بخشی از مقاله

آشنائی کلی با مکان کار آموزی
شرکت تعاونی صنعت گوشت توس خراسان در تاریخ 18/5/1383 با شماره ثبت 447 در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی مشهد به ثبت رسیده است.
اساسنامه مهم ترین رکن شرکت سهامی و سندی است که شرکت فقط به آن بستگی دارد. کلیه شرکتها باید دارای اساسنامه باشند. اساسنامه روابط شرکاء را با یکدیگر و حدود اختیارات مجامع عمومی و هیئت مدیره را تعیین و تکلیف سود و زیان شرکت و مدت انحلال آنرا معین می نماید. اساسنامه تابع نظر مؤسسین و اکثریت دارندگان سهام است و قانون از لحاظ اهمیت، مواردی را در آن ذکر نموده که در هر حال لازم الرعایه است.


موضوع فعالیت شرکت طبق اساسنامه انجام عملیات بازرگانی شامل تولید و بسته بندی و توزیع انواع فرآورده های گوشتی گاوی، گوسفندی، مرغ و ماهی بصورت بسته بندی و فله با مجوز دامپزشکی استان خراسان رضوی می باشد.


محل کارخانه شرکت واقع در کیلومتر 23 جاده فریمان جنب شرکت پارت سازان و دفتر مشهد آن واقع در میدان استقلال ابتدای بلوار میلاد می باشد. تعداد پرسنل در سال 87 برابر 55 نفر و در سال 86 به میزان 60 نفر بوده است. شرکت دارای چهار سالن جهت بسته بندی گوشت مرغ، گوشت گوسفند، گوشت گاو و سوسیس و کالباس همبرگر و سه انبار جهت نگهداری محصول تولیدی، مواد اولیه و ملزومات می باشد.


هدف از تشکیل شرکت صنعت گوشت توسط تأثیر در چرخه اقتصادی است. به این صورت که این واحد و واحدهای مشابه به عنوان صنعت تبدیلی نقش شایانی در محصولات کشاورزی و دامی دارند. زیرا باعث می شوند ضایعات محصولات دامی و کشاورزی به حداقل برسد، ماندگاری غذا افزایش پیدا می کند و باعث بهبود کیفیت می شوند. از نظر اجتماعی ایجاد شغل کرده و ارزش افزوده ای که برای محصولات کشاورزی و دامی ایجاد می کند باعث افزایش درآمد ملی هم می شود.
خلاصه اهم رویه های حسابداری شرکت به شرح زیر می باشد:


1- دارائیهای ثابت مشهود
دارائیهای ثابت مشهود بر مبنای بهای تمام شده در حسابها ثبت می شود. مخارج بهسازی و تعمیرات اساسی که باعث افزایش قابل ملاحظه در ظرفیت یا عمر مفید دارائیهای ثابت یا بهبود اساسی در کیفیت آنها می گردد، به عنوان مخارج سرمایه ای محسوب و طی عمر مفید باقیمانده دارائیهای مربوطه مستهلک می شود. هزینه های نگهداری و تعمیرات جزئی که به منظور حفظ یا ترمیم منافع اقتصادی مورد انتظار واحد تجاری از استاندارد عملکرد ارزیابی شده اولیه دارائی انجام می شود، هنگام وقوع به عنوان هزینه جاری تلقی و به حساب سود و زیان دوره منظور می گردد.


1-1 استهلاک دارئیهای ثابت شرکت با توجه به آئین نامه استهلاک بر اساس نرخ ها و روشهای زیر صورت می گیرد :
نوع دارائی عمر مفید (سال) نرخ استهلاک % روش استهلاک
اموال غیر منقول 10 نزولی
اثاثیه و تجهیزات اداری 10 خط مستقیم
تجهیزات رایانه ای 3 خط مستقیم
وسایط نقلیه 25 و 35 نزولی


برای دارائیهای ثابتی که در اول ماه، تحصیل و مورد بهره برداری قرار می گیرد یک ماه کامل استهلاک در نظر گرفته می شود و برای دارائیهای ثابت تحصیل شده در طی ماه، از اول ماه بعد، استهلاک محاسبه و در حسابها منظور می گردد.
2- دارائیهای نامشهود


سرقفلی و نرم افزار ها تحت این سرفصل در گزارشات منعکس می گردد برای سرقفلی ذخیره استهلاک محاسبه نگردیده و نرم افزارها طی مدت 3 سال مستهلک می گردد.
3- ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان


ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان بر مبنای یک ماه آخرین حقوق ثابت برای هر سال خدمت آنان محاسبه و در حسابها منظور می شود.

4- موجودی مواد و کالا :
موجودی مواد و کالا به اقل بهای تمام شده و خالص ارزش فروش تک تک اقلام / گروههای اقلام مشابه ارزشیابی می شود. در صورت فزونی بهای تمام شده نسبت به خالص ارزش فروش مابه التفاوت به عنوان ذخیره کاهش ارزش موجودی شناسایی می شود. بهای تمام شده موجودیها با بکارگیری روشهای زیر تعیین می گردد:
شرح روش مورد استفاده


مواد اولیه و بسته بندی اولین صادره از اولین وارده
کالای در جریان ساخت اولین صادره از اولین وارده
کالای ساخته شده میانگین موزون
قطعات و لوازم یدکی میانگین موزون

سیستم ها و کنترلهای شرکت
سیستمهای حقوق و دستمزد : حسابداری، انبارداری، تولید و فروش شرکت همگی مکانیزه بوده و کلیه مواد اولیه و کالاهای مصرفی دارای کد می باشد و برای هر کدام حداقل موجودی و میزان سطح سفارش تعیین شده است و به محض اینکه موجودی به آن سطح برسد فرم درخواست خرید صادر می شود و مسئول خرید با مراجعه به نیست تأمین کنندگان مجاز نسبت به سفارش اقدام می نماید. سپس هنگام تحویل کالا از نظر مقدار – کیفیت و قیمت کنترل شده و تحویل انبار می گردد. بخشهای مختلف واحد از جمله بخش تولید نیز بر اساس برنامه ریزی تولید اقلام مورد درخواست خود را از انبار تحویل گرفته و محصول تولید شده را به انبار فروش تحویل می دهد. در بخش فروش پس از دریافت سفارشات مشتری و تأئید بخش مالی کالای مورد درخواست مشتری ارسال می گردد.


ضمناً سیستم انبارداری در انبار کالا و مواد سیستم Fifo می باشد یعنی کالاها به ترتیب تاریخ ورود مصرف می گردد. سیستم حقوق و دستمزد نیمه مکانیزه است یعنی کلیه پرسنل به هنگام ورود و خروج کارتکس میزنند و در پایان ماه میزان کارکرد هر فرد توسط ماشین محاسبه می گردد و برابر لیست حقوقی و میزان دستمزد هر فرد جمع حقوق و مزایایش محاسبه شده و پرداخت می گردد و لیست مربوطه به امضای کلیه کارکنان رسیده و یک نسخه در حسابداری بایگانی میشود و یک نسخه به همراه سهم بیمه تأمین اجتماعی و دارایی به این ادارات تحویل می گردد.
نگاهی به برنامه های آتی شرکت
بازنگری برنامه کسب و کار (Business Plan )
رشد و توسعه شرکت مستلزم بهبود مستمر سازمان و تقویت و بازنگری برنامه هاست. طرح کسب و کار (که برای دوره پنج ساله 1388 – 1384 تدوین شده است) با توجه به تغییرات قابل ملاحظه در شرایط اقتصادی و متغیرهای کشور نیاز به بازنگری است. در این راستا، تدوین برنامه پنج ساله جدید برای دوره زمانی 1391 – 1387 در دستور کار قرار دارد. این برنامه جایگاه شرکت در بازار، سهم بازار، ارزش آفرینی و مجموعه فعالیتهای مورد نیاز برای دستیابی به اهداف را تعیین می نماید. تغییرات غیر منتظره در متغیرهای محیط اقتصادی و داخلی از یک سو و توسعه محصولات و خدمات جدید به علاوه خط مشی های مدیریت از سوی دیگر بر مفروضات بنیادی تأثیر گذاشته و موجب بازنگری در برنامه های پایه می شود.
بازنگری و تدوین برنامه کسب و کار (Business Plan ) برای دوره پنج ساله 1391 – 1387 :
1- تکمیل برنامه جامع شرکت
2- استقرار تدرجی ارکان حاکمیت شرکت
3- ایجاد واحد کمیته ریسک و کمیته حسابرسی و کنترل داخلی
4- تنوع بخشی در انواع محصولات
5- توسعه کانالهای خدمات رسانی جدید
6- تدوین و اجرای برنامه آموزش منابع انسانی، مکانیزم ارتقا، مشاغل و استقرار مکانیزم ارزیابی و پایش عملکرد نیروی انسانی
7- ایجاد مکانیزم ارزیابی، گزارش گیری و پایش عملکرد پرسنل در مقاطع زمانی منظم با هدف ارتقای بهره وری و افزایش سطح رضایت مندی مشتریان

فصل دوم :
ارزیابی بخش های مرتبط با رشته علمی کارآموز

ارزیابی بخش های مرتبط با رشته علمی کارآموز
اینجانب نرجس داود زاده در مدت کار آموزی خود با قسمتهای مختلف شرکت آشنا گردیده و عمده ارتباط گروه مستقر در شرکت با قسمت حسابداری شرکت جهت اخذ اطلاعات، اسناد، مدارک، آمار گزارشات روزانه و سایر موارد مورد لزوم بوده است در کنار دایره حسابداری با واحدهای مرتبط با این بخش از قبیل واحد اداری، پشتیبانی، تدارکات، فروش، انبار و نمایندگیهای فروش نیز در ارتباط بوده ایم.


ارتباط با واحد اداری عمدتاً در خصوص اخذ لیست های حقوق و دستمزد، نحوه محاسبات، چگونگی استخدام در شرکت و ... بوده است.
تبادل اطلاعات با واحد پشتیبانی و تدارکات در خصوص چگونگی و نحوه خرید مواد اولیه، فروش محصولات و تطابق آن با آئین نامه ها و دستورالعمل شرکت بوده است.
ارتباط با واحد فروش در خصوص نحوه و چگونگی تعیین قیمتهای فروش محصولات، مطابقت با مصوبات هیئت مدیره و اتحادیه، مطابقت فروش با فاکتورهای فروش و سایر موارد مورد لزوم بوده است.


گروه مستقر با واحد انبار نیز جهت گزارش های مربوط به میزان موجودی انبار از لحاظ مواد اولیه، کالای در جریان ساخت و کالای ساخته شده در ارتباط بوده است.
از اطلاعات نمایندگی های فروش نیز جهت دریافت سفارش فروش، میزان فروش هر نمایندگی و ... نیز در برخی از موارد استفاده گردیده است.
در خاتمه متذکر می گردد که تیم مستقر با واحدهای دیگر شرکت در موارد مورد لزوم جهت دریافت اطلاعات و آمار دارای ارتباط بوده است.

فصل سوم :
آزمون آموخته ها و نتایج و پیشنهادات

شرکت صنعت گوشت توس
نقاط ضعف سیستمهای حسابداری و روشهای کنترل داخلی
ر دیف نقاط ضعف و اثرات ناشی از آن پیشنهادات اصلاحی


1 حدود مسئولیتها وظایف و اختیارات کارکنان و مسئولین شرکت بطور مکتوب مشخص و ابلاغ نگردیده است. به منظور افزایش مسئولیت پذیری وارتقاء سطح کارکنان و مسئولین و پیشگیری از مشکلات احتمالی توصیه می شود حدود مسئولیتها، وظایف و اختیارات هریک از پرسنل بطور مدون و مکتوب مشخص گردیده و به آنها ابلاغ گردد به نحوی که بتوان اطمینان حاصل نمود که هریک از کارکنان آگاهی دارند که چه مسئولیتهایی به عهده آنان بوده و در مقابل چه مقامی پاسخگوی اقدامات خود خواهند بود


2 کلیه دستورات عمومی به صورت بخشنامه و یا دستورالعمل تدوین نشده و سوابق لازم در این خصوص بنحو مناسبی نگهداری نمی شود. به منظور اعمال بهتر سیاستهای مدیران جهت نیل به اهداف مورد نظر در اداره امور شرکت و توسعه آن پیشنهاد می شود کلیه دستورات و نظرات اجرائی با نظر مسئولین واحدهای مختلف به صورت بخشنامه و دستورالعمل تهیه و جهت اجرا به کلیه کارکنان و مسئولین مربوطه ابلاغ شود.


همچنین جهت جلوگیری از تکرار مطالب و اجتناب از بعد نقیض بودن بخشنامه ها و دستورالعملهای صادره بهتر است یک نسخه از آنها برحسب موضوع در پرونده مخصوصی بایگانی و قبل از صدور هر دستورالعمل و بخشنامه جدید به سوابق آن مراجعه شود.
شرکت صنعت گوشت توس


نقاط ضعف سیستمهای حسابداری و روشهای کنترل داخلی
ر دیف نقاط ضعف و اثرات ناشی از آن پیشنهادات اصلاحی
3 شرکت فاقد حسابرسی داخلی می باشد توصیه می شود واحد حسابرسی داخلی در شرکت مستقر شود و دستورالعملهای مورد نیاز جهت تدوین وظایف و در چهارچوب عملیات واحد مذکور (به صورت اصولی و بر اساس نیازهای شرکت و با توجه به مقتضیات) تهیه و تنظیم و به مورد اجرا گذاشته شود.


شرکت صنعت گوشت توس
نقاط ضعف سیستمهای حسابداری و روشهای کنترل داخلی
ر دیف نقاط ضعف و اثرات ناشی از آن پیشنهادات اصلاحی
4 ثبت دفاتر و صورتهای مالی :
آئین نامه و نظامنامه مالی مدون و مصوب در امور مالی مشتمل بر روشهای مورد عمل در کلیه فعالیتها وظایف و مسئولیتها و حدود اختیارات مدیران واحدهای مختلف. وجوه انجام معاملات عمده و جزئی. روشهای دریافت و صدور و به واگذاری اسناد. خرید و فروش اموال منقول و غیر منقول و نحوه واگذاری آنها . حدود اعتبارات اعطائی به مشتریان. نحوه و وصول مطالبات با اشخاص وابسته و نحوه تنظیم صورتهای مالی تهیه نگردیده است. توصیه می شود اقدامات لازم جهت طرح و بررسی آئین نامه های مورد نیاز شرکت انجام و با تهیه با به هنگام نمودن آنها شرایط اجرای هرچه بهتر آنها فراهم گردد.


شرکت صنعت گوشت توس
نقاط ضعف سیستمهای حسابداری و روشهای کنترل داخلی
ر دیف نقاط ضعف و اثرات ناشی از آن پیشنهادات اصلاحی
5 در برخی موارد شماره و تاریخ اسناد حسابداری بر روی کلیه ضمائم اسناد و همچنین مستقل نسخ اضافی پشتیبان اطلاعات حسابداری از جمله رسید انبار. حواله انبار و ... درج نمی گردد. عدم برقراری اضافی فوق الذکر موجب مفقود شدن جابجایی استفاده غیر مجاز از مدارک هزینه و عدم دسترسی مناسب به مدارک و مستندات و به نفع آن افزایش وقوع اشتباهات در صدور اسناد حسابداری و با عدم کشف و اصلاح به موقع آنها و نهایتاً کاهش میزان قابلیت اتکاء به اسناد حسابداری می باشد. توصیه می شود روی مدارک پیوست کلیه اسناد و نسخ اضافی پشتیبان اطلاعات حسابداری شماره و تاریخ اسناد حسابداری درج گردد.


6 شرکت فاقد آئین نامه و دستورالعملهای لازم در ارتباط با عملیات دریافت و پرداخت و نگهداری وجوه نقد می باشد. لازم است آئین نامه ای در این زمینه تهیه و تنظیم گردد و پس از تصویب هیأت مدیره. عملیات دریافت و پرداخت و نگهداری وجه نقد در قالب آئین نامه مذکور انجام شود.
سقف تنخواه نحوه تسویة تأمین مبالغ تنخواه و ودیعه لازم تهیه و مورد اجرا گذاشته شود و جهت هریک از تنخواه گردانها با توجه به میزان حجم فعالیت و عملیات سقف مشخص تعیین گردد.

شرکت صنعت گوشت توس
نقاط ضعف سیستمهای حسابداری و روشهای کنترل داخلی
ر دیف نقاط ضعف و اثرات ناشی از آن پیشنهادات اصلاحی
7 فرمهای دستور پرداخت و رسید دریافت کننده وجه فاقد شماره سریال جایی می باشند به منظور اعمال کنترلهای لازم در این زمینه پیشنهاد می گردد از فرمهای دارای شماره سریال جایی استفاده گردد. ضمن اینکه موارد فوق به مهرهای تاریخ دار پرداخت شد مهمور گردد..


8 مدارک مربوط به پرداختهای تنخواه و یا پرداختهای بوسیله چک به مهر تاریخ دار پرداخت شد مهمور نمی گردد. توصیه می شود مهر تاریخ دار «طی چک .................. شماره ............. مورخ ......./........./....... پرداخت شده در شرکت تهیه و مورد استفاده قرار گیرد همچنین کلیه پرداختهای نقدی به مهر تاریخ دار مخصوص «توسط تنخواه / صندوق ...... در تاریخ ............... پرداخت شده مهمور گردد و در زمان تسویه حساب با امور مالی شرکت صوتخلاصه مربوطه به مهر تاریخدار «چک صادر شد» نیز مهمور گردد.

شرکت صنعت گوشت توس
نقاط ضعف سیستمهای حسابداری و روشهای کنترل داخلی
ر دیف نقاط ضعف و اثرات ناشی از آن پیشنهادات اصلاحی
9 در خصوص اموال مفقودی و اسقاطی از فرمهای مخصوص و گزارشات لازم در شرکت استفاده نمی شود. مقتضی است در خصوص اموال مفقودی و اسقاطی از فرمهائی از قبیل (فرم و یا صورتجلسه اموال سرقتی و مفقودی و اسقاطی) که در آن محل امضای جمعدار اموال و نماینده امور مالی و مدیر عامل می باشد تهیه گردد.
10 شرکت فاقد برگ رسید انبار و حواله انبار دارای شماره سریال چاپی می باشد.


ضمن اینکه در سیستم انبار از فرمهای مخصوص استفاده نمی گردد. پیشنهاد می شود جهت ثبت مقادیر کالای وارد به انبار و همچنین کالاهای صادره از انبار و در نتیجه انتقال کنترلهای لازم بر موجودیهای انبار و تهیه گردش موجودیها از فرمهای مذکور دارای شماره سریال چاپی استفاده گردد.
11 دفتر مخصوص که نام و مشخصات کالا و اجناس و فروشندگان آنها. آخرین قیمتهای استعلام شده، درصد تخفیفات و ... در آنها درج شده باشد. تهیه نگردیده است. با توجه به امکانات شرکت و استفاده از خدمات کامپیوتری پیشنهاد می گردد اطلاعات مورد لزوم در این رابطه تهیه و تنظیم و همواره بر اساس آخرین استعلام انجام شده و شناسائی فروشندگان جدید تعدیلات و اصلاحات لازم در سیستم کامپیوتری اعمال گردد تا همواره این اطلاعات در دسترس قرار داشته باشد.

شرکت صنعت گوشت توس
نقاط ضعف سیستمهای حسابداری و روشهای کنترل داخلی
ر دیف نقاط ضعف و اثرات ناشی از آن پیشنهادات اصلاحی


12 بدلیل عدم استفاده از فرم درخواست خرید دارای شماره سریال چاپی اعمال کنترل کافی در خصوص مطابقت مشخصات و مقادیر کالای خریداری شده با مجوز خرید مربوطه انجام نمی گیرد. مقتضی است در خصوص خرید کالا و اجناس از فرم درخواست خرید دارای شماره سریال چاپی استفاده گردیده و هنگام تحویل کالا به انبار پس از تطبیق مشخصات و مقادیر کالای خریداری شده با برگ درخواست خرید مربوطه توسط انباردار رسید انبار صادر گردد. همچنین برگ درخواستهای خرید توسط شخص مسئولی تحت کنترل قرار گرفته و پیگیری در خصوص اقلام باز برگهای درخواست خرید و مشخص نمودن علل آن به عمل آید.


13 شرکت فاقد دستورالعمل مدون در خصوص روش حسابداری و نحوه پرداخت علی الحساب و پرداختهای کارکنان می باشد. توصیه می شود دستورالعملهای لازم حاصل روش حسابداری و نحوه انعکاس در دفاتر تهیه و پس از تصویب به مورد اجرا گذاشته شود.
14 مدارکی دال بر اعلام کنترلهای لازم بر میزان اضافه کار کارکنان و تطبیق آن با مجوزهای مربوطه در شرکت مشاهده نگردیده است. پیشنهاد می گردد میزان اضافه کار کارکنان شرکت توسط شخص مسئولی با مجوزهای انجام اضافه کار تطبیق گردد.


شرکت صنعت گوشت توس
نقاط ضعف سیستمهای حسابداری و روشهای کنترل داخلی
ر دیف نقاط ضعف و اثرات ناشی از آن پیشنهادات اصلاحی
15 در برخی موارد پرونده پرسنلی کارکنان شرکت کامل نبوده و اطلاعات مندرج در آنها ناقص می باشد. پیشنهاد می گردد پرونده پرسنلی کلیه کارکنان محتوی حداقل مدارک و اطلاعات زیر باشد و پرونده ها بهنگام و مدارک داخل هر پرونده بصورت سریال (پشت نمره) نگهداری شود.
• پرسشنامه استخدامی و مدارک مربوط به فرم استخدام شونده
• احکام حقوقی و مزایای قانونی و تغییرات آن فرمهای مرخصی و کنترل مرخصی
• توبیخ نامه ها و تشویق نامه ها
• احکام اخراج و استعفا
• گواهی عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد
• مدارک مربوط به سوابق خدمت نظام وظیفه
• صورت ریز اموال تحویلی به کارکنان
• احکام مأموریت پرسنل
• سوابق کاری
• سایر مکاتبات اداری

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید