بخشی از مقاله

نگهداري ساختمان هتل

نگهداري و حفاظت ساختمان هتل و يا رستوران، اهميّت فراواني دارد و نه تنها از نظر راحتي و آسايش خاطر، بلكه بيشتر از نظر اقتصادي بايد مورد توجه قرار گيرد.
بكار انداختن مقداري سرمايه و تهيه يك هتل خوب و ساختمان مناسب، قدم اول در كار هتلداري

مي باشد، ولي دومين موضوع كه از اهميت زيادي برخوردار است، نگهداري و مراقبت از ساختمان و تجهيزات هتل است ، هر بنايي هر چند محكم و زيبا باشد، اگر مورد نگهداري و حفاظت و بازسازي قرار نگيرد، پس از مدتي فرسوده و از قسمتهاي مختلف نقايصي در آن پيدا مي شود كه اگر به موقع رفع نگردد ايجاد خرابي بيشتر خواهد كرد و قدر و اهميت خود را در نظر مسافران از دست خواهد داد.


نكته اول اين كه از همان ابتدا بايد باصرف سرمايه بيشتر، ساختمان بهتري ايجاد كرد زيرا بيشتر و بهتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت و حتي ارزش بيشتري پيدا خواهد كرد. نكات ديگري كه رعايت آن ضروري است به شرح زير مي باشد:
نما و شکل ظاهري ساختمان بايد هميشه مورد توجه و مراقبت باشد تا به اصطلاح تازگي خود را حفظ كند و بد نما نشود؛


قسمت سقف و پشت بام همچنين قسمتهاي مختلف هتل، سالي دو بار بايد بطوركامل و با دقت بار بازرسي شود. نوبت اول در آغاز بهار است تا معلوم شود كه آيا بارندگي و سرماي زمستان آسيبي به سقف رسانيده است يا خير؟ نوبت دوم در آغاز پاييز مي باشد؛ در نتيجه اين مراقبت مي توانيد مطمئن باشيد كه براي مدت شش ماه مي توانيد با خيال راحت به كار ادامه دهيد و يقين كنيد كه ساختمان دچار خرابي نخواهد شد؛


در هرسال دوبار ناودانهاي هتل را كاملاً مورد بررسي و مراقبت قرار دهيد تا چنانچه نقصي پيش آمده باشد رفع گردد؛
درها و پنجره ها بايد بطور مرتب رنگ آ ميزي شود تا هم نماي آن بهتر و جالب توجه تر باشد، و هم از پوسيدگي چو ب و زنگ زدن آهن جلوگيري به عمل آيد. ضمناً بايد درزگيري پنجره ها و درها و مرتب باشد تا باد يا آب از درزها نفوذ نكرده و باعث خرابي نشود؛
هواكشها بايد كاملا سرويس و تميز شود؛


توجه به دكوراسيون داخل هتل و اتاقها ضروري است، البته دكوراسيون بستگي به سليقه شخصي هتلدار دارد اما چه بهتر كه براي اين كار. از يك متخصص استفاده شود، بخصوص در قسمت لابي بايد دكور كاملا جالب توجه و زيبا باشد. همچنين در سالن غذاخوري بايد به زيبابي دكور توجه شود؛
از لحاظ رنگ آميزي ديوارهاي داخلي هتل، بايد زود به زود و قبل ار آنكه رنگ ديوارها كاملا رنگ و رو رفته و زننده شود، تغييرات مناسب داده شود. در صورت استفاده از كاغذهاي ديواري ، بهتر است رنگ هاي ساده انتخاب شود؛


حمامها و توالتها، اتاق سرويس، انبار، آشپزخانه و اتاق كاركنان بايد تا سقف كاشي شود و مراقبت به عمل آيد كه كاشي ها هميشه تميز و مرتب باشد . هر خرابي جزئي كه ايجاد مي شود بايد فورا مرمت گردد تا خرابي بيشتري بار نياورد ، زيرا يك ترك كوچك يا سوراخ جزئي ايجاد مي شود بي اهميّت، اگر فوراً مرمّت نشود به زودي باعث شكستگي و خرابي و ريزش خواهد شد و خسارات مادي فراواني به بار خواهد آورد .


بعضي از هتلداران در انجام تعميرات يا رنگ آميزي و ترميم ساير خرابيها عادتاً منتظر فرصت مناسب و كم شدن تعداد مسافران و فصل خلوت هتل هستند. اولاً اين برنامه هميشه درست از كار در نمي آيد، چون ممكن است در چنان فصلي هم ضرورتاً عده اي مسافر به طور انفرادي يا گروهي و دست جمعي وارد هتل شوند و اتاقها را اشغال كنند و مجالي براي تعميرات باقي نماند. ثانياً: عقب انداختن هر نوع تعمير و رفع نقايص به صلاح و صرفه نيست و خواهي نخواهي هتل از معرض خرابي ها و استهلاك نمي تواند بركنار باشد و صلاح اين است كه خرابيهاي جزئي و كلي، هر موقع به چشم خورد، حتماً مرمّت شود. با اين خرجهاي جزئي و تدريجي مي توان هتل را همواره تميز و آباد و آماده نگهداشت .


هتلداران مجبور نيستند كارها و خرجهاي جزئي و كوچك را آنقدر نگهدارند تا به صورت كلي و پر خرج در آيد و يكجا مبلغ هنگفتي با معطلي و صرف وقت زياد به خرج برسد .
حفظ موجوديت هتل تنها منحصر به مراقبت از بناي هتل نيست ، بلكه تمام ابزار و آلات و اثاث و لوازم هتل بايد به موقع ترميم و تكميل شود، در اين مورد بايد با يك برنامه ريزي دقيق، مرتباً وسايل موجود را اعم از دكور، پرده، تخت، ميز، مبلمان و رنگ اتاقها و قسمتهاي مختلف را بررسي شود و هر كدام را در هر روز كه لازم باشد تعمير و مرمت يا تعويض نمايند .اين درست نيست كه يك يا دو اتاق را به علت خرابي جزئي از سرويس خارج كنند و منتظر فصل مناسب يا خلوت كار باشند ، هزينه هاي جزئي را به موقع انجام دادن ، بهتر است از اينكه اندك اندك جمع نمايند و خرج سنگين و كلي ايجاد كنند.
اگر پايه شكسته ميزي را به بهانه صرفه جويي يا سهل انگاري، به موقع تعمير نكنيم علاوه برايجاد ناراحتي براي مسافران، احتمال دارد ظرفهاي روي ميز بريزد و بشكند و زيان بيشتري به هتل برسد، همچنين اگر بشقابهاي ترك خورده يا لب پريده را از جريان خارج نكنيم از اهميت و حيثيت هتل

كاسته ايم به هر حال هتل دار خوب بايد با برنامه ريزي صحيح ، بطور مرتب به تمام قسمت ها رسيدگي كند و هرعيب و نقص را به هر اندازه كه باشد به موقع رفع نمايد تا به مرور، عيبهاي جزئي ، زحمت كلي ايجاد ننمايد و كار هتل را يكباره مختل نسازد . بطور كلي، وسايل هتل هميشه بايد مانند روز اول جلوه كند و اين امر مستلزم به مراقبت دائم از كليه وسايل است .و اينكه هيچگاه در هتل نبايد تعمير را به صورت موقت يا سرسري انجام داد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید