سازهای بی رویه وغیرعلمی، گسترش شهرها بدون در نظر گرفتن بستر خاک و آب و هوا، فراوانی مصالح ارزان و بی کیفیت ودر نهایت عدم وجود یک نظارت جدی در این امر مهم و سرنوشت ساز باعث گردیده اند تاضمن بی قواره شدن شهرهای بزرگ، خانه های ساخته شده دارای پایین ترین ایمنی و کفیت باشند.
اکنون با ظهور این محصول جدید به جرأت میتوان گفت باید منتظر انقلابی در صنعت ساخت و ساز باشیم .

تصویر شماره 1-1


تصویر شماره 1-2
در خلال يك دهه گذشته صنعت خانه هاي پيش ساخته در جهان و خصوصاً در كشورهاي توسعه يافته از لحاظ كمّي و كيفي رشد كرده است. در واقع، اين صنعت موفق شده است چنان بر كيفيت و دوام سازه هاي پيش ساخته بيفزايد كه اين سازه ها قابل رقابت با سازه هاي مسكوني ثابت بسيار گران قيمت باشند. اين نوع سازه ها به خريداران خود اجازه مي دهند تا به راحتي تغييرات مورد دلخواه خود نظير نصب شومينه، استفاده از لوازم خانگي مدرن، تعبيه گاراژ، استفاده از

جديدترين نماهاي داخلي و خارجي و غيره را در آنها اعمال نمايند. در حقيقت، كارخانه هاي سازنده اين نوع منازل ابتدا نظرات و پيشنهادات مشتريان را دريافت و سپس بر طبق نظر مشتريان اقدام به ساخت و نصب آنها مي كنند.


در كشوري مانند ايالا ت متحد آمريكا بهاي مسكن در چند سال اخير به طرز چشمگيري افزايش يافته است. در سال 2001 براي هشتمين سال پياپي بهاي مسكن حتي از تورم عمومي نيز فراتر رفت. بهاي اجاره خانه نيز چنان افزايش يافته است كه يك خانوار دو نفره كه هر دو نيز شاغل هستند، قادر به پرداخت اجاره بهاي يك آپارتمان دو خوابه نيستند. در اين كشور تنها 6/58 درصد از خانوارها قادر به خريد يك منزل مسكوني مستقل و دربست به بهاي 100 هزار دلار مي باشند.

حال اگر بهاي همين نوع مسكن به 155 هزار دلار بالغ شود، در آن صورت تنها 6/37 درصد از خانوارهاي آمريكايي توان خريد آن را خواهند داشت. بدين ترتيب، هر قدر بر بهاي مسكن افزوده

شود، درصد خانوارهايي كه از عهده پرداخت چنين قيمتي برمي آيند، به شدت كاهش مي يابد.
اخيراً كميسيون مسكن كنگره آمريكا، بروز بحران عدم توانايي مالي خانوارهاي اين كشور براي تأمين مسكن را در طي يك گزارش مفصل مورد بحث و بررسي قرار داده است. براساس اين گزارش، در فاصله سال هاي 1997 تا 1999 در حدود 72 درصد از واحدهاي جديدالاحداث براي خريداران كم درآمد به روش پيش ساخته توسط وزارت مسكن و توسعه شهري(HUD) ساخته شده اند؛ چرا كه به اعتقاد اين گزارش، خانه سازي به اين روش يك راه حل اساسي براي مقابله با بحران عدم

استطاعت مالي خانوارها در امر خريد مسكن است.
در اين گزارش همچنين آمده است: متوسط بهاي يك منزل مسكوني ثابت بدون تملك زمين در سال 2001 در آمريكا، بيش از 164 هزار دلار بوده است. ولي متوسط بهاي واحدهاي مختلف پيش ساختهHUD بين 700,30 تا 800,48 دلار گزارش شده است. در واقع، متوسط بهاي واحدهاي مسكوني ساخته شده براساس استانداردHUD در حدود 54 درصد ارزان تر از واحدهاي مسكوني ثابت و ساخت در محل بوده است.

فصل دوم:
ضرورتهای استفاده از سازه های پیش ساخته:
صنعت سازه هاي مسكوني پيش ساخته، يك روش بي نظير و منحصربه فرد براي مقابله با بحران عدم استطاعت خريد خانوارهاي آمريكايي مي باشد؛ زيرا اين صنعت در درجه اول كارآمديش را بر نوع سنتي ساخت و ساز نشان داده است. براي مثال، مي توان به محيط كنترل شده و تكنيك

هاي مونتاژ پيشرفته در فرآيند توليد اين نوع سازه ها اشاره كرد كه بسياري از مشكلات نوع سنتي نظير هواي بد، سرقت مصالح و تخريب توسط افراد ولگرد را ندارند. به علاوه، كارگران كارخانه هاي توليد سازه هاي مسكوني پيش ساخته برعكس كارگران سنتي، آموزش ديده و تحت مديريت واحد قرار دارند. از سوي ديگر، توليدكنندگان خانه هاي پيش ساخته از مزيت خريد انبوه مصالح برخوردار هستند كه به نوبه خود باعث دريافت تخفيف ويژه و در نتيجه كاهش بهاي تمام شده سازه ها مي شود.


علا وه بر ارزان سازي و انعطاف پذيري، درحال حاضر در اغلب كشورهاي جهان بحث ذخيره سازي و مصرف بهينه منابع انرژي يك اولويت و موضوع امنيت ملي به شمار مي رود. به همين دليل، در بخش مسكن خانوارها بيشتر به دنبال سازه هاي مسكوني هستند كه علاوه بر ارزان قيمت بودن، مصرف انرژي آنها نيز در حداقل ممكن باشد.
براساس بررسي هاي به عمل آمده، مصرف انرژي در خانه هاي پيش ساخته حداقل 50 درصد كمتر از نمونه هاي ثابت و سنتي است. به موازات، كارشناسان بخش مسكن پيش بيني كرده اند كه در خلال 10 تا 15 سال آينده، ساخت خانه هاي پيش ساخته با مصرف صفر انرژي، از لحاظ فني و اقتصادي امكان پذير خواهد شد.


بنابراین ضرورت استفاده از سازه های پیش ساخته به طور خلاصه :
1-کاهش هزینه ها : به دلیل تولید صنعتی ،هزینه های قالب بندی ، آرماتور بندی و عمل آوری مدولهای پیش ساخته به تمام تولیدات سرشکن می شود.
2-استقلال از شرایط جوی : با توجه به آماده شدن وتولید آن درکارخــانه هیچگونه محدودیتـی ازلـحاظ شرایط جوی وجود ندارد.
3-سرعت بالای عمل آوری :در بعضی ا

ز دستگاههای اتوکلاد حتی کمتر از 24 ساعت قطعات بتنی پیش ساخته آماده می شود.
4-اجرای سریع وآسان:به دلیل محدودشدن کاربه آماده سازی و اجرای فوندانسیون ونصب اتصال قطعات.
5-کنترل افت و خزش به دلیل تولید صنعتی.
6-استفاده از نیروی کار ساده به جای نیروی کار ماهر.
7-امکان اجرای همزمان آیتمهای پروژه .
8-با توجه به تولید صنعتی پرت مصالح و نیروی کار به حداقل می رسد.
2-1 تولید سازه های پیش ساخته برای استفاده در مناطق دور افتاده
محققان موفق به تولید سازه های پیش ساخته ای شدند که به مولد انرژی خورشید به انرژی الکتریکی و سیستم تصفیه آب مجهز بوده و قابلیت نصب در هر مکانی از کره خاکی را خواهد داشت.
شرکت Envision Solar International به منظور دسترسی آسان به تسهیلات حیاتی در مناطق دورافتاده و کمک به افرادی که در این مناطق زندگی می کنند، سازه های پیش ساخته LifeVillage که قادر به تولید انرژی پاک و بازیافت آب در تمامی نقاط کره زمین خواهد بود را طراحی و ارائه کرد.


به گفته این شرکت، سقف این سازه ها دارای صفحه های فولادی مجهز به سلولهای خورشیدی بوده که انرژی الکتریکی برابر 1.5 الی 4 کیلووات تولید کرده و آن را در باطریهایی برای استفاده در تاریکی ذخیره می کند.
این سیستم همچنین به سیستم داخلی پاکسازی آب مجهز بوده تا آبهای موجود در منطقه را جمع آوری و برای استفاده مجدد پاکسازی کند.
به گفته شرکت تولید کننده قطعات این سازه های پیش ساخته را می توان در دو کانتینر جاسازی کرده و در عرض دو هفته در محل مورد نظر نصب و بنا کرد.
از این ابداع جدید می توان در بنای مدارس، درمانگاهها، منازل مسکونی و مرکز تسهیلات ارتباطاتی از قبیل تلفن همراه، خطوط تلفن، ایستگاه رادیویی و تلویزیونی و دیگر موارد در مناطق دور افتاده استفاده کرد زیرا به گفته سازندگان این سیستم، تمامی گزینه هایی که برای حفظ سلامت، امنیت و بهبود شرایط کلی زندگی مورد نیاز است در این سازه گنجانده شده است.


بر اساس گزارش گیزمگ، قرار است به زودی این ابداع جدید در ساخت ساختمانهایی در سواحل غربی آفریقا به منظور راه اندازی پروژه ای مورد استفاده قرار گیرد. پروژه فوق به درخواست وزارت انرژی در آفریقا قصد دارد تعدادی درمانگاه و مدرسه را در روستای"Cote d’Ivoire " واقع در سواحل غربی این کشور و همچنین منازلی به منظور اقامت پزشکان و معلمان ساکن در آن منطقه ایجاد کند.

2- 2 استفاده از سازه های پیش ساخته 15 درصد هزینه های ساختمان را کاهش می دهد:
تهران- خبرگزاری ایسکانیوز: مدیرعامل شرکت سبک سازان جهان گفت: استفاده از سازه های پیش ساخته در اسکلت ساختمان بیش از 15 درصد هزینه های ساخت ساختمان را کاهش می دهد.


به گزارش روز یکشنبه خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" امیر حسین مهدوی مدیر عامل شرکت سبک سازان جهان طی نشست مطبوعاتی در جمع خبرنگاران گفت: این سازه ها 15 درصد کاهش در هزینه انجام کار ساختمان، 30 تا 40 درصد صرفه جویی در زمان ساخت داشته و 35 تا 40 درصد وزن اسکلت ساختمان را کاهش می دهد.
وی افزود: شرکت سبک سازان جهان سال 84 تاسیس و با استفاده از سازه های سرد نورد شروع به ساخت اسکلت های ساختمان با کیفیتی برتر از اسکلت های بتنی و فلزی متداول کرد.
مهدوی گفت: این سازه ها برای اولین بار در کشور توسط شرکت سبک سازان جهان تولید و در بم مورد استفاده قرار گرفت.


وی با اشاره به ساخت 42 واحد مسکونی در بم بااستفاده از سازه های سرد نورد گفت: سال 85 نیز بیش از صد کلاس درسی درطول شش ماه در استان مازندران با حمایت های مهندس شیخ الملوکی معاونت نوسازی مدارس استان مازندران با استفاده از این سازه ها ساخته شد.
مدیرعامل شرکت سبک سازان جهان خاطرنشان کرد: بعد از ساخت واحدهای مسکونی در بم و مدرسه سازی های استان مازندران برخی شرکت های تعاونی هواپیمایی و شرکت نفت بیشتر از این نوع سازه ها استقبال کردند.


مهدوی گفت: بخشی از ساخت شهرک هواپیمایی پرند توسط این شرکت انجام شده و محاسبات شرکت نفت نیز صورت گرفته است.
وی خاطر نشان کرد: برخی از انبوه سازان عراقی تقاضای همکاری و ساخت پنج هزار واحد مسکونی با استفاده از سازه های سرد نورد را در عراق داشتند که به دلیل مسایل امنیتی این قرارداد به امضا نرسید.


فصل سوم:
تولید وقیمت قطعات پیش ساخته ساختمان
از اوایل دهه70میلادی مهندسان با توجه به شرایط سخت کارهای بتنی و محدودیتهای خاص آن به فکر کاربرد سازه های پیش ساخته افتادند. در ایران به دلیل ضعف نظام کنترلی و عدم بهـره گیری از نیـروی کــار ماهـر در ساخت سازه های سنتی زمینه های اقتصادی و فنی رشد و توسـعه صنعت پیش ساخته فراهـم نشـده اسـت .امـید است با تحقیقات و مطابقت این فن آوری اقتصادی با شرایط ایران وتدوین و بکارگیری نظام کنترل کیفی شاهد رشد و پیشرفت در این فن آوری مهم درکشور عزیزمان باشیم


3-1 سازه های پیش ساخته از نظر قیمت چگونه اند؟
شرکت های سازنده خانه های پیش ساخته بنا به کاری که عرضه می کنند، متری 350 هزار تومان تا 500 هزار تومان یک واحد مسکونی را می سازند این در حالی است که در روش سنتی در گران ترین حالت ممکن با پرداخت متری 250 هزار تومان واحد مسکونی در مدت یک سال احداث می شود که در این بخش هیچ اما و اگر برای سفارش دهنده وجود ندارد. اما در خانه های پیش ساخته که به صورت صد در صد ضدزلزله است، نمی توان با تکنولوژی های تعریف شده در ایران

بیش از سه طبقه واحد مسکونی احداث کرد و اما و اگرهای متعددی چون مخالفت شهرداری و مغایرت با برخی از فاکتورهای سازمان نظام مهندسی وجود دارد. در ایران، خانه های پیش ساخته بیشتر برای افرادی تعریف شده که مشغول ساخت واحدهای مسکونی به روش سنتی هستند. لذا تا زمانی که کارگاه های داخلی به تکنولوژی روز تجهیز نشوند و وضعیت قانونی این امر مشخص نگردد، نمی توان انتظار استقبال مردم از خانه های پیش ساخته داشت.


با شرایط فعلی، سفارش خانه پیش ساخته نسبت به روش سنتی بسیار گران تر است و همچنین هزینه های حمل و نقل، رنگ، عایق و سایر بخش ها که به عهده سفارش دهنده است، انگیزه مردم در این گونه خانه دار شدن را می کاهد.
در این میان یکی از مسئولان مرکز تحقیقات ساختمانی وزارت مسکن اعلام کرده است که با تأیید این مرکز شهرداری به واحدهای مسکونی پیش ساخته سند اعطا می کند و طبق روال گذشته محل مورد ساخت باید با نظر شهرداری تعیین شود.
احمد قلعه بانی رئیس سازمان گسترش و نوسازی درباره

احداث کارخانه های ساخت خانه های پیش ساخته، گفت: احداث این کارخانه ها در دولت نهم و با هدف سرعت بخشیدن به ظرفیت های تولید مسکن به خصوص برای طبقات کم درآمد و مناطق کمتر توسعه یافته مطرح شد، چرا که سالانه به بیش از یک میلیون و 500 هزار واحد مسکونی نیاز داریم که با سیستم های نوین ساخت مسکن امکان تأمین واحدهای مسکونی ایجاد می شود.
وی با بیان این که برای ثبت نام کنندگان مسکن مهر، خانه های پیش ساخته بهترین گزینه است، افزود: برای آن که دولت بتواند نیاز متقاضیان را مرتفع کند باید به روش صنعتی تولید مسکن را دنبال کند.


رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی یادآور شد: در روش صنعتی، سرعت کار در ساخت واحدهای مسکونی افزایش می یابد. هزینه ساخت متعادل و نیز دورریز مصالح ساختمانی به حداقل می رسد اما در روش سنتی حجم قابل توجهی از گچ، سیمان و آهن هدر می رود. لذا برای بالا بردن ایمنی واحدهای مسکونی و زیبایی بر اساس اصول مهندسی با کمترین زمان می توان واحدهای مسکونی پیش ساخته را در اختیار مردم گذاشت.


وی با بیان این که سازمان گسترش و نوسازی موظف به ساخت کارخانه های ساخت خانه های پیش ساخته شده است، اظهار داشت: با مشارکت بخش خصوصی و یا رأساً توسط سازمان گسترش، این ساخت خانه های پیش ساخته احداث خواهد شد.
قلعه بانی یادآور شد: از ابتدای سال جاری اقدامات اساسی برای رسیدن به این هدف انجام شد. در مرحله اول قرار است 30 کارخانه احداث شود که برای اجرای پروژه مذکور، 70 تفاهم نامه با بخش خصوصی امضاء شده است و در حال حاضر شرکت های مشارکتی در حال ثبت شدن هستند.


وی افزود: بودجه ساخت کارخانه های خانه پیش ساخته باید از یک میلیارد دلاری که در هیأت دولت تصویب شده، اختصاص پیدا کند که به زودی بودجه موردنیاز در اختیار شرکت ها قرار خواهد گرفت تا در شرایط مناسب، روش های نوین ساخت مسکن دنبال شود. بخش خصوصی با گشایش اعتبار می تواند تجهیزات موردنیاز کارخانه ها را تأمین کند.


وی تأکید کرد: بر اساس تفاهم نامه ای که با وزارت مسکن داشتم قرار است کارخانه های ساخت خانه های پیش ساخته در کنار شهرک های صنعتی و بخشی از آن ها در کنار شهرک های جدید تعریف شده چون پرند و هشتگرد ساخته شود که با چنین اتفاقی تولید سریع تر و هزینه حمل و نقل کاهش پیدا می کند.
رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی گفت: طی دو ماه آینده، کارخانه های ساخت خانه های پیش ساخته فعالیت خود را آغاز می کنند، که اگر بخش خصوصی در این زمینه گامی برندارد سازمان گسترش وارد عمل خواهد شد.


وی درباره تسهیلات ساخت کارخانه های ساخت خانه های پیش ساخته، گفت: یکی از مشوق ها واگذاری زمین توسط وزارت مسکن و شهرک های صنعتی با قیمت کارشناسی روز به صورت 20 درصد نقد و 80 درصد با تقسیط پنج ساله است. همچنین پرداخت ریالی تا 80 درصد سرمایه گذاری موردنیاز این طرح ها توسط بانک مرکزی از طریق بانک های عامل و تعرفه صفر درصدی برای واردت ماشین آلات موردنیاز برای تولید فناوری های نوین صنعت ساختمان که توسط وزارت خانه های مسکن و شهرسازی و صنایع و معادن معرفی شود، از جمله تسهیلات اختصاص یافته است


همچنین رئیس کمیسیون عمران مجلس شوای اسلامی نیز درباره کمبود مسکن و اهمیت صنعتی سازی ساختمان گفت: در قانون جدیدی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تولید و عرضه مسکن به تصویب رساندند، خوشبختانه تمام شرایط لازم را برای دولت به عنوان یک قانون الزام آور مطرح کردند و انتظار می رود قوه مجریه به موجب این مصوبه با اجرایی کردن این قانون و نیز مناسب سازی قیمت تمام شده مسکن با در نظر گرفتن توان مالی خانوارها، بتواند افراد جامعه را صاحب خانه کند.


علی اکبر آقایی با تأکید بر این که امروزه با توجه به نیاز جامعه به ویژه الزامات قانون اساسی در بحث ضرورت تأمین مسکن برای افراد نیازمند، دولت مکلف است نه به عنوان سیاست گزار، این مهم را به ازای رشد جمعیت و نیازهای جامعه و نیز با در نظر گرفتن مهاجرت های بی رویه جامه عمل بپوشاند، گفت: با توجه به محدودیت زمان و منابع درآمدی، قوه مجریه باید ضرورتاً برای تولید صنعتی ساختمان و انبوه سازی، برنامه ریزی دقیقی به عمل آورد تا ضمن اعمال سیاست های لازم، سرمایه ها را به این سمت سوق داده و مردم را به این میل تشویق کند.


وی افزود: دولت باید بتواند با توجه به درآمدهای اقشار مختلف جامعه، فن آوری نوین ساختمان سازی را به گونه ای هدایت کند که برای یک خانواده عادی ساخت و ساز غیر صنعتی و غیر حرفه ای به هیچ عنوان مقرون به صرفه نباشد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس هشتم با بیان این که مقاومت در برابر گرما و سرما، سبک و ارزان بودن قیمت از مزیت های اصلی تولیدات صنعتی ساختمان به شمار می آید اظهار داشت: چنانچه دولت به تولید صنعتی ساختمان روی نیاورد، ساخت مسکن گران تمام خواهد شد و سرمایه گذاری در این زمینه نیز غیر اقتصادی و توان خانوارها برای تأمین مسکن امکان پذیر نخواهد بود.
وی افزود: قانون سامان دهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن با تکالیف و الزاماتی که مجلس برای دولت پیش بینی کرده است در حقیقت هدف این مصوبه قانونی به منظور تأمین مسکن، ضرورت دسترسی فاقدین مسکن بالاخص قشر کم درآمد جامعه به خانه مناسبت و ارتقای کیفی و کمی مسکن تولیدی کشور است.


در همین حال رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن از استاندارسازی مصالح ساختمانی از سال َآینده خبر داد و گفت: مهلت اجباری شدن به کار گیری مصالح استاندارد در کمیسیون زیربنایی دولت تا پایان سال جاری تمدید شد.
محمود فاطمی عقدا در خصوص اجباری شدن به کارگیری مصالح استاندارد در ساخت و سازها گفت: در مدت دو سال گذشته، در راستای استاندارد سازی مصالح ساختمان، همکاری های مناسبی میان مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن با موسسه استاندارد صنعتی کشور، وزارت بازرگانی و وزارت مسکن و شهرسازی انجام شد، که هم اکنون به یک شاخص قابل قبول در این زمینه رسیده ایم.


وی با اشاره به عدم صدور مجوز به ورود مصالح غیر استاندارد به بازار مسکن به دنبال 100 درصد شدن استاندارد مصالح ساختمانی عنوان کرد: در حال حاضر رعایت ضوابط و مقررات استاندارد سازی مصالح ساختمانی آغاز شده، به نحوی که واحدهای توزیع کننده توسط وزارت بازرگانی و واحدهای توزیع کننده مصالح ساختمانی توسط مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن تحت کنترل است.


رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن تصریح کرد: با توجه به نیاز زمانی واحدهای تولید کننده مصالح ساختمانی به منظور استاندارد سازی مصالح تولیدی، در سال جاری از هیأت دولت در خواست تمدید اجباری شدن به کارگیری مصالح استاندارد تا پایان سال به عمل آمد، که این تقاضا نیز در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسید.
3- 2 برخی محصولات ساختمانی پیش ساخته


پوشش سقف (سفال UPVC طرح پاتریس در رنگبندی متنوع)


تصویر شماره 3-2-1

تصویر شماره 3-2-2
کف پوش MDF



تصویر شماره 3-2-3
دیوار پوش MDF



تصویر شماره 3-2-4
دیوار پوش PVC با طرح چاپی


تصویر شماره 3-2-5
دیوار پوش PVC (قابل استفاده در نمای داخل ، آشپزخانه و سرویس های بهداشتی)



تصویر شماره 3-2-6


سقف پوش PVC

تصویر شماره 3-2-7
دیوار پوش PVC (پرسیانا) با طرح چاپی و ساده

تصویر شماره 3-2-8

زوار های مورد استفاده همراه با دیوار پوش MDF

تصویر شماره 3-2-9
زوار های مورد استفاده همراه با دیوار پوش MDF یا PVC


تصویر شماره 3-2-10

دیوار پوش PVC نمای بیرونی ساختمان


تصویر شماره 3-2-11

پروفیل پنجره

 

تصویر شماره 3-2-12


دیوار پيش ساخته
شرکت آینده سازان ایران تولید کننده انواع دیوار مشبک با دستگاهای تمام اتوماتیک در رنگبندی های متنوع می باشد که قابلیت استفاده در پارتیشن بندی ، دیوار محوطه ٔ نمای ساختمان و ... را دارد.

تصویر شماره 3-2-13


تصویر شماره 3-2-14

تصویر شماره 3-2-12

فصل چهارم:
محاسن و معایب سازه هاي پيش ساخته
الف) مقاومت در برابر زلزله
در مناطق زلزلهخيز مانند ايران، يكي از پارامترهاي مهم در ساختمانسازي كاهش وزن ساختمان است. چرا كه نيروهاي زلزله با وزن ساختمان نسبت مستقيم دارد. بنابراين تكنولوژي انتخاب شده بايد داراي جهتگيري كاهش وزن باشد. بر خلاف شيوة سازههاي پيشساخته سبك در ساير سيستمهاي پيشساخته ديگر، اتصالاتشان اكثراً به صورت مفصلي و لولايي است و داراي وزن

سنگين هستند. تنها در اين روش است كه با 8 سانتيمتر بتن ميتوان نيروهاي ساختمان 4 طبقه را در طبقه همكف تحمل كرد. وزن نهايي ساختمان با اين روش، نسبت به روشهاي پيشساخته ديگر و همچنين ساختمانهاي بتني، 25 درصد كاهش مييابد؛ يعني در هنگام زلزله 25 درصد نيروي كمتر به ساختمان وارد ميشود. امروزه سبكسازي ساختمان يكي از شعارهاي اصلي در صنعت مسكن است.


ب) انعطافپذيري در توليد و امكان حفظ جلوههاي معماري اسلامي و ايراني
مسأله مهم ديگر در صنعت ساختمان حفظ ملاكهاي فرهنگي و جلوههاي معماري اسلامي و ايراني در طراحي و نماسازي ساختمانهاست. انحناهاي موجود در گنبدهاي مساجد، نقش و نگارهاي ايراني و اسليمي و ساير موارد از نشانههاي معماري اسلامي و ايراني است كه در روش سازههاي پيشساخته سبك ميتوان آنها را حفظ كرد. چرا كه ميتوان پانلهاي سبك مورد استفاده را به هر طرح دلخواه درآورد و پس از نصب آنها در محل خود، بتنپاشي روي آنها انجام داد. روش

سازههاي پيش ساخته سبك، حتي ساخت گنبدهاي بزرگ را كه به دليل زيادي وزن، دشوار است آسانتر ميكند چرا كه در اين روش وزن سازهها بسيار كاهش مييابد در حالي كه مقاومت و استحكام آنها بالاتر ميرود.

تصویر شماره 4-1
ج) ايمني در ساختمان
بحث ايمني، از مهمترين مسائل صنعت ساختمان است چرا كه با سلامتي انسانها سر و كار دارد. در ساختمانهاي سنتي چون ستونها و اسكلت فلزي، قسمت اعظم بار ساختمان را تحمل ميكنند. با كنار رفتن يك تير يا ستون، كل ساختمان به طور ناگهاني فرو ميريزد. در روش سازههاي پيشساخته سبك چون به جاي استفاده از اسكلت فلزي، از شبكههاي ميلگردي كه در تمام سطوح ديوارها توزيع شدهاند استفاده ميشود، فروريزي ناگهاني پيش نميآيد. چرا كه اتصالات و مواضع تحمل بار به صورت يكپارچه در تمام ساختمان وجود دارند.


د) صرفهجوييهاي ملي و ساير مزاياي ناشي از كاربرد روش سازهها پيشساختة سبك
اگر به صرفهجوييهايي كه كوچك به نظر ميرسند، در مقياس ملي نگاه كنيم، به ارقام بالايي تبديل ميشوند كه ميتواند نقشي حياتي در رشد و شكوفايي كشور ايفا كند. در زير به مزاياي ناشي از كاربرد تكنولوژي سازههاي پيشساخته سبك در صنعت ساختمان اشاره ميشود:
1- كاهش متوسط ميزان كاربرد ميلگرد فولاد از 38 كيلوگرم در ساختمانهايLarge Panel و ساختمان سنتي به 34 كيلوگرم در روش سازههاي پيشساختة سبك
2- كاهش استفاده از سيمان در هزينههاي تمام شده ساختمان


3- ده درصد كاهش در هزينة تمامشدة ساختمان
4- كاهش وزن ساختمان(بطور مثال فقط در بحث استفاده از فولاد 12 كيلوگرم در هر متر مربع زيربنا، كاهش وزن ديده ميشود)
5- كاهش زمان برگشت سرمايه از حدود 2 سال در شيوه سنتي به 5 الي 6 ماه در روش سازههاي پيشساختة سبك
6- كاهش ضايعات مواد اوليه و استفاده بهتر از منابع ملي
7- صرفهجويي در مصرف انرژي(به دليل عايق بودن ديوارها، ناشي از كاربرد پلاستايرن در پانلها)
8- افزايش عمر ساختمان و افزايش استحكام آن
9- ايمني بيشتر ساختمان در برابر زلزله
10- كاهش ميزان آلودگيهاي صوتي محيط
از محدوديتهاي روش سازههاي پيشساختة سبك آن است كه فعلاً اين روش تنها تا 4 طبقه در كشور قابل انجام است. البته در دنيا تا 8 طبقه نيز از آن استفاده شده است.
4-1 چرا پیش ساخته؟
ساختمان سازی به روش پیش ساخته دارای مزایای بسیاری نسبت به روش سنتی ساحتمان سازی در محل می باشد که از جمله آنها می توان به سرعت بالای نصب سازه، بالا بردن راندمان مصرف انرژی و کاهش ضایعات مصالح ساختمانی اشاره نمود ضمن اینکه ساختمان های پیش ساخته ضمن مقرون به صرفه بودن از کیفیت ساخت بالاتری برخوردار هستند.
ساختمان سازی به روش پیش ساخته به دلیل سرعت بالا راه حل مناسبی برای مسئولین در جهت مبارزه با مشکل کمبود مسکن می باشد. در سال های اخیر کارشناسان همواره بر مزایای صنعتی سازی فرآیند احداث ساختمان تاکید داشته اند که موضوع اصلی بحث بر سر ساخت مسکن (مانند اتومبیل و دیگر محصولات) در کارخانه بوده که از روش ساخت سنتی در محل از راندمان و کیفیت بالاتری برخوردار می باشد.


فصل پنجم :
دسته بندی سازه های پیش ساخته :
خانه های پیش ساخته بتنی سبك
ساختمان پيش ساخته بتنی سنگین
ساختمان پيش ساخته چوبی
ساختمان پیش ساخته یونولیت بتن
ساختمان پيش ساخته استیل
پیش ساخته Best Wall


5-1 معرفي تكنولوژي سازه هاي پيش ساخته سبک در صنعت ساختمان
صنعت ساختمان و پروژههاي عمراني به گواهي آمار و ارقام، از لحاظ سرمايه و حجم نيروي انساني درگير، بزرگترين صنعت در كشور مي­باشد. رشد سريع جمعيت و افزايش تقاضا، نياز به كاهش زمان تحويل پروژههاي عمراني و كاهش زمان برگشت سرماية سرمايهگذاران و عواملي از اين قبيل باعث شدهاند تا ضرورت ايجاد تحول در شيوههاي سنتي صنعت ساختمان روزبهروز بيشتر شود. روش

"سازههاي پيش­ساخته سبك" كه يكي از تكنولوژيهاي نوپا در عرصه ساخت و ساز­هاي عمراني در كشور است موضوع مصاحبة شبكة تحليلگران تكنولوژي ايران با مهندس احمدي، معاونت اجرايي موسسة سازههاي پيشساختة سبك (SAP) است. در زير نكات مهم آن ملاحظه مي­گردد:


صنعت ساختمان در جهان در حدود صد تا صدوده سال قدمت دارد و شروع آن به زماني برميگردد كه اولين تيرهاي بتوني به صورت T شكل، توليد صنعتي شده و قطعات بتوني با اشكال مختلف در مقياس صنعتي توليد شد.


اگر تكنولوژي ساختمان را به معني وارد شدن صنعت در ساختمانسازي بگيريم، از حدود سال47 تكنولوژي ساختمان وارد ايران شد و اوج آن زماني بود كه ساختمانسازي به صورت شهركسازي در بعضي از شهرهاي بزرگ مثل اصفهان(مجتمع ذوب آهن)، اهواز، تبريز، تهران و برخي ديگر از شهرها شروع شد. اين صنعت بيشتر از كشورهاي اروپايي مانند آلمان، هلند، انگليس و فنلاند به ايران وارد شد.

تصویر شماره 5-1-1
تعریف ساختمان پیش ساخته بتنی:
هرگاه قطعه ای ازساختمان در جایی غیر از محل اصلی آن ساخته شود و سپس در جای خود نصب شود ،پیش ساخته محسوب می گردد.در روش پیش ساخته اسکلت اصـلی ساختـمان بـا استـفاده از قطعـات تولید شده در کارخانه یا کارگاه ساختمانی احداث می شود.ممکن است برای سقف دیوارهای نما و تیغه بنـدی نـیز قـطعات پیش ساخته بکار رود.
همچنن در ساختمانهایی که به صورت در جا ساخته می شوند ،می توان در برخی قسمتها مانند سقف دیوارهای نما و یا تیغه بندی از قطعات پیش ساخته استفاده نمود.
تكنولوژي سازه هاي پيشساختة سبك


تنوع تكنولوژيهاي ساختمان بسيار زياد است و هر كدام ويژگيها و قاعدتاً محدوديتهاي خاص خود را دارند. سيستم سازههاي پيش ساخته سبك را حدود 34 سال پيش يك آمريكايي ابداع كرد. مرحلة صنعتي شدن آن 5 تا 6 سال به طول انجاميد. عمدهترين شركتهايي كه در دنيا اين تكنولوژي را به كار ميگيرند، شركت E.V.G اتريش و شركت­هاي 3D Panel و RAM در آمريكا ميباشند. توجه زياد صنايع اروپايي به تكنولوژي سازههاي پيشساخته سبك به خاطر مشكلاتي بود كه در ساير تكنولوژيهاي پيشساخته وجود داشت. به طور مثال تكنولوژي Large Panel با وجود

سرعت بالا و كارخانهاي بودن آن، با مشكل ضعف اتصالات روبروست و همچنين وزن سنگين ساختمان يك معضل جدي در اين تكنولوژي به شمار ميرود. حملونقل قطعات سنگين بتوني، اين فرآيندها را دشوار ميكند. در زلزلهاي كه چند سال پيش در تركيه اتفاق افتاد، ساختمانهاي زيادي كه در آنها از تكنولوژي Large Panel استفاده شده بود به دليل ضعف اتصالات تخريب شدند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید