بخشی از مقاله

مقدمه:
عنوان این پروژه مجتمع توس چینی می باشد که اهداف این جانب در نگارش آن به صورت زیر بوده است:
1- با توجه با آنکه مبحث چینی سازی و صنایع وابسته به آن دارای پیشینه تاریخی و کهن در کشور ما می باشد و نظر به آنکه این صنعت در حال حاضر نیز از اهمیت و توان بالایی در کشور ما برخوردار است این موضوع را انتخاب کردم.
2- کشش این صنعت در سرمایه گذاری و کارآفرینی بسیار بالا می باشد که می توان با توجه به آن ایجاد شغل و سود بازگشت سرمایه در صنعت چینی سازی حدود 70% نائل شد بنابراین انتخاب این موضوع و تحقیق پیرامون آن می تواند بسیار سودمند باشد.


3- سعی این جانب در انجام این پروژه به این صورت بوده تا بتوانم پس از معرفی شمای کلی از صنعت چینی سازی به بررسی یکی از کارخانجات موفق در این صنعت بپردازم تا علاوه بر جنبه کلی پروژه در زمینه معرفی این صنعت بپردازم جنبه های جزئی تر و تخصصی تر نیز بپردازم تا حاصل آنچه گردآوری شده موضوعی ارزشمند و در خور توجه را حاصل آورد.
4- در انجام این پدیده پروژه کوشیده ام تا به نتایجی عملی و عینی از کارآفرینی و جنبه های آن در صنعت چینی سازی برسم تا نمودی روشن تر و آینده ای مشخص تر از این صنعت و توانایی های آن در ایجاد شغل پایدار و سودآور برای افراد مشخص شود. اما برای انجام این پروژه این جانب مراحل زیر را طی کردم:
1- با توجه به آنچه که برای من مهم بود که اطلاعات این پروژه به صورت کلی و جزئی و ارزشمند ارائه شود تا امکان استفاده از آن فراهم آید. سعی نمودم که از اطلاعاتی دقیق و واقعی استفاده نمایم. به همین جهت شرکت توس چینی را به عنوان هدف پروژه انتخاب کردم.
2- با استفاده از چندین نوبت مراجعه به شرکت و کارخانه و مصاحبه با کارکنان و مدیران و سرپرستان شرکت اطلاعات ارزشمند و واقعی از عده کارکنان و چگونگی فرایند جمع آوری شد.
3- پس از جمع آوری اطلاعات آنها را دسته بندی کردم و اطلاعات موثرتر از استخراج نمونه ها آنها را فصل بندی کردم در این پروژه گنجانیدم که حاصل آن پروژه ای است که در صفحات آتی صنعت چینی سازی به شما معرفی می کند.
امیدوارم حاصل تلاش این جانب که نتیجه تحقیقات مکرر و پیاپی و دقیق بوده است مورد توجه و رضایت شما مخاطبین عزیز قرار گیرد جدا که سعی من نیز ارائه مجموعه ای مناسب و کامل و البته دقیق بوده است.

تاریخچه طوس چینی:
مجتمع تولیدی طوس چینی با صرف هزینه ای بالغ بر 14 میلیارد ریال و 18 میلیون مارک در زمینی به مساحت 16 هکتار و 2700 متر مربع زیر بنا و با هدف تولید چینی مظروف هارد پرسلین در سال 1370 در مشهد مقدس به بهره برداری رسید و با بکارگیری تکنولوژی مدرن آلمان و مرغوبترین مواد اولیه و با بهره مندی از کادر آزموده به سرعت جای خود را در بازارهای داخلی و خارجی باز کرد.
آنچه طوس چینی را در فرانسه مدال افتخار بزرگترین کیفیت بین المللی 98 بخشید، آنچه طوس

چینی را در آمریکا صاحب لوح زرین کیفیت و برتری نیویورک 99 و 2000 کرد و آنچه طوس چینی را نخستین دریافت کننده مهر استاندارد در صنعت چینی مظروف در استان نمود، تنها داشتن آزمایشگاههای متعدد تحقیقاتی کنترلی نبود بلکه این مجموعه کوشیده است تا با بهره مندی از اعتقادات اسلامی و منشهای ویژه مذهبی، روح تلاش، تفاهم و نظم، شهد شیرین بهره وری را حاصل آورده که چرخ عظیم مجتمع را بدون دغدغه در آرامشی دلپذیر، محکم و استوار پیش برد.
شرکت با بهره گیری از امکانات بالقوه بیش از ظرفیت اسمی 2400 تن یعنی 4200 تن تولیدی می نماید تنوع در تولید، نوآوری در طرح، برتری در کیفیت و بسته بندی مناسب از دیگر عوامل رشد سریع مجتمع در جهان صنعت بود و مجموع این قابلیت سبب شد که طوس چینی به عنوان یکی از

تولیدکننگان توانمند منطقه خاورمیانه مسئولیت سنگین تولید طوس چینی مورد نیاز هشتمین اجلاس سران کشور های کنفراس اسلامی را بر عهده گیرد و ضمن شرکت در نمایشگاه دبی، عربستان، قزاقستان و آفریقای جنوبی محصولات خود را به کشورهای خلیج فارس، عربستان، آسیای میانه، فرانسه، اتریش، کانادا، آلمان، آمریکا صادر نماید.
وجود بخشهای مدل سازی، طراحی، گرافیک و چاپخانه اختصاصی از توانمند های منحصر به فرد این مجموعه صنعتی می باشد. به نحوی طوس چپنی قادر است هر نوع سفارش طرح بدنه با هر گونه دکور اختصاصی در رنگها مختلف طلا یا متالیک را تولید نماید..
طوس چپنی در پاسخ به تقاضای روز افزون مصرف کنندگان با اجرای طرح توسعه ظرفیت خود را به 20 هزار تن خواهد رساند. که در سایه این طرح علاوه بر بکارگیری تعداد زیادی نیروی انسانی جدید، این مجموعه به بزرگترین و متنوع ترین تولید کنندگان چینی در سطح خاورمیانه تبدیل خواهد شد.

 


مجتمع تولیدی طوس چینی محصولات خود را در 4 طرح کاجی، آفتابگردان، پوست ماهی، شل، هتلی و ساده تولید و در بسته بندیهای 2، 7، 9، 21، 25، 62، 72، 121 پارچه در کارتن و فوم به بازار عرضه میدارد. طوس چپنی آمادگی خود را جهت تولید هر طرح سفارشی با آرم اختصاصی برای مشتریان اعلام می دارد.

اخذ مجوز:
مجتمع جهت ساخت ابتدا از وزارت صنایع و معادن مجوز دریافت نموده سپس از سازمان آب جهت حفر چاه نیمه عمیق جهت استفاده صنعتی و همچنین شرب، از سازمان محیط زیست جهت لوله خروج پس آب و فاضلاب و ثانیاً تخلیه ضایعات مانند قالبهای گچی مستهلک شده و غیره را نموده همچنین از وزارت نیرو جهت نصب ژنراتور برای برق اضطراری و از شرکت ملی گاز جهت نصب دستگاه و انشعابات گاز وارد گفتگو و نهایتاً اخذ موافقت جهت موارد فوق را عملی می کند.

توجیه اقتصادی:
کار و فعالیت این مجتمع قطعاً توجیه اقتصادی دارد. نیروی کار نسبتا ارزان مواد اولیه فراوان هنچنین انرژی ارزان قیمت و نهایتاً بازار فروش خوب مواردی هستند که توجیه اقتصادی را باعث می شوند.

جذب سرمایه:
مجتمع به صورت سهامی خاص می باشد و هیچ گونه سرمایه خارجی در آن دخالت ندارد کل هزینه و طرح و توسعه که قبلاً اشاره شد از طریق جذب اعتبارات دولتی و بانکی چه به صورت ارزی و چه به صورت ریالی می باشد.

بازاریابی و تبلیغات:
تبلیغات مجموعه بیشتر از طریق شرکت فعال در کلیه نمایشگاه های داخلی، نصب تابلوهای تبلیغاتی، دعوت از نمایندگان فروش و همچنین شرکت در سمینارها بوده و نیز بازدید و معرفی در نمایشگاه های خارجی می باشد.
بازدید عموم مردم از طبقات مختلف اعم از بازاری، دانشگاهی، دبیرستانی و غیره با هماهنگی قبلی بلامانع است که این خود باعث تبلیغ و معرفی اجناس در جامعه می باشد همچنین انتشار CD و بروشور و کاتالوگ و هدیه به صورت قطعات مختلف تبلیغی از دیگر موارد فعالیت مجتمع در امر تبلیغات می باشد.
جدول زمان بندی:
مجتمع هم در تولید و هم در پروسه ساخت طرح و توسعه دارای زمانبندی دقیق می باشد جهت ساخت و عمران سالن تولید - مطالعه و بررسی ماشین آلات خارجی - عقد قرارداد – زمان تحویل ماشین آلات – زمان نصب و مونتاژ زمان آموزش و نهایتاً تولید جدول خاصی تدوین و اجرا می شود.

نیروی انسانی:
نیروی انسانی مجتمع در مقاطع مختلف تحصیلی جهت کارها و تخصصهای معین می باشد که بالغ بر 500 نفر نیروی متخصص – ماهر و نیمه ماهر در آن انجام وظیفه می کنند. تخصصهایی مانند سرامیک، شیمی، مکانیک، برق، الکترونیک، عمران، تاسیسات، کامپیوتر (نرم افزار و سخت افزار) در این مجتمع کارآیی دارند لازم به توضیح است که اکثر قریب به اتفاق کارگران این تولیدی دیپلمه هستند.
ساختمان اداری این مجموعه از واحد فروش، واحد باززگانی، حسابداری، برنامه ریزی تولید، امور

اداری، کارگزینی، واحد خدمات و انبارها تشکیل می شود.

واحد سنگ شکن:
مواد اولیه که از خارج و یا داخل به این مجموعه ارسال می گردد بعد از انجام آزمایشات که در واحد تحقیقات و آزمایشگاه این مجموعه انجام میشود ابتدا در واحد سنگ شکن انبار شده و در بعضی از موارد این فرآوری گردیده تا آماده مصرف در خط تولید باشد به این ترتیب که سنگهای فلدسپات و زنوز در دستگاه دیگری به نام کولرگان ریخته شده و فعالیت این دستگاه به شکلی است که سنگهای خرد بتواند جهت مصرف و فرآوری بعدی آماده گردد.
لازم به توضیح است که بعضی از موارد نیاز به فرآوری ندارد و به صورت آماده شده به این مجموعه دارا می شود (مثل دیاموند و بال کلی) پس از آماده شدن و فرآوری مواد اولیه مورد نیاز بایستی طبق فرمول و نسبتهای مشخص این مواد توزین گردد که این کار توسط لیفتراک انجام شده و مواد اولیه مورد نیاز و توزین شده طی مراحل کنترل شده مثل مگنت کشی مواد (جدا سازی آهن موجود در مواد اولیه) به واحد بالمیل یا تهیه مواد منتقل میگردد.
واحد تهیه مواد (بالمیل):
پس از انتقال مواد اولیه توزین شده به واحد تهیه مواد ابتدا مواد به داخل دستگاه بالمیل ریخته شده و آب مورد نیاز به آن افزوده میگردد.
توضیحی مختصر در مورد دستگاه بالمیل:
دستگاه بالمیل به صورت استوانه ای میباشد که به صورت افقی روی دو پایه نصب شده حالت دورانی دارد همواره داخل این دستگاه از لاینینگهای مخصوصی پوشیده شده که این جداره بسیار مقاوم بوده و درصد سایش آن خیلی کم می باشد.
جهت سایش و تبدیل مواد اولیه به دانه بندی ریز (در حد میکرون) از گلوله های سرامیکی استفاده میشود به این ترتیب مقداری از این گلوله های سرامیکی در اندازه های مختلف در داخل بالمیل ریخته شده تا در اثر چرخش بالمیل و در نتیجه غلطیدن این گلوله ها بر روی مواد بتوان مواد اولیه را به صورت کاملاً کنترل شده به صورت دانه بندی ریز در آورد که این عمل چندین ساعت به طول می انجامد و در نتیجه به صورت دوغابه در آمده که بایستی مرحله بعدی را پشت سر بگذرد.


دوغابه حاصله ابتدا توسط لوله های خروجی از بالمیل خارج شده و کاملاً توسط مگنت های برقی آهنگیری میکرونی میگردد و سپس به داخل بلنجرهای مخصوص ریخته شده تا موادی که نیاز به فرآوری ندارد و قبلاً به آن اشاره شد به آن اضافه گردد.
عمل بلنجر مشابه مخلوط کن می باشد و این مواد مخلوط شده بایستی طی ساعاتی هم خورده شود تا دوغابه ای یکدست و همگن حاصل گردد.


دوغابه مورد نظر پس از آماده شدن به داخل دستگاهی به نام فیلتر پرس منتقل شده که فعالیت این دستگاه به شکلی است که آب اضافی دوغابه را جدا کرده و مواد حاصله به صورت خمیری شکل درآمده که اصطلاحاً به آن کیک می گویند.
کیک به دست آمده بایستی جهت استفاده خط تولید به اندازه های مختلف درآید تا قاب استفاده شوند که این عمل توسط دستگاهی به نام اکسترودر انجام گرفته خمیرهای حاصل به صورت لوله ای در قطرهای مختلف برای مصارف مختلف درآمده و آماده مصرف می گردد.
لازم به توضیح است که این دستگاه علاوه بر اکسترود کردن خمیر مواد را وکیوم نیز میکند و حبابهای هوای موجود در آن را خارج میکند، خارج شدن این حبابها تأثیر زیادی در کیفیت خواهد داشت.


مواد تهیه شده سپس به اطاق ایجینگ که یکی از شرایط این اطاق داشتن رطوبت مناسب است منتقل شده تا از خشک شدن آن جلوگیری گردد تا طبق نیاز به خط تولید ارسال گردد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید