بخشی از مقاله

مقدمه :
سيستم حسابداري نقش عمده و بزرگ در ادارة امور مؤسسات و راهنمايي مديران آنها و بسياري ديگر از مردمي كه با مسائل اقتصادي يك اجتماع در تماس هستند بعهده دارد ، يك سيستم حسابداري فارغ از اندازه و نوع آن مانند هر سيستم ديگر از مجموعه اي از عوامل كه نظام ارتباطي مشخص دارند تشكيل مي شود . مهمترين عامل و يا در واقع عامل مسلط در هر سيستم

حسابداري نيروي انساني شاغل در آن است كه يك سيستم را موفق يا نا موفق مي كند . اين نيروي انساني شاغل در سيستمهاي حسابداري دستگاهها ي مختلف و يا به عبارت ديگر حسابداران در معناي عام علاوه بر درستكاري ، امانت و پشتكار بايد از تخصص مهارت وتجربه لازم براي پرداختن به كار حسابداري بر حسب سطح شغل ، وظايف و مسئوليت ها ونوع عمليات مؤسسه برخوردار باشند . مهمترين عملكرد يا وظيفه يك سيستم حسابداري عملكرد اطلاعاتي است و هر سيستم حسابداري بايد اطلاعات موجود درباره معاملات عمليات مالي ورويدادهاي

دارائي اثر مالي بر يك مؤسسه را گرد آوري نمايد، ثبت كند ودر گروه هاي همگن طبقه بندي كند وبالاخره گزارشهاي را فراهم كند كه تصميم گيرندگان مختلف درباره يك مؤسسه يا سازمان بتوانند بر مبناي آن آگاهانه تصميم بگيرند .
اگر اطلاعاتي كه در جريان فعاليت ها ي يك سازمان فراهم مي آيد به شكل مطلوب ارائه شود براي تصميم گيري هاي مختلف فايده چنداني ندارد . بنابراين تصميماتي كه توسط اداره كنندگان يك سازمان و يا توسط اشخاص ذيحق و ذينفع درباره يك مؤسسه گرفته مي شود بسيار متنوع و

متعدد است . مديران در سازمان در پي آن هستند كه با حداقل امكانات، حداكثر استفاده و مطلوبيت را از آن سازمان خود نمايند. يكي از ابعاد بسيار مهم يك سازمان در حال حاضر شيوه بكارگيري از دارائيهاي موسسه است و همچنين مي‎دانيم كه قسمت عمده‎اي از دارائيهاي موسسات در موجوديهاي انبار آن نهفته و انباشته شده است و مديريتهاي مالي، تداركات و انبار

در پي آن هستند تا بهترين تركيبي كه متضمن حداكثر سود يا حداقل هزينه براي موسسه باشد را معين بنمايند. سازمانها به علت عدم دسترسي به اطلاعات درست و به موقع از ميزان و نوع موجودي‎هاي انبار قادر به تهيه و تدارك مايحتاج با صرفه كامل نيستند و آنگاه دچار مشكلاتي در اين زمينه خواهند شد. و در جستجوي متخصصان انبارداري نيز غالباً به افراد بدون آمادگي و معلومات برخورد مي‎نمايند و چون تكامل در اين زمينه بدون كاربرد روشهاي نوين و فنون پيشرفته علمي نخواهد بود لزوم اين افراد مطلع و حرفه‎اي هر چه بيشتر از پيش مشهود مي‎شود.

فصل اول
مروری بر تاريخچه شرکت سهامي خاص توزيع برق در استان كردستان
شرکت توزيع نيروي برق استان کردستان در تاريخ 25/2/1370 به صورت يک شرکت سهامي خاص تأسيس شده و طي شماره 89151 در اداره ثبت شرکت ها و مالکيت صنعتي به ثبت رسيده است.
آخرين اساسنامه آن در تاريخ 25/2/1370 به تصويب رسيده است.
در حال حاظر شرکت جزء شرکت هاي زير مجموعه شرکت مادر تخصصي توانير مي باشد و مرکز اصلي شرکت در سنندج واقع است. اما استان کردستان به بخش هاي مختلفي تقسيم بندي شده و در هرکدام از بخش ها يک نمايندگي از برق استان در آن بخش وجود دارد که به فعاليت مشغول مي باشد.


تولید واستفاده از برق در سال 1326 بانصب دو دستگاه مولد 125 کیلوواتی در محل فعلی دبستان پروین اعتصامی شهرشروع گردید که این تاسیسات در سال 1330 بکلی از بین رفت ومجددا در سال 1332 با سرمایه گذاری مسئولین ومالکین شهروهمکاری شهرداری در باغ ملی محل فعلی شرکت دو دستگاه مولد150 کیلوواتی تحت پوشش شرکت روشنایی آغاز به کارنموده ودر همین تاریخ اولین امتیاز برق بطور رسمی نیز واگذار گردیدتوسعه تاسیسات ومولدها با توجه به روند رشد مصرف تحت نظر شرکت ادامه یافت تا اینکه در سال 1345 تاسیسات وتشکیلات اداره برق شهر به برق منطقه ای غرب تحویل مدیریت گردیدوبا پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در راستای

محرومیت زدایی منطقه برنامه ریزی واقدامات وسیعی جهت ایجادوگسترش شبکه انتقال وتوزیع برق در سطح استان صورت گرفت به طوریکه در سال 1361 پست 63/20 شهرستان قروه ازطریق خط 63 کیلوولتی همدان-قروه ومتعاقب آن در سال 1365 از طریق خط دو مداره 230 کیلوولت رت نیرو درتشکیل شرکتهای توزیع شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان از مهرماه 1371 زیر نظر برق منطقه ای غرب فعالیت می نماید.در حال حاضرتامین برق استان کردستان از طریق شبکه سراسری واز سه محور همدان آذربایجان وکرمانشاه توسط خطوط انتقال 230 132و63 کیلوولت انجام می گیرد

فعاليت اصلي شرکت

موضوع فعاليت شرکت طبق ماده 5 اساسنامه شرکت سهامي بوده و از تاريخ 1/1/1370 شروع به فعاليت در زمينه هاي زير نموده است:

1. بهره برداري شبکه توزيع
2. خدمات مشترکين
3. توسعه و احداث خطوط توزيع
4. اصلاح و بهينه سازي شبکه خطوط توزيع
5. برنامه ريزي، طراحي و نظارت بر موارد بالا
6. روشنايي معابر
7. و ساير فعاليت ها
وضعيت اشتغال:

متوسط تعداد کارکنان دائم و موقت طی سال مالی 84 و 85 به شرح زیر بوده است:

کارکنان دائم (نفر) کارکنان موقت (نفر) جمع
سال 1392 465 78 543

که پستهای مصوب در سال مالی 92به ترتیب زیر در قسمتهای مختلف قرار دارند:

مدیریت برق شهرستان سنندج 101 نفر امور برق شهرستان سقز 49 نفر
قسمت برق شهرستان مریوان 39 نفر قسمت برق شهرستان قروه 42 نفر
قسمت برق شهرستان بیجار 40 نفر قسمت برق شهرستان بانه 34 نفر
قسمت برق شهرستان کامیاران 25 نفر قسمت برق شهرستان دیواندره 22 نفر
اداره برق دهگلان 12 نفر معاونت مالی و پشتیبانی 67 نفر
معاونت فنی و برنامه ریزی 40 نفر رئیس دفتر هیئت مدیره و مدیر عامل 1 نفر
کارشناس حقوقی 1 نفر کارشناس روابط عمومی 1 نفر
حسابرس داخلی 1 نفر مشاور 1 نفر
مدیر عامل 1 نفر دفترنظارت برخدمات مشترکین وفروش 5 نفر


اداره حراست 13 نفر

لازم به ذکر است که این تعداد پستهای مصوب سازمانی شرکت می باشند که بالغ بر 494 نفر می باشد که از این تعداد با توجه به اطلاعات موجود تعداد 374 پست سازمانی پر و اشتغال

شده و مابقی خالی می باشد، که به طور متناوب در هرکدام از شهرستانها و حوزه ستادی تقسیم شده است.
حوزه تساوی قسمتی از شرکت نیروی برق استان کردستان است که کلیه اقدامات و فعالیتای شهرستانهای تابعه شرکت توزیع با این حوزه ارتباط دارند.
در اداره برق استان کردستان کارکنان به سه دسته تقسيم مي شوند که هرگروه را با کدي متنفاوت در حساب ها نگهداري مي شود.
که شامل موارد زير است:

کارمندان دائم استخدامي

الف: کارمند بخش شغلي که با کد 10000، 20000، 30000، 40000 نشان داده مي شود.
تعداد اين افراد در سال 84 بالغ بر 167 نفر بوده که با توجه به سال هاي قبل يک کاهش 10 نفري را در شرکت مشاهده مي کنيم.

ب: کارگر که با کد 70000، 80000 ، 90000 نشان داده مي شود.
که تعداد اين افراد در سال 84 بالغ بر 159 نفر بوده که تعداد 7 نفر کاهش را نسبت به سال 83 نشان مي دهد.

کارکنان قراردادي _ استخدامي

 

الف: کارمند بخش شغل که با کد هاي 10000، 20000، 30000، 40000، نشان داده مي شود.
که تعداد اين افراد نيز نسبت به سال قبل کاهش نشان داده است.
ب: کارگر که با کدهاي 70000، 80000 نشان داده مي شوند.
که اين تعداد نيز در مقايسه با سال 83 داراي کاهش تعداد کارگران است.
کارکنان تأمين شده از طريق قرارداد شاغل در بخش اصلي

اين کارکنان نيز با کدهاي 10000، و 20000، 30000، 40000 در دفاتر و اسناد نشان 

اهداف شرکت
شرکت توزيع نيروي برق استان کردستان يکي از شرکت هاي فعال در امر توزيع نيروي برق در استان مي باشد.
شرکت توزيع نيروي برق در راستاي نيل به اهداف برق منطقه غرب که مناطق غرب کشور را در زمينه انتقال نيروي برق و تأمين نيروي برق اين منطقه از کشور کمک مي کند.
در طي ده هاي اخير دولت در راستاي کم کردن مسئوليت هاي خويش توانير را به قسمت هاي مختلفي تقسيم کرد و کشور را به مناطق مختلفي نيز تقسيم که و سهام شرکت را به تعداد شرکت خاص بفروش رسانيد و شرکت توزيع نيروي برق استان کردستان زير نظر برق منطقه اي غرب در سال 1370 فعاليت خود را آغاز نمود.
شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان(سهامی خاص) شرکتی است خدماتی که خدمات توزیع وفروش انرزی الکتریکی را برعهده دارد ودرعرصه ارائه این خدمات ملزم به اجرای دستورالعملهای برق منطقه ای غرب وبخشنامه ها واستانداردهای وزارت نیرو می باشد. هدف شرکت ارائه خدمات توزیع وفرو انرزی الکتریکی به مشتریان با نگرش جلب رضایت هرچه بیشتر آنان ودر این راستا بهبود مستمر فرآیندها در عرصه فعالیت خود می باشد.برای رسیدن به این هدف مدیریت شرکت خط مشی خود رامبتنی بر اصول ذیل تعیین واعلام مینماید:
1-ارائه خدمات با کیفیت مطلوب برابر استانداردهاوضوابط وزارت نیرو توسط پرسنل وتامین کنندگان شرکت درمکان وزمان تعهد شده به مشتری.
2- بهره گیری ازنیروی انسانی متعهد ومتخصص وارتقاء سطح دانش وتخصص ومهارت آنها با آموزش پیگیر وبر اساس یافته های نوین علمی وفنی در جهت ارائه خدمات مطلوب به مشتریان
3-بهره گیری از فن آوریهای جدید وتجهیزات مناسب در جهت ارتقاءسیستمهای کاری -به روز وبهینه نمودن تاسیسات وشبکه های توزیع برق وحرکت به سمت ((خاموشی صفر))
4-حرکت در راستای گسترش فرهنگ ایمنی به منظور خفظ منابع نیروی انسانی وتاسیساتاعم از

درون وبرون سازمانی
مدیریت شرکت براین عقیده است که اجرای این خط مشی با استفاده از سیستم مدیریت کیفیت بر اساس استاندارد ISO9001-2000 عملی می گردد وبا بهبود مستمر نشئت گرفته ازآن حرکت به سوی مدیریت کیفیت فراگیر ادامه می یابد.
مدیریت عامل شرکت با توجه به مسئولیت خطیر خود در راستای تحقق اهداف فوق الذکر نسبت به استقرارو استمرار این سیستم خود را متعهد دانسته و ازکلیه همکاران انتظار دارد که همکاری همدلی وهمفکری صمیمانه ومجدانه در این راستا حرکت نمایند.
شرکت توزیع برق استان کردستان دارای 9 شهرستان وابسته است که به عنوان واحد های صف نسبت به توزیع و فروش انرژی برق فعالیت می نماید:
• شرح وظایف دستگاهها و واحدهای وابسته
• معرفی واحدهای وابسته
o مدیریت برق شهرستان سنندج
o امور برق شهرستان سقز
o قسمت برق شهرستان بانه
o قسمت برق شهرستان کامیاران
o قسمت برق شهرستان مریوان
o قسمت برق شهرستان بیجار
o قسمت برق شهرستان دهگلان
o قسمت برق شهرستان قروه
o قسمت برق شهرستان دیواندره
شرکت توزيع نيروي برق استان در راستاي ارائه خدمات به مشترکين خود که شامل:
1. مشترکين خانگي


2. مشترکين عمومي
3. مشترکين صنعتي
4. مشترکين کشاورزي
5. مشترکين تجاري
6. مشترکين آزاد
7. و روشنايي معابر شهري و جاده اي مي باشد شناسايي نموده و به برق منطقه اي غرب گزارش مي دهد.


از آنجا که شرکت توزيع نيروي برق استان نماينده شرکت برق منطقه اي غرب مي باشد لذا نيازهاي استان را در زمينه هاي بالا که گفته شد به برق منطقه اي غرب کشور گزارش داده و نيازها را به جزء در گزارش خود ياد کرده و به برق منطفه اي غرب ارائه مي دهد.
3-1: قوانین و مقررات
آئین نامه های اجرائی قوانین بودجه
• آئین نامه های تکمیلی تعرفه های برق
• دستورالعملهای بهره برداری از ترانسفورماتورهای توزیع
• مجموعه دستورالعملهای بهره برداری
• آئین نامه معاملات
• قانون تجارت
• استانداردهای شبکه های توزیع
• بولتن شاخصها و اهداف برنامه پنجساله چهارم
• استانداردهای ایمنی
• استاندارد تجهیزات مورد استفاده در شبکه های توزیع نیروی برق
• اهداف و برنامه های راهبردی پنجساله بخش توزیع
• طرح رشد و ارتقا مدیران
• نظام جامع آموزش کارکنان وزارت نیرو
• قانون مالیتهای مستقیم
• قانون کار
• قانون تامین اجتماعی
شرکت توزيع نيروي برق استان در راستاي رسيدن به اهداف برق منطقه اي غرب کشور در استان به فعاليت هاي گوناگوني را انجام مي دهد که شامل:
1. بهره برداري از شبکه توزيع برق


2. خدمات مشترکين
3. توسعه و احداث شبکه هاي توزيع و غيره
4. اصلاح و بهينه سازي شبکه توزيع
5. برنامه ريزي طراحي و نضارت بر طرح هاي استان (در زمينه توزيع نيروي برق)
6. روشنايي معابر


7. و ساير موارد فعاليت دارد.
شرکت توزيع نيروي برق همچنين در انجام کنتور خواني خانه به خانه و رفع اشکالات در برق خانگي و غيره جمع آوري و واريز مبلغ فيش هاي برق مصرفي و واريز آن به حساب وزارت نيرو مي باشد و همچنين نماينده شرکت توانير و برق منطقي غرب در استان نيز مي باشد.

سیاستهای کلی شرکت در دو محور
خط مشی کیفیت با نگرش مشتری مداری و بهبود مستمر در خدمات قابل ارائه به مشتریان و بهره گیری از فن آوری های جدید در راستای کاهش زمان ارائه خدمت و افزایش کیفیت و دقت خدمات ارائه شده به متقاضیان و مشتریان شرکت .
• وظایف کلی شامل :
1-خدمات قابل ارائه
1-1-برقراری انشعاب زیر و بالای 30 کیلو وات
1-2-فروش انرژی الکتریکی
1-3-خدمات پس از فروش(افزایش/کاهش آمپراژ و قدرت ، جابه جایی داخلی ، اصلاح صورت حساب ،
قرائت لوازم اندازه گیری ، تفکیک و ادغام انشعابات ، برچیدن دائم انشعاب ، تعویض لوازم اندازه گیری)
2- طیف مشتریان
1-2- متقاضیان
2-2- مشترکین
2-3- ارباب رجوع
• معرفی گواهینامه های ملی و بین اللملی
3-1-گواهینامه نظام تضمین کیفیت بر مبنای استاندارد ISO9002-1994
3- -2گواهینامه نظام تضمین کیفیت بر مبنای استاندارد ISO9002-2000چارت سازماني:
چارت سازمان در هر سازمان نشان دهنده تفکرات مديريت در آن سازمان است و اينکه مدير چگونه تفکري را در آن سازمان پرورش مي دهد.
از لحاظ تفکر مديريت ما در کل دو نوئع مدير را در سازمان هاي مي توان طبقه بندي کرد.
1. مديراني با تفکر باز
2. مديراني با تفکر بسته
1. مديران با تفکر باز به مديراني گفته مي شود که در سازمان به افراد زير دست خود تفويض اختيار به معناي واقعي کرده و کارها را به افراد شايسته و جوان سازمان مي سپارند و خود

 

فقط نضارت مي کنند و در اين صورت است که راندمان بهره وري سازمان بالا مي رود.
2. مديراني با تفکر بسته اين نوع مديران که کم هم نيستند مديراني هستند که به کارکنان خود ايمان نداشته اند و به توانايي هاي آنان اعتنا نمي کنند و ديگر کارکنان نتيز رغبتي به نو آوري و نشان دادن خلاقيت در خود نمي يابند و خلاقيت ها و استعدادهاي کارکنان در نطفه نابود مي شود.
اين دو نوع مديرت را مي توان از چارت سازماني هر سازمان شناسايي نمود.
هرگاه چارت سازمان اختيارات بيشتري را براي کارکنان معلوم کرده بود و سطوح بيشتري را در آن مشاهده نموديم مي توانيم بفهميم که مديريت اين سازمان تفکرات بازي دارد و بلعکس.
شرکت توزيع نيروي برق استان با مديريت مناسب و تفويذ اختيارات به بخش هاي مختلف خود توانسته سهم عظيمي از فعاليت هاي خود را به بخش هاي مختلفي واگذار نمايد تا راندمان بهره وري کار در سازمان به طرز عجيبي بالا رود و شرکت توزيع نيروي برق استان با 200 صفحه چارت سازماني يکي از مناسب ترين تفکرات مديريت را دارا مي باشد شرکت توزيع نيروي برق استان با تفويذ اختيارات به بخش هاي که خود شرکت برق استان را به بخش هاي مختلفي تقسيم کرده و اختياراتي به آن بخش ها داده و شرکت توزيع نيروي برق سنندج بر آن بخش هاي ديگر نضارت مي کند.
و به نظر اينجانب به عنوان يک دانش جوي رشته حسابداري مديريت شرکت توزيع نيروي برق استان يک مديريت با تفکر باز مي باشد و ديگر مدير نمي تواند در سازمان هاي بزرگ تنها به خود اعتماد داشته باشد و تمام کارها را خودش انجام دهد.
امروزه مديريت بايد سازمان را به بخش هاي مختلفي تقسيم کند و به هر قسمت اختياراتي در حد توانايي هاي آن قسمت تفويذ نمايد.

چارت سازماني



نوع محصولات تولیدی یا خدمات
فعالیت اصلی شرکت طبق اسانامه مصوب به شرح زیر می باشد:
 توزیع نیروی برق در حوزه عمل شرکت برای انواع مصارف و یا خرید و فروش کلی و جزئی برق.
 ایجاد و توسعه شبکه و تأسیسات نیروی برق کلیه نقاط در حوزه عمل شرکت.
 انجام کلیه خدمات وامور مربوط به بهره برداری، تعمیر و نگهداری از شبکه ها و تأسیسات نیروی برق.
 سرمایه گذاری و مشارکت در مؤسسات و شرکتهای داخلی که با مقاصد شرکت ارتباط داشته باشد.
 انجام هر گونه معاملات بازرگانی و هملیاتی کع برای مقاصد شرکت ضروری بوده و به صرفه و صلاح شرکت باشد.
شرح مختصری از فرآیند تولید یا خدمات ارائه شده
شرکت توزیع برق کردستان جزء شرکتهای بخش خصوصی می باشد که دارای 2500 سهم که به صورت سهامی خاص اداره می گردد و از قانون تجارت پیروی می نماید.
نحوه خدمات دهی آن بدین شرح است که برق را از منابع تولید برق (نیروگاه) تحویل گرفته و کار

توزیع آن را به عهده دارد که به صورت درصدی کارمزد اخذ می نماید و همچنین کار نگهداری شبکه برق نیز که کلیه تأسیسات مربوط به برق منطقه ای غرب می باشد را به عهده دارد که هر سال به صورت کارمزدی برای نگهداری و تعمیر و تعویض و تجهیز آن با برق منطقه ای غرب قرارداد می بندد و نسبت به فروش انشعاب برق و توزیع برق بین مردم اقدام می نماید وکار شرکت توزیع برق استان

کردستان خدمات عمومی بوده و زیر نظر سازمان توانیر که خود آن نیز از زیر مجموعه های وزارت نیرو می باشد، قرار دارد.
و برق تولیدی ازنیروگاه های مبدأ به صورت مگابایت خارج می شود که قابل مصرف (به علت بالا

بودن قدرت) نیست. با ایجاد ترانسفورماتورهای کاهنده به ولت و در نهایت پستهای شهری به صورت آن در اختیار مردم قرار می گیرد و شرکت توزیع نیروی برق با ایجاد سه پست در اطراف شهر سنندج و سایر شهرستانهای استان به تفوت هر شهرستان یک یا دو پست نسبت به توزیع برق اقدام می نماید و از یک نیروگاه قدیمی واقع در سنندج پایین تر از شهرک کشاورز به عنوان کمکی استفاده می نماید.

فصل دوم – ارزیابی بخشهای مرتبط با رشته علمی کارآموز:

موقعیت رشته کارآموز در واحد صنعتی با بررسی جزئیات سازمانی رشته کارآموز در واحد صنعتی
همان طوری که در پیوست شماره 1 نشان داده شد، در چارت سازمانی شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان ، واحد مالی و پشتیبانی کارهای مربوط به حسابداری و فعالیتهای مالی و اعتباری شرکت در این واحد انجام می گیرد، و معاونت مالی و پشتیبانی دارای مجموعه ها یا به عبارتی قسمتهای زیر می باشد:
الف. محصول خدمات دفتری و تایپ (1)
ب. امور کارکنان و خدمات عمومی (29)
ج. امور تدارکات و انبارها (16)
د. امور مالی (20)
در دفتر معاونت مالی و پشتیبانی 67 پست سازمانی مصوب وجود دارد که از این تعداد پست مصوب تعداد 20 پست سازمانی در اختیار قسمت امور مالی قرار دارد.
و معاونت مالی و پشتیبانی از نظر چات سازمانی و زیر مجموعه های مرتبط با آن به صورت زیر تحت عنوان پیوست شماره (2) ارائه می گردد.

پيوست فصل دوم:شماره يك

 


و یکی از واحدهای زیر مجموعه معاونت مالی و پشتیبانی، امور مالی می باشد که قسمتها و واحدهای زیر مجموعه این قسمت نیز تحت عنوان پیوست شماره (3) ارائه می گردد:

بررسی شرح وظایف رشته کارآموز در واحد صنعتی
* بررسی صورت وضعیتهای پیمانکاری در سطح استان.
* بررسی مدارک مربوط به خرید قراردادهای خرید کالا.


* بررسی کارکرد پیمانکاران قراردادهای حفاری، خورو، قرائت کنتور و لوزم اندازه گیری.
* رسیدگی اسناد مربوط به تنخواه کلیه شهرستانها، واحد بازرگانی، انبار، خدمات و نقلیه.
* تهیه و بررسی لیست حقوقو دستمزد کارکنان شرکت توزیع و لیستهای مأموریت و سایر پرداختهای کارکنان.
* بررسی لیست حقوق و دستمزد کارگران تحت پوشش شرکت خدماتی.
* بررسی کل اسناد جاری و پرداختهای روزانه.
* پیگیری اخذ مدارک ومفاصا حساب مربوط به قراردادهای پیمانکاری و انجام محاسبات لازم و پرداخت مطالبات مربوطه.
* پیگیری اخذ مدارک و حل مشکلات شهرستانهای تابعه در رابطه با انجام دستورالعملهای جدید مربوط به پیمانکاران، مأموریت و ... .
امور جاری در دست اقدام:
قسمت حسابداری عمومی
الف. واحد ممیزی و رسیدگی:
از نظر چارت سازمانی این واحد شامل دو کارشناس و یک کمک کارشناس رسیدگی و ممیزی می باشد که درحال حاضر در این واحد دو کارشناس رسیدگی و ممیزی حضور دارند و پست سازمانی کمک کارشناس آن خالی می باشد.
که کار این واحد رسیدگی و بررسی به کلیه اسناد و قراردادهای حوزه ستادی وشهرستانهای تابعه می‌باشد که این رسیدگی ها بر اساس تقسیمات شغلی بین دو کارشناس انجام می گیرد.


کارهای ارجاعی:
1- مرتب کردن و شماره گذاری و فهرست گیری قرادادهای ثبت شده موجود و تفکیک آنها به دو قسمت قراردادهای خرید خدمت و قرارداد خرید خدمت و قرارداد خرید کالا، برحسب قرارگیری در حوزه ستادی و شهرستانهی تابعه بر اساس دو فاکتور شماره قرارداد و تاریخ عقد قرارداد (کلیه قراردادهای شرکت توزیع به دو صورت: قرارداد خرید خدمت و قرارداد تیپ خرید کالا می باشد، که قرارداد خرید خدمت شامل: اجاره ماشین آلات اشخاص حقیقی ئ استخدام کارگر به صورت روزمزدی برای انجام کارهایی مانند چاله کنی، نصب چراغ برق و ... و قرارداد خرید کالا هم شامل: خرید وسایل و تجهیزات لازم جهت انجام فعالیتهای شرکت مانند: خرید تیرهای بتونی، مقره، سیم و کابل تراسفورماتورهای فشار قوی و ضعیف و ... می باشد) و همچنین قراردادهایی نیز تحت دو عنوان فوق الذکر وجود دارند که در جهت امور داخلی شرکت مانند: عقد قرارداد با شرکتهای تبلیغاتی، حسابرسی، خدماتی و ... می باشد، که هر کدام را در فایلهای مخصوص قرار می گیرد.
که هر قرارداد در هر دو حالت به طور تقریبی دارای مراحل زیر می باشد.
الف. درخواست خرید کالا یا خرید خدمت بر اساس نیاز واحد متقاضی در دو حالت حوزه ستادی یا شهرستانهای تابعه و سپس تأمین اعتبار درخواست مذکور توسط واحدهای مربوطه.
ب. به مناقصه گذاردن اقلام مورد نیاز و تعیین یک شخص حقیقی یا حقوقی به عنوان برنده مناقصه (که همانند همه مناقصه ها پایین ترین قیمت ملاک انتخاب برنده مناقصه می باشد).
ج. عقد قرارداد بین شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان و برنده مناقصه (که هر قرارداد چه به صورت خرید خدمت و چه به صورت خرید کالا حدوداً دارای بیست بند می باشد، که شامل: شرایط و اصول مربوط به چگونگی انجام کار یا خدمت، موارد مربوط به فسخ قرارداد، زمان بندی، پرداخت حق الزحمه یا پیش پرداخت، زمان تحویل کالا یا خدمت، مقدار و میزان کالا یا خدمت، کسورات قانونی و بقیه موارد لازم می باشد.)
و ارجاع کار یا خدمت جهت انجام به فرد یا شرکت فوق الذکر،
که از این مرحله به بعد قراردادها پس از طی مراحل اداری به واحد رسیدگی و ممیزی ارجاع می شود تا در هر مرحله از انجام کار یا خدمت که به شکل ارائه به صورت سند هزینه هر قرارداد منعقده می‌باشد، نحوه پرداخت وجه به طرف قرارداد (پیمانکار) تعیین و تأیید شود.


2. دریافت گزارش خلاصه گردش هزینه های انجام گرفته هر ماه به صورت معین به تفکیک تفضیلی از تاریخ 18/1/82 تا 28/12/82 (سال مالی شرکت) و ثبت هر هزینه (که هر هزینه تحت یک عنوان و یک کد هزینه مشخص، معلوم می باشد) برای یک ماه در دفتر بودجه ومقایسه با بودجه مصوب همان هزینه در سال مالی جهت تعیین مانده بودجه اختصاص داده شده به هر سه فصل در پایان هر ماه جهت چگونگی تخصیص و وبدجه کردن مابقی بودجه در طی ماه های سال مالی.
که هر کدام از این گزارش خلاصه گردش هزینه به جز ماه اول (فروردین ماه) دارای مانده جه

ت انتقال به دوره بعد (ماه بعد) می باشد که هزینه های انجام شده در هر سه فصل هزینه با مانده انتقال یافته از دوره قبل جمع و با بودجه مصوب مقایسه می گردد.
3. آشنایی با اسناد دریافتی از حوزه ستادی یا شهرستانهای تابعه، که هر سند با یک شماره و تحت یک عنوان مشخص در یک پوشه با رنگ مخصوص هر شهرستان (مثلاً سقز، نارنجی و دیواندره، آبی) برق، تلفن، سوخت و لوازم مصرفی، تجهیز و تعمیر ماشین آلات و ... مربوط به شرکت و یا اسناد هزینه مربوط به قبض یا حواله انبار که نشان دهنده مقدار کالای ورودی به انبار و خارج شده از آن می باشد که جهت رسیدگی و بررسی که به دو صورت اولیه و ثانویه انجام می گیرد، به حوزه رسیدگی و ممیزی ارسال می شود.
بررسی اولیه به صورت مقایسه اقلام برگ درخواست خرید با فاکتورهای خرید کالا یا خدمت و صورتجلسه، سند هزینه و کنترل ثبت شدن هر کدام از هزینه های انجام گرفته در برگه خلاصه سند هزینه و کنترل ثبت هر کدام از هزینه های انجام گرفته در برگه خلاصه سند حسابداری (این خلاصه سند را می توان یک پیش سند به حساب آورد)


در سر فصل های مربوط و ارجاع به واحد سند نویسی جهت ثبت کامپیوتری سند هزینه رسیدگی ثانویه نیز به صورت دریافت سند هزینه کامپیوتری و بررسی مجدد هزینه ها، کنترل کدهای هزینه و اعداد و ارقام هر هزینه و زدن تأییدیه و ارسال به واحد صدور چک و پرداخت هزینه انجام شده، می باشد.
4. آشنایی با لیستهای فوق العاده مأموریت کارکنان، که به صورت لیستهای بزرگ (معمولاً زرد رنگ) که حاوی نام و نام خانوادگی کارمند/ مدت مأموریت، وسیله سفر، هزینه سفر، حقوق روزانه کارمند و ... می باشد، و بعد از یادگیری نحوه محاسبه به این شکل لیستهای مذکور را محاسبه می کن

یم.
برای این کار مسافت طی شده توسط شخص و حقوق روزانه وی ملاک می باشد و بر اساس شاخص زیر آن را محاسبه می کردیم.
از مبدأ تا فاصله 50 کیلومتر 50% حقوق روزانه.
از مبدأ تا فاصله 75 کیلومتر 80% حقوق روزانه.
از مبدأ تا فاصله 100 کیلومتر 90% حقوق روزانه.
از مبدأ تا فاصله 135 کیلومتر 120% حقوق روزانه.
از مبدأ تا فاصله 200 کیلومتر 130% حقوق روزانه.
از 200 کیلومتر 50% به بالا 140% حقوق روزانه.
جهت مأموریتهای از 250 کیلومتر محدودیت ندارد.
برای محاسبه ما مسافت طی شده را در درصد مشخصی از حقوق روزانه شخص ضرب و در تعداد روزهای مأموریت ضرب و با هزینه سفر جمع و کل فوق العاده مأموریت شخص به دست می آید.
البته این نحوه محاسبه برای حقوقهای پایین تر از 56892 ریال می باشد و برای ارقام بالاتر به صورت دو برابر حداقل دستمزد روزانه به اضافه هزینه سفر (در صورت وجود) عمل می کردیم که این حالت معمولاً شامل مدیران عالی و ارشد شرکت (البته از نظر پست سازمانی) می باشد.
و در پایان پس از محاسبه و تأیید جهت صدور سند به واحد حقوق و مزایا ارسال می گردد.
5. آشنایی با نحوه محاسبه مبالغ پرداختی به پیمانکاران بر اساس قرارداد منعقده کهبه صورت زیر یعنی پس از عقد قرارداد و ارجاع کار یا خدمت جهت انجام به پیمانکار به اندازه هر مقدار کار یا خدمت انجام داده شده، اقدام به تهیه صورت وضعیت (که نشان دهنده کار یا خدمت انجام شده می باشد) می نماید که پس از تأیید قسمت مربوطه به عنوان این که کار یا خدمت را تحویل گرفته به واحد امور مالی و سپس به حوزه رسیدگی و ممیزی ارجاع می گردد.
و نحوه محاسبه بدين شكل است كه از مبلغ هر صورت وضعيت 10% به عنوان حسن انجام كار، 10% به عنوان ماليات و 5% به عنوان بيمه (در حالتي كه طرف قرارداد فقط يك نفر باشد و هيچ كارگر يا كارمندي نداشته باشد اين مبلغ كسر نمي‌گردد) كسر مي‌گردد و خالص پرداختي آن به پيمانكار مشخص (البته در صورتي كه پيمانكار از پركت پيش پرداخت دريافت نكرده باشد، در اين صورت مبلغ پيش پرداخت در هر دوره كه آن را دريافت كرده باشد از صورت وضعيت همان دوره كسر مي‌شود) و پس از تأييد جهت پرداخت به واحد صدور چك ارسال مي‌گردد.
و اگر در يك قرارداد در پايان طبق مفاد قرارداد انجام نگرفته باشد، مبالغي كه به عنوان حسن انجام كار كسر مي‌گردد به پيمانكار پرداخت نمي‌گردد و بايد پيمانكار طبق نفاد قرارداد نسبت به انجام كار يا ارائه خدمت به طور صحيح اقدام نمايد و با ارائه مفاصا حساب نسبت به دريافت كل مبلغ قرارداد خود اقدام نمايد.


ب. واحد تنظيم ليست و سند:
از نظر چارت سازماني اين واحد شامل دو كمك كارشناس مي‌باشد كه به عنوان تنظيم كننده ليست حقوق و مزايا و تنظيم كننده اسناد مربوطه به تمامي قسمتهاي حسابداري عمومي مي‌باشند كه فعاليتهاي اين قسمت به صورت مكانيزه صورت مي‌گيرد.

كارهاي ارجاعي:ربوط به ليست حقوق و دستمزد كه فقط به صورت وارد كردن اطلاعات سيستم مي‌باشد كه داراي مراحل زير است:
* وارد كردن اطلاعات استخدامي شخص به كامپيوتر
* وارد كردن اطلاعات پرداخت حقوق شخص به كامپيوتر
* وارد كردن اطلاعات مربوط به كاكرد ماهيانه شخص به كامپيوتر از قبيل: اضافه كاري، تعداد روزهاي كاركرد، نوبت كاري، كشيك، فوق‌العاده مأموريت و...
* محاسبه دستمزد پرسنل، كه اين محاسبات شامل محاسبه بيمه، بازنشستگ

ي، ماليات، وام و ... به صورت كامپيوتري و از طريق كامپيوتري و از طريق نرم‌افزارهاي موجود انجام مي‌گيرد.
*گزارشگري به سه صورت:
- تهيه برگه اطلاعيه حقوق
- تهيه ليست حقوق و دستمزد


- تهيه گزارشات و ارائه آنها به ادارات بيمه، دارايي، بانك و ... مي‌باشد.
2. آشنايي با سيستم كامپيوتري سندنويسي كه به صورت زير است:
پس از دريافت اسناد هزينه از واحدهاي رسيدگي و مميزي و انبار و قسمت حقوق و مزايا و ساير قسمتها، سند كامپيوتري هر سند هزينه چاپ مي‌گردد.
4-2: برنامه‌هاي آينده:
فعاليت‌هاي قسمت امور مالي در تمام واحدهاي موجود داراي يك ريتم روتينگ و عادي جهت انجام امور مي‌باشد ولي در حالت كلي به روز كردن سيستمهاي نرم‌افزاري در تمام قسمتهاي ايجاد شبكه ارتباطي بين كليه شهرستانها و ارتقاء سطح كيفي پرسنل و جايگزين كردن نيروهاي متخصص و كارآمد به جاي نيروهاي قبلي جهت بهبود و افزايش كارايي و بازدهي فعاليت‌هاي شركت مي‌باشد.
5-2: تكنيك‌هاي رشته مورد نظر در واحد صنعتي
الف. مبناي تهيه صورتهاي مالي،
صورتهاي مالي شركت توزيع نيروي برق استان كردستان اساساً بر مبناي بهاي تمام شده تاريخي تهيه مي‌شود.
ب. خلاصه اهم رويه‌هاي حسابداري،
مبلغ مندرج در صورتهاي مالي بابت موجوديهاي جنسي از جمع بهاي تمام شده هر يك از اقلام تشكيل شده مي‌باشد و بهاي تمام شده موجودي‌هاي جنسي با استفاده از روش ميانگين متحرك تعيين و در حسابهاي مربوطه منعكس مي‌گردد.
سرمايه‌گذاري بلند مدت در صورت وجود و به بهاي تمام شده پس از كسر هر گونه ذخيره كاهش دائمي در ارزش هر يك از سرمايه‌گذاريها ارزشيابي مي‌شود.
درآمد حاصل از سرمايه‌گذاري‌هاي بلند مدت هنگام تحقق (تصويب و اعلام سود توسط شركت سرمايه‌پذير) شناسايي مي‌شود.


1- ب: دارايي‌هاي ثابت مشهود
دارايي‌هاي ثابت مشهود بر مبناي بهاي تمام شده در حسابها ثبت مي‌شود و مخارج به سازي و تعميرات اساسي كه باعث افزايش قابل ملاحظه در ظرفيت يا عمر مفيد دارايي‌هاي ثابت يا بهبود اساسي در كيفيت بازدهي آنها مي‌گردد، به عنوان مخارج سرمايه‌اي محسوب و طي عمر مفيد باقيمانده دارايي مربوطه مستهلك مي‌شود.صادي مورد انتظار شركت از استاندارد عملكرد ارزيابي شده اوليه دارايي انجام مي‌شود، هنگام وقوع به عنوان هزينه‌هاي جاري تلقي و به حساب سود و زيان منظور مي‌گردد.
استهلاك دارايي‌هاي ثابت با توجه به عمر مفيد برآوردي دارايي‌هاي مربوطه و با در نظر گرفتن آيين‌نامه‌ها استهلاك موضوع ماده 151 قانون مالياتي مستقيم و بر اساس نرخها و روشهاي زير محاسبه مي‌شود:
اموال، ماشين‌آلات و تجهيزات نرخ استهلاك روش استهلاك
ساختمان 7 درصد نزولي
اثاثيه و ملزومات 10 ساله مستقيم
وسايل نقليه 25 و 35 درصد نزولي
ماشين آلات سنگين 25 درصد نزولي
تجهيزات و لوازم انبارها 10 ساله مستقيم
لوازم و تجهيزات آزمايشگاهي 10 ساله مستقيم
وسايل و لوازم مخابراتي 10 ساله مستقيم
براي دارايي‌هاي ثابتي كه در خلال ماه تحميل و مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد، استهلاك از اول ماه بعد محاسبه و در حسابها منظور مي‌شود و در مواردي كه هر يك از دارايي‌هاي استهلاك‌پذير پس از آمادگي جهت بهره‌برداري به علت تعطيل كار يا علل ديگر براي مدتي مورد استفاده قرار نمي‌گيرد، ميزان استهلاك آن براي مدت ياد شده، معادل 30% نوع استهلاك منعكس در جدول بالاست.
2- ب: مخارج تأمين مالي:
مخارج تأمين مالي به عنوان هزينه سال شناسايي مي‌شود، به استثناي

مخارجي كه مستقيماً قابل انتصاب به ساخت «دارايي‌هاي واجد شرايط» است.
3-ب: ذخيره مزاياي پايان خدمت كاركنان
ذخيره مزاياي پايان خدمت كاركنان به استناد بند (و) ماده 148 قانون مالياتهاي مستقيم به ميزان 10% آخرين حقوق و دستمزد پرسنل در سال مورد گزارش براي هر سال خد

مت آنان، محاسبه مي‌شود و با هماهنگي اداره كا امور اقتصادي و دارايي در حساب سپرده بلند مدت، تحت عنوان موجودي نگهداري مي‌شود.
4- ب: روش شناخت درآمد و هزينه‌هاي عملياتي
6-2:قراردادهاي حق‌العمل كاري: شركت طي سال جهت بهره‌برداري از شبكه‌هاي توزيع و انجام خدمات مشتركين با شركت برق منطقه‌اي برق غرب قراردادهايي منعقد نموده ايت كه مدت قرارداد از باتداي سال مالي تا پايان سال مالي بوده و درآمدهاي آنها بر اساس صورت وضعيتهاي تأييد شده شناسايي و هزينه‌هاي اجراي قرارداد نيز به حساب عملكرد منظور مي‌شود.
قراردادهاي پيمانكاري:
درآمدهاي حاصل از قراردادهاي پيمانكاري به روش كار تكميل شده شناسايي مي‌‍شود. روش ياد شده به دو دليل زير انتخاب شده است:
 موضوع پيمان معمولاً در كمتر از يك سال مالي تكميل مي‌شود.
 ضعيت مالي و نتايج حاصل از به كارگيري روش تكميل شده، تفاوت چنداني با نتايج حاصل از به كارگيري روش درصد پيشرفت كار ندارد.
قرارداد زماني تكميل شده، شناخته مي‌شود كه معمولاً تمام مخارج لازم براي پيمان (به استثناي مخارج جزئي) انجام گرفته باشد، ثانياً: تأسيسات طبق مشخصات قرارداد نصب شده و مورد تأييد كارفرما قرار گرفته باشد.
دستمزد منظور شده در قيمت تمام شده خدمات پيمانكاري شامل: دستمزد پرداخت شده به پيمانكاران و كارگران روزمزد و همچنين حقوق و مزاياي پرسنلي شركت است كه به نسبت هزينه مواد و مصالح بر روي دستور كار سريكن مي‌شوند. دستمزد منظور شده در قيمت تمام شده به پيمانكاران فرعي و كارگران روزمزد و همچنين حقوق و مزايا پرداختي پرداختي پرسنل شركت مي‌باشد، كه اعمال حساب شده‌اند.
سربار منظور شده در قيمت تمام شده خدمات پيمانكاري و حق‌العمل كاري شامل: هزينه‌هاي نقليه و انبار و تداركات است، هزينه‌هاي نقليه به نسبت هزينه‌هاي مواد و مصالح

بر روي دستمزد كارها هزينه‌خهاي بهره‌برداري و مشتركين سرشكن شده است.
هزينه‌هاي انبار و تداركات به نسبت خروج كالا از انبار براي مراكز هزينه بر روي مركز فوق سرشكن شده است.

حسابداري دولتي در اداره برق :


نقش حسابداري در موسسات دولتي ثبت وطبقه بندي وخلاصه كردن عمليات انجام شده در جهت تهيه اطلاعات مالي مفيد براي دولت ونتيجتاً تنظيم عمليات بعدي براي پيش بيني صحيح اعتبارات در بودجه كشور مي باشد بطور خلاصه مي توان فوايد حسابداري دولتي را به شرح زير توجيه كرد.
1-نظارت در پرداخت هزينه و وصول وجوه بر اساس مقررات وقوانين
2-مراقبت در حسن اجراي بودجه برنامه اي از لحاظ انطباق هزينه هاي ادارات دولتي با اعتبارات پيش بيني شده در بودجه
3-كنترل عمليات ماموران اداره امور مالي از لحاظ صحت ودرستي
4-تهيه اطلاعات مالي وگزارشها وصورت حسابها براي راهنمايي مسئولان سازمانهاي دولتي
فن دفتر داري
بكار بردن قواعد واصول فن حسابداري وثبت معاملات يا فعاليت هاي مالي اشخاص وموسسات را در حسابها ودفاتري كه منطبق با احتياج موسسات باشد فن دفتر داري مي نامند.
دفتر داري ممكن است ساده يايك طرفه ، مترادف يا دوطرفه باشد در دفترداري ساده معاملات فقط در يك جا ثبت مي شود يا به عبارت ديگر به يك طرف از معاملات توجه مي شود وحال آنكه در دفترداري مترادف باتوجه به اينكه هر فعاليت مالي در دوجا اثر مي گذارد يكي در بدهكار حساب گيرنده وديگري بستانكار حساب دهنده كه امروزه سيستم نگهداري حساب دوطرفه مي باشد. پايه واساس دفتر داري دو طرفه تشخيص بدهكار وبستانكار حساب است .


تنخواه گردان
در قانون محاسبات عمومي به چهار نوع تنخواه اشاره شده است .
1-تنخواه گردان خزانه
2-تنخواه گردان حسابداري
3-تنخواه گردان پرداخت
4-تنخواه گردان شهرستان
تنخواه گردان خزانه :
تنخواه گردان خزانه عبارت است از اعتبار بانكي در حساب در آمد عمومي نزد بانك مركزي ايران كه به موجب قانون اجازه استفاده از آن به ميزان معين براي رفع احتياجات نقدي خزانه به وزارت دارايي داده مي شود ومنتهي تا پايان سال مالي مورد عمل واريز مي شود.
تنخواه گردان حسابداري :
عيارتست از وجهي كه خزانه از محل اعتبارات مصوب براي انجام بعضي از هزينه هاي سال جاري وتعهدات قابل پرداخت سالهاي قبل در اختيار ذيحساب قرار مي دهد تا درذقبال حواله هاي صادر شده واريز وبا صدور در خواست وجه مجدداً در يافت گردد.
تنخواه گردان پرداخت :
عبارت است از وجهي كه از محل تنخواه گردان حسابداري از طرف ذيحساب براي انجام پاره اي هزينه هاي جزيي در اختيار جمعدار قرار مي گيرد تا به تدريج كه هزينه هاي مربوط انجام مي شود اسناد هزينه تحويل ومجدداً وجه در يافت دارد.
تنخواه گردان شهرستان :
براي هر ذيحساب شهرستان از طرف خزانه حساب مخصوص در شعبه بانك مركزي ودر صورت نبودن شعبه مركزي در بانك ملي ودر صورت نبودن بانك ملي در يكي از بانكهاي دولتي محل افتتاح ووجه لازم براي پرداخت حواله هاي ادارات دولتي محل بحساب مذبور منتقل مي شود ذيحساب در قبال حواله هاي پرداخت شده در خواست وجه صادر وبه خزانه مي فرستد . خزانه وجه در خواست ها را در حدود اعتبارات ابلاغي به حساب بانكي ذيحساب منتقل مي كند تقاضاي برقراري تنخواه گردان حسابداري از طرف ذيحساب عنوان وزارت امور اقتصادي وداراي اداره كل نظارت براجراي بودجه به عمل مي آيد.
تقاضاي رسيده باتوجه به اعتبارات مصوب مورد رسيدگي قرار گرفته وحكم برقراري تنخواه گردان از طرف وزارت امور اقتصادي ودارايي صادر خواهد شد.
سند در يافت اوراق بهادار:
جهت برگزاري مناقصه در اداره برق كمسيوني از چند نفر مسئولين تشكيل مي گردد. وپاكت هاي شركت كننده گان در مناقصه با حضور اعضاي كميسيون كه شامل معاو

 

ن اداري ومالي ،مسئول امورمالي ،دبير كميسيون معاملات ، مسئول اداره حقوقي ومسئول ماشين آلات برگزار مي شود وافراد برنده مشخص وافرادي كه برنده نشده اند مشخص مي گردد. وكليه چك هاي تضميني طي نامه اي تحويل اوراق بهادار مي گرددورسيد در يافت صادر وتحويل نماينده كميسيون معاملات مي شود.
سند استرداد اوراق بهادار:
افرادي كه در مناقصه برنده نشده اند چكهاي آنها سند استراد صادر شده وتحويل صاحبان تضمين مي گردد. وافراد برنده در صورت انعقاد قرار داد وتحويل ضمانتنامه بانكي چك هاي شركت در مناقصه آنها بعد از سند استرداد به آنها عودت داده مي شود ودر اين ميان بعضي از افراد كه برنده دوم مي باشند در صورت انصراف برنده اول چك برنده اول به نحو دولت ضبط مي شود وبه حساب خزانه و.اريز مي شود. وبا نفر دوم قرارداد انجام مي گيرد ودر صورتي كه برنده قرارداد ببندد چك نفر دوم آزاد ميشود
كليات
مي دانيم كه براي تشكيل هر سازمان هدفي لازم است .بعداز تعيين هدف وتدوين آن وسائل وابزاري كه بارهبري ومديريت وهمكاري نيروي انساني واستفاده صحيح ازساير عوامل تشكيل دهنده امكان نيل به اهداف فراهم گردد.اولين عاملي كه براي تشكيل اداره مورد نيازاست جاومكان مي باشد وبعد وسائل وابزار ودرمورد سازمانهاي توليدي مواد اوليه وماشين آلات نيز به آن اضافه مي شود .به اين ترتيب سازمان شكل گرفته ومصداق مي يابد.
بعد ازفراهم شدن مقدمات برنامه كارتنظيم وبه مرحله اجرا درمي آيد .اولين قدم دراين قسمت ازكار تبديل سرمايه نقدي به غير نقدي مي باشد كه جهت روشن شدن بيشتر مطلب توضيحي هرچند كوتاه ارائه خواهد خواهد شد.
قدم آغازين تهيه وتدارك جاومكان مناسب براي توليد ونگهداري وتوزيع مواد وكالا مي باشد كه جزء مراحل اوليه واصلي حركت به سوي هدف محسوب ميگردد .چرا كه بايد محلي داشته باشد تاماشين آلات توليدي درآن مستقر شده وبه كار بافتد . مواد اوليه خام مورد نياز كه تدارك وخريداري گرديده است درآنجا نگهداري شود تا درفرصت هاي بعدي تبديل به كالاي ساخته شده گردد وبعد ازبسته بندي براي فروش آماده توزيع شود .درجوار اين محل ها نيز قسمتي بايد وجود داشته باشد كه واحدهاي ستادي وپشتيباني در آنجا مستقر گردند.
براي تامين محل دوحالت ممكن است پيش آيد.حالت اول محلي ساخته شده ومناسب وجود داشته باشد واقدام به خريد آن گردد.يااينكه محلي را بايد ساخت كه دراين حالت زميني خريداري شده وسپس ساختمان مورد نظر درآن احداث گردد.تااينجا ملاحظه ميشود كه مقداري ازسرمايه نقدي تبديل به نوع ديگر ازسرمايه يعني اموال غير منقول گرديده است .

 


دومين حركت خريد ماشين آلات و وسائل توليد است كه مقداري از سرمايه را به خود اختصاص مي دهد. به اين ترتيب سرمايه نيز به نوعي ديگر ازاموال يعني مال منقول تبديل ميگردد.ماشين آلات به محل استقرار خود حمل وطبق برنامه هاي ازپيش تعيين شده در آنجا نصب مي شود ودرحقيقت از حالت منقول به غير منقول تبديل وضعيت مي دهد .ملاحظه ميشود كه باز هم سرمايه نقدي است كه تغيير شكل پيدا مي كند.
به تدريج محل كارخانه آماده ميشود ، محل اداري ومالي متناسب بانياز ساخته وفعاليت آغاز ميگردد. هنوز امكان بهره برداري وجود ندارد .بايد اقدامات ديگري نيز بعمل سرمايه نقدي تبديل به نوعي مال گرديده است .
تااينجا به روشني پيدا است كه كل سرمايه ازحالت نقدي تبديل به غير نقدي ودرحقيقت به شكل اموال تغيير وضعيت داده است .اموالي كه به اين ترتيب گد آوري شده از اهميت ويژه اي برخوردار بوده ودقيقاً وجود آنها حيات اقتصادي موسسه را رقم مي زند.


اين واقيت جنبه عام دارد ودر كليه سازمان ها وموسسات اعم ازدولتي وغير دولتي ،مشمول وغيرمشمول بنحوي مصداق پيدا مي كند.
( فرایندارائه اسنادهزینه جهت پرداخت به اشخاص حقیقی یاحقوقی )

1. عنوان فرایند: ارائه اسنادهزینه جهت پرداخت به اشخاص حقیقی یاحقوقی
2. هدف ازاجرای فرآیند: رعایت دقیق قوانین ومقررات مالی محاسباتی درپرداختهاوانجام کاردرکمترین زمان ممکن
3. عنوان خدمت گیرندگان : افرادحقیقی یاحقوقی که بنحوی ازانحاء با اداره برق استان درارتباط کاری می باشند
4. خدمت دهندگان : ریاست اداره – معاونت اداری ومالی – مدیریت امورمالی
5. مدارک واطلاعات موردنیاز: اسنادهزینه باکلیه مستندات لازم که توسط معاونتهاومدیریتهای سازمان جهت پرداخت به مدیریت امورمالی ارائه می شود.
6. فرم های مورداستفاده : درخواست وسفارش خریدیادرخواست ارائه خدمت – صورت وضعیت یامدارک هزینه اعم ازفاکتورو.....- رسیدانباریاصورت مجلس تحویل کالا- سندهزینه – حواله پرداخت
7. شرح مراحل انجام کار:
1. 7 - ارائه اسنادهزینه به مدیریت امورمالی وپاراف آن .( 5 دقیقه)


2. 7 - ثبت دردفترامورمالی .( 5 دقیقه )
3. 7-ارجاع به حسابداری تملک دارائیهای سرمایه های یاهزینه ای . ( 2 دقیقه)
4. 7 - ارجاع به کارشناسان رسیدگی توسط مسئول حسابداری .( 5 دقیقه )
5. 7 - حسابرسی-تطبیق باقوانین ومقررات مالی ومحاسباتی – موافقتنامه هاوکنترل مدارک وامضاء های مجاز. ( 30الی 60 دقیقه باتوجه به حجم ونوع سندهزینه )
6. 7 - درصورت عدم نیازبه واخواهی امضاء ومهرتوسط رسیدگس کننده .( 5 دقیقه)
7. 7 - درصورت واخواهی درج نواقص وموارداشکال دراسنادهزینه وعودات به واحدمربوط

ه جهت رفع ایرادات ونواقص . (15 دقیقه)
8. 7-ارجاع اسنادهزینه به واحدتامین اعتبار. (10 دقیقه)
9. 7- بررسی وثبت مبالغ هزینه براساس فصول مربوطه توسط واحدتامین اعتبار. ( 10 دقیقه)
10. 7- امضاءومهرتوسط واحدتامین اعتبار.( 5 دقیقه)
11. 7- ارجاع به متصدی صدورچک .( 5 دقیقه)
12. 7- صدورجک دروجه ذینفغ توسط متصدی صدورچک .( 15 دقیقه)
13. 7- امضاء ومهرسند توسط متصدی صدورچک .( 5 دقیقه)
14. 7- بررسی وکنترل مجدد کیله مدارک توسط مسئول حسابداری وارسال جهت امضاءمدیرامورمالی.( 5 دقیقه )
15. 7- بررسی وکنترل وامضاء سندهزینه وچک صادره شده توسط مدیرمالی وارجاع به دفترریاست سازمان یامعاونت اداری ومالی .( 15 دقیقه)
16. 7- بررسی وامضاء توسط ریاست سازمان یامعاونت اداری ومالی وعودت به مدیریت امورمالی . (1روز)
17. 7-اخذامضاء ازدریافت کننده چک .( 5 دقیقه)
18. 7- مهرچک .تحویل آن به مشتری .( 5 دقیقه)
8- مسئولیت عوامل اجرائی : ریاست سازمان ( امضای سندهزینه – حواله – چک )- معاونت اداری ومالی درمواردتفویض شده ( امضای سندهزینه – حواله – چک )- معاونت ومدیریت مربوطه ( امضای مدارک هزینه )- مدیریت امورمالی ( امضای رسیدگی کننده – تامین اعتبار- سندهزینه – چک ).
9- تصویربخشنامه هاوآئین نامه ها: براساس قوانین ومقررات مالی محاسباتی – دستورالعملهای مربوطه که درمدیریت امورمالی موجودمی باشد.
10- فن آوری مورداستفاده : استفاده ازرایانه ونرافزارهای مالی وحسابداری درمراحل مختلف .
11- مدت زمان انجام فرآیند : به ترتیب شرح مراحل انجام کاردربندهفت که جهت مرحله مشخص وبطورمتوسط ازمرحله شروع تاپایان فرآیند حدود یک روزکاری زمان لازم دارد.

( فراینداستردادتضمین حسن انجام تعهدات قراردادبه اشخاص حقیقی یاحقوقی )

1. عنوان فرایند: استرداد تضمین حسن انجام تعهدات.
2. هدف ازاجرای فرآیند: رعایت دقیق قوانین ومقررات مالی محاسباتی دراسترداد تضمینات .
3. عنوان خدمت گیرندگان : افرادحقیقی یاحقوقی که بنحوی ازانحاء با اداره برق استان درارتباط کاری می باشند.
4. خدمت دهندگان : مدیریت امورمالی .
5. مدارک واطلاعات موردنیاز: ارائه فرم استرداد تضمین حسن انجام تعهدات- صورت جلسه تحویل موقت – صورت وضعیت قطعی انجام کارکه به تائیدمقامات مجازرسیده باشد.
6. فرم های مورداستفاده : فرم استراداد تضمین – صورت وضعیت – صورت جلسات تحویل .
7. شرح مراحل انجام کار:


1. 7 – ارائه فر م استرداد تضمین به مدیریت امورمالی وپاراف آن .( 2 دقیقه)
2. 7 - ثبت دردفترامورمالی .(3 دقیقه )
3. 7-ارجاع به حسابداری تملک دارائیهای سرمایه های یاهزینه ای . ( 2 دقیقه)
4. 7 - ارجاع به کارشناسان رسیدگی توسط مسئول حسابداری .( 2 دقیقه )
5. 7 - حسابرسی-تطبیق باقوانین ومقررات مالی ومحاسباتی کنترل مدارک وا

مضاء های مجاز. (10دقیقه )
6. 7- درصورت عدم نیازبه واخواهی امضاء ومهرتوسط رسیدگس کننده .(1 دقیقه)
7. 7--درصورت واخواهی درج نواقص وموارداشکال وعودات به واحدمربوطه جهت رفع ایرادات ونواقص . (10 دقیقه)
8. 7-ارجاع فرم تائیدشده به جمعداری اموال واوراق بهادار(امین اموال ). (2 دقیقه)
9. 7 - بررسی وکنترل براساس مشخصات قرارداد. ( 5 دقیقه)
10. 7 – صدوربرگه استرداد تضمین واخذ امضاء ازتحویل گیرنده وارجاع به مدیرمالی . (5 دقیقه)
11. 7- بررسی وامضاء تضمین ظهرنویسی شده یا نامه ابطال ضمانتنامه توسط مدیرامورمالی . ( 5 دقیقه )
8- مسئولیت عوامل اجرائی : مدیریت امورمالی ( امضای تضمین ظهرنویسی شده –نامه ابطال ضمانتنامه ).
9- تصویربخشنامه هاوآئین نامه ها: براساس قوانین ومقررات مالی محاسباتی – دستورالعملهای مربوطه که درمدیریت امورمالی موجودمی باشد.
10- فن آوری مورداستفاده : استفاده ازرایانه ونرافزارهای مالی ثبت واسترداد تضمینات درمراحل مختلف .
11- مدت زمان انجام فرآیند : به ترتیب شرح مراحل انجام کاردربندهفت که جهت هر مرحله مشخص وبطورمتوسط ازمرحله شروع تاپایان فرآیند حدود 30 دقیقه زمان لازم دارد.

( فراینداسترداد سپرده حسن انجام کارقراردادبه اشخاص حقیقی یاحقوقی )

1. عنوان فرایند: استردادسپرده حسن انجام کار.
2. هدف ازاجرای فرآیند: رعایت دقیق قوانین ومقررات مالی محاسباتی دراسترداد سپرده درکمترین زمان ممکن .
3. عنوان خدمت گیرندگان : افرادحقیقی یاحقوقی که بنحوی ازانحاء با اداره برق استان درارتباط کاری می باشند.
4. خدمت دهندگان : ریاست سازمان --مدیریت امورمالی .
5. مدارک واطلاعات موردنیاز: ارائه فرم آزادسازی سپرده حسن انجام کار-صورت جلسه تحویل کارکه توسط معاونتهاومدیریت های مربوطه به مدیریت امورمالی ارجاع می گردد.مفاصاحساب تامین اجتماعی و...
6. فرم های مورداستفاده : فرم آزادسازی سپرده حسن انجام کار- صورت جلسه تحویل موقت / قطعی کار.
7. شرح مراحل انجام کار:
7-1– ارائه فر م / نامه آزادسازی سپرده حسن انجام کاروپاراف آن .( 2 دقیقه )
7-2- ثبت دردفترامورمالی .(3 دقیقه )
7-3-ارجاع به حسابداری تملک دارائیهای سرمایه های یاهزینه ای . ( 2 دقیقه)
7. 4 - ارجاع به کارشناسان رسیدگی توسط مسئول حسابداری .( 2 دقیقه )


7. 5 - حسابرسی-تطبیق باقوانین ومقررات مالی ومحاسباتی کنترل مدارک وامضاء های مجاز. (20 دقیقه )
7. 6 - درصورت عدم نیازبه واخواهی امضاء ومهرتوسط رسیدگس کننده .(5 دقیقه)
7. 7--درصورت واخواهی درج نواقص وموارداشکال وعودات به واحدمربوطه جهت رفع ایرادات ونواقص . (10 دقیقه)
7. 8- اعلام مبالغ دریافتی بابت سپرده به خزانه معین استان برابرمقررات . (1 روز)


9.7 – دریافت وجه ازخزانه استان . ( 1 دقیقه)
7. 10 –واریزبحساب مربوطه وثبت دردفاتر . (1 دقیقه)
11.7- صدورسندوچک توسط مسئولین مربوطه درحسابداری . ( 20دقیقه )
7. 12 – بررسی وامضاء توسط مسئول حسابداری ( 5 دقیقه )
7. 13- بررسی وکنترل مجددتوسط مدیرامورمالی وارسال به دفترریاست سازمان یامعاونت اداری ومالی (15 دقیقه )
7. 14- بررسی وامضاء توسط مقامات مجازسازمان وعودت به مدیریت امورمالی ( 1روز)
7. 15– اخذامضاء ومهرچک (5دقیقه ).
7. 16- تحویل چک به مشتری .
8- مسئولیت عوامل اجرائی : ریاست سازمان (امضای چک وسند پرداخت )- مقام مجازازطرف رئیس سازمان ( امضاء مدارک پرداخت )– مدیرامورمالی ( امضای چک –سند پرداخت – مدارک ).
9- تصویربخشنامه هاوآئین نامه ها: براساس قوانین ومقررات مالی محاسباتی – دستورالعملهای مربوطه که درمدیریت امورمالی موجودمی باشد.
10- فن آوری مورداستفاده : استفاده ازرایانه ونرافزارهای مالی ثبت واستردادسپرده وحسابداری درمراحل مختلف .
11- مدت زمان انجام فرآیند : به ترتیب شرح مراحل انجام کاردربندهفت که جهت هر مرحله مشخص وبطورمتوسط ازمرحله شروع تاپایان فرآیند حدود 5 روز زمان لازم دارد. قابل توجه است که جهت پرداخت به موقع سپرده افراد حقیقی وحقوقی مبلغی تحت عنوان تنخواه گردان ازخزانه معین استان دریافت وسپرده های موردنظر باتوجه به میزان موجودی بانک ازمحل تنخواه گردان پرداخت می شود که درصورت موجودی زمان پرداخت 1روزکاری طول می کشد.




( فرایندتحویل کالا ازانبار)

1.عنوان فرایند: تحویل کالا ازانبار.
2.هدف ازاجرای فرآیند: رعایت دقیق قوانین ومقررات درتحویل کالا درکمترین زمان ممکن .
3.عنوان خدمت گیرندگان : افرادحقیقی یاحقوقی که بنحوی ازانحاء با اداره برق استان درارتباط کاری می باشند.
4. خدمت دهندگان : معاونت /مدیریت مربوطه --مدیریت امورمالی- مدیریت امورپشتیبانی .
5. مدارک واطلاعات موردنیاز: ارائه برگه درخواست کالا که توسط معاونتهاومدیریت های مربوطه به مدیریت امورمالی ارجاع می گردد.
6.فرم های مورداستفاده : فرم درخواست کالا .
7.شرح مراحل انجام کار:
7-1– ارائه فر م / نامه آزادسازی سپرده حسن انجام کاروپاراف آن .( 5 دقیقه )
7-2- ثبت دردفترامورمالی .(3 دقیقه )
7-3-ارجاع به حسابداری انبارها . ( 2 دقیقه)
7. 4ارجاع به کارشناسان رسیدگی توسط مسئول حسابداری .( 2 دقیقه )
7. 5 - حسابرسی-تطبیق باقوانین ومقررات مالی ومحاسباتی کنترل مدارک وامضاء های مجاز. (20 دقیقه )
7. 6 - درصورت عدم نیازبه واخواهی امضاء ومهرتوسط رسیدگی کننده .(5 دقیقه)
7. 7--درصورت واخواهی درج نواقص وموارداشکال وعودات به واحدمربوطه جهت رفع ایرادات ونواقص . (10 دقیقه)
7. 8- بررسی وصدوربرگه حواله توسط متصدی صدورحواله . (15 روز)
9.7 – بررسی وامضاء توسط مسئول حسابداری انبارهایا مدیرامئرمالی . ( 5 دقیقه)
7. 10 –ارجاع به مدیریت امورپشتیبانی .
11.7-بررسی وامضاء توسط مدیرامورپشتیبانی وارجاع به انبار.
7. 12 – بررسی وتحویل کالا به تحویل گیرنده با گرفتن امضاء ازتحویل گیرنده.
8- مسئولیت عوامل اجرائی : ریاست داره - مقام مجازازطرف رئیس داره – مدیریت امورمالی .
9- تصویربخشنامه هاوآئین نامه ها: براساس قوانین ومقررات مالی محاسباتی – دستورالعملهای مربوطه که درمدیریت امورمالی موجودمی باشد.


10- فن آوری مورداستفاده : استفاده ازرایانه ونرافزارهای مالی حسابداری انبار درمراحل مختلف .
11- مدت زمان انجام فرآیند : به ترتیب شرح مراحل انجام کاردربندهفت که جهت هر مرحله مشخص وبطورمتوسط ازمرحله شروع تاپایان بند 7-9 فرآیند حدود 45 دقیقه زمان لازم دارد.

آموخته‌هاي واحد صنعتي
نحوه ثبت اقلام و كدهاي هزينه (قطعي) در دفتر بودجه و مقايسه با بودجه مصوب براي سال مالي جهت كنترل و نظارت بر كسر يا اضافه تأمين اعتبار شدن هر كدام از كدهاي ه
آشنايي با مراحل عقد قراردادهاي شركت به دو صورت قرارداد تيپ خريد كالا و قرارداد تيپ خريد خدمت با اشخاص حقوقي در زمينه فعاليتهاي شركت.
طبقه‌بندي و شماره‌گذاري قراردادهاي شركت بر اساس دو عامل شماره قرارداد ئ تاريخ عقد قرارداد در دو قسمت حوزه‌ي ستادي و شهرستانهاي تابعه استان به تفكيك قرارداد خريد كالا و خريد خدمت.
آشنايي و يادگيري چگونگي محاسبه خالص پرداختي به پيمانكاران، پس از خريد كالا يا خريد خدمت توسط شركت با گزارش واحد تحويل گيرنده كالا يا خدمت و با تأييد امور مالي.
آشنايي با اسناد هزينه شركت و رسيدگي و مميزي كردن اسناد هزينه مربوط به حوزه‌ي ستادي و اسناد ارسالي از شهرستانهاي تابعه، به صورت بررسي برگ درخواست خريد كالا يا خدمت با مدارك پيوستي.
به عنوان رسيدگي اوليه و ارجاع به واحد سندنويسي (به صورت كامپيوتري) كه با تأييد سند كامپيوتري رسيدگي ثانويه هم انجام كه پ1ذيرفت و در نهايت جهت ارجاع به واحد صدور چك كه هر سند داراي دو حالت بود يا هزينه انجام شده از محل تنخواه گردان بوده و تنخواه مصرف شده به همان ميزان ترميم مي‌گردد و يا از محل بودجه مصوب هزينه شده كه پس از تأييد ثانويه در سير فصل و كدهاي معين هر هزينه ثبت مي‌گردد.
 آشنايي با ليستهاي فوق‌العاده مأموريت كاركنان و چگونگي محاسبه فوق‌العاده مأموريت بررسي و تأييد ليستهاي ارسالي و ارجاع به واحد سندنويسي.
 آشنايي با سيستم نرم‌افزاري محاسبه حقوق و مزايا شركت و محاسبه و پرينت هر فيش حقوقي بر اساس عواملي مثل: كاركرد روزانه، فوق‌العاده نأموريت، اضافه‌كاري و ...
 آشنايي با سيستم نرم‌افزاري سندنويسي (كامپيوتري) شركت و پرينت سندهاي ارسالي از واحدهاي مختلف شركت.
نتايج حاصله از آموخته‌هاي واحد صنعتي
به طور قطع عمده‌‍ترين مشكل شركت توزيع نيروي برق استان كردستان عدم وجود يك سيستم مكانيزه و پيشرفته و عدم استفاده از نرم‌افزارهاي مدرن در قسمتهاي مختلف شركت مي‌باشد.
در صورتي كه مي‌توان با بهره‌گيري از يك سيستم كامپيوتري پيشرفته (به صورت شبكه) از بسياري از كاغذ بازيها و اتلاف وقت و ... در جهت ارائه مناسب‌تر خدمات و فعاليتهاي شركت، جلوگيري به عمل آيد.
موضوعي كه در قسمت تهيه ليست و سند به وضوح خريده مي‌شود كه باعث افزايش كارايي و بالا رفتن سرعت انجام فعاليت شده است.
و مسئله ديگر عدم وجود شوق و اشتياق و حضور مستمر كاركنان شركت در جهت انجام درست فعاليتهاي مربوطه و در بعضي از موارد، عدم وجود ارتباط بين پست سازماني با رشته تحصيلي شخص مذكور و عدم استفاده از مديران بومي در سطح بالاي مديريت و عدم استفاده بهينه از امكانات و تجهيزات شركت در راستاي اهداف سازمان را مي‌توان از عمده‌ترين مشكلات شركت توزيع برق استان ناميد.
حسابداری هزینه:
مراحل انجام هزینه در اداره برق سنندج به شرح زیر می باشد:
1- درخواست خرید برای کالا یا خدمات مورد نیاز
2- براورد تقریبی هزینه ها
3- تشخیص با تصویب ضرورت هزینه ها (اجازه خرج)
4- تآمین اعتبار
5- تعهد
6- تسجیل یا ممیزی اسناد هزینه
7- حواله یا مورد پرداخت در وجه ذینفع


9- تنظیم سند هزینه پرداخت
( 1) – درخواست خرید برای کالا یا خدمات مورد نیاز:
درخواست خرید ورقه ای است که به وسیله واحدهای اجرائی بنیاد پانزده خرداد تنظیم و پس از امضاء رئیس قسمت زیربط جهت تهیه و تدارک به واحد تدارکات یا کارپرداز ارجاع می گردد. برآورد میزان کالا یا کار مورد احتیاج به عهده واحد درخواست کننده است و میزان آن باید در برگه در خواست درج شود در صورتی که برآورد میزان کالا یا کار مورد نیاز جنبه فنی داشته باشد که واحد درخواست کننده راسآ قادر به تعیین آن نباشد باید از سایر واحدها و افراد فی برای انجام براورد مذکور کمک بگیرد و تعداد و همچنین مقدار آن را در ستون مربوطه یادداشت نماید.برگه معمولا در سه برگ صادر می گردد یک نسخه از آن در اداره درخواست کننده نگه داری می شود و سایر نسخ آن به کارپرداز ارسال می گردد.
(2)- برآ ورد تقریبی هزینه ها:
واحد تدارکات و پردازش درخواست های واصله از قسمتهای مختلف بنیاد پانزده خرداد را مورد برسی دقیق قرار داده در صورت موجود بودن مواد و ملزومات درخواست در انبار از طریق انبار و با صدور حواله آن را تحویل و رسید دریافت می دارد در غیر این صورت با براورد و درج قیمت تقریبی هزینه در ستون مربوط مراطب را جهت تصویب نزد بنیاد پانزده خرداد یا کسی که از طرف بنیاد اختیار

تشخیص ضرورت هزینه را دارد ارسال می نماید.در مواردیکه میزان تقریبی هزینه مبحم و نا مشخص نباشد و اعتبارات بودجه نیز تکافو کند نیازی به براورد تقریبی هزینه در مورد کارهای ساختمانی و تاسیساتی باید همرا با برآورد میزان کالا با کار انجام شده و توسط واحد درخواست کننده تعیین شود در سایر موارد برآورد تقریبی هزینه ها به عهده کار پرداز است.
مسئله خرید تدارکات مسئله ساده ای نیست بلکه مامور خرید کاملا باید از مقررات مربوط به معاملات بنیاد و دیگر مقررات آگاهی و شناخت کامل داشته باشد.
(3)—تشخیص ضرورت هزینه:


همان طوریکه قبلا نیز اشاره شد میزان و مقدار مواد و ملزومات مورد نیاز به وسیله اداره درخواست کننده در برگه درخواست تعیین و به واحد تدارکات یا کار پرداز ارجاء میگردد اداره تدارکات یا کار پردازی هزینه تقریبی اعلام مندرج در برگ درخواست را برآورد و جهت تصویب یا تشخیص ضرورت هزینه نزد رئیس شعبه یا کسیکه از طرف رئیس بنیاد این اختیار تفویذ شده است ارسال می گردد طبق ماده 17 قانون محاسبات عمومی مصوب 1366 تشخیص عبارت است از تعیین و انتخاب کالا و خدمات و سایر پرداختها که تحصیل یا انجام آنها برای نیل به اجرای برنامه های دستگاهای اجرائی ضروری است. لذا مقام تصویب کننده با توجه به تعریف فوق ذیل آن را با قید تاریخ امضاءو برگ درخواست را جهت اقدام قانونی به کار پردازی آماده خواهند نمود.
(4)—تامین اعتبار:
پس از کسب مجوز لازم و صدور اجازه خروج برگ درخواست خرید شماره با قید تاریخ جهت تامین اعتبار به اداره اعتبارات ارجاء می گردد ماده 18 قانون محاسبات عمومی تامین اعتبار را چنین بیان می دارد تامین اعتبار عبارت است از اختصاص دادن تمام یا قسمتی از اعتبار مصوب برای هزینه ها.
(5)_ تعهد:
عبارت است از الزاماتی که برعهده دولت ناشی از:
1- تحویل کالا یا انجام دادن خدمت.
2- اجرای قراردادهائی که با رعایت قوانین و مقررات منعقد می شود.
3- احکام صادر شده از مراجع قانونی و ذیحساب در مورد اموال غیر منقول سند مالکیت. در مورد اموال منقول صدور قبض انبار و یا صورتجلسه تحویل و تحول مالکیت بنیاد را محرزمی نماید و برگ گواهی انجام کار از طرف اشخاص ذیصلاح در ایجاد تعهد قابل استناد است.
(6)_ تسجیل
تسجیل عبارت است از تعیین میزان بدهی قابل پرداخت به موجب اسناد مثبته_ اسناد مثبته اسناد و مدارکی را گویند که لزوم پرداخت وجه را تایید کند این اسناد باید به وسیله ممیز بنیاد مورد رسیدگی کافی قرار گرفته و امضاء و مهر گردد به موجب ماده 79 قانون مصوب بنیاد کلیه پرداخت

های بودجه مصوبه با اسناد مثبت و با رعایت مقررات ائین نامه مالی به عمل خواهد آمد در موقع رسیدگی یا حسابرسی قبل از پرداخت می بایست برخی از نکات را مورد نظر قرار داد:
الف – پرداخت های بنیاد باید به موجب اسناد ثبت انجام و قبل از پرداخت اسناد مورد رسیدگی قرار گیرد
ب – مامور رسیدگی زیر نظر حسابدار یا امور مالی بنیاد بوده و مکلف است قبل از صدور حواله اسناد هزینه را از لحاض وجود اعتبار و رعایت مقررات بنیاد گواهی و امضاء نماید.


ج – مامور رسیدگی مکلف است حداکثر ظرف 24 ساعت اسناد ارائه شده را رسیدگی و امضاء نماید.
(7)_ حواله:
حواله عبارت است از سندی که از طرف ذیحساب شبکه در وجه ذی نفع صادر می شود صدور حواله پس از طی مراحل تشخیص و تامین اعتبار و تعهد و تسجیل به عمل خواهد آمد حواله دارای دو فرم است این فرم در دو نسخه و دو رنگ مختلف صادر می شود یک نسخه آن ضمیمه درخواست وجه و نسخه دوم ضمیمه سند هزینه خواهد شد.
(8)_ درخواست وجه:
کلیه درآمد بنیاد پانزده خرداد به حساب بانکی واریز و کلیه کلیه پرداخت می بایست از طریق حساب بانکی هزینه انجام گردد لذا به منظور پرداخت حواله های صادره بنا به تقاضای امور مالی و تصویب رئیس بنیاد پانزده خرداد معادل مبلغ حواله صادره از حساب بانک درآمد برداشت و به حساب بانکی هزینه واریز می گردد که در آن صورت عملیات مالی ثبت آن در دفاتر به عمل می آید درخواست وجه سندی است که ذیحساب برای پرداخت حواله های صادر شده از محل اعتبارات بودجه عمومی دولت به عهده خزانه در وجه وزارت خانه یا موسسه مربوط صادر می کند
(9)پرداخت:
پرداخت آخرین مرحله از مراحل نه گانه می باشد که در ازای انجام کار یا ایجاد تعهد یا به عنوان کمک وآعانه و یا تحت هر عنوان دیگر از محل اعتبارات بودجه مصوب بنیاد پانزده خرداد در حق ذینفع از طریق تنخواه گردان یا بانک و یا در موارد بسیار استثنائی از طریق صندوق پرداخت می گردد.
نمونه وظایف و مسئولیتهای هر یک از واحد های حسابداری:
عامل ذیحساب


1- نظارت و مراقبت بر تنظیم حساب ماهانه و کنترل و ارسال آن با اسناد و مدارک مربوط به آن مراجعه ذیحساب و همچنین مراقبت در حسن اجرای بودجه برنامه ای
2- مراقبت در وصول درامدها برابر مقررات و پرداخت مخارج در حدود اعتبارات مصوب با رعایت کامل قوانین مربوط
3- اجرای قرارها و داد نامه های صادره از دیوان محاسبات یا سایر مراجعه دیگر
4- رفع نقص اسناد و صورت حساب وام خواهی شده
5- تهیه صورت تفریع بودجه کامل مورد عمل حوزه ذیحسابی و ارسال آن به مراجعه ذیربط
6- تنظیم و ارسال صورت مجالس تحویل و تحول در موقع تغییر سمت با رعایت مقررات جهت استخضارمقام مافوق
7- اداره امور واحد ذیحسابی و ارائه راهنمائی های لازم به کارکنان تحت سرپرستی
مسئول حسابداری:
1- ثبت اقلام از روی برگهای محاسباتی در دفتر صدور برگه و انتقال آنها به دفاتر روزنامه معین اعتبارات و تعهدات و دفتر کل
2- تهیه و تنظیم لیست حقوق و اعلامیه * چک برگهای محاسباتی و کنترل حسابهای مربوط به منظور رفع اختلاف


3- رسیدگی به فیش پرداختها و علل حسابها و اسناد و مدارک مربوط از نظر رعایت و اجرای قانون و مقررات مالی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید