بخشی از مقاله

شهرستان رشت


شهرهاي آن عبارتند از : رشت ـ خمام ـ كوچصفهان ـ لشت نشاء ـ خشكبيجار ـ سنگر.
جمعيت شهرستان رشت 783289 نفر است كه 528657 نفر يعني 5/67 در صد از جميعت شهرستان رشت را شهرنشينان و 254632 نفر يعني 5/32 درصد را روستانشينان تشکیل مي دهند.


شهر رشت مركز استان گيلان بوده و تقريباً در مركز جلگه گيلان قرار گرفته است.
شهر رشت، از قديم آباد و مسكوني بوده و ساكنان اصلي آن را گيلها (قوم گيل) تشكيل مي دهند. در منابع تاريخي آمده است كه اين شهر به احتمال قوي، قبل از اسلام، در زمان ساسانيان وجود داشته است.
شهر رشت، از قديم آباد و مسكوني بوده و ساكنان اصلي آن را گيلها (قوم گيل) تشكيل مي دهند. در منابع تاريخي آمده است كه اين شهر به احتمال قوي، قبل از اسلام، در زمان ساسانيان وجود داشته است .
تمام نواحي ساحل غرب سفيد رود در گذشته بيه پس ناميده مي شد و در مقابل، تمام نقاط واقع در مشرق سفيد رود را بيه پيش مي ناميدند .
در دوران صفويه، مركز گيلان، بيه پس، از فومن به رشت منتقل گشت و موجب فزوني اهميت بيش از پيش اين شهر گرديد. رشت را در گذشته ، دارالعماره دارالمرز نيز مي ناميدند. اين شهر در قديم تنها راه ارتباطي و بازرگاني ايران (از طريق بندر انزلي) به اروپا بشمار مي آمد. از زمان شاه عباس دوم تا اواخر حكومت قاجاريه ، شهر رشت مركز تجاري بزرگي بوده است و كاروانهايي در اين شهر براي خريد ابريشم توقف مي كردند و كالاهاي خود را از اين طريق به بنادر درياي مديتران

ه ارسال مي داشتند .
آثار تاريخي مهم رشت: امام زاده خواهر امام (ع)- امام زاده هاشم (ع)- بقعه دانای علی- عمارت کلاه فرنگی (واقع در پارک شهر رشت)
در تمام روستاهاي رشت به علت حاصلخيز بودن خاك، به كشت و توليد برنج مي پردازند.
در بخش لشت نشاء ، علاوه بر كشت برنج، كشت صيفي جات نيز متداول است.
از نكات مهمي كه در مورد زيباكنار، يكي از دهستانهاي بخش لشت نشاء شهرستان رشت، قابل ذكر است؛وجود گاز طبيعي مي باشد كه مورد استخراج قرار گرفته است.


خمام در شمال شهر رشت و بر سر راه رشت به بندر انزلي واقع شده است. عبور جاده ترانزيتي رشت ـ انزلي از بخش خمام، باعث رونق اين بخش نيز گرديده است. جمعيت خمام به مشاغل كشاورزي، به ويژه شاليكاري، كشت حبوبات و پرورش كرم ابريشم اشتغال دارند.
كوچصفهاندر شرق شهر رشت، در مسير جاده اصلي گيلان به مازندران (جاده معروف به كناره) قرار دارد. بيشتر زمينهاي آن جلگه اي و هموار است. خاكهاي آن، مانند ساير نقاط جلگه گيلان، بسيار حاصلخيز است و بيشتر آن، زير كشت برنج قرار دارد. بخش كوچصفهان پرجمعيترين بخش شهرستان رشت پس از بخش مركزي محسوب مي شود. شغل اكثر ساكنان كوچصفهان كشاورزي و پس از آن، پرورش كرم ابريشم است.
اين شهرستان به مساحت 1427 كيلومتر مربع در طول 35/49 و عرض 16/37 جغرافيايي واقع شده است و داراي شش شهر، شش بخش، 18 دهستان و 296 آبادي مي باشد . بيشتر از يك ميليون نفراست اما اغلب ٿارسي را نيز مي دانند .
کلیماتوریسم (توریسم اقلیمی)در شهرستان رشت
یانگین سالانه دما در شهرستان رشت، مركز استان گیلان ۱۵.۸ درجه سانتی گراد است. در این شهرستان میانگین دمای هوا در سردترین ماه سال در دی ماه ۶.۶، در بهمن ماه نیز ۶.۶ و در اسفند ماه ۹ درجه سانتی گراد است.

اقلیم مهمترین عامل در توسعه صنعت توریسم محسوب می شود. مسافرتهای گروهی و دسته جمعی با شرایط آب و هوایی پیوند می خورد. عامل ارتفاع و اعتدال درجه حرارت به همراه مناسب بودن شكل ظاهری زمین و قابلیت دسترسی آن، از عواملی محسوب می شوند كه شرایط توریسم زمستانی را فراهم می آورند.
در برنامه ریزیهای توریستی تأكید روی كوتاهی فصول و تعیین مدت زمان استفاده از ورزشهای هوای آزاد مثل شنا، تنیس و گلف ضروری می نماید. در فصول توریستی درجه حرارت و رطوبت زیاد هتلهای مجهزی می طلبد و در بارانهای سنگین نگهداری و مرمت جاده های نواحی توریستی از ضروریات است.دلیل اهمیت آب و هوا در گردشگری به این خاطر است كه اولا در بعضی مواقع خود آب و هوا بصورت یك عامل جاذبه محسوب می شود، مثل جاهایی با زمستانهای گرم كه مورد تقاضای مردم نواحی سردسیر قرار می گیرد و بالعكس.


ثانیا اینكه تنوع آب و هوا در یك منطقه یا یك كشور گستردگی صنعت گردشگری و امكان وجود فعالیتهای گردشگری را در فصول مختلف فراهم می كند. از این رو استان گیلان به همراه استان مازندران تنها منطقه با اقلیم معتدل و مشابه اقلیم مدیترانه ای در ایران است كه برای جذب گردشگر نسبت به بقیه نقاط كشور مناسب تر است. بطور اساسی اقلیم شمال كشور به لحاظ مطبوع بودن آن بویژه برای گذراندن فصل تعطیلات به خصوص و تابستان جهت استفاده مردم نواحی

گرمسیری، زبانزد عام و خاص است. برعكس اقلیم گرم سواحل جنوبی كشور كه به خصوص در فصل تابستان یك عامل دافعه محسوب می شود، در شمال آب و هوا اغلب یك عامل جاذبه برای گردشگران است.
● درجه حرارت:
میانگین سالانه دما در شهرستان رشت، مركز استان گیلان ۱۵.۸ درجه سانتی گراد است. در این شهرستان میانگین دمای هوا در سردترین ماه سال در دی ماه ۶.۶، در بهمن ماه نیز ۶.۶ و در اسفند ماه ۹ درجه سانتی گراد است. با فرا رسیدن فصل بهار به تدریج بر دمای هوا افزوده شده و مقدار آن در فروردین به ۱۴.۲، در اردیبهشت به ۱۹.۱ و در خرداد به ۲۳ درجه می رسد.
در فصل تابستان به سبب وجود رطوبت زیاد در هوای رشت، دمای هوا افزایش چشمگیری نداشته و مقدار آن در تیر ماه به ۲۵.۱، در مرداد به ۲۴.۸ و در شهریور ماه به ۲۲ درجه می رسد. با شروع فصل پائیز كاهش دمای هوا كه پس از تیر ماه آغاز گردیده بود، با شتاب بیشتری تداوم یافته و مقدار آن در مهر ماه ۱۷.۳ ، در آبان به ۱۲.۷ و در آذر به ۸.۷ درجه می رسد. میانگین حداقل دمای هوای رشت در سردترین ماههای سال در آذر ماه ۴.۱ ، در دی ماه ۲.۱ ، در بهمن ماه ۲.۴، و در اسفند ماه ۵ درجه سانتی گراد است و در هیچیك از ماههای سرد سال میانگین حداقل دمای این شهر به كمتر از ۲ درجه نمی رسد. میانگین حداكثر دمای هوای رشت در گرمترین ماههای سال در خرداد ۲۸.۱ ، در تیر ماه ۳۵.۳، در مرداد ماه ۲۹.۸ و در شهریور ماه ۲۶.۷درجه است. كمترین دمای رخ داده در طول دوره آماری ۴۰ ساله رشت ۱۹- و بیشترین دمای بوقوع پیوسته برابر ۳۷.۶+ درجه سانتی گراد بوده است كه این امر بیانگر مصون بودن رشت از سرماهای شدید و گرماهای طاقت فرسا است.


در شهرستان رشت میانگین دمای هوا در فصل بهار ۱۸.۷، در فصل تابستان ۲۳.۹ و در فصل پاییز ۱۲.۹ و در فصل زمستان ۷.۴ درجه است. در این شهرستان دی و بهمن با میانگین ۶.۶ درجه سردترین ماههای سال و تیر ماه ۲۵.۱ درجه سانتی گراد گرمترین ماه سال است. در شهرستان رشت و تقریبا در تمامی شهرستانهای استان گیلان از ماه فروردین تا آخر آبان بهترین زمان برای

مسافرت و بازدید از طبیعت و مناطق گردشگری استان می باشد كه دو ماه مهر و آبان معمولا از بارندگی های پاییزه برخوردار است كه برای علاقه مندان به طبیعت بارانی، دارای جذابیتهای خاص خود می باشد. در مناطق كوهپایه ای و دور از ساحل استان گیلان به سبب كاهش رطوبت و دمای هوا، شرایط بسیار مساعدی جهت گردشگری در تمام فصلهای بهار و تابستان وجود دارد.


● بارندگی:
در استان گیلان حداكثر بارندگیهای ماهانه در شهرها و مناطق ساحلی و یا مجاور به ساحل نظیر انزلی ، رشت، لاهیجان و آستارا و پسیخان و… بر ماههای پاییز انطباق دارد ولی نقاط دور از تأثیر رژیم اقلیم خزری نظیر رودبار و منجیل از رژیم بارندگی دیگری تبعیت می كنند و حداكثر بارندگیهای ماهانه آنها بر ماههای زمستان منطبق است. میانگین سالانه بارندگی در دوره های بلند مدت آماری ۴۰ ساله شهر رشت ۱۳۶۹.۲ ، كوچصفهان ۱۱۶۷.۹، در لاكان ۱۲۵۰.۲ میلیمتر است.
در شهرستان رشت مركز استان گیلان میانگین ماهیانه بارندگی در سردترین ماه سال در دی ماه ۱۳۷.۴، در بهمن ۱۱۹.۱ و در اسفند ۱۱۶.۴ میلیمتر است.
در گذار از فصل زمستان به فصل بهار از مقدار بارندگی های این شهر بطور محسوس كاسته شده و مقدار آن در فروردین به ۶۱.۳، در اردیبهشت به ۵۳.۹ و در خرداد به ۴۵.۵ میلیمتر كاهش می یابد. با ورود به فصل تابستان ابتدا باز هم از مقدار ریزشهای جوی كاسته می شود ولی پس از تیر ماه به تدریج بر میزان بارندگیها افزوده می گردد. میانگین ماهانه بارندگی رشت در تیرماه ۴۲.۷، در مرداد ماه ۷۱.۷ و در شهریور ۱۵۱.۷ میلیمتر است كه با آغاز فصل پاییز بر میزان بارندگیها افزوده شده و مقدار آن در مهرماه به ۲۲۶، در آبان به ۱۸۷.۱ و در آذر ماه به ۱۵۶.۴ میلیمتر می رسد.
مطالعه بارندگیهای رشت نشان می دهد كه مهر ماه با ۲۲۶ و تیرماه با ۴۲.۷ میلیمتر بارندگی، پربارانترین و كم بارانترین ماههای این شهر می باشند. بررسی آمار بارندگیهای فصلی رشت نیز بیانگر آن است كه ۲۶۶.۱ ، در فصل پاییز ۵۶۹.۵ و در فصل زمستان ۳۷۲.۹ میلیمتر است و به این اعتبار فصل پاییز پربارانترین و فصل بهار كم بارانترین فصلهای این شهر را تشكیل می دهند. در شهرستان رشت حداكثر بارندگی ۲۴ ساعته در طول دوره بلند مدت آماری این شهر برابر ۱۷۵ میلیمتر مورد اندازه گیری و ثبت قرار گرفته است كه این مقدار بارندگی در طول یك شبانه روز، بیشتر از بارندگیهای سالانه بسیاری از مناطق و شهرهای كشور است. در رشت ۴۳ روز از سال با بارندگی مساوی یا بیشتر از ۱۰ میلیمتر، ۶۴ روز از سال با بارندگی مساوی یا بیشتر از ۵ میلیمتر و ۱۰ روز از سال با بارندگی مساوی یا بیشتر از ۱ میلیمتر می باشد.
● رطوبت هوا:
استان گیلان یكی از مرطوبترین استانهای كشور است و توزیع رطوبت هوا در مناطق و شهرهای ساحلی استان كه به شدت تحت تأثیر رژیم اقلیمی دریای خزر قرار دارند، با مناطق دور از ساحل و كوهستانی استان دارای تفاوتهای مشخصی هستند. میانگین ماهانه نم نسبی هوا در مهر و آبان و آذر رشت معادل ۸۶ درصد است. مقایسه مقادیر نم نسبی هوا در مرطوبترین و خشكترین

ماههای سال در رشت كه به ترتیب برابر ۸۶ درصد در ماههای پاییز و ۷۴ درصد در تیرماه می باشد، نشان می دهد كه این اختلاف فقط در حد ۱۲ درصد است كه بیانگر مرطوب بودن رشت در تمام ماههای سال است. میانگین سالانه نم نسبی هوا در رشت ۸۱ درصد، در پسیخان ۹۰ درصد و در لاكان ۸۴ درصد است.
● پوشش ابری و ساعات آفتابی:
استان گیلان به سبب ویژگی های جوی و اقلیمی، در تمام ماههای سال دارای پوشش ابری قاب

ل ملاحضه ای می باشد ولی ابرناكی این استان در فصول سرد سال بیشتر از فصول گرم می باشد. در شهرستان رشت بطور متوسط ۱۶۹ روز از سال یا آسمان بطور كامل پوشیده از ابر می شود و یا تقریبا بطور كامل پوشیده از ابر است. در رشت بطور متوسط در دی ماه ۱۶ روز، در بهمن ماه ۱۷ روز و در اسفند ماه ۲۱ روز آسمان پوشیده از ابر است و در گذار به فصل بهار از ابرناكی آسمان بتدریج كاسته شده. بطوریكه در فروردین ۱۷ روز، در اردیبهشت ۱۳ روز و در خرداد ۸ روز آسمان پوشیده از ابر است.
در فصل تابستان و با روندی آرام و تدریجی به سمت پاییز، بر میزان پوشش ابری آسمان افزوده می شود و در تیرماه ۸ روز، در مرداد ۱۰ روز و در شهریور ۱۳ روز آسمان پوشیده از ابر می شود. با فرا رسیدن فصل پاییز كه با هجوم توده های هوای باران زا به فلات ایران و شمال كشور همزمان است بر پوشش ابری استان گیلان و شهر رشت افزوده و در مهرماه ۱۶ روز در آبان ماه ۱۵ روز و در آذر ماه ۱۶ روز آسمان رشت مملو از ابر می شود و به این ترتیب مشاهده می گردد كه شهرستان رشت در تمام ماههای سال از موقعیت ابرناكی مناسبی برخوردار است. در شهرستان رشت اسفند ماه با ۲۱ روز و خرداد ماه با ۸ روز ابرناكی كامل، بیشترین و كمترین مقادیر این پارامتر را در اختیار دارند. پوشش ابری آسمان با طول ساعات آفتابی در رابطه معكوس قرار دارد، بطوری كه در ماههایی كه پوشش ابری بیشتر است، ساعات آفتابی كمتری وجود دارد. در رشت بیشترین ساعات آفتابی ماهانه با میانگین ۲۱۲.۵ ساعت به تیرماه و كمترین ساعات آفتابی ماهانه با رقم ۷۵.۹ ساعت به بهمن ماه تعلق دارد.
● تعداد روزهای با دید افقی كم:
در شهرستان رشت بطور متوسط در ۶۷ روز از سال دید افقی برابر یا كمتر از ۲ كیلومتر می شود كه فراوانی آن در ماههای زمستان بیش از سایر ماههای سال است. كاهش دید افقی ممكن است به علت وقوع برخی از پدیده های جوی نظیر مه، گرد و خاك، رگبار شدید و نظایر آنها اتفاق می افتد. دید افقی و كاهش آن به كمتر از ۲ كیلومتر، در امور فرودگاهی و پرواز هواپیماها بسیار حائز اهمیت است و ممكن است باعث لغو یك سفر توریستی شود.


● تعداد روزهای همراه با برف و یا مخلوط برف و باران:
در شهرستان رشت بطور متوسط در حدود ۷ روز از سال توأم با ریزش برف و یا مخلوط برف و

باران است و فراوانی آن در بهمن ماه بیش از سایر ماههای سال است.
● تعداد روزهای یخبندان:
▪ در شهرستان رشت مركز استان گیلان كه از اقلیم مرطوبی برخوردار است، تعداد روزهای یخبندان در سال بطور متوسط به ۲۷ روز می رسد و دی ماه با ۱۰ روز یخبندان بیشترین تعداد روزهای

همراه با یخبندان را در بین سایر ماههای سال در اختیار دارد. در رشت ماههای آبان، آذر، دی، بهمن و اسفند و گاهی در فروردین یخبندان رخ می دهد و سایر ماههای سال فاقد یخبندان است.
● باد:
شدیدترین باد وزیده شده در طول دوره آماری ۴۰ ساله رشت با سرعت ۳۰ متر بر ثانیه بوده كه با جهت شمالی در مهرماه ۱۳۶۴ روی داده است. متوسط سالانه سرعت باد در رشت ۱.۳ متر بر ثانیه است

1. نام پارك : پارك شهر
مساحت پارك : 144000
منطقه شهرِِی : منطقه (2)
سال احداث : باغ قديمی ( 1327 هجری قمری )
موقعيت پارك در شهر : خيابان حافظ جنب استانداری ( جنوب شهر)
امكانات موجود در پارك : عمارت كلاه فرنگی – زمين بازی كودكان – زمينهای ورزش – باغ وحش مصنوعی – نمازخانه – سرويس بهداشتی و مبلمان پاركی
نوع پارک:پارک شهری
سیستم آبیاری:آبیاری با تانکر-سیستم آبیاری بارانی در دست اجرا
________________________________________

2. نام پارك : سبزه ميدان
مساحت پارك : 17500
منطقه شهرِِی : منطقه (2)
سال احداث : باغ قديمی
موقعيت پارك در شهر : خيابان اعلم الهدی ( مركز شهر)
امكانات موجود در پارك : كتابخانه – مبلمان شهری
نوع پارک :پارک شهری به واسطه موقعیت شهری
سیستم آبیاری:از تانکر
________________________________________

3. نام پارك : بوستان ملت
مساحت پارك : 120000


منطقه شهرِِی : منطقه (3)
سال احداث : (1378)
موقعيت پارك در شهر : بلوار شهيد انصاری سه راه كانادا ( شمال شهر)
امكانات موجود در پارك : زمين بازی كودكان – زمين های ورزش – اكواريوم – بركه مصنوعی – انجمن نجوم ثاقب – نمازخانه و مبلمان پاركی


نوع پارک:پارک شهری-منطقه ای
سیستم آبیاری:آبیاری از انواع بارانی و در برخی قسمتها از نوع دستی
________________________________________

4. نام پارك : بوستان دانشجو
مساحت پارك : 7000
منطقه شهرِِی : منطقه (2)
سال احداث : 1377
موقعيت پارك در شهر : كمربندی شهيد بهشتی نرسيده به ميدان آزادگان روبروی دانشكده پرستاری ( جنوب غربی شهر)
امكانات موجود در پارك : زمين بازی كودكان – نمازخانه و مبلمان پاركی
نوع پارک:پارک منطقه ای
سیستم آبیاری:با تانکر
________________________________________

5. نام پارك : بوستان كشاورز
مساحت پارك : 32000
منطقه شهرِِی : منطقه (3)
سال احداث : 1375
موقعيت پارك در شهر : بلوار رسالت سرچشمه ( شرق شهر)
امكانات موجود در پارك : كتابخانه - زمين بازی كودكان – سرويس بهداشتی و مبلمان پاركی
نوع پارک :پارک منطقه ای-محله ای
سیستم آبیاری:بارانی
________________________________________



6. نام پارك : بوستان توحيد
مساحت پارك : 24000
منطقه شهرِِی : منطقه (1)
سال احداث : 1377 شمال شهر)
امكانات موجود در پارك : زمين بازی كودكان – مبلمان پاركی
نوع پارک:پارک منطقه ای-محله ای
سیستم آبیاری:بارانی
________________________________________

7. نام پارك :بوستان بهار
مساحت پارك : 4830
منطقه شهرِِی : منطقه (2)
سال احداث : 1375
موقعيت پارك در شهر : بلوار لاكانی دروازه لاكان ( جنوب شهر)
امكانات موجود در پارك : زمين بازی كودكان – مبلمان پاركی
نوع پارک:پارک کودک-محله ای
سیستم آبیاری:تانکر آب
________________________________________

8. نام پارك :بوستان فرشتگان
مساحت پارك : 4062
منطقه شهرِِی : منطقه (2)
سال احداث : 1375
موقعيت پارك در شهر : بلوار شهيد افتخاری عينك ( غرب شهر)
امكانات موجود در پارك : زمين بازی كودكان – مبلمان پاركی
نوع پارک:پارک کودک-محله ای
سیستم آبیاری:تانکر آب
________________________________________

9. نام پارك : بوستان انديشه
مساحت پارك : 11742
منطقه شهرِِی : منطقه (3)
سال احداث : 1373
موقعيت پارك در شهر : ميدان فرهنگ خيابان آزادگان ( جنوب شرقی شهر )
امكانات موجود در پارك : سرويس بهداشتی و مبلمان پاركی
نوع پارک:پارک محله ای
سیستم آبیاری:تانکر آب
________________________________________


10. نام پارك : بوستان گلها
مساحت پارك : 4735
منطقه شهرِِی : منطقه (2)
سال احداث : 1373
موقعيت پارك در شهر : كمربندی شهيد بهشتی جنب پ

ل جماران شهرك قدس (جنوب شهر)
امكانات موجود در پارك : زمين بازی كودكان و مبلمان پاركی
نوع پارک:پارک محله ای -پارک کودک
سیستم آبیاری:تانکر آب
________________________________________

11. نام پارك : بوستان شقايق
مساحت پارك : 4300
منطقه شهرِِی : منطقه (2)
سال احداث : 1375
موقعيت پارك در شهر : انتهای خيابان استقامت يك ( جنوب غربی شهر)
امكانات موجود در پارك : زمين بازی كودكان و مبلمان پاركی
نوع پارک:پارک کودک-محله ای
سیستم آبیاری:تانکر آب
________________________________________

12. نام پارك : گلباغ نماز
مساحت پارك : 4000
منطقه شهرِِی : منطقه (1)
سال احداث : 1372
موقعيت پارك در شهر : انتهای بلوار نماز (شمال شهر)
امكانات موجود در پارك : سرويس بهداشتی و مبلمان پاركی
نوع پارک:پارک خطی-حاشیه پیاده رو-محله ای
سیستم آبیاری:تانکر آب
________________________________________

13. نام پارك : پارك جنگلی نارون (1)
مساحت پارك : 4455
منطقه شهرِِی : منطقه (3)
سال احداث : 1373
موقعيت پارك در شهر : بلوار مدرس نرسيده به فلكه نيروی دريايی جنب پل مصلی (جنوب شهر)
امكانات موجود در پارك : سرويس بهداشتی و مبلمان پاركی
نوع پارک:جنگلی_محله ای
سیستم آبیاری:تانکر آب


________________________________________

14. نام پارك : پارك جنگلی نارون (2)
مساحت پارك : 3566
منطقه شهرِِی : منطقه (3)
سال احداث : 1373


موقعيت پارك در شهر : بلوار مدرس نرسيده به فلكه نيروی دريايی جنب پل مصلی (جنوب شهر )
امكانات موجود در پارك : مبلمان پاركی
نوع پارک:پارک جنگلی-محله ای
سیستم آبیاری:تانکر آب
________________________________________

15. نام پارك : بوستان ميخك
مساحت پارك : 1576
منطقه شهرِِی : منطقه (2)
سال احداث : 1372
موقعيت پارك در شهر : بلوار شهيد افتخاری عينك (غرب شهر)
امكانات موجود در پارك : زمين بازی كودكان و مبلمان پارکی
نوع پارک:پارک کودک-محله ای
سیستم آبیاری:تانکر آب
________________________________________


16. نام پارك : بوستان شهيد گلستانی
مساحت پارك : 1121


منطقه شهرِِی : منطقه (3)
سال احداث : 1372
موقعيت پارك در شهر : خيابان رسالت سرچشمه رودبارتان ( شرق شهر)
امكانات موجود در پارك : زمين بازی كودكان و مبلمان پاركی
نوع پارک:پارک کودک
سیستم آبیاری:تانکر آب


________________________________________

17. نام پارك : گلپارك توحيد
مساحت پارك : 3344
منطقه شهرِِی : منطقه (1)
سال احداث : 1370
موقعيت پارك در شهر : گلسار انتهای خيابان 116 (شمال شهر)
امكانات موجود در پارك : زمين بازی كودكان و مبلمان پاركی
نوع پارک :پارک کودک-محله ای
سیستم آبیاری:تانکر آب
________________________________________

18. نام پارك : پارك ديانتی
مساحت پارك : 1145
منطقه شهرِِی : منطقه (3)
سال احداث : 1374
موقعيت پارك در شهر : خيابان شهدا ديانتی ( شرق شهر )
امكانات موجود در پارك : زمين بازی كودكان و مبلمان پاركی
نوع پارک:پارک کودک-محله ای
سیستم آبیاری:تانکر آب
________________________________________

19. نام پارك : پارك وليعصر


مساحت پارك : 2094
منطقه شهرِِی : منطقه (3)
سال احداث : 1370
موقعيت پارك در شهر : خيابان شهدا ميدان زرجوب (شرق شهر )
امكانات موجود در پارك : زمين بازی كودكان و مبلمان پاركی
نوع پارک:پارک کودک-محله ای


سیستم آبیاری:آبیاری بارانی
________________________________________

20. نام پارك : پارك كيژده
مساحت پارك : 1289
منطقه شهرِِی : منطقه (3)
سال احداث : 1373
موقعيت پارك در شهر : خيابان شهدا كيژده ( شرق شهر )
امكانات موجود در پارك : مبلمان پاركی
نوع پارک:پارک محله ای
سیستم آبیاری:تانکر آب
________________________________________

21. نام پارك : بوستان كسمايي
مساحت پارك : 1785
منطقه شهرِِی : منطقه (1)
سال احداث : 1372
موقعيت پارك در شهر : نيكمرام ( شمال غربی شهر )
امكانات موجود در پارك : زمين بازی كودكان و مبلمان پاركی
نوع پارک:پارک کودک-محله ای
سیستم آبیاری:تانکر آب
________________________________________

مساحت پارك : 985
منطقه شهرِِی : منطقه (3)
سال احداث : 1372
موقعيت پارك در شهر : خيابان تختی باقرآباد ( شمال شهر )
امكانات موجود در پارك : مبلمان پاركی
نوع پارک:پارک محله ای
سیستم آبیاری:تانکر آب


________________________________________

23. نام پارك : بوستان قلمستان
مساحت پارك : 1340
منطقه شهرِِی : منطقه (2)
سال احداث : 1372
موقعيت پارك در شهر : خيابان لاكانی پيچ لاكانی (مركز شهر )
امكانات موجود در پارك : زمين بازی كودكان و مبلمان پاركی
نوع پارک:پارک کودک-محله ای
سیستم آبیاری:تانکر آب
________________________________________

24. نام پارك : بوستان سميه
مساحت پارك : 1486
منطقه شهرِِی : منطقه (2)
سال احداث : 1372
موقعيت پارك در شهر : بلوار لاكان دروازه لاكان ( جنوب شهر )
امكانات موجود در پارك : زمين بازی كودكان و مبلمان پاركی
نوع پارک:پارک کودک-محله ای
سیستم آبیاری:دستی-تانکر آب
________________________________________

25. نام پارك : بوستان ميثم
مساحت پارك : 2528
منطقه شهرِِی : منطقه (2)
سال احداث : 1372


موقعيت پارك در شهر : رشتيان ( جنوب شهر )
امكانات موجود در پارك : زمين بازی كودكان و مبلمان پاركی
نوع پارک:پارک کودم-محله ای
سیستم آبیاری:تانکر آب
________________________________________



26. نام پارك : بوستان نيكمرام
مساحت پارك : 1007
منطقه شهرِِی : منطقه (1)
سال احداث : 1370
موقعيت پارك در شهر : بلوار شهيد رجايی كوی صفاری ( غرب شهر )
امكانات موجود در پارك : زمين بازی كودكان و مبلمان پاركی
نوع پارک:پارک کودک-محله ای
سیستم آبیاری:تانکر آب
________________________________________

27. نام پارك : بوستان لاله
مساحت پارك : 940
منطقه شهرِِی : منطقه (3)
سال احداث : 1371
موقعيت پارك در شهر : جنب پل عراق ( جنوب شهر )
امكانات موجود در پارك : مبلمان پاركی
نوع پارک:پارک محله ای
سیستم آبیاری:تانکر آب
________________________________________

28. نام پارك : بوستان رازی
مساحت پارك : 6500
منطقه شهرِِی : منطقه (2)
سال احداث : 1380
موقعيت پارك در شهر : خيابان سردار جنگل جنب بيمارستان رازی ( جنوب شهر )
امكانات موجود در پارك : مبلمان پاركی
نوع پارک:پارک محله ای
سیستم آبیاری:تانکر آب
________________________________________

29. نام پارك : بوستان پليس
مساحت پارك : 3600

 


منطقه شهرِِی : منطقه (3)
سال احداث : 1382
موقعيت پارك در شهر : بلوار مدرس جنب پارك جنگلی نارون (1) (جنوب شهر )
امكانات موجود در پارك : مبلمان پاركی
نوع پارک:پارک محله ای
سیستم آبیاری:تانکر آب
________________________________________

30. نام پارك : بوستان الغدير
مساحت پارك : 1300
منطقه شهرِِی : منطقه (2)
سال احداث : 1382
موقعيت پارك در شهر : بلوار شهيد افتخاری يخسازی ( جنوب غربی شهر )
امكانات موجود در پارك : مبلمان پاركی
نوع پارک:پارک محله ای
سیستم آبیاری:تانکر آب
________________________________________

31. نام پارك : بوستان پرديسان
مساحت پارك : 2300
منطقه شهرِِی : منطقه (3)
سال احداث : 1382
موقعيت پارك در شهر : بلوار شهيد انصاری ضلع جنوبی مجتمع پرديسان ( شمال شهر )
امكانات موجود در پارك : مبلمان پاركی
نوع پارک:پارک محله ای
سیستم آبیاری:تانکر آب-دستی
________________________________________
32. نام پارك : بوستان بانوان
مساحت پارك : 20000


منطقه شهرِِی : منطقه (2)
سال احداث : 1382
موقعيت پارك در شهر : بلوار منظريه جنب هتل كادوس ( جنوب شهر )
امكانات موجود در پارك : در دست احداث می باشد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید