بخشی از مقاله

پیش گفتار :
با سلام حضور استادان و دلسوزان رشته ی صنایع نساجی، دومین رشته نیاز انسان که از بدو تولد تا مرگ همراه انسان خواهد بود و فعالان آن که همیشه در بالا بردن معلومات و آموزش آن تلاش می کنند و از هیچ نوع کمکی که موجب بالا رفتن یکی از پایه های صنعت می گردد دریغ نمی کنند.
اینک بعد از 3 سال آموختن تجربیات عزیزان و استادان در مکان علمی و فرهنگی خود را برای ورود به عرصه ی تلاش آماده می کنیم تا جزئی از تلاش گران و کاردانان میهنمان گردیم.
با شروع این پایان، دست به قلم خواهیم برد برای نمایش دانسته های خویش و آماده سازی خود برای آینده، شاید مفید باشد برای ایران.


ضمناً از زحمات استادانی چون دکتر قرنجیک، مهندس محرابی پیرکهن، زمانی ابیانه و نیز دلسوز آفرین جناب مهندس سادگی تشکر و قدردانی به عمل می آید تا موجبات خشنودی خویش را از شغل پیامبران به دست آوردند.


این گزارش کارآموزی که در حال حاضر در مدنظر شما قرار گرفته است حاصل 40 روز کار مفید و کسب تجربه در شرکت ماد بافت می باشد که نشان دهنده ی جزئی از فعالیت ها و مسائل و مشکلات و سیستمهای مورد استفاده در این شرکت و خطوط تولید آن می باشد.
حال با بازدید این گزارش می توان تا حدی با این شرکت و جایگاه آن در صنعت معلوماتی را به دست آورد.
این شرکت که در زمینه ی صنایع نساجی فعالیت دارد در بخش چاپ و تکمیل صنایع نساجی فعالیت می کند و پارچه هایی با ارزش اقتصادی پایین با ورود به این کارخانه و اعمال مواردی چند بر روی خصوصیات آن و تغییرات اصلاحی با خروج از خط تولید دارای ارزش افزوده

ای می گردند که می توان آن ها را به بازار فروش ارائه کرد.
سهیل صالحی
سال تحصیلی 89 – 88


2 ) مقدمه :
کلیات صنعت نساجی :
بشر در ابتدا برای تهیه لباس و پوشاک و محافظت از خود در مقابل سرما و‎ ‎گرما صنعت نساجی را به وجود آورد. سپس زیرانداز و روانداز خود را به یاری این صنعت ‎تهیه کرد و امروزه نه تنها انواع پوشاک و فرش و موکت را به یاری صنعت نساجی تهیه‎ ‎می‌کند بلکه برای ساخت ترمز ماشین،‌ شریانهای مصنوعی، جاده‌ها، هواپیما‌ها و‎ ‎سایت‌های فضایی به منسوجات نیاز است
نساجی، هنر بافتی است که در آن برای تولید پارچه، دو مجموعهٔ مجزا از نخ‌ها و رشته‌ها که تار و پود نامیده می‌شوند، در هم بافته شوند. رشته‌های تار در قطعهٔ پارچه به صورت طولی، و رشته‌های پود در عرض از این سو به آن سو می‌روند.


دانش نساجی در مورد الیاف و نخ‌های کاربردی در صنایع نساجی، پارچه‌های بافته‌شده، منسوجات بی‌بافت، پوشاک، کاربردهای غبر پوشاک از تولیدات نساجی، روش‌های تولیدی و کنترل کیفی مرتبط، به تحقیق می‌پردازد.


صنعت نساجی در بخش‌های زیر فعال است:
تولید الیاف نساجی مصنوعی،
تولید نخ از الیاف نساجی طبیعی یا الیاف نساجی مصنوعی و یا ترکیبی از آنها،
تولید پارچه بافته شده از نخ،
تولید منسوجات بی بافت از الیاف یا نخ،


رنگرزی پارچه، چاپ پارچه و تکمیل پارچه،
تولید منسوجات خاص مورد نیاز در سایر صنایع،
فعالیت‌های مشترک تحت عنوان خوشه، یکی از رویکردهای توانمندسازی این صنعت است.
در صنعت نساجی الیاف به سه دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:
الیاف طبیعی "Natural fibers" الیاف طبیعی شامل دو بخش الیاف نباتی و الیاف حیوانی می‌باشند.
الیاف نباتی مانند: پنبه، کتان، کنف، رامی و الیاف حیوانی مانند: پشم و ابریشم
• الیاف کانی "Mineral fibres": الیاف کانی الیافی هستند که مواد اولیه آنها از کانیها بدست می‌آیند مانند الیاف شیشه‌ای و الیاف فلزی.


• الیاف مصنوعی که شامل دو دسته می‌باشند: یکی الیافی که منشا طبیعی دارند ولی توسط انسان دوباره تهیه می شوند مانند ویسکوز ، استات و تری استات که هر یک ریشه سلولزی دارند. و دیگری الیاف سینتتیک یا مصنوعی که از مشتقات نفتی تولید می‌شوند مانند: نایلون ، داکرون ، ارلون یا بطور کلی پلی آمیدها ، پلی استرها ، پلی اورتانها ، پلی اکریلونیتریل ، پلی وینیل کلراید و ... .
کلیات صنعت چاپ در نساجی :
تعریف چاپ
به تصاویر، نقوش و مطالبی که در اثر فشار به روی سطوحی مانند کاغذ ، پارچه، فلز و غیره انتقال داده شده باشند چاپ می گویند
معمولا هر نوع محصول تولیدی را براساس یک عامل دسته بندی می کنند برای مثال چینی آلات شامل تمامی تولیداتی است که ماده ی اولیه آن ها از چینی است و یا منسوجات شامل تمامی تولیداتی است که از روش بافندگی در ساخت آنها استفاده شده است . به همین ترتیب محصولات چاپی نیز به گروهی از محصولات گفته می شود که نسبت به روش تولید آنها یعنی چاپ؛ گروه بندی شده اند به عبارت دیگر در تمامی تولیدات چاپی که به این نام شناخته می شوند چاپ کردن روش تولید مشترک است


چاپ کردن شامل انواع روش هایی است که در آن ها با استفاده از نیروی فشار اطلاعات مورد نظر از روی فرم به روی سطوحی مانند کاغذ، پارچه و غیره انتقال داده می شود
ساده ترین و قدیمی ترین روش چاپ که هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد روش استفاده از ابزار بسیار ساده ی مهر مانند است.
روش چاپ با پارچه توری اسکرین
معروفترین نوع کلیشه که به دلیل سادگی روش کار با آن اکثرا آشنائی با آن را خیلی ها دارند سیلک اسکرین است. که تشکیل شده از یک پارچه توری شکل که با پوشاندن یا مسدود کردن قسمتی از منفذهای پارچه و باز بودن قسمتی از آن طرحی ایجاد میکنند که در صورت عبور مرکب از آن طرح بر روی قطعه کار منتقل میشود.
ترانسفر


چاپ ترانسفر ، يكي از مدرنترين طرق چاپ با كيفيت بسيار بالا و سازگار با محيط زيست بدون كمترين ضايعات زيست محيطي ميباشد كه برخلاف چاپ هاي متداول روي پارچه كه مقادير زيادي آلودگي آب و بالنتيجه محيط را دارند عمل چاپ را انجام ميدهد و روش توليد بدين ترتيب است كه كاغذ چاپ با مركب مخصوص چاپ شده و سپس با حرارت بر روي پارچه هاي رومبلي , پرده اي , لباسي ( مردانه و زنانه ) و همچنين فلز , چوب , سراميك PT و غيره منتقل ميگردد .
با اين روش بر اثر پيوند شيميايي بين مركب و پارچه كيفيتي بوجود مي آيد كه نقشها و تصاوير در برابر سايش و تابش نور انواع پاك كننده ها مقاوم مي باشند وكاغذ باقي مانده پس از چاپ براي بسته بندي هاي كادوئي مورد مصرف قرار ميگيرد لذا هيچگونه ضايعاتي از اين نحوه توليد باقي نمي ماند .


کلیات صنعت تکمیل در نساجی :
مقدمات تکمیل کالای نساجی
تمام پارچه‌های نساجی پس از خروج از سالن بافندگی کم و بیش دارای مقادیری ناخالصی و عیوب می‌باشند. لذا لازم است به منظور آماده کردن پارچه برای عملیات تکمیل اصلی آنرا تحت عملیات مقدمات تکمیل قرار داد. مانند توزین و متراژ پارچه ، کنترل عیوب پارچه ، گره گیری ، رفوگری و گرفتن ناخالصیها بخصوص در مورد پارچه‌های پشمی که دارای ناخالصیهای سلولزی و خرده چوب و ... می‌باشد.
روشهای تکمیل کالای نساجی


عملیات و کارهای تکمیل در نساجی برای افزایش نرمی زیر دست ، درخشندگی و بطور کلی افزایش مرغوبیت پارچه می‌باشد. عملیات تکمیل بستگی به چند عامل مهم دارد که عبارتند از: نوع الیاف ، ویژگی فیزیکی الیاف ، ابلیت جذب مواد گوناگون شیمیایی ، حساسیت الیاف نسبت به مواد تکمیل. عملیات تکمیل در مجاورت رطوبت ، دما و فشار معمولا به سه روش انجام می‌گیرد:
• روشهای مکانیکی: مانند تراش پارچه ، خار زدن ، اطو کردن ، پرس کردن و ... .
• روشهای شیمیایی: مانند تکمیل رزین ، سفید کردن و مقاوم کردن پارچه در برابر آتش و غیره. در این روش معمولا در اثر فعل و انفعالات شیمیایی حاصل بین لیف و ماده شیمیایی مصرف شده

عمل تکمیل بدست می‌آید و یا اینکه ماده شیمیایی مصرف شده در اثر رسوب کردن و یا اضافه شدن در روی پارچه ، باعث تغییر در خواص پارچه می‌شود، مانند آهار دادن پارچه پنبه‌ای با محلول مواد پلیمری.
• روشهای مکانیکی- شیمیایی: در این حالت از روشهای مکانیکی و شیمیایی بطور توام بهره گرفته می شود، مانند بشور و بپوش کردن پارچه و یا تثبیت حرارتی پارچه.

انواع تکمیل
تکمیل موقت
در این نوع تکمیل ، کالا را به منظور خاصی تحت عملیات تکمیلی قرار می‌دهند بطوری که اثر تکمیلی آن در عملیات بعدی مثل شستشو و غیره از بین می رود، مانند آهار دادن پارچه‌های پنبه‌ای برای عملیات بافندگی و شستشوی آهار پس از خاتمه عملیات بافندگی.
تکمیل دائم
در این نوع ، اثر تکمیلی تا زمانی که پارچه حالت خود را از دست ندهد (مخصوصا در مقابل شستشو و پوشش) باقی خواهد ماند، مانند رسوب دادن رزینهای مصنوعی مثل استرها و اترهای سلولز در روی پارچه و یا کلرینه کردن کالای پشمی یا تکمیل با فرمالدئیدها.


تکمیل ثابت
در این نوع ، اثر تکمیل مادام العمر در روی کالا باقی می‌ماند و حتی بعد از اینکه پارچه حالت و ماهیت خود را به عنوان پارچه خارجی از دست بدهد، آثار تکمیل در آن باقی خواهد ماند. مانند پلیمریزه کردن بعضی از منومرهای اکریلیکی در روی زنجیرهای اصلی مولکولهای پارچه‌های سلولزی و یا پروتئینی
شستشوی کالای نساجی
عمل شستشو ، اولین عمل تکمیل مرطوب می‌باشد و به منظور بر طرف کردن مواد خارجی مانند روغنهای ریسندگی ، واکسها و ناخالصیهای قابل حل در محلولهای شستشو انجام می‌گیرد. عملیات شستشو عبارتست از عمل کالا با پاک کننده‌های مناسب همراه با مواد قلیایی و یا در غیاب مواد قلیایی. در صورت استفاده از صابون برای عملیات شستشو ، احتیاج به آب نرم می‌باشد. ولی برای پاک کننده‌های مصنوعی چگونگی سختی آب اهمیت ندارد. همچنین برای اصلاح سفیدی پارچه و شفافیت رنگ الیاف آن عمل شستشو انجام می‌گیرد.


آهار زنی و آهار گیری
به منظور افزایش استحکام در برابر پارگی ، کاهش نیروی سایشی و خواباندن پرزهای سطحی الیاف نخهای تار را آهار می دهند. مواد آهاری ، ماکرومولکولهایی هستند که ممکن است بر اثر پیوند بین خود و یا با الیاف تشکیل پوششی به دو نخ دهند. آهار طبیعی عبارتند از: نشاسته‌ها و مشتقات آنها ، مشتقات سلولزی و (پروتئینها)). آهارهای مصنوعی عبارتند از: انواع پلی وینیل الکلها ، انواع پلی اکریلات و انواع کوپلیمراستایرین و مائیک اسید.


قبل از انجام عملیات تکمیل مرطوب لازم است آهار نخ تار پارچه با اندازه کافی بر طرف شود تا در مراحل شستشو ، سفیدگری و رنگرزی یا چاپ ، مزاحمت و نایکنواختی ایجاد نکند و در ضمن مقداری از مواد در تکمیل رنگ را به خود جذب نکند. روشهای آهارگیری عبارتند از: آهار گیری با اسید ، آهار گیری با روش تخمیر ، آهار گیری با اکسید کننده‌ها ، آهار گیری با آنزیمها.
مرسریزاسیون
یکی از عملیاتی که روی پنبه انجام می شود، عمل مرسریزه می‌باشد که شامل تماس پنبه (اعم از الیاف نخ یا پارچه) با محلول سود سوزآور و سپس شستشوی محصول در محلول رقیق اسید و سپس آب سرد به منظور خنثی کردن قلیایی و سرانجام خشک کردن محصول است. بر اثر مرسریزاسیون درخشندگی و جلای پنبه افزایش می‌یابد و ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی آن تغییرات زیادی پیدا می‌کند. معمولا پارچه‌های مرغوب پنبه‌ای پیراهنی ، رومیزی ، ملحفه‌ای و همچنین نخهای قرقره مرسریزه می‌شوند.
سفیدگری


هدف از سفیدگری ، از بین بردن رنگدانه‌ها و ناخالصیهای دیگر و در نتیجه سفید جلوه دادن الیاف می‌باشد. البته سفیدگری پنبه بسیار مهم تراز سفیدگری پشم می‌باشد، چون درصد بالایی از پشم بصورت کالای رنگی به بازار عرضه می‌شود. ولی در مقابل ، مقدار زیادی از پارچه‌های پنبه‌ای بصورت سفید و یا پارچه‌های چاپ شده با زمینه سفید مورد استفاده قرار می‌گیرد. پارچه‌های ملحفه‌ای ، رومیزی و پیراهنی نمونه‌هایی از پارچه‌های پنبه‌ای هستند که احتیاج به سفیدگری دارد.
سفیدگری پنبه بیشتر با مواد اکسید کننده مثل کلریت سدیم و هیپوکلریت سدیم و آب اکسیژنه و مواد احیا کننده مانند هیدروسولفیت و سفیدگری پشم با اکسید کننده آب اکسیژنه همراه با

آمونیاک یا سیلیکات قلیایی و مواد احیا کننده ، اکسید گوگرد و یا بی سولفیت سدیم و اسید سولفوریک و سفیدگری الیاف مصنوعی با اکسید کننده آب اکسیژنه ، کلریت سدیم و هیپوکلریت سدیم و احیا کننده ، هیدروسولفیت و در صورت لازم مواد سفید نوری به همراه سفید کننده قبلی انجام می‌گیرد.
تکمیل ضد آب و دور کننده آب


تکمیل ضد آب پارچه به دو صورت امکان پذیر می‌باشد.
• پوشش کل سطح پارچه توسط مواد هیدروفوب (موادی که آب را به خود جذب نمی‌کنند) است، به نحوی که تمام منافذ پارچه مسدود گردد. این روش تکمیل ضد آب نام دارد. پارچه با کاربردهای خیمه و چادر ماشین با این روش تکمیل می‌گردد.
• الیاف و یا نخ از مواد ضد آب پوشیده می‌شوند، به این ترتیب فضای بین نخها در پارچه کاملا باز می‌ماند و امکان انتقال هوا وجود دارد. این روش تکمیل دور کننده آب نام دارد و بیشتر پارچه‌های لباس مثل بارانی ، لباس ورزشی و کاربردهای مشابه با این روش تکمیل ضد آب

می‌گردند. بعضی از مواد ضد آب و دور کننده آب عبارتند از: مواد هیدرولیز کننده نمکهای زیرکونیوم ، استره کردن سطح الیاف با اسیدهای چرب ، استفاده از رزینهای هیدروفوب مثل رزین کاربومید ، Permel ، Paraf fion و غیره ، ترکیبات آلی سیلیکونی و اسیدهای چرب کمپلکس گرم.
تکمیل ضد آتش
یکی از روش های تکمیل ضد آتش کالای نساجی ، پوشش آن بوسیله نمکهای آمونیوم می‌باشد که در گرما تولید آمونیاک نموده و بدین ترتیب با محبوس کردن آتش در خود باعث خاموش شدن و عدم پیشرفت آن می‌گردد. مناسبترین نمکهای آمونیوم ، دی آمونیوم فسفات و کربنات آمونیوم می‌باشد. سایر تکمیل کننده‌های ضد آتش عبارتند از: اکسیدهای نامحلول قلع ، آنتیموان و تیتان ، استره کردن سطحی سلولز با اسید فسفریک و یا دی آمونیوم در حضور اوره هیدروکسی متیل فسفونیوم کلراید (THPC) و غیره.
تکمیل ضد باکتری و ضد قارچ


مواد تکمیل کننده ضد باکتری بعنوان محافظت کننده از عرق عمل کرده و از تاثیر باکتریها و یا قارچها بر آن جلوگیری می‌کنند لذا چنانچه لباسهای ورزشی و یا لباس زیر با این مواد تکمیل گردند، از تخمیر عرق بدن توسط باکتریهای موجود در هوا و در نتیجه تجزیه و بوی بد آن جلوگیری می‌کنند. برخی از این تکمیل کننده‌ها عبارتند از: ترکیبات آمونیوم چهارتایی ، Irgasan DP300 ، Dodigen 226 ، پیوند زدن سلولز با نمکهای مس و نقره توسط گروههای کربوکسیل اسید آکریلیک و یا اسید متاکلریلیک و غیره.
نرم کننده‌ها
نرم کننده‌ها مایه لطافت و نرمی زیر دست پارچه می‌شوند و در اثر بیشتر کارهای چاپ و رنگرزی و عملیات تکمیل مانند ضد آتش کردن و ضد چروک کردن پارچه زیردست، حالت خشک و شکننده‌ای پیدا می‌کند که آنها را بوسیله نرم کننده‌ها ، نرم و لطیف می‌نمایند.
متداولترین نرم کننده‌ها عبارتند از: استرهای اسیدفتالیک و بنزیل فتالاتها برای نرم کردن اغلب رزینها بویژه PVC ، تری ملیتانها برای نرم کردن رزینهای مصرفی در ساخت کابلهای سیم و برق و ساخت سایر عایقها ، هیدروکربنهای نفتی با وزن زیاد که دارای اتم N , S , O می‌باشند در ساخت لاستیکها بکار می‌روند، نرم کننده‌های مقاوم در برابر آتش سوزی مانند فسفاتهای آلی و پارفینهای کلردار ، نرم کننده‌های اپوکسی و پلی اورتان و غیره.
3 ) توضیحاتی در مورد کارخانه :
کارخانه ی صنایع نساجی مادبافت با نزدیک به 30 سال تجربه ی مفید کاری در بخش چاپ و تکمیل پارچه های نساجی به تولید مشغول می باشد و در طول این سالها به غیر از چندین مرحله ی کوتاه مدت چرخ دستگاه های آن چرخیده و به ارائه ی تولید به مشتریان خود پرداخته است.
در اوایل شروع به کار این شرکت به غیر از بخش چاپ و تکمیل، کارخانه دارای بخش چرم سا

زی نیز بوده است که پس از چند سال تولید به دلیل قرار نداشتن در منطقه ی صنعت چرم این بخش تعطیل و امکانات آن به منطقه ی چرم شهر انتقال می یابد.


مکان فعلی شرکت در حال حاضر در منطقه ی صنعتی نورین واقع در 10 کیلومتری شهرستان ابهر به سمت قزوین قرار دارد و قرارگیری آن در این مکان را می توان یکی از پتانسیل های این شرکت دانست که به ارائه ی تولید بهتر و به صرفه تر با بهره گیری از نیروی کار ماهر و امکانات محیطی و

منطقه ای دانست.
این شرکت در حال حاضر پس از اعمال رکود بر بازار به صورت 2 شیفت فعالیت می کنند و این امر نشان دهنده ی وضعیت نا به سامان بازار و کارخانه می باشد.
فعالیت های اصلی برای اعمال پروسه های چاپ و تکمیل بر روی پارچه در یک سالن انجام می گیرد و انبار شرکت نیز در سالن دیگری جای گرفته است و از این رو در حالت کلی کارخانه از لحاظ مکانی به 2 بخش تولید و انبار تقسیم می گردد.
چارت سازمانی کارخانه :


5 ) مدیریت :
مدیریت فرایند به کارگیری مؤثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامه‌ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل است که برای دستیابی به اهداف سازمانی و بر اساس نظام ارزشی مورد قبول صورت می‌گیرد.
تعریف مذکور، مفاهیم کلیدی زیر را در بر دارد:
1. مدیریت یک فرآیند است.
2. مفهوم نهفتهٔ مدیریت، هدایت تشکیلات انسانی است.
3. مدیریت مؤثر، تصمیم‌های مناسبی می‌گیرد و به نتایج مطلوبی دست می‌یابد.


4. مدیریت کارا به تخصیص و مصرف مدبرانه می‌گویند.
5. مدیریت بر فعالیت‌های هدفدار تمرکز دارد
تاکنون تعاریف متعددی برای عبارت مدیریت ارائه شده است. برخی از مهمترین تعاریفی که در این زمینه ارایه شده است به قرار زیر است:
• هنر انجام امور به‌وسیله دیگران
• علم و هنر هماهنگی کوشش‌ها و مساعی اعضای سازمان و استفاده از منابع برای نیل به اهداف سازمانی
• انجام وظایف برنامه‌ریزی، سازماندهی، رهبری، هماهنگی و کنترل
• فرآیندی که طی آن تصمیم‌گیری در سازمان‌ها صورت می‌پذیرد
• بازی کردن نقش رهبر، منبع اطلاعاتی، تصمیم‌گیرنده و رابط برای اعضای سازمان
مدیریت در این کارخانه به صورت بسیار دوستانه روایت خود را با کارگران برقرار می نماید و این امر موجبات نزدیکی بیشتر آن ها را فراهم می سازد.
این کارخانه بعد از رکورد اقتصادی سالهای اخیر با تعدیل نیرو در همه ی سطوح چارت مدیریتی را به ساده ترین صورت ممکن تبدیل کرده و در هر سطحی، مدیران با سختی به انجام کار می پردازند.
کارگران این واحد تولیدی را می توان نزدیکترین یاران مدیران دانست زیرا تجربه ی آن ها به مدیران تازه کار و جوان بیشترین کمک را می کند زیرا یک کارگر با 30 سال تجربه بهتر می تواند به انجام کارهای محوله به خود عمل کند تا اینکه یک مهندس تازه کار توانایی انجام آن را داشته باشد.


6 ) بخش های کلی کارخانه :
آزمایشگاه :
آزمایشگاه های حاضر در کارخانه با فعالیت بر روی نمونه پارچه های سفارشی و رمزگشایی از رنگ و طرح های آن مبادرت به اراده ی این طرح ها و درصدها به بخش تولید می کنند.
از این رو افرادی که در آزمایشگاه ها حضور دارند باید دارای مهارت کامل برای انجام همه ی اعمال برای پارچه باشند تا پارچه های سفارشی با دقت کامل بازخانی گردند و یکی از مهم ترین پروسه ی تولید این کارخانه را می توان این قسمت دانست.
رنگرزی :
بخش رنگرزی نیز یکی از دیگر بخش های حاضر در کارخانه می باشد که پارچه های لازم به رنگرزی را در این بخش رنگرزی کرده و بعد از آن به بخش بعدی انتقال میدهند. بخش رنگرزی دارای دستگاه های وینچ، ژیگر، جت و استنترهای مخصوص رنگرزی می باشد.
چاپ :


بخش چاپ این کارخانه دارای 2 دستگاه چاپ روتاری (3 و 2 متری) و یک دستگاه چاپ اسکرین می باشد و بخش های رنگ سازی و شابلون سازی نیز از دیگر بخش های آن می باشد.
تکمیل :
بخش دیگر کارخانه که می توان به یکی از نمونه های کامل در نوع خود در سطح کشور اشاره کرد بخش تکمیل می باشد. بخش تکمیل این کارخانه دارای اغلب دستگاه های تکمیل می باشد و این قسمت می تواند آن را به کم نظیرترین خطوط تولید تبدیل کند.
بسته بندی :
قسمت بسته بندی نیز همانند دیگر بخش های حاضر در کارخانه در پروسه ی تولید حضور دارد و پارچه های خارج شده از پروسه ی تولید که به صورت رول های چند هزار متری می باشد را تبدیل به رول های 100 ، 150 یا 200 متری می کنند و بعد از بسته بندی کامل این رول ها برای ارائه به بازار حاضراند.
انبار :
بخش انبار وظیفه ی نگه داری از پارچه های خام وارده به کارخانه و تولید شده و بسته بندی شده را دارد.

7 ) امکانات و دستگاه های حاضر در پروسه ی تولید :
رول کن :
قسمت رول کنی که دارای 3 چشمه ی رول کنی می باشد به تبدیل رول های خام 200 متری به رول های 1500 متری می پردازد و شروع عملیات تولید را دربر دارد. پارچه ها بعد از ورود به کارخانه و انبار شدن برای قرار گرفتن در خط تولید به بخش رول کن وارد می شوند.
پرز سوزی :
دستگاه پرز سوزی این کارخانه با استفاده از شعله ی مستقیم آتش کار می کند و این عمل بر روی دو طرف پارچه انجام می پذیرد. بعد از پرز سوزی پارچه داخل حمام آبی وارد می شود تا جلیغه های آتش از بین بروند.
قسمت شستشو، پخت و سفیدگری و آهارگیری :
این قسمت که متشکل از 8 مرحله ی جداگانه می باشد توانایی بهره گیری از آن به چندین طریق می باشد و می توان با درنظر گرفتن کالا و عملیات آن ها را برنامه ریزی کرد.
سیلندرهای خشک کن :
از این سیلندرها که به وسیله ی بخار آب گرمای آنها تأمین می گردد می توان برای خشک نمودن پارچه ها استفاده نمود و برای قسمت بعدی آماده کرد.


قسمت چاپ :
دستگاه های چاپ حاضر در این کارخانه اسکرین و روتاری می باشد و با درنظر گرفتن پارچه و مصارف آن و شید رنگی مدنظر با یکی از این دو به عمل می آیند.
دستگاه چاپ اسکرین دارای 10 شابلون و به صورت تمام اتوماتیک می باشد و بیشتر برای چاپ پارچه هایی با مصارف لباسی مورد استفاده قرار می گیرد.
دستگاه های چاپ روتاری نیز که دارای عرض 2 و 3 متر می باشند بیشت

ر برای چاپ ملحفه مورد استفاده قرار می گیرند و دارای ترکیب رنگی 8 تایی می باشند.
قسمت فیکس :
دستگاه های فیکس که برای بخار دادن به پارچه طراحی شده اند و پارچه ها بعد از چاپ با بخار دادن موجب ظاهر شدن رنگ اصلی پارچه می گردند.
برخی از دستگاه های فیکس دارای بخش پد نیزمی باشد که می تواند مواد و رنگ را بر روی آن پد کرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید