بخشی از مقاله

وبسایت چیست


هر چند ممکن است شما یک کاربر کارآزموده و کار کشته در استفاده از اینترنت باشید و به راحتی در سایتهای مختلف گشت و گذار می کنید ، نامه های الکترونیک ارسال می کنید یا ...، اما هنگامی که می خواهید یک وب سایت را برپاکنید، یکی از اولین سوالاتی که به ذهن تان خطور می کند آن است که ، در واقع سایت وب چیست؟ امروزه سایت وب می تواند درباره هر چیزی باشد یا از تکنولوژی های مختلفی نیز تشکیل شده باشد.


سایت وب مجموعه ای از صفحات HTML است که می تواند تصاویر ، فایلهای انیمیشن ، فیلمها با دیگر عناصر چند رسانه ای را نشان دهد.همچنین می تواند مفاهیم خاصی را از یک بانک اطلاعاتی گرفته و به کاربر نشان دهد. سایتهای وب را می توان با اتصال به اینترنت و از طریق یک مرورگر مشاهده کرد. بازدیدکنندگان می توانند برای حرکت در داخل یک سایت و از یک صفحه به صفحه ای دیگر بر روی لینکهای فرامتنی با دکمه های هدایتگر کلیک کنند.


HTML چیست؟
اکثر صفحات وب با استفاده از زبانی نوشته می شوند که با نام Hyper Text Markup Language شناخته شده و به اختصار HTML نامیده می شود. HTML در یک صفحه وب مجموعه ای از راهنماهای خاص است که با عنوان برچسب Tag شناخته می شوند و به برنامه مرورگر اعلام می کند که چگونه مفاهیم و عناص تشکیل دهنده صفحه ، همانند متون و تصاویر را نشان دهد. برچسب ها در زبان HTML متون یا دیگر عناصر را در بر می گیرند. به عبارت دیگر برای آنکه به

مرورگری اعلام کنید که باید عمل خاصی را در نمایش یک پاراگراف یا هر عنصر دیگری در صفحه انجام دهد باید آن برچسب را باز کنید (<tag>). سپس متن یا عنصر مورد نظر خود را معرفی کرده و در نهایت نیز برچسب را ببندید و انتهای دستور را به مرورگر اعلام کنید (<tag>).
برای مثال ، در صورتی که بخواهید کلمه Dreamweaver در متن زیر به طور برجسته و مشخص تر از سایر کلمات دیده شود ، می توانید از برچسب <B> بصورت زیر در کد HTML استفاده کنید:


<B>Dreamweaver</B> makes creating web pages easy
پس از باز کردن مرورگر و اجرای این صفحه با نتیجه زیر مواجه خواهید شد:
Dreamweaver makes creating web page easy
البته اگر اطلاعاتی در خصوص HTML داشته باشید و با دریم ویور کار می کنید و این برنامه تمامی کدهای مورد نیاز شما را پیاده سازی می کند ، یک توسعه دهنده متبحر تر و تواناتری خواهید شد. برای شروع می توانید به کدهایی که برنامه دریم ویور در هنگام طراحی یک صفحه وب برای شما می نویسد دقت کنید.همچنین می توانید به کدهای برنامه نویسان دیگر نیز مراجعه کنید و ببینید که چگونه آنها از تکنیکهای مختلف در شکل دهی صفحاتشان استفاده می کنند.
اگر به زبان HTML علاقه مند هستید یا می خواهید تجربه و اطلاعاتشان را در نحوه استفاده از این افزایش دهید ، میتوانید حالت Code را در دریم ویور فعال کنید.
 چگونه یک وب سایت را در اینترنت راه اندازی کنیم؟
چگونه باید یک وب سایت وب ایجاد کرده و در اینترنت در دسترس دیگران قرار داد؟ برای اغلب افرادی که در ایجاد صفحات وب تازه کار هستند ، انجام چنین کاری مبهم و اسرار آ

میز است. سایت چگونه و چه زمالنی زنده می شود؟
بررسی و توجه به دیاگرام و طرح صفحه بعد می تواند در توضیح این مطلب به شما کمک کند.
1. در مرحله اول سایت وب بطور محلی ایجاد می شود که در واقع یا به هارد دیسک سیستم خودتان اطلاق می شود یا به یک سیستم موجود در یک شبکه داخلی.
2. پس از آزمایش و بررسی سایت می توانید آن را به سرور راه دور که در واقع محل نگهداری اطلاعات در اینترنت است انتقال داده یا به اصطلاح آن را زنده کنید. برای انجام چنین کاری نیز به عوامل مختلفی نیاز دارید که در زیر به شرح آنها می پردازیم:
b) یک مودم برا یارتباط با اینترنت
c) یک آدرس اینترنتی با نام Uniform Resource Locator که به طور خلاصه URL نیز نامیده می شود، (Domain) بطوریکه دیگر کاربران بتوانند از طریق آن آدرس به اطلاعات سایت شما دسترسی پیدا کنند.
3. برای انتقال فایلها به سرور از فرایند خاصی تحت عنوان File Transfer Protocol یا به طور خلاصه FTP استفاده می شود. در برنامه دریم ویور قسمتی برای انتقال اطلاعات به سرور میزبان در نظر گرفته شده است و این بخش فرایند ارسال داده ها را بطور ایمن و اسان انجام می دهد.

4. سایت شما در این مرحله بصورت زنده در اینترنت قرار دارد.
5. در صورتیکه بخواهید تغییرات مورد نظرتان را به سایت اعمال کرده و آن را بروز رسانی کنید فقط کافی است تا پس از اعمال تغییرات در سایت محلی ، فایلهای اصلاح شده را برای استفاده بازدیدکنندگان به سایت ارسال کنید.

Û طراحی یک سایت وب
یک سایت که در سراسر آن ساختار مناسبی وجود داشته باشد و هم در هدف و هم در نمایش و مشاهده واضح و مشخص باشد برای کاربران قابل درک بوده و در نتیجه آنها را در بازدید مجدد از سایت ترغیب می کند. اینکه آیا یافتن اطلاعات در یک سایت به اسانی امکان پذیر است یا خیر و همچنین اینکه آیا کاربر پس از بازدید از سایت تجربه خوشایندی از آن کسب خواهد کرد یا خیر ، با طراحی اصولی و رسا از سایت مرتبط است.

باید توجه داشته باشید که اصول طراحی یک سایت وب همانند طراحی یک پوستر یا بروشور نیست. در صورتی که شما تاکنون برشور یا کاتالوگی را برای چاپ طراحی کرده با

شید ، در نهایت بر روی کاغذ با نسخه ای از همان چیزی که مشاهده می کنید مواجه خواهید شد. اما در دنیای گسترده وب شما هرگز نمی توانید از صحت نتیجه نهایی اطمینان کامل داشته باشید. اینکه آیا بازدیدکنندگان سایت شما را با استفاده از کامپیوتری مبتنی بر یکی از نسخه های قدیمی سیستم عامل مکینتاش مشاهده می کنند یا با استفاده از یک سیستم جدید و پیشرفته Laptop، در نتیجه کار بی تاثیر نخواهد بود. جواب سوال مشخص نیست اما بیشتر اوقات شما باید چارچوب احتمالات را مشخص کرده و نتایج را برای کاربران مختلف آزمایش و بررسی کنی

د. از این رو ، اولین قدم در ساخت یک سایت وب فرایند و مرحله طراحی است.

Û درک اهداف یک سایت
مرحله طراحی یک سایت وب در واقع نمی تواند شروع شود مگر آنکه درز ابتدا تعیین کنید که موضوع سایت به چه مسائلی می پردازد و همچنین هدف شما از برپایی چنین سایتی چیست. اگر سایتی را برای خودتان طراحی می کنید ، بهتر است ابتدا نتایجی را که در صورت اتمام موفقیت آمیز سایت حاصل خواهد شد برای خود مشخص کرده و آنها را لیست کنید.
اگر قصد طراحی سایت برای یک شخص ، سازمان یا موسسه را دارید ، این فرایند مهم تر است . در چنین وضعیتی شما نیازمند آن هستید که کلاینت آنچه را که می خواهد تا پس از اتمام سایت به آن دست یابد کاملاً برای شما واضح و مشخص کند و همچنین دقت کنید تا آن اهداف را به خوبی درک کرده و با یکدیگر به توافق کامل برسید.
در چنین وضعیتی که شما در اهداف به نتایجه قطعی برسید بسیاری از مشکلات آتی بوجود نخواهد آمد و قطعاً در زمان و هزینه های شما صرفه جویی خواهید شد.
Ûشناخت مراجعه کنندگان و بازدید کنندگان سایت


شناخت بازدیدکنندگان نه تنها برای تعیین اهداف مسئله امر مهمی در طراحی و توسعه سایت وب به شمار می رود ، بلکه برای مورد توجه قرار دادن ساختار تکنیکی تر عملکرد سایت نیز مفید می باشد. صفحات اجرا شده بسته به نوع سیستم کاربران ، نوع متفاوت سیستم عامل ، برنامه های مختلف مرورگر ، سرعت انتقال داده آنها توسط مودم و نیز اندازه صفحه نمایش ، ممکن است بازدیدکنندگان را با نتایج مختلفی مواجه کند.


همواره در طراحی اولیه سوالاتی همانند آنچه در زیر عنوان شده است را برای خود مطرح کرده و در تمام مراحل طراحی و توسعه آنها را مورد توجه قرار دهید:
• بازدید کنندگان سایت شما از چه سیستم عاملی استفاده می کنند؟ ویندوز ، مکینتاش ، لینوکس...
• ابعاد صفحه نمایش مورد استفاده بازدیدکنندگان چیست و مقدار عمق رنگی که صفحه نمایش آنها از آن پشتیبانی می کند چه میزان است.
• سرعت مودمی که مراجعه کنندگان به سایت شما از آن استفاده می کنند چقدر است؟
• آیا آنها صفحات سایت شما را از پشت یک سیستم امنیتی اینترنتی همانند یک دیواره آتش یا فایروال مشاهده می کنند یا خیر؟ این گونه سیستم ها ممکن است دسترسی کاربران را به برخی از صفحات محدود کنند.
• کاربران شما از چه نوع مرورگری برای مشاهده صفحات استفاده می کنند ، اینتنت اکسپلورر یا نت اسکیپ و همچنین چه نسخه ای از این برنامه را در سیستم خود نصب کرده اند؟
بهترین راهی که شما می توانید مد نظر قرار دهید آن است که مطابق پاسخهایی که به سئوالات فوق می دهید و بر مبنای آن اطلاعات ، کاربرانی را در سیستم خود ایجاد کنید و سپس سایت خود را بر مبنای آن اطلاعات طراحی و تکمیل کنید و در هر مرحله نیز آن را بر اساس داده های مختلف مورد بررسی و آزمایش قرار دهید. در صورت امکان نیز بهتر است از سیستمهای دوستان یا آشنایان خود نیز کمک بگیرید. نکته مهمی که در این مرحله باید مورد توجه قرار دهید آن است از سیستمهای دوستان و آشنایان خود نیز کمک بگیرید.نکته مهمی که در این مرحله باید مورد توجه قرار دهید آن است که تنها راه موفقیت آمیز بودن این مرحله آزمایش ، آزمایش ، آزمایش و آزمایش است. البته استفاده از چندین نوع مختلف از سیستم ها با توانایی ها و امکانات گوناگون مسئله اجباری نیست ، اما حداقل شما را در پاسخگویی به اینکه چرا یک کاربر با مشخصات خاصی در سیستم اش نمی تواند به درستی از اطلاعات سایت بهره مند شود دچار مشکل نخ

واهد کرد.
Û بررسی هدایت گر سایت
خود را جای یک بازدید کننده قرار دهید در چنین وضعیتی آیا گشت و گذار در سراسر سایتی که طراحی کرده اید به آسانی امکان پذیر است؟ آیا شما می توانید به سرعت و با نگاه کردن به یک صفحه دریابید که چگونه باید بین صفحات مختلف جابجا شوید و آنها را نیز مشاهده کنید؟ آیا در صورتی که مجدداً به سایت بازگردید امکان دست یابی به یک صفحه خاص برای شما وجود دارد؟ آیا درصورتی که مجدداً به سایت بازگردید امکان دست یابی به یک صفحه خاص برای شما وجود دارد؟ (استفاده از یک سکانس انیمیشن پس از وارد کردن آدرس سایت و انتظار برای اتمام آن انیمیشن برای کاربرانی که بطور مدام به سایت مراجعه می کنند خسته کننده و در برخی موارد

زار دهنده است).
یکی از دلایل اصلی اینکه چرا بازدیدکنندگان پس از مدتی دیگر به یک سایت مراجعه نمی کنند ، استفاده از یک رابط گرافیکی پیچیده و بکارگیری نوارهای هدایتگری است که باعث سردرگمی کاربران و بازدیدکنندگان می شود. از این رو در طراحی خود به این نکات توجه لازم را نشان دهید و سعی کنید تا صفحات شما در عین زیبایی از سادگی نیز برخوردار باشد. برای دستیابی به نتایج مطلوب بهتر است سایت را به دوستان و آشنایان خود که از محتوی آن اطلاعی ندارند ارائه کنید و از آنها بخواهید نظر خود را در خصوص راحتی کار با آن به شما اعلام کنند. سپس از آنها بخواهید تا اطلاعات خاصی را از سایت پیدا کرده و به شما نشان دهند. در طی انجام این کار دقت کنید که آنها چگونه برای دسترسی به اطلاعات مورد نظر شما اقدام می کنند و انجام چنین کاری چه مدت زمان می برد و اینکه آیا در طی انجام مراحل دستیابی به اطلاعات بواسطه نوع طراحی شما دجار خطا می شوند یا خیر.
Ûچه متنی؟
طراحی و سازماندهی موضوعات و عناوین سایت به چند دلیل از اهمیت ویژه ای برخوردار است . اولین و مشخص ترین علت آن است که با توجه به اینکه شما قصد انتشار و ارسال اطلاعات به اینترنت را دارید ، ارسال صفحات به سرور راه دور تنها باید در صورتی انجام شود که صفحات با دق

ت و بطور موشکافانه طراحی شده و عبارات و متون آن به خوبی نوشته شده باشد. همواره ایرادات املائی صفحه را بررسی کنید و در صورت امکان یک نسخه از آن صفحه را برای خود با توجه به اینکه مطالعه مطالب یک صفحه از طریق نمایشگر مشکل تر و سخت تر از مطالعه آن بر روی کاغذ است، حتی الامکان سعی کنید از متون طولانی استفاده نکنید. بهترین روش دستیابی به شیوه مناسب و درک بهتر اینکه چگونه می توانید این نکات را مورد لحاظ قرار دهید مراجعه به سایتهایی است که

سرشار از اطلاعات مختلف است و هر روز با اطلاعات جدید بروز رسانی می شوند (همانند سایتهای روزنامه ها یا برخی سایتهای دولتی). در صورتیکه چاره ای جز نمایش متون طولانی می توانید در صفحه مربوطه بخش کوتاه و خلاصه ای از آنچه مد نظرتان است را قرار داده است و سپس و قابلیت دانلود و چاپ نیز دارد از طریق لینکهای فوق متنی در اختیار کاربران قرار دهید.


مسئله دیگری که باید در خصوص متون نوشته شده در سایت به آن توجه کنید این است که آیا شما می خواهید موتورهای جستجوگر امکان جستجوی مطالب شما را داشته باشد یا خیر. برخی از این جستجوگرها متون موجود در صفحات را جهت شاخص گذاری و علامت گذاری مورد توجه قرار می دهند ، مخصوصاً متونی که در قسمت بالایی صفحات قرار می گیرند. به همین دلیل شما باید کلمات کلیدی و اصطلاحاتی را که ممکن است کاربران برای دستیابی به آن اطلاعات همانند

موضوعاتی که در سایت شما وجود دارد در اینترنت جستجو کنند را مد نظر قرار داده و حتی الامکان از آنها به عنوان کلمات کلیدی در صفحات استفاده کنید.
کدام تصاویر؟
تصاویر بخش اساسی و ضروری اغلب سایتهای وب هستند ، اما دلایلی وجود دارند که استفاده از تصاور و شیوه قرار گیری آنها در صفحات برای دستیابی به نتیجه از اهمیت خاصی برخوردار است. آیا استفاده از آنها سایت شما را تکمیل می کنند و جذابیت آن را بالا می برند؟آیا انتظار مشاهده آنها ارزش لازم را دارد؟ آیا وجود آنها واقعاً ضروری است؟
گرافیست ها بطور معمول از تصاویر زیادی در صفحات وب استفاده می کنند و وجود آنها را ضروری می دانند. اما شما باید همواره این نکته را به خاطر داشته باشید که آیا زمان طولانی دریافت فایلهای گرافیکی و تصاویر موجود کاربران را راضی می کند یا باعث بروز مشکلات برای آنها شده و آنها را رنج می دهد.
با توجه به اینکه زمان دریافت تصاویر بزرگک به دلیل حجم بالای آنها طولانی است ، اگر چاره ای جز استفاده از تصاویر بزرگ ندارید بهترین شیوه استفاده از یک تصویر کوچک از همان عکس در صفحه و قرار دادن یک لینک و پیوند برای دستیابی به عکس بزرگ آن است. در این صورت کاربر تنها در صورتی که واقعاً بخواهد آن تصاویر را مشاهده کند بر روی لینک کلیک می کند و از این رو زمان و هزینه برای او صرفه جویی خواهد شد. نکته دیگری که می توانید در تصاویر مد نظر قرار دهید ، تعیین ابعاد ، حجم و مدت زمان دریافت آن برای کاربران است.


Ûآیا سایت شما دینامیک و پویا است یا استاتیک است؟
یک سایت دینامیک چیست؟ آیا داشتن صفحات زیاد در سایت شما و بروز رسانی هر روز آن نشان دهنده دینامیک بودن آن است؟! آیا هرز سایتی بزرگتر باشد دینامیک تر است ؟!!
مسلمآً پاسخ این سئوال خیر است . در مواقع دینامیک و استاتیک بودن یک سایت تنها به شیوه ای اطلاق می شود که در طراحی سایت مورد استفاده قرار می گیرد.
یک صفحه HTML قدیمی که در تمام مرورگرها یکسان است و مفاهیم آن همواره برای کاربران ثابت است را در نظر بگیرید. این گونه صفحات همواره غیر قابل تغییر هستند و عنوان استاتیک

یا ثابت به آنها اطلاق می شود. در این گونه صفحات کاربران هیچ گونه ورودی برای صفحه تعیین نمی کنند. صفحات دینامیک صفحات پیشرفته تری هستند.
در نگاه اول توجه ما ممکن اسست به صفحاتی برگردد که با استفاده از زبان Dynamic HTML یا همان DHTML نوشته می شوند. زبان DHTML می تواند تکنولوژی های مختلفی همچون جاوا اسکریپت را بکار گرفته و برای کاربران امکان بازخوردها و فعل و انفعالات را در عناصر فراهم کند ، همانند هنگامی که از تصاویر حساس به وضعیت ماوس استفاده می کنید.
معنی دیگری که از این اصطلاح می توان دریافت و در واقع نشان دهنده دینامیک بودن سایت شما است و در این کتاب در فصل 12 به آن اشاره شده است ، استفاده و بکارگیری بانکهای اطلاعاتی در طراحی صفحات است. اگر شما مفاهیمی داشته باشید که بطور متناوب تغییر می کنند ، یا اگر صفحه شما اطلاعات مورد نیاز کاربران را در ترتیب خاصی که آنها تعیین می کنند نشان می دهد ، می توان گفت که آن صفحه دینامیک است ، زیرا مقادیر برگشتی صفحه برای هر کاربری متفاوت است.
Û مدیریت سایت وب
طراحی یک سایت تنها به تجربه کاربران در شیوه استفاده از نوارهای هدایتگر یا دسترسی سریع به منابع و موضوعات مربوط نمی شود ، بلکه به مدیریت فایلها نیز وابسته است. به محض شروع طراحی یک سایت هر چند کوچک شما با مجموعه گسسترده ای از فایل های HTML و تصاویر گرافیکی مواجه می شوید.


روش ساده ای که می توانید برای مدیریت سایت خود در نظر بگیرید استفاده از چندین پوشه و قرار دادن فایلهای مرتبط در آن پوشه ها است. برای این کار می توانید فایلهای HTML را در یک پوشه قرار داده ، تصاویر را در پوشه دیگری قرار داده و فایلهای انیمیشن و Flash را نیز در پوشه دیگری قرار داد. برای درک بهتر این موضوع به شکل (2-1) دقت کنید.
در سایتهای بزرگتر ، ممکن است نیاز داشته باشید تا فایل های هر بخش را نیز به چندین زیر پوشه تقسیم کنید تا دسترسی به آنها مشخص تر و استفاده از آنها راحتتر باشد. در اغلب موارد روشی که فایلهای سایت و پوشه ها در آن سازماندهی می شوند ، با روشی که بخشهای سایت

تقسیم می شوند ارتباط مستقیمی دارد. به عنوان مثال در صورتی که سایتی را برای یک روزنامه طراحی می کنید ، با توجه به اینکه یک روزنامه شامل بخشهای مختلف ادبی، ورزشی ، سیاسی ، اجتماعی ، خبری یا ... است ، زیر پوشه هایی تحت این عنوان ایجاد کرده و فایلهای HTML ، تصاویر یا دیگر عناصر مورد استفاده ، در صفحات را در زیر پوشه های هر یک از آنها قرار دهید.
همچمیم در صورتی که در سایت شما همه روزه اطلاعات زیادی بروز رسانی می شود ، میتوانید برای راحتی کار از زیر پوشه هایی که نشان دهنده تاریخ روز، ماه و سال مربوطه هستند نیز استفاده کنید.

Ûفضای کاری دریم ویور
هنگامیکه برنامه دریم ویور را برای اولین بار باز می کنید ، کاربرانی که از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنند ، با امکان انتخاب دو محیط مختلف کاری در دریم ویور مواجه می شوند.
پس از اجرای برنامه ، کادر محاوره ای همانند شکل (1-2) نمایان شده و از کاربر میخواهد تا یکی از حالت های Designer با Coder را برای شروع کار انتخاب کنند. البته نگران این موضوع نباشید زیرا همواره و از طریق کادر محاوره ای Preferences امکان جابه جایی به محیط دیگر وجود دارد.
البته هر دو محیط گزینه های یکسانی را در اختیار کاربران قرار می دهند و تفاوت آنه

ا تنها در حالت قرار گیری پنجره های آنها است.
در صورتیکه شما Designer را انتخاب کنید (ما هم در توضیح مطالب در این کتاب از همین حالت استفاده کرده ایم) با محیط یکپارچه ای متشکل از چند رابط گرافیکی مواجه خواهید شد که در آنت تمامی اسناد ، منوها ، پنجره ها و پانلها در داخل پنجره برگتری قرار گرفته اند و پانلهای گروهی نیز در سمت راست صفحه شما واقع شده اند.
محیط Coder نیز در واقفع همان محیط یکپارچه است اما پانلهای گروهی در سمت چپ آن قرار دارند ، که تقریباً محیط آن همانند محیط برنامه کد نویسی Home Site است و بطور پیش فرض

پنجره Document که از این به بعد در این کتاب با عنوان پنجره سند از آن نام می بریم در حالت برنامه نویسی (Code) قرار دارد.

برپایی یک سایت در دریم ویور
نکته مهمی که باید قبل از شروع طراحی یک سایت و صفحات وابسته آن در دریم ویور مد نظر قرار دهید، برپایی یک سایت وب است. پس از برپایی یک سایت برنامه به راحتی فایلهای مرتبط و وابسته ای که در سایت از آنها استفاده می کنید را در محل مشخصی ذخیره و نگهداری میکند و انجام برخی اعمال اتوماتیک انجام می شود.قبل از برپایی هر سایتی ابتدا باید پوشه ای را در سیستم ایجاد کنید که فایلهای مربوطه در آن نگهداری میشوند.این پوشه در دریم ویور به عنوان سایت محلی شناخته می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید