بخشی از مقاله


گزارش کارآموزی مرکز مخابرات دیجیتال سلمان

پيشگفتار
اينجانب شهین احمدپور گزارش كارآموزي خود را درمرکز مخابرات دیجیتال سلمان واقع درشیراز بلوار امیرکبیر کوچه 1 ( تاکسیرانی ) گذرانده ام .
این پروژه شامل گزارش ها ، و تجربیاتی است که در مرکز مخابرات دیجیتال سلمان به مدت 240 ساعت کارآموزی ، ثبت شده است و مقایسه اطلاعات و تئوری های مختلف صورت گرفته است. ودر پايان از زحمات مسئولين مرکز مخابرات دیجیتال سلمان كمال تشكر رادارم .


مقدمه:
دانشجویان در پایان هر دوره تحصیلی احتیاج به گذراندن یک دوره کارآموزی جهت آشنایی بیشتر با نحوه کار وهمچنین آموزش آموخته های تئوری خود دارند.کارآموزی در نحوه یادگیری تاثیر بسیاری دارد به طوریکه بسیاری از دانشجویان در دوره کارآموزی نکاتی را می آموزند که در طول دوره تحصیلی حتی با آن برخورد نکرده اند.


اگر دانشجو دوره کارآموزی خود را در مکانی مناسب و با امکانات فراوان بگذارند به طوریکه آن مکان طوری باشد که بتوان از تجربه های افراد متخصص و فنی در زمینه آن شغل استفاده بهینه را کرد خیلی سریعتر وبهتر درباره آینده کاری خود می تواند تصمیم بگیرد و همچنین مواردی را آموزش دیده وتجربه هایی کسب میکند که بعدا در زمینه شغلی که انتخاب می کند برای او مفید می باشد پس باید در زمینه انتخاب مکان کارآموزی و استفاده درست و بهینه از تجربه افراد متخصص در آن مکان دقت داشت.


ميزان رضايت دانشجو از اين دوره
اين دوره بسيار مفيد و براي دانشجوحاعز اهميت مي باشد وهدف آشنايي با محيط كارگاهي ، كسب تجربه ، ايجاد و درك روابط بين مفاهيم و اندوخته هاي تئوري با روشها و كاربردهاي عملي و اجرايي ، ايجاد ارتباط با محيط كار و تعيين ميزان كاربرد تئوري در عمل بوده است.

فصل اول
( آشنايي كلي با مكان كارآموزي )

مشخصات كلي با مكان كارآموزي
مرکز مخابرات دیجیتال سلمان واقع درشیراز بلوار امیرکبیر کوچه 1 ( تاکسیرانی ) که در تاریخ 1378 تاسیس و شروع به کار کرده که اصول کار این مرکز در فصل های بعدی مشخص و نوشته می شود .

فصل دوم
( ارزيابي بخشهاي مرتبط با رشته علمي كارآموزي )


تشريح كلي از نحوة كار، وظايف و مسئوليت‌هاي كارآموزي در محل كارآموزي و ارائه ليستي از عناوين كارهاي انجام شده توسط دانشجو:
از جمله وظايف انجام شده در درمرکز مخابرات دیجیتال شرح زير مي باشد.
1- آشنايي با مرکز مخابرات و سیستم های مخابراتی
2- آشنايي كلي با اصول کار این مرکز مخابرات

فصل سوم
( آزمون آموخته‌ ها، نتايج و پيشنهادات )


گزارش کار کارآموز
بخش اول : سیستم های مخابراتی
سیستم های مخابراتی اطلاعات را از مبدا به مقصدی آن طرف تر می فرستند . کاربرد سیستم های مخابراتی چنان متعدد است که نمی توانیم تمام انواع آن را ذکر کنیم. یک سیستم نوعی اجزای متعددی دارد که تمام رشته های برق را می پوشاند - مدار , الکترونیک , الکترومغناطیس , پردازش سیگنال , میکروپروسسور , و شبکه های مخابراتی تنها تعدادی از رشته های مربوط به این زمینه است به همین خاطر موضوع را از دیدگاه کلی تر بررسی می کنیم . کار اصلی تمام سیستم های مخابراتی انتقال اطلاعات است .


اولین پیام مخابراتی فرستاده شده در سال 1838میلادی از طریق یک خط 16 کیلومتری توسط مورس فرستاده شد . متن این پیام از این قرار بود :
"Attention , the Universe! By kingdoms,right wheel! "


اکنون پس از یک قرن نیم مهندسین مخابرات تا آنجا پیش رفته اند که بینندگان تلویزیونی فضانوردان مشغول کار در فضا را می بینند .تلفن , رادیو و تلویزیون بخش های جدا نشدنی از زندگی امروزی هستند . مدارهای دوربردی در جهان به وجود آمده است که نوشته , داده , تصویر منتقل می کنند . کامپیوترها از طریق شبکه های بین قاره ای با هم صحبت می کنند , و می توانند تقریبا تمام وسایل برقی منزل را کنترل کنند . دستگاه های مخابرات بی سیم شخصی هرجا برویم ارتباط مان را حفظ می کنند . مسلما نسبت به دوران مورس گام های بزرگی برداشته شده است . باز هم مسلما در دهه های آینده پیشرفته های بسیاری در زمینه ی مهندسی مخابرات صورت خواهد گرفت .
اجزای سیستم مخابراتی
هر سیستم مخابراتی چند جز اصلی دارد , فرستنده , کانال مخابراتی و گیرنده
• فرستنده
سیگنال ورودی را پردازش می کند تا یک سیگنال مخابراتی مناسب با مشخصات کانال انتقال ایجاد کند. پردازش سیگنال برای انتقال تقریبا همیشه با مدولاسیون همراه است و می تواند شامل کدگذاری هم بشود .
• کانال مخابراتی


محیطی الکتریکی است که پلی بین منبع و مقصد است . این کانال می تواند یک زوج سیم , یک کابل هم محور , یک منبع رادیویی , یا پرتو لیزر باشد . هر کانالی مقداری تلفات و تضعیفانتقال دارد , پس با افزایش فاصله توان سیگنال به تدریج کم می شود.
• گیرنده


گیرنده روی سیگنال خروجی کانال عمل کرده , سیگنال مناسب را برای مبدل واقع در مقصد فراهم می کند . در عمل گیرنده شامل تقویت برای جبران تلفات انتقال و دمدولاسیون و کدگشایی برای معکوس کردن پردازش سیگنال انجام شده در فرستنده می باشد . فیلترکردن نیز عمل مهم دیکری است که در گیرنده انجام می شود .


ارسال پیام
ارسال پیام به دو صورت دیجیتال و آنالوگ صورت می پذیرد .
پیام آنالوگ کمیتی فیزیکی است که با زمان تغییر می کند و این تغییر معمولا به صورتی هموار و پیوسته صورت می گیرد . فشار اکوستیکی حاصل از صحبت کردن , موقعیت زاویه ای ژیروسکوب هواپیما , یا شدت نور در نقطه ای از تصویر تلویزیونی نمونه هایی از پیام های آنالوگ هستند . چون اطلاعات در شکل موج متغیر با زمان نهفته است .


پیام دیجیتال رشته ی مرتبی ار نمادهای برگزیده از یک مجموعه متناهی از عناصر گسسته است . فهرست تغییرات ساعت به ساعت دما , یا کلید هایی که از صفحه کلید فشرده می شوند نمونه هایی از پیام های دیجیتال هستند . چون اطلاعات در نماد های گسسته نهفته است .
در کامپیوتر ها از دو نماد صفر و یک استفاده می شود .
انواع انتقال


انتقال یکطرفه در این نوع انتقال فقط یک فرستنده و یک گیرنده وجود دارد مانند رادیو یا تلویزیون که وسایل ما نقش گیرنده را ایفا می کنند.
• انتقال نیمه دو طرفهدر این انتقال هر طرف یک فرستنده و یک گیرنده دارند و انتقال در هر دو طرف امکان پذیر است ولی نه به طور هم زمان مانند بیسیم.
• انتقال دو طرفه کاملاین انتقال نیز همانند نیمه دو طرفه است با این تفاوت که انتقال همزمان در دو جهت امکان پذیر است مانند تلفن

• تاریخچه مخابرات ایران
• در اول ژانویه 1869 میلادی ایران به عضویت اتحادیه بین المللی تلگراف در آمد. در سال 1253 اداره تلگراف به وزارت تبدیل و « علیقلی خان مخبرالدوله » نخستین وزیر تلگراف شد.


• پس از جنگ جهانی اول و پدید آمدن سیستم های جدیدتر و سریعتر ارتبایطی، مثل تلگراف بی سیم، دولت انگلیس در بهمن 1310 رشته ای تلگراف را که در تملک خود می دانست به دولت ایران واگذار کرد.


• در فاصله سال های 1280 تا 1285 هجری شمسی پنج امتیاز ایجاد تلفن به اشخاص حقیقی ایرانی برای مناطق تبریز، مشهد، گیلان و ارومیه داده شد که پنجمین و مهم ترین آن امتیازی بود که در سال 1282 هجری شمشی به وساطت « میرزا علی اصغر خان اتابک » به « دوست محمد خان معیرالممالک » واگذار شد، که غیر از چهار نقطه پیش گفته، تمام کشور را در بر می گرفت.


• در سال 1285 تلفن بین شهری تهران- قلهک و تهران- تجریش ( پایتخت کشور ) شروع به کار کرد. سی سال بعد این ارتباط بین 24 شهر برقرار شده بود.
• عصر ارتباطات و مخابرات بی سیم از سال 1303 در ایران آغاز شد. نیاز به امکان تماس دائم با جهان باعث شد که وزارت جنگ آن زمان یک دستگاه فرستنده موج بلند 20 کیلوواتی برای تهران و شش دستگاه موج بلند 4 کیلوواتی برای تبریز، کرمان، کرمانشاه و خرمهر به شوروی سفارش دهد. ایجاد خطوط ارتباطی ماکروویو به دلیل کاربردهای گسترده اش در خدمات ارتباطی بین شهری و بین المللی در سال 1345 و ارتباط آن از طریق شبکه 3800 کیلومتری بین آنکارا، تهران و کراچی برقرار شد. شبکه ماکروویو کشور نیز از سال 1351 فعالیت خود را آغار کرد. بالاخره با گشایش اولین ایستگاه زمینی در اسدآباد همدان در سال 1348 ایران وارد عصر نوین ارتباطات و مخابرات یعنی عصر ماهواره شد.


• ایستگاه زمینی ماهواره اسدآباد از طریق دو مدار همزمانی ( ارتفاع حدود 36000 کیلومتری زمین ) که یکی بر روی اقیانوس اطلس و دیگری اقیانوس هند قرار دارد ارتباط تلفنی، تلفکس و ... مشترکین را با سراسر دنیا برقرار می ساخت.


• در سال 1350 اولین خط تلفن خودکار بین تهران، اصفهان و شیراز برقرار شد و بتدریج سایر مراکز استان ها و شهرستان ها نیز با استفاده از سیستم های خودکار با هم تماس گرفتند. لازم به ذکر است که این سیستم ها اغلب آنالوگ بودند تا اینکه در سال 1363 سیستم دیجیتال وارد شبکه مخابراتی شد و مرکز تلفن دانشگاه اولین مرکزی بود که به این سیستم مجهز گردید. در پی این اقدامات، توسعه سیستم دیجیتال روند سریع تری به خود گرفت بنحوی که در سال 1368 استفاده از سیستم دیجیتال عملیاتی شد و دومین مرکز دیجیتالرنیز در سال 1369 راه اندازی گردید.


• ساختار سازمانی شرکت مخابرات استان فارس

• رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل : آقای مهندس چنگیز امیری
• عضو هیئت مدیره : آقای مهندس عبدالکریم الهامیان
• عضو هیئت مدیره : آقای مهندس امراله باقری


• عضو هیئت مدیره : آقای مهندس محمود بهمنی
• معاونت های : توسعه و مهندسی –نگهداری و پشتیبانی – مالی اداری تدارکاتی
• مدیریت های : مخابرات مرکز استان – بهره وری و تضمین کیفیت

• نگاهي به عملكرد مخابرات استان فارس
• اشاره : با توجه به اينكه مخابرات و ارتباطات عامل توسعه پايداراست و بعنوان يك عامل زيربنايي شناخته مي شود ايفاي درست اين نقش محوري كاركنان كارشناسان و مهندسين مخابرات را بر آن داشته تا در سايه تلاش و كوشش در فراگيري و ارتقا دانش و علوم روز مخابراتي همت گمارده و بتوانند با اراده اي قوي در انجام وظيفه و رسالت خود موفق باشند. خوشبختانه مخابرات استان پهناور فارس في نفسه داراي اين پتانسيل بالقوه و بالفعل مي باشد كه طي چند سال

گذشته توانسته است در ابعاد مختلف ارتباطي اعم از تلفن ثابت تلفن همراه ديتا فيبرنوري دفاتر مخابرات روستايي و ديگر شاخصهاي ارتباطي و مخابراتي پيشرفت و توسعه قابل توجهي داشته باشد كه كارنامه عملكرد مخابرات فارس در سال هاي گذشته خود شاهد اين ادعا و برگ زريني در كارنامه عمراني مخابرات كشور است


فرصتي پيش آمد تا گفتگويي اختصاصي داشته باشيم با مهندس چنگيز اميري رئيس هيات مديره و مدير عامل شركت مخابرات استان فارس و در اين مصاحبه مهندس اميري ابتدا به تشريح تاريخچه مخابرات در استان فارس پرداخت و به خبرنگار ما گفت : تاريخ ارتباطات مخابراتي در فارس به حدود يكصد سال پيش مي رسد در آن زمان خط تلگرافي بين تهران و بندرنوشهر توسط كمپاني هندشرقي كشيده شد كه از مسير برازجان كازرون شيراز و .. مي گذشت و به تهران مي

رسيد . وي افزود : در سال 1313 هجري شمسي اولين مركز تلفن مغناطيسي با 80 شماره تلفن در شهر شيراز نصب شد و در اختيار ادارات و افراد خاص قرار گرفت اين تلفن منحصرا ارتباط داخلي مشتركين را فراهم مي نمود و از نوع سيستم مغناطيسي بود.


مديرعامل مخابرات فارس مجموع شماره تلفنهاي مغناطيسي نصب شده تا سال 1338 هجري شمسي در فارس را 1100 شماره عنوان نمودو اظهار داشت . اولين مركز تلفن خودكار شهري شيراز با نصب اوليه 3 هزار شماره شروع به كار نمودكه كل شماره هاي منصوبه در استان فارس تا زمان پيروزي انقلاب اسلامي جمعا 47 هزار شماره بود كه 25 هزار شماره در شيراز و مابقي درشهرهاي جهرم و آباده مشغول به كار بود. وي گفت : با پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي

تحولات عظيمي در سيستمهاي مخابراتي صورت گرفت و رشد چشمگيري در توسعه ارتباطات حاصل شد. مهندس اميري تصريح كرد : در حال حاضر مخابرات استان فارس داراي بيش از يك ميليون و 330 هزار مشترك تلفن ثابت و بيش از يك ميليون و 35 هزار تلفن همراه و بيش از 6 هزار كيلومتر فيبرنوري در مسيرهاي شهري و بين شهري در حال بهره برداري مي باشد. وي متذكر شد : علاوه بر توسعه و تجهيز مراكز مخابراتي با استفاده از پيشرفته ترين تجهيزات و امكانات مخابراتي روز اقدامات وسيع ديگري نيز در امر تامين ارتباطات و مخابرات استان نيز انجام پذيرفته است .


مهندس چنگيز اميري رئيس هيات مديره و مديرعامل مخابرات فارس در بخش ديگري از مصاحبه اختصاصي خود با روزنامه جمهوري اسلامي تحقق برنامه هاي توسعه مخابراتي وارتباطي را با استفاده از فن آوري هاي روز مخابراتي در فارس مثبت ارزيابي نمود و به خبرنگار ما گفت : اولين مركز تلفن استان فارس در شهر شيراز با نصب 80 شماره تلفن مغناطيسي در سال 1312 مورد بهره برداري قرار گرفت و طي سالهاي 1312 تا 1357 تعداد مراكز خودكار تلفن شهري به 4 مركز افزايش يافت كه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي و تا پايان سال 85 تعداد اين مراكز به 791 مركز رسيده است .


وي در خصوص تلفنهاي منصوبه استان اظهار داشت : تعداد كل تلفنهاي منصوبه استان در ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي 47 هزار و 609 شماره بوده كه در پايان سال 67 و ابتداي برنامه پنج ساله اول به 110 هزار شماره افزايش يافت و در پايان برنامه پنجساله (سال 72 ) تعداد كل تلفنهاي منصوبه استان به 231 هزار و 967 شماره رسيد و با نصب 324 هزار و 933 شماره طي سالهاي 73 تاكنون اين رقم تا پايان سال 85 به يك ميليون و 558 هزار و 513 شماره رسيده است .


اميري افزود : افزايش تلفنهاي منصوبه همراه با بكارگيري تكنولوژي ديجيتال بوده كه اكنون مراكز تلفني آنالوگ به ديجيتال تغيير داده شده است كه بدين ترتيب ضريب نفوذ تلفني ثابت استان از 2 9 در سال 57 تا پايان سال 85 اين رقم به 29 66 بالغ گرديده است . رئيس هيات مديره مخابرات فارس گفت : تعداد كل مشتركين تلفن در ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي 33 هزار و 238 مشترك بوده و اين تعداد با واگذاري 69 هزار و 344 شماره تا پايان سال 67 به 102 هزار و 582 شماره و در پايان برنامه پنجساله اول به بيش از 200 هزار شماره افزايش يافت و هم اكنون به يك ميليون و 319 هزار و 732 شماره رسيده است . وي افزود : تا پايان سال 85 بيش از 6 هزار و سيصد كيلومتر كابل فيبرنوري شهري و بين شهري ايجاد شده است .


مهندس اميري اضافه نمود : در راستاي بهبود وگسترش سرويسهاي همگاني مخابرات استان فارس تلاش مضاعفي داشته است بطوريكه تا قبل از انقلاب شكوهمنداسلامي فقط 124 دستگاه تلفن همگاني شهري و راه دور در سطح استان وجود داشت و اين تعداد در پايان برنامه اول به 1045 دستگاه تا پايان سال 85 تعداد كل تلفنهاي همگاني در سطح استان به 11 هزار و 355 دستگاه رسيده است . مدير عامل مخابرات فارس در رابطه با ارتباطات روستايي گفت : تقسيم عادلانه امكانات شايد به يك معني از اركان اساسي جوامع بشري است و از جمله مواهب نظام مقدس جمهوري اسلامي نيز همين مطلب است در زمان

پيروزي انقلاب در استان فارس كه بدليل موقعيت جغرافيايي بيش از هر نقطه ديگري نياز به امر ارتباط محسوس بود تنها 6 روستا داراي ارتباط بود كه اين نقاط نيز امروزه جزو شهرستانها و شهرهاي استان محسوب مي شود. وي افزود : پس از پيروزي انقلاب اسلامي با توجه به سياستهاي دولت جمهوري اسلامي جهت خدمات رساني به روستاها و نقاط محروم مخابرات نيز با توجه به بستر اجتماعي مناسب فراهم شده با توان مضاعف در زمينه زدودن نقاط تاريك منجمله

عدم ارتباط قدمهاي موثري برداشته است بطوريكه 6 نقطه داراي ارتباط در سال 57 در پايان 67 به 124 روستا و در پايان برنامه پنجساله اول به 354 روستا افزايش يافت . اميري تاكيد كرد : باپيگيريهاي بعمل آمده و با ارتباط دهي به 193 روستا در سال 85 تعداد كل روستاهاي داراي ارتباط استان به 3040 روستا بال

غ گرديده است . مهندس چنگيز اميري در خصوص شبكه تلفن همراه به خبرنگار ما گفت : استفاده از تلفنهاي سيار مي تواند دنياي نويني از ارتباطات را پيش روي قرار دهد بويژه اينكه بهره برداري از تلفنهاي سيار دگرگونيهاي وسيع و عظيمي را درهر جامعه بوجود مي آورد و باعث صرفه جوئيهاي بسياري در وقت و انرژي و نيروي انساني و مادي جامعه مي گردد. وي افزود : بر اين اساس شركت مخابرات با توجه به اهميت كاربردهاي بسياري كه اين سرويس در زندگي

روزمره مردم دارد و با راه اندازي تلفن سيار در سطح شهر شيراز در سال 75 اولين گام را در جهت ارائه سرويس تلفن همراه در سطح استان برداشته ومتعاقب آن در سال 76 تلفن همراه شهرهاي جهرم و لارستان نيز راه اندازي گرديده و همچنين در سال 77 تلفن همراه شهرهاي فسا ني ريز كازرون استهبان لامرد آباده و مرودشت در سال 78 شهرستان اقليد و اوز و در سال 79 شهرهاي داراب زرقان سپيدان ارسنجان فيروزآباد و نورآباد... داراي تلفن همراه گرديده اند. رئيس هيات مديره مخابرات فارس عنوان كرد : تعداد كل تلفن همراه استان در حال حاضر يك ميليون و 34 هزار و 788 شماره مي باشد كه با اين حساب ضريب نفوذ تلفن همراه تا پايان سال 85 به 23 31 رسيده است .


مهندس اميري گفت : تعداد كل نقاط داراي كد بين شهري در ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي 3 نقطه بود كه با راه اندازي 16 نقطه تا سال 67 و 25 نقطه طي برنامه اول نقاط داراي كد به 44 نقطه رسيد . وي افزود : 156 نقطه ديگر در سالهاي 73 تاكنون به نقاط داراي كد استان افزوده شد كه كليه نقاط داراي كد و در حال حاضر به 770 نقطه بالغ گرديده است . مدير عامل شركت مخابرات فارس تصريح كرد : و پوشش جاده اي 6 هزار كيلومتر در سطح استان وبا BTS شركت

مخابرات فارس تا پايان سال 85 با نصب و راه اندازي 614 سايت بهره مندي تمام شهرهاي استان از پوشش شبكه تلفن همراه يكي از شركت هاي پيشرو در زمينه تلفن همراه است . مدير عامل مخابرات فارس در رابطه ارتباطات راه دور و بين الملل شركت مخابرات گفت : افزايش سوئيچ شهري توسعه مناسبي را در رابطه با ارتباطات بين شهري و بين المللي طلب ميكند كه در راستاي تحقق اين هدف تعداد كانالهاي بين شهري از 38 كانال در زمان پيروزي انقلاب اسلامي به 5354 كانال در حال حاضر افزايش يافته كه از اين رقم 1090 كانال آن طي برنامه پنجساله اول و كل كانالهاي واگذاري شده بين شهري از ابتدا برنامه پنجساله دوم تاكنون 3 هزار و 618 كانال مي باشد همچنين كانالهاي بين الملل از 16 كانال قبل از انقلاب به 846 كانال تا پايان سال 85 افزايش يافته است . مدير عامل مخابرات استان فارس در ادامه


• مصاحبه اختصاصي خود با روزنامه جمهوري اسلامي به تشريح شبكه اطلاع رساني ديتا پرداخت و گفت : شركت مخابرات استان فارس نيز در سال 1375 اولين مركز اطلاع رساني را در شهر شيراز ايجاد و سپس سالهاي 76 ـ77 اين مركز را در شهرهاي مرودشت جهرم كازرون آباده لارستان و فسا ايجاد نمود . وي تعداد مشتركين اين شبكه تا پايان سال 8 159 عنوان نمود و تاكيد كرد : بر اساس md . s و پهناي باند ديتا را ) ISP + VPN ـ 1252 مشترك ديتا ( ISP 85 در

استان را 167 مشترك برنامه ريزي هاي انجام شده استان فارس به عنوان الگوي برخورداري از شبكه و امكانات اينترنت در كشور مطرح است . ما در آستانه رسيدن به اين جايگاه هستيم و براي تحقق كامل اين ايده زير ساخت هاي استفاده از شبكه مخابرات و شبكه اينترنت در استان فارس را توسعه داده ايم . اين مقام مسئول گفت : توسعه دفاتر اينترنت روستايي اتصال مدارس به شبكه اينترنت اتصال مساجد به اينترنت توسعه اينترنت براي استفاده از خدمات بانكي ارايه

راهكارهايي براي استفاده از بهداشت و خدمات پزشكي با بهره گيري از اينترنت مقدماتي است كه در استان فارس بخشي از آن محقق شده است . اميري تصريح كرد : شبكه هوشمند و استفاده از اينترنت نيز در استان فارس اكنون به صورت آزمايشي راه اندازي شده و به زودي اين خدمت نيز در اختيار شهروندان قرار مي گيرد.


تا پايان سال 85 بيش از 6300 كيلومتر كابل فيبرنوري شهري و بين شهري در استان فارس ايجاد شده است
در حال حاضر مخابرات استان فارس بيش از يك ميليون و 330 هزار مشترك تلفن ثابت و بيش از يك ميليون و 35 هزار مشترك تلفن همراه در حال بهره برداري دارد
.


بخش دوم : خدمات مرکز مخابرات سسلمان
لیست فرآیندها و خدمات قابل ارائه به ارباب رجوع در مرکز مخابرات سلمان

1 ثبت نام تلفن .
2 ورود اطلاعات ثبت نام در كامپيوتر .
3 تغيير نام تلفن ثابت.
4 تغيير مكان تلفن ثابت.
5 تغيير نام و مكان تلفن ثابت.
6 اخطاريه قطع مزاحمت تلفن ثابت.
7 اخطاريه سيم كشي غير مجاز تلفن ثابت .
8 قطع شخصي و بوخت تلفن ثابت .
9 وصل شخصي بوخت تلفن ثابت .
10 فرم اعتراض به نرسيدن قبض .
11 اخطاريه تلفن هاي سه دوره اي .
12 قطع ارتباط .
13 تعويض شماره .
14 دايري سرويس ويژه .
15 وصل تلفن بدهكار .
16 تكميل پرونده و دايري .
17 دايري مجدد .
18 تعويض آدرس فيش .
19 انسداد صفر دوم .
20 تغییر نام تلفن همراه در دو حالت انجام می شود .
21 تغییر آدرس تلفن همراه .
22 تعویض سیم کارت سوخته یا معیوب .
23 اعلام مفقودی و دریافت سیم کارت جدید .
24 آشنایی با سرویس های ویژه . انتقال – انتظار – نمایشگر – محدودیت مکالمه – دیتا – فاکس – پیام گیر ( SMS ) و رومینگ .
25 دائری و قطع سرویسهای ویژه .
26 انتقال و انتظار – نمایشگر از بدو دائری تلفن همراه فعال است .
27 رومینگ کشورهای طرف قرارداد ( امارات ، عربستان ، کویت ، دبی ، اتریش ، لیختن اشتاین ، ترکیه ) از بدو دائری تلفن همراه فعال است .
28 جلوگيري از سوء استفاده از تلفن همراه .
29 جلوگيري از سوء استفاده از شناسنامه تلفن همراه .
30 جلوگيري از سوء استفاده از فیش تلفن همراه .
31 هشدارهای مربوط به تلفن همراه .
32 ارائه خدمات وسرويسهاي ديتا،نحوه اشتراكIPشركتهاي خصوصي ودولتي
33 نصب پريز و سه شا خه جهت متقاضيان و مشتركين تلفن .
34 انجام تست الكتريكي شبكه كابل .
35 بازسازي و نوسازي منصوبات شبكه كابل .
36 نصب سر تير و تير فلزي جهت متقاضيان تلفن در صورت نياز .
37 نصبPCMجهت واگذاري تلفن متقاضيان .
38 مكاتبات با ادارات ، شركتها و سازمانها .
39 مصاحبه هاي مطبوعاتي و راديو تلويزيوني .
40 تهيه كتاب راهنماي تلفن شهرستانها .
41 تهيه فرم نظر سنجي ارباب رجوع .
42 تهيه تابلوهاي خط مشي كيفيت ، منشور اخلاقي ، راهنماي خدمات قابل ارائه امور مشتركين .
ارسال پيام و اخبار جهت آگاهي عومي از طريق اخبار شبكه صدا و سيماي استان .

• راهنماي خدمات قابل ارائه توسط دفاتر خدمات ارتباطي
• (تلفن ثابت)
• ثبت نام تلفن ازطريق دفاتر خدماتي
• 1) حضورمتقاضي با ارايه مدرك شناسايي معتبر(شناسنامه ،كارت ملي ،گذرنامه) با تصوير شناسنامه
• 2) اخذ تصويرشناسنامه
• 3) ارائه تصوير كارت پايان خدمات ازمتولدين1/1/54به بعد ياكارت معافيت دائم وياكارت معافيت موقت درمدت اعتبارآن وياگواهي اشتغال به تحصيل وياگواهي صادره از نيروي انتظامي مبني براستخدام درنيروي مذكور وهمچنين تصوير يا گواهي اشتغال به تحصيل ويا تعهد خدمت دروزارت بهداشت،وزارت آموزش وپرورش،سازمان كشتيراني ،آموزش فنون هواپيمايي وتصوير دفترچه آماده به خدمت بدون مهر غيبت درمدت اعتبارآن
• 4) تكميل فرم مربوط به آدرس وكدپستي (فرم نمونه الف ارائه شده توسط پاسخگو)
• 5) واريز مبلغ وديعه براساس تعرفه جاري به شرح مندرج به شماره حساب بانكي اعلام شده ازسوي مخابرات(دفتر) وارايه فيش پرداختي
•  واريز مبلغ 1003000 ريال بابت وديعه اشتراك درشهرشيراز
•  واريز مبلغ 803000 ريال بابت وديعه اشتراك درشهرهاي باظرفيت 2000 شماره به بالا
•  واريز مبلغ 603000 ريال بابت وديعه اشتراك درنقاط روستايي باظرفيت كمتراز2000 شماره
• 6) تكميل كارت اشتراك تلفن كه توسط پاسخگو دراختيار متقاضي قرار مي گيرد.

• *شايان ذكراست درزمان اعلام ثبت نام عمومي كه ازطريق اداره پست انجام مي‌گيرد متقاضيان محترم بايستي به باجه پستي موردنظر مراجعه ومراحل ثبت نام رادرآنجا انجام دهند.
• تغييرنام تلفن به صورت مستقيم(باحضورمالك)
• 1) حضورمالك وخريدار باارايه مدرك شناسايي معتبر(شناسنامه،كارت ملي،گذرنامه)
• 2) ارائه تصوير شناسنامه
• 3) ارائه تصوير كارت پايان خدمات ازمتولدين1/1/54به بعدو يااخذ تصوير مدارك(مطابق بنديك ثبت نام تلفن)
• 4) تكميل فرم مربوطه كه توسط پاسخگو دراختيار مشترك قرار مي‌گيرد
• 5) ارايه آخرين قبض پرداختي(اخذاصل قبض وبرابراصل نمودن قبض موصوف توسط پاسخگو كه تصويرآن تحويل خريدار مي گردد واصل آن ضميمه سابقه مي شود)
• *شايان ذكراست مبلغ 20000 ريال بابت هزينه تغيير نام در قبض دوره بعد مشترك منظور مي‌گردد.
• تغييرنام تلفن به صورت وكالتي(ازطريق دفاتراسنادرسمي)
• 1) حضوروكيل قانوني(خريداريافروشنده) باارايه مدرك شناسايي معتبر (شناسنامه،كارت ملي،گذرنامه،گواهينامه)وتصوير شناسنامه
• 2) ارائه استعلام ازيكي ازدفاتر اسناد رسمي
• 3) ارايه اصل و تصوير وكالتنامه براي وكيل قانوني
• 4) ارايه آخرين قبض پرداختي(اخذاصل قبض وبرابراصل نمودن قبض موصوف توسط پاسخگو كه تصويرآن تحويل خريدار مي گردد واصل آن ضميمه سابقه مي شود)

• *شايان ذكراست كه بعدازدريافت سندصلح ازدفتراسنادرسمي،اصل وتصويرصلح نامه جهت تغيير نام به امور مشتركين ارايه شود
• درخواست تغيير مكان
• 1) حضورمالك ياخريدارياقائم مقام قانوني وي باارايه اصل وكالتنامه وتصويرمدرك شناسايي معتبر (شناسنامه،كارت ملي،گواهينامه،گذرنامه)
• 2) ارايه آخرين قبض پرداختي


• 3) واريز مبلغ 5300 ريال جهت بررسي امكانات فني محل جديد كه توسط معرفي نامه به بانك مربوطه صورت مي گيرددرصورت وجودامكانات فني پس ازبررسي واريز مبلغ 47700 ريال جهت سيم‌كشي به حساب دوره بعدمشترك ياخريدارمنظور مي‌گردد .
• 4) تكميل فرم بررسي امكانات كه توسط پاسخگو دراختيار مشترك يا خريدار قرار ‌گيرد با(درج كدپستي ده رقمي) وشماره تلفن مجاور
• 5) تكميل فرم مربوط به آدرس وكدپستي محل جديد(فرم نمونه الف)
• الف:مدت زمان رفت وبرگشت فرم بررسي امكانات حداكثر15روز
• ب:مدت زمان تكميل مدارك توسط متصدي مربوطه 10 دقيقه
• قطع ووصل شخصي


• 1) حضورمالك يا قائم مقام قانوني وي باارايه مدرك شناسايي معتبر (شناسنامه،كارت ملي،گذرنامه وگواهينامه) واريه تصوير واصل وكالتنامه(وكالتنامه توسط پاسخگو برابر اصل مي‌شود)
• توجه:مدارك معتبربراي استفاده كننده(فقط براي قطع) عبارتندازوكالتنامه رسمي،اقرارنامه رسمي،اجاره نامه رسمي،اجاره نامه عادي معتبر كه دربنگاه معاملاتي املاك تنظيم وشماره تلفن درآن قيدگرديده وممهوربه مهربنگاه باشد
• 2) ارايه آخرين قبض پرداختي


• 3) تكميل فرم قطع يا وصل شخصي
• *شايان ذكراست كه مبلغ 5300 ريال به عنوان هزينه قطع ياوصل درصورتحساب دوره بعد مشترك منظور مي گردد.
• انسداد يابازنمودن صفردوم(صفرمكالمه بين‌الملل)
• 1) حضورمالك باارايه مدرك شناسايي معتبر (شناسنامه،كارت ملي،گذرنامه،گواهينامه) ياوكيل قانوني وي بااريه تصوير واصل وكالتنامه(وكالتنامه توسط پاسخگو برابر اصل مي‌شود)
• 2) مدارك معتبربراي استفاده كننده(فقط براي قطع) عبارتندازوكالتنامه رسمي،اقرارنامه رسمي،اجاره نامه رسمي،اجاره نامه عادي معتبر كه دربنگاه معاملاتي املاك تنظيم وشماره تلفن درآن قيدگرديده وممهوربه مهربنگاه باشد
• 3) ارايه آخرين قبض پرداختي


• 4) تكميل فرم مربوطه كه توسط پاسخگو دراختيارمشترك قرار مي‌گيرد
• *شايان ذكراست كه مبلغ معادل پانصدپالس به عنوان هزينه انسداددرصورتحساب دوره بعد مشترك منظور مي‌گردد.(22350ريال)
• ايجادياحذف سرويسهاي ويژه
• 1) حضورمالك وخريدار باارايه مدرك شناسايي معتبر(شناسنامه،كارت
• ملي،گذرنامه،گواهينامه)


• 2) ارايه آخرين قبض پرداخت شده
• 3) تكميل فرم مربوط به سرويسهاي ويژه كه توسط پاسخگو دراختيارمشترك قرار مي‌گيرد
• *شايان ذكراست كليه سرويسهاي ويژه به استثناي سرويس مكالمه كنفرانسي رايگان مي باشد.
• درخواست كشف مزاحمت
• 1) حضورمالك يا استفاده كننده بااحرازهويت توسط پاسخگو
• 2) ارايه آخرين قبض پرداخت شده


• 3) تكميل فرم مربوطه كه توسط پاسخگو دراختيارمشترك قرار مي‌گيرد
• نصب مجددتلفن
• 1) حضورمالك ياقائم مقام قانوني وي باارايه مدرك شناسايي معتبر (شناسنامه،كارت ملي،گذرنامه،گواهينامه) ياوكيل قانوني وي بااريه تصوير واصل وكالتنامه(وكالتنامه توسط پاسخگو برابر اصل مي‌شود)


• 2) تكميل فرم عدم بدهي وارايه فرم فوق به واحدآبونمان مركزي جهت تاييد
• 3) تكميل فرم ويژه نصب مجدد توسط مشترك
• 4) واريز مبلغ 53000ريال با معرفي به بانك بابت هزينه نصب مجدد

امور خدماتی و وظایف دیگر مرکز مخابرات سلمان
1-ثبت نام تلفن
در ابتدا تاریخ معینی از طرف شرکت مخابرات برای متقاضیان تلفن در نظر گرفته می شود و ظرف این مدت تمامی متقاضیان، وجه تلفن را پیشاپیش پرداخت می نماید و کارت تلفن را پر می کنند. کارت ها بعد از پایان تاریخ ثبت نام، ودیعه گذاری می شود و وارد شبکه مرکز تلفن می گردد. در شبکه، کارت ها طبق آدرس های مورد تقاضا کافوبندی می شود، سپس کارت هایی که مربوط به کافوهای دارای امکانات مرکزی است توسط سیم بان ها به درب منازل متقاضیان تلفن برده می شود که اگر پست مربوط به آدرس متقاضی خالی باشد، سیم کشی تلفن انجام می پذیرد و چنانچه پست پر باشد، مجددا به شبکه بازگردانده می شود، حال اگر پست خالی بود و سیم کشی توسط سیم بان صورت پذیرفت، یک تاریخ مراجعه توسط سیم بان به مشترک داده می شود تا در این تاریخ به امور مشترکین مراجعه نماید و مدارک تلفن خود را تکمیل کند.


سیم بان پس از اینکه سیم کشی منزل مورد تقاضا را انجام داد. کارت را به شبکه باز می گرداند و بعد از شبکه، کارت به دست رئیس مرکز می رسد. پس از تعیین شماره تلفن، کارت توسط رئیس مرکز به امور مشترکین ارسال می گردد. در این مرحله پس از مراجعه، فرم نمونه الف را دریافت می دارد و بعد از ثبت شماره خود، فرم را به اداره پست می برد و پس از تایید کد پستی ده رقمی، دوباره به امور مشترکین باز می گرداند و پیوست کارت ثبت نامی می شود.
بعد از این مرحله، کارت از امور مشترکین به واگذاری خطوط ارسال می گردد تا مراحل دایری طی شود. این مراحل در صورتی انجام می گیرد که پست و کافوی مورد تقاضا از لحاظ امکانات مشکلی نداشته باشد؛ زیرا تقریبا نیمی از آدرس های مورد تقاضا یا پست پر می باشد یا فاقد مرکزی است که تا برطرف شدن مشکلات مربوطه، مبلغ واریزی مشترک نزد شرکت مخابرات می ماند که ممکن است ماه ها به طول انجامد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید