بخشی از مقاله

مفاهيم شبكه هاي Bluetooth

فهرست :
بلوتوث (Bluetooth)
4
دندان آبي يا Bluetoothاز كجا آمد
6
اين دندان آبيBluetooth يعني چه
6
فن آوري دندان آبي Bluetooth در حال حاضر
7
از امواج راديويى تا فن آوري دندان آبي Bluetoot
7
فن آوري دندان آبي Bluetooth امواج بردكوتاه
7
Bluetooth يا فن آوري دندان آبي در جهان امروز
7
استاندارد Bluetooth:
8
تكنولوژى مادون قرمز در مقابل دندان آبي
8
قيمت ارزان فن آوري دندان آبي Bluetooth
8
سرعت انتقال اطلاعات در دندان آبي Bluetooth
9
Bluetooth و سيستم تداخل امواج
9
Wi-Fiچيست
10
معماري بلوتوث
10
مزاياي استاندارد Bluetooth
11
مشخصات امنيتي Bluetooth
12
كاربردهاي بلوتوث
چگونه ابزارهاي Bluetooth را شبكه كنيم
15
پشته پروتكلي بلوتوث
16
لايه راديوئي در بلوتوث
18
لايه باند پايه در بلوتوث
19
لايه L2CAP در بلوتوث
20
ساختار فرم در بلوتوث
21
يك شبكه Personal Area Network(PAN)
23
Operating Band
24
محدودة ابزارهاي Bluetooth
25
مراجع 25


:Bluetooth بلوتوث (Bluetooth) - شبكه هاي بي سيم صنعتي (Wireless)
صنعت IT در جهان از سال ۲۰۰۰ به بعد تحولات بسيارى را به خود ديده است. هر روزه مردم با يك تكنولوژى جديد روبه رو مى شوند و دنياى

پيچيده و پيشرفته امروزى مردم را وادار به حركت مى كند. اما سرعت اين حركت به قدرى زياد است كه حتى متخصصين IT را هم به تعجب واداشته است. با ايجاد هر تكنولوژى مردم مشتاق شده تا با آن آشنا شوند ولى بلافاصله تكنولوژى پيشرفته ديگرى متولد مى شود. يكى از اين تكنولوژى ها، Bluetooth است كه به ارتباط بى سيم با برد كوتاه مربوط مى شود. تكنولوژي Bluetooth استانداردي است كه ارتباط بي سيم در فواصل كوتاه را براي گسترة وسيعي از ابزارها شامل كامپيوترهاي روميزي، Laptop، PDA، موبايل، دوربين ديجيتال، چاپگر، صفح

ه كليد و حتي موس را ممكن مي سازد. بيش از 250 ميليون ابزار Bluetooth در حال حاضر در دنيا استفاده مي شود و پيش بيني مي شود تا دو سال آينده اين تعداد به بيش از يك بيليون افزايش يابد.
اين تكنولوژى در تمام قطعات، وسائل الكترونيكى و ارتباطى كاربرد دارد و استفاده از آن تنها به شبكه ها و اينترنت مربوط نمى شود، به طورى كه امروزه حتى موس و كى بورد Bluetooth هم به بازار آمده است. اكثر كارشناسان و متخصصين كامپيوتر و شبكه اعتقاد دارند كه از سال۲۰۰۴ پيشرفت هر چه بيشتر اين تكنولوژى خواهد بود. فرض كنيد در منزلتان از تكنولوژى Bluetooth استفاده مى كنيد و در حال چك كردن E-mailهاى خود از طريق تلفن همراه هستيد، در همان حال نامه اى از دوست خود دريافت مى كنيد. شما هم نامه او را از طريق Bluetooth به پرينتر كه به اين سيستم مجهز است ارسال كرده و يك پرينت از آن تهيه مى كنيد. در همين زمان تلويزيون هم مشغول پخش برنامه اى است كه بلافاصله تصوير را به مانيتور انتقال داده و توسط CD-Writer كه به تكنولوژى Bluetooth مجهز است تصاوير را روى CD ذخيره مى كند. اينها تنها برخى از

موارد استفاده تكنولوژى Bluetooth در زندگى امروز است.
تجهيزات مجهز به اين تكنولوژى در كنار هم شبكه اى خانگى به نامPAN (Personal Area Network) را ايجاد مى كنند.
در سال 1998 شركت ال . ام . اريكسون علاقمند شد تا گوشي تلفنهاي همراه توليدي او بتوانند بصورت بي سيم به ابزارهاي ديگر ( مثل PDA ) وصل شوند . اريكسون و چهار شركت ديگر (آي بي ام .اينتل. نوكيا و توشيبا) يك <گروه SIG > تشكيل دادند تا استانداردي بي سيم براي اتصال ايزارهاي مخابراتي / رايانهاي و ابزارهاي جانبي آنها طراحي كنند كه بردي كوتاه ، مصرف توان و پائين و قيمتي ارزان داشته باشد . نام اين پروپه ، بلوتوث انتخاب شد كه برگرفته از نام < هوالدبلاتاند دوم > ( مشهور به Bluetooth ) ، يكي از پادشاهان وايكينگ است (981-940 ) كه دانمارك و نروژ را با هم متحد كرد .
اگر چه تفكر اصلي ، رهايي از شر كابلهاي مابين دستگاه هاي ديجيتالي بود ولي به سرعت در حوزه هاي ديگر نيز گسترش يافت و به تدريج در حيطه شبكه هاي محلي بي سيم نيز وارد شد. اگر چه گسترش و رشد اين استاندارد، روز بروز كاربرد آنرا بيشتر مي كرد ولي در عوض چالشهائي بين اين استاندارد و 802.11 پديد آورد . نقطه شدت اين چالش آنجاست كه اين دو سيستم از لحاظ الكتريكي با يكديگر تداخل فركانسي دارند. اشاره به اين نكته مهم است كه شركت هيوليت پاكارد چندين سال قبل از آن شبكه اي مبتني بر نور مادون قرمز براي وصل بي سيم دستگاه هاي جانبي كامپيوتر عرضه كرده بود، ولي استقبال چنداني از آن نشد.
فارغ از همه اينها ، در ژولاي 1999 گروه طراح بلوتوث ، مشخصات هزار و پانصد صفحه اي از نسخه 1 آن يعني V1.0 را منتشر نمود . به فاصله كوتاهي ، گروه استاندارد سازي IEEE كه در انديشه تدوين استاندارد 802.15 براي شبكه هاي شخصب بي سيم بودند مستندات استاندارد بلوتوص را به عنوان مبناي كار خود برگزيدند و شروع به پلايش و تكميل آن نمودند . اگر چه ايتاندارد سازي

چيزي كه مشخصات تفضيلي و مشروح آن در اختياراست و پياده سازي و هماهنگي داشته باشد) عجيب به نظر ميرسد ولي تاريخ نشان داده كه وجود يك استاندار باز كه توسط سازماني بي طرف مصل IEEE تدوين و مديريت مي شود عموماً كاربري يك تكنولوژي را ترويج و ترغيب خواهد كرد . اگر بخواهيم اندكي دقيقتر سخن بگوئيم بايد اشاره كنيم كه توصيف استاندارد بلوتوث براي سيستمي كامل تدوين شده كه از لايه فيزيكي تا لايه كاربرد را در بر مي گيرد در حاليكه كميته IEEE 802.15 فقط لايه هاي فيزيكي و پيوند داده را استاندارد سازي كرده و باقيمانده پشته پروتكلي خارج از برنامه اين استاندارد است.
هر چند IEEE اولين استاندارد (PAN ) را در سال 2002 با عنوان 802.15.1 به تصويب رساند ولي هنوز كنسرسيوم بلوتوث فعال و سر گرم بهبود و توسعه آنست . اگر چه نسخه استاندارد عرضه شده توسط كنسرسيوبلوتوث و IEEE ايمني نيستند ولي انتظار مي رود بزودي به يك استاندارد واحد همگرا شوند.
دندان آبي يا Bluetoothاز كجا آمد؟
Bluetoothاز كجا آمد شايد جالب باشد تا از تاريخچه نام Bluetooth هم اطلاع داشته باشيم

.
اين نام از نام يك پادشاه دانماركى به نام Harald Blaatand گرفته شده است. كلمه Blaatand پس از انتقال به زبان انگليسى به شكل Bluetooth تلفظ شد كه به معنى دندان آبى است.
اين پادشاه كه بين سال هاى ۹۴۰ تا ۹۸۶ مى زيست، توانست دانمارك و نروژ را كه در جنگ هاى مذهبى با هم مشكل پيدا كرده بودند متحد كند و از آن پس شهرت زيادى كسب كرد. در واقع تكنولوژى Bluetooth هم بر پايه اتحاد يكپارچه سيستم هاى كامپيوتر در قالبى بدون سيستم تاكيد دارد كه نماد كار و تلاش پادشاه دانماركى است.

اين دندان آبيBluetooth يعني چه ؟
ايده اصلى ايجاد اين سيستم در سال ۱۹۹۴ توسط شركت موبايل Ericsson ارائه شد. اين شركت به همراه چند شركت ديگر به دنبال يك سيستم ارتباطى بين وسايل الكترونيكى مختلف بودند تا قادر به هماهنگى و سازگارى با هم باشند. امروزه بسيارى از وسايل ارتباطى مانند PC، PDA، موبايل، پرينتر و... از پروتكل هاى متفاوت و ناسازگار با يكديگر استفاده مى كنند و همين امر باعث عدم ارتباط مناسب بين آنها خواهد شد.
بنابراين شركت هاى مربوطه تصميم به ايجاد يك استاندارد مشترك براى انواع وسايل ارتباطى گرفتند تا ارتباط ميان آنها تحت يك پروتكل ثابت و مشخص برقرار شود.


فن آوري دندان آبي Bluetooth در حال حاضر:
در حال حاضر Ericsson، Intel، Nokia، IBM و Toshiba از پديدآورندگان و توسعه دهندگان اين تكنولوژى هستند. اين شركت ها با تشكيل گروهى به نامBluetooth (Special Interest Group)SIG موفق شدند استاندارد مورد نظر را ايجاد كنند.

از امواج راديويى تا فن آوري دندان آبي Bluetooth:
هر وسيله اى كه از سيم براى انتقال اطلاعات خود استفاده نمى كند از امواج راديويى بهره مى گيرد در واقع امواج راديويى سيگنال هايى هستند كه توسط فرستنده در هوا پخش مى

شود. امواج راديويى قادر به انتقال صدا، تصوير و هر نوع Data هستند.
تلفن هاى بى سيم، موبايل، ماهواره ها، اداره تلويزيون و غيره جزء وسايلى هستند كه ارتباط خود را از طريق اين امواج فراهم مى كنند. حتى دزدگير اتومبيل شما هم از طريق امواج راديويى كنترل مى شود.

فن آوري دندان آبي Bluetooth امواج بردكوتاه:
Bluetooth نوعى از ارتباطات امواج راديويى ولى با برد كوتاه است و از پروتكل خاصى براى ارسال اطلاعات خود استفاده مى كند و به همين دليل است كه شركت هاى معتبر سازنده دستگاه هاى ارتباطى و كامپيوترى علاقه زيادى دارند تا در اين پروژه شركت كنند.


در واقع تمام دستگاه هايى كه بر پايه Bluetooth ايجاد مى شود بايد با استاندارد مشخصى سازگارى داشته باشند. همان طور كه مى دانيد فركانس هاى امواج راديويى با استفاده از واحد هرتز محاسبه مى شوند.
فرستنده اين فركانس ها كه Transmitter نام دارد امواج مورد نظر را در يك فركانس خاص ارسال مى كند و دستگاه گيرنده در همان طول موج اقدام به دريافت اطلاعات مى كند و دامنه آن GHZ2.40 تا GHZ2.48 است.

Bluetooth يا فن آوري دندان آبي در جهان امروز:
به لطف تكنولوژى جديد Bluetooth كشورهايى چون آمريكا و برخى كشورهاى اروپايى كه در زمينه تكنولوژى حرف اول را در دنيا مى زنند به سمت استفاده از ارتباطات بى سيم بين شبكه ها و اينترنت حركت مى كنند كه علاوه بر سرعت زياد، كيفيت بسيار خوبى را در اختيار كاربرانش قرار مى دهد.
استاندارد Bluetooth:
از ديگر مشكلاتى كه متخصصين بخش ارتباط با آن سروكار داشتند عدم وجود يك استاندارد مشخص و ثابت براى ارتباط دستگاه هاى مختلف با يكديگر بود. تا پيش از اين هر شركت دستگاه هاى خود را براساس استانداردهاى ارتباطى خود توليد مى كرد و به همين خاطر اغلب آنها براى ارتباط با دستگاه هايى از همان نوع ولى متعلق به يك كمپانى ديگر دچار مشكل مى شدند زيرا پروتكل ثابتى وجود نداشت.
حال اين مشكل توسط استاندارد Bluetooth به راحتى قابل حل است. قبل از مطرح شدن مسئله استفاده از Bluetooth متخصصان اعتقاد داشتند كه در ارتباطات نزديك از اشعه مادون قرمز استفاده شود. مثلاً در كنترل از راه دور تلويزيون از اين سيستم استفاده مى شود.

تكنولوژى مادون قرمز در مقابل دندان آبي:
تكنولوژى مادون قرمز IrDA نام دارد و مخفف Infrared Data Association است. در عمل ثابت شده كه استفاده از اين استاندارد قابل اطمينان است و هزينه بسيار كمى به خود اختصاص مى دهد. ولى با اين وجود معايبى نيز دارد.


اولين مشكل حركت نور در خط راست است. فرستنده مادون قرمز و گيرنده آن مى بايست در مقابل هم قرار بگيرند تا ارسال اطلاعات صورت گيرد، در غير اين صورت و وجود داشتن مانعى در بين راه، انتقال اطلاعات به درستى صورت نمى گيرد.
يكى ديگر از مشكلات مادون قرمز اصطلاح «يك به يك» است. به اين معنى كه شما فقط مى توانيد اطلاعات را از يك دستگاه تنها به يك دستگاه ديگر ارسال كنيد و در يك لحظه قادر به ارسال اطلاعات از يك دستگاه به چند دستگاه نخواهيد بود اما هر دو مشكل IrDA از طريق

Bluetooth قابل رفع است.

قيمت ارزان فن آوري دندان آبي Bluetooth:
يكى ديگر از دلايل استفاده از تراشه هاى Bluetooth قيمت بسيار مناسب آن است. قيمت اين تراشه ها عملاً ۱۵ تا ۳۰ دلار است كه با توجه به كارايى بسيار خوب، اين قيمت كاملاً مناسب به نظر مى رسد.
همان طور كه اشاره شد اين تكنولوژى از محدوده فركانس ۴۰/۲ تا ۴۸/۲ گيگا هرتز كه محدوده اى رايگان است استفاده مى كند كه ۷۹ كانال ارتباطى را شامل مى شود. البته اين محدوده در اروپا و آمريكا مورد استفاده قرار مى گيرد ولى در ژاپن اين محدوده بين ۴۷/۲ تا ۴۹/۲ گيگا هرتز است و ۲۳ كانال ارتباطى را شامل مى شود. هر كدام از اين كانال هاى ارتباطى قابليت ارسال يك مگابايت اطلاعات را دارد و برد موثر آن ۱۰متر ذكر شده كه شركت هاى ارائه كننده اين سيستم ها تا برد ۷ متر را ضمانت مى كنند و بيشتر از آن به فضاى اتاقى بستگى دارد كه دستگاه ها در آن قرار دارند و همچنين به ميزان وجود ديگر امواج راديويى هم وابسته است.

سرعت انتقال اطلاعات در دندان آبي Bluetooth:
سرعت انتقال اطلاعات در استاندارد Bluetooth بستگى به نوع سيستم ارتباطى دارد. مثلاً اگر از ارتباط همزمان يا Synchronous استفاده شود نرخ انتقال اطلاعات ۴۲۳ كيلوبايت در ثانيه خواهد بود. در اين نوع ارتباط دستگاه فرستنده و گيرنده به طور همزمان قادر به دريافت و ارسال اطلاعات هستند.
در نوع ديگر ارتباط كه ارتباط غيرهمزمان يا Asynchronous نام دارد نرخ انتقال اطلاعات ۷۲۱ كيلوبايت در ثانيه خواهد بود. البته با وجود سرعت بيشتر اين ارتباط نسبت به ارتباط همزمان، قابليت ارسال و دريافت در يك زمان را ندارد.
البته تكنولوژى هاى مانند Wi-Fi كه بر پايه Bluetooth است برد موثر و نرخ انتقال اطلاعات بيشتر مى شود.

Bluetooth و سيستم تداخل امواج:
Bluetooth از سيستم بسيار حساسى نيز برخوردار است و از اين لحاظ با استفاده از آن احتمال تداخل بين دستگاه هاى مجهز به امواج راديويى به حداقل خود مى رسد و حتى در صورت بروز تداخل در ارتباط بلافاصله اطلاعات از بين رفته مجدداً به طور خودكار براى دستگاه گيرنده ارسال خواهد شد. حال اين تصور به وجود مى آيد كه با وجود چندين دستگاه مجهز به اين تكنولوژى در يك اتاق چگونه آنها روى يك فركانس مشخص و بدون تداخل با يكديگر به تبادل اطلاعات مى پردازند.
براى جلوگيرى از تداخل اطلاعات Bluetooth از تكنيكى به نام Spread Spectrum Frequency استفاده مى كند و اين تكنيك به دستگاه ها اجازه مى دهد كه در يك محدوده فركانسى مشخص شده به صورت خودكار تغيير فركانس داشته باشند.
در واقع در اين تكنولوژى يابنده كانال آزاد بيش از ۱۵۰۰ بار در ثانيه كانال ها

ى ارتباطى را چك مى كند تا از كانال هاى اشغال شده با خبر باشد و در صورت ايجاد يك ارتباط جديد يك كانال آزاد را به آن ارتباط اختصاص دهد.
مثلاً يك دستگاه كامپيوتر در حال ارتباط با پرينتر از طريق فركانس GHZ2.47 باشد در همين زمان موبايل قصد ارتباط با اسكنر را دارد. با استفاده از تكنيكى كه ذكر شد به طنر به روى يك فركانس جديد برقرار مى شود.

Wi-Fiچيست؟
اين استاندارد از زيرمجموعه Bluetooth است و تحت آن ارتباطى با قدرتى بيشتر از خود Bluetooth ايجاد خواهد شد. ارتباط Wi-Fi كه مخفف Wireless Fidelity است بيشتر بر پايه ارتباط شبكه اينترنت به صورت بى سيم تاكيد مى كند و همين امر باعث محبوبيت بسيار زياد آن شده است با استفاده از اين تكنولوژى به راحتى در مسافرت، هواپيما و يا هتل مى توان از طريق Laptop به اينترنت متصل شد.
معماري بلوتوث:
اجازه بدهيد بررسي سيستم بلوتوث را با مروري سريع بر دستاوردها و اهداف آ« آغاز نمائيم . واحد پايه در سيستم بلوتوث يك پيكونت است كه از يك گروه و حداكثر هفت گره پيرو فعال به فاصله حداكثر هفت گرو پيرو فعال (Active Slave Node) به فاصله حداكثر ده متر ، تشكيل شده است.در يك فضاي بزرگ و واحد مي توان چندين پيكونت داشت و حتي مي توان آنها را از طريق يك گروه كه نقش پل (Bride) ايفا مي كند به هم متصل كرد(به شكل زير نگاه كنيد ) به مجموعه اي از پيكونتهاي متصل بهم اصطلاحا شبكه متفرق / پراكنده گفته مي شود .
در يك پيكونت علاوه بر هفت گروه فعال پثرو ، مي تواند تا 255 گروه غير فعال وجود داشته باشد . اينها دستگاه هائي هستند كه گروه اصلي آنها را در خالت استراحت و كم توان وارد كرده تا مصرف باطري آن كاهش بايد.
يك ايستگاه در حالت غير فعال هيچ كاري نمي توان انجام بدهد به جز آنكه به سيگنال فعال سازي خود يا سيگنال Beacon كه از گروه اصلي مي رسد ، پاسخ بدهد . به غير از اين حالات ، دو حالت مياني در مصرف توان به نامهاي حالت Hold و Sniff نيز وجود دارد كه در اينجا بدان نخواهديم پرداخت .
دليل طراحي اصلي /پيرو آن بود كه طراحان آن در نظر داشتند قيمت كل

سيستم بلوتوث پياده سازي شده بر روي تراشه ، زير پنج دلار باشد. نتيجه اين تصميم گيري آنست كه گروه هاي پيرو {مثل صفحه كليدها ، موس ، چابگر} تقريباً غير همشمند و ساده هستند و اساسا آنچه را كه گروه اصلي (Master ) به آنها دستور بدهد اجرا مي كنند . يك پيكونت سيستمي ميني بر TDM متمركز است كه در آن هسته مركزي (يعني گروه اصلي يا Master) بر سيگنال ساعت نظارت دارد و تعيين مي كند كه چه دستگاههي و در كدام برش زماني (Slot) مخابره داشته باشد . تبادل اطلاعات صرفاً بين گره مركزي و گروه هاي پيرو انجام مي شود و ارتباط مستقيم دو گره پيرو { مثلاً دو صفحه كليد يا دو چاپگر} ممكن نيست.

مزاياي استاندارد Bluetooth:
مزاياى Bluetooth عوامل بسيارى موجب شده تا شركت ها و موسسات ارتباطى به دنبال استفاده از Bluetooth باشند. يكى از اين عوامل محدوديت در انتقال Data از طريق سيم است.
دستگاه هايى كه با سيم كار مى كنند از طريق رابط هاى سريال يا پارلل و يا USB به كامپيوتر متصل مى شوند. اگر از ارتباط سريال استفاده شود در هر سيكل زمانى يك بيت ارسال مى شود و ارتباط پارلل در هر سيكل ۸ تا ۱۶ بيت را ارسال مى نمايد. اين مقادير در دنياى ارتباطات پرسرعت امروزى بسيار كم است. تا چندى پيش در مقام كشورهاى پيشرفته براى ارتباط اينترنت به طور كامل از ارتباطات سيمى و تكنولوژى هايى چون ISON و DSL استفاده مى شد. البته اين سيستم ها هنوز هم جزء پرطرفدارترين و كاربردى ترين وسايل ارتباطى در جهان هستند. بگذريم كه در كشور ما هنوز به طور كامل از اين سيستم ها استفاده نمى شود و همچنان سيستم قديمى و بسيار ضعيف Dial up مورد استفاده قرار مى گيرد.

به طور کل ،استفاده از Bluetooth پنج مزيت عمده براي كاربران دارد. اين مزايا Bluetooth را يك تكنولوژي جذاب و در دسترس با كارآيي بالا و هزينه كم معرفي مي كند. كارآيي و هزينه كم براي كاربران خانگي و هم چنين كاربران تجاري از مزاياي عمده است.
1. جايگزيني كابل
در اغلب ابزارها تكنولوژي Bluetooth جايگزين كابل و ارتباطات جانبي مي شود.
2. تسهيل در به اشتراك گذاشتن فايل
Bluetooth به اشتراك گذاشتن فايل را بين ابزارهايي كه قابليت Bluetoothشان فعال است فراهم مي كند. يك تلفن موبايل سازگار با Bluetooth مي تواند مثل يك مودم براي laptop عمل كند.
3. همگام سازي بي¬سيم
Bluetooth همگام¬ سازي بي سيم خودكار با ديگر ابزارهايي كه Bluetoothشان فعال است را بدون ورودي كاربر فراهم مي كند.
4. برنامه¬ هاي كاربردي بي سيم خودكار

 


Bluetooth توابع برنامه هاي كاربردي بي سيم خودكار را براي برقراري ارتباط با LAN و اينترنت پشتيباني مي كند.
5. اتصال اينترنت
Bluetooth توسط گستره وسيعي از ابزارها و برنامه هاي كاربردي پشتيباني مي شود.

مشخصات امنيتي Bluetooth:
به عنوان يك تكنولوژي بي سيم، Bluetooth ويژگي هاي امنيتي معدودي را (از بي سيم) به ارث برده است كه كاربران مي توانند آن ها را پياده سازي كنند.
امنيت براي Bluetooth روي ارتباطات بي سيم متنوعي-فقط روي مسيرهاي راديويي فراهم مي شود. رمزنگاري ارتباط و تصديق هويت ممكن است فراهم شود ولي امنيت كامل end-to-end ممكن نيست. در شكل سرويس هاي امنيتي بين PDA و چاپگر، بين موبايل و laptop، بين laptop و كامپيوتر ميزي فراهم مي شود.
كاربردهاي بلوتوث:
بيشتر پروتكلهاي شبكه فقط كانالي را بين چند مولفه مخابراتي ، ساماندهي و ايجاد مي كنند و اجازه مي دهند طراحان برنامه هاي كاربردي به پياده سازي هر آنچه كه مورد نياز است بپردازند . به عنوان مثال 802.11 مشخص نكرده كه كاربران بايد صرفاً از كاربران بايد صرفا از كامپيوتر كيفي خود براي خواندن ايميل يا جستجو در وب يا هر چيز ديگري بهره بگيرند. برعكس ، در تشريح بلوتوث نسخه V1.1 از 13 كاربرد مختلف كه بايد از آنها پشتيباني شود، نام برده شده و براي هر يك ، پشته پروتكلي متفاوتي ارائه گرديده است . متاسفانه اين راهكار به پيچيدگي بسيار زيتد منتهي مي شود و ما از آن صرف نظر خواهيم كرد . اين سيزده كاربرد كه (پروفايل ) نام گرفته اند در زير فهرست شده اند با نگاهي اجمالي به پروفايلها ممكن است به آنچه كه كنسرسيوم بلوتوث در پي انجام بيشتر پي ببريم .


پروفايل عمومي دسترسي حقيقتاً يك برنامه كاربردي نيست بلكه بيشتر يك زير بناست كه بر اساس آن برنامه هاي كاربرهاي حقيقس ساخته و پياده مي شوند . وظيفه اصلي آن ارائه تمهيداتي اسست كه بتوان بين گروه اصلي (Master) و گروه پيرو (Slave) يك كانال مطمئن برقرار و آنرا حفظ كرد.


پروفايل تشخيص خدمات كه آنهم تقريباً عمومي و كلي است توسط دستگاههابراي آگاهي از خدماتي مه ديگر دستگاهها ارائه مي دهند ، استفاده مي شود. تمام دستگاههاي مبتني بر بلوتوث موظف به پياده سازي اين دو پروفايل هستند .بقيه پروفايلها اختياريند.
پروفايل درگاه سريال يك پروتكل انتقال است كه بقيه پروفايلها از آن بهره مي گيرند . اين پروفايل يك درگاه سريال را شبيه سازي مي كند و ببطور خاص براي كاربردهاي قديمي كه به خط سريال نياز دارند، سودمند است.
پروفايل عمومي مبادله شي ء يك ارتباط مبتني بر مدل مشتري/ سرويس دهنده ، براي انتقال داده ها اعريف كرده است . اگر چه هميشه مشتري ، آغاز كننده عمليات لست وليكن يك گره پيرو مي توان هم سرويس دهنده و هم مشتري باشد . همانند پروفايل درگاه سريال اين پروفايل تيز زير بناي ديگر پروفايلهاست .
گروه سه تائي پروفايلهاي بعدي به منظور كاربردهاي شبكه اي (Networking) تعريف شده اند . پروفايل دسترسي به LAN اجازه مي دهد كه يك دستگاه مبتني بر بلوتوث به يك شبكه ثابت متصل شود.
اين پروفايل رقيب مستقيم 802.11 است پروفايل شبكه مبنب بر شماره گيري (Dialup) انگيزه اصلي كل اين پروژه بوده است . اين پروفايل اجازه مي دهد كه يك كامپيوتر كيفي بتواند به يك تلفن همراه كه داراي مودم داخلي بي سيم است متصل شود.پروفايل دورنگار (FAX) شبيه به پروفايل شماره گيري است با اين تفاوت كه اجازه مي دهد ماشينهاي دورنگار بي سيم از طريق يك دستگاه تلفن همراه و بدون نياز به سيم ، اقدام به ارسال يا دريافت دورنگار كنند.
سه پروفايل بعدي در خصوص تلفن كاربرد دارند . پروفايل تلفن بي سيم راهي را براي اتصال گوشي يك تلفن بي سيم به دستگاه ثابت است. در حال حاضر تلفنهاي بي سيم خانگي را نمي توان به عنوان تلفن همراه به كارگرفت ولي در آينده شايد تلفن بي سيم و تلفن همراه در هم ادغام شوند.
پروفايل Intercom اين امكان را فراهم مي كند تا دو تلفن ، شبيه به واكي تاكي بهم متصل گردند. نهايتا (پروفايل گوشي –Headset-) امكان ارتباط بي سيم بين گوشي و ايستگاه ثابت (مثل هندزفري Hands Free) را فراهم مي كند كه به عنوان مثال براي صحبت با تلفن در حين رانندگي مفيد است.
سه پروفايل باقيمانده براي مبادله اشياء بين دو ابزار تعريف شده است . اشياء مي توانند فايلهاي داده ، تصوير يا كارتهاي تجاري باشند پروفايل سنكرواسيون براي بار كردن داده در درون كامپيوتر كيفي يا PDA (كامپيوتر هاي دستي ) در حين ترك منزل و جمع آوري اطلاعات پس از برگشت ، مفيد است.
آيا واقعاً نياز بوده كه تمام اين كاربردها به تفصيل تحليل شوند و براي هر كدام پشته پروتكلي متفاوتي تعريف گردد؟ شايد نه ! اما بخشهاي متفاوت اين استاندارد را گروه ها بر روي نيازهاي خاص خود متمركز بودند ، درنتيجه هر يك پروفايل مورد نظر خود را پديد آوردند.
براي توجيه اين موضوع به قانون كانوي بينديشيد.(در يكي از شماره هاي مجله Datamation

در آوريل 1968، ملوين كانوي مشاهدات خود را بدين نحو منتشر كرد كه اگر n شخص را به نوشتن يك كامپايلر بگماريد، آنچه كه بدست خواهيد آورد يك كامپاير n-pass است {يعني كامپايلري كه در آن تعداد مراحل ترجمه يك برنامه ،n گذر مي باشد.} بعبارت عام ساهتار نهائي يك نرم افزار آيينه تمام نماي تركيب گروهي است كه آن را توليد كرده اند . شايد مي شد كه جاي سيزده پشته پروتكلي به دو پشته كلي بسنده كرد: يكي براي انتقال فايل و ديگري براي انتقال بي درنگ جريان اطلاعات.
چگونه ابزارهاي Bluetooth را شبكه كنيم؟
شبكه هاي Bluetooth برخلاف شبكه محلي بي سيم كه از ايستگاه هاي كاري بي سيم و Access Point تشكيل مي شود، فقط از client ها يا ايستگاه هاي كاري بي ¬سيم تشكيل مي شود. يك client مي تواند هر ابزار با قابليت Bluetooth فعال باشد.
ابزارهاي با قابليت Bluetooth به طور خودكار يكديگر را شناسايي كرده و شبكه تشكيل مي دهند. مشابه تمام شبكه هاي ad hoc، توپولوژي¬هاي شبكه¬ هاي Bluetooth مي توانند خودشان را بر يك ساختار موقت تصادفي مستقر كنند.
شبكه¬ هاي Bluetooth يك ارتباط master-slave را بين ابزارها برقرار -مي كنند. اين ارتباط يك piconet را تشكيل مي دهد. در هر piconet تا 8 ابزار Bluetooth مي توانند با هم شبكه شوند به اين صورت كه يكي از آن ها به عنوان master تعيين مي شود و تا 7 ابزار مي توانند به عنوان slave مستقيماً به شبكه متصل شوند. كار تنظيم و كنترل شبكه بر عهدة master است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید