بخشی از مقاله


گزارش كار آموزي آشنايي با مدارات PLC

مقدمه
محلي كه من كار آموزي ام را درآن گذراندم شركت توليدي به نام مينا پلاست مي باشد . محصولات اين شركت توليد طناب نخهاي مختلف پلاستيكي براي استفاده هاي متفاوت مثلا استفاده در كمباين ها و..... مي باشد .
اين شركت از يك سوله 100 متري براي واحد توليدي ، يك اتاق براي استراحت، يك سالن كوچك غذاخوري و يك انبار تشكيل شده است . شيفت كاري اين شركت بصورت سه شيفت كاري 8 ساعته مي باشد .


نحوه توليد محصول در اين شركت به اين صورت است كه در ابتدا مواد را در يك مخزن بزرگ مي ريزند. اين مواد ( مواد اوليه ) بنا به نوع توليد محصولات متفاوت است . از جمله موادي كه در اين شركت استفاده مي شد و ضايعات مواد پلاستيكي مي باشد .
همچنين بنا به حجم مواد رنگ دلخواه را به داخل همزن اضافه مي كنند كه اين مخزن توسط دستگاه مادر كه المنتهاي زيادي در آن بكار رفته است هدايت مي شود . با استفاده از اين المنت كه حرارت ايجاد كرده و موجب ذوب شدن مواد اوليه مي شود اين مواد ذوب شده از يك محلي به نام برجك عبور داده شده و بصورت بادكنك در آورده مي شود كه در بالاي برجك چند غلتك وجود دارد كه اين بادكنك ها را له مي كند و به صورت نواري پلاستيكي پهن در مي آورد . اين نوارهاي پهن پلاستيكي توسط غلتكها حركت كرده و در ماشين برجك توده ها به چند نوار پلاستيكي تبديل مي شود .


نكته قابل توجه در اين قسمت اين است كه با استفاده از تيغه هاي دلخواه نوارهاي پلاستيكي دلخواه خواهيم داشت . يعني اينكه اگر از 3 تيغه استفاده كنيم 3 نوار پلاستيكي خواهيم داشت و.....
اين نوارها توسط غلتك هاي پائين برجك حركت كرده و از روي يك سيني بزرگ كه زير آن المنتهاي زيادي بكار رفته و توسط يك ترموستات حرارت آن تنظيم مي شود ، حركت كرده و توسط سه غلتك نسبتا بزرگي كشيده مي شوند و به صورت نوارهاي نازكتر در مي آيد .


اين نوارها توسط دستگاهي به نام پيچنده پيچيده مي شود و به صورت كلافهايي در مي آيد كه در اين كلافها پس از رسيدن به حالت استاندارد داده شده به دستگاه ( وزن مخصوص) از حركت ايستاده و توسط اپراتور از دستگاه جدا شده و در يك دستگاهي ديگر به نام تابنده تاب داده شده و به صورت طناب يا نوارهاي پلاستيكي يا تك لايه در مي آيد .
لازم به توضيح است اگر مي خواهيم نوار پلاستيك تك لايه داشته باشيم بايد براي هر كدام از نوارها از يك پيچنده به صورت جداگانه استفاده نمائيم و بعد از تابيده شدن در اين دستگاه بصورت بسته بندي منظم با نشان و علامت مخصوص روانه بازار مي گردند .


لازم به ذكر است دستگاههاي مورد استفاده در اين شركت بصورت مي باشند .
ساختار
از عبارت به معناي كنترل كننده منطقي قابل برنامه ريزي گرفته شده است . ، كنترل كننده اي نرم افزاري است كه در قسمت ورودي ، اطلاعاتي را بصورت باينري دريافت و آنها را طبق برنامه اي كه در حافظه اش ذخيره شده پردازش مي نمايد و نتيجه عمليات را نيز از قسمت خروجي به صورت فرمانهايي به گيرنده ها و اجرا كننده هاي فرمان ارسال مي كند .
به عبارت ديگر عبارت از يك كنترل كننده منطقي است كه مي توان منطق كنترل را توسط برنامه براي آن تعريف نمود و در صورت نياز ، به راحتي آن را تغيير داد .


وظيفه قبلا بر عهده مدارهاي فرمان رله اي بود كه استفاده از آنها در محيط هاي صنعتي جديد منسوخ گرديده است . اولين اشكالي كه در اين مدارها ظاهر مي شود آن است كه با افزايش تعداد رله ها حجم و وزن مدار فرمان ، بسيار بزرگ شده ، همچنين موجب افزايش قيمت‌ آن مي گردد . براي رفع اين اشكال ، مدارهاي فرمان الكترونيك ساخته شدند ولي با وجود اين ، هنگامي كه تغييري در روند يا عملكرد ماشين صورت مي گيرد مثلا در يك دستگاه پرس ، ابعاد ، وزن ، سختي و زمان قرار گرفتن قطعه زير بازوي پرس تغيير مي كند ، لازم است تغييرات بسياري در سخت افزار سيستم كنترل داده شود . به عبارت ديگر اتصالات و عناصر مدارفرمان بايد تغيير كند .


با استفاده از تغيير در روند توليد يا عملكرد ماشين به آساني صورت مي پذيرد، زيرا ديگر لازم نيست سيم كشي ها و سخت افزار سيستم كنترل تغيير كند و تنها كافي است چند سطر برنامه نوشت و به ارسال كرد تا كنترل مورد نظر تحقق يابد .


از طرف ديگر قدرت در انجام عمليات منطقي ، محاسباتي ، مقايسه اي و نگهداري اطلاعات به مراتب بيشتر از تابلوهاي فرمان معمولي است . به طراحان سيستم هاي كنترل اين امكان را مي دهد كه آنچه را در ذهن دارند . در اسرع وقت بيازمايند و به ارتقاي محصول خود بينديشند ، كاري كه در سيستم هاي قديمي مستلزم صرف هزينه و به خصوص زمان است و نياز به زمان ، گاهي باعث مي شود كه ايده مورد نظر هيچ گاه به مرحله عمل در نيايد .


هر كس كه با مدارهاي فرمان الكتريكي رله اي كاركرده باشد بخوبي مي داند كه پس از طراحي يك تابلوي فرمان ، چنانچه نكته اي از قلم افتاده باشد ، مشكلات منطقي ظهور نموده ، هزينه ها و اتلاف وقت بسياري را به دنبال خواهد داشت . به علاوه گاهي اقزايش و كاهش چند قطعه در تابلوي فرمان به دلايل مختلف مانند محدوديت فضا ، عملا غير ممكن و يا مستلزم انجام سيم كشي هاي مجدد و پرهزينه مي باشد .


اكنون براي توجه بيشتر به تفاوتها و مزاياي نسبت به مدارات فرمان رله ايت ، مزاياي مهم را نسبت به مدارات ياد شده بر مي شماريم .
1ـ استفاده از موجب كاهش حجم تابلوي فرمان مي گردد .


2ـ استفاده از مخصوصا در فرايندهاي عظيم موجب صرفه جويي قابل توجهي در هزينه ، لوازم و قطعات مي گردد .
3ـ ها استهلاك مكانيكي ندارند ، بنابراين علاوه بر عمر بيشتر ، نيازي به تعميرات و سرويسهاي دوره اي نخواهند داشت .
4ـ ها انرژي كمتري مصرف مي كنند .


5ـ ها بر خلاف مدرات رله كنتاكتوري ، نويزهاي الكتريكي و صوتي ايجاد نمي كنند .
6 ـ استفاده از منحصر به پروسه و فرآيند خاصي نيست و با تغيير نامه مي توان به آساني از آن براي كنترل پروس هاي ديگر استفاده نمود .
7ـ طراحي و اجراي مدارهاي كنترل و فرمان با استفاده از ها بسيار سريع و آسان است .


8ـ براي عيب يابي مدارات فرمان الكترومكانيكي ، الگوريتم و منطق خاصي از نمي توان پيشنهاد نمود . اين امر بيشتر تجربي بوده ، بستگي به سابقه آشنايي فرد تعمير كار با سيستم دارد . در صورتي كه عيب يابي در مدارات فرمان كنترل شده توسط به آساني و با سرعت بيشتري انجام مي گيرد .
9 ـ ها مي توانند با استفاده از برنامه هاي مخصوص ، وجود نقص و اشكال در پروسه تحت كنترل را به سرعت تعيين و اعلام نمايند .
در جدول 2-1 مزاياي نسبت به مدارات فرمان رله اي و همچنين مدارهاي منطقي الكترونيكي و كامپيوتر بر شمرده شده است .


جدول مزاياي نسبت به كنترل كننده هاي ديگر
كامپيوتر مدارهاي منطقي الكترونيكي مدارهاي رله اي PLC
قيمت با توجه به عملكرد گران قيمت ارزان نسبتا" ارزان ارزان
حجم و ابعاد نسبتا" كوچك خيلي كوچك بزرگ و حجيم خيلي كوچك


سرعت كنترل خيلي سريع نسبتا" سريع كند خيلي سريع
نويز الكتريكي كاملا" خوب خوب عالي خوب
نصب و بهره برداري برنامه نويسي مشكل است طراحي مشكل است طراحي و نصب مشكل است نصب و برنامه نويسي ساده است
توانايي محاسبات پيچيده را دارد ؟ آري خيري خير آري
تغيير نحوه كنترل و ايجاد تغييرات آسان مشكل خيلي آسان بسيار آسان


تفاوت با كامپيوتر
استفاده از كامپيوتر معمولي مستلزم آموزش هاي نسبتا" طولاني ، صرف وقت و هزينه هاي بسيار است . چنانچه كنترل فرآيندي مورد نظر باشد استفاده از كامپيوتر معمولي به مراتب پيچيده تر و در اغلب موارد عملا" ناممكن مي شود ، علاوه بر ان براي انطباق كامپيوتر با فرآيند مورد نظر ، طراحي ، ساخت و يا لااقل بررسي و خريد تجهيزات خاص براي انطباق ف كاري طاقت فرسا است .


بسياري از صنعتگران نياز به كاگيري سيستم هاي اتوماتيك را عملا" احساس نموده و دريافته اند كه توليد بدون به كارگيري اتوماسيون ، اقتصادي نمي باشد . از طرف ديگر ، صنعتگران آموزش هاي مبسوط به اين شاخه از صنعت را در محدوده وظايف خود نمي دانند .
وسيله اي است كه درست به همين دلايل ساخته شده و اتوماسيون را با كمترين هزينه و به بهترين شكل ممكن در اختيار قرار مي دهد . استفاده از بسيار ساده بوده ، نياز به آموزش هاي مفصل ، طولاني و پر هزينه ندارد .


از آنجايي كه اين وسيله به منظور پاسخگويي به كاربردهاي صنعتي طراحي شده است ، تمامي مسائل مربوط به ان حل شده ، هيچ مشكلي در راه استفاده از آن وجود ندارد . طراحان خطوط توليد با بهره گيري از اين وسيله قابل انعطاف به سرعت مي توانند نيازمنديهاي مصرف كنندگان خود را تامين و در اسرع وقت تواناييهاي خود را با نيازمنديهاي بازار هماهنگ نمايند .
از شركت هاي سازنده مي توان:


و ... را نام برد . گرچه از عرضه توسط سازندگان مختلف چند ده سالي مي گذرد و در ماشين آلات و خطوط توليد خريداري شده از خارج كشور نيز به وفور مشاهده مي شود استفاده از اين وسيله بسيار قابل انعطاف توسط طراحان و ماشين سازان داخلي كمتر به چشم مي خورد . از جمله عواملي كه موجب تاخير در بهره برداري از توسط طراحان داخلي گرديده است عبارتند از :


1ـ ارتباط مشكل با منابع تامين كننده خارجي .
2ـ عدم دسترسي به موقع به اطلاعات سيستم ها .
3ـ عدم پشتيباني موثر سازندگان از تجهيزات فروخته شده خود .
4ـ هزينه بالاي تجهيزات خارجي .
5ـ هزينه بالاي آموزش در خارج از كشور .


شركت هاي داخلي نيز با توجه به مشكلات ياد شده و براي پر كردم خلاء موجود اقدام به طراحي و ساخت چند نمونه نموده اند . هاي مذكور ، كليه امكانات استاندارد هاي متداول را داشته ، از نمونه هاي خارجي با قابليت هاي مشابه ارزانترند . اين ها به خوبي آزمايش گرديده ، از پشتيباني كامل آموزش و خدمات پس از فروش برخوردار مي باشند .
از شركت هاي داخلي توليد كننده و سيستم هاي اتوماسيون مي توان شركت كنترونيك را نام برد . اين شركت با به كارگيري دانش متخصصين داخلي اقدام به توليد چندين سيستم با قابليت هاي متفاوت جهت استفاده در صنايع مختلف و كاربردهاي متنوع نموده است .


اين شركت همچنين مبتكر زبان برنامه نويسي خاصي جهت سيستم هاي توليد شده ، مي باشد كه بسيار شبيه به زبان برنامه نويسي ابداع شده توسط شركت يعني است . ياد شده با نمونه هاي خارجي مشابه خود به خوبي رقابت مي كند .لازم به ذكر است كه اصول كلي زبانهاي برنامه نويسي مختلف تقريبا" يكسان بوده ، خواننده مي تواند با يادگيري يكي از زبانهاي مذكور ، ساير زبانها را به آساني درك و از آنها استفاده نمايد .


سازندگان سيستم هاي براي برنامه نويسي سيستم هاي خود ، هر يك از زبان منحصر به فردي استفاده مي نمايد كه از نظر اصولي همگي تابع يك سري قوانين منطقي و كلي بوده ، تنها تفاوت آنها در ساختار برنامه نويسي و نمادهاي استفاده شده است .
از زبان ها ابداع شده توسط سازندگان مي توان SS ، FST ، OMRON ، CSTL ، ALLEN BRADLEY و ... را نام برد .
كاربرد صنايع مختلف


امروزه كاربرد در صنايع و پروسه هاي مختلف صنعتي به وفور به چشم مي خورد . در زير تعدادي از اين كاربردها آورده شده است .
ـ صنايع اتومبيل سازي شامل : عمليات سوراخ كاري اتوماتيك ، اتصال قطعات و همچنين تست قطعات و تجهيزات اتومبيل ، سيستم هاي رنگ پاش ، شكل دادن بدنه به وسيله پرس هاي اتوماتيك و ...


ـ صنايع پلاستيك سازي شامل : ماشين هاي ذوب و قالب گيري تزريقي ، دمش هوا و سيستم هاي توليد و آناليز پلاستيك و ...
ـ صنايع سنگين شامل : كوره هاي صنعتي ، سيستم هاي سانتريفوژ ، سيستم هاي عصاره گيري و بسته بندي و ...
صنايع ماشيني شامل : صنايع بسته بندي ، صنايع چوب ، سيستم هاي سوراخ كاري ، سيستم هاي اعلام خطر و هشدار دهنده ، سيستم هاي استفاده شده در جوش فلزات و ...
ـ خدمات ساختماني شامل : تكنولوژي بالابري ( آسانسور ) ، كنترل هوا و تهويه مطبوع سيستم هاي روشنايي و خودكار و ...
ـ سيستم هاي حمل و نقل شامل : جزثقيل ، سيستم هاي نوار نقاله ، تجهيزات حمل و نقل و ...
ـ صنايع تبديل انرژي ( برق ، گاز و آب ) شامل : ايستگاه هاي تقويت فشار گاز ، ايستگاه هاي توليد نيرو ، كنترل پمپ هاي آب ، سيستم هاي تصفيه آب و هواي صنعتي ، سيستم هاي تصفيه و بازيافت گاز و ...


سخت افزار PLC
از لحاظ سخت افزاري مي توان قسمت هاي تشكيل دهنده يك سيستم PLC را به صورت زير تقسيم نمود :
1ـ واحد منبع تغذيه PS (Power supply )
2ـ واحد پردازش مركزي ( Central processing Unit ) CPU
3ـ حافظه (Memory )


4ـ ترمينال هاي ورودي (Input Module )
5ـ ترمينال هاي خروجي Output module ) (
6ـ مدول ارتباط پروسسوري CP (Communication Processor )
7ـ مدول رابط IM ( Interface module )
مدول منبع تغذيه (PS)


منبع تغذيه ولتاژهاي مورد نياز PLC را تامين مي كند . اين منبع معمولا" از ولتاژ هاي 24 ولت DC و 110 يا 220 ولت AC ، ولتاژ 5 ولت DC را ايجاد مي كند . ماكزيمم جريان قابل دسترسي منطبق با تعداد مدول هاي خروجي مصرفي است . لازم به ذكر است كه ولتاژ منبع تغذيه بايد كاملا" تنظيم شده ( رگوله ) باشد ، جهت دستيابي به راندمان بالا معمولا" از منابع تغذيه سوئيچينگ استفاده مي شود .


ولتاژي كه در اكثر PLC ها استفاده مي گردد ولتاژ 5 يا 2/5 ولت DC است . ( در برخي موارد ، منبع تغذيه و واحد كنترل شونده در فاصله زيادي نسبت به يكديگر قرار دارند بنابراين ولتاژ منبع 2/5 ولت انتخاب مي شود تا افت ولتاژ حاصل از بعد مسافت بين دو واحد مذكور جبران گردد ).


براي تغذيه رله ها و محرك ها (A ctuator) معمولا" از ولتاژ 24 ولت DC به صورت مستقيم ( بدون استفاده از هيچ كارت ارتباطي ) استفاده مي شود . در برخي موارد نيز از ولتاژهاي 110 يا 220 ولت AC با استفاده از يك كارت رابط به نام Relay Board استفاده مي گردد . ( در مورد تغذيه رله ها احتياج به رگولاسيون دقيق نيست )
در برخي شرايط كنترلي لازم است تا در صورت قطع جريان منبع تغذيه اطلاعات موجود در حافظ و همچنين محتويات شمارنده ها ، تايمرها و فلگ هاي پايدار بدون تغيير بافي بمانند . در اين موارد از يك باطري جنس Lithium جهت حفط برنامه در حافطه استفاده مي گردد . به اين باطري Battery Back up مي گويند . ولتاژ اين نوع باطري ها معمولا" 8/2 ولت تا 6/3 ولت مي باشد .


از آنجايي كه اين باطري نقش مهمي در حفظ اطلاعات موجود در حافظه دارد در اكثر plc ها يك چراغ نشان دهنده تعبيه شده و در صورتي كه ولتاژ باطري به سطحي پائين تر از مقدار مجاز 8/2 ولت برسد اين نشان دهنده روشن مي گردد . اين نشان دهنده به Battery Low LED معروف است . در صورت مشاهده روشن شدن اين نشان دهنده لازم است كه باطري مذكور تعويض گردد . براي تعويض باطري ابتدا بايد به وسيله يك منبع تغذيه ، ولتاژ مدول مورد نظر را تامين و سپس اقدام به تعويض باطري نمود .
واحد پردازش مركزي (CPU)


CPU يا واحد پردازش مركزي در حقيقت قلب PLC است . وظيفه اين واحد دريافت اطلاعات از ورودي ها ، پردازش اين اطلاعات مطابق دستورات برنامه و صدور فرمانهايي است كه به صورت فعال يا غير فعال نمودن خروجي ها ظاهر مي شود . واضح است كه هر چه سرعت پردازش CPU بالاتر باشد زمان اجراي يك برنامه كمتر خواهد بود .
حافظه (Memory)


همان گونه كه در فصل اول اشاره شد ، حافظه محلي است كه اطلاعات و برنامه كنترل در ان ذخيره مي شوند . علاوه بر اين سيستم عامل كه عهده دار مديريت كلي بر plc است در حافظه قرار داد . تمايز در عملكرد plc ها ، عمدتا" به دليل برنامه سيستم عامل و طراحي خاص cpu آنهاست . در حالت كلي در plc ها دو نوع حافظه وجود دارد :
1ـ حافظه موقت (ram ) كه محل نگهداري فلگ ها ، تايمرها ف شمارنده ها و برنامه هاي كاربر است .
2ـ حافظه دائم (EPROM , EEPROM ) كه جهت نگهداري و ذخيره هميشگي برنامه كاربرد استفاده مي گردد .
ترمينال ورودي ( Input Module )


اين واحد ، محل دريافت اطلاعات از فرآيند يا پروسه تحت كنترل مي باشد . تعداد ورودي ها در plc ها مختلف ، متفاوت است . ورودي هايي كه در سيستم هاي plc مورد استفاده قرار ميگيرند در حالت كلي به صورت زير مي باشند :
الف ) ورودي هاي ديجيتال (Digital Input )
ب ) ورودي هاي آنالوگ (Analog Input )
الف ) ورودي هاي ديجيتال يا گسسته


اين ورودي ها كه معمولا" به صورت سيگنال صفر يا 24 ولت DC مي باشند ، گاهي براي پردازش توسط CPU به تغيير سطح ولتاژ نياز دارند . معمولا" براي انجام اين عمل مدول هايي خاص در PLC در نظر گرفته مي شود . جهت حفاظت مدارات داخلي PLC از خطرات ناشي از اشكالات بوجود آمده در مدار يا براي جلوگيري از ورود نويزهاي موجود در محيط هاي صنعتي ارتباط ورودي ها با مدارت داخلي PLC توسط كوپل كننده هاي نوري(Option coupler)انجام مي گيرد.به دليل ايزوله شدن ورودي ها ازبقيه اجزاي مدارداخلي PLC،هرگونه اتصال كوتاه ويااضافه ولتاژنمي تواندآسيبي به واحدهاي داخلي PLC واردآورد.


ب)ورودي هاي آنالوگ ياپيوسته
اين گونه ورودي ها درحالت استانداردV DC 10 -0،MA20-4وياMA20-0بوده مستقيما"به مدول هاي آنالوگ متصل مي شوند.مدول هاي ورودي آنالوگ،سيگنال هاي دريافتي پيوسته (آنالوگ)رابه مقاديرديجيتال تبديل نموده،سپس مقاديرديجيتال حاصل توسطCPUپردازش مي شوند.
ترمينال خروجي (output module)


اين واحد،محل صدورفرمان هاي PLC به پروسه تحت كنترل مي باشد.تعداداين خروجي هادرplcهاي مختلف متفاوت است .خروجي هاي استفاده شده در PLCهابه دوصورت زيروجوددارند:
الف)خروجي هاي ديجيتال (digital output)
ب)خروجي هاي آنالوگ(analog output)
الف)خروجي هاي ديجيتال ياگسسته


اين فرمان هاي خروجي به صورت سيگنال هاي 0يا24ولت DCبودهكه درخروجي ظاهرمي شوند،بنابراين هرخروجي ازلحاظ منطقي مي تواندمقادير"0"(غيرفعال)يا"1"(فعال)راداشته باشد.اين سيگنال هابه تقويت كننده هاي قدرت يامبدل هاي الكتريكي ارسال مي شوندتامثلا"ماشيني رابه حركت درآورده (فعال نمايند)باآن راازحركت باز دارد(غيرفعال نمايند).دربرخي موارداستفاده ازمدول هاي خروجي ديجيتال جهت رسانيدن سطوح سيگنال ها ي داخلي PLCبه سطح 0يا24ولت الزامي است.
ب)خروجي هاي آنالوگ ياپيوسته


سطوح ولتاژوجريان استانداردخروجي مي توانديكي ازمقاديرVDC10-0،mA20-4وياma,وياma20-0باشد.معمولا"مدول هاي خروجي آنالوگ ،مقاديرديجيتال پردازش شده توسط cpuرابه سيگنال هاي پيوسته (آنالوگ)موردنيازجهت پروسه تحت كنترل تبديل مي نمايند.اين خروجي هابه وسيله واحدي به نام isolatorازسايرقسمت هاي داخلي PLC ايزوله مي شوند.بدين ترتيب مدارات حساس داخلي PLC ازخطرات ناشي ازامكان بروزاتصالات ناخواسته محافظت مي گردند.
مدول هاي ارتباط پروسسوري((CP


اين مدول،ارتباط بين cpuمركزي راباcpuهاي جانبي برقرارمي سازد.
مدول هاي رابط(IM)


درصورت نيازبه اضافه نمودن واحدهاي ديگرورودي وخروجي بهياجهت اتصال پانل اپراتوري وپروگرامربه PLCازاين مدول ارتباطي استفاده مي شود.درصورتي كه چندين PLCبه صورت شبكه به يكديگرمتصل مي شوندازواحدIMجهت ارتباط آ نهاستفاده مي گردد.
تصويرورودي ها(PII)


قبل ازاجراي برنامه ،CPUوضعيت تمام ورودي هارابررسي ودرقسمتي ازحافظه به نام PIIنگهداري مي نمايند.جزدرموارداستثنايي وتنهادربعضي ازانواع PLC،غالبا" درحين اجراي برنامه ،CPUبه ورودي هامراجعه نمي كند بلكه براي اطلاع ازوضعيت هرورودي به سلول موردنظردرPIIرجوع مي كند.دربرخي موارداين قسمت ازحافظه ،IIT(input imag table)نيزخوانده مي شود.


تصويرخروجي ها(PIO)
هرگاه درحين اجراي برنامه يك مقدارخروجي بدست آيد،دراين قسمت ازحافظه نگهداري مي شود.جزدرموارداستثنايي وتنهادربرخي ازانواع PLC،غالبا"درحين اجراي برنامه ،cpuبه خروجي هامراجعه نمي كندبلكه براي ثبت آخرين وضعيت هرخروجي به سلول موردنظردرploرجوع مي كندودرپايان اجراي برنامه ،آخرين وضعيت خروجي هاازploبه خروجي هاي فيزيكي منتقل مي گردند.دربرخي موارداين قسمت از حافظه راOIT(output image tableنيزمي گويند.
فلگ ها،تايمرهاوشمارنده ها
هرcpuجهت اجراي برنامه هاي كنترلي ازتعدادي تايمر ،فلگ وشمارنده استفاده مي كند.فلگ هامحل هايي ازحافظه اند كه جهت نگهداري وضعيت برخي نتايج وخروجي هااستفاده مي شوند.جهت شمارش ازشمارنده وبراي زمان سنجي از تايمراستفاده مي گردد.فلگ هافتايمرها وشمارنده هارا ازلحاظ پايداري وحفظ اطلاعات ذخيره شده مي توان به دودسته كلي تقسيم نمود.


1- پايدار(retentive) به آن دسته ازفلگ ها،تايمرهاوشمارنده هايي اطلاق مي گرددكه درصورت قطع جريان الكتريكي (منبع تغذيه )اطلاعات خودراازدست ندهند .
2- ناپايدار(Non-Retentive)اين دسته برخلاف عناصرپايدار،درصورت قطع جريان الكتريكي تغذيه ، اطلاعات خودراازدست مي دهند.
تعدادفلگ ها،تايمرهاوشمارنده هادر PLCهاي مختلف متفاوت مي باشداماتقريبا"درتمامي مواردقاعده اي كلي درجهت تشخيص عناصرپايداروناپايداروجوددارد.
فرض كنيدكه دريك نوع PLCخاص تعدادفلگ ها،تايمرهاوشمارنده هابه ترتيبp,n,m باشد.تعادعناصرپايداروناپايداربايكديگربرابراست .بنابراين تعداد اين عناصر به ترتيب p,n,m مي باشد.المان هايي كه شمارنده آن ها ازمقاديرنصف يعني كوچكترباشدپايداروبقيه ،عناصرناپايدارهستند .به طوركلي مي توان گفت كه نيمه اول اين عناصر،پايدارونيمه دوم ناپايدارمي باشند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید