بخشی از پاورپوینت

موضوع تحقیق: وب سایت و وبلاگ

وب سایت
تاریخچه وب
در اوايل دهه ۱۹۸۰ در موسسه سرن (مركز تحقيقات هسته اى اروپا)، دانشمندى به نام تيم برنرزلى گسترش اتصال درونى رايانه هاى دنيا را مطرح كرد و پيش بينى كرد كه در آينده بتوان به تمام اطلاعات و فايل هاى مرتب مربوط به فيزيك دسترسى يافت.
در ۱۹۸۸ اولين برنامه كاربردى فرامتن (Hyper Text) منتشر شد و در مارس ۱۹۸۹ برنرزلى به همراه روبرت كايليائو براى شروع كار پروژه اى را ايجاد كرد كه از طريق شبكه رايانه اى دستيابى به فرامتن (Hyper Text) را فراهم مى كرد. پروژه اى به نام «تار عنكبوتى وب» كه شامل شبكه اى از پيوندها بود. در واقع هدف اصلى آن، اشتراك مسائل تحقيقاتى و همكارى ميان فيزيكدانان در نقاط مختلف بود.

شبكه وب در ماه مه ۱۹۹۱ پس از تحقيقات گسترده با نام وب در سرن منتشر شد و در سال ۱۹۹۳ به عموم معرفى گرديد. شبكه جهانى وب يكى از جديدترين خدمات اطلاع رسانى در اينترنت است كه نسبت به ديگر ابزارها و خدمات اينترنت به سرعت در حال رشد و گسترش است و بسيارى از صاحب نظران عقيده دارند كه ظهور شبكه جهانى وب با قابليت ارائه تصاوير گرافيكى رنگى، فيلم، صوت و متن همراه با پيوندهاى فرامتنى مهمترين دليل رشد روزافزون استفاده از اينترنت است، به طورى كه مشتاقان به كارگيرى وب به سرعت در حال افزايش اند.
طبق گزارش هاى آمارى در ژوئن سال ۱۹۹۳ تنها ۱۳۰ سايت وب بر روى اينترنت قابل دسترسى بود در حالى كه اين ميزان تا ماه ژوئن سال ۱۹۹۵ به بيش از ۲۳ هزار سايت وب رسيد. همچنين طبق برآورد شركت ديناكوئست تا پايان سال ۱۹۹۷ بيش از ۸۰ ميليون رايانه به اينترنت متصل شد كه رشدى معادل ۷۱ درصد را نسبت به سال ۱۹۹۶ نشان مى دهد.

CERN در سال ۱۹۹۳ وب را براى استفاده به طور رايگان آزاد اعلام كرد. وب جذب كاربران در خارج از دنياى آموزشى را نيز آغاز كرده است. سازمان سرن، وب را در اختيار علاقه مندان به آن قرار داده است..
در ادامه به تحلیل روند رشد اینترنت در کل جهان می پردازیم :به نقل از سایت روابط عمومی کاربران اینترنت در جهان را اینگونه معرفی می نماید: آمار کاربران اینترنت در جهان به تفکیک قاره و کشور را از سایت Internet World Stats ببینید:
* کل جمیعت جهان تا سال 2006 : 6,499,697,060 نفر * تعداد کاربران اینترنت در سطح جهان : 1,022,863,307 نفر (یعنی حدود 15.2 %)
* زبان اول کاربران اینترنت : انگلیسی 30.6 %

ساختار وب
HTML زبان جهانی وب و نیز زبانی است که می توانند انواع اطلاعات رانمایش دهند وهمچنین برای ایجاد اسناد و رابطه میان آنهامورد استفاده قرارمی گیرد. تصاویررنگی، فرم های روی صفحات ونوارهای متحرک روی صفحه همه محصولاتی از زبان وب جهانی یا HTML هستند. HTML یک استاندارد بین المللی است که نحوه عملکرد آن تاکنون خوب بوده است. اما تمام اطلاعاتی که کاربران در وب جستجو می کنند درفرمت HTML نیست، بلکه بانک های اطلاعاتی بزرگی است که از منابع مهم به دست آمده ودر اینترنت قابل دسترسی می با شند.


وب سایت های استاتیک
وب سايت ها در کل به دو گروه کلي استاتيک (ثابت) و دايناميک (پويا) طبقه بندي مي شوند. تفاوت عمده اين دوگروه نه در ظاهر آن بلکه در امکاناتي است که براي دارنده وب سايت فراهم مي آورد. اينگونه وب سايت ها که به آن ايستا نيز گفته مي شود در واقع از نظر ظاهري مانند تمامي وب سايت ها مي توانند شامل مطالب ، تصاوير ، انيميشن و .. باشند . تنها تفاوت اين سايت ها با سايت هاي دايناميک و يا پويا عدم امکان ارتباط آنها با کاربر و بانک اطلاعاتي است .

وب سايت های دايناميک
در وب سايت هاي دايناميک شما (به عنوان دارنده وب سايت) مي توانيد با در اختيار داشتن کلمه عبور در وب سايت خود تغييرات ايجاد کنيد. اين تغييرات مي تواند شامل تغيير در صفحات وب سايت، اضافه و کم کردن صفحات، اضافه و حذف تبليغات سايت و ... باشد. از جمله ديگر امکانات وب سايت دايناميک مي توان به تهيه گزارش از سيستم (تعداد بازديد از صفحات)، نظرات کاربران، تبليغات سايت، امکان عضو گيري و مديريت کاربران اشاره کرد. اين ويژگي ها بنا به درخواست شما و پس از بررسي نياز دقيق در وب سايت گنجانده خواهد شد.


سرويس دهنده وب
وب يکی از سرويس های ارائه شده بر روی اينترنت است . با استفاده از سرويس فوق امکان ارائه و توزيع اطلاعات با محتويات دلخواه و به اشکال متفاوت فراهم می گردد. اطلاعات درحريم های خاصی با نام " صفحات وب " سازماندهی می گردند. روزانه ميليون ها صفحه وب در اينترنت مطالعه می گردد. کاربران(سرويس گيرندگان) اينترنت با استفاده از نرم افزارهای مربوطه (معمولا" مرورگرهای وب) صفحات مورد نظرخود را ازسرويس دهندگان اينترنت درخواست می نمايند. سرويس دهندگان، به منظور ارائه خدمات مبتنی بر وب ازسرويس دهنده وب کمک می گيرند. سرويس دهنده وب درخواست کاربراينترنت را اخذ وپس از يافتن اطلاعات درخواستی، آنان رابرای متقاضی ارسال می نمايد. متقاضيان وب وسرويس دهندگان وب، به منظور مبادله اطلاعاتی ازپروتکل Http استفاده می نمايند.


وب نامرئي

امروزه در مورداعماق وب یا استفاده عمقی از وب بسیار صحبت می شود. وب یا همان شبکه جهانی اینترنت امروزه دارای ماهیت پیچیده ای شده است که شامل اطلاعاتی از منابع متفاوت است واین بیش از صفحات معمولی اینترنتی است که مشاهده می کنید. در حقیقت ”وب نامرئی“ قسمتی ازوب می باشد که به طور دینامیک عرضه می شود وچیزی بیش از صفحات ثابتی هستند که در اینترنت یافت می شوند.

وب عمقی (نامرئی) شامل دو دسته می باشد :

محتویات بانک های اطلاعاتی :
بانک های اطلاعاتی شامل اطلاعاتی هستند که در جداولی که به وسیله نرم افزارهایی مانند SQL , Oracle ,Access Server, DB2 بوجود آمده اند وبادرخواست کاربر قایل دستیابی هستند. تخمین ها نشان می دهد که محتویات وب عمیق پانصد برابر بزرگتر ازصفحات وب معمولی است.
فایل های غیر متنی (None-Textual) :
مانند فایل های صوتی و تصویری، فایل های گرافیکی و پرونده هایی مانند فایل های PDF.



در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید