بخشی از مقاله


مقدمه و تشکر

دنياي امروز، دنياي تغيير و تحولات سريع اجتماعي و علمي است. دنيايي است که حرکت کردن در آن نياز به داشتن انديشه هاي فرافکن قوي، قدرت تجزيه و تحليل، آينده نگري، برنامه ريزي و نهايتاً هدفدار بودن است. امروز ديگر انديشه هاي کند سنتي و مديريت سنتي و حال نگري در افراد، آنها را از ادامه حرکت با چرخه هاي جامعه باز مي دارد.


در قالب اين مستندات قصد دارم تا تجربيات و فعاليت هاي خود را در اين مدت كوتاه جهت ارائه به دانشگاه به رشته تحرير در آورم.اميدوارم كه در اين امر مهم بتوانم موفق باشم. در اينجا جا دارد از زحمات مسئوولان سازمان دانش آموزي بخصوص از سرپرست كارآموزي كه كارشناس كانونها را بر عهده داشتند وهمچنين از استاد كارآموز خود جناب آقاي مهندس برومند كه نه فقط در طول اين دوره كارآموزي بلكه در تمام دوران تحصيليم در دانشگاه آزاد اسلامي واحد گرگان مطالب بسياري از وي آموختم تشكر و قدر داني نمايم دان شاءالله كه آنان از من به عنوان يك دانشجو راضي باشند.



فصل اول: ضرورت و فلسفه تشكيل سازمان دانش آموزي
در اين فصل ضرورت و فلسفه سازمان از ابعاد مختلف مورد بررسي قرار گرفته است:
الف) در اصل سوم و نوزدهم قانون اساسي مبني بر موظف بودن دولت جمهوري اسلامي ايران براي مشاركت عامه در تعيين سرنوشت فرهنگي ، اجتماعي ، سياسي و اقتصادي مردم از هر قوم و قبيله اي كه باشند تأ كيد شده است لذا نسل نوجوان و جوان كه از مهمترين و حساسترين آحاد مردم هستند .لزوم ايجاد بستر مناسب براي مشاركت آنان به طريق مختلف از وظايف مهم نظام مقدس جمهوري اسلامي است.


ب) از ابتداي پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي امام خميني (ره) بيانگزار اين حركت همواره بر توجه و استفاده و بكارگيري اقشار مختلف جامعه در اداره امور تأ كيد داشتند.
ج) مقام معظم رهبري نيز بارها در فرمايشات خود بر رسيدگي به امور جوانان و نوجوانان تأ كيد داشته اند در سال 1366 ايشان در پيامي خطاب به مجمع رسيدگي به امور جوانان فرمودند: نقش عظيم جوانان و نوجوانان پسر و دختر نه تنها در جامعه انقلابي ما بلكه در كل جامعه بشري با محاسبه آينده و مسئوليتهاي بالقوه و در كنار مسئوليتهاي بالفعل اين قشر عضيم نمودار مي گردد و از اين روست كه ناديده گرفتن مسئوليت اجتماعي ، سياسي و فرهنگي نسل نوپا و كودك انگاشتن آنان حتي در سنين بالاي بلوغ بصورت آفت اجتماعي پديدار مي شود و اين مجمع بايد در دگرگون سازي آن و ايجاد ذهنيت واقع گرايانه نسبت به اين نسل برومند طرحي نو و اساسي در اندازد.


در جاي ديگر از اين پيام خطاب به بزرگسالان مي فرمايند: كه پدران و مادران و مربيان و معلمان و استادان بايد بدانند كه تعليم و تربيت اين نسل نه در تعليم و تربيت رسمي منحصر و نه از تعليم و تربيت عمومي جداست. زيرا كه اين دو با هم پيوسته و وابسته اند و نسل نوپا شريك طبيعي كليه فعاليتها سياسي ، اجتماعي،اقتصادي و فرهنگي نسل پيشين است.


د)ديدگاه جناب آقاي مددي-رياست محترم سازمان دانش آموزي-نسبت به پركردن اوقات فراقت صاحب نظران معتقدند اوقات فراقت يكي از مهمترين عوامل و بستر خلاقيت و ابتكار و نوآوري در دانش آموزان است. كسب تجارت علمي يكي از دستاوردهاي مهم اوقات و كسب اين تجارب براي نوجوانان يكي از امور ضروري و حيات بخش است.نوعآ در چارچوب مدارس كسب اين نوع تجارب كمتر اتفاق مي افتد.


يادگيري اجتماعي براي زندگي اجتماعي مورد نياز است و بدون دارا بودن مهارتهاي زندگي امروزه موفقيت ها در سطح جامعه كاهش پيدا مي كند و يكي از رموز موفقيت افراد دارا بودن اجتماعي است. لذا اوقات فراقت را بخصوص تابستان را فرصت مناسب و ارزشمندي براي تقويت اين مهم تلقي مي كنيم.
مشكلاتي كه ما در كشور داريم در مورد اوقات فراغت باعث مي شود كه نتوانيم به نحو مطلوب و شايسته از اين فرصت استفاده كنيم.نگاه به اوقات فراقت با جنبه هاي هزينه اي بودن آن نه سرمايه گذاري كردن موجب شده است كه در طول چند سال گذشته سرمايه گذاريهاي لازم انجام نشود.

فصل دوم: تاريخچه تشكيل سازمان
تاريخچه تصويب اساسنامه سازمان دانش آموزي
چنانچه بخواهيم تصويري از تاريخچه تصويب اساسنامه سازمان دانش آموزي ترسيم نماييم شايسته است از نقطه ابتدايي كه شماي كلي اساسنامه مطرح و تدوين شد آغاز كنيم كه در اوايل مهر ماه سال 1376 صورت گرفت.


1) تدوين اساسنامه بعنوان مرحله نخست 5 ماه به طول انجاميد اين كار بطور مشترك توسط وزارت آموزش و پرورش و سازمان امور اداري و استخدامي انجام شد.


2) پس از طي مرحله اول با صدور ابلاغ توسط رياست محترم جمهوري در بهمن ماه 1376 مبني بر پيگيري تشكيل سازمان مرحله دوم آغاز شد.آغاز اين مرحله با تشكيل كميسيون مشترك بين وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداري و استخدامي صورت گرفت كه مدت 7 ماه بطول انجاميد طي اين اين مرحله بررسي دقيق و كارشناسي شده اي صورت گرفت ودر يك برنامه از تعداد دويست هزار دانش آموز پيرامون موضوعات مختلف مرتبط با سازمان نظر خواهي شد و نيز طرح تشكيل سازمان و اساسنامه مربوط با كارشناسان و صاحبنظران و مديران آموزش و پرورش مطرح و بررسي گرديد و در پايان اين مرحله اساسنامه نهايي به دبير خانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارجاع شد.


3) مرحله سوم كه از مهرماه 77 در شوراي عالي انقلاب فرهنگي آغاز گرديد.به مدت 8 ماه طول كشيد پس از طي 14 جلسه كارشناسي اساسنامه سازمان دانش آموزي و بررسي نهايي آن در كميسيون معين شوراي عالي انقلاب فرهنگي در نهايت ،اساسنامه در جلسه 441 مورخ 21/2/78 همان شورا طرح و

بتصويب رسيد و در تاريخ 2/4/78 از جانب رئيس جمهور و رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي به آموزش و پرورش ابلاغ گرديد تا نسبت به تشكيل آن اقدام شود.
4) در مرحله چهارم و طي 7 ماه معاونت پرورشي مامور پيگيريهاي اوليه و تمهيد مقدمات راه اندازي سازمان شد كه با تفويض اينكار به اداره كل فعاليتهاي دانش آموزي در اين مرحله گروه مطالعاتي تشكيل و پس از بحث و تبادل نظر در ساعات متمادي در 14 محور نتايج آن ارائه شد كه حاكي از چگونگي حركت براي

تشكيل سازمان بود با صدور ابلاغ اعضاي هيأت امنا(اولين ركن سازمان) و برگزاري اولين جلسه اين هيات در تاريخ 26/8/78 اين مرحله نيز به اتمام رسيد.
5) مرحله پنجم انتخاب رئيس سازمان. رئيس سازمان با پيشنهاد وزارت آموزش و پرورش و تأييد اعضاي هيأت امنا انتخاب گرديد از آنجا كه رئيس سازمان رئيس شوراي برنامه ريزي يعني ركن دوم سازمان نيز در نظر گرفته شده بود لذا فعاليت اين شوراها نيز آغاز شد. در ابتدا جناب آقاي رضا مددي – رئيس سازمان رئوس برنامه ها و اقدامات 6 ماهه خود را به شورا ارائه و پس از تصويب آن در شورا كار ادامه پيدا كرد.

 


فصل سوم: آشنايي با اساسنامه سازمان دانش آموزي
اساسنامه سازمان دانش آموزي جمهوري اسلامي ايران پس از تهيه پيش نويس آن توسط اداره كل فعاليت هاي دانش آموزي و تعيين اهداف ، اصول، سياستها و برنامه هاي آن به سازمان امور اداري و استخدامي ارسال گرديد و پس از اظهار نظر سازمان ، در دستور كار شوراي عالي انقلاب فرهنگي يعني بالاترين مرجع قانونگذار امور فرهنگي كشور قرار گرفته و نهايتاً در جلسه 441 مورخ 21/2/78 به تصويب اين شورا رسيد. پس از تصويب جهت راه اندازي به وزارت آموزش و

پرورش كه وزير ، رئيس هيأت امناي سازمان دانش آموزي نيز مي باشد ، ابلاغ گرديد،وزير آموزش و پرورش نيز طي ابلاغي به معاونت پرورشي مسئوليت تمهيد مقدمات راه اندازي سازمان را به ايشان محول نمودند و پي گيري راه اندازي سازمان در معاونت پرورشي توسط اداره كل فعاليت هاي دانش آموزي دنبال شد.
از جمله اقدامات انجام شده تشكيل گروههاي مطالعاتي و كميته هاي تخصصي و دعوت از اعضاء هيأت امنا براي تشكيل اولين جلسه آن بود. كه در اولين جلسه رئيس سازمان سازمان دانش آموزي انتخاب گرديد.با انتخاب رئيس سازمان ، مسئوليت پيگيري و راه اندازي سازمان به وي محول گرديد. اساسنامه سازمان ، مبين قوانين ، مقررات و ظوابط سازمان دانش آموزي مي باشد كه مباني و ويژگيهاي كلي و اساسي تشكيل سازمان را مشخص مي نمايد.


اهداف سازمان دانش آموزي
- زمينه سازي تعليم و تربيت اسلامي دانش آموزان در ابعاد مختلف فردي و اجتماعي براي كسب فضايل اخلاقي و كمالات انساني بر اساس تعاليم عاليه اسلام ناب محمدي(ص).
- زمينه سازي براي بسط مشاركت فعال دانش آموزان در عرصه هاي مختلف انقلاب و كشور.
- برنامه ريزي براي استفاده مفيد از اوقات فراغت دانش آموزان و آماده سازي آنان براي پذيرش مسئوليتهاي فردي و اجتماعي.
- ترويج الگوها و اسوه هاي انقلابي ، اسلامي و ملي در بين دانش آموزان.


- تقويت روحيه تعاون ، نيكو كاري ، نوع دوستي و كمك به ديگران و ترغيب به رعايت نظم و انضباط اجتماعي و روحيه قانون گرايي و احترام به قانون در جامعه.
- مشاركت در ارتباطات بين المللي دانش آموزان بويژه با دانش آموزان كشورهاي اسلامي.
- ايجاد علاقه و ايمان به فرهنگ خودي ، خود باوري و توجه به شعار نه شرقي و نه غربي.

وظايف سازمان دانش آموزي
- جلب مشاركت كليه مخاطبان اصلي و اعضاي وابسته و مردمي براي تحقق اهداف سازمان.
- اقدام لازم براي به عضويت درآوردن داوطلبانه دانش آموزان.
- برنامه ريزي براي فعاليتهاي پرورشي دانش آموزان در خارج از مدارس.


- پژوهش ، آموزش و مشاوره براي افزايش توانمنديهاي دانش آموزان عضو.
- سازماندهي و هماهنگي براي جلب حمايتهاي ملي و محلي.
- تامين منابع مورد نياز سازمان از طريق جلب مشاركتهاي مردمي در كنار كمكهاي دولت

.
- اجراي روشهاي تربيتي مناسب براي رشد اعتقادي و اخلاقي اعضا.
- استفاده مفيد و مؤثر از فضاهاي پرورشي موجود در كشور و توسعه و تجهيز فضاهاي مناسب براي فعاليت سازمان.
- برنامه ريزي براي شناسائي ، جذب و آموزش مربيان واجد صلاحيت و داوطلب به منظور آماده سازي آنان براي اداره گروه هاي سازمان يافته دانش آموزي.
- برقراري ارتباط با مراكز فرهنگي ، علمي و نيز تشكلهاي مشابه در داخل و خارج از كشور براي تبادل اطلاعات و تجربيات و همكاريهاي مشترك از طريق مراجع مسئول.


- برگزاري گرد همايي ، همايش ، جشنواره ، اردو ، مسابقات فرهنگي و ورزشي ، كنگره ها و مجمع‌ هاي گوناگون براي اعضا.
- تشويق و ترغيب دانش آموزان عضو به فراگيري و استفاده از شيوه هاي تعاون در فعاليتهاي مختلف اقتصادي و اجتماعي در واحدهاي آموزشي .

ويژگي هاي سازمان از زوايا و ابعاد مختلف

 

آشنایی با محیط کاری در اداره سازمان دانش آموزی

استان و کارمندان این اداره و دیدن کارهای مربوط به آنان و آشنایی با سر مسِول خود در قسمت کارشناس کانونها و صحبت اولیه در مورد نحوه کار در سازمان و فراهم کردن اصول کا در سازمان و برخورد بیشتر با کارمندان و رییس سازمان و تا جای که کشش بود صبت در مورد کارکرد کارهای که در سازمان انجام می شود ومعرفی کردن خود به عنوان دانشجوی رشته کامپیوتر و صحبت در مورد بهتر کردن اصول کاربردی کار در سازمان در مدتی که من در آنجا کار می کنم و فراهم کردن بستر مناسبی از اصول کاربردی در سازمانها و نهادهای دولتی و پیش آمدن شرایطی طبق آنچه در گزارش کارآموزی آورده شده است


در روز دوم که با آمدن در سازمان و رفتن از یکسری از اطلاعات که در فراهم کردن کار طبق فرم خلاصه اطلاعات کار آموزی که توسط سرپرست کار آموزی پر شود و نگاه انداختن ودر قسمت عنوان و موضوع کار آموزی و پر شده توسط سر پرست کار آموزی که به عنوان فناوری های نوین در سازمان دانش آموزی و برنامه نویسی در سازمان من را کمی متعجب کرد که در سازمان چه فناوری های می شود انجام داد و برنامه نویسی که در این مدت کوتاه نیاز به همفکری بیشتری می طلبید منجر شد که این خود باعث کنجکاوی من در قسمت برنامه نویسی و فناوری های نوین بشود و این اولین کاری بود که من باید انجام میدادم و در جستجوی آماده کردن خود برای بهبود سازمان از حالت که مورد بحث قرار می گرفت شد


در روز سوم که با سرپرست خود صحبت می کردم و این که خود(سرپرست) در قبل از آمدن من به فکر ایجاد تیم برنامه نویسی دانش آموزی که خود فکر نویی در سازمان و طرح جامعی بود و پیگرد این کار در ماهای قبل بود و با آمدن من با احتمال این که من راه گشای سرپرست در بوجود آوردن وشناسایی دانش آموزان و فراهم کردن کردن مکانهایی برای تحقیقات و برنامه نویسی دانش آموزان که در نوبه خود در ورحله اول کاری پر هموار و بس مشکل می بود ولی باید انجام می شد چون سرپرست من که فردی مسمم در کارهای خود می بود مرا در این امر خطیر در طی کردن مسیر برای تشکیل دادن این کار و طبق انجام وظیفه ای که

در فرم خلاصه کار آموزی بود می بایست در بهتر کردن این کار تلاش زیادی میشد که در این روز بنا بر سرپرست کار آموز که خود مسیولیت کارشناس کانونها را داشت رفتن در کانونها گرفتن اطلاعات در مورد کارهایی که در کانونها و ایجاد بستری برای فراهم کردن راهی برای جمع آوری دانش آموزانی که شرایط انجام

برنامه هایی که نیاز به مهارت و کار با برنامه نویسی و مکانی در کانونها که خود این (کانونها) زیر نظر سازمان دانش آموزی استان بود و صحبت کردن با مسِول کانون و ایجاد محلی برای ارتقا و توسعه پیشرفت دانش آموزی و ایجاد محیطی سالم در گسترش ایجاد روحیه گروهی کارکردن برای آینده ای که خود نیاز به انجام کارهای گروهی را می طلبید و این برای من هم کاری نو و در خور سنجش چه از لحاظ ایجاد کار گروهی و چه از لحاظ ایجاد تجربه راهی بس نو بود


روزهای اولیه کلاً از لحاظ کار در سازمان کمی در حال گسترش و ایجاد شکل گرفتن به خود را داشت که این خود مرا بیشتر تشویق کرد که برای طرح های من در مدت معینی که در آنجا هستم و این باعث به فکر وکنجکاوی من در سازمان برای راه کارهای که در آینده کاربردی برای سازمان داشته باشد ودر ادامه نامه ای باید زده میشد به مکانهای (استانها) که از لحاظ دانش آموزی و برنامه نویسی کارکردهای داشتند و این خود می طلبید که جستجویی در استانهایی که این

فناوری در آن استانها در حال کار بود که قرار شد در روز هایی که من قرار بود این کار را بکنم انجام بشود واین کار شد و من برای این کار باید طرحی از کار به دست ما می یامد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید