بخشی از مقاله

عینک آفتابی


عینک آفتابی یک نوع پوشش برای محافظت از چشم در برابر نور شدید خورشید است و با توجه به نوع کاربری آن جنس شیشه و لایه های مختلف به کار رفته در آن متفاوت است.معمولا جنس شیشه های عینک آفتابی از لایه های زیر تشکیل شده است: > یک لایه رنگی که معمولا بخشی از نور خورشید را جذب کرده و مابقی را عبور می دهد. > یک فیلتر پولاریزه کننده که نور شدید منعکس شده از یک سطح را فیلتر می کند و از آسیب به چشم تا حدود زیادی جلوگیری می کند. > یک لایه فتو کرامیک که با توجه به ترکیب شیمیای نقره که در آن قرار گرفته است و واکنش آن با هالوژن باعث تیرگی آن در محیطهای روشن و براق شدن آن در محطهای کم نور می شود. > لایه آینه ای که باعث کاهش شدت نور ورودی به چشم می شود. > یک لایه ضد خش که معمولا یک لایه کربنی است از آسیب به عینک جلوگیری می کند. >لایه ضد انعکاس که نور منعکس شده از پشت سر افراد به عینک رسده را خنثی می کند. > لایه جذب کننده اشعه ماوراء بنفش که میزان خاصی از آن می تواند تا حدودی از ورود این اشعه به چشم جلوگیری می کند.
ويژگي‌هاي عينك آفتابي مناسب
تقريبا تمام قسمت‌هاي بدن توسط پوست پوشيده شده است و به همين دليل تاثير اشعه ماوراي بنفش روي پوست ديده مي‌شود. به گفته دكتر نيك‌اقبالي همان‌طور كه اشعه ماوراي بنفش پوست را مي‌سوزاند و برنزه مي‌كند، روي پوست پلك هم تاثير مي‌گذارد.
اكثر عينك‌هاي آفتابي براي محافظت از چشم‌ در برابر پرتوهاي مضر نور خورشيد طراحي شده‌اند، ولي هنگام خريد بايد دقت داشته باشيد حفاظت در مقابل بعضي از اين اشعه‌ها بيشتر اهميت دارد.
به گزارش مشرق، هنگامي كه زير آفتاب داغ تابستاني راه مي‌رويد، علاوه بر محافظت از پوست بايد به فكر چشم‌هايتان هم باشيد. شايد با خودتان فكر ‌كنيد با تنگ كردن چشم‌ها و نگاه نكردن مستقيم به خورشيد مشكل حل مي‌شود، اما بايد بدانيد همان‌قدر كه اشعه‌هاي آفتاب براي پوست مضر است، مي‌تواند براي سلامت چشم‌ها هم دردسرساز باشد. پس بسادگي از اين مورد نگذريد و با انتخاب و استفاده درست از عينك‌هاي آفتابي سلامت چشم‌ها را تامين كنيد.
دكتر امين‌الله نيك‌اقبالي، دبيركل انجمن چشم پزشكي ايران در گفت‌وگو با "جام‌جم " درباره استفاده از عينك‌هاي آفتابي مي گويد: تابش شديد آفتاب و وجود اشعه ماوراي بنفش، استفاده از عينك‌هاي آفتابي را ضروري مي‌كند.
در تابستان كه روزها طولاني‌تر و تابش آفتاب مستقيم‌تر است، نياز به استفاده از اين عينك‌ها بيشتر احساس مي‌شود. در فصل زمستان هم به دليل وجود برف نبايد استفاده از عينك‌هاي آفتابي را فراموش كرد. علاوه بر اين زماني كه كنار دريا هستيد نيز به دليل بازتاب اشعه از سطح آب نياز است از عينك آفتابي استفاده شود.

به گفته وي، هر جا كه نور آفتاب زياد باشد، چه به دليل طولاني بودن روز يا تابش مستقيم آفتاب و چه به دليل بازتاب نور از سطوح صيقلي، براي محافظت از چشم‌ها بايد از عينك‌هاي آفتابي استفاده شود.
اگر از عينك آفتابي استفاده نكنيد...
تقريبا تمام قسمت‌هاي بدن توسط پوست پوشيده شده است و به همين دليل تاثير اشعه ماوراي بنفش روي پوست ديده مي‌شود. به گفته دكتر نيك‌اقبالي همان‌طور كه اشعه ماوراي بنفش پوست را مي‌سوزاند و برنزه مي‌كند، روي پوست پلك هم تاثير مي‌گذارد.
اما چشم تنها جايي است كه قسمتي از آن را پوست نمي‌پوشاند؛ مثل قرنيه و ملتحمه كه به طور مستقيم در معرض تابش اشعه‌ ماوراي بنفش قرار دارد. اين فوق تخصص شبكيه در اين زمينه هشدار مي‌دهد: تابش مستقيم اشعه ماوراي بنفش و بازتابي كه از مناطق مختلف دارد، باعث مي‌شود ملتحمه و قرنيه تحت تاثير قرار بگيرد و دچار عوارضي مانند بيماري ناخنك شود. چون عقيده بر اين است كه شايد اشعه ماوراي بنفش زمينه‌ساز ايجاد ناخنك باشد.
وي درباره تاثير اشعه ماوراي ‌بنفش بر چشم‌ها توضيح مي‌دهد: وقتي جوشكاران بدون استفاده از محافظ، جوشكاري مي‌كنند، دچار سوزش چشم مي‌شوند. علت اين سوزش نيز زخم‌هاي ايجاد شده روي قرنيه است كه باعث مي‌شود اين افراد به نور حساس شوند، اشك ريزش پيدا كنند و تا مدتي نتوانند چشم‌هايشان را باز نگه دارند.
به گفته دكتر نيك‌اقبالي اگر اشعه ماوراي‌بنفش براي مدتي طولاني به چشم بتابد همين عوارض را ايجاد خواهد كرد. به همين دليل اگر براي مدتي طولاني در برف راه برويد يا كنار دريا بمانيد، ممكن است دچار اين حالات شويد. وي مي‌افزايد: اشعه ماوراي بنفش باعث مي‌شود سطح قرنيه و ملتحمه زخم شده و در آن سوختگي ايجاد شود. در نتيجه چشم فرد دچار درد، سوزش و ناراحتي خواهد شد.

دكتر نيك‌اقبالي با اشاره به اين‌كه قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ماوراي بنفش خورشيد احتمال ابتلا به آب مرواريد را افزايش مي‌دهد، خاطرنشان مي‌كند: مقداري از اشعه ماوراي بنفش توسط قرنيه فيلتر مي‌شود، ولي مقدار كمي نيز ممكن است به چشم راه پيدا كند و امكان بروز آب مرواريد را افزايش ‌دهد؛ در اين شرايط بخصوص ميان افراد سيگاري احتمال ابتلا به آب مرواريد بيشتر مي‌شود.
به گفته وي، حتي ممكن است مقداري از لنز هم عبور كند، به شبكيه برسد و آن را بسوزاند. در نتيجه ديد شخص كاهش مي‌يابد.
به گفته دكتر نيك‌اقبالي تابش آفتاب و نور هم مي‌تواند روي پوست پلك تاثير بگذارد و هم ممكن است اثراتي روي ملتحمه و قرنيه داشته باشد. همچنين ممكن است با تاثير گذاشتن روي عدسي احتمال ابتلا به آب مرواريد را افزايش دهد يا شبكيه را بسوزاند و ديد مركزي را مختل كند.
ويژگي‌هاي عينك آفتابي مناسب
دكتر نيك اقبالي در اين زمينه توضيح مي‌دهد: تقريباً همه عينك‌هاي موجود در عينك‌سازي‌ها استاندارد است. در عينك فروشي‌ها نيز دستگاهي وجود دارد كه تاثير اشعه ماوراي بنفش و ميزان آن را نشان مي‌دهد. بنابراين اگر قصد خريد عينك آفتابي مناسبي داريد، بايد آن را از فروشگاه‌هاي معتبر تهيه و حتما امتحان كنيد.
امروز در بازار انواع مختلف عينك‌هاي آفتابي در طرح‌ها و رنگ‌هاي مختلف وجود دارد. دكتر نيك اقبالي با بيان اين‌كه انتخاب ميان رنگ‌هاي مختلف عينك‌ها به سليقه افراد بستگي دارد، مي‌افزايد: عقيده بر اين است كه براي رانندگي و مواردي اين چنين، رنگ خاكستري بهتر است چون شخص مي‌تواند راحت‌تر و بهتر ببيند. ولي در كل انتخاب رنگ‌ها به سليقه شخص بستگي دارد.

دبير كل انجمن چشم پزشكي ايران با اشاره به اين‌كه در تمام نقاط ايران تابش آفتاب شديد است، به همه افراد توصيه مي‌كند عينك آفتابي مناسبي تهيه و از آن استفاده كنند.
آخرين مدل‌هاي عينك آفتابي
• عینک آفتابی
• مدل های جدید
نگاهي به 10 مدل عينك آفتابي تابستان 2009 ميلادي
عينك مدل كوريتيبا آديداس كه ازمدل هاي سال هاي شاد دهه 1950 الگو گرفته است، قيمت 119 يورو.

________________________________________

عينك مارك دلفين دو ژولبو ويژه افرادي كه به ورزش هاي آبي علاقه دارند. اين عينك از موادي ساخته شده كه در صورت افتادن در آب فرو نرفته و بر سطح آب شناور مي ماند. بنا براين مالك آن 90 يورويي كه بابت خريد عينك پرداخته است را به آب نخواهد داد.

________________________________________
عينك EC-DC مارك الكتريك كه در رنگ هاي مختلف و باشيشه پولاريزه از 79 يورو به بالا عرضه شده است.

________________________________________
عينك مارك لانون مدلي شيك و كلاسيك به قيمت 200 يورو.

________________________________________
عينك مارك كريستين راث كه از جنس تيتانيوم و استات ساخته شده و ضمن سبكي بسيار مقاوم است، قيمت 415 يورو.

________________________________________
عينك مدل تايس مارك اسپاي اپتيك با شيشه دورنگ ، قيمت 110 يورو.

________________________________________
عينك مدل فروگ سكاين مارك پل اسميت جينز& اوكلي در رنگ هاي مختلف كه در تعداد بسيار محدودي توليد شده و قيمت آن 250 يورو است.

________________________________________
عينك مارك آرتور دو ساما كه به صورت دست ساز در ژاپن توليد شده و جنس آن از زيل ( استات ژاپني) و تيتانيوم خالص است، قيمت 219 يورو.

________________________________________
عينك مدل اليوت مارك ميكيتا در رنگ هاي مختلف كه در كارگاه ميكيتا در شهر برلين با دست ساخته مي شود و فيمت آن 279 يورو است.

________________________________________
عينك مدل فلش مارك بوله عينكي بسيار شيك و با طرحي استثنايي كه قيمتش 215 يورو است.

چه نوع عینک آفتابی استفاده کنیم ؟

گرچه تا چند سال پیش شما با شنیدن یا دیدن عینك‌های آفتابی یا دودی به یاد هنرپیشه‌های هالیودی یا بالیودی می‌افتادید، اما امروزه استفاده ....

گرچه تا چند سال پیش شما با شنیدن یا دیدن عینك‌های آفتابی یا دودی به یاد هنرپیشه‌های هالیودی یا بالیودی می‌افتادید، اما امروزه استفاده از آن به عنوان یك ضرورت و حفظ سلامت چشم‌هامطرح است . محافظت چشم در مقابل نور شدید آفتاب و اشعه فرابنفش موجود در آن بسیار مهم است. استفاده از عینك آفتابی مناسب در شرایطی كه نور آفتاب شدید است، باعث بهتر شدن دید و پیشگیری از صدمه به عدسی و شبكیه چشم می‌شود. استفاده از عینكهای تقلبی نه تنها این خاصیت را ندارند بلكه سبب بسیاری از عوارض چشمی‌می‌شوند كه از آن جمله می‌توان، كاهش بینایی، آب مروارید و بیماری شبكیه را نام برد.
در نور شدید، چشم احساس خستگی و كاهش دید رنگی می‌كند. در صورتی كه چشم‌ها بدون محافظ هر روز برای ساعات طولانی در نور آفتاب به سر برد احتمال ابتلا به آب مروارید بسیار افزایش می‌یابد.
توصیه های لازم در مورد انتخاب عینک آفتابی
1- افرادی كه در حال اسكی كردن، حمام آفتاب گرفتن و كوهنوردی در ارتفاعات هستند باید حتماً از عینك آفتابی استفاده كنند. برای اینگونه محیط‌ها عینك‌هایی لازمند كه فقط ۱۲ ـ ۸ درصد نور را از خود عبور دهند.
2 ـ عینكهای رنگی متمایل به سبز و قهوه ای به علت مختل كردن طیف رنگ ، مضر هستند . البته برای افرادی كه می‌خواهند به مدت طولانی رانندگی كنند ، توصیه می‌شود از عینكهای قهوه ای استفاده كنند ، چرا كه این عینكها نور آبی آسمان را كاهش وحدت بینایی را افزایش می‌دهند، لذا برای مصارف روزمره توصیه به استفاده از این رنگ نمی‌شود .
3 -اگر پشت فرمان می‌نشینید توصیه می‌شود كه از عینكهای آفتابی سبز رنگ استفاده نكنید چرا كه تشخیص نور قرمز و زرد را مختل می‌كند و از این نظر مناسب نیستند. به عنوان یك اصل بدانید كه بهترین رنگ برای عینكهای آفتابی در وهله اول خاكستری و پس از آن قهوه ای است.
4ـ شیشه‌های عینك آفتابی باید مقاومت كافی داشته باشد. پلی كربنات از همه مواد مقاوم تر است.
۵ ـ قاب عینك باید بزرگ باشد تا محافظت كامل در این خصوص صورت گیرد .
۶ - یك عینك آفتابی استاندارد عینكی است كه وقتی آن را در مقابل یك صفحه طرح دار تكان می‌دهیم نباید صفحه موجدار تار و كج و معوج دیده شود .
۷ - اگر می‌خواهید بدانید كه تیرگی عینك آفتابی شما مناسب است یا نه، در یك اتاق با نور معمولی با عینك آفتابی به آینه نگاه كنید اگر عینك آفتابی شما مناسب باشد نباید چشمان خود را ببینید .
۸ - كودكانی كه برای ساعتهای طولانی در زیر نور آفتاب در حال بازی كردن هستند باید از عینكهای مخصوص خودشان استفاده كنند .
۹ - اگر در محل كار خود با اشعه‌های زیاد در تماس هستید، عینك آفتابی جوابگو نخواهد بود لذا توصیه می‌شود عینكهای متفاوت و مخصوص استفاده نمایید (برای مثال در جوشکاری ویا کار با وسائلی که تولید اشعه میکند عینک ویا محافظ های خاصی لازم است )
۱۰ - افرادی كه تحت عمل آب مروارید یا لیزیك یا لازك قرار گرفته‌اند باید در مواجهه با آفتاب از عینكهای آفتابی مجاز استفاده كنند .
۱۱- بعضی داروهای پوستی یا چشمی‌حساسیت چشم‌ها را به نور آفتاب بیشتر می‌كند در صورت استفاده از این داروها ( به عنوان مثال كسانی كه از قطره های چشمی‌یا قرص داكسی سیكلین استفاده می‌كنند ) باید حتماً از عینك آفتابی استفاده كنند .
۱۲- عینكهای آفتابی با شیشه‌های رفلكس كه دارای پوشش آینه‌ای هستند برای مصارف اسكی یا كوهنوردی مناسب می‌باشند .
۱۳- با توجه به هزینه‌های مختلف كه روزمره متحمل می‌شوید خرید یك عینك آفتابی استاندارد نه تنها عملی درست و به جا بلكه ضروری می‌باشد . بهای استفاده از عینكهای تقلبی به خطر انداختن سلامتی چشم هایتان می‌باشد .
۱۴ - برای تهیه عینك آفتابی بهتر است با یك چشم پزشك مشورت كنید و یا از یك اپتومتریست كمك بگیرید . و جهت خرید آن به عینك فروشیهای معتبر مراجعه نمایید . با خرید یك عینك خوب به راحتی می‌توانید تا چند سال از آن استفاده كنید .
۱۵- اگر دچار اختلال در بینایی هستید و از عینك طبی استفاده می‌كنید چنانچه مایل بودید می‌توانید از عینكهای آفتابی مخصوص كه بر روی عینك طبی قرار می‌گیرند استفاده نمایید و یا برای عینك طبی خود شیشه های فتوكروم و یا شیشه های رنگی سفارش دهید .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید