بخشی از مقاله

خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی تولید کولر گازی پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از

واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .


فصل اول


کلیات

مقدمه :
گزارش حاضر با عنوان مطالعه پيش امكا ن سنجي توليد كولر گاز ي به بررسي و ارزيابي مقدماتي طراحي و مونتاژ كولر گازي در كشور اختصاص دارد . با توجه به روند رو به رشد تقاضا براي مصرف اين كالا در كشور، به نظر مي رسد سرمايه گذاري جهت توليد آن كه طرح حاضر به بررسي و امكان سنجي گام نخست، يعني طراحي و مونتاژ پرداخته است، اقدامي توام با سودآوري مطلوب و گامي اساسي در قطع وابستگي به واردات باشد.


براي مونتاژ كولر گازي كه با ايده مشاركت سرمايه داخلي و خارجي پي ريزي شده است، سهم سرمايه گذار داخلي نزديك به 8000 ميليون ريال براي احداث كارخانه، فراهم كردن تجهيزات و ابزار مورد نياز در مرحله پيش از بهره برداري (توليد) درنظر گرفته شده است .

مسئوليت هاي سر مايه گذار داخلي عبارت خواهند بود از:
1. حمل مواد و قطعات از مبادي ورودي به محل كارخانه
2. مونتاژ و بسته بندي كولر گازي
3. فروش داخلي / حمل به يكي از مناطق آزاد (براي تحويل به شريك خارجي جهت صادرات به كشورهاي حوزه خليج فارس)

همكاري با سرمايه گذار خارجي و مسئوليت هاي سرمايه گذار خارجي نيز بدين شرح خواهند بود:
• ارايه رهنمودهاي فني- آموزش نيروي انساني
• تهيه و تدارك مواد و قطعات با قيمت مناسب
• حمل مواد و قطعات به يكي از مبادي ورودي ايران (ترجيحاً بوشهر)
• بازاريابي و فروش خارجي- حمل به مبادي ورودي بازارهاي مقصد
البته اين پروژه براي سرمايه گذار داخلي با در نظر گرفتن هزينه هاي احداث كارخانه و حتي در شرايط دريافت حق العمل كاري بابت مسئوليت هايي كه براي وي در بالا برشمرده شده (به ميزان هر دستگاه 18 دلار ) نيز بسيار مطلوب است و برگشت سرمايه ظرف مدت 2 سال تضمين شد ه خواهد بود.
با توجه به برنامه ريزي براي فعاليت هاي جديد در بخش هاي نفت، گاز و پتروشيمي در جنوب كشور و به تبع آن شكل گيري كانون هاي جديد جمعيتي و حركت جمعيت از ديگر نقاط براي دستيابي به فرص تهاي شغلي در اين بخش ها و فعاليت هاي جنبي آن ها، پيش بيني مي شود نياز به اقلامي همچون كولرگازي در سال هاي آتي رشد چشم گيري داشته باشد . با اين شرايط طرح پيشنهادي ظرف 2 سال پس از رسيدن به ظرفيت اسمي در موقعيتي قرار خواهد گرفت كه توسعه و افزايش ظرفيت تا سقف 50000 دستگاه در سال را جزء برنامه هاي عملياتي خود قرار دهد.

نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تولید گولر گازی

محل اجرا :

 

مشخصات متقاضیان :
نام نام خانوادگی مدرک تحصیلی تلفن


دلایل انتخاب طرح :
با توجه به وضعيت آب و هوايي كشور كه در بخش گسترده اي از نواحي آ ن در تعدادي از ماههاي سال، حتي تصور زندگي بدون كولر گازي نيز مقدور نمي باشد، مي بايد اين كالا را در اين نواحي يك كالاي استراتژيك و ضروري دانست . ويژگي كالاهاي ضروري و استراتژيك اين است كه ميزان كاهش در تقاضا، از ميزان افزايش قيمت، كمتر مي باشد و اصطلاحا كشش ثابت به قيمت دارند . از سوي ديگر با توجه به اينكه نواحي جغرافيايي كه به عنوان بخش اصلي اين بازار در كشور محسوب مي شود به استانهاي محروم و توسعه نيافته تعلق دارد، كه ساكنان آنها با وجود نياز مبرم به اين كالا، در خريد، تعويض و يا بهينه سازي كولر گازي با مشكل مواجه مي باشند، مي توان با تلاش و جديت در توليد و ارائه ارزانتر اين كالا، بخش بزرگي از تقاضا را در كشور در اختيار گرفت.

وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 24 نفر میباشد .


تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
معرفی محصول
مطابق استاندارد ANSI و AHAM كولر گازي (اتاقي) 3، مجموعه اي از قطعات مونتاژ شده به صورت يك واحد است كه درون پنجره، ديوار و يا كنسول نصب مي شود . اين وسيله كه در اصل به منظور ايجاد جريان هواي مطبوع در يك فضاي بسته، اتاق يا منطقه طراحي شده است، ش امل يك منبع اصلي براي سردكردن و رطوبت زدايي و ابزاري براي گردش و پاكيزه كردن هوا است و ممكن است به ابزاري براي بادزدن و گرم كردن نيز مجهز باشد.

انواع كولر گازي
انواع اصلي كولرهاي گازي اتاقي شامل پنجره اي (يك واحدي ) ديواري (دو تكه ) و قابل حمل است. نوع ديواري دو واحد دروني و بيروني دارد كه به ترتيب در داخل و خارج اتاق قرار مي گيرند. مزيت اصلي كولرهاي قابل حمل اين است كه مي توان آن ها را به راحتي در اتاق هاي مختلف استفاده كرد. اما همه انواع كولرهاي گازي را مي توان بدين شرح دسته بندي نمود:
• كولرگازي پنجره اي


• سيستم كولر گازي اسپيلت ديواري
• سيستم كولرگازي سقفي و ديواري
• سيستم كولر گازي كانالي
• سيستم كولر گازي كاستي
• سيستم كولر گازي كاستي كوچك
• سيستم كولر گازي سقفي زميني
• سيستم كولر گازي سقفي بزرگ بلند
• سيستم كولر گازي ايستاده
• سيستم كولر گازي پكيج مركزي

ويژگيهاي كولرهاي گازي
• از ويژگيهاي كولرهاي گازي مي توان به موارد زير اشاره نمود:
• صرفه جويي در مصرف آب
• جدابودن كندانسور از اواپراتور و در نتيجه حذف صدا و گرما از محيط
• راندمان بالاتر
• وجود فيلتر هاي ضد باكتري و غبار
• توليد اكسيژن
• سرمايش و گرمايش بسيار مطلوب
• عدم رسوب گرفتگي لوله ها
• نگهداري آسان
• قابليت تنوع استفاده از يك كندانتور با شبكه هاي گوناگون : كاستي- ديواري زميني –كانالي و...
• استفاده در كليه محيطهاي آب و هوايي


معايب كولر گازي
كولر گازي در كنار مزاياي زيادي كه دارد از مش كلاتي هم رنج م ي برد كه نخستين آن مصرف انرژي است. امري كه در ميان خانوارها در نگاه اول مانع مهمي جلوه مي كند. هزينه هاي ميليوني خريد و نصب به همراه افزايش قبض برق ماهانه مي تواند هر خانواده اي را نسبت به خريد كولر گازي دلسرد كند . هر چند با توجه به حذف هزينه هاي تعمير كولرهاي گازي در بلند مدت كف ه ترازو به نفع كولر گازي سنگين م ي شود. به طور متوسط، هزينه خريداري و نصب كولرهاي گازي، بين 40 تا 60 درصد هزينه لازم براي تهيه و نصب سيستمهاي سرمايش عمده با همان كاركرد است . درباره مصرف برق هم روز به روز پيشرفتهاي بيشتر ي حادث مي شود. در جديدترين مدلهاي كولرهاي

گازي از كمپرسورهايي استفاده شده است كه مي تواند با فركانسهاي متغير كار كند . مشابه اين پديده را مي توان در بالابرها كه شتاب حركت متغير است وري تا 35 درصد و حركت بالابر به تناوب سريع و كند مي شود، مشاهده نمود . با اين فن مصرف برق صرفه جويي مي شود و از آن جالبتر بار اضافي تحميل شده به مدار برق در لحظه روشن كردن كولر بسيار كاهش مي يابد.

نام و كد آيسيك محصول

 


كد آيسيك براي انواع كولر گازي عدد 29191360 مي باشد.

شماره تعرفه گمركي
شماره تعرفه گمركي انواع كولر گازي، 84151010 مي باشد.


شرايط واردات
در سال 1385 حقوق گمركي واردات كولر گازي 45 % تعيين شده است.

قيمت داخلي و خارجي
در بازار داخلي و با انجام بررسيهاي مقدماتي بازار ، مدل هاي اسپيلت كولر گازي با مارك ال جي، در حال حاضر جز ء پرفروش ترين كولرهاي گازي هستند، كه مدلهاي مختلف آن دامنه قيمتي از 300 هزار تا 2 ميليون تومان را در بر مي گيرند.
همچنين گران ترين كولرهاي گازي موجود در بازار، محصولات شركت اُجِنرال ژاپن هستند .
از ميان مارك هاي ايراني نيز بوتان و آميكو، از فروش نسبتا خوبي برخوردارند. قيمت كولرهاي گازي ايراني حدود 20 تا 30 درصد و گاه 40 درصد، از كولرهاي گازي خارجي كمتر است.
به طور كلي ارزان تر بودن كولرهاي گازي ايراني نسبت به توليدات خارجي، موجب شده اس

ت كه بسياري از خريداران كولرگازي كه جز ء قشر متوسط جامعه هستند، توليدات داخلي را به محصولات خارجي ترجيح دهند و در مقابل افرادي كه توان مالي بالاتري دارند، استفاده از كولرهاي خارجي را به توليدات داخلي ترجيح مي دهند.
جديدترين مدل هاي كولرگازي موجود در بازار، محصولات شركت دوو است كه بين 630 هزار تا 1ميليون و پانصد هزار تومان قيمت دارند.
با توجه به طيف گسترده كولرهاي گازي موجود (از لحاظ امكانات و ظرفيت سرمايشي ) آخرين قيمت تعدادي از انواع پرفروش كولر گازي در بازار ايران در جدول زير آورده شده است.

تغيير قيمت هاي ساليانه ناچيز و بيشتر براساس ميزان تورم است . باتوجه به جدول بالا مي توان متوسط قيمت يك كولر گازي را حدود 600 هزار تومان در نظر گرفت كه قيمت خرده فروشي در بازار است . بنابراين مي توان قي مت عمده فروشي اين كولر را با احتساب 15 درصد كاهش قيمت،حدود 500 هزار تومان درنظر گرفت.

همچنين قيمت محصول در خارج از كشور با استفاده از اطلاعات موجود مطابق جدول زير مي باشد:

موارد مصرف
كولرهاي گازي اتاقي براي مناطقي كه فقط چند ماه از سال بسيار گرم يا شرجي هستند، مناسب اند و بيش تر براي خنك كردن فضاهاي كوچك مانند يك اتاق استفاده مي شوند . در نتيجه استفاده از يك كولر براي خانه ها و فضاهاي اداري كوچك و تعدادي از آن ها براي فضاهاي بزرگ تر توصيه مي شود.

ظرفيت مورد نياز براي خنك كردن اتاق، به مساحت آن بستگي دارد و به صورت زير تعيين
مي شود:

در صورتيكه اتاق در معرض تابش شديد نور خورشيد باشد، كمي به ظرفيت مورد نياز افزوده
مي شود.

كالاهاي جايگزين


در مناطق مرطوب، نم ي توان كالاي جايگزيني براي كولر يافت (مگر اينكه ساختمان مجهز به سيستم مركزي تهويه مطبوع باشد .) در مناطق نيمه مرطوب و خشك، مي توان به جاي اين كولر از كولر آبي استفاده كرد.
كشورهاي عمده توليدكننده و مصرف كننده
يكي از ويژگهايي توليدكنندگان در جهان امروزي اين است، كه اغلب آنها به شركتهاي چند مليتي بسيار ب زرگي تبديل شده اند كه لوازم و تجهيزات بسياري را در شاخه هاي مختلف از لوزام خانگي تا اتومبيل و گوشي تلفن همراه و ... را تحت پوشش يك برند در كشورهاي مختلف دنيا توليد و ب

ه بازار عرضه مي كنند . از اينروست كه بطور مثال نمي توان و نبايد كشور كره را بدليل حضور اول يه شركتهاي اصلي توليد كننده كولر گازي، بزرگترين توليدكننده اين كالا در جهان دانست، بلكه بايد شركتهاي ال جي، سامسونگ و دوو را به عنوان بزرگترين توليد كنندگان كولر گازي در جهان معرفي

نمود . چرا كه اين شركتها مالك برندهايي هستند كه كولر گازي در كشورهاي مختلف د نيا تحت نام آنها توليد و به بازار عرضه مي شود. از اينرو شايسته تر خواهد بود تا به جاي كشورهاي اصلي توليد كننده به شناسايي شركتها و برندهاي توليدي بپردازيم. در جدول زير عناوين تجاري تعدادي از شركت هاي توليدكننده كولر گازي در دنيا به ترتيب نام آورده شده اند:

همچنين با توجه به اينكه آمار دقيقي از ميزان فروش جهاني كولر گازي ب ه تفكيك كشورهاي

مختلف در دست نمي باشد و از سوي ديگر آنچه براي توليدكنندگان ايراني اهميت داشته و در اولويت قرار مي گيرد، حجم بازار پيراموني در كشورهاي منطقه است، مي توان ميزان واردات كولرگازي به كشورهاي همسايه و بويژه حوزه خليج فارس را به عنوان شاخص نسبي از ميزان مصرف كولرگازي در اين كشورها را مورد بررسي قرار داد.

مطالعات بازار :
بررسي ظرفيت بهره برداري و روند توليد
مطابق اطلاعات موجود در پايگاه اطلاع رساني وزارت صنايع و معادن كشور، تا ابتداي سال 1386 ، تعداد 13 واحد صنعتي فعال و در حال بهره برداي به مونتاژ كولر گازي در كشور مشغول بوده اند . جداولي كه در ادامه ارائه شده است، مشخصات واحدهاي مورد نظر، ظرفيت بهره برداري و موقعيت جغرافيايي آنان را نشان مي دهد.

با توجه به اطلاعات كسب شده تعدادي از شركت هاي فوق (مثل شركت كولر

گازي ايران ) از دور فعاليت خارج شده اند و يا برنامه توليد ثابتي ندارند . آمار و ميزان واردات كولر گازي نيز مؤيد اين مطلب است.

بررسي روند واردات و صادرات
بيشترين صادرات ايران اغلب به كشورهاي عراق و افغانستان و بيشترين واردات از كشورهاي جمهوري كره و چين بوده است . كشور عراق چشم انداز روشني در توسعه بازار صادرات پي

ش رو مي گذارد.
در صورتي كه به طور متوسط وزن هر كولر گازي 75 كيلوگرم فرض شود، تعداد كولر گازي وارد شده در سال 1382 برابر با 235000 دستگاه خواهد بود . با توجه به اينكه جمعيت شهري استان هاي انتخابي حدود 18 درصد جمعيت شهري كل كشور را تشكيل مي دهد و با فرض توزيع يكنواخت كولرهاي گازي در كشور، تعداد كولرهاي وارداتي اختصاص داده شده به اين استا نها حدود 42000 دستگاه خواهد بود . محاسبه توليد 20000 دستگاه بر اساس نياز استان هاي هدف، با در نظر گرفتن يك دستگاه كولر براي هر خانواده و بدون توجه به واحدهاي تجاري و اداري بوده است.

بررسي روند مصرف در كشور
متاسفانه به دليل فقدان وجو د اطلاعات معتبر و روا در كشور، دستيابي به ميزان مصرف كولر گازي در كشور مقدور نمي باشد . با توجه به اهميتي كه آگاهي از ميزان مصرف كالا در يك طرح اقتصادي دارد، در اينجا ناگزير به استفاده از روش هاي تخميني و آمار خواهيم بود.
در اين مطالعه، استان هاي حاشيه دريا ي خزر (گيلان، مازندران و گلستان ) و استان هاي حاشيه خليج فارس و درياي عمان (خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سيستان و بلوچستان ) و استان تهران به دليل رطوبت بالا و گرماي زياد به عنوان بازارهاي هدف انتخاب شده اند . فاكتورهاي مؤثر در تعيين بازار هدف، فاصله بازار از اس تان فارس (محل احداث طرح ) و ميزان تقاضاي مردم براي كولر گازي است . در جداول 3 و 4 عوامل مؤثر، برمبناي مراكز استان ها و با توجه به اطلاعات ايستگاه هاي هواشناسي از نوع سينوپتيك در چهار سال گذشته، بررسي شده اند .


در اين تجزيه و تحليل دو پارامتر آب و هوايي در نظر گرفته شده است كه عبارتند از:
• ميانگين تعداد روزهاي گرم )دماي 27 درجه سانتيگراد و بالاتر)
• ميانگين رطوبت نسبي مناطق.


توجه به پتانسيل هاي بازار هدف ( 10 استان ) نياز بازار 3,000,000 واحد كولر برآورد مي شود. با فرض اينكه نيمي از اين بازار طي 7 سال گذشته كولر تهيه كرده باشند، نياز بازار در حال حاضر به 1,500,000 واحد كولر تقليل مي يابد . شركت هاي داخلي در صورت توليد با تمام ظرفيت اسمي تنها پاسخگوي 17 % از نياز بازار هستند و باقيمانده اين نياز از واردات / تأمين مي شود . اين واحد نيز در صورت احداث با ظرفيت 20,000 واحد در سال تنها مي تواند %1 از اين نياز را پاسخگو باشد

. البته همان طور كه در بخش هاي بعدي به آن مي پردازيم بازار كولر گازي سالانه حداقل 32500 واحد كولر رشد دارد . توليدات اين واحد اقتصادي نه تنها در رقابت با ظرفيت داخلي نيست بلكه مكمل عرضه داخلي و كاهش دهنده واردات خواهد بود . به علاوه كشورهايي مانند عراق و كشورهاي خليج فارس را مي توان جزء بازار هدف اين واحد محسوب كرد.


بررسي روند آتي نياز به محصول
با استفاده از روش رگرسيون، تعداد خانواده هاي افزوده شده در سال، از سال 1383 به بعد، به طور متوسط در استان هاي هدف برآورد و در جدول زير ارايه شده است:


همخواني جدول فوق با جدول متوسط تعداد خانوار افزوده شده در سال، نشان دهنده اين مطلب است كه استفاده از هر كدام از داده ها تقريباً نتايج مشابهي به دست مي دهد . در نتيجه براي بررسي بازار هدف از متوسط تعداد خانوارهاي اضافه شده در سال استفاده مي شود . در بدبينانه ترين حالت هر خانوار تنها به يك كولر نياز دارد و كولرهاي مورد نياز در
واحدهاي تجاري و كارگاهي محاسبه نمي شود. مسئله مهم ديگر در تعيين ميزان تقاضاي كولر گازي، درآمد سالانه خانوارهاي شهري است .
در سال 1381 متوسط هزينه خالص غيرخوراكي سالانه يك خانوار شهري 26090764 ريال بوده است كه از اين ميزان 2024439 ريال به لوازم، اثاثه، ملزومات و خدمات خان وار اختصاص داده شده است . اين ميزان 7 يا 8 درصد كل هزينه غير خوراكي خانوار شهري را 37 درصد خانوارهاي شهري ايران - در بر مي گيرد . در سال 1382 هزينه سالانه حدود 33 كمتر از 24 ميليون ريال (مقدار متوسط هزينه سالانه يك خانوار شهري ) بوده است . فرض شده است كه اين خانوارها توانايي خريد كولر گازي را ندارند.
پارامتر ديگري كه در تعيين تقاضا مد نظر قرار گرفته ميزان تقاضا در هر استان بر اساس وضعيت آب و هوايي آن استان است .

 


در جدول زير كل ميزان تقاضا در استان هاي ذكر شده به صورت سالانه محاسبه شده است.


بررسي تكنولوژي و روش توليد
در شكل زير بلاك دياگرام يك كولر گازي دوتكه 1 آورده شده است:

با توجه به بررسي هاي صورت گرفته تعداد ايستگاه هاي كاري لازم براي خط مونتاژ همراه با تست و بسته بندي شامل 13 ايستگاه اصلي مي شود.

تعيين نقاط قوت و ضعف تكنولوژي توليد


سيستم تنظيم دما و دقت آن تأثير زيادي در ميزان مصرف انرژي و راحتي ساكنين دارد . يك سيستم با دقت بالا، مي تواند با كمترين ميزان مصرف انرژي محيطي را فراهم آورد كه نه سرد و نه گرم باشد . اين مساله سبب مي شود كه سهولت استفاده از كولر براي مصرف كننده و رضايت از آن بيشتر باشد . برخي از كولرها به ساعت هاي داخلي مجهزند كه به سيستم اين امكان را مي دهد در ساعت مشخصي (قبل از شروع ساعت كاري يا قبل از رسيدن به منزل ) شروع به كار كند و يا از كار بايستد.

مجوز های قانونی :
تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان و تاسیسات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه تولید بخش سازمان صنایع صادر میگردد.

مراحل صدور جواز تاسیس :
1- پذيرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسيس فعاليتهای صنعتی و تكميل پرونده توسط مديريت سازمان سازمان صنایع شهرستان .
2- بررسی پرونده از نظر مدارك و تطبيق با مصاديق والويتهای سرمايه گذاری در واحد صدور مجوز مديريت سازمان صنایع .
3- تكميل پرسشنامه جواز تاسيس ( فرم شماره يك ) توسط متقاضی .
4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره يك به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائيد فرم پرسشنامه جواز تاسيس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تيپ و تجربيات كارشناسی و ارجاع پرونده به مديريت .
5- ارجاع پرونده توسط مديريت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسيس .

شرايط عمومي متقاضيان ( اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي )

دريافت جواز تاسيس
1- اشخاص حقيقی
- تابعيت دولت جمهوری اسلامی ايران
- حداقل سن 18 سال تمام
- دارا بودن كارت پايان خدمت يا معافيت دائم

2- اشخاص حقوقی
- اساسنامه ( مرتبط با نوع فعاليت )
- ارائه آگهی تاسيس و آگهی آخرين تغييرات در روزنامه رسمی كشور

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید