بخشی از مقاله

چرخه عمر صنایع روشنایی نور


مقدمه

تمايل عمومي و روند رو به رشد بهره گيري از امكانات رفاهي در جهت فراهم نمودن آسايش زندگي ، از دير باز تلاش ها ،خلاقيت ها و فعاليت هاي مستمر صاحبان حرف و صنايع را به خدمت خويش در آورده كه تعدد و تنوع چشمگير مصنوعات مورد استفاده در زندگي روزمره طبقات مختلف اجتماعي ، ضمن تصريح نياز هميشگي جامعه به اين محصولات حاكي از ضرورت انجام پيش بيني هاي اصولي در پاسخگويي تداومي به اين نياز ها مي باشد.
در مجموعه مقتضيات متداول مذكور وسايل توليد روشنايي به مفهوم كلي در زمره مايحتاج اساسي و تقريبا اجتناب نا پذير به شمار آمده كه به واسطه رشد نا موزون جمعيت ، روند متوازن رفع تقاضا را سپري ننموده و كماكان از قابليت عرضه و جذب بازار بسيار مناسبي برخوردار مي باشد.


روشنایی تولید نور در سال 1372 پروانه بهره برداری در رابطه با تولید چراغ های روشنایی را کسب نمود و تولید خود را در سطح گسترده ای دنبال نمود این واحد تولیدی سپس در سال 1378 توانست پروانه بهره برداری تولید چراغهای کم مصرف را نیزاخذ نماید.
تولید سنتی و یکسان چراغ و از طرفی تقسیم بازار به صورت سنتی در بین تولید کنندگان موجود بازار صنایع روشنایی را دچار یکنوع یک نواختی نموده بود و شرکتهای مرتبط با این صنعت به نوعی به این وضع عادت نموده بودند .
مدیران صنایع روشنایی تولید نورازاواخرسال 1378 احساس نمودند که باید به گونه ای این چمبره یکنواختی راشکست و حرکتی نورادراین صنعت آغاز نمود وخواست و نیازواقعی مشتریان رادرکناراستفاده ازروش های تولیدجدید به شکلی مناسب پاسخ داد.


بدین لحاظ مدیران شرکت رئوس و اهداف کمی و کیفی را برای شرکت به تصویرکشیدند.
1- تولید محصولات با کیفیت مطابق خواست مشتریان
2- تولید محصولات مشابه محصولات روز اروپا
3- استفاده از روشهای تولید نوین و جایگزینی تکنولوژی های روز
4- گسترش شبکه نمایندگان فروش با عنایت به شهرستانهای فاقد نمایندگی
5- دریافت گواهینامه های کیفیت بین المللی
با توجه به اهداف از ابتدای سال1379 برنا مه ریزی جهت استقرار سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 انجام گردید و نیز واحد تحقیق و توسعه برای توسعه کمی و کیفی محصولات و طراحی محصولات جدید نیز راه اندازی گردید .
سیستم شستشو و رنگ آمیزی کاملاً به صورت اتوماتیک در آمد و آزمایشگاههای شیمی و فیزیک نور در محل کارخانه تجهیز گردید .
این واحد صنعتی در اواخر سال 1379 موفق به دریافت گواهینامه ISO 9001 برای اولین بار در صنایع روشنایی استان گردید و در سال 1380 نیز موفق به کسب گواهینامه تحقیق و توسعه (R&D) از وزارت صنایع شد وبا تکیه بر اصل بهبود مستمر در سالهای 2003 و 2004 مفتخر به دریافت جایزه بین المللی اعتبار تجاری اروپا از مؤسسه مدیران تجاری اروپا گردید .
تنوع تولیدات یکی دیگر از شاخصه های مورد توجه در این واحد صنعتی بوده که اکنون این تعدد محصولات از رقم حدود 20 محصول در سال 1378 به بیش از 300 محصول در سال 1384 رسیده است .
صنایع روشنایی تولید نوردرگامی بلند و سرنوشت ساز از سال 1380 اقدام به مشارکت در تأسیس و راه اندازی کارخانه تولیدی لامپ نمود که اینک این کارخانه لامپ سازی به مرحله تولید رسیده است و توانایی تولید میلیونها لامپ در سال و آنهم فقط درفاز اول خود دارد .
طرح توسعه کارخانه از سال 1383 به مرحله اجرا در آمده است که فضای سالنهای تولید و مونتاژ را 25 % افزایش داده است .
همچنین با خرید و نصب ماشین آلات از بهترین کمپانی های اروپائی سطح کیفی محصولات به سطح قابل قبولی افزایش یافته است .
چرخه عمر صنایع روشنایی تولید نور
مرحله تولد :
تولید محصولات پر مصرف و مورد نیاز بازار
توزیع سنتی محصولات در بین فروشندگان جزء
فعالیت حداکثری پرسنل
استفاده از روشهای تولید سنتی


سرمایه گذاری برای گسترش فعالیتهای شرکت
مرحله رشد :
عقد قرارداد با نمایندگان فروش در شهرستانها
گسترش فعالیت در مناطقی که تولید کنندگان دیگر حضور کمرنگ تری دارند
توجه به تبلیغات و حضور در نمایشگاه
تولید محصولات خاص و برای کاربردهای خاص
توسعه خط تولید
استفاده از حضور مهندسین در بدنه شرکت
مرحله بلوغ :
اخذ گواهینامه های بین الملی
تولید محصولات جدید و راه اندازی واحد طراحی محصول
راه اندازی واحد تحقیق و توسعه
واگذاری تولید بخشی از محصولات به پیمانکاران جهت افزایش پتانسیل تولیدی شرکت در جهت تولید محصولات جدید
مشارکت در راه اندازی کارخانه لامپ سازی
بررسی انواع تهدیدات ( 5 تهدید در رقابت ) و اثرات آن روی شرکت


1- تهدید ناشی از رقبای موجود :
در بازار صنایع روشنایی ترکیب فروش به صورت سنتی در بین چند تولید کننده مطرح تقسیم گردیده است و نیز در مورد هر محصول این ترکیب شکل خود را دارد .
بطور مثال در مورد چراغهای مهتابی یاچراغهای پارکی و یاچراغهای خیابانی هر کدام از تولید کنندگان سهم تقریباً مشخصی را به خود اختصاص داده اند که این مقدار بستگی به گستره جغرافیایی توزیع محصولات دارد از طرفی هر یک از تولید کنندگان به تولید یک یا چند محصول شهرت یافته اند ولی این بدان معنی نیست که در یای تولید و عرضه محصولات همیشه آرام ، یکنواخت و

مطمئن می باشد . دیگر تولید کنندگان و یا همان رقبا برای یافتن مشتری جهت محصولات جدید و یا افزایش تولید خود دائم به دنبال یافتن مشتریان تازه و جذب مشتریان رقبا هستند پس باید ضمن دقت کافی بر روی فعالیت های رقبا از لحاظ عرضه محصولات جدید ، رفتار با نمایندگان فروش ، نوع تبلیغات و دیگر موارد ، تهدیدات ناشی از رقبای موجود را همیشه جدی گرفت .
2- تهدید ناشی از رقبای جدید :
تولید کنندگان جدید یکی پس از دیگری وارد عرصه تولید شده و نمی توان جلوی رشد این حرکت را

گرفت بلکه باید از این تهدید به بهترین شکل گذر نمود یکی از راهکارهایی که صنایع روشنایی تولید نور به عنوان استراتژی در پیش گرفته تولید محصولاتی‌می باشد که از لحاظ روش تولید دارای تکنولوژی و نیز پیچیدگی بوده و هرتولید کننده ای بویژه تولید کنندگان نوپا ، توان تولید آن محصول را به آسانی نداشته باشند و یا از طرفی در صورت تولید آن محصول امکان رقابت از لحاظ قیمت تمام شده را نداشته باشند ولی این تهدید همیشه وجود دارد که رقبای جدید الورود بخشی از بازار را به خود اختصاص می دهند و گاهاً با استفاده از نامها و محصولات مشابه ، مشتریان را به نحوی فریب داده و محصولات خود را جایگزین می نمایند .
پیوستگی زنجیره تولید محصولات باعث گردیده که یک شرکت تولیدی به پیمانکاران و تهیه کنندگان مواد اولیه متعددی وابسته باشد حال اگر در روند خرید و یا تامین مواد اولیه از یکی از این تهیه کنندگان مشکلی ایجاد گردد ممکن است تولید شرکت دچار بحران گردد ، وابستگی بیش از حد یک تولید کننده به یکsupplyer خاص آسیب پذیری شرکت را افزایش می دهد بهمین دلیل در شرکت تولید نور تصمیم به این گرفته شده که ضمن حفظ کیفیت مواد اولیه خریداری شده حتی المقدور مواد اولیه از تهیه کنندگانی بیشتر از یک مورد تامین گردد تا در صورت بروز مشکل شرکت دچار چالش نشود البته به دلایلی در چند مورد هنوز از پیمانکاران انحصاری استفاده می شود که حتماً باید این نقیصه به بهترین شکل حل گردد .
3- تهدید ناشی از خریداران و مصرف کنندگان:
خریداران و مشتریان مانند یک تیغه دو لبه عمل می کنند و هم می توانند بصورت یک فرصت و هم یک تهدید بشمار آیند اگر بتوان یک مشتری را جذب و یا حفظ نمود یک فرصت جدید برای شرکت ایجاد می شود در شرکت تولید نور برای کاهش هرچه بیشتر خطرات ناشی از نا رضایتی مشتریان که باعث کاهش خرید محصولات شرکت می شوند شعار همیشه حق با مشتری است محور

فعالیتهای شرکت قرار گرفته است در این نگرش در صورت نا رضایتی مشتری از یکی از محصولات اولاً سعی می گردد سریعاً رضایت مشتری به بهترین شکل تامین گردد از جمله تعویض و یا اصلاح محصول و پس از آن و نیز ضمن تماس با مشتری وی را حفظ و او را تبدیل به یک طرفدار واقعی محصولات نمود.
4- تهدید ناشی از کالا های جایگزین یا جانشین :
کالا ها و محصولات گوناگونی که بعضاً مشابهت زیادی با محصولات تولیدی شرکت دارند وارد بازار می گردند این کالا ها در دو صورت می توانند بصورت یک تهدید عمل کنند در درجه اول قیمت و در مرحله دوم کیفیت لذا کارکنان بخش فروش و نیز نمایندگان فروش در شهرستانهای بخصوص تهران به محض اطلاع از عرضه یک محصول مشابه مراتب را حتی با ارسال یک نمونه به شرکت اعلام می

کنند و مدیران شرکت به آنالیز محصول جدید پرداخته و برتری های محصول جدید چه از لحاظ کیفیت ، قیمت و نحوه بسته بندی را کنترل نموده و سعی در تغییراتی در محصول تولیدی شرکت می نماید تا محصول رقیب نتواند وبه راحتی جایگزین محصول شرکت گردد .
5- تهدید ناشی از توجه بیش از حد به موفقیتهای گذشته :
این تهدید از آنجا ناشی می گردد که یک شرکت چنین تصور می نماید که شرایط بازار همیشه طبق آنچه که بوده و هست به پیش می رود و گذر زمان تغییر عمده ای در وضعیت بازار ایجاد نمی کند و یا فروش های نسبتاً موفق سالهای گذشته همچنان ادامه دارد و مصرف کنندگان و مشتریان همیشه نسبت به محصولات شرکت وفادار باقی می مانند اما واقعیت چیز دیگری را نشان می دهد .
سرعت تغییرات آنچنان افزایش یافته که غفلت از آن گاهاً شرکت را دچار مشکل می کند . توقف باعث شکست می گردد در این وضعیت باید همیشه حرکتی رو به جلو و پویا داشت اگر شرکت در سال گذشته فروش خوبی داشته این بدان معنا نیست که امسال نیز تجربه سال گذشته تکرار گردد ، تهدیداتی که در بالا و پیش از این بدان اشاره شد هر لحظه ممکن است در یک شرکت باعث افت و کاهش شدید فروش گردد پس با نیم نگاهی به گذشته باید به سوی آینده با چشمانی باز و برنامه ای جامع حرکت نمود .
بررسی انواع خدمات ارائه شده به مشتریان (مخاطبان) در شرکت صنایع روشنایی تولید نور (از سه نوع خدمات اصلی شرکت )
صنایع روشنایی تولید نور در کنار عرضه انواع محصولات خود که شامل طیف گسترده ای از چراغها می باشد چند خدمت ویا فعالیت ویژه را هم به مشتریان خود عرضه میکند:
- یکی از خدمات ارائه خدمات مهندسی در زمینه طراحی نور مورد نیاز برای فضاهای گوناگون بخصوص اداری ، تجاری و صنعتی می باشد در این بخش با استفاده از نرم افزارهای مهندسی روشنایی (Lighting calculate) و با گرفتن اطلاعات و جزئیات مکان مورد نظر از طریق دریافت نقشه ها و پلان های معماری و تکمیل فرم های مخصوص ، اطلاعات آنالیز و محاسبات مهندسی انجام گرفته و به صورت گزارش به مشتریان تقدیم می گردد که این بخش چون بیشتر حالت مشاوره مهندسی دارد مورد توجه اکثر استفاده کنندگان قرار گرفته و حتی تعدادی از رقبا به تقلید از شرکت تولید نور پرداخته اند .
- یکی دیگر از خدمات جانبی شرکت ارائه خدمات نصب رایگان چراغ ها می باشد که معمولاً این نوع خدمت فقط در صورت خرید از دفتر مرکزی و در شهرستانها نیز در صورت خرید از نمایند گان اصلی صورت می گیرد و معمولاً مشخصات محل نصب در دفتر خدمات پس از فروش قید شده تا در آینده در صورت بروز مشکل و تماس مشتری سریعاً نوع و تعداد چراغ ولتی ، حتی نصاب چراغ مشخص گردد و خدمت دیگری که در شرکت انجام می گیرد ارائه خدمات پس از فروش می باشد که کارکنان این بخش با حضور در محل نصب چراغها با تعویض قطعات دارای ضمانت به ارائه خدمات

پرداخته و فرم های نظر خواهی از مشتریان که نظر آنها در رابطه با چراغ را جویا می گردد را نیز تکمیل نموده و به واحد تضمین کیفیت ارائه می دهند .
- یکی دیگر از خدمات جنبی شرکت ضمانت رنگ بدنه چرا غ ها می باشد که در صورت رنگ زدگی و یا بروز مشکل برای رنگ بدنه چراغ در طو ل دوران ضمانت به محض ارسال محصول مشکل دار از طرف نمایندگان فروش به کارخانه یک چراغ جدید از طریق نماینده فروش در هر جای کشور که باشد به مشتری ارائه می گردد و البته در این مورد تابحال برای محصولاتی که حتی زمان گارانتی رنگ آنها نیز گذشته ، محصول جایگزینی ارسال گردیده است که البته این مشکل در شهرهای

شمالی به علت رطوبت نسبتاً بالا بیشتر اتفاق می افتد ولی شرکت به لحاظ احترام به مشتری و نیز کسب وجه ای مشتری پسند این هزینه ها را تقبل می نماید .
بررسی خط مشی قیمت گذاری در شرکت صنایع روشنایی تولید نور
بحث قیمت گذاری در شرکت یکی از چالشی ترین مباحث عمده بخصوص در چند سال اخیر می باشد قبل تر از این بویژه در موقعی که تنوع محصولات کمتر بود و نیز تعداد چراغ سازان کشور محدود بود نحوه قیمت گذاری به صورت سنتی و توسط مدیر شرکت وبا نظر مدیر بخش فروش صورت می گرفت ولی به مرور با افزایش تعداد محصولات ، تعدد تولید کنندگان و رقبا و مسائلی از این دست نحوه قیمت گذاری دستخوش تغییراتی گردید .
بتدریج بخش بازرگانی و فروش در سر قیمت گذاری با بخش تولید دچار مشکل گردیدند و این مسئله را مطرح می نمودند که شما بایستی محصولاتی را تولید نمائید که ضمن داشتن کیفیت مطلوب قیمت تمام شده مناسبی داشته باشند تا ما بتوانیم با دیگر رقبا از لحاظ قیمت به رقابت بپردازیم یکی از مشکلات وجود تولید کنندگان بی نام ونشان و به اصطلاح زیر پله ای می باشد که محصولاتی از لحاظ کیفی بسیار نازل و در سطح درجه 3 را روانه بازار نموده و با عث ایجاد چالش در بازار می گردند به همین لحاظ با افزایش تولید سعی در کاهش قیمت تمام شده نموده و نیز با روی آوردن به تولید چراغ هایی که از لحاظ تولید نیاز سرمایه گذاری بالایی دارد حاشیه امنیتی را برای محصولات خود ایجاد نمودیم .
اکنون پس از تولید هر محصول جدید ، جلسه قیمت گذاری محصول در محل کار خانه و با حضور مدیربخش فروش و بازرگانی ، تولید و امور مالی و نیز نظرات کتبی چند تن از نمایندگان فروش فعال در شهرستانها بخصوص تهران که قبلاً نمونه محصول برای آنها ارسال شده برگزار می گردد.
قیمت گذاری محصولات معمولاً براساس چندین پارامتر از جمله پارامترهای مطروحه در متن درس انجام می گیرد که ذیلاً به آنها اشاره می گردد :
- قیمت گذاری مکانی :
این نوع قیمت گذاری معمولاً برای محصولاتی که برای پروژه ای خاص ساخته می شود انجام می گیرد که بغیر از شرایط معمولی ، شرایطی از قبیل ویژگیهای محل نصب نیز مورد توجه قرار می گیرد . برای این دسته از مشتریان مطابقت چراغ با مکان نصب چراغ اهمیت بسیاری دارد .
- قیمت گذاری بر مبنای مشتری :
تعدادی از مشتریان که معمولاً مشتریان ثابت می باشند بعلت سابقه همکاری و تعامل با یکدیگر به یک درک مشترک از محصول رسیده و معمولاً در قیمت گذاری لحاظ می گردد .
- قیمت گذاری زمانی :
موقعیت زمانی ( ابتدای سال ، انتهای سال ،فصل ساخت و ساز و تجهیز ساختمانها به چراغ )در قیمت گذاری چراغ بخصوص چراغهای پروژه ها تاثیر گذار می باشد .
- قیمت گذاری جغرافیایی :


در بعضی از استانها و شهرستا نها بعلت کاهش خرید مشتریان و برای حضور پر رنگ تر از رقبا ناچار به کاهش قیمت می باشیم .


- قیمت گذاری تبلیغاتي:
این نوع قیمت گذاری معمولاً در ایام برگزاری نمایشگا ههای تخصصی بخصوص نمایشگاههای شهرستانها و برای تبلیغ بیشتر و کمک به نمایندگان فروش صورت می پذیرد.
- قیمت گذاری بر مبنای شکل کالا :
در قیمت گذاری محصولات انحصاری معمولاً به نحوی عمل می شود که قیمت شرکت در صورت تولید محصولاتی مشابه بعنوان قیمت مرجع در بازار تلقی گردد .
معیارهای تقسیم بازار مخاطبین (سگمنتیشن ) در شرکت تولید نور
در شرکت تولید نور چند سالی است که با ورود رقبای جدید و اشباع بازار بعضی از محصولات به ظاهر ساده که تولید آنها از پیچیدگی خاصی برخوردار نیست استراتژی تولید به طرف تولید محصولات تخصصی گرایش پیدا نموده است و از طرفی با توجه به هر چه تخصصی تر شدن محل های استفاده از چراغها این روند شتاب تند تری را نیز به خود گرفته است این استراتژی در بر گیرنده چندین زیر شاخه می باشد :
تقسیم بندی جغرافیایی :
در این تقسیم بندی برای هر منطقه جغرافیایی چراغی خاص و با کیفیتی مشخص تولید می گردد فروشندگان و مصرف کنندگان در تهران و در بعضی از مراکز استانها چراغهایی را بیشتر مورد استفاده قرار می دهند که از لحاظ کیفیت و نیز قطعات مصرفی از سطح بالاتری برخوردار باشد به گونه ایکه در مورد نصب ترانس برای نمایندگان فروش در تهران ازبهترین ترانس که البته گرانتر است استفاده می گردد ولی در مورد شهرهای دیگر از ترانس های معمولی و ارزانتر استفاده می شود مگر در صورت سفارش مشتری .
تقسیم بندی مکانی :
بعضی از مشتریان که معمولاً چراغها را برای نصب در پروژه های ساختمانی بزرگ تهیه می کنند ظاهر و زیبائی چراغ و همچین کیفیت بسیار مطلوب آن حائز اهمیت می باشد و چراغهای تولیدی برای این دسته از مشتریان از ویژگی خاص برخوردار است .

 

 


تنقسيم بندی فرهنگی :
در بعضی از نقاط کشور بعضی از محصولات با استقبال بیشتری روبرو است که شاید بتوان آن را ناشی از فرهنگ آنها دانست بگونه ایکه بعضی از چراغها بیش از 80 درصد از فر --وش آنها به آن مناطق اختصاص دارد و البته تحقیق خاصی در این مورد صورت نگرفته ولی در پرسش از نمایندگان فروش در این مناطق ، آنها نیز به این امر ازعان داشته و آن را امری عادی و البته مربوط به عادت و علاقه مردم به آن چراغ در آن منطقه می دانند .
تقسيم بندی اقلیمی :
چراغها بدلیل آنکه دارای بدنه فلزی بوده در صورت حضور در محل رطوبتی دجار زنگ زدگی می شوند که البته این نقصیه با شستشو و فسفاته کردن قبل از پاشش رنگ پودری و پخت رنگ به مقدار زیادی دفع می گردد ولی برای پاسخگویی به مشتریان مناطق بویژه شمالی محصولاتی که بصورت کلی و طبق سفارش برای نمایندگان فروش در گرگان ، گنبد ، ساری ، بابل ، رشت و انزلی ارسال می شود محلول فسفاته از غلظت بیشتری برخوردار می باشد تا ماندگاری و مقاومت چراغ در مقابل زنگ زدگی افزایش یابد .
6 – عوامل موثر در خط مشی تولید
الف –نيروي انسانيman
در مورد نیروی انسانی پس از دریافت گواهینامه مدیریت کیفیت با تهیه تقویم آموزشی برای پرسنل با همکاری مؤسسات خدمات آموزشی و نیز متخصصین شرکت برای کلیه پرسنل دورهای آموزشی مرتبط با شغل برگزار گردید و البته این دوره ها در سطوح تخصصی تر بیشتر ارائه گردید و از طرفی در مورد بعضی از مسا ئل مانند ایمنی کار دو.ره ها بصورت همگانی بر گزار گردید .
در بدو استخدام پرسنل جدید هم سعی گردید پرسنلی که دارای مهارت خاصی هستند استخدام گردند .
برقراری نظام پیشنهادات و توزیع و جمع آوری برگه های پیشنهادات پرسنلی که هم در رابطه با نحوه تولید ، شرایط عمومی کاری و نیازهای پرسنلی حاوی نظرات کارکنان بود و بررسی این نظرات در کمیته راهبری ، جمع بندی و گزارش و پیگیری هر مورد در قسمت مربوطه و ارائه نتایج به مدیریت شرکت از جمله این موارد می باشد .
ب ماشين آلات machin
افزایش رقابت و نیز توجه به تولید انبوه و در ضمن با کیفیت مستلزم استفاده از امکانات ، تجهیزات و ماشین آلات مطلوب دارد که در همین راستا از مدتها قبل نوسازی و و جایگزینی ماشین آلات مربوط به قسمتهای مختلف خطوط تولید مورد توجه قرار گرفت
از طرفی با افزایش سطح کیفی محصولات نیاز به استفاده از ما شین آلاتی می باشد که بهترین خروجی محصول را ارائه دهند توجه به اتوماسیون یکی دیگر از موارد مورد نظر در شرکت می باشد .
ج – مواد اوليه material
مواد اولیه خام بدون شک یکی از اصلی ترین احتیاجات تولید می باشد . مواد اولیه معمولاً به دو صورت خام و یا نیمه ساخته استفاده می شود .
مواد اولیه خام شامل ورق های فولادی ، آلومینیومی ، رنگ

پودر و مواد شیمیائی خط شستشو می باشد .
این مواد در بدو ورود توسط واحد کنترل کیفیت بررسی و پس از نمونه برداری ، کنترل ظاهری و کنترل مدارک با شرایط قابل قبول مطابقت داده می شوند و در صورتیکه اولاً از نظر ظاهری مانند عدم زنگ زدگی در ورق های فولادی یا سالم بودن بسته های رنگ و از لحاظ مدارک ارسالی از سوی فروشنده برای درج مشخصات مورد تأیید و نیز تست نمونه مواد مشکلی نداشته باشد مجوز ورود مواد به انبار و انبارش صحیح داده می شود .
در مورد مواد اولیه نیمه ساخته و یا ساخته شده مانند قطعات الکتریکی ، سیم کابل و غیره نیز کنترلهایی از لحاظ کنترل ظاهری و کنترل نمونه انجام می گیرد البته در مورد بعضی از محصولات مانند ترانس ها تمامی قطعات ورودی قبل از نصب بر روی محصولات شرکت کنترل ایمنی انجام می گیرد .
د – سرمايه MONEY
سرمایه نقدی یکی دیگر از الزامات حیاتی یک واحد تولیدی است که معمولاً از طریق سود فروش حاصل از محصولات و یا وام های بانکی تأمین می گردد . شرکتها بسته به توان مالی می توانند با فروش اقساطی و یا مدت دار سهم بیشتری از بازار را تصاحب نماید و نیز با استفاده صحیح از وام های بانکی به توسعه و سرمایه گذاری فعالیت تولیدی خود بپردازد .
ه – روش METHOD
یکی از ویژگی ها و شاخص های بخش تولید که در سالیان اخیر به شکل قابل توجهی تغیر و تکامل یافته بحث روشها و تکنولوژی های تولید است متدها و شیوه های تولید به شدت تحول یافته و شیوه های قدیمی کاملا منسوخ گردیده است . برای بقاء در بازار امروز باید در تولید عرضه و فروش از شیوه ها ی نوین سود جست . شیوه هایی که معمولا در کشورهای دیگر مورد آزمایش قرار گرفته و موفق بوده است .این شیوه ها و روش ها گاها بصورت هزینه بر بوده و همراه با یک سری ماشین آلات وبصورت خرید تکنولوژی کسب می گردد اما در بعضی مواقع شیوه ها را می توان با حداقل هزینه و فقط با مطالعه و انتخاب صحیح جایگزینی شیوه های قدیمی نمود .
اصلاح شیوه های مدیریتی ، اصلاح و توسعه فرآیندهای تولید ، روشهای انبارداری ، شیوه های بازار یابی و فروش از این جمله می باشند .


و –قيمت Price
پارامتر قیمت اکنون به عنوان یکی از بارزترین شاخصه های یک محصول اعم از کالا یا خدمات قلمداد می گردد با هر چه رقابتی شدن بازار در بین رقبای موجود و ورود مداوم رقبای جدید و از طرفی هجوم اجناس خارجی بویژه محصولات چینی مسئله قیمت تبدیل به یک تهدید برای شرکتهای تولیدی گردیده است . همین امر باعث گردیده که مسئله قیمت گذاری که قبل تر از این تنها جزو وظایف بخش فروش بود اکنون به بخش تولید نیز مربوط گردد و جلسات قیمت گذاری محصولات جدید با حضور مدیران فروش ، مالی و تولید برگزار می گردد و بخش تولید مؤظف است تا آنجاکه امکان دارد با کاهش هزینه ها ، قیمت محصولات را کاهش دهد .
این مهم در مورد محصولات موجود نیز صدق می کند و معمولاً با افزایش قیمت مواد اولیه

و دستمزد برای حفظ و یا توسعه فروش بخش تولید مؤظف می گردد که با استفاده از شیوه هایی مانع از افزایش بهای تمام شده محصول گردد .
ز –مكان Place
شرکت تولید نور در دوالی سه سال گذشته سیاست جدیدی را در قسمت بازرگانی و عرضه محصولات بصورت پیگیر و جدی دنبال می کند .
و آن عرضه متفاوت محصولات ، گسترش شبکه نمایندگان فروش و توسعه فروشگاه مرکزی و ایجاد یک نمایشگاه دائمی می باشد .
تجهیز نمایندگی های فروش به انواع اقلام تبلیغی مانند تابلوهای فلکسی فیس برای نصب در سر در فروشگاهها ، پذیرش نمایندگان فروش و نیز عاملین فروش در نقاط مختلف شهر ، خرید و راه اندازی فروشگاه شماره دو در مشهد ، اقدام به راه اندازی و تأسیس نمایشگاه مرکزی و نیز خرید و راه اندازی یک دفتر بازرگانی جدا از دفتر فروشگاه از جمله این موارد می باشد .
همچنین حضور در نمایشگاههای اختصاصی در تهران و شهرستانها از طریق نمایندگان فروش نیز در رئوس برنامه های شرکت قرار گرفته است
ح – تبليغات Promotion
به تکنیک های پیشبرد فروش بعضاً در دو مورد قبلی یعنی در قیمت و محل عرضه اشاره گردید ولی از دیگر اقدامات انجام گرفته برای پیشبرد فروش موضوع تبلیغات است .
بی گمان تبلیغات امروزه حرف اول را می زند و در همین راستا شرکت هر ساله هزینه مشخصی را که معمولاً افزایش می یابد به مسئله تبلیغات اختصاص می دهد .
چاپ انواع کاتالوگ وبروشور ، حضور تبلیغی در نشریات تخصصی بویژه نشریات رایگانی که در محل های بورس صنایع برق و الکتریک در تهران و مراکز استانها عرضه می گردد .
تهیه و توزیع هدایای تبلیغی ، دعوت از فروشندگان عمده و خوشنام دیگر شهرها به مشهد و پذیرایی از آنها و نیز بازدید آنها از کارخانه و امکانات تولیدی شرکت ، راه اندازی سایت اختصاصی شرکت از جمله موارد دیگری است که درهمین راستا مورد توجه قرار گرفته است.


ط – محصولات Product
شرکت تولید نور برای نام آوری محصولات خود معمولاً در همایش های تخصصی و علمی حضور یافته و بعنوان حامی مالی عمل می کند و نیز در دو سال پیاپی توانست با حضور در لیست شرکتهای موفق به کسب تندیس طلایی اعتبار تجاری اروپا که در مادرید اسپانیا واقع است در سالهای 2003 در برلین و 2004 در پاریس مدیر عامل شرکت موفق به دریافت این تندیس گردید و نام تولید نور را در فهرست دریافت کنندگان تندیس طلائی کیفیت تجاری اروپا ثبت نماید .
ويژگي ها و مشخصات فني:


ويژگي ها و مشخصات فني وسايل روشنايي پاركها و معابر:
ساختمان اين وسايل از چهار قسمت اصلي بدنه يا ستون ، حباب ، لامپ و اجزاي جانبي نظير قسمتهاي تزييني وغيره تشكيل گرديده كه عمده مصالح به كار رفته در آنها را لوله هاي برنجي و صفحات فولادي يا استيل و پلاستيكي شامل مي شود.
لزوم برخورداري از جنبه هاي تزييني و شكيل بودن اجزا در اين وسايل با عنايت به نصب و كاربرد آنها در فضاهاي مختلف كاري ، پارك ها ، معابر و مواضع در معرض ديد ، طراحي و ساخت قسمت هاي مختلف آن ها را با استفاده از ظرافت هاي هنري متناسب با مناسبات اقليمي ، فرهنگي و بومي سوق مي دهد.
مشخصه تنوع پذيري وسايل روشنايي:
از آنجايي كه اصول عملكرد وسايل روشنايي در انواع مختلف آن ها يكسان مي باشد ، لذا تنوع در اين وسايل ، به سيستم و عملكرد آن ها مربوط نبوده بلكه مواردي كه موجب تزيين ، و مرغوبيت و ايمني بيشتر اين وسايل مي شود انگيزه اي جهت تنوع آن ها به حساب مي آيد.
مواردي نظير رنگ كاري ، لعاب كاري، استفاده از نقوش هنري در بدنه وسايل و مانند آن كه جوانب تزييني اين كالا را وسعت مي بخشد و در زيبايي آن ها نقش به سزايي دارد . به عنوان مشخصه هاي تنوع پذيري اين كالا شناخته شده كه هر كدام به نحوي مصرف كننده را براي ابتياع انواع مختلف وسايل روشنايي مخير مي گرداند.

كانون هاي مصرف وسايل روشنايي:
با عنايت به آن كه وسايل مذكور علاوه بر برآوردن نياز مصرف كننده در زمينه توليد روشنايي در بردارنده جنبه هاي هنري و تزييني نيز بوده لذا مورد توجه اقشار مختلف قرار گرفته و مستعد جذب بازار مي باشند. همچنين قابليت دسترسي فراوان ، ايمني و سهولت كاربرد آن ها در كنار قيمت مناسب به ساير كالاهاي مشابه ، عاملي در جهت افزايش مصرف و نتيجتا بهره وري بيشتر توليد كنندگان اين وسايل به شمار مي رود.
كانون هاي عمده مصرف .سايل مذكور شامل كليه اماكن عمومي نظير پارك ها ، معابر ، مراكز تجاري و صنعتي ،اماكن مسكوني و با يك ديد گاه كلي تقريبا تمامي اماكني كه نياز به روشنايي همراه با تزيينات هستند، خواهد بود
بررسي هاي فني:
تعدد و تنوع واحد هاي توليدي فعال يك محصول با عنايت به ميزان ظرفيت توليد و چگونگي بهره مندي آن ها از امكانات تكنولوژيكي و مباني و اصول علمي ، لزوم برخورداري واحد هاي جديد التاسيس از دانش فني و تجهيزات مربوطه به منظور ايجاد توانايي براي مشاركت در رقابت هاي فشرده موجود در بازار فروش را ايجاب مي نمايد. توليد محصولات كيفي و حائز قابليت هاي لازمه كاري و قابل رقابت با نمونه هاي مشابه داخلي . خارجي آن تنها در سايه انجام بررسي هاي دقيق علمي و فني جهت پيش بيني و ارائه روشهاي مناسب براي مراحل مختلف فرآيند توليد ، ميسر خواهد بود.
در اين راستا ، بهره گيري از تجارب علمي و عملي ساير واحد هاي توليدي فعال جهت پيشبرد اهداف مورد نظر و ارائه الگوي اجرايي مناسب و منطبق با پتانسيل هاي فني و اقتصادي موجود و اجتناب از شيوه هاي نا موفق توليد درخور توجه بوده ، ار اينرو بررسي ها و تحقيقات انجام شده از مراكز فوق و نتايج حاصله از نقادي منطقي و علمي در حيطه روند شكل گيري و نحوه فعاليت آن ها، تحت عنوان بززسي هاي فني به منظور ايجاد ذهنيت مطلوب در خصوص انتخاب شرايط بهينه فرآيند توليدصنايع روشنايي ارائه مي گردد.
ابتدا روشهاي متنوع موجود جهت انجام مراحل مختلف فرآيند توليد صنايع روشنايي به اختصار تشريح شده و ضمن تاكيد بر نكات علمي و فني حاصل از تجارب صاحبان صنايع و توصيه ها و معيار هاي تصريح شده توسط استانداردهاي مربوطه ، روش هاي منتخب جهت مراحل فرآيند توليد ، با عنايت به ميزان اين واحد صنعتي معرفي شده است.


الف- نوع و ضخامت ورق:
ورق مورد نياز در طراحي ستون هاي اين نوع از وسايل روشنايي به سبب كاربرد گسترده اين محصول در اماكن مختلف ، بايد برخوردار از مقمومت مكانيكي مناسب بوده و همچنين حائز قابليت هاي تزئيني و پذيرش جنبه هاي هنري نيز مي باشد.
جهت قسمت هاي فلزي اين وسايل كهبا هواي آزاد در تماس هستند. ضخامت حداقل 1 الي 1.2 ميليمتر مناسب بوده ، ليكن در مواردي كه اين قسمت ها از مس يا فولاد ضد زنگ ساخته شده باشند ،حداقل ضخامت 8/0 ميليمتر عملكرد صحيح اين وسايل را تضمين مي كند.
فرم دهي مناسب به ورق هاي مربئطه ساخت ستون ها بر رعايت ديدگاه هاي تكنولوژيكي ، موجب افزايش مقاومت و استحكام ستون ها مي گردد


پوشش دهي مناسب بر روي ورقه هاي فولادي نيز تاثير شايان توجهي در افزايش قابليت هاي مقاومتي سطح در برابر خوردگي ، زنگ زدگي و ساير عوامل محيطي خواهد داشت.
ب- رعايت معيارهاي ابعادي و شكلي:
نكات ذيل در ارتباط با پروسه ساخت حباب بايد مد نظر قرار گيرد.
- با عنايت به آن كه ابعاد شيشه اي، پلاستيكي و غيره كه بر روي لامپ قرار مي گيرد استاندارد بوده و بايد به نحوي صحيح روي محفظه مستقر شود، لزوم تناسب كامل شكل و ابعاد بدنه با ابعاد شيشه يا اجناس ديگر استاندارد ضروري و اجتناب نا پذير است.
- به سبب رعايت جنبه هاي ايمني ، محفظه يا همان حباب بايد فاقد گوشه هاي تيز و برنده باشد.
ج- اتصالات لازم:
اجزاي حباب هاي روشنايي بايد در برابر تغيير شكل پلاستيك و پيچ خوردگي مناسب بوده و به گونه اي باشند كه در اثناي حمل و نقل از يكديگر جدا نشده و دچار نقص نگردندكه عموما از اتصالات جوش و پيچ و مهره به عنوان اتصالات دائم و موقت استفاده مي گردد.
د- پوشش خارجي:
كاربرد گسترده وسايل روشنايي ، لزوم بر آوردن توقعات و ارضاي سليقه هاي متفاوتي را در ارتباط با جنبه هاي تز ييني طلب مي كند كه طبيعتا پوشش دهي مناسب با عنايت به نصب اين وسايل در اماكن واقع تحت ديد ،جزء مهمترين و ابتدايي ترين عوامل مؤثر بر مورد پسند واقع شدن آن ها به شمار مي رود.
همچنين به سبب تنوع مواد اوليه مصرفي در ساخت صنايع رو شنايي پوشش دهي سطح قطعات به طرق مختلفي امكان پذير خواهد بود كه با در نظر گرفتن موارد فوق، استفاده از رنگ هاي كوره اي ، لعاب و آبكاري (در انواع مختلف) مرسوم و متداول مي باشد. شايان ذكر است كه پوشش هاي سطح اجزاء اين وسايل ، بايد در مقابل حرارت حاصل از عملكرد عادي آن ها و شرايط تصريح شده در آزمون هاي استاندارد مقاومت كافي از خود نشان داده و تغيير رنگ محسوسي در آن ها ايجاد نگردد.
نكات علمي و فني در خصوص توليد قطعات تزييني:


صنايع روشنايي علاوه بر نقش تامين نيازهاي روشنايي عادي و اضطراري از وسايل تزييني اماكن محسوب گرديده لذا رعايت نكات فني و تكنولوژيكي به همراه ديدگاه هاي هنري و ذوقي لازمه جذب بازار مصرف و نها يتا موفقيت طرح و سود آوري مناسب آن مي باشد. از اينرو انتخاب سنگ هاي تزييني به اشكال مختلف ، قطعات پلاستيك و شيشه اي به جهت مقاوم بودن در برابر شرايط محيطي بلا مانع بوده ولي استفاده از قطعات چوبي ، كاغذي و..... در اين خصوص به دليل احتمال پوسيدگي پيشنهاد مي گردد.


بررسي مختلف توليد قطعات صنايع روشنايي:
به لحاظ تنوع روش هاي مختلف توليد و محدوديت هاي اقتصادي ، جهت انتخاب روشهاي بهينه توليد با سرمايه گذاري هاي معقول ، نخست قطعات و اجزاي صنايع روشنايي دسته بندي و روش هاي مناسب توليد انتخاب مبي شوند.
قطعات وسايل روشنايي به دو قسمت عمده تقسيم ميگردند:
1- قطعاتي كه جنبه تزييني نيز داشته و به عنوان بدنه وسيله شناخته مي شوند.
2- قطعات و اجزايي كه جزء سيستم برق رساني مي باشند.
در دسته اول قطعات داراي اشكال گوناگون بوده و از مواد مختلفي نظير برنج، استيل ،پلاستيك و.... ساخته مي شوند كه با در نظر گرفتن پارامترهاي مختلف مطرح شده ، مناسب ترين آن ها براي وسايل مورد نظر طرح انتخاب مي گردند.
قطعات دسته دوم ، عمدتا توسط عمليات برق رساني توسط عاملان ماهر يا نيمه ماهر انجام مي شودكه سيم كشي داخلي اين وسايل توسط آنان صورت مي گيرد و وسايل مورد نياز آن همچون سيم و سر پيچ وغيره مي باشد.
تشريح توليد قطعاتي كه جنبه تز ييني دارند:
با عنايت به محدوديت هاي سرمايه گذاري در تهيه كليه ماشين آلات و تجهيزات لازم جهت توليد كليه قطعات و اجزا ميسر نبوده و لذا به جهت اين محدوديت ها و همچنين به منظور اتخاذ خط مشي اقتصادي مناسبي كه منجر به سود دهي واحد توليدي گردد، الزاما تعدادي از قطعات وسايل موردنظر به طور آماده يا نيمه ساخته از واحد هاي توليدي ديگر توليد مي گردد. بر اين اساس قطعات و اجزاي صنايع روشنايي به دو بخش عمده ذيل تقسيم مي گردند:
- قطعاتي كه از خارج واحد توليدي خريداري مي گردند.
- قطعاتي كه در داخل واحد توليد مي شوند.
انواع قطعات پلاستيكي و شيشه اي و . . . . جز قطعا تي هستند كه از خارج واحد توليدي تهيه مي گردند. پا را مترهاي متفاوتي در انتخاب اين گونه قطعات دخالت داشته كه مهمترين آنها مسايل اقتصادي در ارتباط با قيمت تمام شده محصول، فرهنگ مصرف منطقه اي، قابليت دسترسي به قطعات مذكور و نهايتا ميزان ذوق و سليقه به كار رفته در انتخاب اين قطعات مي باشند.
قطعاتي كه در داخل واحد توليد تهيه مي شوند شامل قطعات ورقكاري شده و فرم يافته مي باشند كه در مجموع عمليات ذيل در تهيه آنها نقش اساسي دارند.
الف ) برشكاري


ب ) فرم دهي
ج ) پوشش دهي
د ) اتصالات اجزا محصول
حال به بررسي اين عمليات مي پردازيم:
الف) عمليات برشكاري


روشهاي مختلفي براي برشكاري وجود دارد كه استفاده از قيچي گيوتيني ودستي ، قالبهاي برش و ..... از آن جمله اند كه با عنايت به ابعاد كم قطعات مورد نظر طرح و سرعت عمل مورد نظر استفاده از قالب هاي برش ترجيح داده مي شود.
ب) عمليات فرم دهي :
جهت تغييرفرم دادن قطعات ازخم كن هاي دستي ،ماشينهاي خم كن ،پرسهاو...استفاده مي گردد، كه باتوجه به سطح نسبتا بزرگ قطعات ،فرم دهي به كمك قالبهاوپرسهابه سختي وندرت انجام مي پذيرد.چراكه ماشينهاي خم كن وپرسهااين عمليات رابه خوبي انجام ميدهند.
ج)پوشش دهي قطعات :
باعنايت به نوع قطعه ،وضعيت پوشش سطح خارجي آن متفاوت بوده وانواع متداول آن درصنعت به قرارزيراست :
_ رنگ كاري
_ لعاب كاري
_ آبكاري
هريك ازروشهاي فوق داراي معايب ومزايايي بوده كه درمجموع باتوجه به حجم سرمايه گذاري ،ميزان تزئيني بودن محصول وعوامل فيزيكي مختلف (دما،نور،ضربه و...) نوع متانسب موردنظرانتخاب مي گردد.درمواقعي كه ظرفيت توليدمطلوب ،درسطح بالائي موردنظرمي باشد ميتوان جهت انجام اين گونه عمليات درحجم زياد وباكيفيت بسيارمطلوب به واحدهاي متخصص دراين كارمراجعه نمود.
د) اتصال اجزا محصول :
روشهاي مختلف اتصالات به شرح ذيل مي باشد:
_ پيچ ومهره
_ جوشكاري وچسب كاري
_ پرچ كاري
_ درزكاري
هريك ازموارد فوق درشرايط وموارد مختلفي كاربرد دارد. درساخت جديد محفظه چراغ روشنايي ،بهترين روش اتصال نقطه جوش بوده ودرقديم اتصال پيچ ومهرهاي به نوع طراحي ممكن است روشهاي ديگري اتخاذگردد.
تشريح توليد اجزاي سيستم برق رساني :
قطعات مذكورعموما مسي بوده وساخت آنها درداخل واحد توليدي ميسر مي باشد. بنابراين بايك ديدكلي مي توا ن اين قطعا ت را به دو بخش زير دسته بندي نمود :


1) برق رساني به لامپ كه توسط سيم هاي مختلف انجام ميگيرد .
2)مجموعه سرپيچ ولامپ
خلاصه عمليات توليد وسايل روشنايي :
نخست مواد اوليه مورد نياز توسط بخش تداركات متنا سب با نياز واحد وظرفيت مو

رد نظر تهيه شده وپس از كنترل تحويل انبار مواد اوليه مي گردد . مواد مذكور به سه بخش عمده ورق فولادي (استيل يا برنجي ) ، مفتولهاي برنجي ومواد اوليه تزئيني تفكيك مي شوند .
ورقهاي فولادي (استيل يا برنجي ) پس از تحويل به خط توليد توسط قيچيهاي گيوتيني تحت برشكاري اوليه قرار گرفته ودر مراحل بعدي توسط پرس بفرم مطلوب درآمده واتصالات لازم آنها نيز به يكديگر صورت مي گيرد . در مرحله بعد قطعات مختلف توليدي آبكاري شده وآماده مونتاژنهايي مي گردند.
دسته دوم مواد اوليه اي هستند كه به شكل مفتول وشمش يا شكلهاي منظم هندسي از جنس برنج ، به قسمت ماشين كاري و ريخته گري تحويل مي گردند . به منظور ساخت قطعاتي در مورد قطعاتي كه اشكال پيچيده ومراحل ساخت بيشتري دارند ، درا بتدا مواد به شكل مذاب در آمده ، سپس ريخته گري و فورجينگ شده ودر پي آن عمليات ماشينكاري صورت مي گردد . نها يتا قطعات مختلف تهيه شده آماده مونتاژ نهايي مي گردند .
دسته سوم مواد اوليه تزئيني سنگي يا بلوري يا پلاستيكي بوده كه مستقيما پس از خريد روا خط مونتاژ نهايي مي شوند.
پس از تكميل عمليات مونتاژ نهائي ، محصول توليدي ، مرحله تست روشنايي را سير نموده ومتعاقب كليه اين عمليات ، محصولات بسته بندي شده وبه انبار محصول منتقل مي گردند.
دربخش كنترل علاوه بر تست روشنايي وسايل و برق رساني و...بررسي شده ودر صورت وجود نقايص احتمالي ، پس از مرتفع نمودن آنها ، وسايل مونتژ شده مسير منتهي به انبار محصول را طي مي كند.
_ تشريح عمليات در بخشهاي مختلف توليد وسايل روشنايي :
پيبشرفت روز افزون تكنولوژي سبب بوجود آمدن روشهاي نوين ومنسوخ گشتن روشهاي قديمي شده وموجبات اعمال سرعت عمل ودقت بيشتر در طراحي وساخت يك محصول را فراهم نموده است . با اين ديدگاه وبا درنظر گرفتن عواملي چون تيراژ
محصول و حساسيت آن ، صنايع جانبي ، هزينه مواد اوليه ، فرهنگ مصرف ونهايتا مسائل اقتصادي ، روشهاي ذيل جهت عمليا ت مختلف توليد وسايل روشنايي انتخاب شده وتحت دو بخش تشريح فرآيند ساخت قطعات تزئيني وجا نبي وروشهاي منتخب ساخت اجزا و قطعات برق رساني ارائه گرديده است.
_ تشريح فرآيند ساخت قطعا ت تزئيني وجانبي :
براي توليد بعضي از قطعات تزئيني كه ا ز انواع مختلف فلزات بر حسب كاربرد آنها
از روشهاي زير استفاده مي شود :
1) ريخته گري د ر قالبهاي يكبار مصرف
2) ريخته گري در قالبهاي دائم
3) ريخته گري تحت فشا ر (دايكاست )
شرح هر يك از آن ها
الف ) ريخته گري در قالبهاي يكبارمصرف :
در اين روش ماده اوليه ساخت قالبها ، ماسه مخصوص ونيمه مرطوب بوده كه د

 

اراي
دانه بنديهاي مشخص وحاوي مواد افزودني جهت افزايش خاصيت چسبندگي ذرات ماسه مي باشد.دانه بندي ونوع مواد افزودني به ماسه با توجه به نوع قالبگيري وفلزمورد نظر منفاوت بوده وبه عنوان مثا ل جهت قالبگيري برنج از ماسه طبيعي استفاده مي گردد.
ازمحاسن اين روش امكان توليد ا نبوه وهزينه بسياركم مواد اوليه بوده ، هرچند كه معايبي نظير نامناسب بودن دانه بندي ماسه درحالت كلي ، وجود تخلخل ونيازبه كارگر ماهر، متوجه اين روش مي باشد
به منظور كاستن ازعيوبي نظير تخلخل وناصافي سطوح درقطعات ريخته شده پس ازتهيه آنها نيازبه عمليات تكميلي مي باشد.
ب ) ريخته گري درقالبهاي دائم :
نحوه عمليا ت ريخته گري تا حدي مشابه بند قبل بوده با ا ين تفا وت كه قا لبها دراين روش فلزي وبصورت دائمي مي باشد . پس ازريختن مذاب درقالب ، قطعه شكل گرفته ونها يتا بعدازسرد شدن ، توسط وسايلي از دا خل قالب خا رج مي گردد. قالبهاي مورد استفاده در اين روش معمولا به صورت دو ياچند تكه بوده كه با عنا يت به ميزان پيچيدگي قطعه،فرم وتعداد تكه هاي قالبها متفاوت مي باشد .
وجود تخلخل نسبي در قطعات ريخته شده ، هزينه اوليه نسبتا بالا وهمچنين عدم انعطاف پذيري ازعيوب عمده اين روش محسوب مي گردد.
روشهاي ارائه شده دربندهاي اخير، به دليل اجتناب نا پذيري وجود عيوب درقطعات ريخته شده ، لزوم اجراي عمليات تكميلي فورجينك ،جهت بهبود كيفيت قطعات را ايجاب مي كند.
ج) ريخته گري تحت فشا ر (دايكاست ) :
در روش نامبرده پس از ذوب فلز ، عمليات قالب گيري و مذاب ريزي توسط ماشين دايكاست و تحت فشار صورت ميگردد. دانه بندي قطعه حاصل شده كاملا مناسب بوده و عيوب مذكور در روشهاي قبلي در آن مشاهده نمي گردد . سرعت توليد در اين روش نسبتا بالا بوده و براي توليد ا نبوه روشي منطقي و معقول مي باشد . تجهيزات روش دايكاست از هزينه اوليه بالايي برخوردار بوده ، لذا توجه به ميزان سرمايه گذاري پيش از انتخاب اين روش كاملا ضروري خواهد بود .
عيوب مذكور در روشهاي قبلي در آن مشاهده نمي گردد . سرعت توليد در اين روش نسبتا بالا بوده وبراي توليد ا نبوه روشي منطقي ومعقول مي باشد . تجهيزات روش دايكاست از هزينه اوليه بالايي برخورردار بوده ، لذا توجه به ميزان سرمايه گذاري
پيش از انتخاب اين روش كاملا ضروري خواهد بود .


علاوه برقطعات تزئيني وجانبي تهيه شده از خارج واحد توليدي (سنگهاي تزئيني ، بلورها و...) قطعات فلزي ديگري نيز توسط عمليات ورقكاري ودر قطعات پلاستيكي ساخته مي شوند.
بعضي از موارد با استفاده از قالبهاي يكبار مصرف در داخل واحد ساخته مي شوند. درقسمت ورقكاري ، نخست ورقهاي فولادي توسط قيچي گيوتيني در ابعاد مورد نظر بريده شده و سپس به وسيله قالبهائي كه بر روي پرس ضربه اي نصب شده اند ، براي رسيدن به ابعاد حدودي لازم تحت عمل برش قرار مي گيرند .
به منظور ايجاد اشكال مناسب ، قطعات مذكورتوسط پرسهاي مربوط وقا لبهاي به آنها فرم دهي شده و نهايتا پس از انجام اتصالات لازم ، قطعات ساخته شده ، آبكاري و روانه مرحله مونتاژ نهائي مي گردند .
آبكاري قطعات سه مرحله ذيل را شامل مي گردند :
_ آماده سازي سطوح


_ پوشش دهي
_ عمليات تكميلي
آماده سازي سطوح از عملياتي نظير زدودن هر گونه عيوب ظاهري ومكانيكي و پاكسازي
سطح قطعه از مواد چربي و لايه هاي اكسيد شده و صيقل كاري سطوح ، به منظور حصول نتيجه مطلوب ودستيابي به روكش كامل ويكنواخت تشكيل گرديده است .
جهت پوشش دهي سطح قطعات از روش آبكاري الكتريكي كه عمدتا براي فلزات رساناي جريان الكتريسيته متداول است ، استفاده مي شود . ماهيت اين روش عكس عملكرد يك پيل الكتريكي بوده كه قطبهاي آنرا قطعه اي كه بايد آبكاري شود و فلز روكش تشكيل مي دهند .
قطب كاتد(منفي ) اين پيل ، قطعه مورد نظر جهت پوشش دهي و قطب آند (مثبت ) آن ميله يا ورقه اي از جنس فلز روكش بوده كه در محلولي از نمك فلز روكش به عنوان محلول الكتروليت قرار گرفته اند .
شستشوي قطعات به منظور زدودن هر گونه آلودگي شيميائي از آنها و نهايتا خشك كردن آنها توسط تمهيدات دستي (نظير پارچه نرم ) يا جريان هواي گرم مي باشد.
مونتاژنهائي مرحله پاياني عمليات توليد بوده كه در طي آن قطعات اصلي وساير اجزا جانبي به يكديگر متصل شده ومحصول نهايي شكل مي گيرد .
در اين عمليات نخست اتصال سيم ها ي برق رسان به سر پيچ انجام شده و سپس با استقرار مجموعه اخير روي محفظه اصلي حفاظ شيشه اي يا پلاستيكي و...بر روي لامپ قرار مي گيرد .
سايراجزاي تزئيني نيز مونتاژ مي شوند . در اين مرحله محصول نهائي آماده تست بوده كه
جهت انجام اين عمليات وساير مراحل كنترل كيفيت روانه بخش كنترل نهائي مي گردد .
پس از انجام عمليات كنترل كيفي وحصول اطمينان از صحت عملكرد وسايل ،محصول
نهائي آماده بسته بندي و انتقال به انبار محصول مي باشد .
بسته بندي امري مهم جهت حفظ و نگهداري كالا تا رسيدن به د ست مصرف كننده بوده كه با عنايت به ميزان اهميت محصول از وسايل مختلفي نظير كارتن ، چوب و... براي اين عمل استفاده مي شوند . مطلوبيت ومطمئن بودن بسته بندي ضمن تامين جنبه هاي ظاهري
جهت جلب بازار ، احتمال بروز خسارات در هنگام حمل ونقل كالا وتحميل هزينه ضايعات به ويژه درخصوص اين محصول را نيز كاهش خواهد داد. در اين ارتباط ، مد نظر قرار دادن موارد ذيل حائز اهميت بسيار بوده و ديدگاههاي وسيعتري را در اين خصوص ارائه مي دهد .


الف – در نظر گرفتن حساسيت كالا وظرا فت لازم جهت حمل ونقل آن .
ب – درجه اهميت حفظ جنبه هاي ظاهري و تزئيني محصول (خصوصا در مورد انواع صادراتي آن ) كه نيل به اين مهم مستقيما منوط به انجام بسته بندي صحيح خواهد بود.
ج- هزينه بسته بندي و تناسب آن با مقدورات طرح مورد نظر .
د- در نظر گرفتن بعد مكاني محل توليد كالا نسبت به محل مصرف آن كه يكي از عوامل تعيين كننده نوع ماده به كار رفته در بسته بندي كالا ونحوه انجام اين عمل مي باشد.
ه- توجه به اهميت جذابيت بسته بندي وتاثير رواني آن برانتخابات كالا توسط مصرف كنندگان كه اين امردر مورد كالاهاي صادراتي از اهميت بيشتري برخوردارخواهد بود .
كنترل كيفيت :


از مهمترين عوامل موثر بر كيفيت محصولات نهائي ، توجه به ويژگيها وپارامترهاي مختلف چه در مراحل توليد وچه در مرحله انتخاب مواد اوليه بوده كه در خصوص صنايع روشنايي با عنا يت به ماهيت خطر زاي آنها (اتصال بدنه و...) ودر نتيجه رعايت دقيق موازين استاندارد در طراحي وساخت اين وسايل ، لزوم بازرسيهاي مكرر وبرنامه ريزي شده جهت حفظ قابليتهاي كيفي محصولات توليدي ورقابت مستمر را ايجاب مي نمايد .به طور كلي عمليات كنترل و بازرسي در سه مرحله عمده زير صورت مي گيرد.
1- كنترل مواداوليه
2- كنترل جريان عمليات
3- كنترل نهائي .
اهميت جلوگيري از ضايعات مالي و اقتصادي ناشي از عدم مرغوبيت مواد اوليه ، پيش بيني كنترل وروش مناسب اعمال آنرا جهت اجتناب از تحميل هزينه هاي سنگين خريد اوليه واتلاف وقت دستگاهها وپرسنل توليد ، طلب مي نمايد
متنايب با پيوسته يا ناپيوسته بودن فرآ يند توليد وميزان تعدد قطعات توليدي ، جريان عمليات كنترل ممكن ا ست به طور متمركز يا در ايستگاههاي مختلفي از نظر عملكرد كيفي دستگاهها وپرسنل ، توسط تيم مربوطه تحت كنترل قرار گيرد كه موارد ذيل را شامل مي گردد .
- كنترل عمليات برشكاري و پرسكاري
- كنترل عمليات ماسين كاري
- كنترل عمليات آبكاري
- كنترل مونتاژ نهائي
- كنترل آزمايشگاهي
در هريك از موارد فوق با توجه به حساسيت كار ميتوان ايستگاههائي را جهت بازرسي جزئيا ت مربوط به هر بخش در نظر گرفت .
كنترل عمليات پرسكاري و برشكاري به طور عمده شامل اندازه گيري ابعاد قطعات توليد شده و بررسي ميزا ن ا نطباق آنها با اندازه هاي مطلوب وكشف خرابيهاي احتمالي ناشي ا ز وضعيت نامطلوب دستگاهها يا عملكرد نامناسب كارگر مي باشد . همچنين ميتوا ن با رعايت موارد فوق الذكر در رابطه با كنترل عمليا ت ماشين كاري نيز اقدام نمود. در عمليات آبكاري كنترل ميزان وكيفيت مواد بكار رفته براي شستشوي سطح قطعات ، چربي زدائي واسيد شوئي درجه اول اهميت بوده كه به تبع آن كيفيت عمليا ت مذكور با بازرسي قطعات كنترل در ميگردد. پس از اتمام آبكاري نيز كيفيت سطح از نظر يكنواختي لايه آبكاري وموجود نبودن معايبي از قبيل نقاط لخت يا نازك ، لايه پوسته پوسته يا ضعيف وناخالصي ها گوناگون ، نيز كنترل ميگردد .
در مرحله مونتاژ نهائي ، كنترل شكل ظاهري محصول از نظر تطابق قطعات با يكد يگر و
تناسب مجموعه بجهت حساسيت اين مسئله در مصرف وسا يل روشنائي ، بايد بطور دقيق انجام شود .بهترين روش جهت اين كار انتخاب نمونه هاي تصادفي از خط مونتا ژ وانجام
عمليات دقيق كنترل روي آنها بوده كه خود كنترل ديگري بر مراحل قبلي كار خواهد بود
جهت بهبود كيفيت محصولات واطلاع از ا فت ا حتمالي كيفيت كاري دستگاهها ،بايد طي مدت مناسبي قطعات را از نظر استحكام مكانيكي ، خواص فيزيكي و مشخصه هاي ظاهري ( ابعاد، رنگ وغيره ) مورد آزمايش قرار داده وتوصيه هاي مقتضي جهت بهبود وضعيت توليد يا رفع نقا يص موجود داده شود .
برآورد هاي فني :


ايجاد ديدگاههاي جامع به منظور اتخا ذ تدابير منطقي در ا رتبا ط با احداث واحد توليدي وصنايع روشنا يي ، لزوم انجام برآورد هاي معقولي در حيطه مسا ئل مختلف فني مشتمل
برميزان مواد اوليه مصرفي ، ماشين آلات وتجهيزات خط توليد ، نيروي انساني ، مصرف انرژي ، مساحت زمين ، وزيربناي واحد و... را ا يجا ب مي نمايد . همچنين تعيين محدوده
ظرفيت وشرايط عملكرد واحد توليدي ، موارد نامبرده فوق را مستقيما تحت الشعاع قرار داده از اين رو بررسي وتصميم گيري در خصوص پيشنهاد رقم حدودي تيراژ توليد سالانه واحد به عنوان نخستين قدم در ا نجام برآورد هاي فني وبرنامه ريزي توليد ضروري واجتناب ناپذير ميباشد . در ا ين را

ستا ، جهت حصول به ظرفيت تعيين شده ، ماشين آلات وتجهيزات ، مواد اوليه ، مصارف انرژي نيروي انساني لازمه ، تاسيسات وتجهيزات زيربنائي وساير مقتضيات طرح پس ا ز اعمال نقطه نظرات كارشناسي و ملاحظا ت تجربي ( ا ستفاده از تجربيات مراجع ذيصلاح ، توليدكنندگان و....)، انتخاب گرديده و پارامترهاي كمي مورد نياز (قبيل ظرفيت ، توان ، تعداد وسرمايه و..) تعيين ميگردد . نهايتا ارائه يك جا نمايي كلي از قسمت هاي مختلف واحد توليدي وبرنامه زما نبندي اجراي طرح ، ذهنيت بوجود آمده از طرح را تكميل خواهد نمود .
_ برآورد مواد اوليه مورد نياز واحد توليدي صنايع روشنائي :
مواد اوليه مورد نياز جهت توليد محصولات مورد نظر طرح شامل انواع ورق ، شمش ،وشيشه و ا ستيل و مواد پلاستيكي بوده كه لزوم هر يك از آنها با استفاده از عوامل متعددي نظير ظرفيت توليد ، مشخصات دستگاهها وتجهيزات و نحوه سير عمليات صورت خواهد گرفت .
افلام كلي اين مواد عبارتند از :
1- انواع ورق ، جهت ساخت ستونها ( برنجي و فولادي )
2- مفتول برنجي جهت ساخت قطعات ( بمنظور بعضي ا ز انواع حبابها )
3- شيشه ( حباب ) نشكن با مقاومت كافي جهت محافظت لامپ .
4- انواع لامپ ها براي مصارف مختلف .
5- انواع سر پيچها ( پاتروم ) براي انواع لامپ ها .
6- انواع سيم ( هادي ) براي انتقال انرژي الكتريكي از شبكه به لامپ .
7- كارتن جهت بسته بندي .
8- مواد مورد نياز جهت آبكاري
برآورد دستگاه ها و تجهيزات خط توليد:
هماهنگ با بررسي ها و تحليل هايي كه در خصوص گزينش روش مناسب و تعيين بهينه ترين شرايط و ملزومات انجام شده ، تعداد و نوع ماشين آلات مورد نياز جهت توليد چراغ روشنايي ذكر مي گرددكه در اين خصوص حتي الامكان سعي شده است تا از تجهيزات توليد و سيستم هاي كنترل و فرمان خودكار و فاقد اثرات سوء زيست محيطي و واجد حداقل استهلاك بهره گيري شود

كه در اين رابطه ديدگاه هاي كيفي محصولات همواره در تصميم گيري و انتخاب مد نظر قرار گيرند.
با توجه به ميزان اهميت اجزاي محصول مورد نظر ، چه به لحاظ كيفي و چه از حيث كمي تامين دستگاه ها و تجهيزات لازمه از منابع داخلي يا خارجي صورت مي گيرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید