بخشی از مقاله

موتورخانه استخر
فصل تابستان است و روی آوردن طبیعی مردم به سوی استخرها و تأسیسات ورزشی و تفریحی آبی. به این مناسبت، لازم است نگاهی داشته باشیم به مسایل مربوط به تأسیسات و تجهیزات استخر ها .
تأسیسات استخرهای شما، بنا به کار برد و محل استفاده آنها متفاوت است، اما در اكثر استخر ها برای سیستم تاسیسات از موتورخانه استفاده می شود. نحوه استقرار و تجهیز موتورخانه استخر ها نیز با توجه به سرپوشیده و با سر باز بودن آنها، متفاوت است. در استخر های سرباز، نیازی به گرمایش و سرمایش محیط نیست و تنها تنفيه و گرمایش آب نیازمند سیستم های تأسیساتی است، در حالی که در استخرهای سر پوشیده و به طور کلی، در پارک های ابی سر پوشیده ، باید سیستم های گرمایشی و سرمایشی مناسب برای محیط استخر انتخاب شود و در موتور خانه استخر قرار گیرد. به علاوه، در صورت سر پوشیده بودن استخرهای شنا، تهویه هوای سالن نیز ضروری است. بنابراین سالن مورد استفاده باید . در درجه حرارت مناسب و رطوبت مطلوب باشد. برای تامین این درجه حرارت هم باید از وسایل سرمایشی و گرمایشی استفاده کرد

طراحی موتورخانه استخر شنا
با پیشرفت هایی که در چند سال اخیر حاصل شده، شیوه ها و مفاهیم طراحی استخرها نیز تغییر پیدا کرده و ویژگی های جدیدی به آنها اضافه شده است. طرح های جدید با توجه به توصیه های مشاوران استخر سازی در باره ی چیدمان استقرار و شكل استخر تهیه می شوند.
مهندسان تأسیسات نیز باید مطابقت داشتن کلیه تجهیزات استخر را با مقتضیات جريان و فیلتراسیون آن مورد بررسی قرار دهند و مراتب را تأیید کنند.
البته ملاحظات دیگری چون سیستم های الکتریکی، نورع پمپ ها، نوع فیلترها و شیمی اب نیز وجود دارند و سازندگان استخرها باید به خوبی با تجهیزات مورد استفاده در استخر ها، رنگ ها و پرداخت های سطوح. شیمی آب. پمباز مکانیکی، فیلتراسیون، سیستم های گرمایش و الکتریکی از آشنایی داشته باشند.

تصویر 1

استخر های شنا برای کاربری های مختلفي مورد استفاده قرار می گیرند و بنا بر نوع کاربری دارای قسمت های متفاوتی می باشند. به عنوان نمونه، یک استخر عمومی، معمولا دارای بخش های زیر است: سالن استخر، استخر شنا، جکوزی، سونای بخار ، سونای خشک. حوضچه آب سرد، ورودی، رختکن، دوش ها و سرانجام، دستشویی ها. بدیهی است که برای عملکرد بهینه این بخش ها. نیاز به یک سیستم تاسیساتی یکپارچه است تا بتواند محیطی مناسب را برای شناگران تأمین کند. برای برآوردن این نیاز هم تأسیسات یکپارچه ای را در فضایی به نام موتور خانه و استخر تعبیه می کنند .
موتورخانه های معمولی استخرها دارای تجهیزات زیر می باشند: دیگ آبگرم. دیگ بخار، سختی گیر ، فیلتر شنی، مبدل حرارتی منبع کویل دار، موگیر. پمپ، شیرالات و اتصالات
طراحی موتور خانه استخر، شامل سه بخش کلی می باشند. بخش اول واحد گرمایش، بخش دوم تصفیه آب، بخش موم پمپاژ. (تصویر شماره یک)

برای بررسی وضعیت موتور خانه یک استخر، لازم است که تک تک واحدهای استخر به صورت مجزا مورد بررسی قرار گیرند تا تمامی تجهیزات مورد نیاز برای ایجاد اسایس شناگران مشخص شود. تصویر شماره دو

آب مناسب استخر
آب، حیاتی ترین پارامتر استخر است. آب شهر با دمای ۱۰-۲۰ درجه سانتیگراد (بسته به شهر و یا کشور مورد استفاده وارد موتورخانه شده و این آب قبل از ورود به استخر، می باید مراحلی را طی کند تا به دمای آسایش انسان نزدیک شود و در استخر مورد استفاده قرار گیرد. آب شهر همچنین باید سختی گیری و تصفیه شود و در مراحلی هم مواد شیمیایی مانند کلر به آب اضافه شود تا ذرات و مواد مضر آن گرفته شود
آب مورد استفاده در استخر شنا، امکان جذب میكروب و ویروس را دارد و باید همواره از سلامت آن اطمینان حاصل کرد. برای مقابله با این مشکلات. معمولا از فیلترها و مواد شیمیایی استفاده می شود
یکی دیگر از مشکلات مربوط به آب در سیستم موتورخانه استخر، سختی آن است و همه ساله میلیون ها دلار در جهان صرف نگهداری و تعمیرات تجهیزات و لوله کشی های آسیب دیده آن می شود.
مکانیزم ایجاد سختی آب بدین صورت است که بخار آب در جو چگالیده شده، دی اکسید کربن هوا را در خود حل می کند و تشکیل اسید ضعیفی به نام اسید کربنیک می دهد. این اسید همراه با قطرات باران به زمین می ریزد و از خاک های سطحی عبور کرده و به بستر های سنگی زیرزمینی که معمولا سنگ آهک می باشند، می رسد. سنگ آهک مخلوطی از کربنات کلسیم و منیزیم است. اسید ضعيف آهک را در خود حمل می کند و موجبات سختی آب را فراهم می آورد. برای مقابنه با این مشکل، از سختی گیر استفاده می شود

تأسیسات سالن استخر
استخر ها به دو صورت سرباز و سرپوشیده مورد استفاده قرار می گیرند. همانطور که قبلا هم اشاره شد، در صورت سر پوشیده بودن استخرهای شنا، تهویه هوای سالن نیز ضروری است، اما استخر های سرباز، نیاز به تهویه محیط ندارند و تنها آب استخر باید از لحاظ تمیزی و درجه حرارت مورد بررسی قرار بگیرد.
تأسيسات جکوزی
جکوزی در دمای مطلو بید، بین ۳۶ تا ۴۲ درجه کار می کند و باید آبی تمیز داشته باشد. برای تأمین این شرایط، نیاز به تاسیساتی است که نمای شماتیک آن در تصویر شماره سه نشان داده شده است. جکوزی ها دارای سیستم های جت پمپ هم هستند تا با فشار آب و برخورد آن به بدن شناور، قدرت آب درمانی جکوزی تکمیل گردد.

تأسيسات سونای بخار
برای بهره برداری مناسب از سونای بخار، باید رطوبت نسبی تا ۹۹ درصد را فراهم کرد. برای ایجاد این شرایط. لازم است تا با استفاده از تاسیسات نشان داده شده در شكل شماره چهار، این محیط برای استفاده می شود، اما برای استفاده از سونای خشک، نیازی به نصب تاسیسات در موتور خانه نمی باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید