بخشی از مقاله

 

طرح تحقیق
• مقدمه
• بیان مسئله
• اهمیت و ضرورت تحقیق
• هدفهای کلی تحقیق
• فرضیه ها
• متغییر های تحقیق
• تعاریف عملیاتی متغییرها


مقدمه
لاینا موسلی استاد دانشگاه كارولینای شمالی آمریكا طی مقاله ای به بررسی و تحلیل موضوع حذف صفر از پول ملی پرداخته است. موسلی در این مقاله با اشاره به پیشینه و تاریخچه حذف صفرها در سطح جهان به ذكر شرایط لازم برای انجام این عمل و نتایج و فواید آن پرداخته است. بر اساس اعتقاد این استاد دانشگاه كارولینای شمالی آمریكا حذف صفرها به خودی خود نمی تواند در مهار تورم مفید باشد و این عمل باید در چارچوب یك سلسله اصلاحات مهم اقتصادی انجام شود.
یك اقتصاددان امریكایی طی مقاله ای تحلیلی با اشاره به ۷۱ مورد حذف صفر از پول ملی در جهان از نیم قرن گذشته تا كنون نوشت: این طرح اگر به طور صحیح و در چارچوب یك سلسله اصلاحات مهم اقتصادی انجام شود تورم را مهار می كند.
لاینا موسلی استاد دانشگاه كارولینای شمالی آمریكا طی مقاله ای به بررسی و تحلیل موضوع حذف صفر از پول ملی پرداخته است. موسلی در این مقاله با اشاره به پیشینه و تاریخچه حذف صفرها در سطح جهان به ذكر شرایط لازم برای انجام این عمل و نتایج و فواید آن پرداخته است. بر اساس اعتقاد این استاد دانشگاه كارولینای شمالی آمریكا حذف صفرها به خودی خود نمی تواند در مهار تورم مفید باشد و این عمل باید در چارچوب یك سلسله اصلاحات مهم اقتصادی انجام شود. اما در صورت اجرای درست این عمل تورم مهار می شود، اعتبار پول ملی افزایش می یابد، روحیه ملی ارتقاء پیدا می كند و سرمایه گذاری های خارجی در كشور افزایش می یابد.
بیان مسئله :


در این تحقیق قصد داریم تاثیرات مثبت و منفی حذف سه صفر از واحد پول ملی را بررسی نمائیم و این عامل را بر روی میزان تورم کشور مورد بررسی قرار دهیم ، امروزه در اقتصاد کشور صحبت از حذف سه صفر از پول ملی است و عده ای بر اسن عقیده هستند که این عامل باعث کاهش تورم خواهد شد و عده ای نیز نظری مخالف با این عقیده دارند .

اهمیت و ضرورت تحقیق :
بحث تورم و عوامل موثر بر آن و راههای پیشگیری و یا جلوگیری و یا مبارزه با آن از دیرباز در اقتصاد کشور مطرح بوده است و همه اقتصاد دانان و محققان در پی راهی برای کاهش تورم در اقتصاد ایران هستند ، اگر این عامل ( حذف سه صفر از پول ملی ) بتواند درصد تورم در کشور را کاهش دهد ، اهمیت و ضرورت این امر بدیهی و روشن خواهد بود .

هدف تحقیق :
هدف از این تحقیق بررسی نقش و تاثیر حذف سه صفر از پول ملی بر تورم در اقتصاد کشور است که در این تحقیق قصد بررسی جوانب مثبت و منفی این عمل را داریم.

فرضیه ها :
فرضیه اول
حذف سه صفر از پول ملی بر اقتصاد کشور تاثیر مثبت دارد و باعث کاهش تورم در اقتصاد خواهد شد
فرضیه دوم
حذف سه صفر از پول ملی بر اقتصاد کشور تاثیر منفی دارد و باعث افزایش تورم در اقتصاد کشور خواهد شد .

تعاریف عملیاتی متغییر های تحقیق :
حذف سه صفر :
بر اساس این گزارش حذف صفر از پول ملی ابزاری برای حمایت دولت از اقتدار سیاستهای پولی به شمار می رود . اگر مردم اعتماد خود را نسبت به پول ملی از دست بدهند ، ارزهای خارجی به خصوص آنها كه پرستیژ بیشتری دارد ، رواج خواهد یافت . این مساله فشار روانی و اقتصادی زیادی را بر دولتها وارد خواهد كرد . سیاستهای اقتصادی نه تنها تحت تاثیر بازارهای مالی بین المللی قرار دارند بلكه بانكهای مركزی خارجی نیز بر سیاستهای اقتصادی تاثیر خواهند گذاشت .


حذف صفرها مانع از نفوذ ارزهای خارجی و بیگانه در اقتصاد خواهد شد . به عنوان مثال اگر مردم تركیه نسبت به لیره جدید اعتماد كافی داشته باشند ، دیگر از استفاده از یورو و دلار خودداری خواهند كرد . معمولا حذف صفر از پول ملی پس از بحرانهای اقتصادی صورت می گیرد و دولت قصد دارد با این اقدام مردم را متقاعد كند كه دوران تورم شدید به سر رسیده است . در برخی موارد این سیاست جواب می دهد و حذف صفر می تواند جلوی افزایش تورم را بگیرد ولی در برخی موارد نیز حذف صفر قادر به كاهش سریع تورم نیست .

تورم :
تورم اجتماعی یکی از موضوعات مهم در کشور ماست. در این متن می خواهیم با اطلاعات بیشتری درباره این موضوع آشنا شویم. تورم عبارت است از افزایش دائم قیمت ها که در نهایت به کاهش قدرت خرید و نابسامانی اقتصادی می انجامد. همانگونه که می دانید در ایران درصد تورم در سالهای اخیر بسیار زیاد بوده است به طوری قیمت ها در هر سال بسیار افزایش یافته و قدرت خرید مردم کم شده است.


فصل دوم
الف : ادبیات تحقیق
ب : مروری بر تحقیقات انجام شده مرتبط با موضوع در داخل یا خارج کشور

مقدمه :
این گزارش با اشاره به تاریخ طولانی حذف صفرها می افزاید: در قرن نوزدهم ، دولتها وقتی با كمبود طلا و نقره روبرو می شدند ، ارزش پول ملی خود را تعدیل می كردند . طی سالهای ۱۹۶۰ تا كنون بیش از ۷۰ مورد حذف صفر از پول ملی در كشورهای در حال توسعه انجام شده است . حذف صفر ها نیز ابعاد مختلفی داشته است . در این مدت از حذف یك صفر در ۱۴ مورد تا حذف شش صفر در ۹ مورد وجود داشته است . میانگین آن حذف سه صفر از پول ملی بوده است . نوزده كشور در این مدت یك بار اقدام به حذف صفر كرده اند و ده كشور نیز دو بار این كار را انجام دادند . آرژانتین چهار بار ، یوگسلاوی سابق ۵ بار و برزیل نیز شش بار صفر های پول ملی خود را حذف كردند .


در سال ۱۹۹۲ میلادی بحران های اقتصادی در آرژانتین موجب كاهش چشمگیر ارزش پول ملی این كشور و وقوع بحران دلار در این كشور شد . دولت آرژانتین نیز مجبور شد برای جلوگیری از افزایش شدید تورم ، بسته اصلاحات اقتصادی را با اولویت حذف صفر از پول ملی اجرا كند . در برخی از كشورها مثل شیلی و كرواسی ، سیاست حذف صفر پس از اجرای سیاستهای تثبیت اقتصادی انجام شده است .


در برخی از كشورها مثل آنگولا ، جمهوری كنگو و نیكاراگوئه به رغم حذف صفر از پول ملی ، تورم همچنان بالا است . بنابراین یكی از مسائلی كه حذف صفر از پول ملی را ایجاب می كند ، افزایش شدید تورم است . در آرژانتین طی سال ۱۹۶۰ میلادی ، هر دلار آمریكا در برابر ۱۱۰۰ تا ۳۵۰۰ پزوی آرژانتین مبادله می شد . آرژانتین با حذف دو صفر از پول خود ارزش آن در برابر دلار را افزایش داد

 در اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی نیز هر دلار آمریكا در برابر ۱۸۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰۰ پزو داد و ستد می شد . دولت آرژانتین در سال ۱۹۸۳ چهار صفر از پول خود را حذف كرد . اگر دولت تنها به حذف صفرهای پول ملی اكتفا كند و اصلاحات اقتصادی فراگیر و جامعی را اجرا ننماید ، سیاست حذف صفر به تنهایی كارساز نخواهد بود .

ادبیات تحقیق :
بر اساس آمارهای موجود برخی از كشورهایی كه با نرخ تورم بالا روبرو هستند ، هنوز اقدامی برای حذف صفرهای پول ملی خود نداشته اند . كشورهایی مثل كامبوج ، اكوادور ، اندونزی ، پاراگوئه در این مدت هیچ اقدامی برای كاهش تورم و افزایش ارزش پول ملی خود در برابر دلار و سایر ارزهای بین المللی انجام نداده اند . البته به كار بردن شاخص برابری پول ملی هر كشور نسبت به دلار برای توجیه حذف صفر از پول ملی هر كشور همیشه شاخص مناسبی نیست و باید آن را با نرخ تورم مقایسه كرد . به عنوان مثال ، كره جنوبی از سال ۱۹۸۲ تا كنون با نرخ تورم یك رقمی روبرو

است ولی نرخ برابری وون در برابر دلار از اواخر سال ۱۹۹۷ تا كنون چهار رقمی بوده است . در نتیجه سیاستگذاران اقتصادی كره در سال ۲۰۰۴ بحث حذف صفر از پول ملی این كشور را مطرح كردند . البته برای كشورهایی كه حذف صفر از پول ملی را به عنوان یك استراتژی و آخرین مرحله اجرای اصلاحات اقتصادی در نظر می گیرند ، اختلافاتی در زمان بندی اجرای این برنامه وجود دارد

. به عنوان مثال لهستان طی سالهای ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ با شدید ترین تورم روبرو شد ولی حذف صفر از پول این كشور تا سال ۱۹۹۵ میلادی انجام نشد . رومانی نیز از اوایل تا اواسط دهه ۱۹۹۰ با فشارهای شدید تورمی روبرو بود حذف صفر از پول این كشور نیز در جولای ۲۰۰۵ اتفاق افتاد .
حذف صفرها سرمایه گذاری های خارجی را افزایش می دهد


این گزارش در ادامه به بررسی انگیزه های دولت ها از حذف صفرهای پول ملی خود پرداخته است و پرسیده است: به راستی چرا دولتها اقدام به حذف صفرها از پول ملی خود می كنند ؟ زمانی كه ارزش پول به جای طلا و نقره توسط اعتماد عمومی مردم حفظ می شود ، دولت ها مسئولیت سنگینی برای حفظ ارزش و جایگاه پول ملی دارند . یكی از مواردی كه موجب حذف صفر پول ملی می شود ، تورم است . رشد نقدینگی و افزایش عرضه پول موجب رشد تورم می شود و دولت می تواند با حذف صفر از پول ملی ، جلوی افزایش تورم را بگیرد . تلاش برای اصلاح واحد پول ملی و

معرفی واحد پول جدید نیز زمینه دیگری برای حذف صفرهای پول ملی است . تعریف واحد پول جدید برای مردم خیلی مشكل است . حذف صفر از پول ملی مكانیسم مناسبی برای تعریف پول ملی جدید است . به عنوان مثال ، وقتی دولت از مردم می خواهد تا پول های قدیمی را ظرف مدت كوتاهی با پول جدید معاوضه كنند ، این احتمال وجود دارد كه همه پولهای قدیمی با پولهای جدید معاوضه نشود .
هم نظامهای سیاسی دموكراتیك و هم نظامهای دیكتاتوری دلایل سیاسی برای حذف صفرهای پول ملی دارند . نظامهای دموكراتیك معمولا برای كاهش نرخ تورم اقدام به حذف صفر می كنند . نظامهای دیكتاتوری نیز معمولا بدون مواجهه با نرخ تورم بالا و تنها برای جلوگیری از گسترش

تنشهای اجتماعی اقدام به حذف صفر از پول ملی می كنند . عمل به تعهدات اقتصادی به خصوص دستیابی به نرخ تورم پایین ، نقش زیادی در افزایش اعتبار دولت در بین مردم دارد . موفقیت دولت در كاهش نرخ تورم و افزایش رشد اقتصادی ، موجب تقویت جایگاه دولت در بازارهای مالی بین المللی و تشویق سرمایه گذاری بخش خصوصی خواهد شد . طی سالهای اخیر ، دولتها برای دستیابی به اهداف اقتصادی و عمل به تعهدات خود ، بانكهای مركزی را مستقل نموده اند . برای كشورهایی كه قصد پیوستن به اتحادیه های پولی منطقه ای را دارند ، عمل به تعهدات بین المللی بسیار مهم است . در كشورهایی كه نرخ تورم شدید و بالا وجود دارد ، دولتها برای كسب اعتماد مردم و اعتماد بازارهای بین المللی با چالشهای زیادی روبرو هستند .
بهترین راهكار برای مقابله با تورم فزاینده و اجرای برنامه تثبیت اقتصادی ، استقلال بانك مركزی از دولت و حذف سیاستهای اقتصادی مزاحم و دست و پاگیر است . حذف صفر پول از دو راه می تواند به كاهش تورم و اجرای برنامه های تثبیت اقتصادی كمك كند . نخست ، حذف صفر پول ملی می

تواند در انتهای برنامه تثبیت اقتصادی اجرا شود تا به مردم و بنگاههای خصوصی این اطمینان داده شود كه دوران نرخ تورم بالا گذشته است . حذف صفر پول در این شرایط كاملا سمبلیك و نمادین است چرا كه تورم به علت سایر عوامل افزایش یافته است و حذف صفر به تنهایی موجب كاهش تورم نخواهد شد . حدف صفر از پول ملی می تواند مستقیما در روند برنامه تثبیت اقتصادی مورد استفاده قرار گیرد تا انتظارات تورمی مردم تغییر یابد .


استفاده از سیاست حذف صفر از پول ملی ، نقش مهمی در ارتقای جایگاه اعتماد عمومی مردم نسبت به دولتها دارد .كاهش نرخ تورم تاثیر زیادی در عملكرد موفق اقتصادی دولتها دارد . علاوه بر این كاهش تورم موجب جلب اعتماد سرمایه گذاران خارجی و جذب بیشتر سرمایه های خارجی خواهد شد . جذب سرمایه گذاری های خارجی بیشتر موجب تسهیل روند رشد اقتصادی كشورها خواهد شد .
تاثیرات سیاسی حذف صفرها
در نظامهای سیاسی دموكراتیك ، استفاده از حذف صفر پول ملی ، می تواند تاثیر مهمی در انتخاب مجدد یك حزب داشته باشد . البته حذف صفر از پول ملی می تواند تاثیر معكوس داشته باشد و موجب شكست سیاستهای اقتصادی یك دولت و حزب شود . به اعتقاد بسیاری از كارشناسان پول واسطه مبادلات است كه امكان مبادلات در اقتصاد را تسهیل می كند . برخی دیگر از كارشناسان بر این باورند كه پول نه تنها واسطه مبادلات اقتصادی است بلكه بر هویت ملی شهروندان و اقتدار

دولت نیز تاثیر می گذارد . بنابراین پول می تواند به عنوان ابزاری برای تحكیم هویت ملی و سیاسی ملتها به شمار رود . بنابر این حذف صفر از پول ملی می تواند بر دیدگاه شهروندان نسبت به وضعیت اقتصادی و هویت ملی كشورشان تاثیر گذار باشد . اگر شهروندان یك كشور همواره انتظار كاهش ارزش پول ملی خود را داشته باشند ، این مساله موجب نگرانی مقامهای دولتی خواهد شد . دولت باید با حفظ ارزش پول ملی ، اعتماد شهروندان خود را نسبت به پول ملی كشور

افزایش دهد و مانع از این شود كه شهروندان به ارزهای خارجی روی آورند . اگر شهروندان یك كشور به سمت استفاده بیشتر از ارزهای خارجی برای مبادلات روزانه خود حركت كنند و اعتماد عمومی نسبت به پول ملی در حال كاهش باشد ، دولت باید بلافاصله حذف صفر از پول ملی را در دستور كار خود قرار دهد . بر اساس مدلهای آماری ، تورم و نرخ ارز شاخص های تاثیر گذاری در حذف صفر های پول ملی به شمار می رود . در واقع ارتباط معنی داری بین نرخ تورم ، نرخ ارز و حذف صفر از پول ملی وجود دارد و این مساله به خوبی در مدلهای اقتصاد سنجی و مدلهای آماری به چشم می خورد . دموكراسی و نظام دموكراتیك سیاسی كشورها نیز تاثیر زیادی در اتخاذ سیاست حذف صفر از پول ملی دارد . نتیجه اینكه هر چقدر نظام سیاسی یك كشور دموكراتیك تر باشد ، نظام سیاسی آن كشور در برابر حذف صفر از پول ملی مقاومت كمتری می كند .
نكته دیگر اینكه از فشارهای صندوق بین المللی پول برای اجرای برنامه حذف صفر از پول ملی نباید غافل شد . پس عوامل و متغیرهای خارجی نیز بر اتخاذ سیاست حذف صفر از پول ملی موثر است . صندوق بین المللی پول برای اعطای وام و تسهیلات به كشورها از آنها می خواهد تا اصلاحات

ساختاری را در اقتصاد خود ظرف مدت معینی انجام دهند كه بخشی از این اصلاحات مربوط به حذف صفر از پول ملی آنها است . بنابراین فشار صندوق بین المللی پول ، عامل تاثیر گذاری در اتخاذ این سیاست است .

نكته دیگر اینكه اگر كشوری در گذشته از سیاست حذف صفر از پول ملی استفاده كرده باشد ، احتمال استفاده مجدد از این سیاست افزایش خواهد یافت و دولتهای بعدی مقاومت كمتری در برابر اجرای این سیاست خواهند داشت .

حذف 3 صفر پول و اقتصاد دان آمریکایی :
يك كارشناس اقتصادي آمريكا طي مقاله اي تحليلي در مورد حذف صفرها از پول ملي توصيه كرد قبل از اين اقدام افكار عمومي آماده شود و به مردم براي تطبيق با شرايط و پول جديد فرصت داده شود.

يك اقتصاددان امريكايي به نام دو جونز طي مقاله اي به بررسي موضوع حذف صفرها با تكيه بر كشور غنا پرداخته است.
غنا يكي از كشورهاي در حال توسعه در قاره آفريقا است كه به دليل كاهش شديد ارزش پول ملي خود در طي سال هاي اخير موضوع حذف صفرها در سطح محافل سياسي و علمي اين كشور به بحث گذاشته شده است. در عين حال تا كنون اقدامي در اين جهت انجام نشده است.

اجراي طرح حذف صفرها در چه زمان، به چه علت و با چه روش؟


به گفته وي هر گونه تصميم نادرست مي تواند آثار منفي زيادي را بر اقتصاد غنا پس از حذف صفرها داشته باشد . حذف صفر از پول ملي مي تواند فشارهاي زيادي را بر اقتصاد ملي وارد كند . به همين دليل است كه برخي از كارشناسان از حذف صفرها به عنوان اسب تروژان يادآوري مي كنند.
وي مي افزايد: پيش از اقدام براي حذف صفر از پول ملي بايد كليه شرايط اقتصادي يك كشور

بررسي شود و به اين سوال پاسخ داده شود كه چرا برخي كشورها اقدام به حذف صفر مي كنند ولي برخي كشورها دست به اين اقدام نمي زنند. به عنوان مثال ، چرا كره جنوبي، برزيل و آرژانتين پيش از اين صفر را از پول ملي خود حذف كرده اند. بنابراين حذف صفرها به خودي خود ، اقدام بدي نيست ولي مساله اين است كه اين اقدام چه زماني و به چه علت و به چه روشي در اقتصاد يك كشور اجرا مي شود ؟

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید