بخشی از مقاله

خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی کارگاه تولید خمیر پیتزا پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام

کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .


فصل اول
کلیات

مقدمه :
هر محصول ویژگی ها و مشخصات خاصی دارد که پیش از هر گونه بررسی فنی، مالی و اقتصادی طرح، لازم است این خصوصیات به درستی شناخته شوند. شناخت صحیحی از مشخصات و انواع مختلف محصول، بدون تردید، راهنمای مناسبی جهت تصمیم گیری های لازم در انتخاب روش و عملیات تولید و محاسبات بعدی مورد نیاز خواهد بود.
در این ارتباط یکی از موثرترین روشهای قابل استفاده، به کارگیری استانداردهای مدون ملی و جهانی هر یک از محصولات می باشد. علاوه بر این جهت بررسی بازار لازم است تا شماره تعرفه گمرکی (نامگذاری بروکسل) محصولات نیز مشخص گردد تا درباره روند واردات و صادرات محصول و مقررات آن شناخت لازم حاصل شود.


طراحی و احداث صنایع نیازمند شناخت مبانی تئوری و برخورداری از دیدگاه های تجربی و عملی متناسب با شرایط اقتصادی و فرهنگی حاکم و دانش فنی موجود جامعه، به منظور نیل به اهداف تولید می باشد.
بررسی امکان احداث واحد ازحیث نحوۀ تأمین مواداولیه، تعیین میزان سرمایه گذاری ، تطابق تکنولوژی صنعت مورد نظر با میزان تخصص ها و مهارتهای بالقوه و بالفعل موجود در کشور و …، مطالعات هماهنگ و چند جانبه اقتصادی، فنی، اقلیمی و جغرافیایی را ایجاب می نماید. مطالعات فنی ایجاد صنایع، مجموعه ای از تحقیقات درخصوص ماهیت مواد و محصولات، شناخت فرآیندهای مختلف تولید و تکنولوژی های موجود و بررسی سیستم ها، تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز می باشد . این بررسی ها در راستای نیل به هدف توسعه، تولید و افزایش کیفیت محصولات تولیدی صورت می گیرد که با بهبود بافت فنی واحدهای جدیدالتأسیس در دا خل کشور، پاسخگویی به نیاز بازار و رقابت با سایر تولیدکنندگان جهانی را امکان پذیر می سازد. در بررسی های فنی ابتداء روش های مختلف تولید محصول مورد مطالعه قرار می گیرد و پس از بررسی های لازم مناسبترین تکنولوژی که با فرهنگ کاری و توانائی های بالقوه صنعت تناسب داشته باشد، انتخاب می گردد.


با انتخاب مناسب ترین روش تولید هر محصول می توان دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز را بر اساس فرآیند منتخب، انتخاب نمود.
در این فصل، علاوه برتشریح فرآیندهای مختلف تولید و انتخاب مناسب ترین فرآیند، کنترل کیفیت واحد تولیدی شرح داده خو اهد شد . سپس ظرفیت و برنامه تولید بر اساس بررسی بازار تعیین می گردد و بر این اساس کاربرد و میزان مواد اولیۀ مورد نیاز و تعداد و نحوۀ عملکرد دستگاه های موجود در خط تولید شرح داده خواهد شد و پس از تعیین طرح استقرار

ماشین آلات و جریان مواد، تأسیسات زیربنائی مو رد نیاز جهت انجام و ادامۀ فعالیت های تولیدی واحد مورد بررسی قرار می گیرند. در ادامه بر اساس اصول مهندسی صنایع، نیروی انسانی مورد نیاز و مساحت بخش های مختلف محاسبه می گردد و سپس نقشۀ جانمایی ساختمان های تولیدی، اداری، رفاهی، بهداشتی وخدماتی ترسیم می گردد . درخاتمه این فصل نیز برنامه زمان بندی طرح مورد توجه قرارگرفته است.

نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تولید پیتزا

محل اجرا :


مشخصات متقاضیان :
نام نام خانوادگی مدرک تحصیلی تلفن

وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 24 نفر میباشد .

تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
نام و کاربرد محصول


به طور کلی می توان گفت خمیر پیتزا محصولی است که در سطح صنعتی به 3 صورت تهیه و آماده می شود:
1- در نوع اول تنها خمیر پیتزای تهیه شده را منجمد می کنند؛


2- در نوع دوم این خمیر را کمی حرارت می دهند . به طوری که به صورت نیمه پخته در می آید و سپس محصول را منجمد می کنند؛
در نوع سوم علاوه بر اینکه خمیر تهیه می شود، ترکیبات و موادی که در تهیه این محصول به کار می رود نیز تهیه می شود . کمی حرارت داده می شود و سپس به صورت فریز شده در می آید که خط تولیدی به صورت تمام اتوماتیک دارد. همانطور که گفته شد این محصول د ر هر سه نوع ترکیب بیان شده به صورت منجمد شده درآمده و به بازار عرضه می گردد.

طبقه بندی محصول
- خمیر پیتزای نازک؛
- خمیر پیتزای کلفت؛
- خمیر پیتزای نازک به همراه ترکیبات لازم در تهیه پیتزا؛
- خمیر پیتزای کلفت به همراه ترکیبات لازم در تهیه پیتزا.

مزایا و دلایل تولید محصول
تولید خمیر پیتزای آماده با اهداف زیر انجام می شود:
1- با این روش می توان خمیرهای پیتزای مطلوبی را با ویژگی های مطلوب و کنترل شده تولید نمود؛
2- می توان انواع مختلف خمیرهای پیتزا را با توجه به سلیقه مشتریان تولید نمود؛


3- با این روش در وقت و زمان مصرف کنندگان صرفه جویی می شود و فقط کافیست مصرف کننده ترکیبات را آنچنان که مطابق میل و سلیقه خودش است، بر روی خمیر پیتزا قرار دهد؛
4- با این روش می توان صنعت تولید خمیر پیتزا را از پیتزای نیمه آماده جدا نمود . به عبارتی می توان از این محصول به عنوان مواد اولیه در تولید پیتزای نیمه آماده استفاده کرد؛
5- با توجه به اینکه تولید خمیر پیتزا نیاز به تخمیر دارد که مرحله ای زمان بر است و از طرفی در رستورانها، غذا بایستی در زمان کوتاهی آماده شود؛ به همین منظور این رستوران ها بیشتر از خمیر پیتزای نیمه آماده استف اده می کنند و همچنین در زمان کوتاهی می توانند چندین نوع پیتزا را همزمان آماده کنند.

بسته بندی محصول
این محصول در کیسه های پلی اتیلنی که مانع خروج آب خمیر می شود، بسته بندی می گردد . هر 5 عدد خمیر بر روی یکدیگر قرار داده شده و در یک کیسه PE بسته بندی می شود.


شماره تعرفه گمرکی محصول در داد و ستدهای بین المللی جهت کد بندی کالاها در امر صادرات و واردات و تعیین حقوق گمرکی و سود بازرگانی، بیشتر از دو نوع طبقه بندی استفاده می شود. یکی از طبقه بندی ها نامگذاری بروکسل و دیگری طبقه بندی مرکز استاندارد تجارت بین الملل می باشد.


روش طبقه بندی مورد استفاده در بازرگانی خارجی ایران، طبقه بندی بروکسل است که بنابر نیازها و کاربردهای خاص موجود، بعضاً تقسیم بندی های بیشتری در زیر تعرفه ها انجام گرفته است.
با مراجعه به مقررات صادرات و واردات منتشره از سو ی وزارت بازرگانی مشخص گردید که جهت محصول خمیر پیتزا به طور خاص شماره تعرفه ای تدوین نگردیده است .

کالاهای قابل جانشین
با توجه به نوع مصرف کالا مشاهده می گردد که کالای دیگری نمی تواند جانشین این محصول گردد . البته در برخی مصارف خانگی از خمیر سایر نان ها به عنوان خمیر پیتزا استفاده می شود؛ اما در اصل رستوران ها نمی توان از این محصولات استفاده نمود و بایستی خمیر خاص پیتزا تهیه گردد . نتیجه آنکه بهتر است برای این محصول جانشینی متصور نشویم.

بررسی بازار و قیمت فروش
بررسی امکانات فروش برای محصول تولید شده در هر واحد جدید صنعتی می تواند عامل بسیار موثری در ارزیابی موقعیت اقتصادی و آینده این گونه واحدها باشد. در این ارتباط با در نظر گرفتن ویژگی های خاص هر صنعت، وضعیت تولیدات داخلی و میزان مصارف و نیازهای داخلی (بر مبنای انواع کاربرد محصول ) مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد و با تعیین میزان کمبود تولید داخلی محصول، باید سهم قابل کسب بازار برای واحدهای جدید ارزیابی گردد.


از سوی دیگر ویژگی های خاص هر صنعت، ممکن است امکانات ویژه ای را برای فروش و بازاریابی محصولات آن فراهم آورد که در هر مورد باید به طور جداگانه مورد بررسی قرار گیرد. در این قسمت مسائل فوق الذکر در ارتباط با امکانات فروش محصول جهت ارزیابی نهایی شاخص های اقتصادی واحد مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و قیمت فروش محصول مشابه بر مبنای نرخ های رسمی بازار ارائه خواهد گردید.

بررسی روند تولید
آمار مجوزهای صادره در تولید خمیر پیتزا و نیز واحدهای فعال در تولید این محصول در زیر آمده است:
* آمار واحدهای فعال تولید خمیر پیتزا

بررسی روند مصرف
با توجه به ایجاد تح ولات در زندگی افراد (از نظر فرهنگ مصرف ) فرهنگ استفاده از غذاهای آماده به سرعت رو به افزایش می باشد که علل این امر در در ذیل آورده شده است:
1- چند شغلی شدن اکثر مردم؛
2- رشد مراکز فرهنگی و علمی (دانشگاه ها) : اصولاً قشر مجرد بنا بر مشکلات موجود در کار آماده سازی غذا به استفاده از غذاهای آماده، ترجیحاٌ ارزان و کافی؛ میل و رغبت بسیار دارند.
همچنین با توجه به نرخ رشد جمعیت و به دنبال آن توسعه مراکز آموزشی، بالا رفتن هزینه زندگی که کار بیشتر برای تامین زندگی را طلب می کند که نتیجه آن فرصت کمتر برای تهیه غذا است، میزان مصرف غذاهای آماده بیشتر خواهد شد.
بنابراین تقاضا برای محصولی نظیر خمیر پیتزا رو به افزایش بوده و می توان از بازار مصرف آن مطمئن بود.

بررسی روند واردات و صادرات
از آنجایی که شماره تعرفه خاصی جهت خمیر پیتزا تدوین نشده است، لذا تفکیک آن از سایر خمیرهای غذایی غیرممکن بوده و نمی توان به چگونگی مبادلات تجاری آن در سطح بین المللی دسترسی داشت . از سوی دیگر از آنجایی که این محصول بایستی در محل خنک (ترجیحاً سردخانه) نگهداری شود و مدت مصرف آن نسبتاً کوتاه است، بنابراین صرفه ای جهت صادرات و واردات آن ملاحظه نمی گردد؛ مگر آنکه مبادلاتی با کشورهای همجوار صورت گیرد.

بررسی قیمت فروش محصول مشابه
پارامترهای مختلفی بر قیمت محصول موثر خواهند بود که برخی از پارامترهای مهم در ذیل شرح داده شده است:
1- قیمت مواد اولیه مصرفی که یکی از مهمترین هزی نه های متغیر تولید می باشد و نقش عمده ای را در تعیین قیمت تمام شده محصول دارد.
2- منطقه جغرافیایی احداث واحد به خصوص از لحاظ دسترسی به منابع تامین مواد اولیه و کانونهای مصرف محصول، هزینه های مربوط را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
3- نوع تکنولوژی مورد استفا ده از طریق تاثیر بر سرمایه گذاری ، کیفیت محصول تولیدی و میزان ضایعات و … بر قیمت فروش محصول موثر خواهد بود.
4- هزینه نیروی انسانی مورد نیاز تاثیر مستقیم در هزینه های متغیر تولید و قیمت تمام شده محصول دارد.


5- ظرفیت تولید واحد بر روی قیمت فروش محصول موثر است، به این ترتیب که افزایش ظرفیت تولید از طریق سرشکن نمودن هزینه های سربار باعث کاهش قیمت تمام شده محصول می گردد. با توجه به نکات فوق، قیمت فروش محصول تولید شده علاوه بر این که می بایست هزینه های تولید را تامین نماید، باید در حدی باشد که بتوان سهمی از بازار را بدست آورد. همچنین در صورتی که صادرات محصول تولیدی نیز مد نظر قرار گیرد، قیمت گذاری باید به نحوی باشد که رقابت با تولیدکنندگان خارجی امکان پذیر باشد.

معرفی روش های مختلف تولید
جهت تولید انواع خمیر، تقریباً از فرآیند مشابهی استفاده می شود . فقط در مرحله نهایی تولید خمیر پیتزا، پخت وجود ندارد. در بند بعدی فرآیند تولید کاملاً تشریح شده است.


تشریح فرایند تولید منتخب
1- تهیه خمیر:
برای تولید خمیرهای پیتزای نازک (ورقه ای ) که معمولاً در سطوح صنعتی این نوع خمیر تهیه می شود، ابتدا ترکیبات خمیر در مخزنی مخلوط می شوند . این مخازن از نوع مخازن متداولی است که در صنایع غذایی کاربرد دارد . این ترک یبات را به صورت تدریجی به مخزن اضافه می نمایند تا خمیر حاصله دارای ویژگی های مطلوب و مورد نظر باشد. سپس توسط قالبی به اندازه و شکل مورد نظر بریده می شوند.

 

2- بریدن و قطعه قطعه کردن:
در این مرحله به منظور بررسی خصوصیات خمیر پیتزا همانند مطلوبیت بافت، شلی و سفتی خمیر، فرم پذیری خمیر و یکنواخت بودن خمیر، آن را با دست لمس می کنند که این مهارت اصولاً به صورت تجربی می باشد. در صورتی که خمیر پیتزا دارای خواص مطلوب باشد، در هنگام بریدن و حرارت دیدن دچار چروک خوردگی و کاهش حجم نخواهد شد . همچنین این مسئله ممکن است در هنگام مصرف نیز رخ دهد و خمیر دچار کاهش حجم شود و یا به دلیل جذب رطوبت و آب، ترکیباتی که بر روی خمیر پیتزا به کار می رود، به صورت خمیر شل درآید.
این چروکیدگی ممکن است به دلیل کیفیت پایین محصولات اولیه به خصوص میزان پروتئین آرد مورد استفاده باشد.

3- گرد کردن:
در این مرحله قطعات بریده شده خمیر را به صورت گرد در می آورند تا گاز حاصله از مخمر خمیر، خارج نشود.

4- زمان استراحت:
با توجه به اینکه در مراحل قبلی به خمیر ، فشار مکانیکی وارد شده، مدت زمانی خمیر را به حال خود می گذارند تا هم مخمر بتواند فعالیت خود ر ا به صورت کامل انجام دهد و حجم خمیر تا اندازه مطلوب افزایش یابد و هم بافت خمیر حالت یکنواخت و مطلوب را پیدا کند.

5- فرم دادن به خمیر:
در این مرحله خمیرهای گردشده را توسط صفحات دایره ای مانند به صورت داغ پرس می کنند . این پرس کردن سبب می شود که خمیر به اندازه و ضخامت مورد نظر برسد.
از عواملی که در این مرحله بسیار مهم می باشد این است که خمیر حاصله از مرحله قبل حالت چسبندگی نداشته باشد و در عین حال دارای قابلیت پهن ش دن و شکل گرفتن به صورت ورقه ای نیز داشته باشد، به طوری که حداکثر گستردگی خمیر را بدون ایجاد حالت چروکیدگی و ایجاد شکاف داشته باشیم . تفاوت این مرحله با مرحله قبل در این است که نیرویی که از طریق دستگاه وارد می شود، بسیار قوی تر از نیرویی است که توسط دستگاه قبلی به خمیر وارد می شد و این نیروی قوی عموماً سبب می شود که پوسته خمیر حاصله دچار نقص شده و به فرم و حالت مطلوب نباشد . به همین منظور کنترل نیروی وارده در این مرحله دارای اهمیت فراوانی می باشد.

فریز کردن خمیر:
در این مرحله خمیر تهیه شده را منجمد می کنند . معمولاً از روش blast-freezer استفاده می شود . در این روش با استفاده از دمیدن هوای سرد بر روی خمیر پیتزا آنها را به صورت منجمد در می آورند و در دمایی کمتر از 20 - درجه سانتیگراد نگهداری می کنند.


در صورتی که علاوه بر خمیر پیتزا ترکیبات و مواد دیگری نیز که در ترکیب پیتزا به کار می رود، مورد نظر باشد؛ پس از مرحله پرس کردن، کمی حرارت به خمیر داده می شود تا خمیر به صورت نیمه پخته درآید . بعد از آن خمیر را خنک می کنند . سپس ترکیبات روی خمیر را به آن اضافه می کنند . در نهایت خمیر را به صورت فریز کرده در می آورند.
مراحل فوق عیناً برای خمیر پیتزای کلفت نیز تکرار می شود.

تهیه خمیر پیتزای کلفت:
1- مخلوط کردن:
در این نوع خمیر نیز ابتدا ترکیبات اولیه را در مخازنی با هم مخلوط می کنند . همانند تهیه مخلوط خمیر پیتزای نازک بایستی تمامی نکات درباره خمیر پیتزا رعایت شود.

2- تهیه خمیر:
این مرحله همانند تولید خمیر پیتزای نازک نیست . در این مرحله خمیر به صورت پیوسته بعد از مخلوط کردن، وارد دستگاه اکسترودر می شود و به صورت اکسترود شده در می آید . به عبارتی خمیر تحت تاثیر فشار و حرارت بالا به صورت خمیر یکنواخت در می آید.

3- رول کردن:
این مرحله نیز به صورت پیوسته بعد از دستگاه اکسترود ر قرار می گیرد و خمیر حاصل از اکسترودر را نازک می کند تا به ضخامت مورد نظر برسد.

برش دادن خمیر:
این مرحله نیز به صورت پیوسته بعد از مرحله نازک کردن قرار می گیرد که توسط قالبی خمیر به اندازه مورد نظر بریده می شود.

5- فریز کردن:
این مرحله همانند تهیه خمیر پیتزای نازک می باشد.

بررسی ایستگاهها، مراحل وشیوه های کنترل کیفیت
رشد و تکامل صنایع جهان تا حدود زیادی مرهون رقابت بین واحدهای صنعتی می باشد . در این راستا هر واحد صنعتی با افزایش کیفیت محصولات خود، سعی درکسب سهم بیشتری از بازار را دارد و این روند به مرور زمان باعث بهبود کیفیت محصولات و در نتیجه رشدکیفی جوامع صنعتی شده است . کنترل کیفیت جهت تعیین صحت عمل تولید، مطابق مشخصات فنی تعیین شده برای محصول انجام می گیرد. این عملیات سبب می گردد تا ضمن جلوگیری ازتولید محصولات معیوب، ازهدر رفتن سرمایه ها جلوگیری به عمل آمده و قیمت تمام شده محصول کاهش یابد.

به طور کلی اهداف کنترل کیفیت را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:
• حفظ استاندارهای تعیین شده
• تشخیص و بهبود انحرافات درفرآیند تولید
• تشخیص و بهبود محصولات خارج از استاندارد
• ارزیابی کارآیی افراد واحدها
به عبارت دیگر می توان گفت کنترل کیفیت عبارت است از اطمینان از تهیه و تولید کالا و خدمات، بر طبق استاندارهای تعیین شده و بازرسی به عنوان یکی از اجزاء جدایی ناپذیرکنترل کیفیت به منظور شناخت عیوب و تهیه اطلاعات مورد نیاز برای سیستم کنترل کیفی در همۀ واحدهای صنعتی انجام می گیرد. مراحل بازرسی کلی با توجه به وضعیت هرصنعت به ترتیب ذیل می باشند:


1) درمرحله تحویل مواد اولیه
2) درمرحله آغاز تولید
3) قبل ازآغاز عملیات پر هزینه
4) قبل از شروع عملیات غیر قابل بازگشت


5) پیش از آغاز عملیاتی که سبب پوشیده شدن عیوب می گردد
6) درمرحله پایانی کار
هریک از این مراحل بازرسی ممکن است درمحل عملیات یا آزمایشگاه انجام گیرد. دراین واحد با توجه به ویژگی های این صنعت ، هر یک ازمراحل ضروری کنترل کیفی و محل انجام این آزمایش ها تعیین خواهد شد.


به منظور بهینه کردن روند تولید، کاهش هزینه ها، جلوگیری از ضایعات تولید، مدیریت و نظارت دقیق بر روند کار، هماهنگی بین تولید و بازار مصرف، طراحی ارائه می شود که تمامی نقاط خطر را بررسی می کند که تخت عنوان HACCP در صنعت معروف می باشد .

HACCP و اهمیت آن:
سیستمی است که از طریق تجزیه و تحلیل خطرات، منجر به تولید مواد غذایی میشود که از نظر میکروبیولوژیکی سالم هستند. این دسته از خطرات ممکن است طی فراوری و یا به واسطه عدم استفاده مناسب مصرفکننده بروز نمایند. این سیستم در واقع شیوهای حفاظتی و سیستماتیک جهت کنترل خطرات مواد غذایی است. اگرچه برخی از شیوه های کلاسیک برای تأمین سلامت مواد غذایی تا حد زیادی به آزمون های فراورده نهایی متکی هستند، اما سیستم HACCP بر کیفیت تمامی اجزاء و کلیه مراحل فرایند تأکید می ورزد و منطق آن این است که اگر این مراحل به نحو صحیح کنترل شوند، فراوردهای سالم تولید خواهد شد. از این رو این سیستم به گونهای طراحی میشود که میکروارگانیسم ها را در محل

تولید و فراوری نترل کند.HACCPدر ارزیابی کلیه جنبه های ایمنی مواد غذایی از منابع مواد اولیه تا فرایند، توزیع و بالاخره مصرف توسط مشتری، دارای یک روال منطقی می باشد. تمام انواع خطرات مربوط به ایمنی ماده غذایی (میکروبی، شیمیایی و فیزیکی) به عنوان بخشی از سیستم HACCP در نظر گرفته میشوند. بنابراین کارگیری این سیستم برای مصرف کننده، تولیدکننده و فروشنده این اطمینان را ایجاد میکند که ماده غذایی فروخته شده ایمن است. پس از ایجاد سیستم اولیه HACCP میتواند بسیار باصرفه باشد. در ابتدا به دلیل اعمال کنترل در داخل فرآیند، به میزان قابل توجهی از بازگشت محصول در انتهای خط تولید جلوگیری می شود. در مرحله بعد، با شناسایی نقاط کنترل بحرانی، می توان از منابع تخصصی محدودی برای مدیریت این نقاط استفاده نمود و بالاخره شیوه به کارگیری HACCP به گونه ای است که همواره باعث بهبود کیفیت فرآورده می شود. در جدول A-3 اصول HACCP نشان داده شده است.

 

تعیین ظرفیت، برنامه تولید و شرایط عملکرد واحد
انتخاب ظرفیت و برنامۀ تول ید مناسب برای واحدهای صنعتی علاوه بر بهره برداری بهینه از سرمایه گذاری انجام شده، عاملی در جهت کسب بیشترین سود ممکن خواهد بود . نظر به این که احداث واحدهای صنعتی مستلزم سرمایه گذاری اولیه ای است که در بعضی موارد تقریباً ثابت است، لذا انتخاب ظرفیت های خیلی کم ، سودآوری طرح را غیر ممکن می سازد. علاوه برآن در صنایع انتخاب ظرفیت های بالا، سرمایه گذار را مجبور به تأمین سرمایه زیادی می کند. لذا در این بخش با توجه به بررسی بازار، شنا خت کانون های مصرف، نیازهای داخلی، امکان صادرات و …، ظرفیت طرح باتوجه به سودآوری ظرفیت های بالا و محدویتهای موجود در صنایع ونیازهای مصرفی تعیین می گردد.


با در نظر گرفتن موارد فوق، ظرفیت این طرح، 2700 تن خمیر پیتزا در سال برآورد می گردد. بدیهی است که اکثر صنایع در سالهای اولیه احداث ، دارای مشکلات فنی داخلی ، مشکلات بازاریابی و ورود به صحنه رقابت می باشند.

بالا بودن هزینه های متغیر تولید، مشکلات ناشی از مدیریت واحدهای چند شیفت از جمله مواردی است که درتمایل به کاهش شیفتهای کاری مؤثر است. ازسوی دیگر تمایل به استفاده بیشتر از سرمایه گذاری انجام شده، توانایی افزایش ظرفیت با سرمایه گذاری ثابت، مشکلات ناشی از عملکرد ناپیوسته خط ت ولید، زمان های تلف شده در راه اندازی خط تولید از جمله مواردی هستند که در افزایش شیفت های کاری دخیل می باشند.


در این واحد با در نظرگرفتن چنین مواردی، دو شیفت کاری 8 ساعته در روز منظور می گردد. زمان مفید کار 7 ساعت می باشد. در هر شیفت کاری با توجه به بیکاریهای مجاز 5تعداد روزهای کاری درسال با توجه به تعطیلات رسمی و تعطیلات فصلی رایج در این صنعت، 270 روز در نظر گرفته می شود.

معرفی مواد اولیه طرح و برآورد مصرف هر یک
در این بخش با توجه به مشخصات فنی محصول، مواد اولیه مورد نیاز مصرفی معرفی و مشخصات فنی آنها بیان می گردد. سپس برای اختصار کلام ، با توجه به ماهیت فرایند تولید و با توجه به توضیحات ارائه شده و بر اساس میزان ضایعات و ظرفیت تو لید طرح، مقدار مصرف سالیانه محاسبه می گردد . همچنین با توجه به مشخصات فنی عنوان شده برای هر ماده نسبت به منابع تامین آنها تصمیم گیری می گردد . لازم به ذکر است که در این بررسی از ذکر مواد و ملزومات غیر اصلی و کم مصرف که دارای ارزش فنی و اقتصادی ناچیزی هستند، خودداری می گردد.

 

مجوز های قانونی :
تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان و تاسیسات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه تولید بخش سازمان صنایع صادر میگردد.

مراحل صدور جواز تاسیس :
1- پذيرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسيس فعاليتهای صنعتی و تكميل پرونده توسط مديريت سازمان سازمان صنایع شهرستان .
2- بررسی پرونده از نظر مدارك و تطبيق با مصاديق والويتهای سرمايه گذاری در واحد صدور مجوز مديريت سازمان صنایع .
3- تكميل پرسشنامه جواز تاسيس ( فرم شماره يك ) توسط متقاضی .


4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره يك به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائيد فرم پرسشنامه جواز تاسيس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تيپ و تجربيات كارشناسی و ارجاع پرونده به مديريت .
5- ارجاع پرونده توسط مديريت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسيس .

شرايط عمومي متقاضيان ( اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي ) دريافت جواز تاسيس
1- اشخاص حقيقی
- تابعيت دولت جمهوری اسلامی ايران
- حداقل سن 18 سال تمام
- دارا بودن كارت پايان خدمت يا معافيت دائم

2- اشخاص حقوقی
- اساسنامه ( مرتبط با نوع فعاليت )
- ارائه آگهی تاسيس و آگهی آخرين تغييرات در روزنامه رسمی كشور

مدارك مورد نياز:
1- ارائه درخواست كتبی به مديريت سازمان سازمان صنایع شهرستان.
2- اصل شناسنامه وتصوير تمام صفحات آن
3- تصوير پايان خدمت يا معافيت خدمت سربازی
4- تصوير مدرك تحصيلی و سوابق كاری مرتبط با درخواست
5- يك قطعه عكس از هريك از شركاء
6- تكميل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنايع تبديلی و تكميلی
7- پوشه فنردار
8- درصورت داشتن شركت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسيس و روزنامه ، مرتبط با فعاليت مورد درخواست
اصلاحیه جواز تاسیس :


1- ارسال درخواست متقاضی توسط سازمان سازمان صنایع شهرستان (متقاضی) به مدیریت و ارجاع به واحد صدور مجوز.
2- دبیرخانه در مورد تغییرات مدیریت ضمن بررسی اصلاحیه صادر و به اطلاع اداره تخصصی میرساند.
3- دبیرخانه در موردی که نیاز به کارشناسی تخصصی دارد درخواست را به اداره تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر ارجاع می دهد.
4- اداره تخصصی پس از بررسی وتائید به دبیرخانه صدور مجوز ارجاع میدهد.


5- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید مدیر اقدام به صدور اصلاحیه جواز تاسیس نموده و رونوشت آنرا به بخشهای ذیربط ارسال می نماید.

تعریف:
پروانه بهره برداری مجوزی است که پس از اتمام عملیات ساختمان و تاسیسات جهت فعالیت بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش سازمان صنایع صادر می گردد.

صدور پروانه بهره برداری :
1- تکمیل فرم درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و تائید و ارسال آن توسط سازمان صنایع شهرستان به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- تائید رئیس اداره تخصصی و ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز.
4- اخذ استعلام از ادارات ذیربط.
5- تهیه پیش نویس پروانه بهره برداری و تائید مدیریت.
6- صدور پروانه بهره برداری و ارسال رونوشت به بخشهای ذیربط.

مراحل صدور توسعه طرح :
1- تکمیل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضی) و ارسال به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بررسی و اظهار نظر و بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی ) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید ادارات تخصصی در کمسیون بررسی طرحها مطرح می نماید و در صورت عدم تایید کمسیون به شهرستان و متقاضی اعلام مینماید و در صورت تایید از ادارات ذیربط استعلام می نماید.
4- ارجاع به اداره تخصصی جهت بررسی طرح توسعه.
5- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تایید مدیر.
6- ارسال رونوشت به بخشهای و ادارات تخصصی و سازمانهای ذیربط.


فصل دوم
روش انجام کار


جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :
ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت و توسعه قرار گیرد در بخش تولید محصولات فرفورژه نیز که بازار رقابتی بسیار شدیدی دارد استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، متد های نوین تبلیغاتی یکی از عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور های صاحب سبک در صنعت میباشد ، الگوبرداری از این روشها برای معرفی کالا و محصولات می تواند به عنوان یک ایده نو مورد استقیال قرار گیرد .

فهرست تجهیزات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها :

نقشۀ استقرار ماشین آلات
با توجه به فرآیند تولید محصول و توالی عملیات مورد نیاز، لازم است روابط ماشین آلات بررسی شود و بر اساس این روابط، ماشین ها درکارگاه مستقر شوند .

مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :


ارزیابی مالی و اقتصادی طرح :

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید