بخشی از مقاله

هاکی


تاریخچه هاکی
هاكي ( روي چمن – روي يخ )
تاريخچه :
هاكي از انواع بازيهاي توپ و چوب از خانواده چوگان – گلف – اسكواش – تنيس – بيسبال – تنيس روي ميز – كريكت و... است كه در هر گوشه از دنيا در زمانهاي مختلف به شكلي انجام مي شده است .
هاكي را فرانسويها هوكه ايرلنديها هورلينگ اسكاتلنديها شينتي انگليسيها هوكي اهالي ولز بندي اهالي ليتواني ريپكا مي گويند و اين نامها نشان ميدهد كه هاكي از قديمي ترين ورزشهاي توپ و چوب در جهان به شمار مي آيد و در بسياري از نقاط گيتي متداول بوده و هست .


در ايران باستان كودكان و نوجوانان كه اسب براي چوگان در اختيار نداشتند همان شيوه از بازي را بدون اسب انجام ميدادند كه شباهت بسياري به هاكي امروز داشته است .
اما هاكي نوين در نيمه دوم قرن نوزدهم بود كه در انگلستان متولد شد و براي خود قوانين و مقرراتي يافت . در كريسمس سال 1855 ميلادي مسابقه اي از هاكي روي چمن ميان سربازان انگليسي و كانادايي برگزار شد كه براي تماشاگران آن بسيار هيجان انگيز بود و اين رويداد باعث شد كه مردم به سرعت به اين بازي روي آورندو علاقه نشان دهند .
در سال 1860 نخستين مقررات هاكي توسط انگليسيها درست شد . در هجدهم ژانويه سال 1886 اتحاديه هاكي انگلستان تاسيس شد و به اين ترتيب هاكي نه تنها در ميان دانش آموزان و دانشجويان رواج يافت بلكه به اندازه اي هوادار و علاقمند پيدا كرد كه در سال 1887 به عنوان ورزش ملي انگلستان اعلام شد .
اولين بار در سال 1890 بود كه ورزش هاكي به آمريكا راه پيدا كرد و انگليسيهاي مقيم آمريكا اين بازي را به آمريكاييها معرفي كردند .
نخستين مسابقه بين المللي هاكي در 31 ژانويه 1895 ميان دو تيم از دو كشور ولز و ايرلند برگزار شد كه ايرلند با نتيجه صفر بر 3 اين بازي تاريخي را برد . در سال 1900 ميلادي كميسيوني با شركت نمايندگان اتحاديه هاي هاكي انگلستان – ولز و ايرلند در شهر منچستر انگلستان تشكيل شد تا قوانين و مقررات بين المللي براي هاكي بنويسد . دو سال بعد اسكاتلند هم به اين كميسيون پيوست و به تدريج ديگر كشورها نيز مقررات بين المللي هاكي را پذيرفتند .
هاكي براي اولين بار در سال 1900 هنگام برگزاري بازيهاي المپيك پاريس به نهضت جهان

ي المپيك پيوست و در سومين دوره بازيهاي المپيك بود كه رسماً در فهرست برنامه مسابقات قرار گرفت .
در سال 1924 فدراسيون بين المللي هاكي مردان در پاريس تاسيس شد . سه سال بعد فدراسيون بين المللي زنان نيز در لندن گشايش يافت . اين دو فدراسيون بيش از 50 سال به صورت جدا از هم فعاليت مي كردند تا آنكه در سال 1982 در هم ادغام شدند و تشكيل يك فدراسيون بين المللي واحد براي هاكي زنان و مردان دادند .
در حال حاضر ورزش هاكي در بيشتر كشورهاي جهان به اجرا در مي آيد و به ويژه در كشورهايي كه روزي مستعمره انگلستان بوده اند رواج و گسترش بيشتري دارد . كشورهاي صاحب نام در هاكي عبارتند از : انگلستان – پاكستان – هندوستان و استراليا .
انواع هاكي :
هاكي كذشته از انواع بومي و سنتي آن به طور رسمي 2 نوع است : هاكي روي چمن و هاكي روي يخ .
هاكي روي چمن يا روي زمين معمولي كه پستي و بلندي نداشته باشد انجام ميشود . زمين هاكي به شكل مربع مستطيل و به اندازه هاي 55 × 4/91 متر خط كشي مي شود . اين ميدان يك خط مركزي دارد كه بوسيله آن زمين به دو نيمه مساوي تقسيم ميشود .در دو طرف ميدان دو دروازه قرار دارد و هدف از بازي هاكي وارد كردن توپ به درون اين درواز ها است . فاصله بين دو پايه دروازه 6/3 متر و ارتفاع آن 1/2 است . هر تيم يازده بازيكن وارد زمين ميكند كه به ترتيب 5 نفر بازيكن پيشرو 3 نفر بازيكن نگهبان 2 نفر بازيكن پشتيبان و 1 نفر دروازه بان است


هاکی روی یخ (در انگلیسی: Ice hockey)
نام یکی از رشته‌های پرطرفدار ورزشی است که در آمریکای شمالی (ایالات متحده و کانادا) از آن تنها به عنوان هاکی یاد می‌شود. بازی هاکی، یک بازی تیمی است که بر روی یخ انجام می‌شود. ورزش هاکی در کشورهای سردسیری که فصل سرما و یخبندان در آنان طولانی است دارای محبوبیت بسیار زیادی است، به صورتی که در کشورهای اسکاندیناوی و کانادا هاکی ورزش اول آن کشورها به حساب میاید. هاکی یکی از چهار بازی اصلی در آمریکای شمالی است که لیگ فوق حرفـه‌ای آن کـه به لیگ برتر مشهـور است و بـا نـام لیگ ملی هاکی (NHL) و بـرای زنـان بـا نـام لیگ ملی هاکی زنان (NWHL) دارای محبوبیت و طرفداران زیادی است.
هاکی در فصل سرما، ورزش ملی کانادا و محبوب ترین بازی ورزشی در کشور فنلاند اس

ت. هاکی همچنین در بخش‌هایی از ایالات متحده آمریکا از جمله در شمال شرقی، مرکز و آلاسکا دارای طرفداران بسیاری است. شهرهای بوفالو، دیترویت، پیتسبرگ، مینسوتا، شیکاگو، بوستون، نیویورک، فیلادلفیا، تمپا، دنور، سن خوزه و کلمبوس از شهرهایی در ایالات متحده هستند که شهروندانشان به هاکی علاقه فراوان دارند.
با اینکه ۶۴ کشور جهان عضو فدراسیون بین‌المللی هاکی روی یخ (IIHF) هستند، اما در مس

ابقات جهانی هاکی از جمله در بازیهای المپیک زمستانی و جام جهانی هاکی روی یخ کشورهای کانادا، جمهوری چک، فنلاند، روسیه، اسلواکی، سوئد و ایالات متحده آمریکا حرفی برای گفتن دارند و قالبا درصدر جدول مسابقات جای دارند. بطوری که از ۶۳ مدالی که در مسابقات هاکی مردان در بازیهای المپیک زمستانی از سال ۱۹۲۰ تاکنون توضیح شده است، تنها ۶ مدال به کشورهایی جز چند کشور نامبرده رسیده است.
بازی هاکی روی یخ ورزشی بسیار فیزیکی است که در آن سه عامل سرعت، تکنیک و قدرت فیزیکی نقشی اساسی دارد.

جاگینگ ورزشی برای همه

جاگینگ ورزشی برای همه جاگینگ (Jogging) همان دویدن آهسته است که قبلا" بنام "roadwalk" شناخته میشد.
در جاگینگ شخص ورزشکار میبایست مسافت زیادی را آهسته بدود، این موضوع باعث می شود تا ورزشکار هم استفامت خود را بالا برد و هم شرایط بدنی خود را متناسب سازد.


جاگینگ (Jogging) همان دویدن آهسته است که قبلا" بنام "roadwalk" شناخته میشد. این نوع دویدن برای تمرین ورزشکاران و همچنین متناسب سازی شرایط فیزیکی بدن و بالا بردن استفامت آن نیز کارایی دارد. این ورزش امروزه به عنوانی ورزشی مناسب تقریبا" به تمامی افراد با سنین مختلف پیشنهاد می شود.
چون در جاگینگ شخص ورزشکار میبایست مسافت زیادی را آهسته بدود، این موضوع باعث می شود تا ورزشکار هم استفامت خود را بالا برد و هم شرایط بدنی خود را متناسب سازد.
برای انجام این ورزش امکانات یا شرایط خاصی لازم نیست، Jogging را تقریبا" هرکس

می تواند انجام دهد. فقط لباس و کفشی که برای انجام این ورزش استفاده می شود بهتر است گرمکن و کفش ورزشی (نسبت به شرایط و فصل) باشد تا راحت، و مناسب با دمای بدن هنگام انجام تمرین باشد.
تاریخچه جاگینگ
Jogging را در واقع آرتر لیدایارد (Arthur Lydiard) مربی نیوزلندی بدنسازی ورزشهای میدانی در سال 1961 ابداع کرد. او پس از ابداع این نوع روش تمرینی، باشگاهی را هم به نام باشگاه جاگینگ در کشورش راه اندازی کرد.
اما بیل باورمن (Bill Bowerman) دونده و مربی آمریکایی همان سالها که از باشگاه لیدایارد در نیوزلند دیدن کرده بود، در سال 1962 در آمریکا شروع به معرفی و گسترش این ورزش کرد. اتفاقا" این ورزش در آمریکا طرفداران زیادی پیدا کرد و به خوبی بین مردم رواج یافت. چندی بعد طرفداران جاگینگ در سراسر جهان گسترش یافتند.
گرچه این ورزش جزو ساده ترین و کم خرج ترین ها به شملر می رود، اما در ایران طرفدار چندانی ندارد. یکی از دلایل این موضوع شاید معرفی نشدن خوب جاگینگ در کشور است. دلیل دیگر می تواند آن باشد که در شهرهای بزرگ ایران به دلیل رعایت نشدن اصول و استانداردهای شهر سازی، مکانها و مسیرهایی مناسب برای انجام چنین ورزشهایی کمتر در نظر گرفته شده است.
نکاتی در باب آسیبهای ورزشی
پیشگیری از صدمات در حین ورزش
چگونه درحین ورزش کردن، از صدمات ممکن جلوگیری کنیم؟ این سوالی است که قدمتی به اندازه خود ِ تاریخ ورزش دارد و متخصصان ورزشی و خود ورزشکاران، بارها سعی کرده اند پاسخی مناسب برای آن پیدا کنند. اما متاسفانه بسیاری از ورزشکاران، به اندازه کافی به آن توجه ندارند و همچنان صدمات و آسیب هایی را شاهد هستیم که چنانچه آمار و تحقیقات نشان می دهند، درصد بالایی از آنها، قابل پیش بینی و پیشگیری اند. برای دوری از هر گونه صدمه و آسیب در حین ورزش، باید در هنگام شروع و انتخاب هر برنامه ورزشی، با دقت و حساسیت عمل کرد.

اما استفاده از وسایل و تجهیزات مناسب نیز بهمین میزان، از اهمیت برخوردار است.

محققان دریافته اند که یک هشتم از آسیب هایی که در تمام رشته های ورزشی دیده می شود، نتیجه استفاده از وسایل و تجهیزات نامناسب است ، درحالیکه یک پنجم صدمات، ناشی از کم توجهی در هنگام انتخاب تجهیزات ورزشی، که به بستری شدن در بیمارستان می انجامد، قابل پیش بینی و پیشگیری است.
این آمار نشان می دهند که نیاز استفاده از تجهیزات تخصصی ورزشی، که بهمراه شما و بدنتان – و نه برای شما و بدنتان – کار می کنند، تاکنون آنطور که شایسته است، جدی درنظر گرفته نشده اند. اکثر فروشگاههای تجهیزات ورزشی، توسط افرادی اداره می شوند و فروشندگانی دارن

د که در زمینه های مختلف ورزشی از اطلاعات خوبی برخوردارند و مطمئناً از اینکه شما را در انتخاب وسایل مناسب راهنمایی کنند، استقبال کرده و خوشحال می شوند.
سندی گریو، رئیس یکی از بهترین فروشگاههای ورزشی اسکاتلند، که خود، تاکنون چندین بار تحت عمل جراحی زانو قرار گرفته است، به خوبی از اهمیت انتخاب تجهیزات مناسب و وسایل درخور یک ورزشکار، آگاه بوده و اطلاعات فنی و تخصصی زیادی نیز در مورد وسایل ورزشی مغازه خود دارد، و کارکنان و فروشندگان آن فروشگاه نیز همگی مانند خود او، در این زمینه آگاه هستند. سندی که 47 سال سن دارد، می گوید:" در فروشگاه من، همه منتهای کوشش خود را می کنیم تا خودمان و مشتری اطمینان پیدا کنیم که به عنوان مثال، بوتهای اسکی، باعث تاول زدن پای ورزشکار نشوند، یا ورزشکار، به خاطر حمل کیف وسایل گلف خود، از ناحیه کمر دچار مشکل نشود، یا عینک های ما، باعث ابتلای ورزشکار به بیماری های چشم نشوند و غیره. ما همیشه سعی می کنیم بفهمیم ورزشکار ، این وسایل را برای چه کاری می خواهد و هدف و برنامه اش چیست، و هیچ گاه، صرفاً به این خاطر که ورزشکار وسیله ای را می خواهد، آن را نمی فروشیم، چراکه بزرگترین هدف ما اینست که اجناس ما ، باعث ارتقای سطح کیفی زندگی شما شوند."
و اما اکنون توضیحات خود را محدود به چند رشته ورزشی خاص می کنیم تا ارزیابی کاملی داشته و نتیجه بهتری بگیریم.

 


تعریف مهارت
ای . آر . گاتری روانشناس ، مهارت را اینگونه تعریف می کند :
مهارت قابلیتی است که با اطمینان معین و صرف حداقل انرژی یا زمان کاری به نتیجه برسد .
ماهر فردی است که مهارت را با اطمینان نسبی وبا صرف حداقل انرژی اجرا نماید .
مهارت ها دو حالت دارند :
مهارت های بسته : مانند ژیمناستیک ، زیرا اجرای یک برنامه ، با مشخصات تعیین شده و مهارت های مورد نظر می باشد .


مهارت های باز : مانند فوتبال و کشتی و .... زیرا اجرای هر فن ومهارت در زمان آزمون محدودیتی ندارد و حتی می تواند ابداعی در راستای قوانین باشد .مهارت ویا تکلیف را باید به واحدی معنی دار تقسیم کرد و سپس این واحد ها را با هم ترکیب کرده تا مهارتکلی کسب گردد . گاهی نیاز می باشد واحدهای معنی دار را هم به اجزاء کوچکتری تقسیم نمود . مثلاً برای اجرائ مهارت چرخ و فلک آنرا ابتداء به واحدهای معنی داری تقسیم می کنند سپس با ترکیب کردن این واحدها مهارت چرخ وفلک قابل اجرا خواهد بود .
مهمترین مؤلفه های مهارت ، اصلاح یک عمل بر اثر اجرای عمل قبلی است . مانند : پیچ نیم وارو بلافاصله وارو . ویا واروی تکنیکی سپس دو وارو .
تمرینات
تمرینات ذهنی - تمرینات بدنی
مهمترین روش تمرین کردن برای پیشرفت استفاده از هر دو گونه تمرین می باشد .
دو ساعت تمرین روزانه کمترین یادگیری را به همراه دارد .
هیچ دلیلی دردست نیست که تمرین هرروزه مؤثرتر از تمرین یک روز در میان باشد .
تمرینات هرروزه به مدت چند ماه و یا چند سال نهایتاً به خستگی وبی رمقی منجر می شود .
کار واستراحت در تمرین
تمرینات به دو گروه و بر اساس میزان تمرین واستراحت دسته بندی شده است .
تمرینات انبوه : چنانچه 30 ثانیه اجرا گردند حداکثر نیاز به 5 ثانیه استراحت دارد .
تمرینات فاصله دار : برای 30 ثانیه تمرین گاهی تا 30 ثانیه استراحت در نظر گرفته می شود .تحقیقات نشان می دهد اثرات خستگی جسمی و بویژه خستگی ذهنی بر میزان یادگیری اثرات فراوان دارد . افزایش استراحت در تمرینات دراز مدت و مداوم اثر تضعیفی بسیاری در اجرا دارد . خستگی ناشی از تمرین انبوه تاثیر بر کاهش یادگیری ندارد بلکه اجرا را به طور موقت تحت تاثیر قرار می دهد . خستگی در بعضی از تکالیف ورزشی مانند مهارت های سنگین ژیمناستیک خطرناک ومشکل آفرین است و مربی باید مراقب باشد که چنین تمرینی دارای استراحت کافی باشد .

ابزار ژیمناستیک ریتمیک
• روبان
• طناب
• میل
• توپ
• حلقه
• دسته
تاریخچه
ژیمناستیک به عنوان یک ورزش فعال دارای سابقه‌ای در حدود 2000 سال می‌‌باشد ولی به عنوان یک ورزش رقابتی دارای عمری در حدود 100 سال می‌‌باشد. مسابقات فردی و کلی توسط باشگاهها و کلاب‌های گوناگون مانند solcols Turveveins برگزار شده است درحالی که این ورزش دارای رشد آهسته‌ای در محیط تولید کلوب در محیطTurvevens solcos دارای رشد سریع بود. در دهه هزار 830 ورزش ژیمناستیک به آمریکا معرفی شد و سیستم مدرسه ژیمناستیک توسط

مهاجران از قبیل frang , lchaales, follel, chorles,beik تأسیس گردید. در سال 1881فدراسیون بین المللی ژیمناسیک تأسیس شد که .بعداً به نام هیئت فدراسیون زیمناستیک اروپا تغییر یافت. این سازمان پیشقدم در مسابقا ت بین المللی بود. اتحادیه ورزشکاران غیر حرفه‌ای در سال 1883 در آمریکا تأسیس گردید. این سازمان مسئولیت کنترل و مراقبت از ژیمناستیک کاران را در آمریکا ب

ر عهده داشت. رقابت‌ها و مسابقات گوناگونی توسط کلوپ‌ها و سازمان‌ها برگزار شدند و در دهه 1880 این مسابقات بسیار شدت گرفت. اولین مسابقه بزرگ در المپیک آتن یونان در سال 1896 برگزار شد و که در آن آلمان به عنوان قهرمان برگزیده شد.و تقریباً همه مدال‌ها را از آن خود کرد. 5 کشور در این مسابقات شرکت کردند. مسابقات مردان شامل میله افقی. میله پارالل، خرک، حلقه، پرش از خرک. بود اولین مسابقه بین المللی بعد از مسابقات المپیک در سال 1953 در بلژیک برگزار شد که در آن ژیمناستیک کارانی از نقاط مختلفی از قبیل بلژیک، فرانسه، لوکامبورگ، هلند شرکت داشتند. این مسابقات در حال حاضر به عنوان اولین مسابقات جهانی شناخته می‌‌شوند. اولین مسابقه تیمی مردان در سال 1954 در سن لویس برگزار شد. در هنگام نهمین دوره مسابقات جهانی در سال 1930 در لوکامبورگ مسابقات زیمناستیک برگزار شد شامل مسابقات دو میدانی، پرش با نیزه، پرش طول، بال رفتن از طناب، تیراندازی و دو صد متر. بعد از آن مسابقات دو و میدانی از بخش مسابقات ژیمناستیک حذف شدند. در مسابقات جهانی 1954 ورزش دو ومحیدانی به طور کامل از ژیمنا ستیک جدا شد. در سال 1924 در فرانسه المپیک پایه‌های اصلی خود را که مشابه المپیک امروزی می‌‌باشد شکل داد. در این المپیک مردان ابتدا در مسابقه در رشته‌های مختلف زیمناستیک پرداختند. اولین تیم ژیمناستیک زنان در المپیک سال 1928 شامل مسابقات تیمی بود که توسط کشور هلند اجرا شد. اولین تیم ژیمناستیک زنان آمریکایی در المپیک 1936 در آلمان حضور یافت. در سال 1962 ژیمناستیک منظم توسط فدراسیون بین المللی

ژیمناستیک به عنوان یک ورز ش شناخته شد. در سال 1963 در بودایست لهستان اولین مسابقات جهانی زیمناستیک موزون انجام گرفت. این مسابقات دارای 28 ورزشکار از 10 کشور مختلف دنیا بود در سال 1973 آمریکا به مسابقات جهانی ژیمناستیک موزون وارد شد. در حین انجام المپیک

1974 در لس آنجلس آمریکا مسابقات ژیمناستیک موزون فردی برای اولین بار اجرا شد. در جشن صد ساله المپیک امسال در آتلانتا، مسابقات گروهی موزون به عنوان ورزش دارای مدل برای

اولین بار معرفی خواهند شد. در سال 1975 فدراسیون ژیمناستیمک آمریکا که در حال حاضر نام آن ژیمناستیک USA شناخته می‌‌شود افتتاح شد. به عنوان یک ورزش مستقل در آمد و همچنان نیز این فدراسیون کار خود را امروزه ادامه می‌‌دهد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید