بخشی از مقاله

با تشكر از زحمات استاد گرامي جناب زيني كه مرا درتهيه اين پروژه ياري نمودند .

فصل اول
بررسی اجمالی شبکه ها

مقدمه :
مكاتب الهي و در رأس آنها اسلام انسان ساز ، انسان را موجب پويا و كمال طلب مي داند از نظر اسلام انسان در حال تكامل است و جهت گيري او بسوي خداي تبارك و تعالي است .
يكي از راههاي تقرب به ذات اقدسش علم است . علمي كه به تعبير علامه شهيد مرتضي مطهري زيبايي عقل است . علمي كه انسان خدا پرست را ذره ذره اش نشاني از آفريدگار مي يابد و هرچه علمش افزون گردد تقربش به خداي تعالي بيشتر مي شود .
از اين رو است كه اسلام عزيز توجهي بي نظير به علم اندوزي و دانش آموزي مبذول داشته است . توجهي كه در هيچ مكتب ديگري نظير ندارد .

توصيه به علم آموزي در تعاليم بزرگان دين جايگاه ويژه اي دارد تا آنجا كه امام صادق (ع) مي فرمايند :«مردم دو گروهند : يا عالم هستند يا جوينده علم و ديگران كه احمقان هستند ابلهان جاي در آتش خواهند داشت .»

مروری بر شبکه ها
شبکه ها بدین منظور ایجاده شده اند که هم ماشین های موجود را به هم متصل کنند و هم از ریزپردازنده‌های کارآ و ارزان قیمتی که در صنایع نیمه هادی تولید می‌شوند بهره بگیرند. بیشتر شبکه های راه دور مجموعه ای از میزبانها را در بر می‌گیرند که بوسیله‌ی یک زیر شبکه با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. این زیر شبکه می‌تواند از خطوط چند گانه نقطه ـ به ـ نقطه بین پردازنده های واسط یا یک کانال داده پراکنی مشترک مانند شبکه‌ی ماهواره ای استفاده کند. در شبکه های محای با استقاده از یک تراشه‌ی واسط ، که تقریباً شبیه ریز پردازنده های واسط در شبکه های راه دور است. میزبانها به طور مستقیم به یک کابل متصل می‌شوند. شبکه ها همواره به شکل مجموعه ای از لایه های متشکل از پروتکل ها طراحی می‌شوند که هر لایه آن مسئول یک بخش از عملیات شبکه است.

1-1- شبکه چیست ؟
شبکه در پایه‌ای ترین سطح خود شامل دو کامپیوتر می‌باشد که به وسیله‌ی کابل به یکدیگر متصل شده‌اند به گونه ای که بتوانند از داده ها به طور مشترک استفاده نمایند. منشأ تمام شبکه ها ، صرف نظر از چگونگی پیچیدگی آنها ، از آن سیستم پایه می‌باشد. در حالیکه ایده‌ی دو کامپیوتری که با کابل متصل شده اند ممکن است هجیب به نظر نرسد. در گذشته ، اینکار موفقیت بزرگی در

ارتباطات محسوب می‌شد. شبکه سازی از نیاز به استفاده مشترک از داده ها با روش به هنگام ( یعنی روشی که به طور لحظه ای آخرین اطلاعات و داده ها با استفاده از آن در دسترس باشد ) بوجود آمده است. کامپیوترهای شخصی ابزار تجارتی عجیبی برای تولید داده ها ، صفحه گسترده ها ، گرافیکها و سایر انواع اطلاعات می‌باشند ، ولی امکان نمی‌دهند به سرعت داده هایی که

تولید نموده‌اید را به اشتراک بگذارید. بدون وجود شبکه اسناد نیاز به چاپ شدن دارند تا سایرین بتوانند آنها را چاپ یا استفاده نمایند. در بهترین حالت ، شما فایلها را بر روی فلاپی دیسکها به دیگران می‌دهید تا در کامپیوترهای خودشان کپی نمایند. اگر در سایرین در سند تغییراتی دهند ، هیچ روشی برای ادغام تغییرات ( یعنی برای یکپارچه کردن کلیه تغییرات و استفاده همگان از آن ) وجود ندارد. این روش ، کار در محیط مستقل نامیده می‌شود.

اگر کامپیوتر خود را به سایر کامپیوترها وصل نموده باشیم ، می‌توانیم از داده های کامپیوترهای دیگر و چاپگرها به طور مشترک استفاده نمائیم. پس گروهی از کامپیوترها و سایر دستگاههای متصل به یکدیگر شبکه نامیده می‌شود و مفهوم استفاده مشترک از منابع کامپیوترهای متصل شبکه سازی خوانده می‌شود. کامپیوترهایی که قسمتی از شبکه می‌باشند می‌توانند موارد ذیل را به صورت مشترک استفاده نمایند :
ـ داده ها
ـ پیامها
ـ گرافیکها
ـ چاپگرها
ـ دستگاههای فاکس ( دور نویس ، نمابر )
ـ مودم ها
ـ سایر منابع سخت افزاری

1-2- دلائل استفاده از شبکه
سازمانها عمدتاً برای به اشتراک در آوردن منابع و امکان ارتباطات پیوسته شبکه ها را پیاده می‌نمایند. منابع شامل داده ها ، برنامه های کاربردی و دستگاههای جانبی می‌باشند. دستگاه جانبی از قبیل یک درایو دیسک خارجی ، چاپگر ، ماوس ، مودم یا جوی استیک می‌باشد.
ارتباطات پیوسته شامل ارسال به صورت رفت و برگشت پیامها یا پست الکترونیکی است. قبل از ظهور شبکه‌ها ، مردم به پلاترها ، چاپگرها و سایر دستگاههای جانبی متعلق به خودشان نیاز

داشتند. قبل از ظهور شبکه‌ها ، تنها روش برای مردم ، نشستن پشت کامپیوتر متصل به چاپگر بود.
شبکه ها اینک این امکان را برای چندین فرد بوجود آورده اند تا هم داده ها و هم دستگاههای جانبی را به طور همزمان به صورت مشترک استفاده نمایند. اگر چندین فرد نیاز به استفاده از چاپگر داشته باشند ، تمام آنها می‌توانند از چاپگرها موجود شبکه استفاده کنند. شبکه ها می‌توانند نیاز به ارتباط را کاهش دهند و تقریباً کلیه‌ی انواع داده ها را برای هر کاربری که به آن نیاز دارد در دسترس قرار دهند.

1-3- مزایای شبکه
شبکه های کامپیوتری مجموعه ای از کامپیوترهای متصل به هم است که امکان تبادل اطلاعات با یکدیگر را دارند. حال چند مورد از مزایای شبکه را به اختصار بیان می‌کنیم :
1-3-1- اشتراک منابع :
ایده‌ی کلی در طرح شبکه های کامپیوتری اشتراک منابع نرم افزاری و سخت‌افزاری که موجب حذف محدودیتهای جغرافیایی در استفاده از منابع گوناکون خواهد شد. این ایده‌ی اصلی موجب شده است تا استفاده از شبکه پیامدهای مهم زیر را به دنبال داشته باشد.

1-3-2- کاهش هزینه :
استفاده از مجموع قابلیتهای کامپیوترها و تجهیزات مختلف متصل به شبکه باعث صرفه جویی و کاهش نیاز به خرید تجهیزات جدید و قویتر خواهد شد.
1-3-3- افزایش قابلیت اطمینان :
با وجود چندین منبع اطلاعاتی ، نرم افزاری یا سخت افزاری یکسان بر روی یک شبکه کامپیوتری ، قابلیت اطمینان سیستم های گوناگون موجود افزایش می‌یابد ، زیرا در صورت بروز اشکال یا خرابی در یک منبع مشابه موجود بر روی شبکه می‌توان استفاده نمود.

1-3-4- افزایش کارایی :
معماری کاربر کارگزار ( Server / client ) در سطوح مختلف آن موجب می‌شود تا کاربر بتواند ضمن استفاده از منابع خود از منابع قویتر کامپیوتر کارگزار بهره ببرد و به این ترتیب در کاربرد خاص خود افزایش قابل ملاحظه کاری حاصل می‌گردد.
1-3-5- ایجاد یک بستر ارتباطی :
ایجاد انواع ارتباط میان افراد در افزایش کاربرد این شبکه ها نقش مهمی داشته است و از این دیدگاه کابل کشی ساخت یافته نیز به عنوان یک بستر ارتباطی چند منظوره دارای مزایای فراوانی است.
فصل دوم
هاب و انواع آن

هاب و انواع آن
معنی لغوی هاب جمع کننده و متمرکز کننده است. در اصطلاح شبکه هاب ابزاری برای اتصال خطوط ارتباطی در یک محل مرکزی است. این وسیله یک اتصال عمومی به تمام دستگاههای شبکه بوجود می‌آورد.
هاب در آغاز برای مرتب نگاه داشتن سیم کشی شبکه به بازار آمد ، اما در حال حاضر این وضعیت کاملاً تغییر یافته است و قبل از استفاده از این وسیله نیاز به ارزشیابی جدی داریم. هاب برای به راه انداختن شبکه های ستاره ای استفاده می‌شد و در حال حاضر بیشترین شبکه ها از نوع 10BASW-Tمی‌باشد. برای به راه انداختن این نوع شبکه احتیاج به یک کامپیوتر به عنوان سرور و چند کامپیوتر به عنوان کلانیت و یک هاب میان کلانیت ها داریم. هاب برای فرستادن بسته های اطلاعاتی به مقصد و جلوگیری از برخورد این بسته ها در شبکه و یا در اکثر اوقات به عنوان شیر اطمینان برای از کار افتادن تمام شبکه پس از خرابی یکی از گره های شبکه استفاده می‌شود.
2-1- هاب چیست ؟

یک قطعه شبکه ای که بیش از پیش در شبکه ها وسیله ای استاندارد می‌شود هاب است. هاب قطعه‌ی مرکزی در توپولوژی ستاره ای می‌باشد. یا به عبارت دیگر هاب قطعه اتصال دهنده ای است که اتصال مشترک بین کامپیوترها در شبکه با پیکربندی ستاره ای را فراهم می‌آورد. هابهای فعال نیاز به نیروی برق دارند ، اما آنها قادرند تا داده های شبکه را مجدداً تولید و ارسال نمایند. هابهای غیرفعال به سادگی سیم کشی را سازماندهی می‌کنند.

به طور کلی هاب سیستمی است که انتقال اطلاعات را در شبکه کنترل می‌کند تا بدین وسیله پیچیدگی کابل کشی شبکه را کاهش داده و سرعت انتقال افزایش یابد.
هاب های ساده متمرکز کننده هایی ( CONCENTRATORS ) هستند که تعدادی ایستگاه کاری و سرویس‌دهنده به آنها متصل می‌شوند. اترنت 10Base-T از هاب ها به عنوان تکرار کننده سیگنال در بین ایستگاههای کاری متصل به آن استفاده می‌کند و امکان ایجاد هم بندی ستاره را فراهم می‌کند. واحدهای دستیابی چند ایستگاهی ( MAU ) ها tokenring هاب هایی هستند که یک

حلقه داخلی برای ارسال سیکنال به دستگاههای متصل شده دارند. اما هاب ها از دستگاههای ساده اتصال چند ایستگاه کاری در یک دپارتمان به دستگاههای پیچیده ای تبدیل شده اند که باسهای سریع برای ارسال داده ها در بین شبکه های مختلف متصل به هاب دارند. همان طور که در شکل 2-1 نشان داده شده است. هاب ها backbone سیستمهای سیم کشی ساخت یافته را تشکیل می‌دهند.
هاب ها به شرکتها کمک می‌کند که گسترش شبکه های خودشان را مدیریت کنند. هاب ها برای ساده کردن طرح گسترش آتی شبکه backbone های سیستمهای سیم کشی ساخت یافته را تشکیل می‌دهند. یک هاب « سازمانی » نمونه امکانکار با شبکه های مختلفی چون اترنت ، , Relay , Frame FDDI , Tokenو غیره ، را فراهم می‌کند. به راحتی می‌توانید به طور مرکزی شبکه های مبتنی بر هاب را مدیریت کرده و طرحهای کابل بندی تحمل پذیر در مقابل خطا بسازید.
2-2- تکامل هاب

شبکه های محلی اترنت اولیه به وسیله کشیدن کابل در بین ساختمانها و اتصال ایستگاههای کاری به صورت daisy - chain ایجاد می‌شدند. وقتی تمامی ایستگاهها متصل می‌شدند ، دو سر کابل با استفاده از دو پایان بخش ( Terminator ) بسته می‌شدند و شبکه راه اندازی می‌شد. چیزهایی ساده ای چون اتصالهای شل ، تداخل با منابع خارجی ، حلقه های زمین و کابلهای خم شده یا خرد شده ، مانع از کار کردن کل شبکه در بار اول می‌شدند. تعیین محل این مشکلات سخت بود هم بندیهای مبتنی بر هاب برای کمک به حل این مشکلات طراحی شدند.

هاب ها در طی چند نسل از اولین هاب های ساده تکرار کننده به هاب های امروزی تبدیل شده اند. اینک هاب ها اجزای اصلی سیستمهای سیم کشی ساخت یافته ای هستند که بسیاری از هم بندیهای شبکه های محلی و گسترده را پشتیبانی می‌کنند. یک هاب می‌تواند به عنوان مرکز سیم کشی کل یک طبقه ، ساختمان ، محوطه آموزشی یا حتی یک شبکه عمومی عمل کند.
با گسترش 10Base-T ( با پیکربندی ستاره ) ، هاب ها نیز در محیط LAN مشهور شدند. شبکه های بزرگ از چندین نمونه از این هاب ها تشکیل شده اند. این هاب ها به منظور تشکیل شبکه های دپارتمانی و شبکه های بزرگ به یکدیگر متصل می‌شوند.

قدم منطقی بعدی ساختن یک جعبه بزرگ با شیارهای گسترش بود. این کار برای آن بود که به راحتی بتوانید تنها پیمانه‌های چند درگاهی را درصورت نیاز اضافه کنید. این طرح تک جعبه ای «چند شیاره» منابع تغذیه و اجزا را متمرکز کرده و هزینه آنها را کاهش می‌دهد. چاپ درگاهی Cablrtrone MMAC ، که در شکل 13-8 نشان داده شده ، حداکثر هشت پیمانه مختلف و 183 درگاه را در خود جای می‌دهد. این هاب یک backplane مستقل از پروتکل برای پشتیبانی از هم بندیهای اترنت ، ‌Ring SNA , FDDL , Token و هم بندیهای آتی ATM دارد.

هاب های نسل دوم ، یعنی هاب هایی هوشمند شامل ویژگیهای مدیریتی ، سیستمهای آشکار سازی خطا و پیمانه هایی برای پل زدن و مسیر یابی می‌باشند. ایه هاب ها ویژگیهایی نیز برای جمع آوری آمار پیمانه های هاب و هریک از درگاه ها دارند. با استفاده از پروتکلهای مدیریتی SNMP می‌توانید هاب ها را از کنسول راه دور مذیریت نمایید. ویژگی دیگر قابلیت ایجاد قطعات منطقی LAN درون یک هاب است. این ویژگی به مدیران امکان می‌دهد که در کنسول مدیریتی راه دور نشسته و LAN را بنا به دلایل سازمانی و کارآیی به قطعات کوچکتر تقسیم کنند.

هاب های نسل سوم هاب هایی سازمانی هستند که برای پشتیبانی تمامی نیازهای کابل بندی و متصل کردن شبکه های یک سازمان طراحی می‌شوند. آنها ویژگیهای هوشمند و backplane های سریع دارند و بسیار پیمانه ای می‌باشند. این هاب‌ها تعدادی از پیمانه‌های آماده نصب ، از جمله اتصالات گسترده ومدیریت پیشرفته ، را پشتیبانی می‌کنند.
سرعت باس این دستگاهها آنقدر زیاد است که می‌توانند کل ترافیک را مدی

ریت کنند. این دستگاهها همچنین چند ویژگی مدیریتی برای نظارت کردن و ارائه گزارش در مورد کل شبکه دارند. قابلیت اطمینان نیز ویژگی مهمی است ـ برای محافظت در مقابل خرابی اجزایی چون منبع تغذیه ، باس و اتصالات گسترده نیز چندین ویژگی اضافی وجود دارد. بسیاری از هاب های تولید شده از backplane های- switching ATM cell که در محدوده گیگابایت کار می‌کنند ، استفاده می‌نمایند.
ویژگیهای دیگر عبارتند از :
• backplane های قطعه بندی شده برای پشتیبانی چندین LAN اترنت ، g‌Rin FDDL , Token.
• قابلیتهای سوییچینگ برای ریز قطعه بندی کردن شبکه ( به قسمت « هاب های سوییچینگ » رجوع کنید.
• مدارهای اختصاصی بین گره ای برای پشتیبانی از ترافیکهای سنگین یا حساس به زمان.
• ویژگیهای مدیریتی توزیع شده که برای افزایش کارآیی در هر پیمانه قرار گرفته اند. این پیمانه ها برای مواقعی هستند که بار کاری سنگین است.
2-3- انواع هاب کدامند ؟

هابها به چار گروه مختلف تفکیک می‌شوند :
2-3-1- هابهای فعال ( Active hub ) :
هاب فعال کامپیوتر مرکزی است که کلیه سیگنالها در یک شبکه ستاره ای فعال را از نو تولید نموده و دوباره انتقال می‌دهد. این نوع هاب به عنوان تقویت کننده سیگنال نیز به کار برده می‌شود. منبع انرژی این هابها را برق تأمین می‌کند.
اکثر هابها فعال می‌باشند زیرا آنها همانند تقویت کننده ها سیگنالها را مجدداً تولید و ارسال می‌نمایند. در واقع ، چون هابها معمولاً هشت تا دوازده درگاه برای اتصال به کامپیوترهای شبکه دارند ، گاهی اوقات تقویت کننده‌های چند درگاهی نامیده می‌شوند. هابهای فعال برای اجرا نیاز به نیروی برق دارند.

2-3-2- هابهای غیر فعال :
هابهای غیر فعال هابهایی هستند که فقط نقش ارتباط کامپیوترها به یکدیگر را به عهده دارند و تقویتی در سیگنال ایجاد نمی‌کنند. این نوع هابها به برق متصل نمی‌شوند. مورد استفاده کمتری از هابهای فعال دارند.
در اصل هاب برای تولوژی Star بکار می‌رود. نوعی از هابها هستند که برای توپولوژی حلقه ای نیز بکار می‌روند. این هابها دارای مدار داخلی خاص هستند که کامپیوترها را به صورت حلقه ای به هم متصل می‌کند.
بعضی از هابهای موجود در مدارهای خود قابلیت شبکه کرده به دو صورت Star و ‌Ring Token را دارند. در این هابها با تغییر یک سوییچ می‌توان توپولوژی می‌توان تولوژی شبکه را تغییر داد. به آنها اصطلاحاً :
Management hubs می‌گویند. یعنی هابهایی که قابلیت مدیریت دارند.
در قسمت جلوی هر هاب یک سری LED وجود دارد که نشان می‌دهند :
ـ ارتباط یکUser برقرار شده است یا خیر.
ـ درصد اشغال CPU هاب چقدر است.
ـ کابلها بر اثر تداخل نویز دارند یا خیر.

ـ و ...
چند نوع هاب غیر فعال می‌باشند. مثلاً بلوکهای اتصال سریع یا تابلوهای سیم کشی. سریع یا تابلوهای سیم‌کشی. آنها به صورت محلهای بست ( اتصال ) به کار می‌روند و سیگنال را مجدداً تولید یا تقویت نمی‌‌کنند سیگنال فقط از طریق هاب عبور می‌کند ، هابهای غیر فعال برای اجرا نیاز به نیروی برق ندارند.
2-3-3- هابهای دو رگه ( هیبرید ) :
هابهای پیشرفته که با چند نوع کابل متفاوت هماهنگ می‌شوند را

هابهای دو رگه می‌نامند. شبکه بر اساس هاب می‌تواند با اتصال بیش از یک هاب گسترش یابد.
2-3-4- هابهای هوشمند :
تمام خصوصیات هابهای فعال را دارند و معمولاً خصوصیات صافی تشخیص خطا مانند تشخیص پیکربندی مجدد و کنترل درگاههای اتصالات توسط اپراتور را دارا می‌باشد.
2-4- انواع دیگر هاب از لحاظ عملکرد و تکنولوژی بکار گرفته شده در آنها
از لحاظ عملکرد و تکنولوژی بکار گرفته شده در هاب نیز می‌توان آنها را به 4 گروه تفکیک بود :
2-4-1- هاب بدون کنترل UNMANAGED HUBS :
به عنوان مثال می‌توان از هاب 10BASE-T برای اطمینان بیشتر بین هاب و سرور نام برد. همچنین می‌توان از این نوع هابها با 4 ، 16 و 24 درگاه بنا به نیاز بقیه استفاده نمود. عملکرد این نوع هاب فقط جلوگیری از توقف کامل شبکه در صورت ایجاد اشکال برای یکی از گره ها است. مسئول شبکه با کنترل چراغهای موجود بر روی صفحه هاب می‌تواند گره مورد نظر را تشخیص داده و رفع اشکال کند. چراغ مخصوص نیز بر روی صفحه هاب قرار دارد که کارش اطلاع رسانی در صورت برخورد بسته های اطلاعاتی است. خاموش و روشن شدن بیش از حد این چراغها علامت درست نبودن کار شبکه است. ساده ترین هابها قادر به تکرار عملیات می‌باشد یعنی هاب پس از دریافت بسته اطلاعاتی با قدرت جدید این بسته را به مقصد می‌رساند.
2-4-2- هاب قابل کنترل MANAGED HUBS :

مدیر شبکه با استفاده از هاب قابل کنترل و پروتکل ساده مدیریت شبکه ( SNMP ) قادر به کنترل تمام شبکه می‌شود. استفاده از این نوع هاب و SNMP قدرت تشخیص و رفع اشکال بیشتری را به مدیر شبکه می‌دهد. SNMP به عنوان زبان مدیریت کامل برای کنترل تمام قطعات شبکه قادر به ایجاد گزارشات گوناگون درباره‌ی حجم اطلاعات در حال حرکت ، سرعت متوسط هر بسته اطلاعتی و تعداد برخوردهای این بسته های اطلاعاتی می‌باشد. استفاده دیگر هاب قابل کنترل در شبکه های بزرگ اطلاع رسانی درباره برنامه ریزی برای گسترش شبکه توسط مسئولان در آینده می‌باشد.

2-4-3- هاب سوئیچی SWITCHED HUBS :
این نوع هاب چند سالی است به بازار آمده و قیمت آن رو به کاهش است. عملکرد این هاب مانند هابهای دیگر است با این تفاوت که محل عبور بسته های اطلاعاتی در شبکه را کنترل و باعث جلوگیری از برخورد این بسته ها می‌شود. این نوع هاب بازدهی اطلاعات در شبکه را افزایش داده

و ارتباطات بهتر می‌شوند. کار هاب سوئیچی مانند رئیس ترافیک است ، بدین معنی که هر بسته اطلاعاتی توسط این هاب به مقصد فرستاده می‌شود و در طول انتقال تمام خط شبکه را در اختیار دارد. این نوع انتقال انحصاری بسته ای توسط هاب تعداد برخوردهای بسته های اطلاعاتی را کاهش می‌دهد. استفاده از هاب سوئیچی برای شبکه های پست الکترونیکی داخلی قابل توصیه می‌باشد.
2-4-4- هاب سریع اترنت FAST ETHERNE HUB :
این نوع هاب اخیراً به بازار آمده و از لحاظ اقتصادی مفید می‌باشد. استفاده پست الکترونیکی و اطلاعات گرافیکی باعث کندی و کاهش عملکرد مثبت شبکه ها شده است که با بکار گرفتن این نوع هاب می‌توان ضریب عملکرد را 10 برابر نمود. این نوع تکنولوژی سرعت شبکه را از 10 مگابایت برابر نمود. این نوع تکنولژی سرعت شبکه را از 10 مگابایت در ثانیه تغییر داده است. به خصوص

استفاده از این تکنولوژی بین هاب و سرور می‌تواند عملکرد کلی شبکه را بالا ببرد. باید در نظر داشت 100 مگابایتی احتیاج به کابل کشی بهتری دارد و سه نوع کابل مختلف برای اترنت سریع معرفی می‌شود :
هاب 100BASE-TX احتیاج به کابل نوع 5 یا بالاتر دارد.
هاب 100BASE-TX احتیاج به کابل نوع 3 یا بالاتر دارد.
هاب 100BASE-TX احتیاج به کابل فیبر نوری دارد.
نکته : گرچه بهترین راه حل ، برای زمانی که نمی‌توان از کابل استفاده کرد یا به کابل بسیار زیادی نیاز است. پلهای بی سیم هستند اما مکان ساختمان و همچنین حجم ترافیک مورد نظر را باید در نظر گرفت.

2-5- معرفی 6 مدل هاب و مزایای هریک
در این قسمت اسامی 6 مدل متنوع هاب و مزایای هر یک را به اختصار بیان می‌کنیم :
2-5-1- سوئیچینگ هاب 8 پورت :
ـ دارای 2 پورت با سرعت 100 و 6 پورت با سرعت 10 مگابایت در ثانیه
ـ تفکیک بسته های اطلاعاتی با سرعت 10 مگابایت در ثانیه
ـ تفکیک بسته های اطلاعاتی بین سگمنت مبداء و مقصد و جلوگیری از بروز ترافیک
ـ افزایش سرعت به کمک FULL DUPLEX
ـ ارائه وضعیت شبکه و ترافیک به کمک LED
ـ تولید شده تحت استاندارد ISO 9001
ـ گارانتی مادام العمر
2-5-2- سوئیچینگ هاب 8 پورت 100BASE-TX :
ـ دارای 8 پورت با سرعت 100 و 10 مگابایت در ثانیه
ـ تفکیک بسته های اطلاعاتی بین سگمنت مبداء و مقصد و جلوگیری از بروز ترافیک
ـ افزایش سرعت به بیش از 800 مگابایت در ثانیه به کمک FULL DUPLEX

ـ ارائه وضعیت شبکه و ترافیک به کمک LED
ـ تولید شده تحت استاندارد ISO 9001
ـ گارانتی مادام العمر
2-5-3- هاب 8 پورت 100BASE-TX :
ـ دارای 8 پورت RJ-15 و یک پورت برای اتصال هابها به روش زنجیره ای
ـ سرعت 100 مگابایت در ثانیه تحت استاندارد LEEE 802-3U
ـ ارائه وضعیت سیستم ، آمار شبکه و قطع و وصل و خروجی ها به کمک 27 رنگ LED
ـ کارکرد با کابل STP UPT CAT-5
ـ تولید شده تحت استاندارد ISO 9001
ـ گارانتی مادام العمر
2-5-4- هاب 12 پورت هوشمند 100BASE-TX
ـ دارای 12 پورت RJ-15 و یک پورت برای اتصال هابها به روش زنجیره ای
ـ سرعت 100 مگابایت در ثانیه تحت استاندارد LEEE 802-3U

ـ قابلیت STACK تا 6 دستگاه هاب و مدیریت کلیه آنها به کمک SNMP
ـ دارای یک خروجی با سرعت 10 مگابایت در ثانیه و امکان تعویض آن با فیبر نوری
ـ تولید شده تحت استاندارد ISO 9001
ـ گارانتی مادام العمر
2-5-5- هاب 8 پورت :
ـ دارای 8 پورت RJ-15 و یک پورت BNC برای اتصال 30 دستگاه هاب
ـ ارائه وضعیت شبکه ، ترافیک و فعالیت هر پورت به کمک 25 رنگ LED و یک ریز پردازنده
ـ قطع اتوماتیک مسیرهای خراب و اتصال مجدد آن ها در صورت رفع عیب
ـ تولید شده تحت استاندارد ISO 9001

ـ گارانتی مادام العمر
2-5-6- هاب 16 پورت :
ـ دارای 16 پورت RJ-15 و یک پورت AUI و یک پورت BNC برای اتصال 30 دستگاه هاب
ـ ارائه وضعیت شبکه ، ترافیک و فعالیت هر پورت به کمک 48 رنگ LED و یک ریز پردازنده
ـ قطع اتوماتیک مسیرهای خراب و اتصال مجدد آن ها در صورت رفع عیب
ـ تولید شده تحت استاندارد ISO 9001
ـ گارانتی مادام العمر
در انتها مزایای تست کننده شبکه را نیز می‌شماریم :
ـ ارائه وضعیت اتصال روی LCD
ـ امکان تست انواع کابلهای UTP تا 305 متر
ـ قابلیت جستجوی 12 پریز شبکه

2-6- توپولژی ستاره ای با استفاده از هاب
در توپولوژی ستاره ای ، هر کامپیوتر توسط قطعه کابلها به قطعه‌ی مرکزی به نام هاب متصل می‌باشد. سیگنالهایی که توسط کامپیوتر در شبکه ستاره ای انتقال می‌یابند از هاب به تمام کامپیوترهای شبکه داده می‌شوند. منشاء این توپولوژی از پایانه های متصل به کامپیوترهای بزرگ مرکزی می‌باشد.
شبکه ستاره‌ای ، مدیریت و منابع متمرکز را ارائه می‌دهد. اما چون هر کامپیوتر به نقطه مرکزی متصل است این توپولوژی نیاز به مقدار زیادی کابل در نصب شبکه های بزرگ دارد و اگر نقطه مرکزی خراب شود ، کل شبکه از کار می‌افتد. ستاره‌ای خطی و ستاره‌ای با سیم کشی حلقه‌ای هر دو از طریق هاب مرکزی کامپیوترها را متصل می‌نماید. اگر کابلی که برای هاب به کار می‌رود پاره شود ، پارگی فقط بر آن قسمت تأثیر می‌گذارد و بر روی باقیمانده شبکه اثری ندارد.
شبکه ها می‌توانند با استفاده از هاب ها گسترش یابند ، آنها مجاز به استفاده

2-7- ملاحظات درباره‌ی هابها
هابها تطبیق پذیرند و چندین امتیاز بیش از سیستم هایی که از هاب استفاده نمی‌کنند ، دارند. در توپولوژی گذرگاه خطی استاندارد ، پارگی کابل شبکه را از سرویس دهی خارج می‌سازد. اما با استفاده از هابها ، پارگی در هر کابل متصل به هاب فقط ذر آن کابل تأثیر می‌گذارند و باقیمانده شبکه عملیاتی باقی می‌ماند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید