بخشی از مقاله

کارآموزی عمران ساختمان اسكلت فلز با سقف كمپوزیت

(مشخصات عموم مكان كار آموزی)
آدرس محل: كار آموزی: مشهد – بلوار سجاد- نبش خیابان گلریز
نوع سازه: ساختمان اسكلت فلز با سقف كمپوزیت
كارفرما: آستان قدس رضوی


پیمانكار: شركت عمران و مسكن آستان قدس رضوی
سرپرست كارگاه: جناب آقای مهندس جوپانكاره
كاربری ساختمان: آپارتمان تجاری (ساختمان پزشكان)

مراحل ساخت سازه:
1- خاكبرداری: بدلیل حجم زیاد خاكبرداری از ماشین آلات سنگین برای خاكبرداری در مراحل ساخت ساختمان استفاده می‌شود. خاكبرداری این ساختمان در عمق و طول و عرض انجام شده است كه حجم كل خاكبرداری این ساختمان در متر مكعب می‌رسد.
2- اجرای پی: پی این ساختمان از نوع پی گسترده می‌باشد ساخت این نوع پی بدلیل بارهای بسیار سنگین واره از ساختمان به پی است در یك سازه وقتی بارهای وارده به آن بسیار زیاد می‌شود از پی گسترده استفاده می‌شود و چون خاك زمین محل ساخت سازه خاك نرم می‌باشد ضرورت استفاده از پی گسترده را بیشتر می‌كند. برای اجرای پی اول آرماتور بندی آن انجام

می‌شود. پس از آرماتور بندی قالب بندی فلزی انجام می‌شود. سطح پی دارای یك تغییر ارتفاع 1 متری در قسمت چپ ساختمان می‌باشد. كه فضای این قسمت برای قرار گرفتن سیستم یكیج مركزی طراحی شده است.
2-1 بتن ریزی پی: با اینكه بتن ریزی در تراز پایین تر از سطح افق انجام می‌شود بدلیل حجم بسیار زیاد بتن ریزی از پمپ بتن برای بتن ریزی پی استفاده می‌شود.
3- اجرای بیس پلیت‌ها: در هنگام آرماتور بندی پی درون آمارتورهای پی بلت های در محل‌های ستون‌ها روی آرماتور‌های پی اجرا می‌شود سپس در روی این پلیت‌ها صفحات فلزی سوراخ دار (بیس پلیت) قرار داده می‌شود. سیس پلیتها در سر جای خود سفت می‌كنند و زیر آنها را با گروت پر می‌كنند.


4- اجرای ستونها: پس از اجرای سیس پلیتها ستونها روی آنه قرار داده می‌شود. بدین صورت كه اول بوسیله گرنیا و دوربین محل دقیق ستون را روی سیس پلیت علامت گذاری می‌كنند. سپس بوسیله جرثقیل ستون را بلند كرده و در محل آن قرار می‌دهند. و پس از آن ستون را از چهار طرف شاغول می‌كنند.
و آن را در سر جای خود جوشكاری كرده و پس از آنكه به طور كامل جوشكاری آن تمام شد چنگك جرثقیل را از آن جدا می‌كنند.


برای جدا كردن چنگك جرثقیل روی ستون میلگردهایی با فاصله 40 تا 60 سانتی متر جوش می‌دهند این میلگردها نقش نردبان را برای كارگر ایفا می‌كند و كارگر با بالا رفتن از ستون بوسیله این نردبان قلاب چنگك را از ستون جدا می‌كند. با نصب پلها (تیرهای سقفها) ستونها محكم می‌شود اگر در نصب ستونها یكی از آنها دچار كمایش شده یا انحراف كمی داشته باشد، آن را بوسیله, آچار تیفور در سر جای اصلی خود بازی می‌گردانند. به این صورت كه پلهای آن را به آن وصل نمی كنند. ولی ستونهای اطراف آن را به هم محكم می‌كنند. و در صورت نیاز پلهای فرعی و موقتی نصب می‌كنند تا ستون دارای انحراف را سر جای خود باز گردانند. بابستن آن در جهت خلاف انحراف به یك ستون محكم و كشیدن آن در ههان جهت با آچار تیفور و زنجیر ستون را به صورت كاملا شاغولی در می آورند.
5- اجرای تیرها:تیرها دارای دو نوع تیرهای فرعی و تیرهای اصلی است پس از اجرای هر ستون برای محكم كردن آن در سر جای خود باید بلافاصله تیرهای متصل به آن وصل شود.
6- اجرای سقف: پس از كامل شدن اسکلت یك طبقه نوبت به اجرای سقف می‌رسد. برای اجرای یك سقف بتنی مسلح نیاز به قالب بندی و آرماتور بندی است قالب بندی آن به این صورت است كه درون بالهای تیرهای سقف‌ها را چهار تراشها چوبی قرار داده و زیر آنها را با گوه‌های چوبی محكم می‌كنند و همچنین آن را به ارتفاع دلخواه می‌رسانند.
سپس روی چهار تراشها را ورقهای نازک فلزی گذاشته و کار قالب بندی سقف به اتمام می‌رسد. سپس مشها (شبکه ها) آرماتور را روی این قالبها می‌بندند و آرماتوربندی سقفها را انجام می‌دهند سپس برای رعایت کاور بتن سقف زیر آرماتور‌ها اسپیسر (spacer) قرار می‌دهند.
پس از اینکه سقف آماده بتن ریزی شد زیر قالبها را با فشار هوا تمیز می‌کنند تا از گرد و غبار و

 

ذرات خاکی که حاصل جابجایی کارگران روی ارماتور‌ها و جابجایی مصالح روی آرماتورهاست پاک شود سپس یک قطعه چوبی عمودی برای قسمت انتهایی سقف می‌گذارند.
7- اجرای دیوارهای برشی: در این ساختمان به جای استفاده از بادبند از دیوار برشی استفاده می‌شود دیوار برشی برای مقاومت در برابر بارها جانبی وارد به ساختمان و بارهای ناشی از زلزله در ساختمان استفاده می‌شود این دیوارها از جنس بتن مسلح می‌باشند و در مقاومت سازه تاثیر بسزایی دارند اجرای دیوار برشی شامل 2 مرحله آرماتوربندی ، قالب بندی و بتن ریزی است.
بتن ریزی دیوارها توسط پمپ انجام می‌شود و قالب بندی آن از نوع قالب فلزی است. بتن مورد استفاده در کارگاه بتن آماده می‌باشد، به این معنی که بتن تازه توسط میکسر معمولا از دو شرک

 

ت بتن آمود و بتن ماشین تهیه شده و به کارگاه آورده می‌شود چون در کارگاه تجهیزات ساخت بتن به مقدار زیاد وجود ندارد.
8 - ساخت دیوار حامل: دیوار حامل برای محافظت از دیوار زیر زمین در حال ساخت می‌باشد كه پشت دیوار زیر زمین را عایقكاری می‌كنند كه شامل 5 لایه است.سه لایه قیر و دو لایه گونی و دلیل اینكار به خاطر در تماس بودن دیوار زیر زمین با خاك است


جزئیات و نکات مهم:
1- در اجرای پی: قبل از اجرای پی روی خاک ملات شفته آهک ریخته تا مقاومت خاک را افزایش دهند. چون بتن پی روی خاک ریخته می‌شود کاور بتن در زیر آن بیشتر از کاور بتن در بالا و اطراف آن است.
2- نکات اجرایی ساخت ستون‌ها: ستون‌ها را با توجه به تیپ آنها در نقشه‌ها روی زمین در روی شاسی که با تیر آهن‌های موجود در کارگاه ساخته‌اند جوشکاری می‌کنند دلیل استفاده از شاسی وجوشکاری روی آن جلوگیری از پیچش و کمانش تیر‌هاست برای همین منظور در ساخت شاسی از دوربین استفاده می‌کنند تا سطح آن کاملا تراز باشد. براکت‌ها یا نشیمنگاه‌ها را روی زمین به ستونها جوش می‌دهند و ارتفاع آن‌ها را روی تیر با متر دقیقا اندازه گیری می‌کنند. براکتها تکیه گاههایی هستند که تیرهای سقف روی آنها قرار می‌گیرد. و به آن جوش داده می‌شود.

 

جزئیات ساخت ستون‌ها از روی نقشه‌های موجود در کارگاه که در سه نسخه است می‌سازند.
3- جزئیات ساخت تیرهای سقف: تیرهای سقف دارای دو نوع تیرهای اصلی و فرعی می‌باشد. که تیرهای اصلی دارای ورقهای تقویتی است و در اندازه بزرگتری نسبت به تیرهای فرعی می‌باشد. در صورتی که یکی از براکتها در تراز پائین تری از تراز اصلی آن جوش داده شده باشد. روی آن نسبت به میزان پائین تر بردن آن از تاز اصلی یک ورق قرار داده و آن را جوش می‌دهند.
4- در اجرای سقفها برای اینکه اتصال بتن به تیرهای سقفها بیشتر شود روتیرها ناودانی‌های

کوچکی جوش می‌دهندکه به آنها در اصلاح «برش گیر» می‌گویند که اندازه و فاصله آنها بسته به نوع تیر متغیری است. به برش گیرها گل میخ هم گفته می‌شود.
5- دیوار برشی: النان آرماتوربندی دیوار برشی: در قسمتهایی از دیوار که نیاز به پنجره در دیوار برشی است بالای پنجره‌ها از یک رشته آرماتور ضربدری در بین آرماتورهای دیوار استفاده شده و بالای حفره پنجره قرار گرفته است این آرماتورها باعث انتقال نیروی عمودی وارد به آرماتورهای بالای پنجره دیگر به طرفین پنجره و برای جلوگیری از ترک خوردن گوشه‌های پنجره در دیوار قرار داده می‌شود. ب) قالب بندی: در قالب بندی دیوار پائین قالبها را بالا ملات گچ آب بند می‌کنند، تا شیره بتن از زیر قالب بیرون نزند و برای بستن انتهای قالب از رابیتس استفاده می‌کنند.

تجهیزات کارگاه:
1- ویبراتور: 3 عدد ویبراتور حجمی که دو تای آن بنزینی و یکی از آنها برقی است در کارگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند.
2- تاور کرین: یک دستگاه تاور کرین در مرکز گارگاه وظیفه جابجایی مصالح و تیرها و ستونها را به عهده دارد.
3- کمپرسور باد: یک دستگاه کمپرسور باد هم در کارگاه به همراه یک چکش باد در قسمتهایی

که نیاز به تخریب دارند استفاده می‌شود.
4- موتورهای جوش: 6 عدد موتور جوش برقی در کارگاه موجود است.
5- هوا برش: 5 عدد دستگاه هوا برش به صورت سیار در کارگاه استفاده می‌شود.
6- جرثقیل: در بعضی موارد برای بلند کردن بارهای سنگین که تاور قادر به بلند کردن آنها نیس

ت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رعایت نكات ایمنی در كارگاه:
1- تمام كارگران باید دارای كلاه و كفش ایمنی باشند.
2- برای كارگرانی كه در طبقات بالا كار می‌كنند باید دارای كمربند ایمنی باشند.
3- كارگران جوشكار باید حتما دستكش مخصوص و عینك مخصوص داشته باشند.
4- پوشیدن كلاه ایمنی برای تمامی مراجعه كننده گان در كارگاه در صورت ورود به محل ساخت سازه الزامی است.


فهرست مطالب
مراحل ساخت سازه: 2
جزئیات و نکات مهم: 7
تجهیزات کارگاه: 10
رعایت نكات ایمنی در كارگاه: 11

گزارش کار آموزی


استاد راهنما جناب مهندس دربانيان

گردآورنده:


علي صبوري معمار
8115053

بهار 84

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید