بخشی از مقاله

نقش مدیریت سلامت زنان در ارتقای سلامت جامعه

چکیده

مقدمه و هدف:
سلامت زنان به عنوان نیمی از جمعیت فعال جامعه و مشارکتی که در تامین، حفظ و ارتقای سلامت خانواده و جامعه دارند

اهمیت ویژه ای است. از طرفی دیگر سلامت آنها زیربنای سلامت خانواده و جامعه می باشد. این مطالعه با هدف ارائه ی روش ها و متد های مدیریت سلامت زن و تاثیر آن درارتقای سلامت جامعه صورت گرفته است.

روش اجرا:
این مقاله به صورت توصیفی - مروری بوده و در نگارش آن از مقالات و پژوهش های مرتبط بهره گرفته شده است. برای انجام جستجو از بانکهای اطلاعاتی Google Scholar، Medline، SID و Magiran استفاده شده است.

بحث:

معمولا زنان مدیریت سلامت خانواده را به عهده دارند که سلامت آنان متاثر از شرایط مطلوب خانواده، روابط زناشویی خوب و برخورداری از حمایت های اجتماعی می باشد. همچنین خانواده به عنوان رکن اصلی جامعه تعیین کننده ی سلامت جامعه می باشد؛از طرفی نیمی از جمعیت جامعه را زنان تشکیل می دهند؛ از این روتامین نیازها و مدیریت سلامت زنان باید در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها لحاظ شود.

نتیجه گیری:

از آنجایی که زنان سالم نقش موثری در ارتقای سلامت جامعه دارند و سلامت زنان در گرو، تامین نیازهای اساسی آنان است؛ لذا پیشنهاد می شود دست اندرکاران بهداشت و درمان کشور و نیز مجلات علمی حوزه بهداشت و سلامت، بیش از پیش به موضوع تامین نیازها و مدیریت بهداشت و سلامت زنان بپردازند.

کلمات کلیدی: زنان، سلامت اجتماعی، مدیریت سلامت


مقدمه:
سلامت چه به صورت فردی و چه جمعی بیتردید از مهمترین ابعاد مسائل حیات انسان است. سلامت، شرطی ضروری برای ایفای نقشهای اجتماعی است و همه انسانها در صورتی می توانند فعالیت کامل داشته باشند که هم خود را سالم احساس کنند و هم جامعه آنها را سالم بداند(ٌ). اما زمانی که بحث بین جنسیت و سلامت به میان می آید، با یک مفهوم متغیر بین دو جنسیت مواجه هستیم. اگرچه میزان مرگ و میر زنان در برخی از گروههای سنی کمتر از مردان است اما زنان بر اساس آمارهای بهداشتی مقایسه با مردان آسیب پذیرترند. سازمان جهانی بهداشت بر این عقیده است که نوع تفاوتها در رابطه با جنسیت از بدو تولد و در سراسر جهان مطرح است(ٍ ). سلامت زنان علارغم تأمین و استمرار سلامت خانوادهها و جوامع، زیربنای آنها نیز می باشد. از این رو پژوهش در زمینه سلامت زنان، سودمند است. سلامت زنان و به ویژه سلامت مادران از مفاهیم زیربنایی در توسعه و در ارتباط با توسعه و رفاه اقتصادیاجتماعی است. همچنین، زنان کفیل نسل های بعدی بوده و اهمیت آنان اغلب در ورای مدیریت های مردانه کمرنگ و مخفی باقی مانده است(َ). آن ها همچنین عوامل فعال برای ایجاد تحول و توسعه هستند(ُ). زنان به عنوان نیمی از جمعیت می توانند نقشی سازنده و تاثیرگذار در روند پیشرفت، تکامل و توسعه جامعه داشته باشند، اما در تمامی عرصه های مختلف تولید و بازتولید چه در درون چارچوب خانواده به لحاظ حقوقیاقتصادی و چه در سطح جامعه نسبت به نقش آنان بی توجهی شده است( ِ). تحقیقات انجام یافته در ایران نیز نشان میدهند که جامعه زنان به دلایل مختلف در مقایسه با مردان از مشکلات و مسائل بیشتری رنج می برند، به طوریکه در دسترسی به آموزش، اشتغال و خدمات بهداشتی- درمانی و بهره مندی از حقوقحقّه خود از وضعیت یکسانی برخوردار نیستند و هرجا که این تفاوت بیشتر باشد، وضعیت کودکان آنان وخیم تر و به طبع خانواده هایشان محروم تر به نظر می آیند(ّ). بعد اجتماعی شاید مهم ترین و جامع ترین بعد از میان جنبه های مختلفی باشد که می توان سلامت زنان را بررسی کرد. عوامل اجتماعی از جنبه های مختلف بر سلامت زنان مؤثر است. مشکلات ناشی از فقر زنان در ادبیات توسعه اجتماعی و سلامت زنان موضوع قابل توجه و با اهمیتی بوده است. فقر زنان به شکل مصرف غذای ناکافی، زندگی در مسکن نامناسب، دسترسی نداشتن به خدمات و مراکز درمانی و نداشتن قدرت تصمیم گیری در مورد شرایط اولیه زندگی نشان داده شده است. بیشتر زنان در کارهای کم درآمد و سطح پایین مشغولند و به دلیل مشکلات اشتغال،

1- Health


در تمام جهان با خطراتی مواجهند که سلامت، زندگی و رفاه آنان را تهدید می کند(ْ). با توجه به اینکه زنان در کشور ما به عنوان عنصری حیاتی در محیط کاری خانه و همچنین نقش حساس وی در تربیت فرزند و اینکه حجم بسزایی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند لذا این مطالعه در نظر دارد تا با پرداختن به نقش زنان چه در سلامت جامعه و چه در جهت کاهش مشکلات تربیتی، اهمیت زنان را در کشور نشان دهد.

بحث:
ساختار مدیریت سلامت زنان در کشورهای امریکا و کانادا

این کشورها با تدوین استراتژیهای خاص، منابع قابل ملاحظه ای را به این موضوع اختصاص داده اند. نظام بهداشتی و درمانی این دو کشور یکسان نبوده ولی هر دو دارای مدیریت هماهنگ و پیشرفت های در امر توسعه سلامت زنان می باشند و می توان نوع مدیریت توسعه را در بین سیستم های متفاوت آنها بهتر مقایسه کرد. کشور کانادا دارای بیمه بهداشت ملی است که نظام بیمه بهداشت را در سطح ملی ارائه می نماید. کشور ایالات متحده امریکا دارای نظام مختلط است این کشورها در زمره کشورهای پیشرفته صنعتی و از بهترین شاخصهای بهداشتی درمانی ب هویژه در مورد سلامت زنان برخوردارند(َ). توجه جدی این کشورها به اهمیت مدیریت توسعه سلامت زنان متأثر از فعالیت دیرینه گروههای طرفدار حقوق زنان در این کشورها و همکارهای متعدد بین دو کشور در سطح علمی و پژوهشی است.

مدیریت توسعه سلامت زنان در انگلیس و ژاپن

کشورهای فوق از نظر ساختار سازمانیعمدتًا به همان رویکرد سنتی سلامت مادر و کودک بر محوریت آسیب پذیری زنان در نقش باروری و تولید مثل و توجه خاص به ویژگی های فیزیولوژیک زنان و نیازهای آنان تکیه دارند و مجموعه سازمانی وزارت بهداشت مسئول سیاست گذاری و برنامه ریزی کلی در زمینه های مختلف برای زنان و مردان است. این دیدگاه در سالهای اخیر با پیگیری اجرای سیاست های برابری جنسیتی و برنامه عمل کنفرانس جهانی زنان در پکن موجب گسترش قابل توجه در بخش بهداشت شد و سیاستگذاریها و برنامه ریزی در وزارت بهداشت ب هصورت پراکنده درباره موضوعاتی همچون بهداشت


ساختار مدیریت سلامت زنان در ایران
در ایران از لحاظ سیاست گذاری و برنامه ریزی، توجه به سلامت زنان در چارچوب تعریف سلامت باروری با تکیه اصلی بر نقش باروری زنان و توجه به دیگر ابعاد متأثر از آن می باشد. شورای عالی سلامت از مراجع اصلی تصمیم گیری و مسئول سیاست گذاری، برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر اجرا در امر سلامت است. سیاست ها و برنامه های پژوهشی نیز از جمله زمینه ها و ابزارهای راهبردی مدیریت سلامت زنان در کشور محسوب می گردد . نهادینه کردن پژوهش در آموزش پزشکی و ارائه خدمات سلامت، توسعه تحقیقات علوم پزشکی و ایجاد نظام اطلاعات مدیریتی مناسب و تقویت و توسعه نظام اطلاع رسانی از جمله راهبردها اصلی نظام سلامت در ایران است که به رغم پایین بودن سهم اعتبارات تحقیقاتی گروه پزشکی از مجموع اعتبارات فصل تحقیقات و برنامه تحقیقات دانشگاهی در بودجه عمومی دولت از رشد قابل ملاحظه ای در طی یک دهه اخیر برخوردار بوده است(ًٌ). اشتغال، تبعیض جنسیتی، وظایف و نقش های مادری و همسری، فقر، خشونت،

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید