بخشی از مقاله

نقش وارتباط وب معنایی در مدل B2B تجارت الکترونیک
چکیده:
آمدن اینترنت وپیشرفت تجارت الکترونیک در محیط وب, باعث تغییر نوع تجارت ازشکل سنتی به شکل مبتنی بر وب شده است حال شرکتها ومشتریان با انبوه اطلاعات و صفحات وب در فضاي سایبرمواجه شده اند که جستجو,جمع آوري و پردازش اطلاعات براي تامین نیازمندیهایشان کاري بسیار طاقت فرسا است که با عرضه تکنولوژي وب معنایی در این برهه از زمان این امر را تسهیل نموده است.در این مقاله به بررسی ونقش وب معنایی روي مدل تاجر به تاجر (B2B) تجارت الکترونیک پرداخته و به تبیین اثر آن برروي تجارت,مشتریان,اقتصاد و وب سرویس معنایی ومزایا و موانع استقرار آن را تشریح مینماییم.
واژه هاي کلیدي:
وب معنایی، تجارت الکترونیک,زبان نشانه گذاري توسعه پذیر,هستی شناسی,تجارت الکترونیک تاجر با تاجر

.1 مقدمه:
پیشرفت تکنولوژي و حضور فراگیر اینترنت , وب و تاثیر انقلابی تجارت الکترونیک در تجارت , موجب بروز تغییر و تحولات بنیادي ومحتوایی و افزایش راندمان خرید و فروش شده است و در حال حاضر بیش از 500 میلیون نفر از اینتر نت استفاده می کنند وبیش از سه بیلیون صفحه وب روي اینترنت وجود دارد.امروزه اینترنت و web آنان را با مواردي نظیر تبلیغات ، انتشارمقاله ، بازي ,کسب وکار الکترونیکی و... روبرو کرده وآنان از web بعنوان منبع عظیم اطلاعات براي جستجوي نیازمندیهاي شان استفاده می کنند.در ابتدا، تجارت الکترونیکی شامل استفاده از EDI و اینترنت جهت تنظیم روابط طولانی مدت بین تامین کنندگان و خریداران بوداما عدم تسري وحرکت به تجارتهاي دیگر منجر به ایجاد توقف هایی در این روابط شد . وب، یک محیط تجارت الکترونیکی بازترو در حال توسعه است که به مشاغل امکان می دهد که با قابلیت انعطاف بیشتر با یکدیگر به تجارت بپردازند. بنابراین خرید و فروش را می توان به طور کامل به صورت خودکار در آورد.تکنولوژي هاي وب معنایی ماشین ها را قادر می سازد تا اطلاعات را در یک شکل قابل تفسیر براي یک ماشین , روي web معنا کند. در حال حاضر، تنها انسان ها قادر هستند اطلاعات منتشرشده مربوط به کالاها را به صورت آن لاین درك نمایند. گرچه، تکنولوژي هاي وب معنایی به دستیاران وعوامل دیجیتالی این توانایی را می دهد که در وب , کالاهایی را جستجو کنند که به بهترین وجه با نیازهاي یک کاربر خاص مطابقت داشته باشد. در حالیکه امروزه مصرف کنندگان باید به تعداد محدودي از پیشنهادات موجود روي ورودي هاي تجاري الکترونیکی در هنگام جستجو براي کالاها تمرکز و تکیه کنند، کاربردهاي آینده قادر خواهند بود با یک فرآیند جستجو بر اساس ویژگی هاي کالا، این موارد را فراهم نمایند، که شامل انتشار همه کالاها به این شکل روي اینترنت می باشد.درهمین حال در تجارت الکترونیک بنگاه با بنگاه (B2B) وبنگاه بامشتري (B2C) بنگاه هاي اقتصادي و مشتریان جهت پیداکردن منابع وتبادل اطلااعات روي صفحات وب با انبوهی از اطلاعات دسته بندي نشده و اضافی برخورد میکنند که براي پردازش و تصمیم گیري نیازمند صرف وقت وهزینه گزافی میباشند که در این زمان وب معنایی کمک بسیارمهمی براي تسریع دردسته بندي ,تبادل اطلاعات و تصمیم گیري درتراکنشهاي تجاري بنگاههاي اقتصادي را ایفا میکند.

.2 تجارت الکترونیک چیست
استفاده از تجارت الکترونیک از حدود سال 1965 آغاز شد که مصرف کنندگان توانستند پول خود را از طریق ماشینهاي خود پرداز (ATM) دریافت کرده و خریدهاي خود را با کارتهاي اعتباري انجام دهند "تجارت الکترونیک " طبق نظر کمسیون اروپائی در سال 1997 به این شکل تعریف شده است: "تجارت الکترونیکی بر پردازش و انتقال الکترونیک داده ها شامل متن و صدا و تصویر مبتنی می باشد. تجارت الکترونیکی فعالیتهاي گوناگونی از قبیل مبادله الکترونیک کالاها و خدمات و تحویل فوري مطالب دیجیتالی و انتقال الکترونیک را شامل می شود". مدلهاي تجارت الکترونیک به طور کلی مدلهاي تجارت بین سازمان (B2B) ,تجارت بین سازمان و مصرف کننده ,(B2C)تجارت مصرف کننده با مصرف کننده (C2C) ,تجارت مصرف کننده به کسب و کار ( ,(C2B وتجارت سازمانها با ادارات دولتی (B2G) را نیز میتوان در این رابطه در نظر گرفت.که ما به مفهوم تجارت بین سازمانی B2B که به معنی تجارت فروشنده با فروشنده است میپردازیم .
تکنولوژیهاي B2B شامل موارد زیر هستند :
1. تبادل الکترونیکی داده ها , تبادل الکترونیکی داده هاي دوشرکت در قالب فرمت توافق شده است که توسط ماشین وبدون دخالت انسان تفسیر میشود و نیاز به سخت افزار ونرم افزار توافق شدهEDI دارد که در بعضی مواقع توسط شرکت سوم شخص این سرویس ارایه میشود که مزایایی مانند :سرعت تراکنش,کاهش هزینه تراکنش,خطاي کمتر,پشتیبانی به موقع و در نهایت بدست آوردن مزیت رقابتی در مقایسه با دیگر رقبا می انجامد میباشد و منافع تامین کننده /مشتري بستگی زیادي به برقراري توازن در میان این دو دارد .ومشکلات آن مانند:درك توسط افراد ماهر,تکنولوژي مجزا,نگهداري سخت افزارونرم افزار, نیازبه یک برنامه مجزادر هر ارتباط B2B وانعطاف پذیري کم ,میباشدهمچنین دستوراتEDI برنامه پذیر و تحت وب نیست وبراي شرکتهاي کوچک ومتوسط به علت نیاز به سرمایه گذاري زیاد وریسک بالا به علت قفل شوندگی در آن زیاد جذاب نمیباشد.

2. قالبهاي مبتنی بر اینترنت:xml/ مشکلات ذکر شده باعث تغییر تفکر شرکتها به استفاده از تکنولوژي هاي اینترنتی و وبی میشوندکه مزایایی مانند تمرکز روي محتوا,استفاده از ,style sheetsاستفاده از زبان نشانه گذاري( هر کاربر تگهاي مورد نیاز خودش را تعریف میکند) واجازه تبادل اطلاعات متحدالشکل مابین دو بنگاه میباشد. البته استفاده از وب و html باعث مشکلاتی مانند عدم ساختار در اطلاعات و معانی,ساختار ساده وفقط براي ارایه و جستجوهاي غیر موثر به علت عدم درك معانی ومحتوا میشوند.
3. وب معنایی چیست
آغازوب معنایی بوسیله کنسرسیوم شبکه گسترده جهانی (w3c) web ، ارتقاء می یابد. قوانین اصلی وب معنایی شامل RDF , OWL می باشد که زبان هاي استاندارد شده W3C می باشند و براي بیان اطلاعات به شکل قابل تفسیر براي ماشین مورد استفاده قرار می گیرد . وب معنایی شیوه اي است براي ایجاد یک وب که در آن رایانه ها می توانند از شبکه اي از داده هاي منبع استفاده کرده، آنها را تعبیر، تحلیل و پردازش کرده و به کاربر ارائه نمایند.وب معنایی در صدد خلق فضایی است که در آن ماشین ها قادر به برقراري ارتباط با یگدیگر باشند. وب معنایی گسترش وب کنونی است با این تفاوت که اطلاعات آن از طریق تجهیز اطلاعات با اجزاء معناشناختی مشخص, معنادار شده تا پردازش و درك خودکار داده ها را عملی سازد. وب معنایی در جستجوي گسترش و ایجاد زبان هایی است که اطلاعات را به گونه اي قابل پردازش توسط ماشین ها بیان نماید . وب به منزله فضایی اطلاعاتی و با هدف برقراري ارتباط میان انسان ها که فضاي اطلاعاتی پویا، انبوه و غیرمتمرکز است بوده و وب کنونی براي استفاده مستقیم انسان طراحی شده است و بانک هاي اطلاعاتی هر روز بیش از پیش تلاش می کنند اطلاعات را به شکلی تولید نمایند که قبل از نمایش براي کاربر، توسط دیگر رایانه ها قابل خواندن و پردازش باشدوب معنایی خدمات اطلاعاتی بسیار متنوع و خودکار رافراهم می کند . داده هاي وب معنایی توسط ماشین قابل فهم هستند و می توانند در نرم افزارهاي مختلف مورد پردازش قراربگیرند . وب معنایی با استفاده از فن آوري هایی نظیر شناسه متحدالشکل منابع (URL) ، براي برچسب گذاري داده ها، به جاي HTML از زبان نشانه گذاري توسعه پذیر (XML) بهره می جویند. و برخی از آنها به منظور استاندارد سازي قالب محتوا به نحوي که صرف نظر از کاربرد نهایی، توسط رایانه ها نیز قابل خواندن باشد به استفاده از چارچوب توصیف منبع (RDF) روي آورده اند.اطلاعات ممکن است در ابربرچسب (Meta tag) ها در راس یک صفحه HTML قرار گیرد یا یک سند کامل ممکن است با استفاده از XML با بخش هاي مفصل نظیر عنوان، چکیده، روش ها، و نتایج کدگذاري شود. سازندگان با استفاده از این زبان ها ، می توانند کالاها و توصیف خدمات خود را به شکل استاندارد و بر اساس علم هستی شناسی سرویس و کالاها را منتشر نمایند.علم هستی شناسی را می توان به صورت یک طبقه بندي استاندارد افزایش یافته مشاهده نمود که براي تشریح یا مدلسازي جنبه هاي واقعی مورد استفاده قرار می گیرد.

4. نقش وب معنایی در تجارت الکترونیک :
.4,1 اثر گذاري وب معنایی در تجارت الکترونیک روي مصرف کننده ها:
تا کنون ، مشتریان میبایست از پایگاههاي تجارت الکترونیکی متمرکز براي مقایسه قیمت هاي دلالان مختلف براي یک محصول خاص استفاده میکردند. گرچه ، آن پایگاهها فقط میتوانست پیشنهاداتی را ارائه کند، که قبلاً بوسیله تأمینکنندگان یا دلالان دیگر منتشر شده بودولی پیشنهادات در مورد مکانهاي بازارهاي واقعی همیشه به درصد خاصی از همه پیشنهادات موجود محدود میشد زیرا یک تأمینکننده نمیتوانست همه این پایگاه ها را بشناسد.موتورهاي تحقیق معنایی، پیشنهادات کالاها را به طور مستقیم از صفحات وب تأمین کنندگان بازیافت میکنند و بنابراین میتوانند شامل همه پیشنهادات منتشر شده به شکل قابل تفسیر براي ماشین بر روي وب باشند. بنابراین، آنها می توانند به صورت بالقوه، تصویر کلی بازار را براي مشتریان فراهم کنند، زیر آنها هرگونه پیشنهاد مجزاي منتشرشده روي وب را نیز مشخص میکنند. تعداد کمی از پایگاههاي تجارت الکترونیکی به مصرفکنندگان این امکان را میدهد که یک ویژگی محصول را بین سازندگان مختلف مورد مقایسه ، و مدل هاي آنها را با هم مقایسه کنند. تکنولوژيهاي وب معنایی ، از سوي دیگر ، دستیار جستجو را قادر می سازند تا ویژگیهاي همه محصولات موجود در بازار را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و آنها را در مقابل یکدیگر مقایسه نمایند. در نیتجه ، مشتریان قادر خواهند بود تا به طور خاص چیزهایی را که میخواهند را بیان نمایند. بنابراین، مشتریان قادر خواهند بود که مشخص کنند در جستجوي چه کالایی هستند و این فرصت را خواهند داشت تا حداکثر مقدار محصولات ممکن را مورد ملاحظه قرار دهند و به آنها این امکان داده می شود که راه حلهایی را بیابند که با نیازهاي افراد به بهترین وجه مناسب باشد. بعلاوه ، امکان اجراي استدلال در مورد دادههاي وب معنایی وجود دارد و به موتورهاي جستجو امکان داده میشود تا اطلاعات یکپارچه را در یک روش آشنا براي کاربر، نمایش دهد. شفافیت افزایش یافته بازار، فرصت یافتن بهترین و ارزانترین پیشنهاد را بوجود می آورد. در آینده، سرویسهاي وب معنایی ، دستیارهاي جستجو را قادر میسازند تا کالاها را براي کاربران ،در وب سایت دلالان سفارش دهند. این بدین معناست که کاربران نباید رابطه متقابل با هیچ پایگاه دیگري را ایجاد کنند. آنها فقط باید زمانی اطلاعات را روي پایگاه کمک کننده جستجوي معنایی ثبت کنند که کمک کننده بتواند با وبسایتهاي دلالان در مورد سود مشتري رابطه متقابل ایجاد کند.

.4,2 تأثیر وب معنایی مبتنی بر تجارت الکترونیکی روي کسب وکارها :
دلالان و تأمینکنندگان فقط باید اطلاعات کالا و پیشنهادات را یک بار روي وب سایت خودشان منتشرکنند و همه موتورهاي جستجو قادر خواهند بود که این اطلاعات را تفسیر نمایند. از دیدگاه فروشنده ها ، تکنولوژي هاي معنایی وب در تجارت الکترونیکی، هم داراي تأ ثیرات منفی و هم داراي تأثیرات مثبت میباشد. یک فرصت عظیم این است که فروشندگان داراي دسترسی بهتر و مستقیمتر به مصرفکنندگان میباشند. معمولاً بازاریابی براي بسیاري از بازارهاي کوچک خیلی پرهزینه میباشدو به طور مشابه ، تعداد زیادي از شرکتهاي کوچک و متوسط با شکست مواجه می شوند، زیرا قادر به بازاریابی و توزیع موفق محصولاتشان نمیباشند.تجارت الکترونیکی بر اساس وب معنایی به این شرکتها امکان میدهد تا به سادگی کالاهاي خود و ویژگی هاي خاص آنها را بر روي صفحات وب خود توصیفکنند و به آنها امکان دهند تا به طور اتوماتیک هزاران مشتري را بر اساس فرآیندهاي جستجو با حداکثر فرصت براي یافتن، مورد ملاحظه قرار دهند، ودر نتیجه، شرکتها قادر خواهند بود تا به اهداف پنهان مشتریان ، به روش بسیار مؤثرتري برسند، تکنولوژيهاي وب معنایی، ارتباط مستقیم بین تأمینکنندگان و مشتریان را پیشبینی میکند. انتظار میرود که این مسئله منجر به روشن شدن بیشتر زنجیره ارزشی گردد.افزایش شفافیت باعث میشود که حفظ مبارزات رقابتی براي شرکتها متوسط یا ضعیف مشکل شود .
.4,3 تأثیر وب معنایی بر اقتصاد کلان ،به دلیل یکپارچهسازي رو به پیشرفت عرضه و تقاضا :
بازارهاي مبتنی بر اساس تکنولوژي هاي وب معنایی به مشتریان امکان میدهد تا تصویر کاملی از بازار مناسب را تداعی کنند. در بسیاري از زمینهها ، انتظار می رود که اهمیت تبلیغات کمرنگ شده باشد، زیرا شرکتها بهتر قادر خواهند بود که بوسیله قدرت خود در توصیفات ساختاري با ویژگیهاي کالا، مرتبط شوند. بطور خاص ، این مسئله براي شرکتهاي کوچک و متوسط اهمیت بالایی دارد، زیرا شرکتکنندگان در این بازارها به دلیل توانایی هاي محدود مالی ، نمی توانند بر تبلیغات سنگین تکیه کنند. انتظار میرود که وضعیت بهبودیافته براي تأمین کنندگان جزئی، آنها را قادر سازد که یک حاشیه پررنگ تر را ایجاد نماید، زیرا مشتریان تمایل دارند هزینه بیشتري را براي محصولی بپردازند که بیشتر با نیازهاي آنها تناسب داردو به طور همزمان این انتظار وجود دارد که تقسیمبندي شدیدتر بازار منجر به سطح بالاتري از بکارگیري دراین شرکتها شود.مصرف کنندگان قادر خواهند بود که به سرعت محصولاتی را بیابند که با نیازهاي خاص آنها تناسب داشته باشد. بنابراین، این مسئ له منجر به کاهش خریدهاي اشتباه شود و در نتیجه منجر به نتایج بالاتر براي سرمایهگذراي مناسبتر میشود. موفقیت اجرایی این مدلهاي جدید در ساخت تجاري بر روي www ، در اصل به دوعامل نفوذ پهناي باند و استفاده گسترده و بیطرفی شبکه بستگی دارد.ایجاد بازارهاي عملکردي براي جوامع خاص و سرویسهاي استفاده شده در تکنولوژيهاي پیشرفته از جمله وب معنایی ،توسط مصرف گسترده از دسترسی به پایگاههاي شبکه بی سیم یا ثابت و دسترسی آزاد به این بازارها مورد حمایت قرار میگیرد.تجارت الکترونیکی موفق ,به شبکههاي ارتباطی الکترونیکی رقابتی و بازارهاي خدماتی نیاز دارد. رقابت در تکنولوژي اطلاعاتی که توسط بازارهاي کاربر نهایی مورد حمایت قرار میگیرد، تنها در صورتی میتواند موفق باشد که درصد مؤثري از جمعیت، به این بازارها دسترسی داشته باشند و بتوانند تجارتهایی را در این پایگاه ها انجام دهند. این مسئله به وضوح نشان میدهد که نقش مهمی دردسترسی گسترده و بیطرفی شبکه نهفته است . تنظیمات به طور قابل توجهی میتوانند توسعه تجارت الکترونیکی به وسیله فراهم آوردن یک محیط رقابتی براي بازارها جهت شبکهها و خدمات ارتباطی الکترونیکی را تحت حمایت قرار دهند. این مورد شامل ایجاد و حفظ رقابت در دسترسی به بازارها و همچنین حفظ و توانایی مشتریان در استفاده از همه منابع موجود بر روي www، بدون مداخله فراهم کنندگان میباشد.

SWWS .5
(swws) semantic web Enabled web services ، وب را از یک مجموعه ساکن اطلاعات به یک وسیله توزیعی محاسبات بر پایه تکنولوژي وب معنایی انتقال می دهد که محتواي قابل پردازش wwwتوسط ماشین و قابل تفسیر براي ماشین را ,ایجاد می نماید. swws کشف اتوماتیک، انتخاب و اجراي منطق تجاري درون سازمانی را امکانپذیر می سازد و زمینههایی مانند ترکیب زنجیره تأمین دینامیک را ایجاد مینماید. کاربرد آنتولوژي ها به طور روزافزون بعنوان کلیدي براي قادر ساختن دسترسی به اطلاعات معنایی و پردازش ، میباشند. کاربردهاي زیادي از چنین روش هایی ، مانند مدیریت سند و متون، جمع آوري و یا مدیریت اطلاعات در وب معنایی، است که آنتولوژيها یک نقش مرکزي را ایفاء میکنند و به صورت مدلهاي مفهومی براي تشریح و توصیف اطلاعات متا قابل تفسیر و قابل پردازش توسط ماشین در میآیند. تکنولوژي سرویس وب ، به صورتی که امروزه وجود دارد ، ممکن است از پردازش اطلاعات معنایی ، از جنبه هاي مختلفی سود ببرد.دیدگاه آینده

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید