بخشی از مقاله

فصل اول
تاریخچه وب
سال 1989 را می توان مبدأ وب دانست، در ان سال " تیم برنرزلی " عضو انجمن اروپایی محققین فیزیک (CERN) ، پروژه ای را مطرح کرد که هدف آن به وجود آوردن شبکه ای از اسناد و فرامتن ، برای رد و بدل کردن اطلاعات بین اعضای انجمن بود.
درسال 1990 اولین نرم افزار وب با قابلیت نمایش ، ویرایش و ارسال اسناد فرامتن به اعضاء از طریق اینترنت، تولید و بدین ترتیب وب پا به عرصه وجود گذاشت.


در سال 1991 مجلس ایلات متحده قانونی را مبتی بر تأسیس شبکه علمی-تحقیقاتی ملی
(National research and Educational Network - NREN) از تصویب گذراند، هدف از NREN برقراری شبکه های تحقیقاتی و علمی با ظرفیت و سرعت بالا و اجازه فعالیت های تجاری و تشویق آن در اینترنت بود.
در ژوئن 1993 ، مارک آندرسن و سایر محققین در NCSA یک مرورگر گرافیکی به نام MOSAIC 1.0 را عرضه کردند، که خیلی زود نسخه جدیدی از آن روی ویندوز مایکروسافت قرار گرفت.
در سال 1994 مارک آندرسن از NCSA جدا شده و با جیم کلارک ، شرکتی را بنا نهادند که به زودی مرورگر آن به نام Netscape Navigator که دارای سرعت بیشتری بود، به بازار ارایه شد. این مرورگر ف مورد استقبال بسیار قرار گرفت و شرکت Netscape از رشد بی سابقه ای در صحنه تجاری بر خوردار شد.
بازرگانان و تجار ، که از طریق شبکه " وب " بازارهای چند میلیونی را مقابل خود می دیدند ، با سرعت زیادی به " وب " رو آورده و همگان سعی در اعلان حضور خود در این بستر گسترده کردند.
به زودی اخبار رادیو ، تلویزیون ، مجلات و روزنامه ها انباشته از رویدادهای مربوط به شبکه " وب " شد و اکنون روزی نیست که از یک پیشرفت تازه در خصوص " وب " به گوش جهانیان نرسد.
موج فزاینده مردم جهت ثبت نام در مراکز ارایه خدمات اینترنت ، برای دستیابی به " وب " و گنجینه اطلاعات علمی ، آموزشی و تجاری، بیش از پیش مشاهده می شود.
در اواخر 1996 " وب " و دنیای جذاب آن ، از طریق " تلویزیون وب " ، با سرعت بسیار زیادی راه خود را به درون خانواده ها گشود و امروزه به صورت بخش لاینفک زندگی روزانه ما در آمده است.

تاریخچه اینترنت
وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا در سال 1969 میلادی شبکه ای طراحی کرد تا کامپیوترهای مرکزهایی را که در زمینه مسائل دفاعی تحقیق می کردند به هم ارتباط دهد. این شبکه آرپانت نام داشت.
هدف شبکه آرپانت مبادله اطلاعات در زمینه تحقیقات دفاعی بود. اما کم کم کامپیوتر های دانشگاه های بزرگ ایالات متحده آمریکا به آن پیوسته و از آن برای مبادله اطلاعات تحقیقاتی در رشته های گوناگون علوم استفاده کردند. به تدریج شمار کامپیوتر هایی که از آمریکا و سایر کشورهای جهان به این شبکه پیوستند افزایش یافت. آرپانت در سال 1977 میلادی به اینترنت تغییر نام یافت و در حال حاضر میلیون ها کامپیوتر در این شبکه قرار گرفته اند.

تاریخچه اینترنت در ایران
در سال 1372 هجری شمسی ایران نیز به شبکه اینترنت پیوست. نخستین رایانه ای که در ایران به اینترنت متصل شد مرکز تحقیقات فیزیک نظری در ایران بود. در حال حاضر نیز این مرکز یکی از مرکزهای خدمات اینترنت در ایران است.

منظور از وب چيست؟
وب شبکه ای است متشکل از تمامی کامپيوترهای دنيا، شبکه ای از شبکه ها
اينترنت، وب، WWW ، web يا World Wide Web همگی يک چيزند
تمامی کامپيوترهای وب ميتوانند با هم ارتباط داشته باشند
کامپيوترهای موجود در وب با کمک استاندارد ارتباطی يا پروتوکل HTTP با هم ارباط برقرار ميکنند

نحوه کارکرد وب چگونه است؟ها يا صفحات روی Web Server يا کامپيوترهای سرويس دهنده وب ذخيره شده اند برای ديدن صفحات وب از نرم افزاری به نام مرورگر و يا Web Browser استفاده ميشود
دو مرورگر Internet Explorer و Netscape Navigator جزو معروفترين مرورگرها حساب ميشوند
مرورگر Internet Explorer متعلق به شرکت مايکروسافت و مرورگر Netscape Navigator متعلق به شرکت نت اسکيپ ميباشد

مرورگرها چگونه به خواندن صفحات وب ميپردازند؟
يک مرورگر با کمک يک Request درخواستی برای خواندن يک صفحه از وب سرور ميکند اين Request يا درخواست بر اساس استاندارد ارتباطی يا پروتوکل HTTP بوده و شامل آدرس صفحه مورد نظر ميباشد
آدرس يک صفحه وب چيزی شبيه http://www.internet.com/faq.html است. بخش //:http نوع پروتوکل و يا استاندارد ارتباطی را تعيين ميکند، www.internet.com نام دومين يا Domain است و faq.html نام صفحه ای است که بايد خوانده شود

مرورگرها چگونه صفحات وب را نمايش ميدهند؟
چگونگی نمايش يک صفحه وب بصورت مستتر در آن وجود دارد مرورگرها از روی دستورالعملهای داخل صفحات وب و با کمک تگ ها به نمايش صفحات ميپردازند
وظيفه اصلی تگ های اچتمل ( HTML tags ) بيان چگونگی نمايش اطلاعات ميباشديک تگ اچتمل چيزی شبيه <p> اين تگ پاراگراف است </p> است


چه کسانی استاندارد های وب را تعيين ميکند؟
تعيين استاندارد های وب ربطی به شرکتهای مايکروسافت و يا نت اسکيپ ندارد
World Wide Web Consortium يا W3C متولی تعيين استانداردهای وب استHTML, CSS and XML از مهمترين استانداردهای تصويب شده وب ميباشند.
آخرين استاندارد HTML استاندارد XHTML 1.0 ميباشد .


استانداردهای وب
رویای تیم برنرز لی برای اختراعش ، شبکه جهانی وب ، یک فضای عمومی است . جائیکه کاربران می توانند اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند ، کنار هم کار کنند ، بازی کنند و روابط اجتماعی داشته باشند ( شبکه جهانی وب ، یک تاریخچه مختصر شخصی ). ما به عنوان توسعه دهندگان وب ، با ایجاد سایتهای آموزشی ، اجتماعی و تجاری ، این رویا را به واقعیت تبدیل می کنیم.
در این دوره از رشد وحشتناک ، وب نیاز به راهنمایی دارد تا از پتانسیل کاملش آگاهی یابد. استانداردهای وب این راهنمایی هستند. استانداردها کمک می کنند تا مطمئن شویم که تمام افراد به اطلاعاتی که ما تامین می کنیم دسترسی دارند و همواره توسعه وب را سزیعتر و لذت بخش ترمی کند.
مطابقت با استانداردها استفاده از وب را برای افرادی با نیازهای خاص ساده تر می

کند.افراد نابینا ممکن است سیستمهایی برای خواندن صفحات وب داشته باشند. افرادی با بینایی ضعیف ممکن است صفحاتی بخواهند صفحاتی دوباره مرتب شده و بزرگ شده برای خواندن راحتتر داشته باشند و افرادی که از دستگاههای جیبی استفاده می کنند می توانند به راحتی زمانی که از سیستمهای خود استفاده می کردند از وب استفاده کنند.


چنانکه شرح خواهیم داد ، همواره دلایل مفیدی برای توسعه دهندگان وب وجود دارد که با استانداردهای وب هماهنگ باشند. برای نمونه موتورهای جستجو می توانند کار فهرست کردن سایتها را بهتر انجام دهند. استفاده از کدهای مختص یک مرورگر اغلب کار طراحی یک صفحه را دوبرابر یا سه برابر می کند. و زمانی که رسانه جدیدی مطرح می شود برای مطلوب شدن سایت کار زیادی باقی می گذارد. این وضعیت بدون مفهوم هدایت استانداردهای وب فقط وخیم تر خواهد شد.
بعضی از مردم ترس از این دارند که استانداردها در حال محدود کردن هستند. در حقیقت ، آنها مقدار زیادی از کار خسته کننده مورد بحث در توسعه وب را حذف می کنند و به توسعه دهندگان وقت و اتعطاف پذیری بیشتری میدهند تا به درستی خلاق باشند. که هر دو به آینده بهبود یافته و متفکری نسبت به گذشته راه می یابند.
بسایری از کاربردهای وب ، از جمله بعضی ها که امروزه فقط در رویاهای ما هستند بدون گسترده شدن مطابقت با استانداردها ممکن نخواهد بود و یا مشکلتر خواهد بود. در حال حاضر ، سیستمها و نرم افزارهایی وجود دارند که بسیار عمومی و ظاهرا فراگیر هستند ، اما چی کسی می داند فردا چه اتفاقی می افتد ؟ مقید کردن خودمان با کنترل هر شرکت منفردی به این معنی است که آینده خودمان را به خوش اقبالی یا بداقبالی اینکه یک شرکت میتواند یا میخواهد که ما را تامین کند محدود می کنیم. حمایت کردن از فراگیری استانداردها به وب اجازه می دهد که تا زمانیکه مشوق نوآوری است زنده بماند و در همین مسیر ادامه دهد.
استانداردها چیزهای زیادی برای عرضه کردن دارند . این متن تنها نقطه آغاز است ، به شما از اینکه چه استانداردهای موجود است ، چه کاری انجام می دهند و چرا شما باید به آنها توجه داشته باشید ، یک درک قوی خواهد داد. هر بار که ما یک تکه از وب را میسازیم به فضای عمومی اطلاعات که همان وب است کمک می کنیم. می توانیم آنرا هر چه بهتر بسازیم و یا آنرا سنگین تر کنیم که از هم گسیخته میشود. این انتخاب متعلق به ماست ؛ نتیحه آن متعلق به همه.
طراحي و ايجاد يك وب سايت نيازمند رعايت استانداردهايي است كه در صورتيكه به دقت و كامل رعايت نشود كليه هزينه اي كه براي ايجاد سايت خود مي كنيد بي فايده خواهد بود.
در زير فهرستي از اين استانداردها قرار دارد.
1_ بارشدن صفحه در زمان استاندارد
2- امكان حركت راحت در كل سايت
3- امكان پيدا كردن سريع مطلب توسط كاربر
4- جلب توجه كاربر
5- ايجاد رغبت براي مراجعه كننده به سايت جهت بازگشت مجددد
6- دارا بودن رنكينگ بالا در موتورهاي جستجو گر
7- قابل استفاده بودن در كليه مرورگرها
8- رعايت استانداردهاي كدپيج فارسي و مشكل نداشتن با فونت

وب سایت ها چيستند و چگونه کار می کنند ؟

یک "website" ، "Web site" یا "WWW site"( گاهی کمی کوتاه تر، سایت) یک

کلکسیونی از صفحات وب می باشد . به زبانی دیگر ، مدارک "HTML/XHTML " قابل دسترس توسط "HTTP" در اینترنت می باشد . تمام سایت های عمومی در دسترس موجود شامل "World Wide Web (www) " می باشند. آن صفحات وب سایتها قابل دسترس به وسیله ی "URL " می باشند و به همچنین صفحه اصلی سایت (Homepage ) هم بر همان سرور فیزیکی قرار دارد . این "URL"ها از صفحات ، آنان را به صورت سلسله مراتبی فرمان دهی و مرتب می کند.هرچند که "Hyperlink" های بین آنها کنترل می کندکه چگونه خواننده ساختمان کلی

را بفهمدو چگونه رفت و آمد ها در بین قست های مختلف سایت جریان دارد.
وب سایت ها صفحات نوشته و متحرک شده با "HTML" (Hyper Text Markup Language) است و به آن با نرم افزاری به نام "web browser" می توان دسترسی پیدا ک

رد وب سایتها از صفحات ثابت HTML یا صفحات قابل تغییر که از تکنولوژی مانند
"Active Server Pages" (ASP) یا "Java Server Pages" (JSP) استفاده مي كنند تشكيل شده اند.
یک وب سایت همچنین به برنامه ای به نام "HTTP Server" مثل "Apache"نیاز دارد که معمولترین برنامه وب سرور در اینترنت می باشد یا برنامه "Microsoft Internet Information Server " (IIS).
اغلب وب سایت ها از اطلاعات طبقه بندی شده تشکیل شده اند.

"Plugins"هایی هم برای"Browser"ها موجود می باشد که به آنها اجازه می دهد تا چیزهای فعال مانند "Flash", "Shockwave","Applet" نوشته شده توسط"Java Dynamic HTML"را نمایش دهد که آنها برای کاربر فعل و انفعالات را با به روز کردن صفحه، نمایش می دهد. ( به عنوان مثال صفحاتی که نیاز به بار گذاری و دوباره بارگذاری برا نشان دهنده تاثیر ندارند.)برای بازکننده صفحات مدرن بیشتر از "DOM" و "JavaScript" استفاده می شود.

بعضی (قسمتی) از وب سایت ها تیاز به تعهد پرداخت پول با مخارجی که باید پرداخت بشود(ماهانه) یا ثبت نامهای رایگان دارند . به عنوان مثال خیلی از سایت های اینترنتی غیراخلاقی ، قسمتی از سایتهای اینترنتی، سایتهای بازی ، مسیج بوردها ، سرویس دهندگان ای- میل و سایتایی که اطلاعاتی در مورد بازار سهام و زمان ارائه می دهند.

نگاهی کلی به وب سایت ها
یک وب سایت می تواند اغلب به صورت شخصی و مستقل ، بیزینس و شرکتی یا بر اساس یک موضوع و هدف مشخص دنبال کند. این تعریف کاملا مبهم می باشد.
بيشتر طراحان وب از نقطه نظر نگاه خود به طراحي وب مي پردازند، آنها علاقمند هستند که خودشان را با استعارات مشخص و با تبليغات فراوان نشان دهند. به هر جهت اينترنت براي شما ايجاد تجارت ونيز قابليتي براي ارتباط نزديک ارائه مي دهد .
کاربران ميتوانند اطلاعات و محصولاتي را که در خور نيازشان ميباشد را پيدا کنند.
اينترنت معمولي ترين رسانه واسطه اي است که کاربر را آماده ميسازد که تصميم بگيرد که چه اطلاعاتي را ميخواهد و بايد براي رسيدن به آن به کجا مراجعه کند. اين امر باعث ميشود که بر خلاف رسانه هاي انتشاري، اينترنت يک رسانه تبادلي ( دو طرفه ) تلقي شود.
اکثراً رسانه ها تاثير گذار هستند و هدف آنها ايجاد علاقه کافي است تا اينکه که سرانجام بتواند تبادل مطلوب راانجام دهند.
ماهيت خواندن يک مجله و يا ديدن برنامه هاي تلويزيون ذاتي و بالفطره ني

ست و معمولاً کار انفرادي است. در اصل عمل خواندن مطبوعات يا تماشاي برنامه هاي تلويزيوني بالفطره عملي تبادلي نيست و در حقيقت بين عمل خواندن يا تماشاتن اطلاعات از طريق خواندن يک کتاب يا مجله يا تماشاي برنامه تلويزيون است. ( بصورت يک طرفه)
بنابراين ايجاد اطلاعات جهت رسانه هاي گروهي به راهکارهاي متفاوت تري نسبت به ايجاد اطلاعات مربوط به اينترنت نياز دارد.
مشاهدات بي عيب اينترنت مانند ثبت رويداد بر روي مرورگر وب ،دلالت بر درخواست کاربران و واکنش سرور دارد. به عبارت ديگر انجام يک داد و ستد و تبادل مي باشد.
بعلاوه با اين طبيعت، اينترنت نميتواند بصورت خطي عمل کند. اگر کاربر تصميم به انجام داد و ستد و تبادل داشته باشد، ابتدا بايد به سايت راهنمايي و هدايت شود، و سپس براي تجارت در سايت بماند و گردش کند و در پايان دوباره به سايت بازگرددو نيز بايد در نظر داشت که کاربر ميتواند براي انجام داد و ستد در هر لحظه به هر سايت ديگري مراجعه نمايد.

انواع وب سایتها
تعداد بسیار زیاد مدل وب سایت وجود دارد که هر کدام تخصصی برای سرویس دادن کاری هستند. تعدادی از وب سایت ها شامل این تقسیم بندی میباشند:

. Archive Sites : برای نگهداری کردن از فضا ها و اطلاعات الکترونیکی با ارزش که قابل خراب شدن هستند استفاده می شود . دو مثال در این مورد می گویم "Internet Archive" که از سال 1996 از میلیاردها صفحات قدیمی و جدید نگه- داری و آنها را بایگانی کرده است، و دیگری "Google Groups" که در اوایل سال 2005شروع به بایگانی کردن 845.000.000 پیغام پست شده"Usenet"در مورد اخبار و بحثهای گروهی کرد.

. Business sites : برای بهتر کردن امور تجاری و سرویسی.

. Commerce Sites or eComerce Sites: برای فروش اجناس مانند "Amazon"

. Community Sites: سایتی که اشخاص با علایق و سلایق مشابه با هم در ارتباط هستند، معمولا به وسیله "Chat" و "Message Board"ها.

. Database : سایتی که استفاده اصلی آن جستجو و نمایش دادن اطلاعات ریز و جزئی مانند سایت "Internet Movie Database" یا "Political Gravyard".

. Development Sites : سایتی که هدف آن محیا کردن اطلاعات و منابع مرتبط به بهسازی نرم افزارها و طراحی سایت ها می باشد.

. Directory Sites : سایتی که دارای چیزهای مختلفی می باشد که موضوع و به موضوعهای مرتبط تقسیم می شود. مانند "Yahoo! Directory" ، "Google directory" و "Open Directory Project" .

. Download Sites : محیطی برای دریافت فایل ها و اطلاعات الکترونیکی مانند نرم افزارها ، دموی بازیها و عکسهای کامپیوتری.

. Game Site : سایتی که که در آن بازی و حتی محیط بازی وجود دار

د که خیلی از مردم برای بازی به آنجا می روند، مثل "Zone.com" ، "Pogo.com" و "MMORPGs Planetarion" و "King Of Chaos" .

. News Site : مشابه سایتهای اطلاعاتی ولی مختص به توزیع کردن
. Porn : سایتی مربوط به مسائل جنسی و غیر اخلاقی که در آنها عکسها و ویدوهای غیر اخلاقی و جنسی به دید عموم گذاشته می شود.

. Search Engines : سایتی که اطلاعات اساسی و اصلی را محیا می کند و برنامه ریزی شده است برای مدخل جستجو در دیگر سایتها. به عنوان یک مثال ساده "Google" و دیگری که بسیار معروف است "Yahoo!"

. Shock Sites : شامل عکس ها و چیزهای دیگر که برای بعضی از تماشاگران زشت و بی ادبانه متهاجم می باشد.

. Weblog (or Blog) : برای نوشتن مصالب آنلاین در اینترنت و پست کردن برنامه و خاطرات روزانه، که ممکن است که دارای اطاقهای گفتگو باشد.

. Wiki : سایتی که کابران آن آنرا شاهکارانه ساخته اند.(مانند wikipedia)

خیلی از وب سایت ها مخلوطی از سبک ها می باشند. به عنوان مثال یک سایت تجاری می تواند فعالیت تجارتی کند ولی علاوه بر آن می تواند می تواند حاوی اطلاعات ارزشمندی باشد مثل "White Papers" یا بعضی سایت ها مانند سایتهای جنسی (Porn) می توانند یک تجارت کوچک اینترنتی به وسیله فورش عضویت و اجازه ورد به سایت کنند.

خیلی از سایت های تجاری تصاویری بروشور مانند دارند، یعنی تبلیغاتی که می تواند دست به دست بچرخد. بعضی از وب سایتها به عنوان یک وسیله ارتباطی می توانند به وسیله "Webchat" بین مردم ارتباط برقرار کند.

وب سایتها وادار به محدودیت های معماری شده اند. سایت های بسیار وسیع مانند Microsoft , Yahoo! , Google و بسیاری سایت دیگر سرورهایی را به خدمت گرفته اند و تجهیزات را با بالانس مناسب بارگذاری می کند . همانند " Cisco Content Services Switches" یا راه حل های "F5 BigIP".


طراحي سايت به چه معنا مي‌باشد ؟
بعد از ثبت دامنه ( Domain ) و انتخاب ميزبان ( Host ) و اختصاص فضا ، نوبت به طراحي سايت مي‌رسد.
طراحي سايت مهيج ترين و خلاقانه ترين بخش اين كار است.
به طوري كلي دو نوع سايت وجود دارد : ثابت يا استاتيك (Static ) ، پويا يا ديناميك ( Dynamic )
 سايت ثابت يا (Static ) :
سايت استاتيك سايتي است كه ثابت است. عموما از سايت هاي استاتيك براي نمايش اطلاعاتي استفاده مي كنند كه تغيير نمي‌كنند و يا تغيير سايت در فاصله هاي زماني

خيلي طولاني انجام مي‌گيرد. ( مثلا سالي يك بار ) براي درك بهتر تصور كنيد كه سايت استاتيك يك كاتالوگ الكترونيكي از يك شركت مي‌باشد كه مطالب ثابت و مشخصي را نشان مي‌دهد مثل محصولات و رزومه شركت. سايت استاتيك در واقع فايلي معمولي است كه هر بار به ازاي درخواستي كه كاربران ارائه مي دهند ، توسط سرور براي آنها ارسال مي گردد .
 سايت پويا يا ديناميك ( Dynamic )
سايت ديناميك سايتي است كه قابليت تغيير دارد. عموما از سايتهاي ديناميك براي نمايش اطلاعاتي استفاده مي‌كنند كه قرار است مدام تغيير كنند . مثلا در يك قسمت از وب سايت برنامه با پرسيدن نام و اسم عبور از كاربر اطلاعات خاصي ( مثلا مقاله هاي قابل دريافت ) را به كاربر نمايش مي‌دهد و يا در مثال قبلي اگر بخواهيم قيمت محصولي را كه هر روز تغيير مي‌كند نمايش بدهيم و هر هفته گزارشي از وضعيت تغيير قيمت محصول را به كاربرنمايش دهيم بايد از سايت ديناميك استفاده كنيم.ديناميك بودن سايت مطلبي كاملا نسبي است و سايتهاي مختلف بر حسب نياز از درجات پويايي متفاوتي استفاده مي‌كنند
• ASP بر مبنای ISAPI بنا شده است . ASP یک DLL است بنام ASP.DLL که معمولا در دایرکتوری های سیستمی ویندوز یافت می شود . IIS فایل های ASP را به ASP.DLL راهنمایی می کند ، در اینجا موتور ASP فایل ها را پردازش می کند و سپس نتایج را برای کلاینت می فرستد. کلدفیوژن از پسوند CFM استفاده می کند . iis ازین پسوند برای تعیین مسیر درخواست هاو راهنمایی آنها به کلدفیوژن توسط ارتباط دهنده ISAPI استفاده می کند.
• ASP از کد های اسکریپتی سرور ساید مانند VBSCRIPT استفاده می کند و همچنین کد های کلاینت ساید جاوا اسکریپت .کلدفیوژن هم از فایل هی CFML برای عملیات سرور ساید و از جاوا اسکریپت جهت اعمال کلاینت ساید استفاده می کند . اما کلدفیوژن با asp فرق دارد . چون کلدفیوژن فقط یک DLL نیست که توسط IIS لود شود بلکه کلدفیوژن یک سرویس است که روی ویندوز اجرا میشود وشما می توانید آن را مانند هر سرویس دیگر (مثلا SQL ) بحالت START و STOP در آورید .
• پس نحوه کار ASP و Coldfusion با IIS یکسان است . نحوه برنامه نویسی در هر دو یکسان است ( استفاده همزمان سرور ساید و کلاینت ساید) و تفاوت آنها در پسوند فایل ها و زبان استفاده شده در اسکریپت نویسی آنهاست.
دات نت قدم بعدی ASP :
• ASP.NET برای کار با دات نت فریم ورک مایکروسافت طراحی شده . برخلاف ASP که یک زبان اینترپرتری (مفسری) است ،ASP.NET قبل از اجرا در همان لحظه درخواست به زبان MSIL (Microsoft Intermediate Language ) ترجمه می شود . کدهای ترجمه شده ASP.NET که معمولا کدVB.NET یا C# هستند در محیط CLR ترجمه می شود . کلدفیوژن زبان کامپایلری است که در لحظه اجرا کد هایش به بایت کد جاوا تبدیل می شوندو کد تبدیل شده در محیطی بنام Java Virtual Machine اجرا می شود.

 


• ASP.NET از منابع و آبجکت ها و API های دات نت استفاده می کند که در CLR هستند . مدیریت حافظه و اجرا و همه چیز بعهده CLR می باشد . ASP.net بجای پردازش در یک فایل dll تنها، از CLR استفاده می کند اما کلدفیوژن بجای اینکه فقط در محیط دات نت مایکروسافت اجرا شود روی تمام محیط های J2EE اجرا میشود و از ابجکت ها و منابع و API های جاوا و J2EE که داخل java VM است استفاده می کند. و مدیریت حافظه و اجرا و بقیه بعهده VM است .


طراحی و ارتقا و سايت :
مهمترين فاکتور ها در طراحي يک سايت Dynamic , محتوای سايت ، سرعت نمايش سايت و قابليت دسترسي کاربران به اطلاعات سايت است آمار بياتگر آنست که ٨٥٪ مراجعه به ساِيتهای اينترنتي از طريق موتورهای جستجو صورت می پذيرد سايتی گه در صفحات اول موتور سر چها يافت نشود مانند آنست که وجود خارجی ندارد لذا امروزه کد گزاری صفحات طراحي شده اهميت بسيار زيادی دارد موتور سرچها کد گزاری غير علمی را spam تلقی کرده و ممکن است سايت را برای هميشه از موتور سرچهاخارج نمايد
از سوی ديگر با توجه به تعدا د سايتهای اينترنتي ، کاربران با سرعت از جستجو در سايتی که دارای زمان طولانی Download بوده و يا به صورت پيچيده و پازل گونه طراحی شده منصرف می شوند.
اگر کلمات iran tour ,iran visa, iran company , cheap carpet , iran industrial products , .... را در موتور سرچها يی مثل yahoo, google جستجو نماييد از ميان صد ها هزار سايت ، سايت www.irantour.org در صفحه اول ظاهر خواهد شد.
در طراحي سايت اصطلاحاتي مرسوم است كه دانستن آن به شما كمك مي كند در زير فهرستي از اين اصطلاحات را تهيه كرده ايم.
1- Home Page
2- سايت (صفحه) استاتيك
3- سايت (صفحه) دايناميك
4- سايت (صفحه) برنامه نويسي شده
5- طراحي انيميشن Flash
6- طراحي لوگو
7- دوزبانه بودن
8- قالب يا Template
Home Page
به اولين صفحه نمايشي هر سايت معمولا Home Page مي گويند. اهميت اين صفحه از آنرو است كه اولين برخورد مخاطب شما با سايت شما از طريق اين صفحه انجام مي گيرد . از اينرو اين صفحه علاوه بر آنكه معرف سليقه شما مي باشد مانند ويترين موجب معرفي بيزينس شما و جلب مخاطب شما مي شود. از طرف ديگر فرم كلي اين صفحه معمولا بعنوان قالب صفحات ديگر استفاده مي شود و سرانجام اينكه اين صفحه از ديد موتورهاي جستجوگر مهمترين صفحه است و بايد به نوعي طراحي شود كه براي كلمات كليدي مربوط به كار شما در موتورهاي جستجو گر بيشترين امتياز ممكن را بياورد. از اينرو طراحي اين صفحه از بقيه صفحات سايت شما مهمتر ، دقيقتر و زمانبر تر است.
سايت (صفحه) استاتيك

 


در طراحي يك وب سايت به صفحه اي استاتيك گفته مي شود كه كليه اجزا آن صفحه به صورت ثابت باشند و به كارهايي كه مخاطب انجام مي دهد عكس العمل و پاسخ ندهد.
سايت (صفحه) دايناميك
در طراحي يك وب سايت به صفحه اي گفته مي شود كه بعضي از اجزا تشكيل دهنده آن صفحه نسبت به اعمال كاربر ، عكس العمل يا پاسخ گرافيكي (يا غير گرافيكي)بدهد و از اين طريق مخاطب را به خود جلب كند و يا او را در استفاده ساده تر از سايت كمك كند. طراحي اينگونه صفحات به نسبت صفحات استاتيك زمان بيشتري نياز دارد.
سايت (صفحه) برنامه نويسي شده
در طراحي يك وب سايت به صفحه اي برنامه نويسي شده گفته مي شود كه به صورت برنامه (CGI‌يا PHP يا ASP) در سرور قرار گرفته باشد و خروجي هر صفحه در هربار توسط سرور و بنا به آن برنامه ايجاد شود. از اينرو خروجي صفحات كاملا به روز و مطابق نياز مراجعه كننده خواهد بود.
امروزه هيچ سايت معتبري در دنيا وجود ندارد كه تعداد از صفحات و يا تمامي صفحات آن حاصل برنامه نويسي نباشد.
طراحي انيميشن Flash
امكاني گرافيكي است كه موجب جذابيت بيشتر سايت مي گردد. بعضي از سايتها از اين امكان جهت نمايش تيزر و يا فيلم تبليغي در ابتداي سايت خود استفاده مي كنند و يا كل سايت خود را بر اساس آن ايجاد مي كنند كه علاوه بر هزينه بالا به علت حجم زياد معمولا باعث مي شود كه كاربر از سايت مايوس شود و همچنين از نظر موتورهاي جستجو گر از ارزش سايت كاسته مي شود.
طراحي لوگو
طراحي لوگوي مجموعه شما به صورت انيميشن و يا ثابت كه قابل استفاده در وب باشد را طراحي لوگو مي نامند
دوزبانه بودن
ايجاد سايت به گونه اي كه مخاطب بتواند زبان مورد نظر خود را انتخاب كند و مطالب سايت را در آن زبان ببيند ، طراحي سايت به صورت چندزبانه مي گويند.يعني بر اساس كشوري كه مخاطب از آن به سايت وصل شده است زبان سايت اتوماتيك تغيير مي كند.
قالب يا Template


صفحات يك سايت در قالبي كلي طراحي مي شود كه مطالب سايت در اين قالب و در صفحات مختلف جاي مي گيرد. به اين قالب كه طراحي كلي سايت را شامل مي شود Template مي گويند.

 


چگونه ساخت يک وب سايت را آغاز کنیم
چگونه آغاز کردن ساخت يک وب سايت, جدا از مباحث نرم افزاري نياز به يکسري آگاهي در مورد خصوصيات خاص صفحه هات اينترنتي دارد که در زير به اختصار در مورد آن توضيح مي دهيم.

طراحي صنعتي
چگونه يك مشتري جنس مورد نظر خود را شناسايي و رديابي مي كند، و احتمالا پيشنهادات خوبي را براي فروش بر روي صفحه وب ارائه ميدهد؟ اين مبارزه طلبي طراحي صفحات تجاري وب مي باشد
بيشترين توليد كنندگان صنعتي با جديت به سمت مشتريانشان جهت گيري كرده و صفحات طراحي شده براي كمپانيهاي صنعتي، ميبايست تعصبات مشتري گرايانه قوي داشته باشند.
گرايش به مشتري در روشي كه صفحات صنعتي، مشتري را چه از لحاظ تصويري و چه از لحاظ تعاملي درگير مي كنند، ديده مي شود. صفحات صنعتي غالبا معموليتر از صفحات ديگر به نظر مي دهند.
صفحات صنعتي در كل داراي سه عنصر مي باشند
خصوصيات محصول: هر مشتري مي بايست بتواند يك محصول خاص را از ميان مجموعه اي از محصولات مشخص كند. اين كار مي تواند به صورت تصويري، با استفاده از يك ليست انتخابي يا با استفاده از يك برنامه جستجو انجام شود.
مشخصات محصول: بيشتر محصولات صنعتي همراه با اطلاعاتي عرضه مي شوند كه صفحه مشخصات ناميده مي شود يك صفحه مشخصات تركيبي از متن، تصوير و توصيفاتي در مورد كارايي محصول در يك ورق كاغذ مي باشد.
خصوصيات كارايي يا تصوير توصيف كننده ساختار كالا، اغلب عامل فروش يك محصول مي باشند.
البته با توجه به قابليتهاي وب، ايجاد صفحه مشخصات كالا در وب به روش سنتي، محدود كننده به نظر مي رسد. مشخصات كارايي كالا ميتواند به صورت سه بعدي و همراه با حركت ايجاد شود، همچنين خود محصول در حال انجام عمل، قابل نمايش باشد.
ارتباط با مشتري: ‏‏‏كارتهاي جالبي را كه در آنها از شما سئوال مي شود «آيا مايليد كه نمايندگي سرويسهاي مشتري در مورد كالايي خاص با شما تماس بگيرد؟» را بخاطر بياوريد. با استفاده از وب سئوالات تقريبا پس از پرسيده شدن جواب داده خواهند شد.
طراحي صفحات خرده فروشي
صفحات خرده فروشي كاملا با صف

حات صنعتي متفاوت است چرا كه در مورد محصولات خرده فروشي، انتقال اطلاعات تكنيكي چندان مورد توجه نمي باشد. بهر حال چيزي

 

در اين نوع طراحي بايد مسائل زير را در نظر گرفت:
خصوصيات تصويري و سازماني فروشندگي خرده فروشيهاي موفق چيست؟
اجزا ساختاري خرده فروشي چيست؟
از چه خصوصيات وب ميتوان به گونه اي موثر در طراحي صفحات خرده فروشي سود جست؟
صفحات تجاري
صفحاتي كه براي مخاطبين تجاري طراحي مي شوند با صفحات خرده فروشي و صنعتي تفاوت دارند. به خاطر داشته باشيد كه هر شركت داراي زندگي و يك شخصيت وجودي در زمينه محصولات ويژه يا عمليات فروش خاصي مي باشد. يك شركت تلاش زيادي را صرف به تصوير كشيدن يك نماي حساب شده از خود ميكند. اين تلاش ممكن است شامل اسم،ارم شركت،رسم الخطي كه در مكاتبات شركت استفاده ميشود. رنگهاي مورد استفاده و اينكه دقيقا چه اسامي براي معرفي محصولاتشان مي كنند، باشد.
يك صفحه تجاري مي بايست منعكس كننده فرهنگ ان شركت باشد. اين بدان معني است كه صفحات وب يك بانك، اساسا با صفحات وب يك توليد كننده اسباب بازي متفاوت است.
قطعات اصلي پازل صفحه وب تجاري شامل اجزا زير ميباشد
نام شركت رسما چگونه استفاده ميشود؟ ايا به طور كامل نوشته ميشود يا مخفف؟ ايا نام، يك نام تجاري ثبت شده است؟
ايا نام شركت تحت قانون حق تكثير ميباشد؟
ايا نام شركت همان آرم شركت است. يا يك طرح گرافيكي جداگانه ميباشد؟ اندازه، مكان و جهت رسمي ان چگونه است؟
ايا يك ارم تجاري يا يك نشان سازماني است؟
ايا اسامي محصولات، اسامي تجاري طراحي شده به شكل خاص ميباشند؟
ايا اين نوع اسامي با قلم،وزن و تاكيد متفاوتي نمايش داده ميشوند؟
آيا رسم الخط رسمي، براي بدنه اصلي مكاتبات وجود دارد؟
ايا متن ترازبندي شده است يا داراي برامدگي و فرورفتگي است؟
آيا اصلا رنگهاي رسمي براي شركت وجود دارد؟
ايا يك سلسله مراتب براي مكاتبات در شركت وجود دارد؟
شما چگونه ميتوانيد سئوالات و تقاض

اهايتان را به قسمتهاي مختلف ابلاغ كنيد؟
موسسات آموزشي
موسسات آموزشي داراي اولين و بيشترين نشريات وب مي باشند و همگي با مشگل ساختاري يكساني مواجهند. كالجها و دانشگاهها،

بيش از حد معمول ساخت يافته اند يا به عبارتي قسمت بندي شده به بخشهاي مختلف مي باشند، بنابراين صفحات وب مي بايست حس مجازي تصويري از ارتباطات ساختاري داخل يك موسسه ارائه دهند بگونه اي كه حس قدم زدن در آن موسسه در بيننده القا شود.
جنبه يكسان صفحات آموزشي، ترتيب عمليات داخل موسسات ميباشد. اين مسئله در تضاد كامل با صفحات توليد كنندگان و فروشندگان جز ميباشد. ترمهاي مدارس هميشه مدت ثابتي دارند. تاريخ شروع و خاتمه از قبل دقيقا مشخص شده اند تقاضانامه و عمليات ورود به موسسه همگي استاندارد شده ميباشند. گذراندن كل دوره تحصيلي اجباري است و معمولا ميبايست تحت مجموعه اي از مراحل مشخص گذرانده شوند. كارنامها مقدار پيشرفت محصل را مشخص ميكنند. دانش اموزان براساس پيشرفتشان طبقه بندي ميشوند، در حقيقت بر اساس وضعيت قبولي هر مقطع طبقه بندي ميشوند، اين صفحات به دليل كمبود آزادي عمل طراح، جز مشگل ترين صفحات از لحاظ طراحي ميباشد

صفحات مربوط به سرگرمي
در مقابل صفحات تجاري، صفحات مربوط به سرگرميها قرار دارند. درست است كه در اينجا هم ممكن است برخي محدوديتهاي تجاري اعمال شوند(سوني، ديسني و غيره )ولي اين صفحات در معموليترين و مورد قبولترين شكلشان داراي كمترين محدوديتهاي طراحي بوده و آزادي عمل زيادي براي طراح وجود دارد. مشتريان سرگرميها اغلب جز بي ثباترين و مشگلترين مشتريان براي شناسايي و رديابي ميباشند. موضوعي كه در سال گذشته مورد توجه ترين موضوعات بوده ممكن است ديگر موردتوجه نباشد.
صفحات وب سرگرمي داراي خصوصيات زير ميباشد؛كمترين ساختارو عمل-عكس العمل بيشتر
اعتماد بيشتر به تصوير نسبت به اطلاعات نو

شتارياستفاده بيشتر از منابعي كه مشتريان بالقوه اين نوع صفحات وب مجبور به يادگيري آن هستند.
انجام محاسبات سطح بالا به منظور بهبود سرعت پردازنده، عمق نمايش و پهناي باند شبكه.
حداقل در حال حاضر، كمبود مهمي كه در مورد صفحات سرگرمي وجود دارد تفاوت كلي بين شمايل صفحات وب با شكل واقعي سرگرمي واقعي مورد توجهشان مثل فيلم، كتاب، بازي، ضبط صوت، كنسرت و نمايش زنده و چيزهاي دي

گر را با صفحات وب مقايسه كنند، به سادگي به عدم واقعگرايي صفحات وب نسبت به رسانه اصلي پي ميبرند. براي موفقيت صفحات سرگرمي وب يا بايد واقعگرايانه صفحات وب با وسايل موجود در زندگي منطق شود و يا صفحات سرگرمي وبي طراحي شود كه هيچ مرجعي در دنياي واقعي براي مقايسه نداشته باشند

اهميت رنگ در طراحي وب
ما در هنگام صحبت با ديگران علاوه بر حرف زدن كارهاي ديگري نيز مانند خنديدن ، اشاره كردن ، نگاه كردن ، عصباني شدن و غيره انجام ميدهيم . تمام اين كار ها در ارتباط برقرار كردن ما با مخاطب تاثير دارد و گاهي بسياري از حرف ها را با چيزي غير از زبان بيان ميكنيم . يك صفحه وب نيز بايد بتواند علاوه بر انتقال مطالب ، احساس طراح وب آن صفحه را نيز بيان كند . اين كار را رنگ ها در طراحي وب انجام ميدهند . حس خشم ، محبت ، شادي و حتي اعتماد از طريق رنگ ها به بيننده منتقل ميشود .

رنگ ها و معاني آنها :
رنگ سبز و سفيد با هم تركيب مناسبي بوجود مي آورند . اما در ژاپن يك گل ميخك صد پر سفيد نشان مرگ است و در چين كلاه سبز به معناي خيانت يك زن به شوهرش معني ميدهد . كلاه سبز با ميخك سفيد نشان زيبايي براي لوگوي يك شركت نميتواند باشد . گرچه سبز رنگ آرامش بخش است ( بهمين دليل در بيمارستان ها استفاده ميشود ) و در ضمن رنگ سبز راحت تر از بقيه رنگ ها در چشم انسان آناليز ميشود . تركيب هاي گوناگون رنگ سبز معاني گوناگوني ميدهد . تركيب سبز و زرد كمترين طرفدار را بين بينندگان دارد .

قرمز براي افزايش فشار خون و سرعت ضربان قلب استفاده ميشود . افرادي كه در محيط قرمز كار ميكنند معمولا سريعتر كار ميكنند ، اما اشتباهاتشان در كار بيش از ديگران است . اين رنگ اميال دروني مثل اشتها ، بي قراري و تنش عصبي را افزايش ميدهد . ايجاد يك سايت با دو رنگ آبي كمرنگ و قرمز كمرنگ ايده بسيار ضعيفي است .رنگ قرمز ملايم طولاني ترين طول موج را داراست و آبي ملايم كوتاه ترين را . هنگام نگاه كردن انسان به اين دو رنگ ، لنز چشم براي تنظيم زوم تغيير اندازه ميدهد . اما چون فركانس هاي رنگي اين دو رنگ با هم خيلي تفاوت دارد باعث خستگي چشم و ايجاد سردرد براي بيننده ميشود .

سايت هايي كه از از سايه هاي گوناگون آبي يا رنگ آبي و سفيد استفاده ميكنند بيشتر از بقيه ، مردم پسند بنظر مي آيند . چرا ؟ آبي آرامش ، استواري ، اميد داشتن و دانايي و بخشندگي را عرضه ميدارد . مردم ذاتا به سايت هاي آبي رنگ سريعتر اعتماد ميكنند . متن هاي آبي رنگ بيشتر در ذهن مردم به ياد ميماند . تركيب آبي و سفيد و بنفش نجابت و اصالت را در ذهن انسان ميسازد .

خدا را شكر كه سايت هاي زرد رنگ زياد نيستن

د . با وجود اينكه رنگ زرد نشان از جمع شدگي و تمركز است ، اما بسيار سخت و مشكل در چشم آناليز ميشود . رنگ اطاق را زرد كنيد: نتيجه اين ميشود كه بچه ها گريه بيشتري ميكنند و بزرگتر ها سريعتر عصباني ميشوند. رنگ زرد يك رنگ حسي و چشم فريب است و استفاده آن در ميزان كم بسيار جذاب و خوش ديد خواهد بود .

نارنجي باعث ميشه كه اجناس گرون قيمت در نظر افراد مناسب و خوب جلوه كند . نارنجي روشن تر سخت تر در چشم ديده ميشود . و به عنوان متن ها و بك گراند صفحه پيشنهاد نميشود . مقدار كمي نارنجي كمرنگ ميتونه كمك كنه كه يه سايت شاد و دلچسب بسازيد .

عمل و عكس العمل :
رنگ روي حس ما و ادراك ما و عكس العمل ما تاثير ميگذارد . يك بيننده با آگاهي از سايتتان وارد سايت شما شده است ، حال شما بايد او را همچنان سر شوق نگه داريد .شما 8 الي 10 ثانيه وقت داريد تا او را از لحاظ بصري جذب كنيد . با استفاده از رنگ شما ميتوانيد حس خوش آمد گويي و راحتي و اعتماد را به بيننده منتقل كنيد . اگر شما گرافيك هاي يك سايت را تغيير دهيد در اصل زبان گفتگوي تصويري آن را عوض كرده ايد و بدين سان است كه عكس العمل متفاوتي از بازديدكننده سايت سر ميزند.

قرار دادن يك محصول كه با آب سر و كار دارد (مثل لباس شنا و ... ) در زمينه بنفش و ن

ارنجي قدرت فروش آن را كاهش ميدهد . رنگ هاي بنفش و نارنجي بطور سريع با آب و طبيعت ارتباط ندارند و يك ادراك غلط به بيننده منتقل ميكنند . قرار دادن همان محصول در رنگ آبي يا سبز باعث افزايش جذابيت آن محصول ميشود .
سايت هايي كه اصطلاحا سايت هاي رنگين كماني هستند و از همه جور رنگ در هم استفاده كرده اند كمترين زمان بازديد توسط بيننده ها را دارند و بيننده خيلي سريع ازين سايت ها خارج ميشود . زيرا چشم براي
ديدن رنگ هاي گوناگون زوم هاي گوناگوني ميكند و زود خسته ميشود . (سايت هايي كه رنگ سفيد در آنها غالب است و مقدار خيلي كمي از ديگر رنگ ها در آن در بخش هاي گوناگون ديده ميشود جزو اين دسته نميشوند ) . هر چه تعدد رنگ ها كم شود مدت زمان ماندن بازديد كننده در صفحه زياد ميشود . يك نكته در استفاده از رنگ هاي گوناگون اينه كه حداكثر از 5 رنگ استفاده كنيد و آنها را همگي از رنگ هاي گرم يا سرد استفاده كنيد و زمينه را سفيد بگذاريد . اين كار چشم ها را خسته نميكند و سايت هاي كودكان كه ميخواهند با استفاده از رنگ هاي گوناگون محيط شادي را ايجاد كنند اگر ازاين روش استفاده كنند فروش بهتري دارند .

رنگ هاي گرم و سرد :
رنگ هاي گرم تشكيل شده اند از : زرد ، نارنجي ، قهوه اي ، زرد-سبز و نارنجي- قرمز . يعني رنگ هايي كه با پاييز در تعامل هستند . بطور كلي رنگ هاي گرم گرايش به هيجان و تكاپو دارند . بسياري از مردم مقدار كم از اين رنگ ها را مي پسندند . بنفش و سبز رنگ هاي واسط هستند كه نه گرم و نه سردند و وابسته به ميزان رنگ قرمز يا زردي هستند كه در رابطه با رنگ آبي در آنها بكار رفته است . اگر رنگ آبي آن كم تر باشد بيشتر شبيه رنگ هاي گرم بنظر ميرسد .
رنگ هاي سرد عبارتند از : آبي ، سبز ، صورتي ها ، بنفش ها ، آبي-سبز ها ، سرخابي ها و آبي-قرمز ها . رنگ هايي كه بيشتر با بهار و تابستان در تعامل هستند . رنگ هاي سرد آرامش بخش هستند و محبوبيت بيشتري نزد مردم دارند . طراحي يك سايت با رنگ هاي گرم و سرد باعث گيج شدن بيننده ميشود و باعث ميشود سايت شلوغ و بي نظم و غير قابل اعتماد جلوه كند . طراحان سايت معمولا متوجه نميشوند كه تركيب رنگ هايشان گرم و سرد است . استفاده از چرخه رنگ ها مفيد است . دايره رنگ رنگ هاي اصلي ( آبي و قرمز و زرد) و رنگ هاي ثانويه ( نارنجي و سبز و بنفش) را نشان ميدهد . تركيب دو رنگ اصلي يك رنگ ثانويه ميسازد . تمامي رنگ ها از تركيب سياه و سفيد با رنگ هاي اصلي بوجود آمده اند

 


افزایش سرعت بارگزاری صفحات
افزایش سرعت بارگزاری صفحات یکی از مسائل مهم در طراحی صفحات وب می‌باشد. در صورتی که زمان بارگزاری یک صفحه وب طولانی باشد، معمولا" کاربران از مشاهده آت می‌باشد که برای مدیران یک سایت اصلا" خوشایند نیست. در ادامه ده روش موثر برای افزایش سرعت بارگزاری صفحات وب بیان می‌شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید