بخشی از مقاله

نگاهي به نحوة ارتباط شهرداري قدس با مردم


هدف : معرفي شهرداري بعنوان يك سازمان مردمي به مخاطبان جهت برقراري ارتباط بهتر و شفاف تر و صميمي تر با مردم شريف شهر قدس و همچنين بازنگري و مروري بر محيط كاري جهت شناخت ببشتر مشكلات مردم و ارائه راهكارهاي مناسب بر اساس آموخته هايي از استاد گرامي و تجربيات خودمان و درس ارتباط جمعي و ارائه اطلاعات در زمينه ارتباط با دانشجويان محترم و ساير مخاطبان كه اميدواريم مورد توجه و استفاده همة عزيزان قرار گيرد .

نحوة برقراري ارتباط با مردم در محيط كاري
مقدمه :
شهرداري همانند دولت كوچكي است كه با تمام توان خود بايد مطابق قانون درآمد كسب و در چارچوب مقررات هزينه و به مردم خدمات ارائه نمايد . محلي كه ما در آن كار مي كنيم شهرداري قدس است . شهر قدس با جمعيتي بالغ بر سيصد هزار نفر سومين شهر استان تهران به شمار مي رود و حدود 2400 هكتار (240 كيلومتر) مساحت دارد و جزء شهرستان شهريار محسوب مي شود . موقعيت جغرافيايي آن عبارت است از : از شمال جادة مخصوص كرج - حوزه استحفاضي منطقه 9 شهرداري تهران - از غرب به كرج و انديشه از شرق به منطقه 21 شهرداري و از جنوب شرقي به محدودة شهرداري منطقه 18 و از جنوب به شهرستان شهريار محدود است .


مردم شهر قدس اكثراً از قشر كم درآمد جامعه كارگر يا كارمند هستند و تعدادي ديگر كاسب مغازه دارند . بخش ديگري از شهر منطقه صنعتي است كه محل درآمدي براي شهرداري و فرصت شغلي را براي مردم منطقه بوجود آورده است . از لحاظ قوم و نژادي اكثريت مردم شهر قدس مهاجرند و از قوم هاي مختلف از جمله ترك ها ، شمالي ها ، لرها ، كردها و ... را تشكيل مي دهند . در واقع از تمام نقاط ايران افرادي را مي توان در اين شهر پيدا كرد و همگي با هم تشكيل كلكسيوني را داده اند .
عواملي كه باعث جذب مردم به اين منطقه شده را مي توان بطور خلاصه بشرح ذيل اشاره نمود :
1-نزديكي و دسترسي آن به موقعيت هاي شغلي
2-نزديكي به شهر بزرگ تهران و كرج
3-خوش آب و هوا بودن منطقه (كم بودن آلودگي هوا - و ترافيك شهري)
4-ارزان بودن مسكن - زمين و ...
5-فراهم بودن بستر شغل هاي كاذب و بعضي از كارهاي غيرقانوني
6-ارائه خدمات ارزان از طريق دولت و بعضي از مراكز همچون شهرداري (رفاهي - تفريحي - خدماتي - آموزشي)
7-تفكيك راحت وغيرمجاز زمين ها و ساخت آلونك و ساختمان هاي كوچك

عواملي كه باعث شد اين شهر نتواند همانند شهرهاي تهران - كرج توسعه و رشد نمايد بشرح ذيل مي باشد :
1-نداشتن سند رسمي كه مشكلات زيادي را براي مردم بوجود آورده و در واقع ريشة اصلي تمام مشكلات است .
2-مهاجرت بي رويه مردم از نقاط مختلف كشور به اين شهر كه باعث شده خدمات ارائه شده جوابگوي نياز مردم نباشد و در واقع مهاجرت باعث شده مسئولين هيچ وقت فرصت برنامه ريزي دقيق را پيدا نكنند .
3-عدم توجه كافي از سوي مسئولين به اين منطقه از لحاظ مسائل و مشكلات امنيتي - اجتماعي - درماني - قضائي - خدمات عمومي و ... بعنوان شهري كه بيش از سيصد هزار نفر جمعيت دارد . يك كلانتري با نيروهاي اندك نمي تواند امنيت مردم را تضمين نمايد يا شهري كه اين همه مشكلات دارد يك بيمارستان مجهز ندارد و ...


4-عدم وجود امكانات و سيستم نظارتي باعث شده قانون در اين شهر بطور كامل اجرا نشود . مثلاً نقش راهنمايي و رانندگي در شهر بسيار ضعيف است . مواردي همچون خريد و فروش كالاهاي قاچاق بيش از جاهاي ديگر مي باشد .
5-وجود افراد و اقشار و فرهنگ مختلف باعث شده مردم كمتر همديگر را درك كنند و از انسجام و همبستگي كمتري برخوردار شوند .
6-عدم احساس مسئوليت نسبت به شهر توسط بعضي از مسئولين چون در اين منطقه ساكن نيستند و با مشكلات دست و پنجه نرم نمي كنند و عدم آگاهي مردم نسبت به حق و حقوق خود .
7-نبود ادارات و سازمانهاي مستقل در شهر بطوريكه مردم براي هر كاري بايد به شهرستا

ن شهريار مراجعه نمايند و در واقع برنامه ريزي و تصميم گيري در بيشتر موارد در شهرستان مي باشد و مردم منطقه نقشي ندارند .
8-سوء استفاده و وجود دلالان زمين خوار كه از اسناد اوقافي قولنامه اي سوء استفاده‌هاي فراوان كرده اند و همچنان ادامه دارد كه متأسفانه مرجع مشخصي در اين زمينه جهت برخورد با اينگونه افراد خاطي وجود ندارد .
9-ناديده گرفتن استعدادهي جوانان به خاطر نبود امكانات كافي در زمينه هاي مختلف باعث شده در بسياري از موارد انگيزه از آنها از بين رفتهو بصورت عقده هاي رواني -اجتماعي و ... بروز نمايد و بسياري از موارد ديگر كه از بحث اين تحقيق خارج است.
لذا در ادامه با توجه به شناخت موقعيت و شرايط و ويژگي هاي مختلف شهر قدس از لحاظ جغرافيايي - اقتصادي - اجتماعي - فرهنگي - سياسي و ...
موضوع تحقيق پي مي گيريم و در اينجا محل كار اينجانبان كه شهرداري قدس مي‌باشد را به شما عزيزان معرفي مي كنيم تا انشاءالله با اين شناخت اجمالي بتوانيم ارتباط ما با مردم و شهر در ابعاد مختلف به رشته تحرير درآورده و اميدواريم كه موردتوجه قرار گيرد .


شهرداري قدس در سال 1368 تأسيس شد و تاكنون تعداد 9 شهردار تصدي مديريت شهري را در اين سالها بعهده داشته اند . چارت سازماني شهرداري قدس بر اساس نموداري كه مشاهده مي فرماييد مي باشد .
مردمي كه به شهرداري مراجعه مي كنند از تمام اقشار مي باشند چون انسان از لحظه‌اي كه بدنيا مي آيد با شهرداري سر و كار دارد تا لحظه اي كه از اين دنبا برود و ارتباط شهرداري با مردم شهر بطور مستمر و دائمي است و اين ارتباط مي تواند مستقيم يا بطور غيرمستقيم باشد بعنوان مثال به مواردي از آن اشاره مي‌نمائيم :
شهرداري فضاي سبز ايجاد مي كنند و از تبديل گازهاي منواكسيد كربن به اكسيژن فوايد آن به همة شهروندان مي رسد و با پرسنل زحمتكش شهرداري همه روزه به درب منازل ر

فته و زباله ها را جمع آوري مي نمايند . و يا پس از فوت افراد در گورستاني كه شهرداري ايجاد كرده دفن مي شوند و اين امر باعث مي شود بر اساس اعتقادات ديني كه داريم يك نوع ارتباط دائمي در شب هاي جمعه يا روزهاي عزاداري بين مردم و شهرداري بوجود آيد . حضور مردم در پارك ها و آرامشي كه در آنجا احساس مي نمائيد ، حضور 24 ساعته پرسنل زحمتكش آتش نشاني و كمك هاي بموقع و اضطراب آنان به مردم ، سرويس دهي سازمانهاي اتوبوس‌راني ، تاكسير

اني ، وجود كتابخانه هاي شهرداري و تقويت بنيه فرهنگي شهر و شهروندان ، انجام كارهاي عمراني و خدماتي همه و همه گوياي يك نوع ارتباط مردم با شهرداري مي باشد . ارتباط ديگري كه مي توان به آن اشاره كرد حضور مستقيم مردم در شهرداري جهت دريافت مجوزهاي مسكوني ، تجاري ، صنعتي و واريز مبالغي بابت عوارض قانوني كه در نهايت همين مبالغ صرف هزينه هايي كه اعلام شد يعني خدماتي ، عمراني - فرهنگي و ... مي شود و در اينجا يك نوع عامل ايجاد مي شود .


افرادي كه به شهرداري مراجعه مي كنند داراي فرهنگ و شغل ها و موقعيت هاي اجتماعي گوناگون هستند و از طرفي پرسنلي كه در شهرداري اشتغال دارند در رده‌هاي مختلف شغلي و غيره نوعي ارتباط را در كنار كار خود با مراجعين برقرار مي نمايند .
لازم به توضيح است چون شهرداري با پرداخت پول مردم به حساب شهرداري اداره مي شود و شهرداري از طرف دولت هيچ گونه مبلغي دريافت نمي نمايد لذا مردم بيشترين انتظار و ارتباط را با اين سازمان دارند و شهرداري هم نسبت به ساير ادارات بيشترين خدمات را ارائه مي دهد و در نتيجه بيشترين ارتباط را برقرار مي نمايد .
در اين راستا اگر بطور دقيق تر به موضوع توجه كنيم در مي يابيم كه ارتباط در سطح بسيار وسيع وجود دارد بطوري كه هر شخص چه خواسته و چه ناخواسته وچه ناخواسته اين ارتباط را با شهرداري يا سازمانهاي تابعه آن برقرار مي نمايد كه بطور نمونه به چند موارد اشاره مي‌نمائيم . كاسب از طريق امور صنفي كه داراي و مجوزي كه دريافت مي نمايد - دانش آموز، دانشجو براي

رفت و آمد از اتوبوس شهرداري گرفته تا مطالعه در كتابخانه هاي شهرداري استفاده مي رد . انجام كارهاي عمراني از قبيل آسفالت معابر - خط كشي خيابانها - زيباسازي كه هر كدام كاركرد مخصوص خود را دارد و نوعي ارتباط را با مخاطبان برقرار مي نمايد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید