بخشی از مقاله

خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی مزرعه پرورش بلدرچین پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، ب

ازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .


فصل اول
کلیات


1- 1 مقدمه :
وجود ویژگی های مناسب همچون رشد سریع ، بلوغ زودرس ، تولید تخم بالا ، کوتاهی فاصله میان نسل ها ، بالابودن تراکم پرورشی در واحد سطح ، ارزان بودن جیره مصرفی ، حساسیت کم نسبت به بعضی از بیماری های طیور ، قیمت بالای تولیدات که شامل گوشت و تخم می باشد و به خصوص بازگشت سریع سرمایه سبب شده است تا بلدرچین به عنوان یک پرنده مطلوب نزد کشاورزان و پرورش دهندگان تلقی شده و علاقمندان زیادی به پرورش صنعتی این پرنده روی آورند .

مهمترین نکاتی که سبب صنعتی شدن پرورش این پرنده شده است به شرح زیر می باشد :
1 – میزان رشد سریع : میزان رشد این پرنده در حدود 5/3 برابر سریعتر از دیگر طیور اهلی می باشد.
2 – بلوغ جنسی سریع : در حدود سن 50 – 40 روزگی بلدرچین های ماده در پیک تولید هستند .
3 – تولید تخم بالا : در صورت پرورش صحیح ، این پرندگان در سال اول تولید توانایی تولید 260 تخم را دارا می باشند .
4 – کوتاه بودن فاصله میان نسل ها : توان بلدرچین در تولید 4 – 3 ن

سل در سال اول تولید این امکان را برای محققین فراهم آورده است تا از آن به عنوان پرنده ای آزمایشگاهی استفاده نمایند .
5 – دوره انکوباسیون کوتاه : جوجه کشی تخم این پرنده 18 – 17 روز طول می کشد .
6 – تراکم بالای پرورش : با توجه به اینکه جثه این پرنده کوچک و نیز به سطح آبخوری و دانخوری کمتری احتیاج دارد در مقایسه با دیگر پرندگان تعداد پرنده بیشتری در واحد سطح میتوان پرورش داد.
7 – واکسیناسیون کمتر : با توجه به اینکه گونه های بلدرچین در برابر برخی از بیماری های رایج طیور حساسیت کمتری دارند در نتیجه به واکسیناسیون کمتری احتیاج دارند .
8 – برگشت سریع سرمایه : با توجه به اینکه سن بلوغ بلدرچین 50 – 40 روزگی می باشد در نتیجه می توان گوشت و تخم این پرنده را سریع به بازار عرضه نمود .


9 – ارزش غذایی بالای گوشت و تخم بلدرچین
در کشور ما بعد از انقلاب برای اولین بار پرورش بلدرچین در استان یزد آغاز گردید که به صورت مجتمع شامل واحد مادر ، گوشتی ، بسته بندی و جوجه کشی اداره می گردد .

عملکرد پرورش بلدرچین از سال 82 – 79
سال تولید جوجه یکروزه (قطعه) گوشت استحصالی (تن) رشد (%)
79 000/500 500
80 000/570 570
81 000/600 600
82 000/700 700 16
گزارش عملکرد معاونت اموردام وزارت جهاد کشاورزی 1383
بلدرچین دارای گوشتی با پروتئین بالا و درصد چربی کمتری می باشد که برای کودکان و بیماران بسیار سودمند و مفید می باشد . تخم بلدرچین بیضی شکل می باشد که وزن آن 15 – 8 گرم و رنگ آن معمولا سفید با خال های سیاه یا قهوه ای تا آبی و زرد نخودی مایل به سبز می باشد . الگوی تخم و رنگ تخم بلدرچین منحصر به فرد است و منبع خوبی از ویتامین ها (به جز ویتامین c

) می باشد . کیفیت تخم بلدرچین بالاو میزان کلسترول آن از تخم مرغ کمتر است . تعیین جنسیت جوجه بلدرچین از سن 1 روزگی صورت می گیرد که این کار نیازمند افراد آموزش دیده و ماهر می باشد . اما از سن 3 هفتگی می توان نرها و ماده ها را به وسیله رنگ پر های ناحیه سینه از یکدیگر تشخیص داد. پرهای سینه ای نرها به رنگ قرمر مایل به قهوه ای و ماده ها به رنگ خرمائی سوخته ( خاکستری با نقاط سیاه رنگ ) روی آنها می باشد .
وزن جوجه های تازه هچ شده در حدود 10 – 5 گرم می باشد که درسن 50 – 40 روزگی به بلوغ

 

می رسند. وزن بلدرچین های نر بالغ 150 – 90 گرم و ماده ها 180 – 110 گرم می باشد . همچنین تعداد کروموزوم های بلدرچین 78 می باشد که شش جفت آنها کروموزوم های بزرگ ، شش جفت متوسط و 27 جفت میکروکروموزوم می باشند که کروموزوم های جنسی از نوع بزرگ می باشند .

1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :
پرورش بلدرچین

محل اجزا :


1 – 3 – مشخصات متقاضیان :


1 – 4 – دلایل انتخاب طرح :
طعم مطبوع انواع گوشت عمدتاً به دليل وجود ماده‌اي است بنام گليكوژن كه در سلولهاي ماهيچه‌اي وجود دارد. هر قدر كه ماهيچه در طول حيات خود فعال‌تر باشد گوشت آن نيز لذيزتر است مانند ران مرغ، دم ماهي، ران حيوانات شكاري و همچنين سينه پرندگان وحشي.
از سوي ديگر، فعاليت و جنب و جوش حيوانات به طور كلي باعث افزايش ميزان ذخيره گليكوژن

ماهيچه‌ها و در نتيجه بهبود كيفيت آن است. به طوري كه حيوانات وحشي اعم از نشخوار كنندگان (آهو، گوزن، بزكوهي و غيره ) و يا پرندگان مانند قرقاول، كبك، تيهو، دراج و بلدرچين همگي به دليل فوق داراي گوشتي فوق‌العاده لذيذ بوده و قسمتهايي از بدن آنها بسيار خوش طعم و لذيذ مي‌باشد. بنابراين چنانچه پرنده‌اي از خانواده حيوانات شكاري بوده يعني از نژاد وحشي باشد و در محيطي مشابه طبيعت خود پرورش يابد داراي خواص فوق‌الذكر خواهد بود.

1 – 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه :


دامداری و دامپروری یکی از مشاغل همیشگی انسان بوده است ، پرورش حیواناتی برای استفاده از آنها جهت بهتر زیستن همیشهدر تاریخ بشر بوده است ، بلدرچیننه که در قسمت قبل به آن اشاره شد یکی از حیواناتی است که از تمامی قسمت های آن در قسمت های مختلف استفاده می شود ، گوشت ، پوست ، فضولات و سایر قسمت های این حیوان در صنایع مختلف کاربرد های گوناگونی دارند .

1 – 6 - وضعیت و میزان اشتغالزایی :
میزان اشتغالزایی این طرح 20 فر است

تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
پرورش شتر مرغ از سال 1860 در كشور افريقای جنوبی به صورت جدی آ‎غاز گرديد و سپس بلدرچين حيواني است با خصوصيات پرندگان وحشي شكاري و بسيار پر جنب و جوش، لاجرم بايد در وضعيتي پرورش يابد كه امكان جست و خيز و پرواز داشته باشد.
اين حيوان از خانواده ماكيانها و از زير مجموعه كبك سانان بوده و بدليل خواص مذكور گوشت آن بسيار خوش طعم و لذيذ و مقوي است، و از طرفي بزرگترين ماهيچه پرندگان كه ماهيچه سينه آنهاست در پرندگاني چون مرغ و خروس و اردك و غاز كه امكان پرواز ندارند داراي بافتي خشبي و خشك و طعمي نه چندان لذيذ است، در حاليكه در مورد بلدرچين بدليل جنب‌ و جوش و پروازهاي متناوبي كه انجام مي‌دهد گوشت سينه پرنده علاوه بر اينكه حجم قابل توجهي از كل لاشه ( يك سوم لاشه ) را تشكيل مي‌دهد داراي طعمي بسيار خوش و لذيذ است.همچنين بافتهاي مفصلي اين پرنده بدليل وجود سلولهاي پيچيده پيوندي در اثر پختن يا بريان شدن به هيچ وجه متلاشي نمي‌شود و پرنده پس از طبخ نيز تركيب خود را حفظ كرده و در پذيرائيها، زيبائي و آرايش فراواني به سفره مي‌دهد.
ميزان پروتئين موجود در گوشت پرنده از پروتئينهاي پرندگان معمولي 5 تا 10 درصد بيشتر است و اين در حالي است كه انواع اسيدهاي آمينه كمياب كه در ساير پروتئينها يافت نمي‌شود، در گوشت اين پرنده به وفور وجود دارد. به همين دليل در اغلب نقاط دنيا پزشكان براي افراد مسن و از كار افتاده كه احتياج مبرمي به ترميم سلولهاي از دست رفته بافتهاي خود را دارند، براي حفظ و بازيابي سلامت و شادابي خود، مصرف گوشت بلدرچين را تجويز مي‌نمايند. از طرف ديگر وجود عناصر

معدني كمياب و ويتامينهاي عديده در گوشت اين پرنده آنرا به دارويي معجزه آسا براي درمان امراض صعب‌العلاجي همچون آسم، تشنج، فشار خون، ضعف اعصاب و يا حتي در ناراحتيهاي رواني و عقب افتادگي‌هاي جسمي و همچنين بي خوابي تبديل كرده است. در هر حال گوشت و تخم بلدرچين براي كودكان رشد سريع و صحيح، براي نوجوانان هيجان و جنب و جوش، براي جوانان نشاط، براي ميانسالان تندرستي و اطمينان و براي كهنسالان سلامت مجدد و تمديد قوا و شا

دابي را به ارمغان مي‌آورد.
همچنين عدم وجود هر گونه مواد افزودني غيرطبيعي و غيرمفيد همچون هورمونها و آنتي‌بيوتيكها كه جداً سلامت انسان را تهديد مي‌كنند، دليل ديگري بر كيفيت طبيعي و مطلوب گوشت بلدرچين مي‌باشد.

وضعیت مختصر اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی محل اجرای طرح :
محل انتخاب شده برای اجرای طرح بدلیل دارا بودن وضعیت مناسب آب و هوایی منطقه مناسبی میباشد و بدلیل موقعیت روستایی منطقه مناسب برای تاسیس پرورش بلدرچین میباشد ، دسترسی به مواد مورد نیاز برای پرورش و همچنین فاصله مناسب با شهر یکی دیگر از فاکتور های مناسب محل اجرای طرح می باشد .

مراحل انجام كار :
پرورش بلدرچین ها
در پرورش بلدرچین ها باید به جوحه بلدرچین ها توجه خاصی داشت,زیرا بسیار آسیب پذیرند. در روز های نخستین تولد دمای 36تا38 درجه ی سانتیگراد توام با هوای تمیز و اکسیژن دار باری آنها مورد نیاز است .اما به تدریج از درجه حرارت محیط کاسته می شود و در سن 6تا 7 هفتگی به 22تا24درجه ی سانتیگراد کاهش پیدا می کند.

جوجه ها تا زمانی که دما تا زیر 21 درجه ی سانتیگراد کاهش نیافته نیازی به دمای اظافه ندارند و 12 ساعت تاریکی و 12 ساعت روشنایی تاسن 5 هفتگی یعنی زمانی که جوجه بلدرچین ها به پن ها یا قفس های تخم گذاری انتقال پیدا می کنند می تواند ادامه پیدا کند.
قفس های نر و ماده برای رشد بهتر بایستی از هم جداگانه نگهداشته شوند.در حالت پرورش روی بستر مساحت 150تا180 سانتیمتر برای هر جوجه بسته به نوع جوجه ها و فصل باید در نظر گرفته شود.برای هر جوجه 2تا3 سانیمتر فضای دانخوری و 5|1تا2سانتیمتر فضای آبخوری در نظر گرفته شود.


برای جوجه های بلدرچین تا سن 3 هفتگی 2 سانتیمتر فضای دانخوری و 1 سانتیمتر فضای آبخوری ضروری است.برای هر جوجه 75 سانتیمتر مربع فضای بسته(قسمت گرم کننده ی باتری)و75 سانتیمتر فضای حرکت برای بدست آوردن نتیجه مناسب کافی است.
برای شروع تغذیه ی خوب می توان تا سن 2تا4 روز به بلدرچین ها آب شکر 8درصد داد.
نژاد های بلدرچین
گونه های مختلف بلدرچین مثل انواع ایرانی،آمریکایی و ژاپنی موجودند که نژادهای ژاپنی آن برای پرورش مرغوبترند.


ماهم روی نژادهای ژاپنی آن بحث می کنیم.پنج نوع بلدرچین ژاپنی به اسامی زیر وجود دارند:


(نوع وحشی):
Pharach-1
این پرنده رنگهای پر مخلوط دارد.همراه با رنگهای سیاه و سایه های مختلف که تفوق رنگ قهوه ای اند.در بلدرچین نر صورت و گلو قهوه ای و گلو و قسمت بالای سینه دارچینی است.در بلدرچین ماده نیز صورت و گلو قسمت بالای سینه دارچینی روشن با خالهای سیاه است در حالی که قسمت پایینی سینه خرمائی رنگ است.

:Biritish range -2
نوعی از بلدرچین با پرهای سیاه رنگ است که در آن به طور مشابه پیمان گدار شده اند.

English white-3
نوعی بلدرچین با پرهای سفید و یا همراه با قسمت های سیاه

Manchurin golden-4
پرنده هایی به رنگ طلایی یا میتوان گفت گندمی رنگ اند.


Tuxedo-5
این نوع بلدرچین از نوع بلدرچین دو رنگ است .سطح گردن و صورت و شکم سفید و بقیه قسمت ها سیاه نظیرparach است.

تغذیه بلدرچین
سلام بر شما.من امروز برای تغذیه بلدرچین البته بیشتر به صورت پرورشگاهی حرف می زنم.این تغذیه بسیار کامل و مفید است.اما برای تغذیه خانگی می توانید از دانه جوجه(یا دانه پلیتی) که در بازار موجود اند و به صورت مخلوطی از دانه های مختلفند استفاده کنید.
لدرچين ها حيواناتي پرطاقت.نيرومند و خوش بنيه بوده و مي توانند در محيط هاي مختلف.با محدوديت هاي منطقي آدابته شوند. بلدرچين ها پرندگاني هستند كه سريعآً رشد كرده و در عرض حدود 6 هفته به بلوغ مي رسند.وزن پرنده بالغ به شرح زير است:

 

بلدرچين نر120 تا150 گرم
بلدرچين ماده 150 تا 180 گرم
پرورش بلدرچين از سال 1900 ميلادي در كشور ژاپن براي تهيه گوشت و تخم رايج بوده است.
بلدرچين ها تخم زيادي توليد مي كنند.بلدرچين ماده 260 عدد تخم در اولين سال تخم گذاري خود مي گذارد روي همين اصل بلدرچين ها كثير تخم هستند.بلدرچين ماده درحدود سن50 روزگي به اوج توليد تخم ميرسد.بلدرچين هاي ماده75%تخم هاي خود را بين ساعات3 تا5بعد از ظهر مي گذارند و25%بقيه را در هنگام شب.
بلدرچين ها اگر از جوجگي با انسان بزرگ شوند بسيار زود با انسان مانوس مي شوند به گونه اي كه حتي از كف دست هم دانه مي خورند.بلدرچين ها را مي توان به عنوان يك حيوان خانگي در منزل نگه داري كرد.آنها به خاك و خاك بازي علاقه فراوان دارند و با آن بسيار سريع رشد مي كنند.

سرمايه گذاري براي پرورش بلدرچين بسياد سودآور است زيرا:
1- سن بلوغ زود فرا مي رسد
2- بسيار سريع رشد مي كنند
3- ميزان تخم گذاري بالا است
4- دوره اكوباسيون كوتاه وكم كه فقط 17تا18 روز است
5- تثبيت براي تراكم بالاي پرورش زيرابه فضاي دانه وآبخوري كمتري نسبت به مرغ ها و اردك ها نيازمندند.
6- در برابر بسياري از بيماري هاي مرغ ها مقاومت دارند.

خواص تغذیه ای تخم بلدرچین
تخم بلدرچین ماده غذایی عاری از كلسترول و غنی از انواع ویتامین ها: تخم بلدرچین غنی از مواد غذایی ضروری است. از جمله اسیدهای آمینه و میكروالمان ها، از زمان های دوردست گوشت و تخم بلدرچین در كشورهای ژاپن و چین استفاده طبی داشته است. تخم بلدرچین در كشور ژاپن به عنوان بخشی از صبحانه دانش آموزان محسوب می شود. مواد غذایی موجود در تخم بلدرچین

حساسیت ایجاد نمی كند: تخم بلدرچین به عنوان یك ماده غذایی هیچ گونه تاثیر سویی ندارد. به همین دلیل می توان از آن حتی در تغذیه شیرخواران هم استفاده نمود. همچنین افرادی كه استفاده تخم مرغ برایشان منع شده، می توانند از آن استفاده نمایند. همچنین تخم بلدرچین مقاومت بدن را افزایش داده و مواد رادیواكتیو را از بدن دفع می نماید و باعث دفع فلزات سنگین و مواد زائد و سرطان زا از ارگانیسم فرد می شود.

 

بررسي براي يافتن مناسب ترين نسبت جنس نر به ماده براي پرورش بلدرچين ژاپني در قفس انجام پذيرفت. بدين منظور چهار گروه بلدرچين ژاپني بالغ با نسبت هاي جنسي يک نر به 1، 2، 3 و 4 ماده به ترتيب در گروه هاي يک تا چهار، هر کدام داراي 12 بلدرچين ماده انتخاب و در شرايط يکساني در قفس نگهداري شدند. پس از جمع آوري 200 عدد تخم در هر گروه، ميزان توليد و ميانگين وزن تخم هاي توليدي آنها محاسبه گرديد. با انکوباسيون تخم ها ميزان نطفه داري و جوجه در آوري آنها اندازه گيري شد. با استفاده از آزمون آماري آناليزواريانس و آزمون جفت ها، داده هاي به دست آمده مقايسه گرديد. ميزان توليد تخم در گروه هاي يک تا چهار به ترتيب 6/81، 3/89، 8/95 و 3/92 درصد و ميانگين وزن تخم هاي آنها به ترتيب 97/10، 11، 63/11 و60/11 گرم بود. ميزان هر دو عامل در گروه هاي 3 و 4 به طور معني داري بيشتر از گروه هاي 1 و 2 بود (05/0>p). نطفه داري تخم ها در گروهاي يک تا چهار به ترتيب 3/93، 92، 62 و 5/94 درصد بود که به جز گروه 3 بقيه اختلاف معني داري نداشتند (05/0>p). جوجه در آوري تخم ها در گروهاي يک تا چهار در نوبت اول انکوباسيون به ترتيب 76، 80، 60 و 88 درصد بود که در هر نوبت به جز گروه 3 بقيه اختلاف معني داري نداشتند (05/0>p).
فرا سنج هاي ژنتيکي خط مشي دهنده سياست هاي به نژادي محسوب مي شوند و مقادير برآورد شده راه کارهاي علمي و عملي مشخصي را براي اجرا روش هاي مدون ژنتيکي ترسيم ميکنند. بر اين اساس به منظور تعيين و برآورد فراسنج هاي ژنتيکي و ارزيابي پاره اي از ويژگي هاي مربوط به تخم بلدرچين از سويه هاي تيپ وحشي، زرد و سفيد بلدرچين موجود در ايستگاه تحقيقا

ت شبستر استفاده گرديد. تعداد 45 قطعه بلدرچين نر و 135 قطعه بلدرچين ماده به طور تصادفي به عنوان جمعت پايه از کل جمعيت انتخاب شد. تعداد 2355 عدد تخم شجره دار از 135 قطعه بلدرچين ماده طي دو دوره 9 روزه جمع آوري تخم، حاصل شد. تخم ها با ترازوي ديجيتالي با 1/0 گرم دقت توزين شدند و کاربيومتري ابعاد تخم ها به وسيله کوليس ورنيه انجام گرفت. نتايج حاصله اختلاف معني داري را براي صفت درصد شاخص قالب تخم در بين سويه هاي مختلف نشان داد

(01/0>p) اثر مادران داخل گروه هاي پدري در صفات وزن، طول، عرض و درصد شاخص قالب تخم در حد بالايي، معني دار بود(01/0>p). وراثت پذيري صفات مورد مطالعه در حد متوسط تا بالا برآورد شد، براي مثال توارث پذيري صفات وزن، طول، عرض و درصد شاخص قالب تخم به ترتيب 08/0-+1/1، 08/0-+01/1، 07/0-+53/0، 06/0-+44/0 بر اساس همبستگي ژنتيکي تني ها برآورد

گرديد. همچنين ضرايب همبستگي ژنتيکي وزن تخم با طول و عرض تخم به ترتيب 07/0-+82/0 و 04/0-+97/0 و ضرايب همبستگي فنوتيپي به ترتيب 68/0 و 55/0 بر اساس همبستگي ناتني هاي پدري برآورد شد.
پژوهش در راستاي ارزيابي ويژگي هاي ژنتيکي سويه هاي تيپ وحشي، زرد و سفيد بلدرچين موجود در ايستگاه تحقيقات بلدرچين شبستر انجام گرفت. براي اين منظور صفت وزن بدن در هفته هاي مختلف تا هفته دهم و خصوصيات لاشه مورد بررسي قرار گرفت. از سه واريته مورد مطالعه جمعا 45 قطعه بلدرچين نر و 135 قطعه بلدرچين ماده به طور تصادفي از کل جمعيت به عنوان جمعيت پايه در نظر گرفته شد. طي سه دوره 9 روزه اقدام به جمع آوري تخم شجره دار از 135قطعه بلدرچين ماده محبوس شده در پن هاي انفرادي گرديد. تعداد 1086 قطعه جوجه بلدرچين شجره دار از مجموع سه دوره جوجه کشي از سه سويه مورد بررسي حاصل شد. به جوجه بلدرچين هاي به دست آمده از والدهاي مشخص، شماره پلاک زده شد. 1086 جوجه بلدرچين در هفته هاي دوم، چهارم، ششم، هشتم و دهم از لحاظ وزن بدن به طور انفرادي توزين شدند. تعداد702 قطعه بلدرچين حاصل شده از نوبت جوجه کشي اول و دوم از سه واريته به منظور مطالعه ويژگي هاي کشتاري و خصوصيات لاشه در هفته دهم پس از جوجه کشي کشتار شدند. نتايج حاصله اختلاف معني داري را براي صفت وزن بدن در هفته هاي مختلف و خصوصيات لاشه در گروه هاي فنوتيپي نشان داد (01/0>p). اثرات جنس و نوبت جوجه کشي نيز براي صفات مورد بررسي معني داري بود (01/0>p). بلدرچين هاي تيپ وحشي پتانسيل ژنتيکي بالاتري نسبت به

بلدرچين هاي زرد و سفيد نشان دادند. توارث پذيري صفات مورد بررسي، متوسط تا بالا بر آورد شد. براي مثال ضرايب وراثت پذيري صفات وزن بدن در هفته چهارم، هفته دهم، وزن بعد از کشتار و وزن سينه به ترتيب 10/0-+43/0، 10/0-+44/0، 15/0-+81/0 و 15/0-+69/0 بر اساس همبستگي نتايج ناتني مادري برآورد شد. وزن بدن در سنين مختلف و خصوصيات لاشه همبستگي معني داري با هم داشتند (01/0>p). بر اساس نتايج حاصله، بکارگيري سيستم هاي انتخاب ژنتيکي منجر به بهبود و ارتقا ارزش ها مقاديري در صفات اقتصادي مورد بررسي خواهد شد.

بررسي تاثير مصرف پروبيوتيک پروتکسين در جيره غذائي بلدرچينهاي ژاپني


تعريف پروبيوتيک (PROBIOTIC):
پروبيوتيکها ميکرو ارگانيسمهاي زنده اي هستند که به بهبود فلور ميکروبي دستگاه گوارش، بويژه روده کمک کرده و در نتيجه موجب افزايش عملکرد دستگاه گوارش مي شوند.
در اين ميان يکي از رايج ترين پروبيوتيکهاي مورد استفاده در صنعت پرورش طيور، پروتکسين (protexin) مي باشد.
پروتکسين يک پروبيوتيک چند زنجيره اي و شامل ميکروارگانيسمهاي زنده است که جهت بالابردن فلور ميکروبي روده و يا احيا و دوباره سازي اين فلور پس از استفاده از آنتي بيوتيکها بکار مي رود.
اين پروبيوتيک ماده اي کاملا ايمن و غير سمي است که در ساختمان خود حاوي هفت گونه باکتري و دوگونه مخمر مي باشد و با کليه اجزا مورد مصرف در خوراک دام و طيور مانند ويتامينها، مواد معدني و برخي آنتي بيوتيکها سازگار است.
اين ماده مي تواند در دامنه وسيعي از وضعيتها و شرايط گوناگون جهت بهبود سلامتي حيوان و افزايش عملکرد گله مورد استفاده قرار گيرد.
تحقيقات بعمل آمده نشان مي دهند که استفاده از پروتکسين در جيره غذائي حيوانات عموما داراي اثرات زير است:
1 - بهبود سلامت گله
2 - کمک به افزايش اشتها
3 - به پايداري و بهبود فلور ميکروبي روده در حيوانات تازه متولد شده مانند: جوجه هاي يکروزه، گوساله ها، بره ها و ...
4 - سازي فلور ميکروبي روده پس از مصرف آنتي بيوتيکها
5 - نه سازي عمل گوارش و هضم غذا
6 - ش استرس در گله

همچنين تحقيقات تکميلي نشان داده اند که مصرف اين ماده خصوصا به ميزان 500g/t در پرندگان گوشتي موجب افزايش عملکرد گله و کاهش تلفات مي گردد و همچنين اثر مستقيمي نيز در بهبود وزن بدن، بازده غذائي (Feed Conversion Efficiency) و ضريب جذب غذا (Feed Intake) دارد که اين تاثيرات در بين گروه هاي مختلفي که از مقادير متفاوت پروتکسين استفاده مي کردند متفاوت اما بسيار نزديک بهم بودند.

تاثير مصرف پروتکسين در جيره غذائي بلدرچين ژاپني


در سال 2001 تحقيقاتي جهت تعيين اثرات پروتکسين بر روي بلدرچينهاي ژاپني انجام گرفت. جهت اين امر تعداد 225 قطعه بلدرچين ماده در حال رشد با 3 نوع جيره غذائي حاوي 3 سطح مختلف پروبيوتيک پروتکسين مورد آزمايش قرار گرفتند. براي اين منظور ابتدا پرندگان مورد آزمايش در 3 گروه تغذيه اي متفاوت با تعداد يکسان 75 قطعه پرنده در هر گروه تقسيم بندي شده و سپس هر گروه به 3 زير گروه 25 قطعه اي تقسيم گرديد.
پس از آن هر کدام از گروه ها به طور جداگانه و تحت برنامه تغذيه اي خاص مورد آزمايش قرار

گرفتند.
ایجاد ایمنی در بلدرچین
بین ایجاد ایمنی مورد نیاز و واکنش موثر پس از واکسیناسیون رابطه نزدیک وتنگاتنگی وجود دارد در این مقاله واکنش های مختلفی که ممکن است پس از واکسیناسیون دربدن پرنده رخ دهد مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است درچند دهه گذشته صنعت مرغداری رشد بسیار سریعی در سراسر جهان داشته است این رشد سریع باعث ظهور بیماری های جدید وهمچنین شیوع مجدد بیماری هایی چون نیوکاسل و مارک گردیده است جهت مقابله با خطرات ناشی از بیماری و همچنین ایجاد ایمنی از واکسن های زنده و کشته به فراوانی استفاه می شود در این میان پاسخ ایمنی ناشی از واکسن گاهی با واکنش های شدید و یا اثرات غیر مستقیم همراه بوده است باید سعی کنیم بین ایمنی مورد نیاز و واکنش های پس از واکسیناسیون تعادل برقرار کنیم .

واکنش های مربوط به واکسیناسیون
ممکن است پس از واکسیناسیون واکنش های موضعی یا عمومی در بدن پرنده ایجاد گردد واکنش های موضعی ، شامل درد ، سرخی ، ایجاد جراحت ، دانه های کوچک ویا آبسه های خفیف در موضع تزریق واکسن می باشد و واکنش های عمومی ، شامل تب ، کاهش رشد و سایر علایم عمومی می باشد . بسیاری از واکسن های کشته باکتریایی می توانند باعث بروز واکنش های عمومی وهمجنین آسیب موضعی بافت درموضع تزریق واکسن گردند که علت آن وجود ماده ای حلال این واکسن ها می باشد


واکنشهای تنفسی
یکی از عوامل عمده ای است که باعث بروز بیماری های تنفسی در پرنده می گردد تلاش ما جهت کنترل نمودن این بیماری هاست که از طریق واکسیناسیون صورت می گیرد به عبارت دیگر واکسیناسیون غلط به یکی از سه شکل زیر سبب بروز بیماری در پرنده می گردد .


1- واکنش ناشی از واکسن خیلی شدید باشد .
2- ایجاد واکنش چرخشی درگله که علت آن ناصحیح بودن زمان و یا روش واکسیناسیون می باشد این واکنش به آرامی درگله پدید می آید ومتوقف نخواهد شد معمولا عامل ایجاد واکنش چرخشی ، عدم تزریق واکسن به کل افراد گله می باشد افرادی که از گله که واکسن دریافت نموده اند شروع به واکنش نموده و در نتیجه ویروس بیشتری تولید می شود این ویروس می تواند افرادی را که واکسینه نشده اند آلوده کند .
3- عدم کارایی واکسن جهت القا ایمنی در پرنده به گونه ای که بتواند با بیماری مقابله کنند واکسن های زنده نیوکاسل و برونشیت عفونی زمانی می توانند باعث ایمنی در پرنده گردند که واکنش تنفسی صورت گیرد بدون واکنش تنفسی ایمنی ایجاد نخواهد شد بنابراین واکسن موجب تعادل بین واکنش خیلی شدید و خیلی ضعیف تنفسی می گردد چنانچه این واکنش خیلی شدید باشد مستقیما موجب بیماری در پرنده می گردد چنانچه خیلی خفیف باشد ایمنی ناشی از آن نیز ناچیز است و نمی تواند باعث مقاومت پرنده در مقابل عامل بیماری گردد .شدت واکنش های تنفسی پس از واکسیناسیون به عوامل زیر بستگی دارد :
1- سطح آنتی بادی مادری : هر چه آنتی بادی مادری بیشتر باشد واکنش نیز شدیدتر خواهد بود .
2- سویه واکسن : سویه های با حدت بیشتر باعث واکنش شدیدتری می گردد .
3- سن : معمولا پرنده های جوانتر واکنش شدید تری از خود بروز می دهند .
4- دز واکسن : هرچه دز واکسن بیشتر باشد واکنش ناشی از آن نیز شدید تر خواهد بود
5- روش واکسیناسیون : واکسیناسیون از طریق آب آشامیدنی نسبت به روش آئروسل واکنش کمتری به دنبال دارد . ر قرار میدهند به شرح زیر است :
1- استفاده از واکسنهای سویه لنتوژنیک نیوکاسل اجتناب ناپذیر است که البته شدت عمل آنها از ایجاد نای مرطوب تا ایجاد توده در ناحیه دو شاخه شدن نای متفاوت می باشد .
2- آلودگی به E-COLI و مایکوپلاسما گالی سپتیکوم GM همزمان با واکسیناسیون .
3- رطوبت پایین
4- چنانچه واکسیناسیون از روش قطره چشمی یا محلول درآب صورت گرفته باشد حداقل واکنش را به دنبال خواهد داشت .
5- چنانچه واکسیناسیون در 14 روزگی نژآدهای سبک نسبت به نژآدهای سنگین ح

ساس تر هستند صورت بگیرد نسبت به 7 روزگی واکنش بیشتری خواهد داشت و علت آن نیز پایین بودن غلظت آنتی بادی در 14 روزگی نسبت به سن 7 روزگی می باشد .
6- واکسیناسیون پرنده هایی که دچار سرخوردگی سیستم ایمنی شده اند ویا زمین گیر هستند و یا دستگاه تنفسی آنها درگیر بیماری است .
7- استفاده از سویه های قوی لنتوژنیک و یا فروژنیک جهت واکسیناسیون برای اولین بار درگله
8- به دلیل فواصل زمان طولانی بین دفعات واکسیناسیون سطح ایمنی پایین بیاید .
9- واکسیناسیون از نظر فنی ضعیف باشد ایمنی مورد نیاز در بسیاری از افراد گله ایجاد نخواهد شد
10- گله شامل پرنده هایی باسنین مختلف باشد .
11- غلظت آمونیوم ویا گرد و غبار در سالن زیاد باشد .
12- کیفیت بستر نامطلوب باشد .


فصل دوم
روش انجام کار


گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه :
بازدید از منطقه پرورشی رستمی
در بازدید بعمل آمده از منطقه با اطلاعات فنی بسیاری آشنا شدیم ، از نزدیک با تجهیزات تسب شده در این منطقه پرورشی آشنا شدیم و با نحوه تنظیم شرایط محیطی برای پرورش نیز شنا شدیم ، منطقه را ار لحاظ گوناگون مورد بررسی قرار دادیم و اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آوردیم .

جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :
1 - استفاده از سیستم های نوین در طراحی ساختمان های پرورش
2 – استفاده از سیستم مکانیزه تولید مثل


3 – استفاده از سیستم هشدار دهنده بیماری – برای اولین بار در ایران

فهرست تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها :

فهرست مواد مصرفی مورد نیاز :


مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :
پرسنل غیر تولیدی

پرسنل تولیدی :

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید