بخشی از مقاله

معرفی فوزولین ها و مطالعه بیواستراتیگرافي نهشته های پرمین بالایی در برش کویرکوه، جنوب سیرجان
چکیده
فوزولین ها جزء مهمترین فرامینیفرهای شاخص پالئوزوئیک پسین هستند. لايه هاي رسوبي به سن پرمین فوقاني بطور گسترده ای در جنوب سیرجان رخنمون دارند. برش کویرکوه رخنمون مناسبی در این ناحیه بوده و در ۱۸ کیلومتری سیرجان واقع است. توالیهاي برمين بالایی در برش مذکور متشکل از اهك خاکستری تیره متوسط لايه تا ضخيم لايه بوده است. به منظور تعیین مجموعه های فسیلی و بیوروناسیون حدود ۱۰۰ مقطع نازك میکروسکوپی آماده شده و مورد مطالعه قرارگرفته اند. در این تحقیق ۲۴ جنس و ۱۶ گونه از فرامینیفرهای برمین شناسایی و ۸ افق چينه شناسي تفكيك شبه است. برپایه فرامینیفرهاي شاخص مربوط به هاي Schubertellidae خانواده Geinitinidae Palectetularidae Nechagerinidae ,
Sdwagernidae و.... سن افق هاي چينه شناسی در برش مورد مطالعه کوادلوبمن تا حلفین پیشین است. تنوع و فراوانی بالای فوزولین ها، نشان دهنده شرایط اکولوژی مناسب در زمان نوشته شدن رسوات می باشد
کلمات کلیدی:فوزولين، بيواستراتیگرافی، پرمین، کویرکوه، افقهاي چينه شناسي، بيوزوناسيون.

مقدمه
اعضای زیرراستة Fusulindea، یکی از مهمترین فرامینیفرهای بزرگ است که از کربونیفر بالایی تا اواخر پرمین بدلیل دارا بودن شرایط خاص از جمله مدت زمان نسبتا کوتاه زندگی با تحول و تغییرات سریع، گسترش جغرافیایی وسیع بویژه در اقیانوس تتیس از ارزش دیرینه شناسی و چينه شناسی خوبی برخوردارند. نهشته هایی از پالئوزوئیک در نواحی جنوب سیرجان در کویرکوه سیرجان بیرون زدگی داشته که در برخی نواحی رسوبات پرمین شامل لایه های آهکی خاکستری تا خاکستری تیره فوزولین دار مربوط به پرمین می باشند. فون فوزولینی مورد مطالعه نمایانگر سن مرغابین (گوادلوپین) تا جلفین پیشین از این منطقه می باشد.
مقطع مورد مطالعه و بيواستراتیگرافی آن مقطع مورد مطالعه در جنوب باختری سیرجان و در قسمت خاوری کفة نمکي سيرجان، در ۱۸ کیلومتری جادة سيرجان- شیراز بیرون زدگی دارد که از نظر تقسیم بندی واحدهای زمین شناختي ، جزء ایران مرکزی می باشد. مختصات جغرافیایی برش اندازه گیری شده شامل طول خاوری ۳۳ ۵۵ و عرض شمالی ۱۸ ۲۹ می باشد. ضخامت رسوبات پرمين فوقانی در این مقطع جمعا ۱۲۰ متر بوده و امتداد لايه ها شمال شرق جنوب غرب و شیب آنها به سمت شمال غرب است. در این برش، الايه هاي پرمین فوقاني با يك ناپیوستگي بروي يكسري از سنگهاي به شدت دگرگون شده و تکتونیزه پالئوزوئيك قرار دارند و در این منطقه جنسهایی از خانوادة فوزولينيده از فراوانترین گروههای فسیلی به شمار می روند. از آنجا که این فسیل ها در شناسایی محیط رسوبی، تعیین سن نسبی لايه ها و تطابق آنها و شناخت جغرافیایی گذشته کاربرد دارند، مطالعه و بررسی آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. رديف رسوبی این مقطع از لحاظ لیتولوژی شامل توالی از آهکهای متوسط تا ضخیم لايه به همراه یک لاية كنگلومرایی است. فوزولین های موجود در ۸ افق محلی پراکنده می باشند، که از پایین به بالا بطور خلاصه به شرح زیر است :
- افق ۱ متشكل از سنگ آهک متوسط لايه به رنگ خاکستری روشن است که ۱۲ متر ابتدای مقطع مورد مطالعه را تشکیل می دهد. آهکهای این افق دارای بافت میکرایتی و شامل میکروفسیلهای زیر است:
Aghathammina sp. sp., Baisalina sp., Codonofusiella sp., Neoendothyra
میکروفسیلهای ذکر شده نمایانگر اشکوب مرغابین پیشین می باشند.
- افق ۲ با ضخامت ۶ متر در ۱۰ متر بالاتر از لاية كنگلومرایی در این مقطع قرار دارد که شامل سنگ آهک ضخیم لايه با بافت میکرایتی است و در برگیرندة مجموعه فسیلی زیر می باشد
Langella conica., Paleotextularia sp., Cribrogenerina Dunbarula sp., Pachyphloia sp.,
vonderschmitii., Globivalvulina sphaerrica, Climacammina sumatrana., Pseudoschwagerina sp., Cancellina sp., Parafusulina sp., Schwagerina sp., Codonofusiella nana., Padangia sp., Skinnerella sp.
میکروفسیلهای مذکور را می توان به مرغابین پیشین نسبت داد
- افق ۲ شامل سنگ آهکهای ضخیم لایه خاکستری رنگ با ضخامت ۸ متر است. مطالعة میکروسکوپی نمونه های این افق مجموعه میکروفسیلی زیر را نشان داده است.
Climacammina vavulinoides., Padangia sp., Langella acantha., Cribrogenerin sumatrana., Geinitzina reperta., Globivavulina vonderschmiti., Schwagerina sp., Pseudoschwagerina sp., sp, Codonofusiella nana., Codonofusiella Parafusulina sp., Pseudofusulina sp., sp., Skinnerella sp., Pachypholia Cancellina sp., sp., Aghathammina sp., Dunbarula Pseudodoliolina sp.
مجموعة فسیل های بالا سن مرغابین را مشخص می نمایند. - افق ۴ با ضخامت ۲ متر شامل سنگ آهکهای متوسط لایه با بافت اسپاراتی است که مجموعة میکروفسیلهای زیر را در برمی گیرد.
Tetrataxis sp., Langella sp., Codonofusiella sp.
میکروفسیلهای نامبرده سن مرغابین را نشان می دهند.
- افق ۵ شامل سنگ آهکهای متوسط لایه خاکستری رنگ با ضخامت ۶ متر است که دارای بافت میکرایتی بوده و شامل میکروفسیلهای زیر است :
Langella sp., Lasiodiscus sp., Codonofusiella sp., Climacammina sp., Baisalina sp., Padangia sp., Pseudoschwagerina sp., Geinitzina sp.
میکروفسیلهای بالا سن مرغابین دارند.
- افق ۶ با ۲متر ضخامت از سنگ آهک ضخیم لایه با رنگ خاکستری تیره میکرواسپارانتی تشکیل شده است که میکروفسیل های زیر متعلق به این افق هستند
Pachypholia sp., Langella conica., Paleotextularia sp. Cribrogenerina sumatrana., Climacamina valvulinoides., Climacammina sphaerica., Geinitzina reperta., Globivalvulina voderschmitti., sp., Pseudofusulina sp., Parafusulina sp., Pseudoschwagerina nunosei., Schwagerina Deckerella sp., Tetrataxis hemisphaerica, Codonofusiella nana., Codonofusiella erki., Tetrataxis conica., Codonofusiells sp., Geinitzina sp., Baisalina sp., Climacammina sp., Maklaya sp., Skinnerella khabakovi., Hemigordius sp., Colaniella sp., Pseudodoliolina sp., nana. Dunbarula sp., Pseudoschwagerina sp., Cancellina
sp., Skinnerella باتوجه به میکروفسیلهای بالا سن این افق قسمت مرغابین پسین می باشد.
- افق بلافاصله پس از افق آغاز شده و با ضخامت ۳ متر در مقطع مورد مطالعه گسترش دارد. از لحاظ لیتولوژی از سنگ آهک خاکستری تیرة تشکیل شده که در پاره ای از بخشها بطورجزیی دولومیتی شده است. از این افق مجموعة متنوعی از میکروفسیلها به شرح زیر بدست آمده است


در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید