بخشی از مقاله

طرح شبکه اجتماعی در بازار یابی (بازار یابی رسانه ای) ،چالش ها و فرصت ها
چکیده
معروف ترین کاربرد نرم افزارهای اجتماعی شامل وبلاگ ها، ویکی ،سایت شبکه های اجتماعی و پیام فوری است. شبکه سازی اجتماعی درسطح بالا به عنوان همگرایی تکنولوژی موجب میشود که افراد به راحتی باهم ارتباط برقرار کنند، اطلاعات را به اشتراک گذاشته و ارتباط جدید انلاینی را ایجاد نمایند. اما بزرگترین پرسش این نیست که شبکه سازی اجتمایی چیست بلکه پرسش این است که معنای آن برای کسب و کار چیست.با رشد سریع نرم افزار و رسانه اجتماعی ، شبکه های اجتماعی باعث میشوند که شرکت ها فعالیت های خود را در سیستم صنعتی CRM افزایش دهند. این وب سایت های معروف، روش مهمی برای شرکت ها واشخاص به منظور بهبود ارتباطات خود از طریق به کار گیری انها با کامپیوتر و موبایل هستند و به واسطه شبکه های اجتماعی، روشی که شرکت برای بازاریابی استفاده میکند تغییر کرده است. شرکت ها از بازاریابی شبکه های اجتماعی برای همکاری با دیگر شرکت ها به منظور رسیدن به اهدافشان منتفع میشود. یکی از مهمترین مزایای برنامه های اینترنتی، ایجاد تماس تعاملی میان سهامدارانی است که باعث می شوند شرکت ها مستقیما از مشتری بازخورد دریافت نمایند.

واژه های کلیدی: شبکه اجتماعی، نرم افزار اجتماعی ، مدیریت رابطه با مشتری


-1مقدمه
شرکت ها میتوانند از طریق بازار یابی اجتماعی منافعی را کسب نموده و به درک بهتری از نیاز های مشتری برسند وروابط موثرتری با انها ایجاد نمایند . هرچند بازار یابی اجتماعی مفهوم مهمی در تجارت است، تنها عده محدودی از نقش موثر ان بر بازار یابی اگاه اند. بازار یابی اجتماعی مفهوم شناخته شده ای است اما همه در مورد ان و فرصت ها و ریسک هایی که دارد نمیدانند. بازاریابی شبکه اجتماعی می تواند برای کسب و کار مزایای زیادی داشته باشد. مقاله به دنبال نحوه کاربرد نرم افزار اجتماعی برای بهبود بازار یابی و استفاده موثر آن در شرکت هاست. هدف اصلی بر روی فرصت ها و ریسک هایی است که این مسئله برای شرکت ها به منظور استفاده از شبکه اجتماعی در بازار یابی دارد.
در سالهای اخیر تغییراتی در رابطه بین شرکت ها و مشتریان ایجاد شد گسترش وب 2.0و شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک و یو تیوب، بر روش بازاریابی شرکت ها اثر گذاشته است .)0202( .,Wolfgang Hünnekens)

مشتری از طریق این روابط درخصوص شرکت و محصولاتش کنترل بیشتری به دست می اورد، هسته اصلی هر تجارتی مشتری است و شبکه اجتماعی فرصتی برای ایجاد رابطه ی نزدیک تر و سود اورتر با مشتریان است. بنابراین شرکت باید به این تغییر پاسخ دهد. در حقیقت شرکت ها میتوانند از طریق شبکه اجتماعی در بازار یابی خود منافع کسب کنند.

انها به درک بهتری از نیازهای مشتری رسیده و روابط بهتری با او برقرار میکنند. برای رسیدن به مزایای تجاری قابل اندازه گیری، شرکت ها باید برای فعالیت خود در شبکه اجتماعی به منظور کنترل و سنجش بهتر، برنامه ریزی نمایند. رفتار درست میتواند روش نحوه ی بررسی مشتریان را تغییر دهد. زمانیکه هماهنگی میان بازار یابی و شبکه اجتماعی حاصل شد شرکت ها میتوانند به اسانی مشتریان خود را دنبال کرده نیازهای انها را برطرف نموده و فعالیت انها را سنجیده و کنترل کنند
.

-2 مفهوم وب 0و2 و نرم افزارهای اجتماعی

در چند سال گذشته نرم افزارهای اجتماعی و وب، کلمات کلیدی برای یک حرفه برجسته بوده اند. این دو کلمه بسیار به هم مربوط اند، تیم اورلی این نواوری و گسترش را ویژگی وب2.0 نامید و درمقاله خود موارد زیر راعنوان نموده است :

-1خدمات به جای نرم افزار در پکیج: خدمات در پیش زمینه و نه در بخش مشترک کاربر قرار دارد پس کاربردها مستقل از تجهیزات و سیستم های عملیاتی است.

-2مرکز داده های قابل ترکیب و تغیر شکل اطلاعات: برنامه ها باید اطلاعات وظایف اصلی را که باید به راحتی در دسترس باشد و بادیگر منابع ترکیب شده باشد را جمع اوری نماید.

-3 ساختار مشارکت: استفاده فعال از گروه ها، ویژگی اصلی وب 2.0 برای کاربران، گسترش دهندگان و بخش های عملی وب سایت یا موسس ان است . نتیجه این کاربرد فعال باید برای بلند مدت ذخیره و مستند سازی شود. وب 2.0شامل گسترش و اصول عمومی در www است که توسط تکنولوژی هایی مانندAJAX OR RSS حمایت میشوند.

-4 شبکه به جای ارتباطات: در برنامه وب گزینه هایی برای رفع نیاز های طبیعی مانند ارتباطات ؛ معرفی خود ، مستند سازی و ایجاده طبقه بندی وجود دارد. با ایجاد شبکه میتوان بدون محدودیت به تبادل اطلاعات میان کاربران پرداخت.

نرم افزار اجتماعی برای تمام شرکت کنندگان فرصت ارتباطات، کسب اطلاعات و همکاری را فراهم می اورد.
با نرم افزار اجتماعی ما برنامه هایی را می یابیم که حامی روابط انسانی است. طیف گسترده کاربرد نرک افزار اجتماعی به اشکال مختلف قابل ساختار دهی است. ما ساختار عاملیت سه بعدی را ترجیح می دهیم:

-1مدیریت اطلاعات: به منظور تسهیل یافته ها، ارزش گذاری و مدیریت اطلاعات.

-2شناخت وشبکه بندی مدیریت: باعث ارائه اثرات مربوط به اینترنت و بخش شبکه بندی اجتماعی میشود. -3ارتباطات: ارتباطات مستقیم و غیر مستقیم شرکا در شبکه تصویر 1 کاربرد های عملی نرم افزار اجتماعی را نشان میدهد.

روش های زیادی برای توصیف شبکه نرم افزار اجتماعی وجود دارد. ودر ادبیات نیز زیاد مطرح شده است.تعریف آن این است شبکه اجتماعی ؛ نوع روبه رشد برنامه های اجتماعی است، که سیستم آن دارای برنامه بوده و بر اساس گسترش اینترنت و مزایای شبکه است و میتوان با ان روابط مشخصی مستقیم و غیرمستقیم برقرار نمود و نیز درWWW با مشتری رابطه برقرار کرد) Koch, M., .)0222( .& Richter, A

گوشه ها: مدیریت اطلاعات ، ارتباطات ، هویت و مدیریت شبکه موارد نوشته شده در داخل: ویکی، ویراستار گروه، وبلاگ، پیام فوری، شبکه بندی اجتماعی، تگینگ اجتماعی

-3تعریف بازاریابی رسانه اجتماعی
بازار یابی روندی است که برای تعیین محصول و خدمات مورد علاقه مشتریان به کار میرود. شبکه های اجتماعی به بهبود بازار یابی سازمان ها برای داشتن نگرش جدید در خصوص برند کمک می کنند و راه های جدیدی برای اجرای برنامه های اصلی بازار یابی و نیز روش هایی جدید برای پیروزی در مباحث انلاین مربوط به کسب و کارهای مهم ارائه میدهند. بنابراین میتوان از این فرصت های جدید استفاده کرد و به علاوه به ابزاری نیاز است تا شرکت ها مکالمات از طریق اینترنت را بتوانند به شکل موثر کنترل نموده و در این فعالیت مشارکت نمایند.هدف، برقراری ارتباط میان موفقیت در فعالیت های مربوط به شبکه های اجتماعی با روند برنامه بازاریابی است )0222( Dan ,Zarella The social Media Marketing.)
شبکه بندی اجتماعی، منبع بسیاری از برنامه های پایدار مشتریان و موقعیت ها است و چالش اصلی ، کنترل اطلاعات به شکل درست و معنادار برای شرکت و کسب منافع واقعی است. شبکه بندی اجتماعی چهار چوب مناسبی برای فعالیت های هسته ای در زمینه بازار یابی در اینترنت است و فرصت برای صحبت با مشتری به شکل مشخص را فراهم میکند که معمولا از طریق شبکه های سنتی، مشکل یا غیرممکن است، بازار یابی در این شبکه ها جایگزین بازار یابی سنتی نیست و باید به عنوان کانالی اضافه با مشخصات منحصربه فرد به کار رود که قادر به تشکیل دیگر فعالیت های بازاریابی است.با این روش میتوان اثر بخشی هر کانال را افزایش داد. بازار یابی اجتماعی روش موثر و متداول کسب اطلاعات حیاتی لازم برای موفقیت یک شرکت است.

-4بررسی برنامه نرم افزار اجتماعی
مفهوم نرم افزار اجتماعی، دامنه کاربرد هایی را نشان میدهد که موجب ارتباطات اجتماعی ، روابط گروهی و تبادل اطلاعات در وب 2.0میشود.(.. (2008) Skul, D
نرم افزارهای اجتماعی ، بخش اصلی وب 2.0 است. کاربرد های زیر به سه بخش تقسیم شده: رابطه، ارتباطات و اطلاعات تمرکز بر روابط و شبکه بندی اجتماعی،روابط اجتماعی افراد،با ظهور کامپیوتر و شبکه ها بسیار تغییر نموده است.وب به افراد فرصت ارتباط باهم و ایجاد رابطه را میدهد.تفاوت میان شبکه اجتماعی و جامعه برگرفته از تمرکز بر روابط و شبکه بندی اجتماعی است.
روابط اجتماعی افراد با ظهور تفاوت کامپیوترها در ماهیت روابط بین کارگران،تغییر میکند.برنامه اجتماعی بربرقراری روابط که شامل نتایج قوی و علایق مشتری است،متمرکز است.هسته نرم افزار شبکه بندی اجتماعی ارائه اطلاعات به کاربران است.سیستم های شبکه اجتماعی باز برای هر کاربر در شبکه بدون محدودیت بکار میروند .نمونه ان،محبوبیت شبکه های اجتماعی یا XING افلاین است.این مشتری است که پروفایل ها،گروه ها،مباحث،چارچوب ها و حتی هماهنگی و دیگر ویژگی های جامعه اجتماعی معمول را نشان میدهد.عضویت اصلی رایگان است،اما بسیاری از وظایف اصلی مانند جست و جوی افراد دارای مشخصات خاص یا پیام دادن به افرادی که با انها ارتباطی نداشته اید،تنها از طریق ارائه حق عضویت امکان پذیر است).)0222( .Bragg, A.B
-2تمرکز بر روابط :پیام فوری نوعی رابطه مستقیم در زمان واقعی و به شکل متن میان دو یا چند نفر با استفاده از کامپیوتر شخصی و یا ابزار های دیگر و با افرادی با نرم افزارهای مشترک است.متن کاربر از طریق شبکه ای مانند اینترنت انتقال میابد،نرم افزار های پیشرفته تر باعث ارتقا ارتباطات مانند صدا یا تصویر زنده میشود.خدمات IM اصلی شامل , ICQ یاهو مسنجر،گوگل تاک،و برنامه های مایکروسافت،مسنجر msn، مسنجر ویندوز،مسنجر لایو ویندوز است.

-3 تمرکز بر اطلاعات: بلاگ ها: بلاگ نوعی وب سایت یا بخشی از ان است و معمولا توسط شخصی که مدام پیام،توصیف وقایع یا موضوعاتی مثل تصاویر یا ویدئو را در ان قرار میدهد،مدیریت میشود. ورودی معمولا بخلاف ترتیب تاریخ نمایش داده میشود،بلاگ میتولند به عنوان یک فعل و به معنای حفظ یا اضافه کردن مطلب به یک بلاگ بکار رود،بلاگ مهم ترین برنامه در زمینه نرم افزار اجتماعی است چون تمام اصول نرم افزار اجتماعی را بهم ارتباط داده است.هر کاربر حق داشتن دانش ازادانه و بدون تکنیک خاص برای مشارکت با انتشارات بلاگ(پست) را دارد .مشخصات متن زیر از شبکه بندی بلاگ ها حمایت میکند.

:TRAKCKBACK این یکی از سه نوع پشتیبان لینک است،و روشی برای صاحب وب برای درخواست اگاه سازی در زمانی است که شخصی با یکی از اسناد انها ارتباط برقرار کرده است.این موجب توانمندی سایت برای مسیریابی ارتباطات و ارجاع ان به مقاله انها می شود.

Ping: با کمک ping ،ورودی جدید به صورت خودکار گزارش شده و به پورتال bloy اطلاع داده میشود.

: Rss این مورد از خانواده فرمت وب مورد استفاده برای انتشار اثار به روزی مانند ورودی بلاگ،سرفصل خبر ها،مقادیر ویدئو ها به شکل استاندارد است ویکی، شامل حداقل یک اما معمولا چندین وب سایت متصل بهم است.کاربرد صفحات ویکی اسان است چون فقط به دانستن دانش HTML نیاز است ،مزیت دیگر hن داشتن صفحه ی کامل و بهبود سریع محتوی در کل سایت است .تصاویر زیر، ویکی و ویکی پدیا و کد منابع مرتبط را نشان میدهد که با استفاده از ترکیب ویکی ساخته شده است .

: podcasting این مورد به ایجاد فایل های رسانه ای ازطریق اینترنت مربوط است و کلمه ایست که به ویدئو و تصویر مربوط میشود . هر فایل در episode prodcast نام دارد و قابل ذخیره در کامپیوتر و نیز قابل انتقال به رسانه های دیگر برای استفاده بدون دستیابی به اینترنت است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید