بخشی از مقاله

شبكه هاي محلي


Local Area Networks
LANs
انتقال داده ها
Data Transmission


كابل بندي شبكه:


در ادامه مبحث شبكه به نحوه كابل بندي شبكه مي رسيم همانطور كه مي دانيد در شبكه هاي سيمي بايد اجزاي شبكه توسط كابل ها با يكديگر مرتبط شوند اما براي كابل بندي مثلاً شبكه هاي LAN روشهاي متفاوتي هست. در بعضي شبكه ها از يك نوع كابل استفاده مي شود و در بعضي ديگر از چندين نوع كابل استفاده مي شود. آنچه مبرهن است آنستكه چگونگي كابل بندي شبكه بسته به نوع توپولوژي شبكه و پروتوكول آن متفاوت است.



1- Unshieleded Twisted Pair (UTP) Cabling
در دو نوع متفاوت است: Shielded حفاظ دار Unshielded بدون حفاظ UTP از محبوبيت بيشتر و همچنين عموميت بيشتري برخوردار است. و مي توان آنرا بهترين انتخاب براي يك شبكه مثلاً مدرسه اي در نظر گرفت. كيفيت اين نوع كابل از لحاظ كيفيت مي تواند بين يك كابل بندي با كيفيت تلفني تا يك كابل بندي با سرعت زياد تغيير كند. اين كابل درون حفاظش چهار جفت سيم دارد. كه دو تا دو تا به هم پيچيده شده اند و قابل تشخيص از يكديگر هستند. هر چه اين ها به هم محكمتر پيچيده شده باشند سرعت تبادل اطلاعات در آنها بيشتر و همچنين از لحاظ قيمت هم گرانتر هستند.
EIA/TIA (Electronic Industry Associaton/Telecommunication Industry Association)
پنج نوع متفاوت از اين نوع سيم ها عرضه كرده است كه داراي استاندارد مناسبي هستند.
نوع 1 فقط جهت انتقال صدا يا سيم تلفن
نوع 2 براي localtalk و سرعت انتقال اطلاعات 4 mbps
نوع 3 ethernet براي تبادل 10 mbps


نوع 4 براي تبادل 20 مگابايت و 16 مگابايت براي token ring
نوع 5 براي تبادل 100 مگابايت از نوع fast Ethernet
براي خريد هر كدامي را كه مورد نياز شماست و توانايي پرداخت آن را داريد انتخاب كنيد. اكثراً از نوع 3 و 5 بيشتر استفاده مي شود. اين دو نوع در حداكثر 100 م

تر بايد استفاده شوند.
Unshielded Twisted Pair Connector
كانكتور استاندارد اين نوع RJ-45 مي باشد. يك كانكتور پلاستيكي براي شبكه به سوكت تلفن منتهي كمي بزرگتر مي باشد. RJ براي Registered Jack مي باشد.
Shielded Twisted Pair (STP) Cabling
براي محيط هاي الكتريكي استعداد خوبي دارد كه البته به دليل پوشش سنگيني كه روي اين كابل قرار دارد كمي سنگين و گاهي بزرگ به نظر مي رسد. كه بيشتر براي شبكه هي token ring استفاده مي شود.
Coaxial Cable Connectors
بيشترين استفاده اين كانكتور با كابلهاي هم محور مي باشد كه در BNC Bayone Neill Concelman استفاده مي شود. آداپتورهاي متفاوتي براي اين نوع مي باشد. كه شامل T-connector barrel connector و terminator مي باشد. كانكتورها در شبكه ضعيف ترين قسمت ها مي باشند. كه براي بهتر شدن وضعيت كابلها و همچنين كاهش پيچش آنها از كانكتور BNC استفاده كنيد تا سيم ها در هم بپيچند.
Fiber Optic Cable
شامل يك هسته شيشه اي هست كه با لايه هاي محافظ پوشيده شده است. كاري كه اين كابلها انجام مي دهند آنست كه نور را به جاي سيگنال هاي الكتريكي منتقل مي كنند. بنابراين مشكلاتي كه گاهاً در تبادل اطلاعات از طريق الكتريسيته بوجود مي آمد مرتفع مي شوند. بنابراين بهترين جايگاه استفاده از اين فيبرها در مكانهايي است كه منابع توليد الكتريسيته فراوان است و

بنابراين ديگر با مشكلي مواجه نخواهيم شد. از جمله مزيت هاي ديگري كه دارند آنستكه اين كابلها نسبت به كابلهاي هم محور و پيچ خورده در مسافت هاي طولاني كيفيت بهتري دارند. و همچنين سرعت تبادل اطلاعات نيز افزايش مي يابد. از لحاظ پهناي باند هم براي تبادل اطلاعات ويدئويي قابليت فراواني دارند. همچنين از لحاظ قيمت هم تفاوت چنداني با سيم كشي مسي ندارند. گرچه

يك مقدار اين نوع كابل بندي از لحاظ نصب سخت تر است.
اين فيبرها با لايه عموماً تفلون يا PVC پوشيده مي شوند. عمومي ترين متصل كننده اين فيبرها ST Connector مي باشد. نوع جديد ديگري از اين اتصال كننده نوع SC مي باشد.
Wireless LANs
مي دانيم تمامي شبكه ها نيازي به سيم كشي ندارند چرا كه بعضي از آنها بدون سيم كار مي كنند. حتماً شبكه هاي موبايل را ديده ايد؟ اما من بيشتر در مورد شبكه هاي LAN بيسيم صحبت مي كنم كه از فركانس هاي راديويي براي ايجاد ارتباط استفاده مي كنند. هر كدام از اجزاي شبكه يك رسيور دريافت كننده و يك فرستنده دارد براي تبادل اطلاعات. براي فواصل دور ممكن است اين شبكه ها از امواج مايكرويو يا تكنولوژي تلفني يا حتي ماهواره ها استفاده كنند. البته اين شبكه ها از لحاظ سرعت به پاي شبكه هاي كابلي نمي رسند و يا حتي از لحاظ امنيتي هم در درجه پايين تري قرار دارند مخصوصاً در برابر توليد كنندگان الكتريسيته و يا وسايل الكتريكي.
شبكه هاي كامپيوتري
شبكه به دو يا چند كامپيوتر گفته مي شود كه به وسيله كابل يا خطوط تلفن بهم متصل شده و قادر به ارتباط با يكديگر و استفاده از منابع يكديگر مثل داده ها برنامه ها و يا ساير منابع سخت افزاري مثل چاپگر مي باشند تا يك دهه پيش دلايل اصلي براي اتصال كامپيوترها اين بود كه چند كامپيوتر ارزان قيمت با حداقل امكانات بتوانند از يك كامپيوتر پر قدرت مركزي خدمات دهنده به طور مشترك بهره گيرند و همه كامپيوترها بتوانند از يك چاپگر مركزي استفاده كنند و همچنين همگي از يك نسخه نرم افزار گران قيمت كه در كامپيوتر مركزي وجود داشت به طور اشتراكي بهره گيرند و لذا هدف اصلي اشتراك در منابع و صرفه جويي در هزينه ها بود.
هدف شبكه هاي كامپيوتري امروزي بيشتر به اشتراك گذاشتن اطلاعات و ايجاد امكان كار گروهي است و لذا علاوه بر صرفه جويي در هزينه در وقت نيز صرفه جويي شده و حس يگانگي گروهي را در مسير اهداف مشخص در سازمان بوجود مي آورد.
طبقه بندي شبكه ها
مي توان به طور كلي شبكه ها را به دو دسته تقسيم كرد:
1- شبكه محلي يا LAN
شبكه محلي كه در ناحيه اي كوچك مثل ساختمان يك اداره كار مي كند و وسيله ارتباطي اين شبكه عمدتاً كابلهاي اتصال دهنده است.
2- شبكه هاي پوشش وسيع يا WAN
شبكه هاي پوشش وسيع يا WAN كه ناحيه اي بزرگ مثل شعبه هاي يك بانك را در سطح كشور پوشش مي دهد خطوط تلفني Leased Line وسيله ارتباطي اين شبكه ها معمولاً معمولي يا خطوط و يا ارتباطات ماهواره اي مي باشد اساس كاركرد اين دو نوع شبكه يكي است و تفاوت فقط در گسترش آنها مي باشد.
موارد مورد نياز جهت ايجاد شبكه هاي كامپيوتري:
- كامپيوتر
- واسط انتقال سيم، كارت شبكه و مودم،‌ خطوط تلفن
- سيستم عامل شبكه
كامپيوترهاي بكار گرفته شده در شبكه بسته به نوع كاري كه لازم است انجام دهن

د و همچنين بسته به نوع ارتباط و سيستم عامل شبكه متفاوت هستند به هر كامپيوتر در شبكه يك گره يا Node گفته مي شود و هر نود داراي نام و نشاني شبكه اي منحصر به فرد است كه آن را از ساير متصل به شبكه متمايز مي سازد نرم افزار شبكه براساس اطلاعات عرضه شده از طرف كار بر نحوه عملكرد هر گره را در شبكه معين مي كند و اسم شبكه را براي كمك ب

ه كاربران در تعيين هويت گره فراهم مي سازد.
هر كدام از وسايل موجود در شبكه داراي يك يا چند رابط بنام درگاه است كابلهاي شبكه به درگاههاي كارت شبكه وصل مي شوند وظيفه اصلي كابل علاوه بر فراهم ساختن اتصال هر دو گره روي شبكه انتقال داده ها در امن ترين حالت ممكن است در ارتباطات به صورت wan مثل برقراري با اينترنت از خط تلفن.
سيستم عامل شبكه
Operating System
نرم افزاري است كه به كامپيوتر امكان استفاده از منابع نرم افزاري و سخت افزاري را داده و عمليات سيستم را تحت كنترل دارد سيستم عاملهاي Dos , windows 3.1 كامپيوتر امكان استفاده از منابع خودش را مي دهد و سيستم عاملهاي Windows 95 , window NT , Netware به كامپيوتر امكان استفاده و به اشتراك گذاشتن منابع ديگر كامپيوترهاي روي شبكه را مي دهد بهر حال سيستم عامل شبكه كليه عمليات سيستم را تحت نظر داشته و كنترل مي كند.
انواع شبكه از نظر مبناي كاركرد
شبكه هاي آزاد يا همتا به همتا Peer to peer
در اين شبكه همه كامپيوترها هم ارزش بوده و از منابع يكديگر استفاده مي كنند و كنترل يكساني بر شبكه دارند در واقع در اين نوع شبكه ببيند و به آن دسترسي پيدا كند Windows NT,OS/2 و Windowd 95 هر كامپيوتر مي تواند كامپيوتر ديگري را در شبكه مثل خودش سيستم عامل اين شبكه مي تواند باشد.
مزاياي اين شبكه
- شبكه كتكي به يك كامپيوتر نيست يعني اگر يكي از كامپيوترها از كار بيفتد يا خاموش باشد شبكه به كار خودش ادامه مي دهد.
- استفاده از منابع هر يك از كامپيوترهاي شبكه توسط ديگر كامپيوترها امكان پذير نيست.
- راه اندازي اين يكه ها ساده و هزينه راه اندازي و كار اين شبكه ها كم بوده و نيازي به نيروي متخصص ندارد.
- اين شبكه ها نيازي به كامپيوتر سرويسگر ندارند.


معايب اين شبكه
- مديريت متمركز روي شبكه وجود ندارد.
- داده ها در شبكه پراكنده هستند و هماهنگي بين آنها دشوار مي باشد و لذا احتمال خطا بالا مي رود.
- بدليل غير متمركز بودن اطلاعات مسائل حفاظتي نيز پيچيده تر و مشك

ل تر مي باشد.
شبكه هاي سرويس دهنده – سرويس گيرنده
Server base
در اين نوع شبكه يك كامپيوتر به نام سرويس دهنده تقريباً همه نيازهاي ذخيره اي كل سيستم را به عهده مي گيرد و معمولاً بايد از ساير كامپيوترهاي شبكه قدرتمند باشد و فضاي ذخيره بالاتر و سرعت بيشتري داشته باشد كامپيوترهايي كه به سرويس دهنده متصل مي شود سرويس گيرنده نام دارند.
اين كامپيوترها ايستگاههاي كاري يا گره هايي هستند كه كاربران با آنها مي توانند از خدمات و قدرت Server بهره بگيرند در اين نوع شبكه ها ارزش كامپيوترها متفاوت مي باشد.
Server ها مسئول ايمني سيستم هستند و لذا بسته به نوع سيستم عامل شبكه هر كاربر بايد يك اسم شناسايي و يك كلمه عبور داشته باشد تا بتواند به شبكه دسترسي پيدا كند.
نكته قابل توجه اين است كه در اين شبكه ها گره ها هر يك مستقلاً نياز به يك سيستم عامل از نوع Server دارند.
مزاياي اين شبكه
امنيت بالا
مديريت متمركز اطلاعات باعث پائين آمدن احتمال خطا مي شود
امكان تشكيل شبكه هاي بزرگ
معايب اين شبكه
هزينه بالا براي راه اندازي
احتياج به نيروي متخصص
احتياج به يك كامپيوتر پرقدرت مركزي كه كار ديگري را نمي تواند انجام دهد
عدم امكان استفاده از منابع ساير كامپيوترها و يا دشوار بودن اين مسئله
در صورت از كار افتادن Server كل شبكه از كار مي افتد.
قراردادهاي ارتباطي
پروتوكل مجموعه اي از قوانين است كه همه وسايل ارتباطي و گره ها از آن تبعيت مي كنند پروتوكلها فرمت زمان بندي تصحيح خطا و ترتيب اجرا را كنترل مي كنند به عبارت ديگر قرارداد ارتباطي زباني است كه كامپيوترها در شبكه توافق مي كنند كه به آن زبان صحبت كنند تا بفهمند از پروتوكلهاي معروف مي توان از TCP /IP , TPX/SPX منظور يكديگر را نام برد ممكن است در ارتباط بين شبكه هاي كامپيوتري بعضي داراي پروتوكل متفاوتي با بقيه شبكه باشند لذا در اين جا نياز به مترجم Gateway مي باشد كه ارتباط زباني بين شبكه ها را ميسر مي سازد.
LAN Local area Network


LAN : اجتماعي از چند كامپيوتر كه با Connection قوي به هم متصل اند و از نظر فيزيكي با هم رابطه نزديكي داشته باشند، LAN گوئيم. اگر دو كامپيوتر با modem به هم وصل باشند چون در واقع اطلاعات يكي از PC ها بايد به مخابرات برود WAN ناميده مي شود.
LAN ها به دو دسته تقسيم مي شوند كه مي توانيم با استفاده از oprating system هاي LAN , microsoft را ايجاد كنيم.
نوع اول (peer-to-peer) work-groop است كه در آن هر كامپيوتر بايد vsername و password خودش در داخل خودش تعريف شود، بعبارتي user ها مشترك نيست. اگر تعداد

node ها كمتر از ده تا باشد معمولاً از اين نوع استفاده مي شود. نوع دوم Client-Server ها هستند. كامپيوترها داراي يك username هستند و همه از آن استفاده مي كنند در واقع process , Domain بقيه را هم انجام مي دهد.
در Domain يك كامپيوتر مركزي يك Server وجود دارد كه اطلاعاتي كه بايد ميان كامپيوترها مشترك باشد، در اين Server قرار مي گيرد.
از جمله فوايد استفاده از Client-Server مي توانيم به مديريت متمركز كه باعث امنيت و سرعت در شبكه مي شود اشاره كنيم و همينطور يكجا تعريف كردن password , vsername است.
حال خود Client-Server ها به دو دسته تقسيم مي شوند:
در نوع اول سيستم عامل تمام كامپيوترها از سيستم عامل Server استفاده مي كند و همچنين در هيچ نوري اعمال محاسباتي انجام نمي شود، بهمين دليل به اين كامپيوترها diskless گفته مي شوند، و در حقيقت محاسبات در mainframe انجام مي شود.
در نوع دوم اما برخي از محاسبات در node ها انجام مي شود ولي مديريت توسط Server انجام مي شود. در شبكه هايي كه تعداد نودها بيشتر از ده عدد است معمولاً شبكه بصورت Client-Server بسته مي شود. كه اين به دليل بالا بردن امنيت اطلاعات و همينطور جلوگيري از افزايش password , username است.
توپولوژي شبكه هاي محلي
منظور از توپولوژي (topology) چگونگي وصل شدن اجزاء شبكه بهم مي باشد.
بطور كلي توپولوژي را مي توانيم به دو دسته تقسيم كنيم:
- توپولوژي فيزيكال (physical topology)
- در اين توپولوژي در حقيقت بيان مي شود كه يك شبكه چگونه بهم متصل شده و شكل ظاهري آن چگونه است.
- توپولوژي منطقي (logical topology)
اين توپولوژي به چگونگي عبور اطلاعات از node ها مي پردازد.
توپولوژي هاي فيزيكي و منطقي ممكن است به چند فرم ايجاد شود كه رايج ترين و مهمترين آنها عبارتند از:
- توپولوژي باس (گذرگاه)
- توپولوژي رينگ (حلقه)
- توپولوژي استار (ستاره)
- توپولوژي مش
- توپولوژي باس
ساده ترين روش توپولوژي روش متصل شدن bus است. در bus به تعداد كامپيوترها، T-connector وجود دارد و حتماً دو عدد ترميناتور وجود دارد كه ترميناتور media را خالي مي كند. در حقيقت يك مقاومت است كه جلوي عبور پكت را مي گيرد و نمي گذارد جريان الكتريسيته عبور كند.
اگر در جايي قطعي يا خرابي كابل يا قطع شدن كابل صورت گيرد، شبكه مختل مي شود.
از جمله معايب باس عبارتند از:
1- سرعت بيشتر از 10 مگابيت در ثانيه نمي تواند داشته باشد حال آنكه اين سرعت كمي در شبكه است.


2- براي 15 سال پيش كه اطلاعات k2 بود روش خوبي براي متصل شدن شبكه بود ولي الآن اين روش مناسب نيست.
3- باس براي تعداد كامپيوترهاي كمتر از 10 عدد استفاده مي شود.
در حقيقت باس يك روش ارزان و بي دردسر براي كامپيوترهاي كم است. طول كابل coaxial نبايد به صد متر برسد.
توپولوژي استار


در اين توپولوژي از دستگاهي بنام HUB استفاده مي شود. Packet تقويت مي شود يعني رِله مي شود و ديگر از آن سو نيازي به حذف نيست. حداكثر طول كابل در استار مي تواند صد متر باشد ولي در واقع هفتاد متر بيشتر نمي تواند باشد. اگر چند نود با فاصله هاي زياد به هم وصل شوند چندين HUB در ميان هر دو نود، مي گذارند. چون اطلاعات مدام رله مي شوند و توسط HUB مشكلي پيش نمي آيد. در حقيقت HUB مثل T-connector است كه در star مثل T-C وظيفة تقسيم را انجام مي دهد.
توپولوژي مش
در اين توپولوژي همه ي اجزاء چه كامپيوتر باشد و چه سوئيچ با هم ارتباط دارند. اين توپولوژي بيشتر در جاهايي استفاده مي شود كه احتمال مي دهند ارتباط قطع مي شود مثل اينترنت. براي n تا كامپيوتر در شبكه به n-1 كارت شبكه نياز است چه سوئيچ باشد چه نباشد.
در اين روش بخش هاي مختلف توسط bridge , router بهم وصل مي شوند.
در واقع router داراي تفاوت هاي بسياري با سوئيچ است. سوئيچ در يك شبكه ارتباط بين نودها را برقرار مي كند اما router اگر IP هاي اول هم با فرق كنند باز هم به هم ربط مي دهد.
نحوه ايجاد شبكه هاي امن كامپيوتري و خواص آن ها
اشتباه بزرگي كه اكثر افراد مرتكب مي شود اين است كه براي سيستم خود يك خط مشي و يا Base Line بوجود نمي آورند.
اگر بتوان بصورت بلادرنگ حافظه فضاي ديسك و ساير منابع را مورد كنترل قرار داد و وضعيت آنها را چك نمود در صورت باز بودن يك port و يا اشكال بوجود آمدن، مي توان اقدامات مؤثري را قبل از آنكه مشكل جدي بوجود آورد انجام داد. همچنين ايجاد نسخه پشتيبان از فايلها و تهيه گزارشهاي دورها ي از وضعيت سيستم اقدامات مفيد ديگري است كه مي توان انجام داد. ابزاري كه مديريت سيستم را در تشخيص تغييرات ياري مي نمايد به اسم trip wire شناخته مي شود.
نرم افزارهاي گمراه كننده (Spofing soft ware) :
معناي لغوي Spofing كلاه برداري است ابزارهايي وجود دارند كه با شبيه سازي يك سري از سرويسها، مهاجم را گمراه نموده و از ورود او به شبكه جلوگيري مي نمايد.
براي ايجاد شبكه هاي امن بايد اطلاعات را رمزگذاري كرد. زماني كه رمزگذاري در لايه فيزيكي انجام مي شود، واحد رمزي را بايد بين هر كامپيوتر و رسانه فيزيكي قرار داد. هر بيتي كه كامپيوتر را ترك مي كند، رمزگذاري و هر بيتي كه وارد كامپيوتر مي شود، رمزگشائي مي شود. براي ايمن نگه داشتن شبكه نه تنها بايد اطلاعات را از چشم نامحرمان حفظ كرد، بلكه بايد از جعل اطلاعات و گم شدن آنها جلوگيري بعمل آورد.


به همين دليل براي جلوگيري از جعل شدن و يا با خبر شدن سارقين و محرمانه ماندن خبر نيز از الگوريتمهاي مختلف رمزنگاري و پروتكل هاي SSI و … مي توان استفاده كرد. در برخي از مواقع الگوهاي ترافيك نيز خود جزء اطلاعات سري محسوب مي شوند. (از طريق آدرس هاي مبدأ، مقصد قابل استنتاج است). مثلاً اگر در زمان جنگ، دشمن متوجه شود حجم ترافيك پنتاگون واقع در واشنگتن بطور ناگهاني كاهش چشمگير يافته است و به اندازه همين مقدار به ترافيك East Podunk (پودانك شرقي) افزوده شده است، لازم نيست كه دشمن بهره هوشي 20

0 داشته باشد تا دريابد كه يك امر غير عادي در جريان است. مطالعه طول و فركانس پيام توسط دشمن را، «تحليل ترافيك» مي گويند كه با درج مقدار زيادي ترافيك ساختگي مي تواند بسيار مشكل تر شود.
نامه هاي الكترونيكي و ديگر اطلاعاتي كه به صورت الكترونيك ارسال مي شوند مثل كارت پستالهاي ديجيتال هستند و هر كسي مي تواند به متن درون آن پي ببرد. سيستم هاي رمزنگاري ايمن مي كوشند تا امنيت اين نوع مبادلات را تضمين كنند.
فرستادن نامه از طريق پست ممكن است چند روز طول بكشد ولي در عوض داراي امنيت است. برخلاف اين روش پست الكترونيك به طرز اعجاب آوري سريع است و به همان نسبت هم ميزان امنيت آن پايين مي آيد. يك راهكار براي افزايش ايمني اين گونه مبادلات رمز كردن آنهاست يعني اينكه با استفاده از نرم افزارهاي مخصوص آنها را در هم بريزيم تا براي افراد غير مجاز قابل خواندن نباشد. از دهه هشتاد ميلادي تاكنون با گسترش الگوريتم هاي پيچيده و سخت افزارهاي كامپيوتري قدرتمند سيستم هاي رمزنگاري بسيار قوي در اختيار ميليون ها نفر در سرتاسر جهان قرار گرفتند. پيشرفت هاي فن آوري هاي جديد سيستم هاي رمزي را به ما عرضه خواهند كرد كه در برابر قوي ترين و پيشرفته ترين حملات هم مقاومت مي كنند.
از آنجا كه اينترانت ها عمدتاً حاوي اطلاعات يك سازمان يا شركت هستند امري بديهي است كه از عمومي بودن و نفوذ كردن در آنها به طريقي جلوگيري كنيم طبق تعريف اينترانت ها نبايد لزوماً دسترسي به اينترنت يا ديگر شبكه ها را فراهم كنند با ايجاد اين امكان يك سازمان ريسك پذيري خود را بالا برده است. بدين طريق امكان انتقال ويروس افزايش پيدا مي كند. همچنين در هنگام استفاده از مودم ها اتصال به ديگر شبكه ها و … ممكن است نقطه ضعف هايي در امنيت ديده شود. بنابراين بسيار مهم است كه طرح بسيار محكمي براي امنيت بريزيم. مشخص ترين دشمن خارجي hacker ها هستند اشخاصي كه از نظر تكنيكي در سطح بالايي مي باشند، يك hacker ممكن است به اينترنت سازمان فقط به خاطر سرگرمي يا با ديد يك پيروزي نفوذ كند. يا ممكن است رقباي سازمان يا شركت شخصي را براي نفوذ در اينترنت سازمان به كار گرفته باشند كه اين شخص hacker ناميده مي شود در زير چند روش براي مراقبت از داده هاي شخصي ارائه مي دهيم:
الف) از حفاظت كلمه عبور (password) براي محدود كردن دسترسي به كامپيوتر برنامه ها و فايل هاي خود بهره بگيرد.
ب) وصله هاي نرم افزاري (patch) موجود در پايگاه وب ميكروسافت براي غير فعال كردن regwize و guid را از طريق آن پايگاه (www.microsoft.com) دريافت كنيد.


ج) اطلاعات محرمانه خود را از طريق پيام هاي E-MAIL رمزي نشده ارسال نكنيد.
د) از رمزنگاري (ENCRYPTION) كه اطلاعات را به يك حالت غير فعال خواندن تبديل مي كند براي حل جلوگيري از فاش شدن نامه هاي E-MAIL و اسناد خود توسط افراد غير مجاز بهره بگيريد.
تعدادي از ويروس ها كاري جز تكثير و اشغال فضا انجام نمي دهند اگر چيزي داده ها را صدمه زند يا دسترسي به آن را جلوگيري كند يك تخلف امنيتي رخ داده است. ويروس ها نگراني بزرگي براي تمام سيستم ها مي باشند. ويروس ها از طريق شبكه و يا فايل هاي انتقال داده شده از برنامه هاي نرم افزاري و نرم افزارهاي رايگان و حتي از نرم افزارهاي تهيه شده به سيستم وارد مي

شوند. ويروس ياب ها و حافظه هاي ويروسي دو نوع وسيله هستند كه مي توانند جهت حفاظت سيستم مورد استفاده قرار گيرند. يك حافظه ويروسي نوعي برنامه است كه از زمان راه اندازي تا خاموش نمودن سيستم در حافظه در تمام مدت در حال اجرا خواهد بود. يك حافظه ويروس برنامه ها را قبل از اينكه اجرا شوند جهت شناسايي ويروس و جلوگيري از تكثير آن و يا هر نوع صدمه ديگر مورد مطالعه و بررسي قرار مي دهد.
ساختار Client/Server :
Client :
در اين مدل نياز به خطوط ارتباطي پر ظرفيتي نمي باشد و نيز امكانات سرور اصلي لازم نيست جامع باشد. نمونه كاربردهايي را كه اين محيط دارد بيشتر در زمينه هاي درخواست اطلاعات براساس فرمهاي از پيش ساخته شده مي باشد. صفحه هاي نمايش داده شده در اين روش داراي سرعت بالايي مي باشد.
Server :
در اين مدل معمولاً جهت كاربردهايي استفاده مي شود كه نياز Client مشخص نيست و Client مي تواند انتخابهاي گوناگوني را داشته باشد. لذا در محيطهايي كه نياز به جستجوي اطلاعات بانكهاي اطلاعاتي مطرح مي گردد. و تنوع گزارشها مي تواند زياد باشد بكار گرفته مي شود. در اين مدل سعي مي شود براساس انتخابهايي كه در اختيار كاربر قرار داده مي شود ساختار درخواست شكل بگيرد و بعداً درخواست به سمت Server فرستاده شود در اين مدل نياز به سرويسهاي پرقدرت تر و كانالهاي با پهناي باند بيشتر مي باشد. در صورتي كه صفحه هاي HTML در اختيار كاربر مناسب طراحي شده باشند نياز به خطوط ارتباطي با پهناي باند و سرور پرقدرت كاهش مي يابد.
در اين سيستم ها Server با ذخيره داده ها كه توسط Client ها بصورت اشتراكي مورد استفاده قرار مي گيرد، به ارائه خدمات به كامپيوترهاي متصل به خويش مي پردازد. سيستم هاي Client و Server ارتباط بسيار نزديكي به شبكه هاي توزيع شده دارند. وقتي نياز به فرآيندهاي محاسباتي باشد و داده ها و برنامه ها مي توانند از كارگزار به Client ارسال شوند، با انجام محاسبات در Client ، بار كاري Server كه با يكديگر نيز ارتباط دارند، تشكيل شوند. اين Server ها مي توانند از بانك هاي اطلاعاتي نيز پشتيباني نمايند كه به دليل اشتراك مفاهيم آن با معماري (Tine-
ساختار Tier – 3:
ساختارهاي Tire-3 ، ساختارهاي سه سطحي هستند ه در شب ه هاي امپيوتري امروزه داراي سه لايه زير هستند:


- لايه Presentation يا لايه ارائه، لايه اي است ه با مرورگرهاي اربران و يا در ل امپيوترهاي اربران نهايي درگير است. ن است در برگيرنده سيستم هاي عامل متفاوتي ه ارتران از آن ها استفاده مي نمايند باشد، لذا بزرگترين مسئله اين لايه مسئله استقلال از
Platform ها است. يعني اربرهايي ه براساس الگوي سه لايه ارائه مي شوند بايد براي platform هاي متفاوت قابل استفاده باشند.
اين لايه از نظر فني وظيفه ارسال و دريافت اطلاعات از لايه مياني را دارد.
- لايه منطق تجاري (Business logic) ، در اين لايه Server هاي متعددي به پردازش تقاضاي اربران از قبيل درخواست هاي (web Server) web ، درخواست هاي email ، درخواستهاي مرتبط با تجارت ال تروني و موارد مشابه مي پردازد و در ل منطق تجاري سايت ها و اربردهاي توزيع شده را مدل مي نمايند.
- لايه داده، اين لايه وظيفه ارتباط لايه فوقاني را با پايگاه داده اي اعم از رابطه اي يا غير رابطه اي برخوردار است و در اين حين بار بسياري از پردازشها در لايه هاي بالايي توزيع شده و از ميان رفته است.
ساختار peer To peer :
دو Protocol Stack را كه از يك استاندارد پيروي كرده باشند و مشابه هم باشند را peer To peer گويند.
سايت كامپيوتري:
مجموعه اي از سيستم هاي نرم افزاري و سخت افزاري كه به يكديگر توسط يكي از پروتكل هاي شبكه به هم وصل شده اند و مي توانند از اطلاعات يكديگر استفاده كنند و همچنين امكان اين را داشته باشند افراد مختلف بتوانند از امكانات شبكه به اندازه اي كه مدير شبكه براي آنها تعيين كرده به طور مشترك استفاده نمايند.
يك سايت اطلاع رساني جامع بايد از نظر اطلاعات، سخت افزار، نرم افزار، كاربران، محيط و ساير تجهيزات از جامعيت كلي برخوردار باشد. به اين مفهوم كه تمامي موارد بالا در آن تأمين شده و هيچ جز اضافي در سيستم وجود نداشته باشد همچنين تمامي اجزا آن با يكديگر سازگاري داشته و هر يك از توان عملياتي بالايي برخوردار باشد.
سايت جامع اطلاع رساني داراي مزاياي زير مي باشد:
1- بازدهي و كيفيت مطلوب كل سايت
2- امكان مديريت بهتر سايت


3- امكان توسعه ساده تر و با هزينه كمتر
4- كاهش احتمال خرابي و افزايش تحمل خرابي در سايت


5- افزايش سرعت در شبكه و ارائه خدمات و سرويسهاي اطلاع رساني
6- استفاده بهتر از منابع سايت

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید