بخشی از مقاله

گزارش کار آموزی دانشکده پزشکی مشهد

معرفی محل کار آموزی :
اینجانب کارآموزی خود را در دانشکده پزشکی مشهد یکی از مجموعه دانشکده های علوم پزشکی این شهر سپری کردم.
تاریخچه
اولین پیشنهاد راه اندازی دانشگاه در مشهد در سال 1313 ارایه شده است. در حدود دهه 1320 در محل قبلي ساختمان دانشكده پزشكي(واقع در خيابان دانشگاه روبروي سازمان مركزي)، مدرسه اي به نام دبستان همت قرار داشت كه پس از چندي به آموزشگاه عالي بهداشت تبديل شد. ابتدا آموزشگاه عالی بهداری در مشهد تاسیس گردید و سپس دانشكده پزشكي مشهد، در دوم آذر ماه سال 1328 توسط مرحوم دكتر زنگنه، وزير فرهنگ آن زمان رسماً افتتاح شد و با 61 دانشجو، يك نفر دانشيار و هفت معلم حق التدريس و با بودجه اوليه يكصد هزار تومان آغاز به كار كرد. اولين رئيس دانشكده پزشكي مشهد مرحوم دكتر حسين سامي راد بود. پس از داير شدن دانشكده ادبيات مشهد، به استناد قانون

تأسيس دانشگاهها درشهرستانها مبني بر اين كه با تشكيل دو دانشكده مي توان آن مركز علمي را دانشگاه ناميد، تاسیس دانشگاه مشهد در سال 1335 تحقق پذيرفت. در سال 1365 دانشكده هاي گروه پزشكي كشور از بدنه وزارت فرهنگ و آموزش عالي جدا شد و توام با وزارت بهداري سابق تحت عنوان « وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي » به كار خود ادامه داد. بدين ترتيب دانشگاه مشهد به دو موسسه مستقل به نامهاي « دانشگاه علوم پزشكي مشهد » و « دانشگاه فردوسي مشهد » تقسيم شد.


در حال حاضر:
دانشكده پزشكي مشهد به رياست آقاي دكتر محمد تقي رجبي مشهدي و داراي معاونت هاي آموزش علوم پايه و تحصیلات تکمیلی، آموزش باليني، آموزش تخصصی و فوق تخصصی، ‌پژوهشي ، اداري و مالي بوده و داراي 20 گروه آموزشي باليني و 11 گروه آموزشي پايه و نيز گروه توسعه اموزش و پژوهش مي باشد. تعداد اعضاي پايه و باليني اين دانشكده 383نفر است كه از اين ميان 43 نفر استاد ،102 نفر دانشيار ، 218 نفر استاديار و 20 نفر مربي هستند.


دانشكده پزشكي مشهد هم اكنون داراي ادارات امور اداري، حسابداري، آموزش، كتابخانه، امور طرحها و پايان نامه، امور فنآوري اطلاعات و آمار بوده و تعداد نيروهاي مشغول بكار در اين ادارات 100نفر مي باشد.


هم اكنون پذيرش دانشجوي دانشكده پزشكي مشهد در رشته پزشكي سالانه 60نفر در ترم مهرماه و 60 نفر در ترم بهمن ماه است و در حال حاضر 1213دانشجوي پزشكي عمومي در مقاطع مختلف علوم پايه و باليني ، 116 نفر دانشجوي دوره هاي تحصيلات تكميلي شامل 81 دانشجوي كارشناسي ارشد و 35 دانشجوي Ph.D رشته هاي علوم پايه ، 439 دانشجوي رشته هاي مختلف تخصصي و 29 دانشجوي دوره فوق تخصصي و 3 نفر فلوشيپ در اين دانشكده مشغول به تحصيلند.

مشخصات فيزيكي :
دانشكده پزشكي مشهد در مهرماه سال 1386 به مكان جديد خود به آدرس ميدان آزادي داخل مجموعه پرديس دانشگاه منتقل گرديد.و در تاريخ 20/11/86 توسط وزير محترم بهداشت درمان و اموزش پزشكي جناب آقاي دكتر كامران باقري كنكراني رسما افتتاح گرديد.كه مشخصات آن به اختصار در زير بيان ميشود:
مساحت عرصه كل زمين دانشكده پزشكي 54720 مترمربع مي باشد كه در زيربنايي به مساحت 29424 متر مربع و در 4 طبقه ساخته شده است.
طبقه منهاي يك شامل قسمتهايي از گروه علوم تشريحي و اتاق حيوانات است.


طبقه همكف شامل حوزه رياست، امور اداري، حسابداري، امور فنآوري اطلاعات و آمار، اداره آموزش واحد تخصصي و فوق تخصصي، امور دانشجويي و گروههاي آموزشي فيزيك پزشكي، فيزيولوژي، معارف اسلامي و علوم تشريحي و ژنتيك است.


طبقه بعلاوه يك شامل اداره آموزش واحد عمومي و تحصيلات تكميلي علوم پايه و گروههاي اموزشي فارماكوژي و بيموشيمي و تغذيه است.
طبقه بعلاوه دو شامل كتابخانه، به مساحت مجموعا 1400متر مربع و سالن مطالعه به ظرفيت 124 نفر در قسمت برادران و 126 نفر در قسمت خواهران و مركز كامپيوتر با ظرفيت 46 ايستگاه كاري در دو قسمت برادران و خواهران مي باشد.


دانشكده پزشكي داراي 14 كلاس عمومي به ظرفيت مجموعا 950 نفر و داراي دو كلاس تخصصي به ظرفيت 46 نفر و يك كلاس براي آموزشIT به ظرفيت 20 نفر است.
دانشكده همجنين داراي 2 آمفي تاتر به ظرفيت هركدام 187 نفر و 3 اتاق شورا ميباشد.
فعالیتهای انجام شده اینجانب در این دانشکده در بخشهای آمار و فناوری اطلاعات و همچنین مرکز کامپیوتر صورت گرفته است .
طرح تشکيل دفتر امور فن آوري اطلاعات و آمار


دفتر امور فن آوري اطلاعات و آمار دانشکده پزشکي به منظورساماندهي، يکپارچه سازي و بهبود نظام آمار و اطلاعات و سيستم هاي انفورماتيک و نيز ارتقاء سطح دانش IT در بين اعضاء هيات علمي و پرسنل دانشکده پزشکي مشهد با استعانت از ايزد منان تشکيل مي شود تا زير نظر مستقيم رييس دانشکده به امور زير بپردازد :
آمار و اطلاعات: گردآوري، يکپارچه سازي و بروز نگه داشتن کليه آمار و اطلاعاتي که دانشکده به نوعي با آن سروکار دارد و در تصميم گيري ها کمک شاياني به مديريت دانشکده مي نمايد.


نرم افزار : کارشناسي و نيازسنجي واحدها بمنظور داشتن يک سيستم نرم افزاري کارا و ايمن براي افزايش سرعت و دقت در انجام کارهاي محوله و ايجاد يک سيستم اتوماسيون جامع براي مکانيزه کردن کليه کارها که هم اکنون يا ناقص انجام مي شود و يا اصلاً مکانيزه نيست. به قصد انجام سريعتر و دقيقتر کار اربابان رجوع و همچنين حرکت به سمت راه اندازي سيستم هاي دسترسي از راه دور که کمک زيادي در صرفه جويي وقت اربابان رجوع دارد.


سخت افزار و شبکه : نيازسنجي و کارشناسي در امور مربوطه به خريد و استفاده بهينه ازسخت افزار و شبکه و ارتقاء سيستم هاي قديمي به سيستم هايي که کارايي خوبي داشته و سرعت انجام کار را بالا مي برد و همچنين ساماندهي به وضع دسترسي به اينترنت و اينترانت دانشگاه براي ذي نفعان.


اطلاع رساني و سايت : به روز نگهداري و تکميل سايت دانشکده به سمتي که سايت دانشکده چهره تمام عيار از وضعيت دانشکده باشد و عملکردهاي دانشکده درسايت بصورت روزآمد نشان داده شود و علاوه بر اطلاع رساني دقيق و جامع از حضور به دانشکده حتي المقدور جلوگيري نمايد. دراين قسمت با راه اندازي تلفن گويا مشکل کساني که به اينترنت دسترسي ندارند را نيز مي توان حل نمود.


آموزش : با توجه به گسترش روز افزون ابزارهاي فن آوري اطلاعات، هر روز با محصول جديدي مواجه ميشوم كه در صورت مهارت در كار با آن ميتوانيم بهره وري را درسيستم خود تزريق نماييم. از اين رو ارتقاء سطح دانش IT در رابطه با پرسنل و اعضاء هيئت علمي به منظور استفاده بهينه و کاملي از اين ابزار قدرتمند براي آسان سازي، سريعتر و دقيقتر نمودن کارهاي خود ميتواند در راستا اهداف دانشكده باشد.


مشاوره وپشتيباني : به منظوربالابردن سطح دانش IT دربين دانشجويان، هيات علمي و پرسنل در انتخاب راه حل هاي بهتر براي رسيدن به هدف و همچنين تنظيم قراردادهاي مربوط به مناقصات کامپيوتري و همچنين راه اندازي سيستم هاي معيوب و...
مسئولین مربوطه:

سمت تلفن دانشکده تلفن مستقیم Email
مهندس علي عظيمي
رييس امور فنآوري اطلاعات و آمار
8002900-800492 09153145987 AzimiA1@mums.ac.ir
مهندس تكتم پيكاني كارشناس نرم افزار و آمار 800493 PeykaniT1@mums.ac.ir
مهندس عليرضا محمدزاده كارشناس سخت افزار و شبكه 800193 MohammadzadehA1@mums.ac.ir


شرح کار انجام شده
Join کردن
از این عمل برای اتصال سیستم ها به یکدیگر به منظور مبادله اطلاعات در یک شبکه داخلی استفاده می شود.
برای انجام عملیات Join بایستی مراحل زیر را یکی پس از دیگری انجام داد:
اقدامات لازم قبل از انجام عمليات Join


1-تظيم کامپيوتر ها براي دريافت IP از سرور DHCP
• اين کار بايد به سرعت در کليه مجموعه انجام شود چون در غير اينصورت کاربران با مشکل مواجه خواهند شد .
2-تغيير نام دادن کامپيوتر ها به يک نام معتبر در Domain .
• اين کار مي تواند به اين صورت باشد که قبل از ايجاد Computer Name ها در آفيس مورد نظر ، رابط IT با انجام 5 مورد اوليه ، اسامي کاربران و تعداد کامپيوتر ها را در ليستي جمع آوري کرده و سپس آن را به مرکز ITC ارجاع دهد تا در اسرع وقت نسبت به ايجاد آنها اقدام کند .
الف – Computer name ها به تعداد مورد نياز ايجاد شود .


ب- در همان زمان نام کاربري به صاحب آن اعلام شده تا در صورت نياز به اصلاح ، مراحل آن انجام شود و در مرحله بعدي نصب به فعال (Active) نمودن آن اقدام شود . بدين ترتيب فقط اکانت هاي مورد نياز فعال شوند .


3-تعيين يک کلمه عبور قراردادي براي کاربر Administrator همان آفيس
• با توجه به اينکه براي انجام يکسري از فعاليت هاي مديريتي در شبکه نياز به وجود يک کلمه يکسان براي کاربر Administrator مي باشد ، لذا نياز است تا کلمه عبوري مختص به همان آفيس در نظر گرفته شده و در همان مراحل اوليه به تمامي کامپيوتر ها اعمال شود .
4- فعال سازي قابليت Remote Desktop


5- پر نمودن ليست ارسالي از طرف مرکز ITC
• اين ليست حاوي اطلاعاتي از قبيل :
Computer Name Description User Name Agree Done
که در انتهاي کار توسط رابط IT در کامپيوتر و در فايلي که به همين منظور تهيه شده است ثبت شده و براي مرکز ITC ارسال مي شود .
کامپيوتر هايي که نياز به نصب مجدد ويندوز دارند
1-بررسي درايو C:


• 1-حداقل فضا براي درايو C: 10GBو حداکثر 20GB است . در صورتي که ميزان فضاي درايو c: از ميزان حداقل کمتر بود ، حدالامکان سعي شود دوباره پارتيشن بندي انجام شود .

2- نصب ويندوز در درايو C:
• ويندوز حتماً مي بايست در درايو C: نصب شود .
3- نوع فايل سيستم درايو نصب ويندوز


• درايو C: مي بايست حتماً فرمت شود . نوع فايل سيستم را NTFS و نوع فرمت را غير سريع انتخاب کنيد .
انتخاب فايل سيستم NTFS به دليل دارا بودن امنيت بالا براي اطلاعات مي باشد
و انتخاب فرمت غير سريع براي اطمينان از سالم بودن درايو C: در صورتي که فرمت درايو بيش از حد معمول طول بکشد ، مشخص خواهد شد که سخت افزار داراي مشکل است
4- نصب قابليت فارسي بطور کامل


در هنگام نصب شما مي توانيد قابليت فارسي را بطور کامل به ويندوز اضافه کنيد . براي اينکار :
• در سربرگ Languages در قسمت Supplemental language support گزينه اول را تيک بزنيد .
• در سربرگ Advanced از ليست موجود ، گزينه Farsi را انتخاب کنيد و گزينه موجود در قسمتDefault user account Setting را تيک بزنيد . (براي اعمال اين تنظيم براي ساير کاربران سيستم)


• در سر برگ Regional options از ليست اول گزينهFarsi و در قسمت آخر location کشور ايران را انتخاب کنيد .
در نهايت دکمه Apply را زده و پس از آن دکمه Ok را بزنيد .


5- هنگامي که از شما Serial Number خواسته شد ، حتماً از سريال معتبري که قبلاً به همراه يک سي دي به شما داده شده استفاده کنيد .
6- در قسمت Computer nameنام کامپيوتر را وارد کنيد . نام کامپيوتر مي بايست در Active Directory ثبت شده باشد و فعال شده باشد .
• بطور مثال : کامپيوتري که در ساختمان قريشي وجود دارد و يک کارمند از آن استفاده مي کند ، نامگذاري آن به اين صورت است :

7-استفاده از پسوورد Administrator به صورت قراردادي و يکسان
• براي انجام يکسري کارهاي مديريتي لازم است در کل يک اداره اين پسوورد يکسان باشد
8-انجام تنظيمات تاريخ ، ساعت ، و ساعت به وقت گرينويچ
• حتماً کنترل کنيد تا اين تنظيمات بطور صحيح انجام شود . در غير اينصورت در هنگام اتصال به Domain به مشکل برخورد خواهيد کرد .
9-در قسمت Network Setting تنظيمات پيش فرض را قبول کرده و به مرحله بعد برويد .
• در صورتي که قصد اتصال به شبکه را نداريد ، مي توانيد در اين قسمت تنظيمات IP خود را وارد کنيد (درصورتي که کارت شبکه بصورت کامل نصب شده باشد )
10- انجام عمليات اتصال به Domain
• شما مي توانيد عمليات اتصال ويندوز به Domain را در اين قسمت انجام دهيد . در حالت پيش فرض اتصال به Workstation در حالت انتخاب است . گزينه Yes , make this computer member of following domain را انتخاب کرده و آدرسDomain عبارت Mums.ac.ir را وارد کنيد . در کادر باز شده نام کاربري و رمز عبورتان را وارد کرده و دکمه OK را بزنيد . کادري باز مي شود و از شما نام کاربري و رمز عبور معتبر براي اتصال به Domain را مي خواهد ، اطلاعات مربوطه را وارد کرده و دکمه Ok را بزنيد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید