بخشی از مقاله

معرفی و ارزیابی مدل IrFM بر پایه معیارهای اصلی ارزیابی سیستمهای پرداخت الکترونیک 9 ارائه کاربردهای توسعه يافته آن
چکیده:
گستردگی میلیون ها دستگاه متحرک در سراسر جهان، نظیر تلفنهای همراه که دارای قابلیت استفاده از مادون قرمز برای مبادله اطلاعات می باشند، بستر جدیدی برای ارائه یک سیستم پرداخت فراگیر، فراهم آورده است. IrFM، با نام کامل Infrared Financial) (MCSSklglIl g، یک مدل جدید پرداخت مبتنی بر سختافزار مادون c. IrDA(Infrared Data Association) east. All 3 as که آینده روشنی برای مقبولیت عمومی به عنوان یک سیستم فراگیر پرداخت های شخصی دارد. در این مقاله با تکیه بر فاکتورهای موثر در کارایی یک سیستم پرداخت دیجیتالی، نظیر سرعت برقراری ارتباط، امنیت، قابلیت اطمینان، سادگی و سازگاری با سیستم های دیگر، نقاط ضعف و قدرت این روش در کنار سایر مدلهای متداول نظیر بلوتوث، RFID و شبکههای تلفن همراه، بررسی می گردد.
واژه های کلیدی: IrDA IrFM، پرداخت الکترونیک، پرداخت شخصی، مادون قرمز، معیارهای ارزیابی سیستمهای پرداخت الکترونیک.
۱- مقدمه
کارتهای هوشمند، اعتباری و کارتهای خودپرداز (ATM)، جایگاه خود را به عنوان ابزار پرداخت در بین کاربران در چند سال اخیر باز نمودهاند. اما این ابزارهای متداول نیز با مشکلاتی نظیر نیاز به حمل تعداد زیادی کارت پلاستیکی در کیف پول، سردرگمیهای ناشی از در ارتباط بودن با چندین سیستم متفاوت و نیاز به نگهداری رسیدهای کاغذی به عنوان مدرک خرید همراه است. سالانه ۵۰۰ میلیون دلار به فروشندگان به علت عدم امکان ارائه رسید کاغذی به عنوان مدرک خرید در لحظه مقتضی، خسارت وارد میگردد || 1 || به همین دلایل، تمایل زیادی برای ارائه یک سیستم پرداخت یکپارچه با هزینه های کمتر و امنیت بالاتر و خدمات جدیدتر مثل رسیدهای الکترونیکی، احساس می شود. در دنیای امروز دستگاههای الکترونیکی و تلفن های همراه از آن جهت که همیشه و همه جا توسط کاربران مورد استفاده قرار می گیرند، اهمیت ویژهای یافتهاند. این دستگاهها که هم اکنون قادر به ارسال صدا، متن و پیامهای چندرسانهای با کیفیت قابل ملاحظهای هستند، معمولا از تکنولوژی های به روز دیگر مانند مادون قرمز و بلوتوث نیز برخوردار می باشند که قابلیت بهره برداری از خدمات دادهای جدید را فراهم میآورند. ITTM یک روش سریع و یکپارچه بر پایه استفاده از قابلیت مادون قرمز موجود در دستگاه شخصی مورد اعتماد PerSOImal TruISI (DeVice (PTD مانند تلفن همراه، برای انجام پرداختهای شخص می باشد. این کار با ارسال اطلاعات پرداخت مانند اطلاعات کارت اعتباری، انواع کارتهای پرداخت، پول نقد الکترونیکی یا هر ابزار مالی دیگر، توسط اشعه مادون قرمز، به یک پایانه پرداخت (POS) مانند خودپردازها یا ماشینهای خردهفروش صورت می گیرد. در این مقاله، تحلیل و ارزیابی نسبت به فاکتورهای اساسی سیستم های پرداخت الکترونیک، در مورد مدل ITFM صورت گرفته است. احراز چندین امتیاز مهم در کنار هزینه کم و امنیت بالا و سادگی استفاده، rFMا را به عنوان یک انتخاب مناسب برای بستر پرداختهای الکترونیک مطرح نموده است. البته رقبای دیگری مانند RFID، بلوتوث و شبکههای تلفن همراه، در این حیطه برای این تکنولوژی جدید مطرح هستند. در بخشی از این مقاله به مقایسه هر کدام از این تکنولوژیها با یکدیگر خواهیم پرداخت.
IrFM é zo —Y glica, Y• • Yaşl; S Infrared Financial Messaging (IrFM) یک مدل پرداخت الکترونیک مبتنی بر استاندارد IrDA، توسط گروه صنعتی IrDA ارائه گردید. همانطور که در شکل(۱) دیده می شود، rFMا یک روش سریع و یکپارچه برای استفاده از IrDA موجود در دستگاه شخصی مورد اعتماد (Personal Trust Device (PTD مانند تلفن همراه، برای پرداخت ارائه میدهد. این کار با ارسال کلیه اطلاعات پرداخت از مشخصات کارت اعتباری گرفته تا رقم قابل پرداخت، بر روی یک ارتباط مبتنی بر اشعه مادون قرمز، بین PTD و POS صورت می گیرد. IrFM Point & Pay Profile شامل مشخصات معماری مدل، نحوه استفاده کاربر، نحوه طراحی پایانهها برای دریافت و ارسال اطلاعات

تراکنشها و پرداخت ها بین PTD و پایانه های مورد نظر مانند POS میباشد [2]. شکل (۲) نمونه ای از جریان یک تراکنش مالی با استفاده از IrFM را فیزیکی کارت پلاستیکی در کارت خوان یک پایانه POS، ارتباط بین دستگاه PTD و پایانه مجهز به مادون قرمز، برقرار می شود. کاربر PTD خود را در فاصله و زاویه مناسب نسبت به دستگاه POS قرار داده و تراکنش را با انتخاب کالا یا سرویس مورد نظر اغاز می نماید. بعد از نمایش قیمت روی دستگاه PTD کاربر، نمایش میدهد. به جای قراردادن وی باید روش پرداخت مورد نظر خود را انتخاب نماید و پرداخت را معتبر نماید. این مبادلات از طریق ارتباط برقرار شده بین برنامه اc-۱Wall c نصب شده روی PTD کاربر و برنامه نصب شده روی POS صورت میگیرد. کاربر در برنامه c-۱Wallet خود اطلاعات مربوط به کارتهای پلاستیکی را وارد می نماید. این برنامه همه کارتها را به صورت یک کارت نرم واحد Soft Card در اختیار کاربر قرار میدهد. بعد از انتقال اطلاعات معامله توسط اشعه، پردازشی پشت صحنه تراکنش، همانند مدل سنتی کارتهای پلاستیکی صورت خواهد گرفت.
۳- ارزیابی IrFM
با معیارهای مهم در سیستمهای پرداخت الکترونیک اگر مهم ترین معیارهای ارزیابی سیستمهای پرداخت الکترونیک را در سرفصلهای زیر ارائه کنیم || 3]، بررسیهای انجام شده جایگاه خوبی را برای IrFM در میان رقبای خود نشان میدهد. ۱-۳- تاخیر یا زمان انتظار در IrFM یکی از معیارهای موفقیت IrFM میتواند نرخ کم زمان انتظار در این مدل باشد. کاربران به طور کلی سیستم پرداختی را که آنها را مجبور کند، مدت زمان زیادی صرف انجام یک تراکنش نمایند، قبول نمی کنند. مطالعات مختلف انجام شده روی این معیار کلیدی | ا]، نشان می دهد که تاخیر قابل قبول برای یک سیستم پرداخت الکترونیکی نباید بیشتر از ۱ ثانیه از لحظه ارائه دستگاه توسط کاربر به POS تا لحظه نمایش قیمت تمام شده روی دستگاه کاربر باشد. تاخیرات IrFM متشکل از زمان برقراری ارتباط (Connection Time) و زمان انتقال داده (Data Transfer Time) میباشد [4]. تحقیقاتی که تاکنون روی افزایش بهرهوری ارتباطات rDAا صورت گرفته است، معمولا با توجه به نامحدود بودن طول بسته ها (packetS)، با تمرکز برکاهش زمان انتقال داده انجام گرفته است. در حالیکه در یک ارتباط IrFM که ذاتاً با ارسال بسته های کوچک صورت می گیرد، کاهش زمان برقراری ارتباط تا بیشتری در کاهش نرخ کلی تاخیر خواهد داشت.
۳- ۲- امنیت و قابلیت اطمینان IrFM
نسبت به مدلهای دیگر پرداخت بی سیم مانند بلوتوث و آWII از سطح امنیت بالاتری برخوردار است. مقید بودن بستر برقراری ارتباط به یک خط مستقیم نور که تا قبل به عنوان بزرگترین نقص ارتباطات مادون قرمز مطرح می گردید 5ا، در این مدل تأمین کننده سطح بالایی از امنیت برای یک سیستم پرداخت خواهد بود. از آنجایی که یک ارتباط IrDA توسط کاربر با قرار دادن PTD در رو به روی پایانه POS در فاصله محدود تعیین شده و در راستای یک خط مستقیم و به صورت peer-to-peer آغاز میگردد، شنود اطلاعات انتقال یابنده بر روی این خط ارتباطی، بدون آگاه شدن کاربر، کار تقریباً ناممکنی است. بنابراین بستر ارتباطی مادون قرمز ذاتاً، بستر ایدهآلی برای تبادل اطلاعات محرمانه است. از طرفی امضای دیجیتالی، احراز هویت از طریق رمز عبور و رمزنگاری نشست ارتباطی برای پرداختهای الکترونیکی، به راحتی روی مدل IrFM قابل پیادهسازی است.

Interoperability su.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید