بخشی از مقاله

كولر


دریچه تنظیم هوای کولر عمدتا به دو قسمت دریچه و دمپر تقسیم می شود که در این بخش به عملکرد و اجزا تشکیل دهنده هر کدام اشاره می کنیم:
اجزای تشکیل دهنده دریچه:
1- قاب دریچه (ورق روغنی به ضخامت 0/6)
2- پرک (ورق حلب به ضخامت 0/24)
3- میخ پرچ دوپله (به عموان محور پرک)


1- قاب گیری :
بطور کلی بعد از برشکاری اجزا قاب به اندازه مورد نظر ابتدا:
الف) گوشه زده
ب) ایجاد سوراخ جهت قارگیری میخ پرچ دو پله بر روی قاب بعنوان محور پرک
ج) عمل خم کاری
د) پرچ کردن میخ پرچ بر روی سوراخها
1- دریچه کولر
الف: مشخصات
دریچه تنظیم هوا شامل دو تیپ سقفی و دیواری می باشد که ساخته شده با ورق 60% روغنی جهت قاب دریچه و دمپر های آن و حلب 24% جهت پره های آن که بوسیله میخ پرچهای متعددی به همدیگر متصل شده و شکل کامل دریچه را تشکیل می دهد که پس از ساخت آنرا رنگ آمیزی می کنند و رنگ آن با نظر مشتریان قابل تغییر است.


ب: مختصات
شامل هدایت و تنظیم/ هوائی که از طریق کولر وارد کانال شده و توسط دریچه به چهار طرف تنظیم و هوای خنک را به تمام نقاط ساختمان منتقل می کند و در فصل زمستان برای خارج نشدن هوای گرم ساختمان دمپرهای پشت دریچه بوسیله پیچ روی آن بسته می شود.پ
2- معرفی دستگاه دولبه زنی
الف:مشخصات
دستگاه از فولاد اتومات آبکاری شده که دور غلطک آن 25 دور در دقیقه که گریبکس آن 1 تیپ 86 و موتور بی ام 1.5 اسب و تک فاز و تا ضخامت ورق 70 درصد را دو لبه می کند و 235 کیلو وزن آن می باشد.
ب: مختصات
دولبه زنی / یک لبه زنی / دو رو کردن ورق

کولر گازی
دید کلی
کولر گازی در صنعت تهویه و تبرید از جایگاه خاصی برخوردار است زیرا به سرعت از گرمای محیط می‌کاهد. برخلاف کولرهای آبی ، رطوبت را افزایش نمی دهد. ازاین جهت برای محیط های شرجی بسیار مناسب است. کولرهای گازی معمولا در دو مدل ساخته می شوند:
• کولرهای یک تکه یا پنجره‌ای
• کولرهای دو تکه (اسپلیت)
کولرهای یک تکه دیواری ، یا پشت پنجره‌ای ، خیلی متداول و مورد توجه می‌باشند و به آسانی در داخل قاب پنجره نصب می‌شود.
ساختمان کولرهای گازی
کولر گازی نیز همانند بسیاری از لوازم خانگی خصوصا یخچال فریزر از دو قسمت اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:

• قسمت الکتریکی :
قسمت الکتریکی خود شامل قسمت‌هایی چون دوشاخه و سیم‌های رابط ، کمپرسور ، خازن ، رله بار زیاد (اورلود) رله راه انداز ترموستات ، کلید چند وضعیتی (کلید فن) ، کلید اصلی کولر و کنترل از راه دور (در کولرهای دو تکه) می باشد.
درکولرهای گازی از یک خازن و در بعضی از کولرها از دو خازن به منظور ایجاد گشتاور راه اندازی کمپرسور استفاده می شود. شکل متداول بکارگیری خازن ، به این صورت است که یک خازن برای راه اندازی موتورفن (پروانه) و یک خازن برای راه اندازی کمپرسور مورد استفاده قرار می‌گیرد ظرفیت این خازنها در کولرهای مختلف متفاوت است.
• قسمت مکانیکی :


اجزای مکانیکی کولر گازی با اندکی تفاوت ، درست مثل قطعات مکانیکی یخچال می‌باشد از آن جمله می‌توان به قطعاتی مانند کمپرسور کندانسور (رادیاتور) ، اواپراتور ، فیلتر (درایر) ، پروانه اواپراتور ، لوله مویین (کاپیلاری) ، سینی زیر کولر ، خروجی هوا و فیلتر خروجی هوا اشاره کرد.
• در کمپرسور کولرهای گازی دو مکانیسم بکار گرفته شده است. نوعی از این کمپرسورها از پیستون و میل لنگ طراحی نموده‌اند. اما نوع دیگری از کمپرسورها فاقد میل لنگ و پیستون بوده و روتور در حال چرخش (به واسطه فرم خاص) گاز را از مسیر ورودی مکیده و آن را وارد لوله رفت می‌سازد این نوع کمپرسورها را کمپرسورهای دورانی می‌نامند. در کولرهای گازی از دو پروانه استفاده می‌شود که عموما بر روی یک محور اصلی سوار شده‌اند. یکی از پروانه‌ها هوا را از مجرای ورودی مکیده و با وزش آن کندانسور ، گرما به محیط خارجی منزل یا محل کار می‌راند، پروانه دوم که به قسمت جلوی موتور فن متصل است هوا را از مجرای ورودی مکیده و با وزش آن به اواپراتور ، سرما را به محیط وارد می‌سازد.
• در کولرهای دو تکه ، کمپرسور و کندانسور در واحدی به نام یونیت خارجی تعبیه شده‌اند. این واحد در خارج از ساختمان نصب می‌شود. واحد تبخیر یا اواپراتور و شیر انبساط نیز در یک واحد بنام یونیت داخلی تعبیه شده‌اند. کولرهای دو تکه عموما دارای دستگاه کنترل از راه دور می‌باشند. هوا در جهت ورود به محیط منزل یا محل کار از دریچه مخصوصی که به خروجی هوا معروف است می گذرد. به منظور جلوگیری از ورود گرد و غبار و موارد مشابه به داخل محیط منزل یا محل کار ، پشت خروجی هوا ، فیلتر سیمی یا اسفنجی تعبیه می شود.
• گاهی ممکن است بر اثر عدم تنظیم ترموستات و یا ازدیاد گاز شارژ شده اواپراتور و یا قسمتی از لوله برگشتی برفک یا یخها ذوب شوند و در نتیجه آب از جدارهای کولر سر ریز کند. برای پیشگیری از این مشکل ترتیبی اتخاذ شده است که در صورت بروز حالت فوق ، آب به خارج از کولر هدایت شود. این وظیفه بر عهده سینی زیر کولر است. در گوشه‌ای از سینی ، لوله مخصوصی تعبیه شده که این آبها از آن خارج می‌شود. برای جلوگیری از ریزش آب ، عموما به لوله مذکور شیلنگی متصل

می‌شود و با قرار دادن آن بر روی سطح زمین از پراکنده شدن ذرات آب در محیط جلوگیری می‌شود.
نحو ه سرما سازی در کولر گازی
چگونگی ایجاد سرما در بسیاری از وسایل سرما ساز مانند کولر ، یخچال ، آب سرد کن و ... مشابه است ، در کولر گازی ، همانند یخچال ، از تبدیل گاز به مایع بوسیله افزایش فشار و در نتیجه تولید سرما که در اثر تبدیل مایع به گاز ایجاد می‌شود. برای رسیدن به هدف مورد نظر (خنک نمودن محیط) استفاده می‌کنند. تنها تفاوت را می‌توان در خنک کردن کندانسور (رادیاتور) دانست که در

کولر گازی بوسیله هوای دمیده شده بر روی آن گرمای لازم گرفته می‌شود. در حالی که در یخچال برای داشتن هوای خنک از دمیدن هوا بر روی اواپراتور استفاده می‌گردد.
اقتصاد كولرگازي
ساده‌سازي معادلات و ابتذال مناسبات، فهم روندها را ساده و توصيف آنها را سهل مي‌سازد. يك فرآيند وقتي از اصالت علمي خود دور شده و قالبي عوام‌پسند به خود مي‌گيرد به همان اندازه عامه‌فهم مي‌شود. پيچيدگي‌ها آسان مي‌شوند و پيش‌نيازهاي معرفتي زائد.
نمادها در چنين وضعيتي در نقش ميانبر به كمك مي‌آيند و توضيح يك پديده را تا يك كلمه

فشرده مي‌كنند.
نشانه‌هايي چون «پروين» براي يادآوري تمام اجزاي فوتبال ايراني و «فردين» براي تشريح ويژگي‌هاي فيلم فارسي كفايت مي‌كند. چه اين پديده‌هادر نهايت سادگي از دشواري‌هاي موجود جهان مدرن فاصله گرفته و به فرمي «بومي» شده بي‌نهايت آسان و قابل فهم شده‌اند.
وقتي توده‌زدگي، مديريت فوتبال و سينما را بي‌نياز از معرفت و دانش مي كند ، طبعاً توصيف پديده هم در تناسب با خود واقعه پيش‌پا افتاده و راحت خواهد بود. چنين است كه يك واژه تصويري

تمام‌قد از همه آنچه ما از اين صنايع فرهنگي مي‌شناسيم ارائه مي‌دهد. اقتصاد هم از اين قاعده مستثني نيست. به نسبت دور شدن سياستگزاران از يافته‌هاي علمي و تجربي و تعميق فاصله سياست‌ها با اصول علمي، سياستگزاري اقتصادي آسان‌تر شده و دامنه افرادي كه صلاحيت نقد و تاثير بر سياست‌ها را پيدا مي‌كنند گسترده‌تر خواهد شد. نياز مسلح بودن به ابزار تحليل اقتصادي از بين مي‌رود و نشانه‌هاي دم‌دستي توان توضيح فرآيندهاي اقتصادي را پيدا مي‌كنند. هنگامي كه خطا بودن بيناتي چون تخصيص مسرفانه و ناعادلانه 35 ميليارد دلار به عنوان يارانه حامل‌هاي انرژي

به دلايلي عوام‌انگيز از سوي سياستگزاران فهميده نشده و براي آن چاره نمي‌شود، مي‌توان با همان مباني عامه‌فهم به تفسير پديده پرداخت. براي توضيح استدلال پيش‌افتاده و شعارزده به برهان پيچيده نيازي نيست و مي‌توان با دستاويز قرار دادن نام‌ها و نمادها نقد را ساده كرد.
«كولرگازي» از جمله اين نمادها است. همه جوانب سياست‌هاي اقتصادي جاري كشور در راز ازدياد كاربري اين محصول مستتر است.


تا 10 سال پيش محفظه‌هاي فلزي كه در بوشهر و كيش و بندرعباس از ديوار منازل و ساختمان‌هاي اداري به شكل بدقواره‌اي بيرون زده بود مهم‌ترين مميزه شهرهاي جنوبي با ساير نقاط كشور بود. ساكنان حاشيه خليج‌فارس كه به علت دماي بالاي 40 درجه سانتي‌گراد و رطوبت‌ بالاي 80 درصد امكان استفاده از كولر آبي را نداشتند به ناچار در سه فصل سال از اين وسيله پرمصرف استفاده مي‌كردند. علاوه بر دشواري نصب و درامان نگه داشتن اين كالاي گران‌قيمت كه معمولاً با طراحي قفسي آهني جبران مي‌شد، هزينه بالاي مصرف سرسام‌آور برق كولرگازي از مصائب هميشگي اهالي بوشهر و هرمزگان و خوزستان و بلوچستان بود. چند سالي است كه كثرت مصرف اين كالا در تهران، اصفهان و مشهد شهرهاي جنوبي را پشت سرگذاشته و اكثر واحدهاي تازه‌تاسيس تجاري و ابنيه مسكوني از پكيج‌هاي برودتي گازي استفاده مي‌كنند.
اين جريان تا جايي جلو رفته كه بسياري از ساختمان‌هاي مجهز به تجهيزات ديگر سرمايشي

نظير كولر آبي و چيلر مركزي نيز كولرگازي را به انضمام آنها مورد استفاده قرار مي‌دهند. چرايي اين پديده دركي ساده از سه سياست مهم اقتصادي به دست خواهد داد.
نرخ ارز: با قلب محتواي لايحه برنامه سوم توسعه (83-79) در روزهاي منتهي به تقديم لايحه به مجلس پنجم ارتباط منطقي بين نرخ رشد قيمت كالاها و خدمات و برابري ريال با ارزهاي خارجي قطع شد. اعمال سياست تعيين نرخ «شناور مديريت شده» براي مبادله دلار با ريال در سال‌هاي برنامه باعث شده تا به‌رغم كاسته شدن سالانه 1/14 درصد از قدرت خريد ريال، نرخ برابري آن با دلار تنها 10 درصد در پنج‌سال كاسته شود. به زبان ساده درحالي كه هر سال 1/14 درصد ا

ز ارزش ريال در برابر خودش كاسته شده ارزش آن در برابر دلار حداقل سالي هشت درصد بالا رفته است.
اين سياست دولت گذشته، كه در يك سال اخير هم تداوم يافت با تزريق ارز ناشي از افزايش بهاي نفت خام به صورت مداوم از اقتصادي بودن توليد كالاهاي ايراني كاسته و بر به صرفه بودن واردات افزوده است. كولرگازي يكي از ده‌ها قلم كالاي وارداتي است كه در كنار لوازم خانگي، مانيتور و محصولات صوتي تصويري هر سال ارزان‌تر از قبل ( به قيمت‌هاي ثابت) در دسترس مصرف‌كنندگان قرار مي‌گيرد. اگر تا سال‌هاي پيش استفاده از كولرگازي انتخابي ناچار و ناگزير براي دماي 50 درجه بود، امروز ارزان‌ترين گزينه براي هواي بهاري است.
نصب و راه‌اندازي هر دريچه از دستگاه‌هاي موجود كه توان سرمايش و گرمايش را توامان دارا است براي پوشش 15 متر مربع 10 ميليون ريال هزينه دارد.
مقايسه اين انتخاب با گزينه كولر آبي با قيمت دو ميليون ريال كه علاوه بر نياز طراحي كانال هوا در سازه اوليه ساختمان هواي مرطوب و نم‌داري توليد كرده و تنها براي توليد سرما كاربري دارد ترديدي در بهينگي مصرف كولرگازي باقي نمي‌گذارد.
تعرفه پايين و واردات نامحدود اين كالا بازار ساير تجهيزات برودتي را با ركود روبه‌رو كرده و دولت با تثبيت نرخ ارز به واردكنندگان و مصرف‌كنندگان اين محصول خاور دور «جايزه وارداتي» مي‌دهد. علاوه بر اين دولت براي تبديل به ريال كردن حدود 40ميليارد دلار ارز نفتي براي تامين احتياجات بودجه‌اي، ناچار به اتخاذ سياست‌هاي تشويقي تعرفه‌اي براي واردات است.


جايزه‌اي كه منابع آن در حقيقت از محل فروش هرچه بيشتر درآمد فروش نفت و ورشكستگي رقباي داخلي به نفع كارخانجات كره‌اي تامين مي‌شود.
برق: توليد و توزيع برق ايران در انحصار كامل شركت توانير است. تراز تجاري اين كالا منفي است و نهاده اصلي غالب نيروگاه‌هاي كشور سوخت‌هاي هيدروكربوري است. برق از جمله محصولات يارانه‌اي است كه قيمت فروش‌ آن به مصرف‌كننده در سه سال اخير توسط مجلس هفتم و دولت نهم ثابت نگه داشته شده است.
هر كيلووات ساعت برق هم‌اكنون حدود 10 تومان عرضه مي‌شود كه كمتر از 20 درصد بهاي تمام شده را مي‌پوشاند. اين نرخ مربوط به نقاط مركزي و شمالي كشور بوده و در شهرهاي جنوبي برق با بهايي ارزان‌تر از اين و با تعرفه ترجيحي به فروش مي‌رسد. قيمت ارزان در مورد برق هم به مانند ساير كالاها به مثابه مشوق مصرف عمل كرده و نرخ رشد مصرف را در سال‌جاري به بيش از دو برابر رقم رشد اقتصادي كشور يعني 13 درصد رسانده است. ارزاني برق الگوي مصرف آن را در شهرها و روستاها تغيير داده و ميزان واردات برق به 500 مگاوات رسيده است. علاوه بر كولرگازي استفاده سيستم‌هاي گرمايشي و روشنايي پرمصرف در دستور كار مشتركان خانگي و صنعتي قرار گرفته است. كولرگازي به عنوان پرمصرف‌ترين انتخاب براي تامين سرما در تابستان هر روز با استقبال بيشتري مواجه مي‌شود. حتي بدون دسترسي به آمار دقيق واردات با استنتاجي شهودي هم مي‌توان ميزان اقبال شهروندان به آن را از سيماي ساختمان‌ها محاسبه كرد.
شتاب مصرف اين دستگاه برودتي پرمصرف شايد بهترين مثال عيني براي فهم رابطه قيمت كالاي مكمل با تقاضاي كالا در اقتصاد خرد باشد. مصرف‌كننده هوشيار يقيناً وقتي با استراتژي «ارزان‌سازي» كالاهاي صنعتي وارداتي و برق مواجه است لحظه‌اي در به خدمت گرفتن اين فناوري پرمصرف براي رفاه خود غفلت نمي‌كند.

 


تبليغات: بارزترين نمود دگرگوني چهره تهران بعد از جنگ نصب تبليغات محيطي كالاهاي داخلي و خارجي در سطح شهر بود. سيماي تهران امروز در تسخير كولر گازي و ديگر لوازم خانگي و الكترونيكي درجه دو كره جنوبي و بازارهاي مشترك آسياي جنوب شرقي است. برخلاف كشورهاي اطراف در پايتخت ايران نسبت حضور برندهاي درجه يك كمتر و هژموني با كره جنوبي است. از نظر حجم و وسعت تبليغات خارجي تهران هر روز به دبي و شارجه نزديك‌تر مي‌شود. دستاورد مردم تهران از اجاره شهر به كارخانجات كره‌اي عجيب اما واقعي است. تنها صد ميليارد ريال معادل يازده ميليون دلار درآمد سالانه تهران از اين آگهي‌ها است. شهرداري تهران با اجاره ديوار و

پل و بزرگراه تنها 8/0 درصد از درآمدهاي خود را از اين محل تامين مي‌كند.
بي‌شك تبليغات وسيع و متنوع كالاها از اجزاي جداناشدني تجارت آزاد است. بازاريابي حق و نياز هر توليدكننده و واردكننده‌اي است. اما ساختار ناكارا و غيرشفاف حاكم بر مجموعه زيباسازي شهر تهران و اجاره فضاهاي تبليغاتي به كانون‌هاي مختلف بدون مناقصه و سازوكار معين وضع تبليغات در تهران را به نقطه برخورنده و اسفناك فعلي رسانده است. استمرار وضع فعلي تحقير شهروندان و فروختن تمامي فضاهاي عمومي به شركت‌هاي آسيايي با بهاي نازل و مضحك است. هر روز شهروندان با تبليغات، ارز و برق ارزان به مصرف هرچه بيشتر تشويق مي‌شوند. اينچنين است كه سه پديده سياست‌هاي ارزي، انرژي و تبليغاتي موجود كشور بيانگر اعطاي يارانه از سوي ملت ايران به توليدكنندگان كولرگازي است و پديده فروش آن نمايي كلي از سياستگزاري اقتصادي در ايران را به تصوير مي‌كشد.
راهنماي استفاده بهينه از كولر گازي
مقدمه:
شدت انرژي در ايران بسيار بالاتر از استانداردهاي جهاني است كه نشان از مصرف بي رويه انرژي در بخشهاي مختلف جامعه دارد . قيمت پائين انواع حاملهاي انرژي و وجوديارانه دولتي در اين بخش ، هزينه اتلاف انرژي را در ظاهر اندك و ناچيز و در نتيجه بي تاثير نشان مي دهد و فرهنگ صرفه جويي و مصرف بهينه را كم رنگ نموده است .
در طول سالهاي اخير مصرف برق در بخشهاي مختلف با رشد چشم گيري روبرو بوده است . رشد حدود10 درصدي مصرف برق در كشور در مقايسه با متوسط جهاني (2 تا 3 درصد) ، صنعت برق را درخصوص سرمايه گذاري و احداث نيروگاه و شبكه هاي انتقال و توزيع نيروي برق با مشكل مواجه نموده است . سرمايه گذاري ســالانه حدود40 هزار ميلياردريال براي ايجاد تاسيسات توليد ، انتقال و توزيع نيروي برق و استفاده ازبخش عمده اي از آنها تنها در 4 ساعت زمان اوج بار ، مشكلات

عديده اي را براي صنعت برق بوجود آورده است . ايامي از سال و نيز ساعاتي از شبانه روز داراي بيشترين مصرف انرژي الكتريكي است كه به آن روزهای اوج مصرف سال و ساعات اوج بار گفته مي شود و عموما اين مصارف اوج ، در فصل تابستان از حدود اواسط تيرماه تا اواسط شهريور ماه است كه متاثر از استفاده انبوه از وسايل سرمايشي است .
سيستم هاي سرمايشي كه در ايران مورد استفاده قرار مي گيرند در نقاط مختلف متفاوت مي باشند . از جمله اين سيستم ها كه عمدتاً در مناطق جنوب و شمال کشور بعلت آب وهواي گ

رم و مرطوب مورد استفاده قرار می گیرند ، كولر گازي مي باشد .
حدود 70 درصد از خانوارهاي ايراني در فصل گرما از كولر هاي آبي و يا گازي براي خنك كردن محيط زندگي خود استفاده مي كنند . توان کولرهای آبی درحدود 500 وات و در مورد كولرهای گازی بالغ بر 2000 وات است .

كولرهاي آبي در مناطقي كه رطوبت هوا بالا است ، مانند شمال و جنوب كشور از كارايي خوبي برخوردار نیستند ، لذا در اين مناطق از كولرهاي گازي بطور گسترده استفاده مي شود . لكن درمناطقي كه شرايط آب و هوايي براي استفاده از كولرآبي مساعد است ، استفاده از كولر گازي اشتباه است . مصرف بالاي انرژي الكتريكي در كولرهاي گازي ، اهميت بهينه سازي و كنترل مصرف انرژي الكتريكي را در اين وسايل ايجاب مي نمايد . مقدار انرژي مصرفي در كولرهاي گازي تابع عوامل مختلفي است كه از مهمترين عوامل تاثير گذار بر مصرف انرژي الكتريكي كولرهاي گازي مي توان به محل نصب ، سرويس و نگهداري مناسب و تناسب ظرفيت برودتي كولر با فضاي مورد استفاده ( از لحاظ مساحت ، دما و رطوبت ) اشاره نمود .
نموداربار سالانه:
چنانچه حداکثر تقاضای روزهای مختلف سال 1384 به صورت پیوسته ترسیم گردند ، نمودار شکل زیر حاصل خواهد شدکه به نمودار بار سالانه خوانده مي شود و تغییرات مصرف را در ماههای مختلف به خوبی نشان می دهد .
مطالعات اولیه نشان می دهدکه در اثراستفاده از وسايل سرمايشي همچون كولرگازي درفصل گرم سال 84 ، باري معادل7500 مگاوات بر شبكه سراسري تحميل شده است . در نمودار منحني بار سالانه زير ، اين رقم به صورت تفاوت نقطه حضيض و اوج بار قابل مشاهده است . همانگونه كه اشاره شد ، دوره اوج مصرف سالانه كشور در فصل تابستان حدوداً از 15 تيرماه تا 15 شهريور ماه بوده و وابسته به استفاده گسترده از وسايل سرمايشي است .


نسبت بازده انرژی E.E.r:
نسبت توان خروجی به توان ورودی هردستگاه برقی ، بازده انرژی خوانده می شود و در کولرهای گازی اين رقم از حاصل تقسیم ظرفیت سرمایشي کل به توان ورودی موثر ، بدست می آید و به E.E.r موسوم است . در هنگام خريد كولر گازي ، در كاتالوگ آن به ضريب E.E.r ، رتبه انرژي و كلاس كولر باتوجه به شرايط اقليمي منطقه توجه فرماييد . هرچه اين شاخصها بالاتر باشند ،كارايي كولر بيشتر است . براي كولرهاي با ظرفيت كمتر از Btu/h20000 ، مي بايست E.E.r حداقل برابر با 7/10 باشد .

 


توصیه های کاربردی:
× لازم است در موقع خريد كولر گازي به مساحت فضايي كه نياز به برودت دارد توجه نماييم . درجدول زیر ظرفيت مورد نياز كولر گازي به نسبت مساحت فضای مورد استفاده ، درج شده است .
ظرفيت BTU/h مساحت (مترمربع )
9000 37-32
10000 41-37
12000 50-41
14000 64-50
18000 91-64
24000 117-91

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید