بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

  • درماتوفیت به سه دسته Trichophyton و Microsporum و Epidermophyton تقسیم می شود. از لحاظ عفونت زایی و اسپور و کلونی متفاوتند. Eفلوکوزوم هرگز مو را مبتلا نمی سازد ولی گاها ناخن مبتلا می شود. ولی Tروبروم به ندرت مو را مبتلا می سازد ولی درگیری ناخن شایع است. عفونتهای درماتوفیتی را درماتوفیتوز، Ringworm یا کچلی گویند.

اسلاید 2 :

  • انواع تینه آ

Tinea Capitis: شایعترین عفونت قارچی کودکی، به صورت لکه ای با ریزش مو وپوسته ریزی، بعد از بلوغ شیوع کم می شود شاید به دلیل اسید چرب بالا در سبوم افراد بالغ، اپی درموفیتوم مو را گرفتار نمی کند

اسلاید 3 :

  • انواع بالینی:

.1Small Spored Ectothrix Type ( Gray Patch): بیشتر در اطفال، گاها به صورت اپیدمی، میکروسپوروم Audoinii قبلا و هم اکنون M.Canis از عوامل آن هستند. پلاک گرد یا بیضی، حدود مشخص، پوسته ظریف بدون التهاب، مو در     1-3mm سطح پوست می شکند. بعد از بهبودی اسکار نداریم. فلورسانس زرد متمایل به سبز

اسلاید 4 :

  1. Black Dots (Ring Worm) یا Endothrix Infection:

عامل آن T.tonsurans و T.Violaceom، در ایران بیشتر ویولاسئوم، پلاگ کوچک و گرد، پوسته مختصر، بدون التهاب که بر روی آن نقاط سیاه دیده می شود، این نقاط همان موهای شکسته شده در سطح پوست است، اسکار ندارد، فلوئورسانس منفی است.

اسلاید 5 :

  1. Favus: عامل آن T.shoenleini، بیماری شدید و مزمن، پلاکهای شدید و پوسته دار، دلمه های خمیری زرد متمایل به قهوه ای و زرد بر روی پوست و مو، اگر دلمه برداشته شود گودی دیده می شود(Scutula) مو معمولا نمی شکند، پس از بهبودی می تواند اسکار بر جا بگذارد، حاشیه سر کمتر گرفتار است، داخل مو حباب هوا دیده می شود، به علت عفونت ثانویه : بوی لانه موش، همزمان پوست و ناخن هم می تواند گرفتار باشد، فلوئورسانس سبز مایل به آبی

اسلاید 6 :

  1. Krion: کچلی التهابی، منشا حیوانی دارد، T.verrucosum و T.metagrophytes، اکتوتریکس با اسپور بزرگ هستند، گاها قارچ های خاکی یا حتی انسانی هم باعث کریون می شود، توده متورم، حاشیه دردناک، سفت، بر روی آن پوسچولهای چرکی و سینوسهای مترشحه چرکی دیده می شود، مو می تواند کامل بریزد، گاها آدنوپاتی و تب، اگر درمان صحیح انجام شود مو دوباره رشد می کند و گرنه آلوپسی سیکاتریسیل خواهیم داشت، فلوئورسانس منفی است.

تشخیص: آزمایش مستقیم KOH و کشت ، لامپ وود

اسلاید 7 :

نواحی ریش و سبیل مردان به خصوص کشاورزان، بیشتر علت آن T.وروکوزوم و منتاگروفیت است

کلینیک:

.1شبیه کرین

.2سطحی مشابه فولیکولیت

.3شبیه تینه آی بدن Circinata

اسلاید 8 :

عفونت قارچی بدن به استثنای نواحی مودار(اسکالپ و ریش، کشاله ران)، کف دست و پا و ناخن، در همه سنین به خصوص کودکان، سابقه تماس با حیوان آلوده مهم است، هر سه گروه می تواند عفونت ایجاد کند، شایعترین عوامل M.کنیس و T.منتاگروفیت و روبروم، تهاجم و تکثیر قارچ در لایه شاخی می باشد.

اسلاید 9 :

شایعترین فرم پلاک حلقوی اریتماتو با حاشیه کاملا مشخص و فعال, از مرکز شروع به باک شدن می کند، گاها چندین حلقه در کنار هم، گاها ضایعات وزیکو پوسچولر در اطراف ضایعه و حتی گاهی طاول می تواند دیده شود. در Majocchi Type ضایعات پاپولوگرانولوماتو بیشتر به دلیل T. روبروم دیده می شود.

اسلاید 10 :

شدیدا گسترده، ضایعات پلی سیکیک و پوسته دار، التهاب کم، Tکنسانتریکوم

تشخیص: اسمیر و کشت مفید است. لامپ وود کمک نمیکند

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید