بخشی از مقاله

این مقاله دارای فرمول های زیادی میباشد

مقدمه
بـراي محاسـبه هزينه عمليات جوشــکاري، در نظر گرفتـن هزينه هاي متغير از ميان هزينه هاي متعدد، بسـيار مهم مي باشد. براي آنکه بتوان فرآيندهاي مخت ف ل جوشـکاري را با هم مقايسـه نمود، کافي است هزينه هاي ماشين ، توليد و مواد را بطور مسـتقيم با يکديگر مقايسه نمود، بالاخره آنکه براي يک برآورد جامع مورد نياز جهت پيشـنهاد قيمت ، هزينه هاي بالاسـري (Over head) نيز بايد مورد محاسـبه قرار گيرد. در اين مقاله هدف تعيين برآورد هزينه جوشکاري با الکترود دستي مي باشد.

١- طبقه بندي هزينه هاي جوشکاري
هزينه هاي جوشکاري به ٢ دسته عمده الف - هزينه هاي ثابت ب - هزينه هاي متيغر تقسـيم بندي مي شوند، هزينه هاي ثابت شامل : الف - هزينه حقوق پرسنل ب - هزينه آب ، اجاره ، يا هزينه مکان پ - هزينه خريد ماشين آلات و دسـتگاه ها ميباشد، معمولا در محاسبات برآورد هزينه هاي جوشکاري مبغ ل هزينه هاي ثابت را در هر پروژه در محدوده ٥ تا ٢٠ درصد هزينه هاي متيغ ر جوشکاري در نظر میگیرند
هزينه هاي متغیر جوشکاري شامل : الف - هزينه الکترود يا فلز پرکنده ب - هزينه هاي دستمزد جوشکاري پ - هزينه برق مصرفي
ت - هزينه استفاده از ماشين آلات مي باشد.
٣- هزينه الکترود
ميزان مصرف الکترود به علت اتلافاتي از قبیل پاشـش ، تشکیل گل جوش و لايه اکسيدي، باقي ماندن و مصرف نشدن انتهاي الکترود، همواره از مقدار مورد نياز براي پرکردن درز اتصال بیشتر است .
اين اتلافها با در نظر گرفتن ضريب اطميانن «n» و ضريب تعويض الکترود «B» در محاسبه لحاظ ميشوند.
(1)
ضريب اطمينان براي فرآيندهـاي مختلف ، متفاوت اسـت ، براي جوشـکاري با الکترود دستي مقدار آن ٠.٦٥-٠.٤٢ مي باشد که به طور متوسط مقدار ٠.٥٣ در نظر گرفته ميشود.
توصيه شـده است که براي جوشکاري با الکترود دستي، بهتر است از ضريب تعويض الکترود به جاي ضريب اطميانن استفاده نمود، در اين صورت رابطه (١) به صورت رابطه (٢) تغير میکند .
در واقـع ضريـب تعويض B بيـان مي کند که چه تعـداد تعويض الکترود براي توليد يک کيولگرم فلز جوش انجام شـده يا مورد نياز اسـت . البته قطر و طول الکترودهاي مورد استفاده پارامترهاي مهم ديگري هسـتند که بايد مورد توجه قرار گيرند. تعداد الکترودها بر متر طول درز يا بر طول لوله از رابطه (٣) محاسبه میگردد.

۱ - ۳- نرخ ذوب
وزن الکترودهای ذوب شده در واحد زمان را نرخ ذوب می گویند، در این فرآیند نرخ ذوب بستگی به نوع الكترود، قطر آن و همچنین شدت جریان موثر جوشکاری دارد. نرخ ذوب از رابطه (۴) بدست آورید.

۲ - ۳- سرعت جوشکاری
نرخ ذوب از طرفی به فرآیند جوشکاری و از طرف دیگر به پارامترهای انتخاب شده در حین جوشکاری بستگی دارد. با داشتن وزن جوش و نرخ ذوب سرعت جوشکاری از رابطه (۵) قابل محاسبه است:
V=A/G
در جوشکاری چند پاسه با پارامترهای متفاوت جوشکاری برای هر پاس، همیشه باید وزن جوش و نرخ ذوب برای هر پاس خاص تعریف و محاسبه گردد. با داشتن وزن رسوب و سرعت نرخ ذوب می توان زمان اصلی جوشکاری را مطابق رابطه (۶) به دست آورد:
۴- هزینه های دستمزد
در جوشکاری با الکترود دستی هزینه های دستمزد یکی از فاکتورهای مهم در هزینه های نهایی بشمار می آید. هزینه دستمزدها از رابطه (۷) محاسبه می گردد.
با توجه به قرارداد منعقده میان کارگر و کارفرما، هزینه های دستمزد فقط شامل هزینه های مستقیم که به افراد شاغل در کارگاه پرداخت می شود نمی باشد، بلکه هزینه های غیر مستقیم دیگری را نیز در برمی گیرد که شامل هزینه های قانونی و توافقی قرارداد، از قبیل موارد ذیل می باشد: سهم کارفرما از حق بیمه تامین اجتماعی، مالیات، حق عائله مندی، پرداختی تعطیلی ها، عیدیها، هزینه های درمانی، تغذیه، لباس کار، پاداشها و ...

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید