بخشی از مقاله


گزارش کار اموزی آموزشگاه كامپيوتر شريف ابهر


مقدمه
شكر و سپاس ، شايسته خداوند يكتاست ، و اولين آموزگار بشر است و هم او نياز آموختن را در وجود انسان به وديعت گذاشته و او را تشنه آموختن ساخت كه هيچ گاه از آموختن سيراب نشود.
لازم مي دانم كه از اساتيد گرانقدر خويش خصوصاً جناب آقاي مهندس علي جماعت و مهندس حسيني كه باعث گرديدند اين دو واحد را با موفقيت طي نمايم تشكر كنم اميدوارم كه هميشه در زندگيشان موفق باشند.


اينجانب براي طي نمودن 2 واحد كارآموزي بر آن شدم كه اين واحد را در آموزشگاه كامپيوتر شريف ابهر طي نموده كه هم تجربيات خويش را در زمينة تدريس كامل نمايم و هم به معلومات خويش بيفزايم . اميدوارم كه توانسته باشم به نحو احسنت از عهدة كار بر آمده و موجبات رضايت استاد خويش را جلب كرده باشم.
من در تاريخ 26/3/87 كارآموزي خود را دراين مركز شروع نموده و با طي 30 روز و هر روز 6ساعت كار مفيد،در تاريخ 30/4/87 كارآموزي خود را به اتمام رساندم و در متن زير شرح كاملي از كارآموزي خويش را آورده ام كه اميدوارم مورد پسند واقع شود.


تاريخچه آموزشگاه كامپيوتر شريف ابهر
اين آموزشگاه در سال 1380 با مديريت جناب آقای مهندس نعمت اله نجيب حسينی تأسيس شد. در اين آموزشگاه رشته هايی مانند :
• رايانه کار درجه 1 و درجه 2
• ICDL درجه 1 و درجه 2
• ويژال بيسيک(VB) – اينترنت و شبکه
• آموزش تمام زبان های برنامه نويسی:پاسكال , كيو بيسيك , دلفي و...
• آموزش کامپيوتر (مقدماتی و پيشرفته)
وقتی که کار آموز در کلاس شرکت می کند، موظّف است در دفتر حضور و غياب را امضاء کند تا تعداد جلساتی که در کلاس شرکت کرده است مشخّص شود.کار آموز برنامه نويسی، بر اساس کتابهای استاندارد خودِ فنی و حرفه ای آموزش ميدهدو امتحان دانش اموزان هر دو ماه يک بار در فنی و حرفه ای مرکزی پسرانه شهيد چمران که در جنب دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر و فنی و حرفه ای مرکزی دخترانه سميه که در خرمدره واقع است، برگزار می گردد.

يكشنبه 26/3/1387
امروز اولين روز كارآموزي من بود ، كاري كه در آموزشگاه بايد انجام ميدادم خيلي برايم جالب بود . با راهنماييهاي مهندس حسيني كار خود را در آنجا آغاز كردم . اولين كاري كه بايد انجام ميدادم آموزش word مقدماتي بود كه بايد به چند كار آموز آموزش مي دادم . در اولين گام محيط كاري word را براي آنها تشريح كردم . سپس بحث تغيير فونت و اندازة نوشته و طرز كار با بعضي

قسمتهاي نوار ابزار را به آنها آموزش دادم و بعد از آن با كمي كار عملي كار را به پايان رساندم . از آنجايي كه آنها بسيار مبتدي بودند بحث را تا همين جا كافي دانسته و كار را به پايان رساندم . بعد از كمي استراحت آقاي حسيني دوباره مرا فراخواند تا به يك كارآموز ، نرم افزارAoutocad را آموزش دهم . چند دقيقه اي از نحوة كار با نوار ابزار وكشيدن شكل هاي مختلفي از قبيل دايره ، مستطيل ، بيضي و ... با وي صحبت كردم . همچنين چند دستور سادة Aoutocad از قبيل line , circle ,

rectangle را براي او تشريح كردم و نحوةكار با آنها ،همچنين پارامترهاي ورودي دستورات ذكر شده را گفتم . پس ازچند دقيقه كار عملي كارم تمام شد . بعد از ظهر اين روز را هم همانند صبح آموزش دادم .

دوشنبه 27/3/1387
در اين روز مهندس حسيني سيستم هايي را كه قرار بود از تهران بياورد ، آورد . ما نيز كار خود را كه همان اسمبل كردن سيستم ها بود ؛ آغاز كرديم. من كه اولين بارم بود ميخواستم چند سيستم را به طور حرفه اي اسمبل كنم ، برايم اين كار خيلي جالب بود . از باز كردن ودرآوردن قطعات از كارتن هايشان شروع كردم و با كمك آقاي حسيني مادربوردها را در سر جايشان بستم . پس از آن نيز به ترتيب Cpu و Ram ها را در سر جايشان قرار داده و بعد از آن كارت گرافيكي ومودم را در شكافهاي مربوط گذاشته و بعد كابل هاي Powerرا به مادربورد وصل كرديم . Cd Rom, Cd Rw, HDD, FDD قطعاتي بودند كه آخر از همه بر روي Case نصب كرديم.
بعد از ظهر نيز به fdisk كردن سيستم ها و پارتيشن بندي آنها پرداختيم . با نصب ويندوز بر روي رايانه ها راه انداز هاي مورد نياز را نيز نصب كرده و سپس به نصب برنامه هاي كاربردي و مورد نياز پرداختيم . ساعت 8 نيز از آموزشگاه خارج شديم.

 


سه شنبه 28/3/1387
امروز نيز همانند ساير روزها ساعت 8 در آموزشگاه حاضر شدم . برنامه صبح من فقط تعليم ويندوز مقدماتي بود . در ابتدا كساني را كه اصلا با كامپيوتر و محيط ويندوز آشنايي نداشتند، با محيط ويندوز وكار با ماوس آشنا كردم . سپس توضيحي از درايو و ذخيرة فايلها بر روي ديسك به آنها دادم . بعد از آن مفهوم شاخه و نحوة ساخت شاخه و حذف آن وتغيير نام شاخه را به آنها گفتم . نحوة بستن پنجره ، Minimize, Maximaize كردن آن رابه ايشان آموزش دادم . بعد به مدت يك ساعت كار عملي انجام داديم .


بعد از ظهر آموزش Photoshop در دستور كار ما قرار داده شده بود . فتوشاپ نرم افزار قدرتمند براي كار بر روي عكس است . در ابتدا نحوة Open كردن و Save كردن يك عكس از فتوشاپ را گفته و بعد ازآن كار با بعضي از ابزار را به آنها گفتم.ابزاري از قبيل : rectangular marque براي برش قسمتي از عكس ، magnetic lasso براي برش عكس به صورت دلخواه ، move براي انتقال يك layer ، magic wand براي برش جادويي ، sliceو crop .


چهار شنبه 29/3/1387
امروز كار ما با هر روز متفاوت بود . ما امروز فقط وظيفة تكميل كردن پرونده هاي كساني را كه در آزمون هاي فني و حرفه اي شركت كرده بودند را داشتيم . ابتدا مدارك همه را كنترل كرديم تا كم و كسري نداشته باشد . بعد از آن مشخصات افراد را در فرم هايي كه سازمان فني و حرفه اي به آموزشگاه داده بود ، نوشتيم و عكس هاي افراد را چسبانديم . از آنجايي كه تعداد زيادي در اين آزمون ها شركت كرده بودند و حجم كار زياد بود ما تا بعد از ظهر اين كار را ادام

ه مي داديم.
پنج شنبه 30/3/1387
امروز قرار است بر روي تمام كامپيوترها ويندوز جديد نصب كنيم . چون ويندوز سيستم ها بسيار قديمي شده بود و ديگر جواب نمي داد. پس از نصب ويندوز شروع به نصب راه انداز ها و برنامه هاي لازم مانند Microsoft office ، Aoutocad ، Photoshop و ... كردم . صبح اين روز به همين منوال گذشت چون كار آموزي درآموزشگاه وجود نداشت .بعد از ظهررا نيز با آموزش اينترنت به چند نفر آغاز كردم . ابتدا از مفهوم كلي اينترنت ودراصل چگونه وصل شدن به اينترنت صحبتي شد . بعد كمي از برنامه هاي كاربردي اينترنت مانند Internet Explorer را به آنها گفتم . حال نوبت آن شد كه مفهوم سايت و آدرس هر سايت URL را به آنها بگويم وچگونگي وارد شدن به يك سايت ر

ا به آنها آموزش دهم . بعد به صورت عملي وارد سايتهاي مختلفي شدند و اشكالات خود را از من سوال كردند . سپس آنها را با دو موتور جستجوگر قدرتمند به نام yahoo و google آشنا كرده و نحوة جستجو كردن يك مقاله يا يك عكس را به آنها گفتم و كار را به پايان رساندم .
كاربعدي من آموزش ويندوز پيشرفته به يك خانم بود . از آنجايي كه وي قبل‍اً با ويندوز و نحوة كار با حذف آن باوارد شدن به control panelو قسمت Add / Remove Program توضيح دادم و به اتفاق با هم يك برنامه نصب كرده وسپس آن را حذف كرده تا كاملاً موضوع براي وي جا بيافتد . سپس اشكالات وي را از مباحث مختلف ويندوز مانند رايت cd و تغييرات در گزينة start و نحوة كار با Printer و چاپ كردن يك فايل و دهها سوال ديگر رفع كرده وكارمان را به پايان رساندم .
شنبه 2/4/1387


امروز قرار بود با چند كار آموز كه به طور اختصاصي فقط براي ياد گرفتن نصب ويندوز در آموزشگاه نام نويسي كرده بودند ، كار كنيم. ابتدا به آنها گفتم كه براي نصب ويندوز جديد بايد درايوي را كه ويندوز قديمي در آن نصب شده Format كنيم تا هر چه در آن درايو وجود دارد پاك شود .البته براي اين كار يك cd يا يك ديسكت راه انداز نياز است تا با آن بالا بياييم . سپس cd ويندوز را در Cd Rom گذاشته وبقية كار كه نمي شود آن را به صورت نوشتاري بيان كرد .
بعد از ظهر نيز بايد نحوة كار با e mail را چند نفر آموزش مي دادم . از وارد شدن به سايت yahoo و گزينة mail‌ گفتم . اشاره كردم كسي كه براي اولين بار مي خواهد باemail كار كند بايد براي خود email درست كند . اين كار را بايد از گزينة sign in انجام دهد . سپس اين كار رابه صورت عملي انجام داديم . بعد از وارد شدن به email خود و كار با گزينه هاي inbox (نامه هاي دريافتي) و send (فرستادن نامه) صحبت كردم .
يكشنبه 3/4/1387
با وارد شدن به آموزشگاه در ساعت 8 صبح ، كار ماهم شروع شد .امروز مبحث ما در مورد نرم افزار كاربردي 2003 Access بود . Access نرم افزاري براي ساخت پايگاه داده و كار بر روي جداول و گزارش گيري و جستجو از آنها است .ابتدا طريقة ساختن يك جدول از طريق انتخاب گزينة Table و گزينة creat table in design view و زدن new و انتخاب گزينة design view از كادر باز شده را به آنها آموزش دادم .بعد نحوة تغيير در جدول موجود و باز كردن يك جدول را به آنها گفتم . با فراگيري كامل كار با جداول نحوه گزارش گرفتن ازيك جدول را از گزينة Report ونحوة تهيه يك فرم براي يك جدول از گزينة Form را به صورت سطحي بيان كردم .


كارمان در بعد از ظهر آموزش power point به يك كارآموز خصوصي بود . به وي نحوة اضافه كردن يك متن و اضافه كردن جلوه هاي ويژه براي ورود و خروج متن آموزش دادم . سپس طريقة تغيير دادن پس زمينة اسلايد ، اضافه كردن يك عكس به اسلايد ، و طريقة عوض شدن اسلايدها ، اضافه كردن اشكال آماده و گذاشتن صدا بر روي اسلايد ها را با كار به صورت عملي به وي آموزش دادم .
دو شنبه 4/4/1387
امروز كارمان آموزش نرم افزار Aoutocadبه كارآموزان بود . مانند هر دفعه از محيط كاري نر

م افزار وابزارهاي موجود ومنوها يك توضيح سطحي دادم وكار كلي اين ابزار ها را به آنها گفتم . سپس شروع به آموزش چند ابزار مانندline ، circle و...كه كاربرد بسيار دارند ، كردم . سپس يك شكل به آنها دادم تا آن را در اين نرم افزار بكشند . بعد از اين كار گزينه هايي از منوهاي مختلف را به آنها گفتم . بعد چند تا از دستورهاي رسم اشكال مختلف و پارامترهاي لازم جهت وارد كردن و چند دستور ديگر را به آنها آموزش دادم
بعد از ظهر رابا اسمبل كردن 2 كامپيوتر آغاز كردم . از باز كردن ودرآوردن قطعات از كارتن هايشان شروع كردم و مادربوردها را در سر جايشان بستم . پس از آن نيز به ترتيب Cpu و Ram ها را در سر جايشان قرار داده و بعد از آن كارت گرافيكي ومودم را در شكافهاي مربوط گذاشته و بعد كابل هاي Powerرا به مادربورد وصل كرديم . Cd Rom, Cd Rw, HDD, FDD قطعاتي بودند كه آخر از همه بر روي Case نصب كرديم سپس به fdisk كردن سيستم ها و پارتيشن بندي آنها پرداختيم.
چهارشنبه 5/4/1387
صبح كارم را با آموزش مقدماتي ويندوز آغاز كردم . بحث اصلي ما روي كار در Desktop‌ ودر اصل گزينه هاي مختلف راست كليك در desktop بود . ابتدا مرتب كردن آيكون هاي موجود در Desktop را به آنها گفتم كه بايد از گزينةArang icons by اين كار را انجام دهند و ميتوانند بر اساس گزينه هاي مختلف مرتب سازي را انجام دهند . سپس گزينة Properties را براي آنها تشريح كردم و كار برگه هاي مختلف اين گزينه از قبيل Desktop براي تغيير عكس ، Thems براي تغيير نماي ظاهري ويندوز ، Screen saver‌ براي محافظ صفحه نمايش ، Appearance براي كار روي شكل ظاهري پنجره ها و برگة Setting براي تنظيمات وضوح ورنگ به آنها آموزش دادم .
بعد از ظهر آموزش Photoshop در دستور كار ما قرار داده شده بود. در ابتدا نحوة Open كردن و Save كردن يك عكس از فتوشاپ را گفته و بعد ازآن كار با بعضي از ابزار را به آنها گفتم.ابزاري از قبيل : rectangular marque براي برش قسمتي از عكس ، magnetic lasso براي برش عكس به صورت دلخواه ، move براي انتقال يك layer ، magic wand براي برش جادويي ، sliceو crop .
پنج شنبه 6/4/1387


همانند هر روز در ساعت مقرر در آموزشگاه حاضر شدم . باز هم آموزش و اين بار آموزش Power point . از آموزش نوشتن يك متن در روي اسلايد شروع كردم و نحوة تغيير دادن فونت و رنگ واندازه و تغيير مكان را نيز به آنها گفتم . سپس انداختن يك عكس در روي اسلايد يا يك فايل صوتي روي آن را به آنها گفتم . بعد نحوة قرار دادن جلوه هاي ويژه روي متن يا روي عكس در وارد شدن يا خارج شدن را به آنها گفتم . از اضافه كردن صفحات مختلف نيز صحبت شد . بعد از چند كار عملي كار را به پايان رساندم .
آموزش Word را از كار با منوها آغاز كردم . گزينه هاي مختلف منوها را مورد بررسي قرار دادم. از قبيل منوي File ، View ، Insert و ... . انداختن يك حاشيه در صفحه ، كشيدن جدول ، شماره گذاري صفحات ، اضافه كردن سر فصل ، پاراگراف

بندي ، گلوله گذاري ، درج يك عكس و تاريخ و زمان ،سرصفحه و پا صفحه و درج نمودار و تنظيم ستون ها را به آنها آموزش دادم .
شنبه 8/4/1387
امروز به آموزشگاه آمديم , آقاي حسيني چند تا سيستم آورده بود تا بر روي آنها نرم افزار هاي جديد نصب كنيم . ويندوز بر روي آنها نصب شده بود و فقط نصب نرم افزار هاي كاربردي و چند زبان برنامه نويسي را به عهده داشتيم . نرم افزار هايي از قبيل office ، Visual basic ، Delphi ، Photoshop ، Yahoo messenger و ... را روي سيستم ها نصب كردم . سپس به كارآموزاني كه در آزمون رايانه كار درجة 1 فني وحرفه اي شركت كرده بودند درس دادم . مواد امتحاني آنها عبارت بود از : q basic ، ويندوز و چند مادة ديگر . بعد از يك ساعت كار با آنها به خانه رفتم .
بعد از ظهررا نيز با آموزش اينترنت به چند نفر آغاز كردم . ابتدا از مفهوم كلي اينترنت صحبتي شد . بعد كمي از برنامه هاي كاربردي اينترنت مانند Internet Explorer را به آنها گفتم . حال نوبت آن شد كه مفهوم سايت وچگونگي وارد شدن به يك سايت را به آنها آموزش دهم . بعد به صورت عملي وارد سايتهاي مختلفي شدند. سپس آنها را با دو موتور جستجوگر قدرتمند به نام yahoo و google آشنا كرده و نحوة جستجو كردن يك مقاله يا يك عكس را به آنها گفتم .
يك شنبه 9/4/1387
بعد از ظهر ويندوز پيشرفته را درس مي دادم . البته نه آنچه را كه خودم مي خواستم بدليل اينكه كار آموزي كه من به آن درس ميدادم كار با ويندوز را بلد بود و فقط اشكالاتي داشت و مي خواست آن اشكالات را مرتفع كند . هر چه را كه او مي خواست و در هر مبحثي كه بود از من سوال مي كرد و من جواب ميدادم . بعد از مدتي كار عملي كار من نيز به پايان رسيد .
دو شنبه 10/4/1387
صبح بعد از وارد شدن به آموزشگاه كارم را شروع كردم . كارم امروز آموزش نرم افزار Excel بود . ابتدا هدف كلي اين نرم افزار واينكه اين نرم افزار براي داده هاي جدولي و بيشتر براي حسابداري استفاده ميشود را به آنها گفتم . بعد طرز نوشتن داده ها در هر سلول از جدول را به آنها آموزش دادم . سپس طرز حاشيه بندي دور يك جدول دلخواه ، درج يك سلول ، درج يك ستون يا سطر ، درج عكس و همچنين درج وكار با نمودارها ، شكل بندي ورقة كاري و مرتب سازي داده ها را به آنها آموزش دادم .
بعد از ظهركارم آموزش نرم افزار Aoutocadبه كارآموزان بود . مانند هر دفعه از محيط كاري نرم افزار وابزارهاي موجود ومنوها يك توضيح سطحي دادم وكار كلي اين ابزار ها را به آنها گفتم . سپس شروع به آموزش چند ابزار مانندline ، circle و...كه كاربرد بسيار دارند ، كردم . سپس يك شكل به آنها دادم تا آن را در اين نرم افزار بكشند . بعد از اين كار گزينه هايي از منوهاي مختلف را به آنها گفتم . بعد چند تا از دستورهاي رسم اشكال مختلف و پارامترهاي لازم جهت وارد كردن به آنها و چند دستور ديگر را به آنها آموزش دادم .


سه شنبه 11/4/1387
آموزش اينترنت كار صبح امروز ما بود . همانند هر دفعه امروز نيز تعداد كثيري براي آموزش علوم مختلف كامپيوتر و از جمله در زمينة اينترنت به آمزشگاه آمده بودند . ابتدا از مفهوم اينترنت و اينكه در اصل اينترنت چيست و براي وصل شدن به اينترنت چه چيز هايي لازم است و نحوة وصل شدن به اينترنت را به آنها گفتم . سپس از مفاهيم مختلفي چون سايت و نام هر سايت و Email براي آنها توضيحاتي دادم . بعد Internet Explorer را براي آنها تشريح كرده و چگونگي رفتن داخل يك سايت و همچنين لينكهاي مختلف داخل سايت را به آنها گفتم . بعد از يك ساعت كار عملي ورفع اشكال

بقية كار را به بعد از ظهر موكول كردم . بعد از ظهر ادامة بحث را با نحوة جستجوي يك عكس يا يك مقاله يا يك فايل بخصوص از طريق جستجوگر Yahoo و Google و همچنين دانلود كردن يك فايل و يا ذخيره كردن يك page ادامه دادم . بعد طريقة ساختن يك Email شخصي از سايت yahoo و همچنين كا با email‌ را به آنها آموزش دادم . كارهايي از قبيل: فرستادن يك متن يا فايل به شخصي كه آدرس email آن را داشته باشيم و همچنين چك كردن email يا همان ديدن فايل هاي دريافتي .
چهار شنبه 12/4/1387
امروز نيز راس ساعت 8 در آموزشگاه حاضر بوديم . دوباره با كامپيوتر هايي كه بايد به دست

من اسمبل مي شدند روبرو شدم . من نيز بيكار نمانده و كارم را شروع كردم . از باز كردن ودرآوردن قطعات از كارتن هايشان شروع كردم و مادربوردها را در سر جايشان بستم . پس از آن نيز به ترتيب Cpu و Ram ها را در سر جايشان قرار داده و بعد از آن كارت گرافيكي و مودم را در شكافهاي مربوط گذاشته و بعد كابل هاي Powerرا به مادربورد وصل كردم . Cd Rom, Cd Rw, HDD, FDD قطعاتي بودند كه آخر از همه بر روي Case نصب كردم سپس به fdisk كردن سيستم ها و پارتيشن بندي آنها پرداختم .
بعد از ظهر نيز به تكميل كردن سيستم هايي كه صبح اسمبل كرده بودم پرداختم . اول روي تمام سيستم ها ويندوز نصب كردم . سپس راه اندازهاي كارت صوتي ، كارت گرافيكي و صفحه كليد را نصب كردم . بعد نيز نرم افزار هاي مختلفي بر روي آنها نصب كردم . نرم افزارهايي از قبيل : office ، فارسي ساز ويندوز ، پخش كننده ها ، نرم افزار هاي رايت ، ويروس كش ، فتوشاپ و yahoo messenger و ... .
پنج شنبه 13 /4/1387
امروز آموزش Word بر عهده من است . در اولين گام محيط كاري word را براي كارآموزان تشريح كردم . سپس بحث تغيير فونت و اندازة نوشته و طرز كار با بعضي قسمتهاي نوار ابزار را به آنها آموزش دادم. سپس گزينه هاي مختلف منوها را مورد بررسي قرار دادم. از قبيل منوي File ، View ، Insert و ... . انداختن يك حاشيه در صفحه ، كشيدن جدول ، شماره گذاري صفحات ، اضافه كردن سر فصل ، پاراگراف بندي ، گلوله گذاري ، درج يك عكس و تاريخ و زمان ،سرصفحه و پا صفحه ، درج نمودار و تنظيم ستون ها را به آنها آموزش دادم . كرده.بعد از نيم ساع

ت كار عملي ،كارمان به اتمام رسيد .
شنبه 15/4/1387
امروز نيز مانند اكثر روزهاي تكراري آموزش را در پيش رو داشتم واين بار آموزش اينترنت .ابتدا از مفهوم كلي اينترنت ودراصل چگونه وصل شدن به اينترنت صحبتي شد . بعد كار با Internet Explorer را به آنها گفتم . حال نوبت آن شد كه مفهوم سايت را به آنها بگويم وچگونگي وارد شدن به يك سايت را به آنها آموزش دهم . بعد به صورت عملي وارد سايتهاي مختلفي شدند. سپس آنها را با دو موتور جستجوگر قدرتمند به نام yahoo و google آشنا كرده و نحوة جستجو كردن يك مقاله يا يك عكس را به آنها گفتم. بعد از ظهررا با آموزش ويندوز مقدماتي شروع كردم . بحث اصلي

ما روي كار در Desktop‌ ودر اصل گزينه هاي مختلف راست كليك در desktop بود . ابتدا مرتب كردن آيكون هاي موجود در Desktop را به آنها گفتم كه بايد از گزينةArang icons by اين كار را انجام دهند. سپس گزينة Properties را براي آنها تشريح كردم و كار برگه هاي مختلف اين گزينه از قبيل Desktop براي تغيير عكس ، Thems براي تغيير نماي ظاهري ويندوز ، Screen saver‌ براي محافظ صفحه نمايش ، Appearance براي كار روي شكل ظاهري پنجره ها و برگة Setting براي تنظيمات وضوح ورنگ به آنها آموزش دادم .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید