بخشی از مقاله

مقدمه
کارآموزی واحدی که به دانشجو داده می شود تا خود را برای وارد شدن به صنعت آماده کرده و بتواند دروس تئوری که آموخته در عمل هم پیاده سازی کرده ونتیجه کار راببیند تا در صنعت مفید واقع شود.
اگر این مرحله از تحصیل به خوبی انتخاب و گذرانده شود تاثیر بسزایی در موفقیت دانشجویان خواهد داشت.
معرفي محل كارآموزي:

شکل0: محل کارآموزی
محل کارآموزي اينجانب اداره فن آوری و اطلاعات راه آهن خراسان مي‌باشد که بيشتر فعاليت اين واحد را مي توان در مورد سخت افزاری ،برنامه نويسي در محيط‌هاي مختلف، انجام شبکه و تمام اموری دانست که مربوط به کامپیوتر میشود و در راه آهن خراسان به آن نیاز است در حقیقت این واحد مشکلات کامپیوتری این اداره را حل میکند و برای بهبود و پیشرفت علمی و عملی در زمینه کامپیوتر در راه آهن خراسان به عهده این واحد میباشد.
به طور کلي در مورد اين واحد و اداره از لحاظ نيروي انساني مي‌توان گفت که داراي شرايط نسبتا خوبي مي‌باشد. اين واحد و اداره داراي برنامه‌نويسان مسلط به برنامه‌نويسي و مهندسین سخت افزار مسلط به سخت افزار و شبکه و ... مي‌باشد.
کارها یی که در این محل انجام می شود به شرح زیر است:
- تعمیر پرینتر (لیزری و سوزنی و جوهر افشان و dfx ) می باشد.


- تعمیر انواع مانیتورهای LG وSAMSUNG و...
- تعمیر انواع mainboard
- تعمیر power –CD ROM- HARDDISC
- شارژ کارتریج پرینتر
- راه اندازی شبکه
- داکت کشی شبکه
- نصب سویچ و ROUTER
- نصب windows و عیب یابی آن


- نصب انواع نرم افزارهای تحت شبکه
- عیب یابی شبکه
- طراحی صفحات وب برای راه آهن
- نوشتن برنامه های لازم برای اداره راه آهن
- گرفتن آمارهای منظم برای کشف عیب های موجود در سخت افزار و نرم افزار اداره راه آهن
- و.....
در اين شرکت براي هر پروژه ای که انجام مي‌شود مراحل زير در نظر گرفته مي‌شود:
• درخواست مشتري:
مشتري اين واحد مي‌تواند هم اشخاص حقيقي و هم اشخاص حقوقي باشد. در برخي موارد خود این واحد نيز از طريق مناقصه‌هايي که ادارات دولتي و يا خصوصي برگزار مي کنند، شركت مي‌كند.
• بررسي و جمع‌آوري نيازمندي‌هاي مشتري:
در اين مرحله به كمك مشتري، خدماتي كه مورد نياز وي انتظار مي‌رود بررسي شده و در مورد محيط پياده‌سازي آن، تعداد نيروي مورد نياز و زمان انجام پروژه تصميم‌گيريهاي لازم به عمل مي‌آيد.
• بستن قرارداد:
در اين مرحله با مشتري در مورد قيمت، زمان تحويل پروژه، محيط پياده‌سازي و تعهدات طرفين و ... توافق به عمل مي‌آيد.
• تشکيل تيم پروژه:


پس از اينکه از سوي مشتري روند درخواست و نيازمندي‌ها انجام شد حال نوبت به انتخاب يک تيم پروژه که مسلط به پروژه مي باشد. اين تيم بايد داراي شرايط زير باشد:
 تجربه در مورد پروژه درخواست‌شده توسط مشتري
 آشنايي کافي به محيط پروژه مورد نظر مشتري در صورت تمايل مشتري براي انجام پروژه درخواستي در محيط خاصي
 آشنايي کافي با روش‌هاي جمع‌آوري اطلاعات:
به دليل آن كه اين مرحله جزء يكي از حساس‌ترين مراحل انجام يك پروژه بوده و مسئولان اداره بر روي اين مرحله به علت جلوگيري از دوباره كاري‌ها در فرآيند انجام پروژه تأكيد فراوان دارند.
 آشنايي با کار گروهي و تقسيم وظايف در انجام پروژه، براي پروژه‌هايي كه به اندازه كافي بزرگ بوده و نياز به استفاده بيش از يك نفر دارد.
• ارائه طرح اوليه پروژه به مشتري:
در اين مرحله طرح كلي از پروژه درخواستي و فرم‌هاي اوليه تهيه شده توسط تيم‌ به مشتري ارائه مي‌گردد و از وي در مورد رفع نيازهاي او نظرسنجي به عمل آمده و در صورتي كه طرح اوليه نياز به اصلاح و تغيير داشته باشد، در اين مرحله تغييرات براي جلب نظر مشتري اعمال مي‌گردد و در صورت اعمال تغييرات اين مرحله از ابتدا مجددا تكرار مي‌شود.
• اتمام پروژه و تحويل آن به مشتري
اين مرحله آخرين مرحله انجام پروژه بوده و پروژه انجام گرفته شده تحويل مشتري گرديده و در صورت احساس نياز از سوي مشتري نرم‌افزارهای کاربردی بر روي سيستم‌هاي مورد نظر وي نصب گرديده و در صورت قيد شدن آموزش در قرارداد، آموزش هاي لازم به كاربران مورد نظر او داده مي‌شود. همچنين شرايط پشتيباني به وي يادآوري مي‌شود.

 


مشخصات فيزيكي محل كارآموزي:
اين واحد و اداره را مي‌توان از جهات مشخصات فيزيکي مکان نيز مورد تحليل قرار داد:
واحد فن آوری اطلاعات اداره راه آهن خراسان در خود سالن راه آهن خراسان رضوی واقع شده است.در انتهای سالن در طبقه دوم واقع شده است و وابسته به راه آهن خراسان می باشد.
شامل بخش های زیر است: دارای دو اتاق و یک سالن و یک محوطه برای سایت و سرورها و یک آبدارخانه و انبار می باشد.
یک اتاق مخصوص سرپرست این اداره می باشد و یک اتاق و سالن مخصوص دیگر کارمندان و کارکنان آن میباشد.
تعداد سيستم‌هاي موجود در شرکت در حد قابل قبولی مي باشد. که همه آنها مجهز به تجهيزات قابل قبولي هستند.


تمامي سيستم‌ها از طريق شبكه LAN به يكديگر متصل بوده و از امكاناتي نظير چاپگر استفاده مي‌كنند و اين شبكه كمك بزرگي به انجام پروژه‌هاي گروهي مي‌كند.
خیلی از مشکلاتی که در بخش های مختلف اداره پیش می آید توسط کارمندان همین قسمت با استفاده از مزیت شبکه بودن تمام سیستم ها حل میشود.
تمامي سيستم‌هاي اين اداره با خطوط پرسرعت ADSL به اينترنت متصل هستند و اين مزيت بزرگي براي کارمندان محسوب مي‌گردد و به دليل اين كه اعضاي تيم و کارمندان در هر زمان امكان دسترسي به سايت‌هاي مربوطه و مورد نياز در انجام يك پروژه را دارا بوده و قادر به دانلود نرم‌افزارها و … مورد نياز به راحتي و با سرعت قابل قبول مي‌باشند.


برخي از مزايا و معايب این بخش:
مزايا :
 استفاده از نيروهاي خبره در امر سخت افزار و شبکه
 استفاده از نيروهاي خبره در برنامه‌نويسي
 رعايت اصول مشتري مداري و مباني مديريتي
 نزدیک بودن و در دسترس بودن این اداره برای سایر ادارات مربوط به راه آهن خراسان
 برخورد مناسب و منطقي کارمندان با يکديگر و اعتقاد داشتن اين که به اصل همکاري گروهي
 داشتن آناليز قوي تيم پروژه در مورد پروژه جهت احاطه کامل به پروژه
 امكانات رفاهي مناسب براي كارمندان اداره
 نظافت کافی و مرتب
معايب:


 تبليغات ضعيف
 زیاد بودن حجم کار و کمبود کارمند و نیروی متخصص
 کمبود فضا نسبت به حجم کاری که باید انجام شود
 عدم وجود بازارياب ماهر جهت برخي از پروژه هاي اين اداره
 مشکل در خرید تجهیزات لازم از بازار
 گاها انجام پروژه‌هاي سطح پايين
 بالا بودن ساعات كاري كارمندان
گزارشي از كار انجام شده:
عمده کارهايي که اينجانب درطول مدت همکاري خود با این اداره انجام داده‌ام به شرح زير مي باشد:
1. مونتاژ و QC کردن تعدادی سیستم


این امور با درخواست اداره های مربوط به راه آهن انجام میشود. (که تمام این ادارات در اطراف سالن راه آهن واقع شده است که باعث سهولت در ارتباط با این واحد شده است).
• گزارش: در اين قسمت بعد از اتمام هر سیستم یک گزارش در فرمی به مدیر بخش تحویل داده می شود که سیستم از هر نظر چک گردیده است و سپس به مسئول سیستم اطلاع داده میشود.
2. انجام پروژه شبكه:
ابتدا مكان مربوطه بررسي گرديده و در مورد تجهيزات مورد نياز براي نصب يك شبكه محلي (Local) در مكان مورد نياز تصميم‌گيري گرديد كه برخي از اين تجهيزات شامل:
• كارت‌هاي شبكه مناسب براي شبكه مورد نظر (سيستم هاي موجود در محل داراي كارتهاي شبكه Onboard بودند كه چندان مناسب نيستند)
• انجام اندازه‌گيري‌هاي لازم براي تعيين ميزان كابلهاي برحسب نیاز فیبر نوری یا CAT6 و یا CAT5 براي اتصال سيستم‌هاي موجود در شبكه
• تعيين نوع Switch با تعداد پورت‌هاي مناسب براي ساپورت نمودن تمام سيستم‌هاي موجود (با تعدادي پورت بالاتر براي ايجاد امكان اضافه نمودن سيستم در شبكه در آينده)
• بررسي مكان مورد نظر براي نصب Switch و تعيين مكان سيستم ها براي به حداقل رساندن كابل‌هاي مورد نياز و در نتيجه كاهش حتي‌المقدور هزينه‌هاي مربوط به آن.
پس از تهيه تجهيزات و اقلام مورد نياز از اداره و همچنين نصب سوكتهاي كابلهاي CAT (كه برخي از آنها بعلت نياز در محل انجام پروژه صورت گرفت) اقدام به نصب داك‌كشي‌هاي مربوطه گرديد كه همين اقدامات بسيار زمانگير بوده و بخشي از زمان انجام پروژه را به خود اختصاص داد.
همچنين اختصاص دهي IP به سيستم‌ها و تعيين Subnet mask و Gateway و قراردهي آنها در شبكه و نصب Windows 2000 Server بر روي سيستم سرور و انجام تنظيمات و نصب برنامه‌هاي مورد نياز روي آن.
همچنين پس از انجام و نصب كامل شبكه مورد نظر به علت مشكل پيش آمده در شبكه، مجدداً براي رفع نقص به مكان مربوطه مراجعه گرديد. كه مشكل پيش آمده براي يكي از سيستم‌ها تغيير در تنظيمات مربوط به IP ها توسط افراد غيرمتخصص بود كه مجدداً اقدامات لازم صورت گرفته و همچنين بعلت عدم تكرار چنين وقايعي اقدام به مسدود كردن دسترسي به بخش تنظيمات شبك

ه و قسمت‌هاي مهم ديگر از دسترس كاربران Client ها گرديد و امكان تغييراين تنظيمات در صورت نياز تنها توسط مديريت شبكه قابل انجام گرديد.
3- لیست برداری و پشتیبانی از سیستم های موجود در راه آهن و کل ادارات
این کار توسط دو کارمند قراردادی شرکت انجام گرفت آنتی ویروس های سیستم هارا آپدیت کرده و اگر مشکلی در سیستم مشاهده می شد به شرکت ارجاع داده می شد تا در اسرع وقت

رسیدگی شود.
4-رفع عیب در ارتباط شبکه ای:
مثلا در قسمتی از ادارات راه آهن یک node مربوط به یکی از اتاقها قطع شده بود که کارمندان این واحد همراه من برای تعویض سوکت این نود به آنجا رفتیم که کارهای از این قبیل در این واحد زیاد بود که در اصل وظیفه این واحد هم انجام همین امور میباشد.
این اداره برای تامین نیروی متخصص خود با شرکتی قرارداد بسته است که از این شرکت 3 نفر به صورت قراردادی در این محل مشغول کار میباشند.
این اداره دارای تنها 4 کارمند رسمی میباشد که 1 نفر مسئول و سرپرست و بقیه کارمندان معمولی میباشند.
5-اکثر کاری که من انجام دادم برنامه نویسی c# و طراحی نرم افزار های لازم برای اداره بود که خوشبختانه کار من با این اداره ادامه پیدا کرده است و بنده مشغول تهیه نرم افزاری برای اداره بازرگانی راه آهن خراسان-مشهد میباشم.
کاری که من انجام دادم و هم اکنون در حال انجام آن میباشم نوشتن نرم افزار ثبت تقاضای واگن بود که زبان برنامه نویسی که برای آن استفاده کردم c#.net بود که اطلاعات در بانک اطلاعاتی SQL SERVER ثبت میشود.
در تعریف مسأله و تجزیه و تحلیل سیستم موارد زیر ذکر شده است:
- زبان برنامه نویسی C# :در این قسمت توضیحات کافی در مورد C# و مزایای آن آورده شده است.
- بانک اطلاعاتی SQL Server:در این قسمت توضیحات لازم در مورد SQL Server و مزایای آن آورده شده است.
محيط اجرايي :
زبان برنامه نویسی C#:
با توجه به نقش محوری C#، از آن بعنوان مادر زبانهای برنامه نويسی در دات نت نام برده می شود. برنامه نویسی با این زبان مزایای متعددی که در اینجا به چند مورد آن اشاره می کنیم:
- كدهای C# براحتی قابليت حمل بر روی محيط های متفاوت را دارا خواهند بود.

 


- اين زبان بسرعت بسمت استاندارد شدن حركت و با تاييد استانداردهای مربوطه از طرف انجمن های معتبر بين المللی و حمايت فراگير شركت های معتبر كامپيوتری در دنيا مسير خود را بسمت جهانی شدن بخوبی طی می نمايد.
- طراحان زبان C# با تاكيد و الگوبرداری مناسب از مزايای زبانهائی نظير ++C ،C و جاوا و ناديده گرفتن برخی از امكانات تامل برانگيز و كم استفاده شده در هر يك از زبانهای فوق، يك زبان برنامه نويسی مدرن شی گراء را طراحی كرده اند.
- #C نسبت به ويژوال بيسیك خلاصه تر است. حتی برنامه های بزرگ و پيچيده ای كه توسط #C نوشته می گردند خواناتر، كوتاه و زيبا خواهند بود.
- برخی از ويژگی های ارائه شده در #C نظير Unsigned Integer، Operator OverLoading و امنيت بيشتر Type ها، در VB.NET وجود نداشته و اين امر می تواند دليلی بر فراگيرتر شدن #Cنسبت به VB.NET نزد برنامه نويسان با تجربه باشد.
ويژگی ها و قابليت های بيشمار اين زبان , اجرای نرم افزار فوق درون سیستم عامل ویندوز , انتخاب دیتابیس اسکیو ال سرور و مطابقت محصولات مایکروسافت باهم , از جمله دلايل قانع كننده ديگری است كه انتخاب C# را به عنوان زبان برنامه نویسی این نرم افزار توجيه پذير و منطقی می كند.

 

بانك اطلاعاتي Sql Server 2000:
برای انتخاب یک دیتابیس باید موارد زیر را در نظر بگیریم:
1- چه مقدار داده ای می خواهیم پردازش کنیم.
2- با چه سیستم عاملی می خواهیم کار کنیم.
3- تا چقدر هزینه می توانیم پرداخت کنیم.
4- چه مقدار از حافظه ي سيستم را قرار است به ديتابيس اختصاص دهيم.
تمامی بانک های اطلاعاتی مفید هستند و لی در انتخاب بانک اطلاعاتی حجم داده ها و نوع استفاده از بانک می تواند تعیین کننده باشد به عنوان مثال بانک اطلاعاتی اکسس تا

حجم اطلاعاتی به دو میلیون رکورد را خوب پشتیبانی می کند ولی به محض اضافه شدن داده ها به مشکل بر می خورد.
بانک اطلاعاتی اس کیو ال سرور نیز تا 80 گیگ اطلاعات را خوب جواب می دهد ولی اراکل توی حجم بالا به هیچ مشکلی بر نمی خورد اما از لحاظ امنیت بانک اطلاعاتی اس کیو ال سرور امتیاز بالایی نسبت به اوراکل دارد.
محققين امنيتي تعداد 233 آسيب پذيري در اراكل يافته اند كه در مقابل 59 آسيب پذيري در پايگاه داده SQL Server چشمگير است.
به طور کل درون سيستم عامل ويندوز, محصولات Microsoft بهتر جواب مي دهد پس اگر سيستم عامل ويندوز باشد ومحدوده ي داده هاي مورد نظر براي نگهداري هم خيلي بزرگ نباشد بهتر است كه از SqlServer استفاده شود.


مشکلات پیش آمده در حین کار:
یکی از مشکلاتی که برای من در این مرحله پیش آمده عدم انجام هماهنگیهای لازم برای ارتباط من با اداره امور مالی است.
این نرم افزار باید این امکان را داشته باشد که بتواند با سیستم امور مالی لینک شود

و با fetch کردن فیلد هایی از پایگاه داده آن خدماتی را به کاربران این نرم افزار ارائه دهد. که بنده باید برای اطلاع از پیکربندی پایگاه داده این نرم افزار با طراح آن ارتباط برقرار کنم که این کار هنوز برای من انجام نشده است. که از نظر من در همکاری گروهی خود یک ضعف در مدیریت محسوب میشود.
خلاصه کاری که این نرم افزار اتوماسیون انجام میدهد به شرح زیر است:
این صفحه مربوط به شروع برنامه میباشد:

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید