بخشی از مقاله

پروژه کارآفرینی تولید فنر تخت اتومبیل با ظرفیت 1100 تن در سال

1- 1 مقدمه :
فنر به عنوان یکی از اجزای سیستم تعلیق، نقش اساسی در کیفیت رانندگی و حمل و نقل و نیز افزایش عمر اتومبیل دارد استفاده از فنر در انواع خودرو اعم از سواری، مسفری، وانت، کامیون، اتوبوس، و واگن های مسافری و باربری، علاوه بر تأمین راحتی و آرامش مسافر و جلوگیری از وارد آمدن ضربه های ناگهانی به بار و ایجاد صدمات تخریبی به محموله ها باعث کنترل نوسانات و جلوگیری از انتقال ضربه های ناشی از پستی و بلندی های جاده به سایر اجزا خودرو شده که نهایتاً افزایش طول عمر و بازدهی بیشتر خودرو را به همراه خواههد داشت.


با توجه به کاربری، فنر در انواع فنرهای تخت ذوزنقه ای که معمولاً به نام دسته فنر شناخته می شوند و نیز فنرهای تخت پاربولیک از رایج ترین فنر مورد استفاده در سیستم تعلیق خودرو می باشند. یک دست فنر عبارت است از مجموعه ای از لایه های فنری که هر کدام با ضخامت و طول های مناسب از تسمه های فولاد فلزی تهیه و شکل داده شده اند.

1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تولید فنر تخت اتومبیل با ظرفیت 1100 تن در سال

محل اجرا :


1 – 3 – مشخصات متقاضیان :
نام نام خانوادگی مدرک تحصیلی تلفن

1 – 4 – دلایل انتخاب طرح :
توجه به خودکفایی این صنعت در دولت و همجنین نیاز بازار داخلی به تولید این محصول با توجه به این که تولید فنر تخت اتومبیل می تواند به رشد و شکوفایی اقتصادی کشور کمکی هر چند کوچک نماید و با در نظر گرفتن علاقه خود به تولید های کارگاهی صنعتی این طرح را برای اجرا انتخاب کرده ام.

1 – 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه :
این طرح از جهات گوناگون برای جامعه مفید است ، شکوفایی اقتصادی و خودکفایی در تولید یکی از محصولات ، سوددهی و بهبود وضعیت اقتصادی ، اشتغالزایی ، استفاده از نیروی انسانی متخصص در پرورش کالای داخلی و بهره گیری از سرمایه ها و داشته های انسانی در بالندگی کشور .


1 – 6 - وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 84 نفر میباشد .
تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
مراحل تولید :


A

کار اصلي کمک فنر تعديل نوسان فنر بعد از عبور چرخ ار روي نا همواري است.
همانطور که در قسمت قبلي توضيح داده شد کار فنر ابقاء تماس لاستيک با زمين است و اين فنر است که ضربه هاي ناشي از دست اندار را جذب ميکند وکمک فنر نقشي در جذب دست اندازها نداشته و فقط تعديل کننده نوسان فنر است.


اشاره شد که فنر بعد از تراکم و يا کشش به حالت عادي بر ميگردد ( چون نيرو را در خود حفظ ميکند) ولي اينطور نيست که بعد از باز شدن و يا جمع شدن به حالت اصلي برگشته و حرکت ديگري نداشته باشد.در حال برگشت ابتدا فنر به نوسان شديدي مي افتد و رفته رفته شدت نوسان کم شده و ثابت ميشود.
احتمالا اتومبيلهاي کهنه را ديده ايد که هنگام عبور از دست انداز بالا پايين مي پرند دليل اين امر خرابي و عدم عملکرد کمک فنر است.اين امر تاثير بدي در ايمني و کنترل اتومبيل دارد.نوسان زياد فنر براي مسابقات سرعت نيز مناسب نيست.


در طراحي اتومبيل , سازنده ميزان سرعت عملکرد کمک فنر در تعديل نوسان فنر بررسي ميکند.چنانچه کمک فنر بلافاصله نوسان را تعديل کند سرعت انتقال وزن مناسب خواهد بود ولي اتومبيل براي سرنشينها حالتي سفت و ناراحت کننده خواهد داشت. چنانچه تعديل با آهنگ آرامتري انجام گيرد و فنر بتواند 2 يا 3 نوسان داشته باشد سرنشينها احساس راحتي و نرمي از اتومبيل خواهند داشت.
در racing هدف تعديل بي درنگ است.پرش بدنه اتومبيل روي فنر باعث نامنظم و متغيير شدن contact patche و mechanical downforce لاستيکها ميشود و ايجاد اين حالتها باعث کاهش چسبندگي لاستيکها ميشود. هر نوع پرش و حرکتي بايد سريعا برطرف شود تا لاستيکها به سرعت حداکثر چسبندگي ممکن را ارائه دهند.


همانطور که ميتوان از فنرهاي سفتتري استفاده کرد ميتوان کمک فنرهاي سفتتري نيز داشت ولي بايد ميزان سفتي کمک فنر و فنر متناسب باشد.اولا چنانچه کمک فنر از فنر سفتتر باشد نيروي کمک فنر بر فنر غلبه خواهد کرد و کار جذب ضربه و دست انداز دچار اختلال خواهد شد.
دوما کمک فنر در سرعت انتقال وزن تاثير عمده اي دارد ( در حالتهاي مختلف ديناميکي چون پيچيدن و شتاب گيري و ترمز) کمک فنرهاي سفتتر باعث افزايش سرعت انتقال وزن ميشوند و اتومبيل سريعتر به حرکات فرمان واکنش نشان خواهد داد, ولي ممکن است سرعت انتقال وزن براي راننده خيلي سريع و غير قابل واکنش باشد.


در هنگام پيچيدن راننده بايد شرايط انتقال روان وزن را فراهم کرده و بتواند محدوده حداکثر چسبندگي لاستيکها را تشخيص دهد.چنانچه وزن با سرعت زيادي منتقل شود راننده نخواهد توانست اين محدوده کوچک و حساس را تشخيص دهد و در اينصورت راننده دچار اشتباه شده و اتومبيل سر خواهد خورد.
براي شروع به تغييرات در اتومبيل خود از قطعات مناسب براي مسابقات استفاده نکنيد دليل اول ايسنت که استفاده از کمک فنرهاي بسيار سفت مخصوص ريس براي يک اتومبيل خياباني انتخاب مناسبي نيست چرا که اتومبيل در عبور از دست اندازهاي خيابان ايجاد مشکل خواهد کرد و دوما در هنگام پيچيدنهاي سريع شما حساسيت لازم نسبت به چسبندگي لاستيکها و تونايي واکنش به انتقال وزن را نخواهيد داشت.


براي اتومبيلهايي که هم در پيست و هم در شهر استفاده مي شوند ميتوان کمک فنرهاي با قابليت تنظيم ميزان سفتي (adjustable shocks) استفاده کرد , از اين کمک فنرها همچنين براي انجام تنظيمات دلخواه در هندلينگ اتومبيل براي شرايط و پيست هاي مختلف استفاده مي شود.تنظيم اين کمک فنرها به صورت دستي و در برخي از انواع اين کمک فنرها به صورت الکترونيکي انجام ميشود و راننده ميتواند براي رانندگي در شهر کمک فنر را براي حالت نرم تنظيم کند و براي رانندگي در پيست ميتوان به ميزان دلخواه بر سفتي کمک فنر افزود.با سفتتر شدن

کمک فنر ميزان body roll کنترل ميشود و حساسيت فرمان افزايش ميابد.قابليت تنظيم اين نوع کمک فنرها اين امکان را به راننده ميدهد که ميزان oversteer و understeer را تنظيم کرده و تعادل اتومبيل را مناسب با پيست و يا پيچ هاي دلخواهي تنظيم کند.
چنانچه نتوانيد کمک فنرهاي قابل تنظيم تهيه کنيد با فرض اينکه هر چه کمک فنر سفتر باشد بهتر است اقدام به خريد کمک فنر نکنيد. سفتي کمک فنر بايد متناسب با فنرهاي اتومبيل باشد و

چنانچه کمک فنر خيلي سفت باشد بر نيروي فنر غلبه کرده و کارايي فنر کاهش پيدا خواهد کرد.پس بايد با دانستن ميزان سفتي فنر (sprin rate) اقدام به خريد کمک فنر مناسب کرد , بخصوص در هنگام خريد کمک فنرهاي معمولي که قابليت تنظيم ندارند.
براي خريد کمک فنر ميتوانيد از افراد متخصص و يا تجربه ساير افراد کمک بگيريد و سعي کنيد از فروشگاه هاي معتبر و افراد با تجربه و ماهر خريد کنيد.

کار کمک فنر کنترل نوسان فنر است , کمک فنر سفت تر با سرعت بيشتري تعديل را انجام ميدهد , همچنين سرعت انتقال وزن نيز توسط کمک فنر کنترل ميشود. استفاده از فنر سفت باعث افزايش سرعت انتقال وزن شده و در هنگام عبور از پيچ لاستيک سريعتر به محل اوليه بر ميگردد و در نتيجه ميزان فرمان پذيري اتومبيل افزايش ميابد.


چنانچه از کمک فنر بسيار سفت و قويتر از فنر استفاده شود انتقال وزن بسيار سريع صورت خواهد گرفت و راننده حساسيت و سرعت لازم براي کنترل اتومبيل در پيچ را نخواهد داشت.
بايد با دانستن ميزان سفتي فنر (spring rate) اقدام به خريد کمک فنر کرد.
مجوز های قانونی :
تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان ، تاسیسات و نصب ماشین آلات و دستگاه ها بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش صنایع و معادن صادر میگردد.

مراحل صدور جواز تاسیس :
1- پذيرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسيس فعاليتهای صنعتی و تكميل پرونده توس

ط مديريت سازمان صنایع و معادن شهرستان .
2- بررسی پرونده از نظر مدارك و تطبيق با مصاديق والويتهای سرمايه گذاری در واحد صدور مجوز مديريت صنايع كشاورزی و روستائی .
3- تكميل پرسشنامه جواز تاسيس ( فرم شماره يك ) توسط متقاضی
4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره يك به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائيد فرم پرسشنامه جواز تاسيس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تيپ و تجربيات كارشناسی و ارجاع پرونده به مديريت .
5- ارجاع پرونده توسط مديريت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسيس .

شرايط عمومي متقاضيان ( اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي ) دريافت جواز تاسيس
1- اشخاص حقيقی
- تابعيت دولت جمهوری اسلامی ايران
- حداقل سن 18 سال تمام
- دارا بودن كارت پايان خدمت يا معافيت دائم

2- اشخاص حقوقی


- اساسنامه ( مرتبط با نوع فعاليت )
- ارائه آگهی تاسيس و آگهی آخرين تغييرات در روزنامه رسمی كشور

مدارك مورد نياز:
1- ارائه درخواست كتبی به مديريت سازمان صنایع و معادن شهرستان .
2- اصل شناسنامه وتصوير تمام صفحات آن
3- تصوير پايان خدمت يا معافيت خدمت سربازی
4- تصوير مدرك تحصيلی و سوابق كاری مرتبط با درخواست
5- يك قطعه عكس از هريك از شركاء
6- تكميل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنايع تبديلی و تكميلی
7- پوشه فنردار
8- درصورت داشتن شركت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسيس و روزنامه ، مرتبط با فعاليت مورد درخواست

اصلاحیه جواز تاسیس :
1- ارسال درخواست متقاضی توسط سازمان صنایع و معادن شهرستان (متقاضی) به مدیریت و ارجاع به واحد صدور مجوز.
2- دبیرخانه در مورد تغییرات مدیریت ضمن بررسی اصلاحیه صادر و به اطلاع اداره تخصصی میرساند.
3- دبیرخانه در موردی که نیاز به کارشناسی تخصصی دارد درخواست را به اداره تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر ارجاع می دهد.


4- اداره تخصصی پس از بررسی وتائید به دبیرخانه صدور مجوز ارجاع میدهد.
5- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید مدیر اقدام به صدور اصلاحیه جواز تاسیس نموده و رونوشت آنرا به بخشهای ذیربط ارسال می نماید.

تعریف:
پروانه بهره برداری مجوزی است که پس از اتمام عملیات ساختمان و تاسیسات و نصب ماشین آلات و دستگاه ها جهت تولید بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی وسایر صنایع روستایی صادر می گردد.

صدور پروانه بهره برداری :
1- تکمیل فرم درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و تائید و ارسال آن توسط سازمان صنایع و معادن شهرستان به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی و کارشناس نواحی صنعتی و کارشناس تولید) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- تائید رئیس اداره تخصصی و ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز.
4- اخذ استعلام از ادارات ذیربط.
5- تهیه پیش نویس پروانه بهره برداری و تائید مدیریت.
6- صدور پروانه بهره برداری و ارسال رونوشت به بخشهای ذیربط.

مراحل صدور توسعه طرح :
1- تکمیل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضی) و ارسال به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بررسی و اظهار نظر و بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی و کارشناس تولید) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید ادارات تخصصی در کمسیون بررسی طرحها مطرح می نماید و در صورت عدم تایید کمسیون به شهرستان و متقاضی اعلام مینماید و در صورت تایید از ادارات ذیربط استعلام می نماید.
4- ارجاع به اداره تخصصی جهت بررسی طرح توسعه.
5- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تایید مدیر.
6- ارسال رونوشت به بخشهای و ادارات تخصصی و سازمانهای ذیربط.

فصل دوم


روش انجام کار


گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه :
بازدید از کارخانه تولید فنر تخت اتومبیل
بر اساس هماهنگی های بعمل آمده در بازدید از مرکز تولید فنر تخت اتومبیل به بررسی سیستم ها و دستگاهها و ماشین آلات موجود در کارخانه پرداختیم و سیستم مدیریت و روش های تامین مواد اولیه را در کارخانه مورد ارزیابی قرار دادیم ،

جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :
ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت و توسعه قرار گیرد در بخش صنعت و در تولید کالایی مانند فنر تخت اتومبیل که بازار رقابتی بسیار شدیدی دارد استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، طراحی های گرافیکی تبلیغاتی یکی از عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور های صاحب سبک در صنعت میباشد ، الگوبرداری از این روشها برای معرفی کالا و محصولات می تواند به عنوان یک ایده نو مورد استقیال قرار گیرد .


فهرست تجهیزات و ماشین آلاتو وسایل آزمایشگاهی مورد نیاز و برآورد قیمت آنها :


فهرست مواد مصرفی مورد نیاز :



مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :
پرسنل غیر تولیدی

پرسنل تولیدی


روشهای بازاریابی و تبلیغات جهت ( جهت فروش کالا )
در زمینه فروش فنر تخت اتومبیل می توان از روش های مختلف بازاریابی استفاده نمود ، تبلیغات تلویزیونی ، استفاده از بنر های و تیزر های تبلیغاتی ، استفاده از چاپ پوستر های تبلیغاتی، تبلیغات اینترنتی و ارائه روش های تبلیغاتی دیگر برای جذب بازار فروش جزئی و استفاده از روش فرد به فرد برای فروش کلی محصولات در بازار داخلی .

فصل سوم
امور مالی طرح


1- سرمایه گذاری ثابت طرح :
1-1- زمین :

2-1- محوطه سازی :

3-1- ساختمانها :

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید