بخشی از مقاله

گردشگری الکترونیکی ، تاثیر متقابل فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت گردشگری eTourism
چکیده : تعداد کاربران اینترنت و شبکه های بین المللی ارتباطی اینترنتی به شکل فزاینده ای رو به رشد می باشند و بکارگیری فناوری ارتباطی نوین ، جزء لاینکف زندگی امروز شده است . بدین ترتیب هر بنگاه تجاری - خدماتی موظف است تا پاسخگوی خیل عظیم این گروه از مشتریان و کاربران بدون در نظر گرفتن مرزهای جغرافیایی باشد . یکی از مهمترین کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و اینترنت ، در صنعت گردشگری است و به دلیل نقش و اهمیتی که صنعت گردشگری خارجی می تواند در ابعاد مختلف از جمله ایجاد درآمدهای ارزی و افزایش تولید ناخالص داخلی ، منبع در آمد برای دولت ، منبع ایجاد اشتغال و بهبود خدمات اجتماعی داشته باشد ، بنابراین برای ورود به بازار رقابتی جهان مجبور به تجهیز امکانات و بهره برداری از تکنولوژیهای نوین می باشند. ابزار الکترونیکی و اینترنت در تمام زنجیره توزیع خدمات گردشگری شامل : خطوط هوائی ، مهمان پذیری ، گردانندگان تور ، آژانسهای مسافرتی و مقاصد سفر تغییرات شگرفی ایجاد کرده است . با توجه به آنچه مطرح شد ورود تجارت الکترونیک یک ضرورت انکار ناپذیر می باشد و ما ناگریز به استفاده از این فن آوری در صنعت گردشگری هستیم .
واژه های کلیدی : فناوری اطلاعات و ارتباطات ، گردشگری ، توریزم ، توریزم الکترونیکی ، خطوط هوائي الکترونیکی ، مهمانپذیری الکترونیکی ، آژانسهای مسافرتی الکترونیکی ، گردانندگان تور الکترونیکی ، مقاصد سفر الکترونیکی

مقدمه
سیر تکاملی بشر و بویژه پیشرفت های فناوری قرن حاضر در زمینه های مختلف از جمله ارتباطات و حمل و نقل ، دنیای بسیار بزرگ ما را به جهان کوچک و به هم وابسته ای تبدیل کرده است . بارزترین ویژگی جهان امروز که آن را از زمانهای گذشته متمایز ساخته است ، ضرورت ارتباطات و همزیستی در سایه همیاری و روابط با سایر ملل می باشد . نمونه بسیار ساده این نوع همیاری در قالب تجارت بین الملل قابل مشاهده است.
ارتباط بین فناوری و تجارت به سالهای خیلی دور بر می گردد . در حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد، فینیقیان تکنیک ساخت کشتی را به کار بردند تا نخستین کسانی باشند که از دریای مدیترانه گذشته و به سرزمینهای دور دست یابند . با این پشترفت برای اولین بار در تاریخ جهان مرزهای جغرافیایی برای انجام تجارت گسسته شد و تجارت با سایر اقوام و ملل شروع شد . امروزه نیز با ورود فناوری جدیدی تحت عنوان اینترنت به صحنه زندگی بشر، تجارتی موسوم به تجارت الکترونیکی رایج شده است .
در عصر اطلاعات و اینترنت، گردشگری که به عنوان صنعت پاک در کنار صنایع نفت و خودروسازی مطرح است نیز به طور گسترده ای از این فناوری جدید که مهمترین و سریعترین ابزار اطلاع رسانی است استفاده می کند .
بر اساس پیش بینی های سازمان جهانگردی ، تا سال ۲۰۲۰ تعداد جهانگردان به ۱۵۶۰ میلیون نفر بالغ خواهد شد و این صنعت نرخ رشد متوسط4.1 درصد را تجربه خواهد کرد ، قابل توجه است که نرخ رشد برای منطقه خاورمیانه بالغ بر 6.7 درصد پیش بینی شده است . این امر کوشش کشورها و دولت ها را برای جذب سهم بیشتری از این بازار ، سبب شده است .
از آنجایی که توسعه صنعت گردشگری و فناوری اطلاعات و ارتباطات به شدت به یکدیگر مربوط می باشند، معمولا مشخص کردن این مطلب که آیا فناوری اطلاعات و ارتباطات تغییراتی را در عرضه و تقاضای صنعت توریسم ایجاد کرده و یا تنها ایجاد این تغییرات را آسان تر می کند، کار مشکلی خواهد بود. فناوری اطلاعات و ارتباطات لوازمی را فراهم کرده و ارزیابی عرضه و تقاضا در حرفه ی توریسم را بواسطه ی متعادل کردن نیازهای موجود وچشم اندازهای تجاری امکان پذیر خواهد کرد. در نتیجه، صنعت توریسم تقاضاهای (احتياجات خود را از طریق ICTو بوسیله توسعه نیازهای مربوط به خود و احتیاجات مشتریها و بوسیله ی اسپانسر کردن فعالیت های مربوط به پیشرفت تکنولوژی که وظایف مربوط به خود ICTرا هم آسان تر می کند، افزایش خواهد داد. در عوض، پیشرفت ICT ابزار گسترده تر و امکانات بالقوه تری را که مطابق با نیازهای صنعت می باشد، ارائه خواهد کرد. به این ترتیب طبق این شیوه اولیه، یک بخش، بخش دیگر را تحریک کرده و سپس هر دو بخش با هم سریعتر به سمت جلو حرکت می کنند. هر دو با هم پیشرفت می کنند. توسعه ی متداوم ICT در طول دهه ی گذشته تاثیر بسزایی بر کل صنعت توریسم برجای گذاشته است ICT .نه تنها سخت افزار، نرم افزار و شبکه اطلاعاتی را به هم مرتبط می کند، بلکه سیستمهای اطلاعاتی، مدیریتی و مخابراتی را به کار گرفته و توزیع اطلاعات مربوط به توریسم را در داخل و مابین موسسات امکان پذیر کرده و همچنین تمامی تجهیزات را برای تولید کالاها وارئه خدمات به کار خواهد گرفت . توریسم الکترونیکی نشان دهنده دیجیتالی شدن تمامی کارها(مراحل) وارزشیابی ها در صنعت توریسم، سفر، مهمان داری وصنایع پذیرایی می باشد. در سطح ماهرانه توریسم الکترونیکی شامل تجارت الکترونیکی واستفاده از ICT به منظور حداکثر کارایی و تاثیر گذاری در صنعت توریسم می باشد. در سطح استراتژیک، توریسم الکترونیکی تمامی مراحل کاری و مراحل ارزشیابی وهمچنین ارتباط استراتژیک موسسات توریستی با همه ی سهامدارنشان را تغییر خواهد داد. توریسم الکترونیکی با استفاده از مزایای اینترانت برای تشخیص فرآیندهای داخلی، اکسترانت به منظور توسعه معاملات با اعضا(همکاران) معتبر و با استفاده از اینترنت به منظور تعامل ( همکاری با تمامی سهامداران، رقابت را بین موسسات توریستی ایجاد می کند. مفهوم توریسم الکترونیکی شامل تمامی فعالیت های بازرگانی از قبیل تجارت الکترونیکی، بازاریابی الکترونیکی، پول الکترونیکی، حسابداری الکترونیکی، مدیریت منابع انسانس الکترونیکی، خرید الکترونیکی، تحقیق و توسعه الکترونیکی و تولیدات الکترونیکی) وهمچنین استراتری الکترونیکی، برنامه ریزی الکترونیکی ومدیریت الکترونیکی در تمامی بخش های صنعت تورسیم که عبارتند از توریسم، سفر، حمل ونقل، تعطیلات، مهمان داری، مسئولان، واسطه ها و بخش عمومی موسسات خواهد شد.
بدون شک مهم ترین عامل شتاب دهنده، به کار بردن فن آوری اطلاعات در نظام های توزیع گردشگری بوده است . این امر امکان دستیابی به اطلاعات به موقع در خصوص تسهیلات و اسکان در اماکن گردشگری را در تمامی مراحل توزیع و در هر مقطع زمانی فراهم ساخته است زمانی که عرضه غير ملموس و فاسد شدنی و قابل استهلاک است این امر از اهمیت خاصی برخوردار است . به علاوه , هزاران عرضه کننده در سراسر جهان را قادر ساخته است تا با نظام های ثبت نام رایانه ای مرتبط شوند .
فن آوری اطلاع رسانی و مهارت های مورد نیاز پرسنل بخش تجارت جهانگردی را تغییر داده است قبلا" کارمندان عملیاتی به مهارت هایی مهم نظیر برنامه های مسیرها و برنامه های مسافرت و تائید برنامه ها , اصلاح تعرفه ها و تهیه و ارائه بلیت ها نیاز داشتند و امروزه این کارها را کامپیوتر انجام می دهد. کارکنان می توانند روی کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان و فروش و مشاوره سفر کار کنند .


توریزم الکترونیکی ه - تعامل بین فناوری اطلاعات و ارتباطات و صنعت گردشگری
فناوری اطلاعات و ارتباطات بواسطه ایجاد محیط اطلاعاتی برای هر یک از موسسات توریستی و ایجاد ساختار اطلاعاتی متمرکز ، در سیستم گردشگری تاثیر گذار بوده است. بخش های مختلف این صنعت در این محیط اطلاعاتی می تواند به شناسایی فرصت های تجاری در بازار پرداخته ، به توسعه همکاری با تهیه کننده ها و واسطه ها بپردازند و همچنین می توانند موسسات غیر رسمی را به منظور توسعه و ارائه خدمات گردشگری ، ایجاد کنند . به این ترتیب بیشتر سودها نصيب سهامداران می شود ، چرا که تغییرات تکنولوژی همکاری های موثری را بوجود آورده و ابزاری را برای جهانی شدن صنعت گردشگری فراهم کرده است.
فناوری اطلاعات و ارتباطات با ارائه ابزار و امکانات موثر هم برای مشتری ها به منظور شناسایی و خریداری تولیدات مناسب و هم برای تولید کنندگان به منظور توسعه ، کنترل و توزیع تولیداتشان در سطح جهانی ، به طور موثری به افزایش و حمایت از جهانی شدن سطح عرضه و تقاضای فعلی در سراسر جهان در صنعت گردشگری پرداخته است .
کانال توزیع گردشگری در شکل زیر نمایش داده شده است . مشتری ها ممکن است محصولات مختلفی را مستقیما از تولید کننده دریافت کنند در حالی که توزیع کننده ها و واسطه های فروش برای تبلیغ خدمات گردشگری فعالیت می کنند . مسافر آینده هم ممکن است از بیش از یک یا یک دسته کانال توزیع توریستی برای یک سفر استفاده کند.

منحنی عمومی عمودی و یا افقی پیوسته ای را می توان در صنعت گردشگری مشاهده کرد . یکپارچگی افقی تواما موازی با هر یک از کانال های توزیع توریستی شکل می گیرد و موسسات مشابه را قادر می سازد تا بتوانند محصولات و سرویس های فوق را به شکل موثر تر و کار آمد تری توزیع کنند. یکپارچگی عمودی زمانی پدیدار می گردد که سازمان ها کانال توزيع توریست در یک سطح را با اعضاء در سطح دیگر را برای دستیابی به مقیاس های اقتصادی ، کنترل بهتر هزینه ها ، هماهنگی مدیریت سرویس ها ، کنترل بیشتر کانال و افزایش امکانات به هم ارتباط دهند . مدیران متصدیان تور و موسسات مسافرتی خارجی ، هواپیمایی و موسسات همکار نمونه یکپارچگی عمودی هستند. شکل : نیازها و خواسته های اعضاء کانال توزیع گردشگری

استفاده از امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطات و بطور اخص ، اینترنت و تجارت الکترونیک در زنجیره توریسم از زمان تصمیم تا رضایت مندی پس از انجام سفر ، نشان دهنده تاثیر این فناوری در تمام چرخه تولید و توزیع خدمات توریسم است که به بخشهای زیر قابل تقسیم است :
• خطوط هوایی الکترونیکی
• میهمان پذیری الکترونیکی (اسکان )
• متصدیان تور الکترونیکی
• آژانسهای مسافرتی الکترونیکی
مقصد سفر الکترونیکی

خطوط هوایی الکترونیکی
شرکت های هواپیمایی شاید جزو اولین شرکتهایی بودند که نیاز به نوآوری ، ارتباط موثر ، سریع ، ارزان و صحیح با آژانس های مسافرتی و صنایع مشابه را درک کردند . شرکتهای هواپیمایی از آغاز اولین مراحل پیشرفتشان ، سرمایه گذاری سنگینی روی فناوری اطلاعات و ارتباطات کرده اند . ابتدا استفاده از رزویشن بر روی بردهای نمایشی دستی حاوی فهرست مسافرین در دهه ۱۹۵۰ ایجاد شد . آژانس های مسافرتی مجبور بودند بهترین و مناسب ترین مسیرها و خطوط هوائی را برای مشتریانشان به صورت دستی از روی راهنمای رسمی خطوط هوائی ( OAG") یا راهنمای الفبایی شرکت های هواپیمایی جهانی پیدا کرده سپس برای بررسی عدم تکمیل ظرفیت ، رزرو و ثبت نهایی پرواز با شرکت مذکور تماس گرفته و نهایتا بلیط را به صورت دستی صادر کنند. خطوط هوایی آمریکا در سال ۱۹۶۲ سیستم رزرویشن کامپیوتری ( CRS ) خود را تحت نام SABRE به عنوان راه حلی برای توسعه ۵۰ درصدی پروازهای ناوگان بویینگ ۷۰۷ خود ( از ۸ هواپیما به 12 ) معرفی کرد. این پروژه که بعدها به عنوان تکنیک شگفت آور عرضه کننده عمليات برنامه ریزی شناخته شد ، از سیستم کد گذاری مورد استفاده در پروژه مرکوری ناسا پیشی گرفت. در اواسط دهه ۱۹۷۰ ، SABRE به مراتب فراتر از یک سیستم کنترلی ابداعی بود . تکنولوژی موجود در آن بهترین امکانات را برای طراحی برنامه های پرواز هواپیماها ، خریداری قطعات یدکی ، تهیه برنامه کاری کارمندان و توسعه انواع سیستم های پشتیبان مدیریتی فراهم می کرد . با وجود اینکه سالها از آن سال می گذرد ، فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش کلیدی خود را در مدیریت کاربردی و استراتژیکی شرکتهای هواپیمایی دنبال می کند . بررسی های 2001 airlines IT نشان داد که شرکتهای هوایی برای مدرن سازی سیستم های سنتی خود یا به منظور سرمایه گذاری راه حل های جدید ، به سرعت به سمت سیستمهای مبتنی بر اینترنت پیش می روند . نزدیکتر شدن به مشتری ها و شکستن قیمت ها محرک های کلیدی پروژه های فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند.
هم اکنون شرکت های هوایی به وب سایت خود به صورت مهمترین کانال توزیع نگاه می کنند . احتمالا تا سال ۲۰۰۷ فروش مستقیم اینترنتی و سیستم صدور بلیط الکترونیکی مکانیسم اصلی توزیع بلیط شرکتهای هوایی را تشکیل خواهند داد .
میهمان پذیری الکترونیکی ۱۵
موسسات مهمان پذیری (سکونت دهی به منظور مدیریت موجودی و کنترل دارایی خود شروع به بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات کرده اند . در سال ۲۰۰۶ میلادی ۲۷ تا ۲۹ درصد کل درآمد صنعت مهمانپذیری از طریق اینترنت ایجاد خواهد شد ( ۲۵ درصد در سال ۲۰۰۵ و ۲۰ درصد در سال ۲۰۰۴) .۲۷ درصد دیگر از کل رزرواسیون هتل ها تحت تاثیر اینترنت ولی بصورت آنلاین انجام خواهد شد (از طریق مراکز تماس ، مراجعه و رزرو گروهی ). در پایان سال ۲۰۰۷ میلادی پیش بینی می شود ۳۹ درصد از کل فروش خدمات مسافرتی از طریق امکانات اینترنت و آنلاین خواهد بود . فناوری اطلاعات و ارتباطات به سرعت در حال نفوذ از طریق یکپارچه کردن عملیات هتل ، طراحی مجدد عملیات بازاریابی ، بهبود کارایی نهایی ، فراهم کردن وسایل و ابزار برای پژوهشهای بازاریابی و بوجود آمدن مشارکت و افزایش خدمات مشتریان و در عین حال فراهم کردن فرصت های استراتژیک هستند. اخيرا مدرکی در آمریکا نشان داده است که تغییر مسیر شدیدی از سمت رزرو کردن تلفنی و از طریق شماره های رایگان برای تماس گیرنده به سمت رزرو های اینترنتی و از طریق سیستم های جامع توزیع در مورد رزرو هتل ها ایجاد شده است . بنابراین هتل ها بدون استفاده گسترده از تکنولوژی قادر به اجرای سود مندانه عملیات خود نخواهند بود .
در همین راستا اغلب موسسات مهمانپذیری اقدام به استفاده و به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در عملیات خود نمودند که در شکل زیر نشان داده شده است .

فناوری اطلاعات و ارتباطات ابزاری برای دست یابی به مزیت رقابتی برای صنعت میهمان پذیری می باشد ، اینترنت عملیات رزرو هتل را به مقدار زیادی بهبود بخشیده است ، خدمات گسترده ای از فرآیند توزیع و رزرو بصورت آنلاین پیشنهاد داده می شوند که قابلیت اطمینان ، تنوع و پاسخ دهی سریع از ویژگیهای آن می باشد . هتل ها قادر به توسعه حضور خود و مشارکت با توزیع کنندگان می باشند به این منظور که اطلاعات چند رسانه ای از امکانات ، تسهیلات و خدماتشان را ارائه دهند. همچنین می توانند رزرو آنلاین و تعامل بین مصرف کنندگان و شر کا را فراهم نمایند .
رزرو کردن از طریق اینترنت به ویژه برای مشتریانی که بطور دائم از هتل ها استفاده می کنند مکانیزم ارتباطی کارا و اثر بخشی را فراهم می کند . بنابر این بسیار واضح است که فناوری اطلاعات و ارتباطات فرصت های بی نظیری را برای صنعت مهمان پذیری فراهم می کنند.
متصدیان تور الکترونیکی
مهمترین عملکرد متصدیان تور در مسیر توزیع خدمات مسافرتی تفریحی ، مجموعه های مسافرتی است که شامل همه مخارج و امکانات می باشد و ترکیبی از محصولات و خدمات هستند. این مجموعه ها تحت عنوان پکیج گردشگری عرضه می شوند.
پکیج ها ترکیبهای از پیش مرتب شده متشکل از حمل و نقل ، اتاق هتل و محل اسکان ، سرویسهای گردشگری دیگر هستند که برای کاهش قیمت کل ، جمع آوری و در یک قیمت محاسبه شده فروخته و عرضه می شوند .
فناوری اطلاعات و ارتباطات کسب و کار متصدیان تور را به میزان زیادی تغییر داده اند بطوری که سیستم ارتباطات و تعامل با تمام سهامداران را متحول کرده اند.
کشورهای اروپایی شمالی ، جایی که متصدیان تور بازار مسافرتهای تفریحی را در دست دارند خطوط هوایی سنتی و CRS ها و

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید