بخشی از مقاله

کار اموزی تولید كاغذ و فرآورده هاي كاغذي

مقدمه
اهميت كاغذ و فرآورده هاي كاغذي در زندگي نوين بر همگان آشكار است . هيچ فرآورده صنعتي ديگري نقش اين چنين برجسته در زندگي انسان ندارد . كهغذ وسيله اي براي ثبت ، ذخيره سازي و انتقال اطلاعات است . عملاً همه مطالب را روي كاغذ مي نويسيم و چاپ مي كنيم . مقدار زيادي كاغذ را در صنايع بسته بندي و نيز در كارهاي ساختماني به كار مي بريم .
صنايع خمير كاغذ علاوه بر توليد فرآورده هاي ضروري سهم عظيمي در ايجاد كار و رشد اقتصادي در كشورهاي مختلف داشته است .
واژة Paper ريشه در نام گياهي از گونه ني ها ، پاپيروس Papyrus دارد .
مصريهاي باستان نخستين نوع كاغذ را با روي هم قرار دادن و فشردن لايه هاي نازك ساقه اين گياه ، به يكديگر تهيه ميكردند و روي آنها مي نوشتند . اما در آن زمان از ليفي كردن گياه كه از مشخصات اصلي صنعت كاغذ سازي است خبر نبود .


نخستين كاغذ سازي واقعي در حدود سال 100 ميلادي در چين و با استفاده از سوسپانسيوني از الياف خيزران با توت عملي شد . بعدها چيني ها در اين صنعت مهارت زيادي يافتند و نمونه هاي زيبا و متعددي از تصاوير چين باستاني روي همين نوع كاغذ تاكنون باقي مانده است .
پس از گذشت چندين قرن ، صنعت كاغذ سازي به خاورميانه و سپس به اروپا رسيد . در اين دوران باقيمانده هاي پنبه و كتان بعنوان ماده خام در كاغذ سازي استفاده مي شد . در آغاز قرن پانزدهم چند كارخانه كاغذ سازي در اسپانيا ، ايتاليا ، آلمان و فرانسه وجود داشت . در آمريكا شمالي ، نخستين كارخانه كاغذ سازي Paper mill در سال 1690 در نزديكي فيلا دلفيا تأسيس شد .


ويژگيهاي صنعت نوين خمير و كاغذ :
كارخانه هاي مدرن خمير و كاغذ از پسمانده هاي چوبي بعنوان مواد خام اصلي خود استفاده ميكنند . عمليات يك فرآيند تا حد زيادي اتوماتيك است و كنترلها كامپيوتري است در آمريكاي شمالي فقط واحدهاي توليد بزرگ با بازده زياد مقرون به صرف است . در نتيجه تأسيس اين چنين واحدهاي عظيم و مدرن ، بسيار پر هزينه است براساس يك تخمين ، براي ايجاد يك كارخانه خمير كاغذ گرافت رنگبري شد . در يك منطقه توسعه نيافته با توليد 750 تن خمير در روز 400 ميليون دلار سرمايه گذاري لازم است . سرمايه گذاري عظيم كه گاهي تا يك ميليون دلار به ازاي هر كارگر مي رسد ، صنعت خمير و كاغذ را در شمار صنايع سرمايه بر قرار داده است .


تاريخچة تأسيس شركت محصولات كاغذي لطيف
همانطور كه در بخش پيش اشاره شد يكي از انواع فرآورده هاي كاغذ ،‌دستمال كاغذي مي باشد . يكي از شركتهايي كه اقدام به ساخت انواع كاغذ بهداشتي را در كشورمان انجام مي دهد . شركت محصولات لطيف مي باشد .


يكي از ويژگيهاي بسيار مهم اين شركت كه آنرا در ميان بقيه كارخانجات ساخت كاغذ و همچنين ساخت كاغذهاي بهداشتي مشخص تر مي نمايد ، دارا بودن فرآيند جوهر زدايي مي باشد . اين شركت بدليل داشتن ويژگي مورد نظر مي تواند گامهاي بسيار مثبتي در حفظ محيط زيست نيز در بر دارد زيرا به كمك اين فرآيند مي توان كاغذهاي ضايعاتي حاصل از برش كاغذهاي كتابو دفتر به خمير مناسب جهت ساخت كاغذ بهداشتي از جمله دستمال كاغذي مي نموند . در تاريخ 3/9/1364 وزارت صنايع به صدور موافقت اصولي اين شركت تحت عنوان توليد كاغذ با گراماژ(وزن) پائين نمود .


شركت محصولات كاغذي لطيف با سرمايه سازمان صنايع ملي ايران در سال 1364 تأسيس شد . ليكن بدليل محدوديتهاي دوران جنگ تحميلي ، اقدام اجرايي صورت نگرفت . تا اينكه در قالب طرحهاي فانيانس برنامه پنج ساله اول توسعه اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي در چارچوب همكاري فني و اقتصادي ايران و اطريش در فروردين 1370 افتتاح اعتبار شد . از

برجستگيهاي اين طرح صرفه جويي ايي قريب 10 ميليون دلار در سال و بازگشت سرمايه طي 4 سال است در اواخر سال 1374 از سازمان صنايع ملي ايران بصورت 50% نقد و 50% بابت بدهيهاي سازمان صنايع ملي ايران به سازمان تأمين اجتماعي به بخش شركت سرمايه گذاري تأمين اجتماعي تحت نظر سازمان اجتماعي انتقال يافت .


اين طرح بجهت توليد انواع كاغذ با گراماژ پاتين {تا 45 گرم بر متر مربع} طراحي شده است كه طبق ليست زير مي باشد .


نوع محصول گراماژ(گرم بر متر مربع)
1ـ دستمال كاغذي 45 ـ 18
2ـ دستمال توالت 45 ـ 18
3ـ كاغذ نسخه دوم تايپ 32 ـ 28
4ـ كاغذ بسته بندي ميوه 25 ـ 22


5ـ كاغذ بسته بندي گل 24 ـ 22
اين طرح طبق جدول ذيل در تاريخهاي مورد نظر عمليات ابتدايي و انتهايي آن تا توليد نهايي صورت گرفته است .
عقد قرار داد دانش فني و تجهيزات نيمه اول 1369
گشايش اعتبار اسنادي فروردين 1370
شروع عمليات ساختماني نيمه دوم 1370


شروع عمليات نصب بهمن 1371
شروع آزمايش بدون بار نوروز 1373


شروع عمليات با بار ارديبهشت 1373
زمين و ساختمان
مساحت زمين 65500 متر مربع
ساختمانهاي خط توليد و پشتيباني 26500 متر مربع
ساختمانهاي اداري و خدماتي 3500 متر مربع
حجم عمليات اجرايي :
وزن ماشين آلات 1020 تن
حجم بتن ريزي 25000 متر مكعب


سطح قالب بندي 51000 متر مربع
حجم عمليات خاكي 50000 مترمربع
وزن آهن آلات مصنوعي 2600 تن


تأسيسات مجتمع :
برق 5/4 مگا وات
16 كيلومتر خط انتقال دو مداره Kv 20
آب 16 ليتر در ثانيه


منابع آب از يك حلقه چاه عميق 8 اينچ
مخازن زميني آب 500 متر مكعب
مخزن زميني سوخت 200 متر مكعب


مخزن گاز مايع 100 متر مكعب
در نگاه كارشناسي به شركت محصولات كاغذي لطيف مي توان آنرا به 3 بخش عمده توليدي تقسيم نمود .
1ـ واحد جوهر زدايي : اين واحد شامل : A ـ 1) انبار روزانه
B ـ 1) سالن جوهر زدايي


2ـ واحد ماشين كاغذ : اين واحد شامل : A ـ2) مرحله آماده سازي خمير
B ـ2) ماشين كاغذ
C ـ2) برش بسته بندي
3ـ واحد جنبي خدمات دهنده


اين واحد شامل : A ـ3) ديگ بخار
B ـ 3) ايستگاه كمپرسور
C ـ 3) تصفيه پساب صنعتي
فرآيند توليد :
حال فرآيند توليد را از ابتداي عمليات دنبال مينمائيم تا بتوان نحوه ساخت يكي از انواع كاغذهاي بهداشتي را توصيف نمود . انواع كاغذهاي باطله كه از يك چاپ خانه ها و مراكز انتشار كتاب تحت عنوان پوشال ضايعاتي جمع آوري مي شود . توسط كاميون به بخش انبار روزانه اين شركت انتقال پيدا مي نمايد و در بخش انبار روزانه بعنوان ماده خام اوليه توسط تسمه نقاله به طرف واحد جوهر زدايي هدايت مي شود . در فرآيند جوهر زدايي يك فرآيند شيميايي دنبال مي شود و دليل انجام فرآيند شيميايي بخاطر انتظار مختلف از دستمال كاغذي مي باشد .
كاغذي كه در صنايع كاغذ سازي توليد مي شود براي اينكه داراي خاصيت نوشتن و چاپ را داشته باشد به آن مواد شيميايي مختلفي اضافه مي نمايند . تا سطح الياف به كمك اين مواد آهار زده شود و جوهر يا آب به راحتي در سطح كاغذ پخش يا جذب نگردد . اما در صنايع ساخت دستمال كاغذي دقيقاً انتظار عكس نسبت به كاغذ وجود دارد . زيرا دستمال كاغذي بايد بتواند رطوبت موجود بر روي صورت را جذب نمايد و همچنين در خود حفظ نمايد . پس با اين توضيح مختصر مي شود فهميد كه وقتي خوراك يا مواد اوليه خام براي ساخت دستمال كاغذي ، كاغذ باشد حتماً مواد افزوده شده به كاغذ را از آن جدا ساخت تا بتوان خمير را آماده براي مصرف به جهت ساخت دستمال كاغذي نمود .


مواد خام كه به آن پوشال نيز گفته مي شود بعد از حمل توسط تسمه نقاله به دستگاه خمير كن Palper انتقال داده مي شود و در داخل اين دستگاه به كمك مقدار زيادي آب كهبه آن افزوده مي شود به خمير تبديل مي شود براي آماده سازي خمير به جهت انجام فرآيند شيميايي ، مواد شيميايي مختلفي به خمير در دستگاه خمير كن اضافه مي شود .
بخشي از اين مواد شيميايي باعث مي شوند كه پيوند فيزيكي بين الياف سلولز و مواد افزودني سست شود ، و خمير را آماده براي استخراج در مراحل بعدي مي نمايد .
بخش ديگر از مواد شيميايي به جهت از بين بردن ميكروبهاي احتمالي موجود در كاغذ به جهت گند زدايي اضافه مي شود .


مخلوط آب و خمير و مواد شيميايي براي مدت معيني در دستگاه خمير كن مخلوط مي شوند تا نفوذ شيميايي كاملاً انجام گيرد .
خمير بعد از مدت معيني بطرف مخزن مشخص پمپاژ مي شود . اما اين خمير داراي ناخالص هاي فلزي ، سنگريزه و غيره كاغذي ميباشد .


لذا به جهت جدا نمودن اين ذرات ناخالص خمير از مسير يك دستگاه ، تميز كننده عبور مي نمايد تا بواسطه نيروي گريز از مركز ، ذرات سنگين از خمير جدا گردد .
سپس خمير كه تقريباً از ذرات سنگين عاري شده است براي عمليات استخراج مواد افزودني از آن ابتدا بداخل دستگاه رشته كن [DEFLAKER] رفته و سپس بعد از باز شدن و پائين آوردن غلظت آن بطرف دستگاه ،‌شناور سازي پمپاژ مي شود در دستگاه شناور سازي [FL.TATI.N] مواد افزودني كه دكر آنها رفت از سطح الياف جدا شده ، و بواسطه وزن نسبتاً

سبكتري كه نسبت به خمير دارند بصورت سه بار خارج ميگردند . اما خمير خروجي از دستگاه شناور سازي داراي خصوصيات بهتري شده و علي رغم اين از ناخالصيهاي كه بصورت مواد افزودني و يا حتي جوهر حاصل از چاپ بر روي آن وجود داشته عاري ميگردد . خمير خروجي ازاين مرحله باز هم براي اينكه احتمال وجود لكه هاي ناخالص در آن وجود دارد وارد تميز كننده هاي [Cleaner] ديگري ميگردد تا تحت پالايش بهتري صورت گيرد .


حال خمير خروجي از اين مرحله كه يك عمليات تميز كاري بر روي انجام گرفته است بايد براي ذخيره سازي آماده گردد . در اين حالت خمير از دستگاه بنام تغليظ كننده [Hydrodisc] عبور مينمايد و با از دست دادن مقدار زيادي از آب خود غلظت آن به حدود 5% ميرسد حال خمير خروجي ازاين مرحله بازهم وارد مرحله ديگري بنام تغليظ كننده ثانويه [Drainator] ميگردد تا مقدار زيادي از آب خود را از دست بدهد .


در نهايت خمير ذخيره شده غلظت آن به حدود ده درصد ميرسد . ظرفيت اين واحد معادل شصت تن توليد خمير در روز مي باشد و مي تواند به صورت شبانه روزي كار كند . اما در واحد جوهر زدايي علي رغم آماده سازي خمير از كاغذهاي پوشال فعاليت ديگري نيز به جهت توليد خمير الياف بلند انجام مي شود . عموماً در صنايع كاغذ سازي به جهت افزايش خصوصيات فيزيكي كاغذ به خمير هاي حاصل از فرآيند جوهر زدايي يك خمير بنام خمير الياف بلند اضافه مي نمايند تا بتوان با اختلاف اين در نوع خمير مخلوط خمير راايجاد نموده تا محصول نهايي توليد شده منطبق بر خصوصيات فيزيكي استاندارد باشد . لذا به همين دليل در واحد جوهر زدايي يك خط توليد خمير الياف بلند نيز تعبيه شده است كه وظيفهآن صرفاً يك اختلاط فيزيكي ميباشد .


بطوري كه عدلهاي [BALE] خمير الياف بلند از شركتهاي خارجي خريداري مي شود . و اين عدلها در داخل يك تسمه نقاله مخصوص قرار ميگيرند و بداخل دستگاه خمير كن الياف بلند انتقال داده ميشوند و در داخل اين دستگاه خمير كن با آب مخلوط شده و محلول خمير الياف بلند را ايجاد مي نمايد و سپس اين مخلوط را بداخل مخزن خميرالياف بلند پمپاژ مي شوند . ظرفيت اين خط نيز معادل شصد تن در روز مي باشد . در تمام مراحل كه ذكر آنها رفت صرفاً آماده ميشود حال اين خمير بايد براي توليد محصول به واحدي بنام ماشين كاغذ پمپاژ گردد . هر دو نوع خمير جوهرزدايي و خمير الياف بلند از طريق پمپاژ از مخازن ذخيره به مخازن موجود در سالن ماشين كاغذ فرستاده ميشوند.
ورود خمير از واحد جوهرزدايي به واحد ماشين كاغذ


حال در بخش آماده سازي خمير ماشين كاغذ خمير الياف بلند و خمير جوهرزدايي شد ،به ترتيب با نسبت 20% و 80% توسط سيستم هاي كنترل جريان خمير باهم مخلوط شده و مخلوط اين دو نوع خمير با درصد بيان شده بداخل مخزن فرستاده مي شوند تا مخلوط اين دو نوع خمير داراي يكنواختي يكساني گردند . سپس اين مخلوط براي عمليات تميزكاري نهايي به طرف سيستم تميزكننده دورانيCLEANER پمپاژ مي شوند و دراين قسمت خمير عاري از هر گونه ناخالصي و ذرات جوهر احتمالي مي گردد . سپس خمير خروجي از بخش تميزكننده ها بطرف ماشين كاغذ پمپاژ مي گردد .
ماشين كاغذ
ماشين كاغذ موجود در شركت لطيف از نوع دو وايره مي باشد .
{TWIN WIRE} و نوع ماشين كاغذ در تقسيم بندي ماشين هاي ساخت كاغذهاي بهداشتي از نوع{DUOFORMER} مي باشد .
اين ماشين كاغذ داراي مشخصات زيل است :
سرعت كاركرد ماكزيمم: m/min 1006 متر در دقيقه


سرعت كاركرد مينيمم:m/min 400 متر در دقيقه
عرض كاغذ قابل استحصال جهت توليدmm 2700 ميلي متر
ظرفيت توليد ماشين 56 روز/تن


همانطوريكه گفته شد خمير خروجي از بخش تميز كننده ها بطرف يك سيستم بنام جعبه تغذيه خمير به ماشين ياHEAD BOX پمپاژ مي شود و از طريق اين جعبه تغذيه در فضاي بين دو واير كه اصطلاحاً به واير بالاييTOP WIER {توري بالايي}BOTTOM WIER و واير پاييني {توري پاييني} معروف است . در پيرامون يك استوانه بنام رول شكل دهندهFORMING ROLL قرار مي گيرد.


مخلوط خمير كه در اين حالت غلظت آن حدود 25% مي باشد . در فضاي بين دو واير بالايي و پاييني مقداري از رطوبت آزاد يا رطوبت غير در گير خود را از دست مي دهد. و شكل ابتدايي با بافت خوبي به مي گيرد لايه مرطوب خمير خروجي از سطح مياني دو واير توسط سيستم خلاء از روي واير بالايي به طرف واير پاييني انتقال پيدا مي كند . و واير بالايي براي تكرار

عمليات مداوم توسط يك استوانه دوار ير مي گردد. اما لايه خمير كه روي واير كه روي واير پاييني قرار دارد براي خشك شدن بيشتر توسط خلاء به روي يك فلت {نمد} انتقال داده مي شود . فلت همان لايه نازك خمير را در جهت خشك شدن نهايي توسط يك غلطك كه پرس آبگيري SUCTION PRESS ROLL نام دارد . به سطح داغ يك سيلندر كه داراي قطر چهار متر

{ميلي متر 4000} مي باشد مي چسباند مقدار زيادي از آب خمير توسط اين پرس كاسته مي شود . و مابقي رطوبت موجود در لايه نازك كاغذ توسط بخار داغي كه در داخل سيلندر جريان دارد و سطح داخلي و در نهايت سطح خارجي سيلندر را گرم مي كند . از سطح كاغذ تبخير مي گردد .حال لايه نازك كاغذ در پيرامون سيلندر مقدار بسيار زيادي از رطوبت خود را از دست داده است . و بايد اين لايه نازك كاغذ جهت پيچيدن بدور يك استوانه از سطح سيلندر جدا گردد . عمل جداسازي لايه نازك كاغذ از سطح سيلندر توسط تيغه هاي مخصوص بنام تيغه داكتر{DOCTOR BLADE} انجام مي گيرد . اين تيغه ها بر روي سطح سيلندر توسط فشار هوا قرار مي گيرند . و باعث مي شوند لايه نازك كاغذ در اثر برخورد با اين تيغه ها از سطح سيلندر بلند شوند . و به روي يك استوانه {REEL} پيچيده شوند .


در بالاي سطح سيلندر يك سيستم دمنده و همچنين يك سيستم مكنده هوا بنامHOOD تعبيه شده است كه باعث مي گردد رطوبت تبخير شده از سطح كاغذ چسبيده به سطح سيلندر ماشين كاغذ را خارج نمايد .


كاغذ پيچيده شده بر روي لوله استوانه اي بصورت تك لايه مي باشد . لذا براي اينكه محصول نهايي بصورت دو لايه باشد. تعداد دو عدد از توپي هاي كاغذ تك لايه را كه بدور استوانه اي پيچيده شده اند به واحد ديگري كه واحد برش و بسته بندي نام دارد انتقال مي دهند . در واحد برش بستگي به نوع سفارش{عمدتاً مشتريها كارخانه هاي بسته بندي دستمال كاغذي و دستمال جيبي و پوشك و نوار بهداشتي هستند } به عرض هاي سفارش داده شده برش داده مي شود .


و در حين برش سطح دو لايه كاغذ نيز تحت عمليات اتو براي نرم شدن نهايي قرار ميگيرد . و در نهايت كاغذ برش خورده در عرض هاي سفارش داده شده از بخش برش به بخش بسته بندي انتقال داده مي شود . و در داخل پلاستيك هاي بسته بندي ، بسته بندي مي شود و روانه انبار جهت قرنطينه مي گردد . از آنجايي كه محصول توليد شده از نوع بهداشتي است . لذا بايد كليه محصول توليدي موجود در انبار قرنطينه تحت آزمايشات مختلف ميكروبيولوژي قرار بگيرد .


زمان نگهداري محصول در اين انبار حدود 48 ساعت مي باشد .
بعد از موافقت و تأييد واحد كنترل كيفيت اين محصول روانه انبار محصول جهت حمل و بارگيري براي مشتري ها مي شود .
فرآيند هاي سالن جوهرزدايي


در سالن جوهرزدايي دو فرآيند مجزا وجود دارد . يكي فرآيند تهيه خمير الياف بلند كه تقريباً يك فرآيند فيزيكي مي باشد . ديگري فرآيند خمير از پوشال و جوهر زدايي آنها كه فرآيند شيميايي ـ فيزيكي مي باشد . ابتدا فرآيند تهيه خمير الياف بلند را مورد بررسي قرار مي دهيم و در ادامه فرآيند تهيه خمير از پوشال و جوهرزدايي آنها را ذكر مي نمائيم .
فرآيند تهيه خمير الياف بلند


بسته هاي خمير الياف بلند كه وزن مشخصي دارند. توسط نوار نقاله مستقيماً از انبار مواد اوليه وارد دستگاه خمير كن( مخزن خمير كن) مي شوند . مخزن خميركن مجهز به يك همزن جهت خرد كردن و خمير كردن الياف مي باشد . در كف آن يك صفحه غربالي براي جدا نمودن مواد زايد وجود دارد . موادي كه از غربال عبورمي كنند مواد قابل قبول(ACCEPT) مي باشند . و موادي كه از غربال عبور نمي كنند در پشت آن جمع مي شوند مواد غير قابل قبول(REJECT) مي باشند .


اين مورد در تمام سيستم توليد كاغذ و دستمال كاغذي وجود دارد . يعني موادي(خميري) كه از هر غربالي عبور مي كنند مواد قابل قبول (accept) هستند . و موادي (خميري) كه پشت غربال باقي مي مانند مواد غيرقابل قبول(reject) مي باشند.


در فرآيند تهيه خمير خمير الياف بلند چون خمير از نوع مرغوب وارداتي مي باشد . مواد زايدي وجود ندارد. به همين علت غربال موجود در كف مخزن فرآيند جداسازي به شكل مورد بحث انجام نمي دهد .


قبل از وارد شدن مقدار مشخصي خمير الياف بلند مقدار مشخصي آب وارد مخزن خمير كن مي شود . و به كمك همزن عمل خمير شدن الياف صورت مي گيرد ذكر اين نكته لازم است كه در اين قسمت دو مخزن آب يكي به حجم 3m7/9 و يكي به حجم 3m6/18 وجود دارد . آب مخزن با حجم كمتر (3m7/9) جهت تغيير غلظت و يا بعبارتي رقيق كردن به كار مي رود . آب مخزن با حجم بيشتر(3m6/18) جهت خمير كردن مورد استفاده قرار مي گيرد .


غلظت مواد در دستگاه خمير كن حدود7% مي باشد . در ادامه خمير حاصل وارد مخزني به حجم3m80 (مخزن ذخيره سالن جوهرزدايي) مي شود . غلظت مواد در اين مخزن حدود 5% است خمير حاصل از اين مخزن وارد مخزن ذخيره ديگري در سالن ماشين كاغذ مي شود .
فرآيند تهيه خمير كاغذ باطله(پوشال) و جوهرزدايي از آن


مقدار مشخص پوشال از طريق نوار نقاله مستقيماً از انبار مواد اوليه وارد دستگاه خمير كن (مخزن خمير كن) مي شود . در مخزن خمير كن به مقدار مورد نياز آب وجود دارد . مواد شيميايي كه عبارتند از : سود ، سيليكات سديم ،آب اكسيژنه، اسيد چرب،D.T.P.A و پخش كننده هر كدام در مخازني ذخيره هستند .به مقدار مورد نياز براي خمير سازي وارد يك مخزن مي شوند در آن مخزن مخلوطي از مواد شيميايي فوق قرار مي گيرد .اين مواد از مخزن ذكر شده وارد مخزن خمير كن مي شوند و به آب و پوشال اضافه مي شوند . ضمن همزدن حدود 25تا30 دقيقه خمير حاصل مي شود . مخزن خمير كن در اين فرآيند كاملاً شبيه مخزن خمير كن موجود در فرآيند تهيه خمير الياف بلند است .


در زير مخزن غربالي وجود دارد و ذرات سنگين و درشت ناخالص را جدامي نمايد . مواد عبوري از غربال(accept) وارد دو مخزن ذخيره خمير كاغذ باطله مي شوند . اين ذو مخزن حجمي برابر 3m 80 دارند و در قسمت فوقاني به هم ارتباط دارند اين دو مخزن مجهز به همزن هستند تا اولاً خمير يكنواخت شود .ثانياًاز سفت شدن خمير جلوگيري شود . در حالت start سيستم يكي از مخزن ها در حال بارگيري و ديگري در حال تخليه مي باشد .به همين علت سيستم مي تواند به صورت پيوسته عمل نمايد. مواد جمع آوري شده در پشت غربال (reject) مخزن خمير كن براي جداسازي بهتر وارد غربال استوانه اي (screen drum) مي شوند . اين غربال ريزتر از غربال مخزن خميركن مي باشد . در نتيجه يك جداسازي ثانويه انج

ام مي دهد .اين غربال نيز داراي يكaccept و يك reject است .reject ناشي از اين غربال وارد فاضلاب مي گردد . و ديگر قابل بهره برداري نيست .ولي accept آن وارد مخزن خمير كاغذ باطله مي گردد .خمير بايد 45 الي 60 دقيقه در مخزن خمير كاغذ باطله باشد تا آب اكسيژنه فرصت اثر روي آن را داشته باشد .
خمير از مخزن خمير كاغذ باطله وارد دستگاه تميزكننده گريزاز مركز( ويژه ناخالصيهاي سنگين)high-consistency مي شود . اين دستگاه مخروطي شكل و مجهز به يك موتور الكتريكي است و ويژه خارج ساختن ناخالصيهاي سنگين مي باشد.


ذكر اين نكته لازم است كه همة تميزكننده هاي مركز گريزي براساس گرداب چرخنده اي كار مي كنند كه بر اثر افت فشار بوجود آمده است تا عمل مركز گريزي را بوجود آورد . منبع دستگاه يك پمپ است . خمير به صورت مماس وارد تميزكننده مي شود ؛ دريچة ورودي به توده خمير وارد شده يك حركت چرخشي مي دهد . با ادامة حركت، سرعت توده بيشتر مي شود و نيز نيروي گريز از مركز افزايش مي يابد . براثر اين فرآيند ،ذرات سنگين (شن و آشغال) بسوي بيرون و دور از خمير رانده مي شوند. مواد پذيرفته شده (الياف) مجتمع مي شوند و

به طرف بالا حركت كرده به خارج انتقال مي يابند .آشغال در مسير پاييني (كه دائماً باريكتر مي شود ) حركت مي كند تا به نوك خروجي برسد . با باريك شدن قطر اين خروجي نيروي گريز از مركز مي شود .كه بر اثر آن آشغالها و كثافات متراكمتر مي شوند و الياف چسبيده به آن ها جدا شده به بالا پرتاب و به مواد پذيرفته شده افزوده مي شوند .
معمولاً ، عملكرد يك تميز كننده مركز گريز را به صورت توانايي آن در خارج ساختن ذرات آشغال و ناخالصيهاي نا خواسته برآورد مي كنند :

متغيرهاي مؤثر بر كاركرد پاك كننده مركزگريز عبارتند از :
ـ ويژگيهاي خمير شامل : نوع الياف ، ويژگي آلودگيها (اندازه ،شكل ، چگالي)، ميزان آلودگي و اشغال
ـ طراحي تميز كننده: قطر بدنه، شكل و آرايش ورودي خمير ، قطر خروجي مواد پذيرفته شده ،ارتفاع بخش استوانه اي ، زاوية مخروط، ايجاد شيارهاي مارپيچي، روش كنترل مقدار پس زده (خروجي)
متغيرهاي عملياتي شامل: سرعت جريان خمير ،افت فشار در طول خمير پاك كن، غلظت خمير ورودي ،ميزان پس زده ، دماي خمير ،هوا در خمير ، آرايش اطاق تخليه،
reject ناشي از تميز كنندهhigh-consistency غير قابل استفاده و بهره برداري است و وارد فاضلاب مي گردد .وليaccept آن وارد دستگاه جداكننده توربين (turbo separator) مي شود .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید