بخشی از مقاله

مقایسه ترازهای انرژی ایزوتوپ فلوئور 21 با استفاده از کد مدل لایهای OXBASH و با نتایج تجربی


چکیده:
در این کار به محاسبه ترازهای انرژی ایزوتوپ فلوئور 21با با استفاده از کد مدل لایه ای OXBASH می پردازیم. این کد با استفاده از یکی از پرکـاربردترین مـدل هـای هسته ای که مدل پوسته ای (لایه ای) است، به محاسبه این ترازهای انرژی می پردازد. در اینجا کد OXBASH، انرژی برانگیختگی حالـت پایـه، ترازهـای انـرژی و هـم چنین احتمال قرارگیری نوکلئون ها در هر یک از ترازها را محاسبه کرده است. اجرای برنامه ها هنگامی موفقیت آمیز است که با نتایج تجربی مطابقت داشته باشد.
کلد واژه: ترازهای انرژی، مدل لایه ای، کد OXBASH، ایزوتوپ فلوئور 21 کد دسته بندی مقاله: فیزیک هسته ای


.1مقدمه:

با استفاده از این کد مـی تـوان ترازهـای انـرژی صـدها هسـته را محاسبه کرده و درستی آن ها را بـا نتـایج تجربـی مقایسـه نمـود.

تاکنون مدل های زیادی برای بررسی این موضوع ارائه شده است.

همینطور کدهای زیادر در این زمینـه نوشـته شـده اسـت کـه کـد OXBASH یکی از آخرین کدهای پیشرفته در این زمینه بوده است.با استفاده از این کد می توان انرژی برانگیختگی حالت پایـه، ترازهای انرژی و هم چنین احتمال قرارگیری نوکلئون ها در هر یک از ترازها را بدسـت آورد . در سـالهای اخیـر پیشـرفت قابـل ملاحظه ای در شناسایی حال های هسته ای بخصوص در چهار لایه اصلی 0p, 0s,0f1p,1s0d بوجود آمده است .از جمله این دست آورد ها اعمال برازش حداقل مربعات در انرژی ذره واحـد و عناصرماتریس دو ذره ای برای ایجاد انـدر کـنش هـای مـوثردر محاسبات Oxbash است. بـرازش اولیـه بـرای لایـه 0pتوسـط کوراث و کوهن [4]در سال1965 انجام شد و از نتایج آن جهـت بررسی لایه 1s0d توسط ویندنثال[5] و همکارانش استفاده شـد یکی از نتایج مهم بدست آمده توسط ویندنثال ایجاد اندرکنش W در کد Oxbash است . بـه ایـن ترتیـب امکـان تعیـین ترازهـای انرژی برای هسته هـای A=19 تـا A=39 بـا اسـتفاده از ایـن اندرکنش فراهم می شود.

.2روش بررسی:
ابتدا ایزتوپ های عنصر F را به همراه اطلاعات پایه ای که بـرای اجرای این کد مورد نیاز است مانند عدد اتمـی، عـدد نـوترونی و

عدد جرمی ایروتوپ مورد نظر، ایزواسپین پاریته، تعداد ذرات
ظرفیت و هم چنین تعداد ترازهایی که نوکلئون ها مـی تواننـد در حالت برانگیختگی در آن قرار گیرند؛ را با استفاده از منبع ]1[ بدست می آوریم. از آن جا کـه حالـت هـای برانگیختگـی بـرای ایزوتوپ های مختلف عنصـر فلوئـور متفـاوت اسـت لـذا تعـداد ترازها نیز متفاوت خواهد بود. پـس از اجـرای برنامـه بـرای هـر ایزوتوپ، این کد تعدادی فایل در اختیار ما قرار مـی دهـد. ایـن فایل داده ها نشان می دهد که از چه فضای مـدل و هـم چنـین از چه برهمکنشی برای اجرای این برنامه استفاده شده است . در این کــاراز بــرهمکنش w اســتفاده شــده اســت کــه در بــین تمــام برهمکنش ها بهترین مطابقت را با این کـد دارد. در ایـن جـا کـد OXBASH، انرژی برانگیختگی حالت پایه، ترازهـای انـرژی و هم چنین احتمال قرارگیری نوکلئون ها در هـر یـک از ترازهـا را محاسبه کرده است. اجرای برنامه ها هنگامی موفقیت آمیـز اسـت که با نتایج تجربی کـه از منبـع [2] دریافـت مـی کنـیم. مطابقـت داشته باشد. نتیجه محاسبات خود را در قالب نمودار ترسیم کرده و میزان تطابق آن ها را با نتایج تجربی مقایسه می کنیم.


در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید